Apa itu stenting vaskular?

Apa itu stenting vaskular?

Stenting adalah operasi perubatan, tugas utamanya adalah memasang stent, iaitu kerangka khas, ke dalam lumen organ berongga (kapal, saluran empedu), dan dengan itu mengembangkannya ke ukuran yang diperlukan. Stenting, serta penggunaan teknologi intravaskular lain, seperti tromboekstraksi dan embolisasi, telah menjadi penembusan teknologi yang nyata untuk pembedahan neuro dan jantung: kami berpeluang untuk mengurangkan kematian dengan ketara dari infark miokard, strok dan penyakit serius lain.

Konstantin Borisovich Frolov, MD, doktor, pakar bedah kardiovaskular, ketua Pusat Vaskular, Pembedahan Endovaskular X-ray dan Flebologi Invasif Minimum, Hospital Bandar Pertama dinamakan N.I. Pirogov

Anna Evgenievna Udovichenko, MD, PhD, Ketua Jabatan Diagnostik dan Kaedah Rawatan X-ray Hospital Bandar Pertama yang dinamakan N.I. Pirogov

Kaedah stenting sangat berguna dalam rawatan pembedahan aterosklerosis, penyakit di mana deposit kolesterol (plak aterosklerotik) secara beransur-ansur tumbuh di lapisan dalam dinding vaskular arteri arteri. Akibatnya, kapal cacat, lumen di dalamnya menyempit, bekalan darah ke organ yang diberi makan melalui arteri yang terjejas terganggu. Bergantung pada lokasi arteri, hampir mana-mana organ boleh menderita, selalunya jantung, otak, ginjal, anggota bawah.

Stenting koronari adalah kes khas di mana saluran jantung dikendalikan. Ia dicirikan oleh risiko yang lebih tinggi bagi pesakit, kerana dengan sedikit kesalahan dari pakar bedah vaskular, risiko serangan jantung pada meja operasi meningkat.

Apa itu stent?

Ini adalah bingkai logam yang sangat nipis, fleksibel dan tahan lasak, berbentuk seperti tiub dan terdiri daripada wire mesh. Selama operasi, ia dimasukkan ke dalam kapal yang terkena, kemudian mengembang dengan balon khas (atau terbuka sendiri), mengembang, ditekan ke dinding kapal dan meningkatkan lumen.

Stent dibuat dari aloi khas yang sesuai dengan organ dan tisu manusia dan cukup fleksibel untuk menyesuaikan diri dengan keadaan kapal yang terkena.

Untuk mengesahkan diagnosis, pesakit diberi angiografi koronari - kajian invasif minimum yang membolehkan anda menentukan tahap penyempitan saluran koronari, penyetempatan tepat penyempitan dan sifatnya. Untuk melakukan ini, agen kontras (ubat berasaskan iodin) diperkenalkan melalui kateter khas melalui arteri radial atau femoral, yang mengisi arteri koronari dengan aliran darah dan memungkinkan menggunakan alat sinar-X untuk memeriksa semua ubah bentuk yang ada dan penyempitan saluran darah..

Gambar diambil dari beberapa sudut, hasilnya dipaparkan di monitor, dan kemudian diarkibkan.

Stenting dilakukan terutamanya dengan kaedah endovaskular - iaitu, tanpa sayatan, melalui tusukan kecil pada kulit pesakit. Selanjutnya, semua tindakan dilakukan melalui kapal menggunakan peralatan khusus, sangat tipis dan bermanuver. Kemajuan operasi dipantau oleh sinaran sinar-x..

Oleh kerana stenting adalah operasi sinar-X, ia hanya dilakukan di bilik operasi yang dilengkapi khas. Terdapat bilik operasi seperti itu di sejumlah hospital yang berada di bawah sistem DZM.

Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan; pesakit sedar, dia boleh bercakap, melaporkan kesihatannya, jika perlu, memenuhi permintaan doktor (menahan nafas, menarik nafas, dll.).

Melalui tusukan kulit yang kecil, alat khas diperkenalkan ke dalam kapal pesakit - sarung pengantar. Sebuah konduktor logam nipis disediakan melaluinya, dilengkapi dengan kanister di mana stent termampat dipasang. Belon yang diperkenalkan melambung, mengembang stent dan menekannya ke dinding dalam kapal. Selepas itu, belon mengempis dan dikeluarkan dari arteri melalui tusukan yang sama dengan konduktor dan kateter. Kadang kala, jika tapak kerosakan kapal besar, beberapa stent digunakan. Terdapat juga stent yang berkembang sendiri yang terbuka di laman penyempitan kerana "bentuk memori".

Angioplasti belon boleh dilakukan sebagai prosedur bebas atau tambahan stenting (biasanya).

Kontraindikasi mutlak untuk stenting dan prosedur endovaskular lain mungkin:

intoleransi yodium (ia adalah sebahagian daripada penyediaan radiopaque);

kegagalan buah pinggang (agen kontras boleh memburukkannya).

Terdapat juga sejumlah kontraindikasi relatif, yang, untungnya, bersifat sementara. Dengan kata lain, adalah mungkin untuk mempersiapkan stenting yang dirancang dengan menstabilkan sebarang penyakit, menyembuhkan jangkitan, memperbaiki jumlah darah (pembedahan endovaskular dilarang untuk pesakit dengan anemia yang teruk, serta dalam kasus ketika terapi antiplatelet tidak dapat diresepkan).

Peranan pembedahan sinar-x yang dapat diakses untuk pesakit

Untuk memahami kepentingan pembedahan endovaskular invasif minimum bagi setiap pesakit, kita dapat membandingkan pembedahan vaskular terbuka dan endovaskular.

Pembedahan vaskular terbuka

Angiografi (perincian, ketepatan, visualisasi, dll.)

Anestesia umum atau anestesia tulang belakang.

Topikal atau dalam kombinasi dengan tidur perubatan.

Tempoh purata operasi

Ia sangat berbeza, bergantung kepada kerumitan keadaan.

Dari 20 minit hingga 2 jam, jelas lebih pendek daripada operasi terbuka

Masa pemulihan (sebelum dilepaskan)

Semua komplikasi yang wujud dalam operasi terbuka

Hematoma di tempat tusukan kapal; sangat jarang berlaku - serangan jantung, gangguan irama jantung atau pendarahan yang ketara

Tempoh tinggal di hospital

Bergantung pada sifat operasi, tetapi dalam keadaan apa pun sekurang-kurangnya 7 hari

Pilihan lain? Perkara penting lain

Kehadiran jahitan kulit

Biasanya tidak

Keperluan untuk mengambil ubat antikoagulan untuk masa yang lama

Stent: semua yang anda perlu ketahui mengenai stenting

Apakah stent koronari dan mengapa ia diperlukan?

Stent koronari adalah alat perubatan, yang merupakan bingkai berbentuk silinder logam yang dipasang di tempat yang sempit di arteri (dengan deposit kolesterol) untuk mengembangkannya, yang memastikan aliran darah normal.

Stent membolehkan anda melawan stenosis saluran arteri yang timbul dari pemendapan plak aterosklerotik. Kolesterol didepositkan di dinding arteri dan menyempitkan lumen, sehingga menghalang aliran darah. Aliran darah yang lemah menyebabkan kebuluran oksigen dan kekurangan nutrien dalam organ. Salah satu daripada beberapa cara untuk menghilangkan kemacetan dalam sistem arteri adalah stenting. Pemasangan stent tidak selalu ditunjukkan kepada pesakit, tetapi hanya dalam beberapa kes yang teruk, apabila tidak ada kontraindikasi, tetapi lebih lanjut kemudian.

Kawasan aplikasi

Salah satu penyebab umum perkembangan patologi jantung adalah penurunan keanjalan vaskular dan angiospasm. Arteri secara beransur-ansur kehilangan keupayaannya untuk mengembang, yang menyebabkan gangguan bekalan darah tempatan. Juga, jika prosesnya kronik, ia menyumbang kepada pengumpulan deposit kolesterol pada dinding vaskular. Para saintis di seluruh dunia secara aktif mengusahakan pengembangan metodologi yang berkesan untuk memerangi penyakit ini. Stenting koronari adalah salah satu kaedah yang ada untuk menyelesaikan masalah..

Stenting adalah prosedur untuk menyatukan alat pengembangan khas ke dalam kapal. Ini adalah tiub tekstur mesh, mampu mengambil bentuk yang diinginkan semasa implantasi. Peranti berfungsi sebagai bingkai. Akibatnya, bahagian arteri yang sempit atau spasmodik harus mengembang, dan aliran darah akan kembali ke keadaan sebelumnya..

Kaedah rawatan ini merujuk kepada pembedahan endovaskular dan dianggap invasif minimum. Ia dijalankan secara eksklusif oleh pakar bedah berpengalaman dari kategori tertinggi..

Pertimbangkan algoritma stenting sebagai contoh jantung. Kateter di mana elemen terpaku dimasukkan melalui arteri femoral, melalui sarung pengenalan. Konduktor mesti dipindahkan ke kawasan yang ditentukan di mana pengembang dirancang untuk dipasang. Sebaik sahaja kateter dimasukkan, rangka buatan diperbaiki, bengkak di bawah tindakan semburan, dan menormalkan bekalan darah ke otot jantung.

Operasi tersebut melibatkan anestesia tempatan. Tempoh purata agak pendek, dari 20 minit hingga 3 jam. Sekiranya perlu, pakar bedah memasang beberapa peranti sekaligus.

Petunjuk

Pemasangan stent koronari dapat ditunjukkan oleh doktor dalam kes berikut:

  • penyumbatan lengkap arteri koronari semasa atau selepas infark miokard;
  • penyempitan atau penyumbatan arteri yang lengkap dengan risiko kegagalan jantung yang tinggi;
  • penyempitan atau penyumbatan saluran darah yang lengkap dengan risiko tinggi angina teruk.

Stenting dilakukan hanya dalam kes di mana tidak ada kontraindikasi terhadap operasi. Dalam kes lain, mereka melakukan pembedahan pintasan..

Kontraindikasi untuk pembedahan

  1. Sekiranya campur tangan dalam arteri dengan diameter kurang dari 3 mm diperlukan.
  2. Sekiranya pesakit mempunyai sebilangan besar plak kolesterol lebih dari 1 sentimeter.
  3. Sekiranya pesakit alah kepada ubat yang mengandungi yodium.
  4. Sekiranya pesakit mempunyai sebilangan besar plak kolesterol lebih dari 1 sentimeter.
  5. Sekiranya pesakit mempunyai pembekuan darah yang buruk.
  6. Sekiranya pesakit mempunyai keadaan yang serius, disertai dengan penurunan tekanan darah, gangguan kesedaran, kejutan, hati, ginjal atau kegagalan pernafasan.
  7. Pesakit mempunyai tumor ganas yang tidak dapat diubati..

Sekiranya stenting dikontraindikasikan untuk pesakit, tetapi pada masa yang sama dia masih ingin melakukan operasi ini, dalam beberapa kes dia mungkin berkeras untuk melaksanakannya di bawah tanggungjawabnya sendiri.

Jenis dan jenis stent koronari

Stent berbeza antara satu sama lain:

  • Lama. Ukuran stent berbeza dari 8 hingga 38 milimeter..
  • Diameter. Terdapat dari 2,25 hingga 6 milimeter.
  • Dengan reka bentuk. Mereka berbeza dalam bentuk elemen dari mana ia diciptakan..
  • Bahan. Mereka diperbuat daripada keluli, kobalt kromium, polimer PLLA dan lain-lain.
  • Berlapis. Stent tidak dilapisi atau dilapisi ubat Sirolimus, biolimus dan lain-lain.
  • Kaedah Pendedahan. Mereka boleh dibuka secara bebas dan dengan bantuan belon pada kateter.
  • Mengikut jenis salutan ubat. Sirolimus, everolimus, paclitaxel dan lain-lain digunakan sebagai ubat.

Stent adalah: 8, 10, 13, 16, 18, 23, 28, 33, 38 mm.

Stent adalah: 2.25, 2.5, 2.75, 3, 3.25, 3.5, 3.75, 4, 4.25, 4.5, 4.75, 5, 5.25, 5.5, 5.75, 6 mm.

  • mesh (anyaman mesh);
  • tiub (dari tiub);
  • wayar (dari wayar);
  • cincin (dari cincin berasingan).

Mengikut bahan yang bingkai dibuat:

  • keluli perubatan tahan karat;
  • aloi kobalt-kromium;
  • aloi platinum dan kromium;
  • polimer asid polilaktik (PLLA).

Mengikut jenis lapisan:

  • Logam kosong.
  • Ubat merembeskan ubat yang mengurangkan kemungkinan penyempitan arteri pada masa akan datang.
  • Dengan lapisan berganda - luaran dan dalaman, untuk penyembuhan arteri itu sendiri dan mencegah pembentukan gumpalan darah.
  • Sel endotel yang dilapisi antibodi yang mengurangkan risiko trombosis.
  • Larut, terbuat dari bahan yang melarutkan dan melepaskan salutan ubat yang mencegah kambuhnya stenosis.

Dengan kaedah pendedahan:

  • mendedahkan diri;
  • boleh dikembangkan.

Dengan liputan ubat:

Bergantung pada pengeluar, stent mungkin berbeza dalam ciri dan harganya. Di Rusia, pengeluaran stent dilakukan sesuai dengan GOST R ISO 25539-2-2012.

Kelebihan dan kekurangan penggunaan stent

Stent adalah penemuan luar biasa yang dapat menyelamatkan nyawa banyak pesakit. Tetapi ia tidak sesuai untuk semua pesakit dengan stenosis. Seperti alat perubatan lain, stent mempunyai kelebihan dan kekurangan..

Faedah:

  1. Minimum invasif, untuk menghilangkan masalah, anda tidak perlu membuat sayatan pembedahan besar pada badan, tetapi hanya lubang kecil di badan di mana kateter dengan stent dimasukkan. Penyembuhan cepat. Pesakit boleh keluar seawal 3 hari.
  2. Penggunaan anestesia tempatan semasa pembedahan. Tidak perlu membenamkan seseorang dalam mimpi. Peratus penyembuhan yang berjaya (90%).

Kekurangan:

  1. Terdapat kemungkinan stenosis sekunder, munculnya pembekuan darah dan serangan jantung. Diperhatikan pada 10% pesakit.
  2. Kerumitan operasi. Pakar bedah yang berkelayakan hanya memasang stent di jantung..
  3. Sebilangan stent yang mengeluarkan ubat mahal..
  4. Tidak semua pesakit boleh menghidap stenting - ada kontraindikasi.

Perbezaan antara stenting dan shunting

Kedua-dua operasi dilakukan untuk meningkatkan aliran darah di tempat-tempat di mana arteri menyempit kerana pembentukan plak aterosklerotik. Perbezaan antara kaedah ini dalam menyelesaikan stenosis.

Kaedah pintasan melibatkan penciptaan bahagian arteri yang memintas kawasan masalah. Aliran darah normal disediakan melalui laman web baru ini. Sebagai penolakan, bahagian vena saphenous dari urat dada femoral, radial, atau dalaman digunakan. Pembedahan pintasan dilakukan di bawah anestesia umum..

Stenting melibatkan pemasangan stent di jalan buntu dan mengembangkannya, sehingga menormalkan aliran darah. Dalam kes ini, shunt tidak digunakan, tetapi kawasan masalah di arteri dipulihkan. Stent dimasukkan ke dalam arteri menggunakan kateter dengan belon melalui lubang kecil di badan. Di lokasi yang diinginkan, stent diperluas dengan belon dan kateter ditarik keluar. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan..

Kedua-dua kaedah tersebut kini digunakan dalam perubatan.Setiap pesakit lebih sesuai dengan kaedah operasi tertentu berdasarkan diagnosis dan kondisinya. Stenting adalah cara yang lebih baik untuk mengatasi stenosis, tetapi mungkin dikontraindikasikan kepada seseorang..

Persediaan untuk stenting

Sebelum stenting, pesakit diperiksa. Mereka mengambil ujian asas, melakukan gema dan elektrokardiografi. Coronarografi dilakukan dengan memperkenalkan kontras ke dalam sistem peredaran darah dan melakukan pemeriksaan sinar-x. Peta arteri koronari diperoleh. Tentukan di mana stent dimasukkan.

Sebagai peraturan, untuk mempersiapkan pembedahan, doktor mungkin memerlukan:

  • Tolak makanan dan air 8 jam sebelum pembedahan.
  • Kecualikan penggunaan ubat pendarahan 3 hari sebelum stenting.
  • Cukur pangkal paha dan basuh.
  • Kecualikan atau kurangkan pengambilan ubat penurun gula 2 hari sebelum pembedahan.

Peringkat operasi

  1. Operasi dilakukan di ruang operasi yang dilengkapi dengan angiograf, yang membolehkan doktor memerhatikan pergerakan arteri dan kateter pada skrin monitor. Pesakit diletakkan di punggungnya, ubat penenang diberikan kepadanya sehingga dia mempunyai keadaan yang tenang dan santai.
  2. Doktor menutupi pesakit dengan linen steril, meneutralkan tapak penyisipan stent.
  3. Lakukan anestesia tempatan.
  4. Kawat nipis dimasukkan melalui jarum ke dalam arteri, yang bertindak sebagai konduktor.
  5. Pengantar diperkenalkan melalui konduktor, di mana instrumen lain akan dimasukkan ke dalam arteri dan wayar dikeluarkan.
  6. Melalui pengenalan, doktor memasukkan kateter nipis dengan stent dan belon.
  7. Kontras disuntik ke dalam arteri koronari untuk penglihatan pergerakan stent yang tepat.
  8. Stent terus bergerak perlahan ke lokasi yang diinginkan..
  9. Stent diperluas dengan belon pada kateter, sehingga menormalkan diameter arteri.
  10. Selepas penempatan stent, sarung pengantar dan kateter dikeluarkan dari pesakit..
  11. Pembalut mampatan digunakan pada tapak penyisipan kateter..

Tempoh selepas operasi

Setelah stenting, pesakit dipindahkan ke wad, di mana jururawat mengawasinya.

Sekiranya kateter dimasukkan melalui arteri femoral, pesakit ditetapkan untuk berbaring selama 6 jam tanpa membengkokkan kakinya. Sekiranya stent dimasukkan melalui arteri radial, maka pesakit dapat segera duduk, dan setelah beberapa jam sudah berjalan.

Untuk menghilangkan kontras dari badan dengan cepat, pesakit disarankan untuk minum banyak air.

Lepaskan pesakit selepas 1-3 hari.

Adakah stenting mungkin berlaku semasa kehamilan?

Pemasangan stent tidak digalakkan untuk wanita hamil, kerana semasa operasi, dilakukan x-ray, yang boleh membahayakan semasa kehamilan. Operasi boleh menyebabkan tekanan, pesakit hamil diberi kontras, anestesia dan ubat lain, yang juga boleh memberi kesan negatif pada janin. Beberapa ubat boleh menyebabkan reaksi alahan..

Operasi ini dilakukan kepada wanita hamil hanya dalam kes yang teruk, pakar bedah memberitahu pesakit terlebih dahulu mengenai kemungkinan risiko dan akibatnya dan melakukan operasi hanya dengan persetujuannya.

Komplikasi

Dalam beberapa kes, komplikasi mungkin berlaku selepas stenting. Sebabnya mungkin operasi atau ciri tubuh pesakit yang tidak betul, bagaimana dia bertindak balas terhadap stent yang dipasang.

  1. Gumpalan darah di lokasi penempatan stent adalah komplikasi yang paling biasa. Untuk mengurangkan kemungkinan pembekuan darah, pesakit diberi pengencer darah.
  2. Pendarahan dengan hematoma. Ia berlaku kerana pengenalan semasa operasi ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah. Jarang.
  3. Jangkitan tapak sayatan ke mana kateter dimasukkan.
  4. Alergi terhadap bahan radiopaque atau lapisan ubat stent.
  5. Penyempitan arteri berulang di tempat lain, kerana plak dengan aliran darah dari tempat yang sebelumnya bermasalah dapat keluar dan menyumbat tempat lain di arteri.
  6. Restenosis - reaksi badan terhadap stent yang dipasang, dinyatakan dalam peningkatan yang berlebihan pada lapisan dalam kapal di kawasan di mana lumen normal dipulihkan.
  7. Serangan jantung Stenting.

Terdapat risiko komplikasi yang lebih besar pada pesakit dengan penyakit kronik seperti diabetes mellitus, patologi buah pinggang, dan gangguan pendarahan. Untuk menghilangkan sejumlah komplikasi, pesakit dikaji dengan teliti sebelum pembedahan dan penyesuaian dilakukan terhadap rawatan, secara perubatan menyesuaikan pembekuan darah, memilih stent dengan lapisan ubat yang diperlukan. Memerhatikan keadaan pesakit secara dekat selepas pembedahan.

Tempoh pemulihan

Dalam tempoh ini, satu set langkah-langkah dibentuk untuk pesakit yang akan membantunya sembuh lebih cepat dan mengurangkan risiko komplikasi dan kemunculan semula penyakit ini.

Selepas operasi, pesakit berbaring di tempat tidur 1-3 hari di hospital. Pada masa ini, doktor sedang mengawasi pesakit dengan teliti. Selepas ini, orang itu keluar dari rumah, di mana dia juga mesti berada dalam ketenangan emosi dan fizikal dan memerhatikan rehat di tempat tidur. Dia tidak boleh mandi dan mandi, secara fizikal membebani dirinya sendiri.

Selama tempoh pemulihan, ubat diresepkan selama enam bulan, yang dirancang untuk mengurangkan risiko re-stenosis, trombosis dan serangan jantung. Dan tingkatkan jangka masa dan kualiti hidup.

Semasa tempoh pemulihan, doktor menetapkan semua yang diperlukan untuk:

  • Tingkatkan kemampuan fizikal seseorang.
  • Kembalikan fungsi jantung.
  • Melambatkan proses iskemia.
  • Bawa parameter makmal kembali normal.
  • Cegah kemungkinan komplikasi selepas pembedahan.
  • Untuk membentuk gaya hidup yang tepat untuk pesakit, memastikan umur panjang.
  • Memberi keselesaan psikologi.

Terapi ubat

Setelah memasang stent, pesakit biasanya diberi ubat berikut:

  1. Antiplatelet, mengurangkan risiko pembekuan darah. (Aspirin, Aspicard, Aspinat, Thrombogard, Acetylsalicylic acid, Clopidogrel, Detromb, Trombeks dan lain-lain. Seorang doktor melantik setiap pesakit secara individu.)
  2. Statin yang menurunkan kolesterol dan mengurangkan kemungkinan stenosis semula. (Simvastatin, Pravastatin, Pitavastatin, Lovastatin, Atorvastatin, Rosuvastatin dan lain-lain. Seorang doktor ditetapkan untuk setiap pesakit secara individu.)
  3. Ubat penurun serangan jantung.

Set ubat preskripsi bergantung pada keadaan dan ciri-ciri kesihatan pesakit. Adalah perlu untuk mengambil sepenuhnya semua ubat yang ditetapkan oleh doktor untuk tempoh rawatan. Selepas operasi stenting, dilarang sama sekali mengubat sendiri dan minum ubat mengikut budi bicara anda.

Perubahan gaya hidup

Gaya hidup yang tidak betul biasanya menyebabkan aterosklerosis, dan untuk pulih sepenuhnya dari pembedahan dan mengelakkan stenosis arteri pada masa akan datang, perlu mengubah gaya hidup menjadi sihat.

Peralihan ke gaya hidup sihat adalah:

  1. Lakukan senaman pagi, bergerak dan berjalan dengan tenang selama 30 minit - 1 jam kira-kira 3-4 hari seminggu.
  2. Menghilangkan merokok secara aktif dan pasif.
  3. Anda boleh menikmati berenang, bermain ski, menggunakan basikal senaman atau treadmill secara merata dan berukuran hingga 6 jam seminggu.
  4. Kecualikan alkohol.
  5. Tolak makanan berlemak, goreng dan masin.
  6. Jangan mengambil lebih daripada 4 gram garam sehari.
  7. Daripada kopi, minum teh.
  8. Lawati pemeriksaan doktor.
  9. Makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, rai dan roti dedak.

Program diet dan senaman adalah doktor yang menghadiri. Untuk pemulihan yang berjaya, anda harus mematuhi jadualnya sepenuhnya..

Stenting jantung: penerangan mengenai operasi, kelebihannya, pemulihan

Dari artikel ini, anda akan belajar: jenis operasi stenting saluran darah jantung, mengapa dianggap salah satu kaedah terbaik untuk merawat pelbagai bentuk penyakit arteri koronari, terutamanya pelaksanaannya.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, Ketua Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi, pengalaman kerja 8 tahun. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Stenting pada saluran koronari jantung adalah operasi endovaskular (intravaskular) invasif minimum (intravaskular) pada arteri yang membekalkan jantung, yang terdiri daripada pengembangan kawasan yang menyempit dan tersumbat dengan memasang stent vaskular di lumen.

Intervensi pembedahan seperti itu dilakukan oleh pakar bedah endovaskular, pakar bedah jantung dan pakar bedah vaskular di pusat-pusat khusus pembedahan jantung endovaskular.

Penerangan operasi

Aterosklerosis arteri koronari, yang dimanifestasikan oleh pembentukan plak kolesterol di lumen saluran ini, adalah mekanisme penyebab khas untuk perkembangan penyakit jantung koroner. Plak ini kelihatan seperti penonjolan dan tuberkel di mana keradangan, parut, pemusnahan lapisan dalam kapal dan pembentukan gumpalan darah terjadi. Perubahan patologi seperti itu mengurangkan lumen vaskular, sebahagian atau sepenuhnya menyumbat arteri, mengurangkan aliran darah ke miokardium. Ini mengancamnya dengan iskemia (kelaparan oksigen) atau serangan jantung (nekrosis).

Maksud stenting pembuluh jantung adalah mengembalikan lumen arteri koronari di tempat penyempitan dengan plak aterosklerotik menggunakan dilator khas - stent koronari. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengembalikan peredaran darah normal di jantung dengan pasti dan sepenuhnya..

Stenting tidak melegakan aterosklerosis, tetapi hanya untuk beberapa waktu (beberapa tahun) menghilangkan manifestasi, gejala dan akibat negatif penyakit arteri koronari.

Ciri-ciri teknik stenting koronari:

  1. Operasi ini bersifat endovaskular - semua manipulasi dilakukan secara eksklusif di dalam lumen saluran darah, tanpa sayatan kulit dan pelanggaran integriti mereka di kawasan yang terjejas.
  2. Lumen arteri yang tersumbat tidak dipulihkan dengan membuang plak aterosklerotik, tetapi dengan menggunakan stent - prostesis vaskular logam tipis dalam bentuk tiub mesh.
  3. Tugas stent yang dimasukkan ke bahagian arteri yang menyempit adalah menekan plak aterosklerotik ke dinding kapal dan mendorongnya terpisah. Tindakan ini membolehkan anda mengembang lumen, dan stent itu sendiri tahan lama sehingga berfungsi sebagai bingkai yang menahannya dengan stabil.
  4. Dalam satu operasi, sebilangan stent dapat dipasang mengikut keperluan bergantung pada jumlah bahagian yang dipersempit (dari satu hingga tiga hingga empat).
  5. Stenting memerlukan pemberian zat radiopaque (ubat) kepada pesakit, yang memenuhi saluran koronari. Peralatan sinar-x berketepatan tinggi digunakan untuk mendaftarkan gambar mereka, dan juga untuk mengawal kemajuan kontras..

Lebih banyak mengenai stent

Stent yang dipasang di lumen arteri koronari yang menyempit harus menjadi kerangka dalaman yang boleh dipercayai yang akan mencegah kapal menyempit lagi. Tetapi syarat seperti itu bukan satu-satunya.

Apa-apa implan yang dimasukkan ke dalam badan adalah asing pada tisu. Oleh itu, mengelakkan reaksi penolakan sukar dielakkan. Tetapi stent koronari moden dipikirkan dengan baik dan dirancang sehingga tidak menyebabkan perubahan tambahan..

Ciri-ciri utama stent generasi baru adalah:

  • Mereka diperbuat daripada aloi logam kobalt dan kromium. Yang pertama memberikan kerentanan tisu yang baik, yang kedua memberikan kekuatan.
  • Dalam penampilannya menyerupai tiub dengan panjang sekitar 1 cm, dari diameter 2,5 hingga 5-6 mm, dindingnya seperti grid.
  • Struktur mesh membolehkan anda mengubah diameter stent dari minimum yang diperlukan semasa proses ke tempat penyumbatan, hingga maksimum yang diperlukan untuk memperluas kawasan penyempitan.
  • Ia ditutup dengan bahan khas yang menyekat pembekuan darah. Mereka secara beransur-ansur dilepaskan, mencegah sistem pembekuan bereaksi dan pembentukan gumpalan darah pada stent itu sendiri..
Klik pada foto untuk membesarkan

Spesimen stent lama mempunyai kekurangan yang ketara, yang utama adalah kekurangan lapisan antikoagulan. Ini adalah salah satu sebab utama kegagalan stent kerana pembekuan..

Kelebihan sebenar kaedah tersebut

Stenting arteri jantung bukanlah satu-satunya cara untuk memulihkan aliran darah koronari. Sekiranya demikian, masalah penyakit koronari sudah dapat diselesaikan. Tetapi ada kelebihan yang membolehkan stenting dianggap sebagai kaedah rawatan yang benar-benar berkesan dan selamat..

Teknik bersaing dengannya adalah cantuman bypass arteri koronari dan terapi ubat. Setiap kaedah mempunyai kelebihan dan kekurangan tertentu. Tidak satu pun dari mereka harus digunakan sesuai dengan prinsip templat, tetapi secara individu dibandingkan dengan ciri-ciri perjalanan penyakit pada pesakit tertentu.

Prinsip pembedahan pintasan koronari

Jadual menunjukkan ciri perbandingan teknik pembedahan untuk menunjukkan kelebihan sebenar stenting koronari.

Kriteria penilaianStentingPembedahan shunt
Isipadu urus niagaMinimal, pembedahan dianggap invasif minimumCampur tangan yang besar dan kompleks
Tempoh1 hingga 3 jam3 hingga 9 jam
Keperluan untuk serangan jantungManipulasi berlaku pada jantung yang berfungsi60-70% perlu menghentikan jantung
SayatanTidak diperlukanDada dibedah
NarkosisAnestesia tempatan, anestesia dangkal lebih jarangAnestesia multikomponen mendalam
PemulihanHari dalam semingguMinggu hingga berbulan-bulan
Pelaksanaan dalam kes-kes akutMungkin rawatan serangan jantung dalam tempoh akutBermasalah kerana keterukan operasi
Bekerja dengan arteri kecilMungkin dengan diameter kapal 3 mm atau lebihBermasalah atau tidak mungkin
Pemulihan peredaran darahUntuk beberapa tahunTahun hingga beberapa dekad

Seperti yang dapat dilihat dari jadual, stenting pembuluh jantung adalah kejayaan besar dalam perubatan moden dalam rawatan gangguan peredaran koronari. Kaedah ini memungkinkan untuk waktu yang singkat tanpa banyak bahaya dan risiko kepada tubuh untuk jangka masa yang lama untuk mengembalikan bekalan darah penuh ke miokardium.

Apabila stenting koronari ditunjukkan

Walaupun terdapat banyak kelebihan stenting pembuluh darah koronari jantung, ia tidak bernilai dilakukan untuk semua pesakit dengan penyakit arteri koronari, tetapi hanya bagi mereka yang akan membawa hasil yang paling positif jika dibandingkan dengan kaedah lain. Petunjuk utama untuk operasi adalah seperti berikut:

  1. Bentuk kronik penyakit arteri koronari akibat plak aterosklerotik yang menyekat lumen arteri lebih daripada 50%.
  2. Serangan angina pectoris yang kerap, terutamanya jika ia diprovokasi oleh sedikit aktiviti fizikal.
  3. Ancaman infark miokard dan sindrom koronari akut - keadaan pra-infark.
  4. 6 jam pertama infark miokard yang luas atau kecil dengan keadaan umum pesakit yang agak stabil.
  5. Stenosis berulang (penutupan lumen) arteri koronari selepas angioplasti belon, stenting dan cangkok pintasan arteri koronari.

Dari semua petunjuk, yang paling menarik adalah gangguan peredaran koronari akut - sindrom koronari akut dan serangan jantung. Ini disebabkan oleh hasil rawatan yang jauh lebih baik dibandingkan dengan terapi ubat (70-80%), jika intervensi dilakukan dalam 6 jam setelah munculnya rasa sakit yang teruk di belakang sternum.

Nekrosis otot jantung

Kontraindikasi

Dalam beberapa kes, pesakit yang memerlukan stenting koronari, tidak dapat dilakukan kerana adanya kontraindikasi. Ini termasuk:

  • Keadaan umum pesakit yang tidak stabil atau teruk - kesedaran terganggu, penurunan tekanan darah yang berterusan, kejutan, ketidakcukupan fungsi organ dalaman (hepatik, ginjal, pernafasan).
  • Alergi terhadap persediaan yodium;
  • Penyakit dan keadaan disertai dengan penurunan pembekuan darah yang ketara (overdosis ubat, hemofilia, pelbagai koagulopati).
  • Lebar, luas (1-2 cm) dan penyempitan aterosklerotik yang berlainan yang terletak di satu atau lebih arteri jantung.
  • Kerosakan pada arteri berkaliber kecil dengan diameter kurang dari 3 mm.
  • Kehadiran tumor ganas diakui tidak dapat diubati.

Sebilangan besar kontraindikasi relatif, kerana kedua-duanya bersifat sementara jika ada kemungkinan penghapusan sepenuhnya atau sebahagiannya, atau mereka mungkin tidak diambil kira jika pesakit bersikeras melakukan pembedahan.

Stenting tidak boleh dilakukan dalam keadaan apa pun sekiranya pesakit mempunyai reaksi alergi terhadap yodium dan persiapan berdasarkannya.

Bagaimana pembedahannya

Penyediaan pra operasi

Jumlah minimum persediaan untuk stenting pembuluh jantung ditunjukkan ketika dilakukan dalam keadaan kecemasan. Dalam kes ini, tidak ada masa untuk pemeriksaan lanjutan. Dipersembahkan oleh:

  • analisis pembekuan am dan darah (koagulogram);
  • ujian darah biokimia untuk tahap AlAT, AsAT, kreatin fosfokinase, troponin;
  • elektrokardiografi (ECG);
  • radiografi dada.

Dalam kes-kes yang sangat mendesak (kira-kira 5 jam selepas serangan jantung), pesakit yang sihat secara fizikal pada usia muda diambil sampelnya dan operasi dilakukan tanpa menunggu hasilnya. Sekiranya stenting dilakukan seperti yang dirancang, semua pesakit diperiksa selengkap mungkin..

Prosedur operasi

Stenting pada saluran koronari jantung dilakukan di bilik operasi khas dalam keadaan steril lengkap menggunakan peralatan berketepatan tinggi dan sinaran sinar-x. Instrumen utama pakar bedah operasi adalah probe dan manipulator kateter dengan ketebalan 2-3 mm dan panjang kira-kira 1 meter. Lakukan secara konsisten:

  1. Anestesia tempatan - cincang dengan novocaine atau anestetik lain dari salah satu kawasan inguinal-femoral (kanan atau kiri).
  2. Tusukan-tusukan arteri femoral dengan pengenalan kateter-manipulator ke dalam lumen.
  3. Ketika kateter bergerak ke atas aorta ke arah jantung, persiapan iodin (Triambrast, Verografin) diperkenalkan, yang ditangkap oleh sinar-x. Tindakan ini diperlukan agar pakar bedah dapat membezakan kapal dan mengawal di mana kateter berada. Untuk melakukan ini, sinar-X melewati pesakit, dan gambar dipaparkan pada monitor digital.
  4. Coronarography - mengisi saluran jantung dengan kontras. Hanya selepas pelaksanaannya anda dapat menentukan keadaan arteri, kemungkinan dan jumlah stenting.
  5. Penempatan stent di kawasan yang menyempit - di hujung manipulator kateter terdapat balon yang, dengan mengembang dengan udara atau cecair, mengembang stent dan arteri ke diameter yang diinginkan.

Kemungkinan komplikasi

Pasca operasi awal dan komplikasi semasa pembedahan berlaku dalam 3-5%:

  • hematoma (pendarahan) pada paha;
  • kerosakan pada saluran darah jantung;
  • berdarah
  • gangguan peredaran serebrovaskular dan buah pinggang;
  • trombosis (penyumbatan oleh pembekuan darah) stent.

Selepas operasi

Pada hari pertama, pesakit yang telah menjalani stenting pada saluran jantung harus memerhatikan rehat di tempat tidur, tetapi setelah 3-4 hari mereka dapat keluar dari rumah. Secara umum, kehidupan selepas pembedahan berkaitan dengan pematuhan cadangan perubatan tidak berbeza dari yang sebelum pelaksanaannya. Patensi vaskular bergantung pada seberapa lengkap syarat dipenuhi..

Diet yang ketat

Penolakan makanan berlemak yang berasal dari haiwan dan karbohidrat yang mudah dicerna, makanan yang tinggi kolesterol, dan garam. Penggantiannya dengan sayur-sayuran, buah-buahan, daging pemakanan, minyak sayuran, ikan dan sumber omega-3 yang lain dapat menghentikan perkembangan aterosklerosis..

Beban ganti

Pada minggu pertama, sebarang aktiviti fizikal dikontraindikasikan, kecuali berjalan di kawasan rata. Di masa depan, volume mereka secara beransur-ansur berkembang sedemikian rupa sehingga hingga 4-6 minggu seseorang dapat memulai kegiatannya yang biasa. Tenaga fizikal yang sukar, kerja malam dan tekanan psiko-emosi dikontraindikasikan seumur hidup. Senaman khas dan terapi senaman membantu pulih lebih cepat dan lebih lengkap..

Ubat dan pemeriksaan mandatori

Memantau keadaan pesakit dilakukan dengan menggunakan:

  • ECG, termasuk ujian senaman selepas 2 minggu;
  • kajian pembekuan dan spektrum lipid darah;
  • angiografi koronari (secara terancang hanya selepas setahun);
  • kajian pembekuan darah.

Pemberian ubat sepanjang hayat ditunjukkan:

  • Antikoagulan untuk penipisan darah - lebih disukai Clopidogrel (Plavix, Plagril, Trombonet) atau Warfarin, dalam kes yang melampau Asid asetilsalisilat (Cardiomagnyl, Lospirin, Magnikor).
  • Statitnov untuk pencegahan aterosklerosis - Atoris, Atorvastatin.
  • Penyekat beta dan nitrat - hanya jika perlu (sakit di jantung, berdebar-debar jantung, tekanan darah tinggi).

Hasil dan Ramalan Stenting

Stenting mengembalikan peredaran darah jantung, menghilangkan gejala yang menyakitkan dan ancaman serangan jantung, tetapi bukan dari punca penampilannya - penyakit koronari dan aterosklerosis. Tidak ada pakar yang dapat meramalkan jangka hayat pesakit selepas pembedahan. Tetapi ramalan 90-95% adalah baik - rata-rata, stent memberikan patensi pada arteri koronari selama lebih dari 5 tahun (tempoh maksimum - 10–15 tahun, minimum - beberapa hari).

Dalam 50-60%, hasil stenting adalah hilangnya gejala atau sisa manifestasi penyakit jantung koronari. Selebihnya 40-50% mempunyai tahap peningkatan kesejahteraan yang berbeza. Semakin lama kehidupan stent, semakin besar pembekuan darah dan semakin kuat proses aterosklerotik, semakin tinggi kemungkinan tersumbat.

Ingat, hidupnya singkat tetapi indah, dan stenting koronari adalah operasi lembut yang memberi peluang kepada orang sakit untuk hidup lebih lama dan memaksimumkan!

Stenting jantung - berapa banyak yang hidup selepas pembedahan?

Stenting adalah campur tangan pembedahan perubatan yang dilakukan untuk memasang stent - bingkai khas yang diletakkan di celah antara organ berongga seseorang, misalnya, saluran jantung koronari, dan memungkinkan untuk memperluas kawasan yang disempitkan oleh proses patologi.

Kapal dapat menyempit akibat aterosklerosis, dan ini menimbulkan ancaman besar terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Bergantung pada kapal mana yang rusak, penurunan lumen membawa kepada iskemia, kerusakan pada sirkulasi serebrum, aterosklerosis kaki dan penyakit berbahaya lain.

Untuk memulihkan daya tahan arteri, beberapa teknik diketahui, yang utama adalah:

  • terapi konservatif,
  • angioplasti,
  • stenting saluran jantung dan arteri lain yang terjejas,
  • cantuman pintasan arteri koronari. Pembedahan pintasan jantung - apa itu?

Stenting koronari saluran jantung dianggap sebagai salah satu kaedah prostetik intravaskular arteri jantung yang paling berkesan semasa pelbagai patologi.

Petunjuk untuk stenting

Jantung adalah pam kuat yang memberikan peredaran darah. Seiring dengan peredaran darah, nutrien dan oksigen mula mengalir ke organ dan tisu, jika tidak berfungsi tidak mungkin.

Atherosclerosis dianggap sebagai penyakit kronik yang paling biasa yang menyerang arteri. Seiring waktu, plak aterosklerotik yang tumbuh di dalam membran dinding kapal, tunggal atau berganda, dianggap sebagai simpanan kolesterol.

Sekiranya pertumbuhan tisu penghubung di arteri dan kalsifikasi dinding vaskular menyebabkan ubah bentuk secara beransur-ansur, lumen kadang-kadang akan menyempit sehingga arteri benar-benar hilang, yang akan menyebabkan kekurangan peredaran darah organ yang berterusan dan berkembang melalui arteri yang rosak.

Dengan peredaran darah yang tidak mencukupi di otot jantung, seseorang merasakan kemunculan gejala seperti:

  1. sakit di dada, yang disertai dengan ketakutan kematian;
  2. loya;
  3. dyspnea;
  4. kardiopalmus;
  5. berpeluh berlebihan.
  • Seorang pakar bedah jantung memilih pesakit dengan iskemia untuk pembedahan. Pesakit mesti menjalani pemeriksaan yang diperlukan, yang merangkumi semua ujian darah dan air kencing yang diperlukan untuk menentukan kerja organ dalaman, lipogram, pembekuan darah.
  • Elektrokardiogram akan memberi peluang untuk menjelaskan lokasi kerosakan pada otot jantung setelah serangan jantung, pengedaran dan penumpuan proses. Ultrasound jantung akan menunjukkan kerja setiap bahagian atrium dan ventrikel.
  • Angiografi harus dilakukan. Proses ini terdiri dari memperkenalkan media kontras dan beberapa foto sinar-X ke dalam kapal, yang dilakukan ketika mengisi aliran darah. Cabang yang paling rosak dikesan, kepekatan dan tahap penyempitannya.
  • Ultrasound intravaskular membantu menilai kebolehan dinding arteri di dalamnya.

Petunjuk untuk pembedahan:

  • serangan angina yang sukar, yang ditakrifkan oleh pakar kardiologi sebagai pra-infark;
  • sokongan celah pintasan arteri koronari, yang cenderung menyempit selama 10 tahun;
  • tanda-tanda penting semasa infark transmural teruk.

Kontraindikasi

Ketidakupayaan untuk memasukkan stent ditetapkan pada masa diagnosis:

  • Kerosakan biasa pada semua arteri koronari, kerana tidak ada tempat untuk stenting.
  • Diameter arteri yang menyempit kurang daripada 3 mm.
  • Pengurangan pembekuan darah.
  • Ginjal, hati, kegagalan pernafasan.
  • Alergi pesakit terhadap ubat-ubatan yang mengandungi yodium.

Keberkesanan operasi, akibatnya

Kaedah rawatan ini dicirikan oleh beberapa kelebihan yang memaksa pakar memilih campur tangan pembedahan..

Manfaat ini adalah:

  • jangka masa pendek dari tempoh pemantauan oleh pakar pemulihan;
  • tidak perlu memotong dada;
  • tempoh pemulihan yang singkat;
  • harga yang agak murah.

Ramai pesakit yang menjalani pembedahan ini berminat dengan seberapa selamatnya dan berapa banyak orang yang menjalani operasi ini setelah menjalani pembedahan ini.

Kesan buruk jarang berlaku, pada kira-kira 10% pesakit. Tetapi risiko ini tidak boleh dibuang sepenuhnya..

Stenting jantung dianggap sebagai kaedah terapi yang paling selamat. Pesakit harus memantau kesihatan mereka dengan lebih teliti, mematuhi cadangan pakar, mengambil ubat yang diperlukan dan menjalani pemeriksaan mengikut rancangan.

Ia berlaku bahawa selepas pembedahan, kemungkinan penyempitan arteri tetap ada, tetapi kecil, dan para saintis terus melakukan penyelidikan di kawasan ini, dan jumlah penambahbaikan semakin meningkat.

Stenting jantung selepas serangan jantung dapat dicirikan oleh komplikasi berbahaya yang berlaku semasa operasi, setelah jangka waktu yang pendek setelahnya atau setelah jangka waktu yang lama.

Pemulihan

Selepas operasi ini, seseorang berasa lebih baik, sakit jantung setelah stenting tidak menjadi begitu kuat, tetapi proses aterosklerosis tidak berhenti, tidak menyumbang kepada perubahan disfungsi metabolisme lemak. Oleh itu, pesakit harus mengikuti cadangan pakar, memerhatikan kolesterol dan gula dalam aliran darah.

Matlamat pemulihan pasca operasi:

  1. Kembalikan fungsi jantung yang semaksimum mungkin;
  2. Pencegahan komplikasi pasca operasi, khususnya, kekambuhan penyempitan kapal stenting;
  3. Memperlahankan kemajuan iskemia, meningkatkan prognosis penyakit;
  4. Meningkatkan kemampuan fizikal pesakit, meminimumkan sekatan gaya hidup;
  5. Mengurangkan dan mengoptimumkan ubat yang diterima oleh pesakit;
  6. Menormalkan petunjuk makmal;
  7. Memastikan keadaan pesakit yang selesa secara psikologi;
  8. Betulkan gaya hidup dan tingkah laku pesakit, yang akan menyumbang kepada pemuliharaan hasil yang diperoleh semasa pemulihan.

Peraturan, cadangan selepas pembedahan, diet

Selepas operasi, anda perlu mematuhi rehat tidur selama beberapa waktu. Doktor memantau berlakunya komplikasi, mencadangkan diet, ubat, sekatan.

Kehidupan selepas stenting bermaksud mematuhi syarat-syarat tertentu. Apabila stent dipasang, kardiorehabilitasi pesakit berlaku.

Keperluan utamanya adalah diet, latihan fisioterapi dan mood positif:

  • Selama 1 minggu, proses pemulihan dikaitkan dengan batasan aktiviti fizikal, mandi dilarang. 2 bulan, pakar tidak menasihati memandu. Cadangan berikut adalah diet bebas kolesterol, aktiviti fizikal dos, penggunaan ubat secara berkala.
  • Anda perlu membuang lemak yang berasal dari haiwan dari diet dan membatasi karbohidrat. Babi berlemak, daging lembu, domba, mentega, lemak babi, mayonis dan rempah pedas, sosej, keju, kaviar, pasta gandum lembut, produk coklat, manis dan tepung, roti putih, kopi, teh pekat, minuman beralkohol, tidak boleh diambil Soda.
  • Dalam diet, wajib memasukkan menu sayur-sayuran dan salad buah atau jus segar, ayam rebus, ikan, bijirin, pasta, keju cottage, susu masam, teh hijau.
  • Anda perlu makan sedikit, tetapi selalunya, 5-6 kali, perhatikan beratnya. Sekiranya boleh, lakukan hari puasa.
  • Setiap pagi, gimnastik pada waktu pagi membantu meningkatkan metabolisme, mengatur dengan cara yang positif. Jangan melakukan senaman sukar dengan serta-merta. Berjalan dianjurkan, pada mulanya untuk jarak pendek, kemudian - meningkatkan jarak. Berjalan tanpa tergesa-gesa di tangga, kelas di simulator. Jangan membawa beban berlebihan dengan takikardia.
  • Rawatan ubat terdiri daripada pengambilan ubat yang menurunkan tekanan darah, statin, untuk menormalkan kolesterol dan ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah. Pesakit diabetes meneruskan terapi khas atas cadangan ahli endokrinologi.
  • Secara optimum, ketika proses pemulihan setelah pembedahan akan dilakukan di sanatorium atau pusat peranginan, di bawah pengawasan doktor.

Terapi pasca operasi adalah penting, kerana selepas itu selama 6 hingga 12 bulan, pesakit harus minum ubat setiap hari. Angina pectoris dan manifestasi lain dari iskemia dan aterosklerosis dihilangkan, tetapi penyebab aterosklerosis tetap ada, serta faktor risiko.

Ramai pesakit mengemukakan soalan: adakah mungkin untuk memformalkan kecacatan selepas pembedahan? Stenting menyumbang kepada peningkatan keadaan pesakit dan mengembalikan kepadanya kemampuan kerja yang sesuai, dan oleh itu keperluan untuk prosedur ini hilang.

Ramalan selepas pembedahan

  • Stenting pada saluran jantung adalah operasi yang selamat, yang membawa kesan yang diinginkan. Kemungkinan kesan buruk adalah kecil. Walaupun selepas stenting, seseorang akan kembali ke cara hidupnya yang biasa dan mengembalikan kemampuan kerjanya.
  • Tidak boleh dilupakan bahawa gaya hidup yang tidak betul yang menyebabkan iskemia sekali lagi boleh menyebabkan penyumbatan arteri jika tidak diubah. Operasi ini dicirikan oleh tempoh pemulihan pasca operasi yang kecil..
  • Mengenai ramalan berikutnya, stenting berlaku pada sekitar 80% keadaan. Ia berlaku bahawa proses berjalan sebaliknya, walaupun usaha yang dilakukan, arteri menyempit lagi. Tetapi saintis terus melakukan penyelidikan dan meningkatkan teknologi operasi. Jumlah hasil positif semakin meningkat..
  • Sekarang pakar bedah jantung menggunakan stent yang sama sekali baru yang meminimumkan kemungkinan penyempitan arteri koronari terbalik..

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan

Dalam proses stenting, pelbagai kesan buruk berlaku, yang paling terkenal adalah:

  1. penyumbatan arteri yang dikendalikan,
  2. lesi dinding vaskular,
  3. kemunculan pendarahan atau pembentukan hematoma di tempat tusukan,
  4. alahan terhadap media kontras dengan keparahan yang berbeza-beza, termasuk disfungsi buah pinggang.
  • Mengingat bahawa peredaran darah berlaku di tubuh manusia, dalam beberapa kes semasa stenting, akibatnya juga terjadi pada arteri lain yang tidak terkena pembedahan.
  • Peningkatan risiko komplikasi selepas pembedahan pada orang yang menderita penyakit ginjal yang teruk, diabetes mellitus dan kegagalan fungsi dalam sistem pembekuan darah. Oleh itu, pesakit seperti itu diperiksa dengan teliti sebelum stenting, mereka juga disiapkan dengan memberikan ubat khas, dan kemudian mereka dipantau di unit perawatan intensif atau unit rawatan intensif setelah operasi.
  • Stenting tidak menjamin penghapusan iskemia sepenuhnya. Penyakit ini boleh berkembang, plak aterosklerotik lain di arteri boleh terbentuk, atau bekasnya meningkat. Stent itu sendiri boleh membesar atau membuat darah beku dari masa ke masa. Oleh itu, semua pesakit yang menjalani stenting arteri koronari berada di bawah pengawasan perubatan biasa untuk segera mengenal pasti kambuhnya penyakit jika perlu, dan sekali lagi merujuknya kepada pakar.
  • Trombosis stent adalah salah satu akibat yang paling berbahaya selepas pembedahan. Adalah berbahaya apabila ia berkembang pada bila-bila masa: pada awal dan akhir pasca operasi. Selalunya, akibat ini menyebabkan sakit tajam, dan jika tidak dirawat, menyebabkan infark miokard.
  • Akibat yang kurang berbahaya, tetapi lebih biasa dianggap sebagai restenosis stent, yang berkembang sehubungan dengan "pertumbuhan" stent ke dinding vaskular. Ini adalah proses semula jadi, tetapi pada beberapa pesakit, proses ini berkembang terlalu aktif. Lumen arteri yang dikendalikan mula mengecil dengan ketara, menyebabkan kekambuhan angina pectoris.
  • Sekiranya rawatan ubat, diet dan rejimen yang ditetapkan oleh doktor tidak dipatuhi, pembentukan plak aterosklerotik di dalam badan akan berkembang, yang akan menyebabkan munculnya lesi baru pada arteri yang sihat sebelumnya..

Tanda-tanda komplikasi

Dalam kira-kira 90% keadaan di mana stent dipasang, aliran darah yang betul di arteri akan berterusan dan kesulitan tidak muncul.

Tetapi ada kes-kes apabila kemungkinan akibat buruk:

  • Kegagalan integriti dinding arteri;
  • Berdarah;
  • Kesukaran dengan kerja buah pinggang;
  • Kemunculan di tempat tusukan hematoma;
  • Restenosis atau trombosis di tapak stenting.

Salah satu komplikasi yang mungkin berlaku adalah penyumbatan arteri. Ia jarang berlaku, apabila berlaku patologi, pesakit segera dihantar untuk cantuman bypass arteri koronari.

Kos operasi

  • Kos stenting berbeza dari arteri yang perlu dikendalikan, serta dari negeri, institusi perubatan, instrumen, peralatan, jenis, jumlah stent dan keadaan lain.
  • Ini adalah operasi berteknologi tinggi, yang memerlukan penggunaan bilik operasi khas, yang dilengkapi dengan peralatan mahal yang canggih. Stenting dilakukan mengikut teknik baru oleh pakar bedah jantung yang berkelayakan. Dalam hal ini, operasi tidak akan murah.
  • Kos stenting berbeza di setiap negara. Contohnya, di Israel dari sekitar 6,000 euro, di Jerman - dari 8,000, di Turki - dari 3,500 euro.
  • Stenting dianggap sebagai salah satu operasi yang paling biasa dalam pembedahan vaskular. Ia dicirikan oleh kecederaan rendah, memberikan kesan yang tepat dan tidak memerlukan pemulihan yang lama.

Ulasan

Sebilangan besar ulasan mengenai keputusan stenting adalah positif, kemungkinan kesan buruk setelah melakukan minimum dan pembedahan itu sendiri dianggap selamat. Dalam situasi tertentu, terdapat kemungkinan alergi terhadap bahan yang diberikan semasa pembedahan untuk pemerhatian sinar-x.

Pesakit yang menjalani pembedahan mencirikan kesamaannya dengan prosedur perubatan yang agak sederhana, bukannya pembedahan. Oleh kerana tidak memerlukan masa pemulihan yang lama, pesakit percaya bahawa mereka telah pulih sepenuhnya.

Tidak boleh dilupakan bahawa dengan teknik pembedahan jantung yang ideal, keperluan untuk menjaga kesihatan seseorang tidak akan dibatalkan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis