Stenting vaskular: kehidupan selepas pembedahan, pemulihan, pemakanan dan diet

Khemah pembuluh darah jantung adalah kaedah invasif minimum yang berkesan untuk rawatan proses iskemia, yang membolehkan anda memperluas pembuluh darah jantung secara mekanikal dan memulihkan aliran darah.

Apabila arteri koronari terjejas, trofisme normal (pemakanan) terganggu. Myocardium kekurangan zat berguna, oksigen. Kerana aliran darah yang buruk, proses atropik berkembang dengan cepat. Lebih jauh untuk tidak mengelakkan serangan jantung. Banyak penyakit menimbulkan senario menyedihkan.

Stent yang dipasang di jantung membolehkan anda mengembalikan diameter normal arteri dan menyediakan tisu trofik yang mencukupi. Prosedur seperti itu tidak membawa bahaya, tetapi di tangan kanan ia adalah alat yang berkesan untuk merawat gangguan.

Walau bagaimanapun, prosedurnya tidak selalu boleh dilakukan. Kontraindikasi, walaupun keberkesanannya, masih ada. Terdapat juga komplikasi. Pesakit harus tahu apa yang akan dia tuju dan apa yang dapat diharapkan sebagai hasilnya.

Intipati kaedah dan kesan yang diharapkan

Stenting adalah teknik operasi. Dan seperti campur tangan pembedahan, ia membawa risiko tertentu. Walaupun minimum.

Semasa prosedur, pakar menggunakan peralatan khas. Doktor mendapat akses ke bidang pembedahan melalui tusukan kecil di arteri femoral. Dan mereka bergerak ke jantung secara semula jadi - melalui kapal besar. Ini membolehkan anda mengurangkan risiko dan meminimumkan masa pemulihan selepas pembedahan.

Apabila pakar sampai ke arteri koronari, kanan (PKA) atau kiri (LKA), dia mula bekerja dengan kapal yang terkena. Struktur khas, stent, dipasang di lumen. Ia adalah rangka, seperti span. Ia dibuat dari logam, juga dari aloi, polimer. Pilihan bahan adalah isu yang berasingan..

Walau apa pun, produk tersebut tidak ditolak oleh badan, tidak teroksidasi, berfungsi selama-lamanya.

Stent melekat pada dinding kapal dari dua sisi dan tidak membiarkan arteri ditutup. Ia menyokong pelepasan, diameternya pada tahap yang sama. Inilah intipati: pengembangan mekanikal.

Seperti yang ditunjukkan oleh praktik dan statistik, kesan stenting adalah ketara. Pesakit boleh mengharapkan hasil yang baik:

  • Aliran darah cepat diselaraskan. Arteri tidak lagi menyempit, lumennya normal. Jadi miokardium akan menerima oksigen dan sebatian berguna yang mencukupi. Produk itu sendiri kerana bentuknya tidak mengganggu piala.
Perhatian:

Akibat-akibat yang telah berkembang, seperti perubahan pada lapisan otot tidak dapat dihilangkan. Keabnormalan organik akan memerlukan rawatan tambahan.

  • Simptomologi iskemia secara beransur-ansur berkurang. Tetapi, seperti yang dikatakan, tepat di bahagian di mana hati dapat memulihkan pekerjaannya sendiri. Hipertrofi, kardiosklerosis dan gangguan lain mengubah struktur organ. Operasi ini tidak dapat diperbetulkan. Akibatnya tetap ada pada pesakit sepanjang hayatnya..

Cabarannya adalah untuk menahan perkembangan perubahan ini. Oleh itu, pesakit diberi rawatan sokongan ubat. Pada saat yang sama, jika intervensi dilakukan pada tahap awal, ada kemungkinan ada jalan keluar yang bermanfaat untuk gejala tersebut..

  • Mengekalkan aliran darah yang normal. Untuk jangka masa yang tidak terhad. Stent di jantung tidak akan membiarkan kapal kembali ke keadaan kekejangan. Ini adalah prosedur tambah besar..

Tekniknya agak mudah dan mempunyai banyak kelebihan:

  • Penginapan minimum di hospital. Pesakit berada di hospital dari hari ke beberapa.
  • Tempoh pemulihan tidak lama. Pembedahan senang dijalankan. Tidak perlu mengikuti cadangan yang rumit, dan risiko dari penyimpangan kecil jauh lebih rendah.
  • Kecederaan minimum. Doktor mendapat akses ke bidang pembedahan melalui tusukan kecil. Tidak ada pendarahan, risiko komplikasi dalam proses tidak dapat diabaikan.
  • Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan. Ini membuka peluang besar untuk rawatan pesakit dalam pelbagai keadaan. Tidak perlu persiapan yang rumit. Oleh kerana anestesia tidak digunakan, kebanyakan kontraindikasi tradisional tidak menjadi masalah..
  • Harga yang relatif rendah dan kemampuan untuk memenuhi polisi insurans perubatan wajib, baik yang dirancang maupun yang mendesak, misalnya, dengan serangan jantung.
  • Akhirnya, kemungkinan komplikasi selepas pembedahan adalah minimum. Terutama jika seseorang mematuhi preskripsi doktor.

Petunjuk

Sebab untuk melakukan banyak perkara:

  • Penyakit jantung koronari. Klasik kardiologi. Istilah ini merujuk kepada proses sekunder di mana lapisan aktif otot kurang dibekalkan dengan darah. Mengapa ini berlaku adalah persoalan lain..

Biasanya gangguan trofik berkembang akibat daripada penyakit, keadaan tidak normal yang lain. Sama ada serangan jantung, proses keradangan yang bersifat autoimun, rematik atau luka berjangkit. Pilihan massa.

Stenting koronari membolehkan anda memulihkan pemakanan dan pernafasan sel dengan cepat dan berkesan. Kadang kala ia adalah masalah menyelamatkan nyawa.

  • Angina pectoris. Keadaan biasa, ia diklasifikasikan sebagai pra-infark. Intinya sama dengan kekurangan bekalan darah ke badan yang sama. Tetapi keadaan ini berlaku dalam episod. Setiap serangan disertai dengan rasa sakit, sesak nafas, gangguan irama..

Tanpa rawatan, pesakit berisiko serius. Episod seterusnya menjadi lebih kuat, kemungkinan serangan jantung jauh lebih tinggi.

  • Aterosklerosis pelbagai jenis. Sebagai peraturan, ketika lemak disimpan di dinding saluran darah, plak kolesterol terbentuk. Mereka secara semula jadi menyekat aliran darah yang sihat secara mekanikal. Mengganggu pemakanan miokardium. Dalam kes ini, sebelum pemasangan stent, stratifikasi lipid dikeluarkan, tetapi pengkalsifikasi plak tidak dapat dilakukan..

Terdapat satu lagi bentuk proses patologi. Apabila arteri koronari sempit, mereka berada dalam keadaan spasmodik untuk masa yang lama. Selalunya, ini diperhatikan di kalangan perokok dengan pengalaman dan pencinta alkohol. Juga pada pesakit hipertensi dan beberapa kategori lain.

  • Risiko infark miokard yang ketara. Dikaitkan dengan diagnosis dan gangguan sebelumnya. Pada pesakit seperti itu, kemungkinan kecemasan jauh lebih tinggi.
  • Penyelarasan aorta. Kecacatan kongenital. Biasanya, penyempitan arteri terbesar di pintu keluar dari ventrikel kiri. Aliran darah sangat rumit. Stenting dilakukan sebaik sahaja patologi dikesan. Umur tidak menjadi masalah. Ini adalah kelebihan prosedur yang jelas. Tanpa bantuan perubatan, risiko kematian sangat besar..
  • Keadaan selepas serangan jantung. Penempatan stent dapat menjadi ukuran berkesan pencegahan dan rawatan sekunder pada waktu yang sama, jika pesakit mengalami gangguan peredaran darah akut, tetapi alasannya tetap ada.

Terdapat banyak petunjuk. Tetapi semuanya, satu atau lain cara, mengalami proses ketika arteri koronari (juga aorta) tidak dapat melakukan tugas mereka. Kerana penyempitan atau penyumbatan.

Kesesuaian rawatan sedemikian ditentukan oleh doktor. Dalam beberapa kes, pendekatan invasif minimum tidak mungkin dilakukan atau tidak masuk akal..

Kontraindikasi

Tidak banyak alasan untuk menolak prosedur tersebut.

  • Tidak bertoleransi terhadap persiapan yodium. Operasi stenting dilakukan di bawah kawalan radiografi. Ini diperlukan untuk kemajuan yang tepat dari alat pembedahan tipis melalui aliran darah. Reaksi alahan diperiksa sebelum campur tangan. Ubat ini diberikan secara subkutan dalam jumlah minimum, kemudian perhatikan tindak balas badan.
  • Penyempitan lumen arteri yang ketara. Sekiranya diameternya kurang dari 3 mm, rawatan pembedahan tidak sedikit invasif.
  • Kawasan lesi yang ketara. Apabila sekumpulan arteri disempit atau kawasan stenosis besar diperhatikan. Tidak ada gunanya, kerana stent tidak akan meliputi jumlah yang besar dan tidak akan mengembalikan aliran darah. Memerlukan teknik lain.
  • Koagulopati. Penyakit di mana pembekuan darah terganggu. Masalahnya diselesaikan, kontraindikasi relatif. Setelah keadaan kembali normal, pembedahan dapat dilakukan..
  • Gangguan disfungsi yang teruk. Pernafasan, kegagalan buah pinggang. Oleh kerana ubat untuk peningkatan kontras mampu memprovokasi bronkospasme atau mabuk kerana perkumuhan yang buruk.
  • Proses keradangan. Berjangkit atau Autoimun.

Terdapat juga kontraindikasi yang jelas: seperti gangguan mental, ketika pesakit tidak dapat mengawal tingkah laku beberapa orang lain. Secara umum, sekurang-kurangnya ada sebab untuk menolak prosedur tersebut.

Jenis stent dan tempohnya

Terdapat tiga jenis produk secara keseluruhan. Sekiranya anda mengambil bahan tersebut sebagai asas.

Keluli tahan karat

Digunakan paling kerap. Logam lengai digunakan untuk membuat, tetapi cukup kuat untuk menahan beban besar di dalam kapal. Tidak ada tolak, sekurang-kurangnya tidak jelas.

Tidak seperti rakan sejawat yang lebih moden, mereka boleh ditolak. Tetapi ini adalah keadaan yang sangat jarang berlaku, kebarangkalian untuk menghadapi masalah tersebut adalah kecil.

Mereka murah kerana tersedia untuk pelbagai jenis pesakit dan kemudahan perubatan. Stent keluli adalah jenis yang paling biasa.

Produk Aloi

Perbezaan asas terletak pada bahan. Ia boleh menjadi kromium kobalt atau kromium platinum. Mereka tidak mengoksidakan, tidak merobek, dan bertoleransi dengan tekanan mekanikal yang lebih baik. Kosnya sedikit lebih tinggi, kerana stent sedemikian jarang digunakan..

Struktur yang diperbuat daripada bahan polimer

Sebagai contoh, polimer yang terbuat dari asid polilaktosa (PLLA) atau disalut dengannya adalah stent yang paling maju untuk saluran jantung.

Mereka juga boleh berfungsi sebagai depot ubat-ubatan dan menjadi:

  • Ubat yang dilapisi, merembeskan yang mengurangkan kemungkinan penyempitan arteri pada masa akan datang.
  • Dengan lapisan berganda - luaran dan dalaman, untuk penyembuhan kapal itu sendiri dan mencegah trombosis.
  • Dilindungi dengan antibodi yang menarik sel endotel, mengurangkan risiko trombosis.
  • Larut, terbuat dari bahan yang melarutkan dan melepaskan salutan ubat yang mencegah kambuhnya stenosis.

Stent sedemikian dipasang dengan risiko tinggi untuk kambuh. Kos yang besar, ia tersedia untuk sebilangan kecil pesakit.

Mengikut struktur produk terdapat:

  • mesh (anyaman mesh);
  • tiub (dari tiub);
  • wayar (dari wayar);
  • cincin (dari cincin berasingan).

Pilihan klasik adalah mesh dengan bingkai bulat, memperluas lumen kapal.

Persediaan untuk stenting

  • Analisis darah umum. Untuk mengecualikan proses keradangan pada waktu sebelum pembedahan.
  • Kajian biokimia. Petunjuk asas diperiksa, termasuk fosfatase alkali, tahap hepatik, penanda kemungkinan keradangan.
  • X-Ray dada. Bersiar-siar. Tugasnya adalah untuk mengecualikan kerosakan pada paru-paru, bronkus. Penyakit paru sering mengganggu rawatan pembedahan.
  • Elektrokardiografi Untuk mengenal pasti gangguan fungsi jantung.
  • ECHO-KG diresepkan untuk mengecualikan patologi struktur organ otot.
  • Coagulogram. Penentuan kadar pembekuan darah.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah persediaan sebenar, ujian umum, kaedah khusus ditetapkan. Tugas mereka adalah untuk memeriksa bidang pembedahan dengan lebih terperinci. Coronarografi digunakan terutamanya. Pada asasnya - sinar-x kontras.

Semua acara diperlukan. Bagi yang terakhir, ia dilakukan dengan berhati-hati. Terdapat banyak kontraindikasi. Termasuk darah tinggi dan sekumpulan orang lain.

Kemajuan operasi

Campur tangan pembedahan bermula dengan anestesia tempatan. Penting untuk menghilangkan kepekaan dalam unjuran arteri femoral. Kemungkinan penenang, dengan penggunaan ubat penenang. Ini membolehkan anda mengurangkan kegelisahan, mengatasi rasa takut..

Selanjutnya, prosedur dijalankan mengikut algoritma yang jelas:

  • Doktor membuat sayatan.
  • Alat khas diperkenalkan melaluinya.
  • Pada masa yang sama, ubat kontras disuntik secara intravena. Untuk mendapatkan gambaran sinar-x yang jelas.
  • Kateter dilancarkan melalui aliran darah ke jantung..
  • Sebaik sahaja mereka mencapai bidang pembedahan, teruskan ke pemasangan stent. Ini adalah saat yang paling penting dan sukar. Hasil akhirnya bergantung pada teknik dan kualiti pelaksanaan..

Semuanya memakan masa lebih kurang 2 jam. Tambah atau tolak. Bergantung pada keadaan.

Sejurus selepas operasi, beberapa ketidakselesaan mungkin berlaku. Sakit di sternum, sesak nafas, terbakar dalam unjuran jantung. Ini adalah biasa.

Pembetulan khas tidak diperlukan. Tetapi pesakit harus memberitahu doktor mengenai semua pelanggaran tersebut. Untuk mengelakkan komplikasi dan akibat yang tidak diingini. Oleh kerana terdapat risiko perkembangan mereka.

Selepas rawatan pembedahan, pesakit ditempatkan di unit rawatan rapi. Di sana dia untuk sehari atau kurang. Bergantung pada bagaimana tempoh pemulihan awal berlangsung.

Kemudian orang itu dipindahkan ke keadaan normal, dan setelah 2-3 hari atau kurang, pesakit akan keluar. Pemulihan berterusan di rumah.

Pemulihan

Aktiviti pemulihan adalah mudah. Namun, anda mesti mematuhi rejim dengan ketat, ini adalah masalah kualitatif kembali normal.

Langkah-langkah berikut ditunjukkan pada bulan pertama:

  • Penolakan senaman fizikal yang kuat. Tetapi mereka tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya. Berjalan, berjalan-jalan ringan di udara disyorkan. Adalah perlu untuk memantau nadi dengan teliti.
  • Kawalan tekanan darah. Pesakit dengan hipertensi harus terus mengambil ubat yang ditetapkan..
  • Mengelakkan terlalu panas. Di bawah sinar matahari atau dalam keadaan buatan: mandi, sauna, mandian air panas.
  • Pesakit juga tidak boleh menyalahgunakan garam. Dietnya lembut, dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar yang cukup, daging tanpa lemak. Jangan gunakan perasa pedas.
  • Alkohol dan rokok dilarang sama sekali. Sekurang-kurangnya sebulan. Pilihan yang ideal adalah untuk meninggalkan ketagihan sepenuhnya selama ini, untuk mengecualikan ketagihan dari kehidupan.

Pada masa pemulihan selesai setelah stenting arteri jantung, ECG dan ECHO dilakukan untuk menilai kualiti dan hasil terapi. Hasil positif dapat dipastikan jika aliran darah telah pulih atau paling tidak normal.

Kemungkinan komplikasi

Kesan negatif sangat jarang berlaku. Pada dasarnya, hasil negatif dikaitkan dengan tindakan pesakit. Sekiranya dia tidak mengikuti rejimen, tidak mematuhi cadangan doktor, risiko meningkat berkali-kali.

Kemungkinan komplikasi termasuk:

  • Trombosis. Dengan kerosakan pada saluran darah, darah dapat menebal dan menyumbat lumennya. Trombosis adalah yang paling biasa di antara semua komplikasi selepas stenting. Untuk mengelakkan senario ini, doktor menetapkan antikoagulan atau ubat yang lebih ringan berdasarkan Aspirin, dan analog moden yang lain. Mereka tidak diambil lama, hanya selagi ada risiko.
  • Gangguan aliran darah akut di miokardium - serangan jantung, akibat trombosis.
  • Sakit yang kuat. Dalam pelbagai tahap, rasa tidak selesa selalu ada. Tetapi ini adalah pelanggaran sementara.
  • Dyspnea.
  • Dada yang teruk.
  • Umum merasa tidak sihat. Fenomena biasa. Ia berterusan dari satu hari hingga beberapa hari. Kemudian berlalu tanpa bantuan luar.

Komplikasi tidak mungkin berlaku, terutamanya jika pesakit bertanggungjawab untuk mematuhi preskripsi doktor..

Ramalan

Anggaran ramalan kebanyakannya menguntungkan. Operasinya dapat diterima dengan baik, kebarangkalian kejadian negatif adalah minimum.

Selepas campur tangan, pesakit kembali normal. Sekiranya rawatan dilakukan pada tahap awal iskemia, ada kemungkinan pemulihan sepenuhnya dan menyingkirkan patologi.

Stenting pada saluran koronari jantung adalah kaedah yang berkesan untuk mengembalikan aliran darah di organ. Risiko adalah minimum. Mereka sepenuhnya diimbangi oleh kesan operasi. Tetapi pesakit mesti mematuhi peraturan pemulihan. Hasilnya bergantung pada saat pembetulan.

Pemulihan selepas infark miokard dan stenting

Coronary stenting adalah campur tangan pembedahan yang dilakukan secara terancang dan kecemasan. Operasi boleh menyebabkan komplikasi, beberapa di antaranya dapat dicegah dengan mengikuti semua cadangan doktor selama tempoh pemulihan..

Apa itu stenting??

Penghantaran oksigen dan nutrien ke otot jantung berlaku melalui dua arteri koronari. Oleh kerana aterosklerosis, lumen saluran ini secara beransur-ansur menyempit, yang menyebabkan kemerosotan pemakanan miokardium dan, oleh itu, proses iskemia di dalamnya.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk stenting pembuluh darah koronari hanya ditentukan oleh doktor setelah koronarografi, ECG dan kaedah lain untuk memeriksa jantung dan saluran darah.

Stenting adalah operasi endoskopi yang terdiri daripada pengenalan stent khas ke dalam kapal, yang mengembang lumen arteri dan menyokong dindingnya.

Akibatnya, aliran darah dinormalisasi, serta penghantaran oksigen dan nutrien. Stenting ditetapkan untuk:

  • aterosklerosis;

Sebelum operasi, pemeriksaan dilakukan untuk menilai tahap penyumbatan kapal, lokasi plak aterosklerotik utama.

Kemajuan operasi

Stenting dilakukan di ruang operasi terutamanya di bawah anestesia tempatan. Untuk mendapatkan akses ke saluran koronari, pakar bedah menusuk arteri femoral, setelah itu kateter-manipulator dengan stent di hujung (dalam bentuk runtuh) dimasukkan ke dalamnya. Prosedur ini dijalankan di bawah kawalan radiografi. Di tempat yang menyempit, stent diluruskan dengan belon yang terletak di sebelahnya. Akibatnya, implan menekan plak ke dinding arteri dan dengan itu menghilangkan penyebab utama iskemia.

Pembedahan memakan masa lebih kurang satu jam. Dengan stenting dua kapal secara serentak, masa prosedur meningkat menjadi 2.5-3 jam.

Pada masa awal pasca operasi, pesakit harus berada di bawah pengawasan kakitangan perubatan dan mengikuti semua cadangan yang ditunjukkan oleh doktor.

Stenting dilakukan bukan sahaja pada arteri koronari. Selalunya stent dimasukkan ke dalam arteri karotid apabila tersekat lebih daripada 50%, dalam kes ini, campur tangan pembedahan membantu mencegah strok iskemia. Stenting vena iliac diresepkan terutamanya untuk lelaki dengan varicocele, disfungsi ereksi, vena varikos pada pelvis kecil. Kemungkinan steter ureter dengan penyempitan dan pelanggaran aliran keluar air kencing.

Ciri-ciri Tempoh Pemulihan

Pemulihan selepas stenting pada saluran jantung bermula sejurus selepas pembedahan. Pada jam pertama, pesakit mesti tenang sepenuhnya, ini akan mempercepat pembentukan bekuan darah di tempat tusukan arteri femoral dan mengurangkan risiko pendarahan. Pada hari kedua, perlu memperluas aktiviti motor kerana pergerakan dengan lengan dan kaki. Beban harus meningkat secara beransur-ansur. Di hospital selepas pembedahan, pesakit rata-rata berumur 3 hingga 7 hari.

Pemulihan selepas pembedahan di sanatorium adalah pilihan terbaik. Di institusi tersebut, pesakit selalu di bawah pengawasan staf perubatan, menjalani prosedur perubatan, terlibat dalam pendidikan jasmani, dan makan dengan betul. Dengan berlakunya komplikasi, pesakit segera dibantu, yang secara signifikan mengurangkan risiko berlakunya reaksi buruk.

Perubahan gaya hidup

Semasa tempoh pemulihan, beberapa peraturan asas mesti dipatuhi:

  • Pada minggu pertama, beban harus minimum. Selama tempoh ini, dilarang mandi, anda hanya boleh mandi.
  • Selama dua bulan anda tidak boleh memandu kereta secara bebas. Ia juga tidak dianjurkan untuk memandu dengan kerap, terutamanya di jalan raya yang kasar..

Anda juga mesti menyemak rutin harian anda. Perlu tidur tepat pada waktunya, jika mungkin untuk berehat pada siang hari, kurang berada dalam kedudukan yang sama. Sebaiknya elakkan situasi traumatik, luangkan lebih banyak masa di luar rumah.

Tempoh pemulihan

Tubuh setiap orang adalah individu dan masa pemulihan kesihatan sepenuhnya setelah kapal pintas bergantung kepada banyak faktor. Doktor mengesyorkan memulakan hidup kebiasaan untuk kembali secara beransur-ansur dalam 2-2,5 minggu. Walau bagaimanapun, stenting adalah operasi itu, hasil selanjutnya yang sebahagian besarnya ditentukan oleh sejauh mana orang yang dikendalikan bersedia mengikuti cadangan doktor.

Pertama sekali, anda perlu mempertimbangkan semula gaya hidup anda sepenuhnya. Maksudnya, pilih diet yang tepat, berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol, hindari tekanan, pilih aktiviti fizikal dosis.

Ini akan membantu mengurangkan risiko perkembangan aterosklerosis lebih lanjut dan secara signifikan mengurangkan kemungkinan timbulnya komplikasi awal dan akhir selepas penempatan stent..

Jangka hayat stent

Ramai pesakit sebelum pembedahan berminat dengan seberapa banyak mereka hidup dengan stent dan sama ada mereka cacat. Jangka hayat bergantung pada usia pesakit, penyakit bersamaan, komplikasi selepas campur tangan.

Rata-rata, pesakit boleh hidup dengan stent selama lebih dari 10-15 tahun..

Tetapi yang lebih penting bagi banyak orang adalah perbezaan yang ketara dalam kesejahteraan sebelum dan selepas operasi - pesakit kurang mengambil berat tentang sensasi tidak selesa yang lain, aktiviti motor mereka berkembang, dan menjadi mungkin untuk melakukan apa yang mereka sukai.

Berapa lama hidup ini bergantung pada mengikuti diet, melakukan latihan fisioterapi, rawatan tepat pada masanya untuk semua penyakit akut dan kronik.

Kecacatan selepas stenting tidak diberikan, kerana operasi seperti itu bertambah baik, tetapi tidak memburuk, kesejahteraan pesakit dan tidak memerlukan sekatan yang signifikan setelahnya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian. Kecacatan setelah memasang stent dapat diperoleh oleh pegawai agensi penguatkuasaan undang-undang, kerana setelah campur tangan pembedahan tersebut aktiviti fizikal yang berlebihan dilarang. Kecacatan sering diberikan kepada orang yang menderita penyakit teruk. Keputusan untuk mengenali pesakit sebagai orang kurang upaya dibuat oleh komisi pakar yang terdiri daripada beberapa doktor.

Komplikasi selepas memasang stent

Menurut statistik, komplikasi awal dan akhir selepas stenting berlaku tidak lebih dari 5% kes, yang merupakan kadar yang cukup rendah. Komplikasi prosedur yang paling mungkin:

  • pembentukan hematoma yang luas di kawasan penyisipan kateter;
  • pertumbuhan gumpalan trombotik di dinding stent;
  • gangguan peredaran otak dan buah pinggang;
  • serangan jantung semasa operasi;
  • trombosis kapal kerana tusukan;

Pada peringkat pemulihan kemudian, restenosis mungkin berlaku. Ini adalah penyempitan berulang lumen kapal koronari, yang paling kerap berkembang disebabkan oleh pertumbuhan tisu patologi di sekitar stent.

Tanda-tanda komplikasi

Sebilangan besar komplikasi pasca operasi pada peringkat awal perkembangannya berjaya dihilangkan. Oleh itu, doktor mesti dimaklumkan sekiranya, selepas pembedahan:

    lebam muncul di lokasi tusukan arteri femoral, darah mengalir, atau pembengkakan dan hiperemia meningkat;

Banyak komplikasi mudah dihilangkan dengan bantuan terapi ubat, dan kejadiannya tidak memberi kesan buruk kepada pemulihan dan kesejahteraan pesakit..

Terapi diet selepas stenting

Pemakanan yang betul bukan sahaja mempercepat pemulihan selepas stenting, tetapi juga mencegah perkembangan aterosklerosis dan kembalinya tanda-tanda angina pectoris. Telah diperhatikan bahawa pembedahan berulang paling sering dilakukan oleh orang yang tidak mengikuti terapi diet..

Pemakanan, pertama sekali, mestilah hipokolesterol, iaitu, perlu meminimumkan penggunaan makanan yang kaya dengan lemak haiwan:

  • daging berlemak;
  • cacat;
  • sosej dan daging salai;

Garam harus dikurangkan lebih sedikit - pada hari ia tidak memerlukan lebih dari 4 gram. Perlu diingat bahawa banyak garam mengandungi makanan dalam tin, produk roti. Anda perlu menghadkan:

  • telur (sehingga 4 keping seminggu);
  • krim masam lemak;
  • mentega, keju, krim;
  • Roti putih;
  • manisan;
  • pastri;
  • minuman berkarbonat dan berkafein.

Makanan tersebut mestilah merangkumi buah-buahan tumbuhan, produk asid laktik, hidangan daging rendah lemak dan ikan. Bijirin berguna, kekacang, roti gandum, sayur-sayuran kaya serat. Anda perlu minum lebih banyak air yang ditapis bersih, kaldu rosehip. Gula-gula digantikan dengan buah-buahan kering dan madu..

Menu contoh

Hidangan mesti direbus, dipanggang, direbus. Anda perlu makan dalam bahagian kecil hingga 5-6 kali sehari.

Jadual menu untuk hari itu:

Masa makanHidangan utamaMinuman-minuman itu
Sarapan pagiCasserole keju kotej atau telur dadar protein, bubur soba di atas air.Teh hijau, kompot buah kering
Makan malamSup sayur, kentang tumbuk dengan sekeping kecil ayam rebus. Salad Sayuran Berasaskan Minyak Zaitun.Kaldu Rosehip, kompot
Makan malamNasi rebus, ikan rebus, salad bit.Yogurt semulajadi tanpa lemak Kefir.

Makan malam tidak boleh dilakukan selewat-lewatnya pada pukul 8 malam, kerana makanan ringan lewat dapat meningkatkan beban pada sistem kardiovaskular pada waktu malam. Dalam diet harus ada kacang dalam jumlah kecil, buah segar, buah beri. Pemakanan yang diberi vitamin meningkatkan nada keseluruhan badan dan memberi otot jantung jumlah unsur surih dan vitamin yang diperlukan.

Prinsip fisioterapi

Aktiviti fizikal sederhana selepas stening membawa kepada beberapa kesan:

    Meningkatkan peredaran arus di dalam kapal. Ini memberi kesan positif bukan hanya pada kerja jantung, tetapi juga pada seluruh tubuh.

Selepas stenting, hanya aktiviti fizikal dan latihan yang dilarang, yang memerlukan daya tahan otot jantung yang baik. Oleh itu, pesakit boleh ditangani:

  • berjalan pantas - sehingga 6-7 km sejam;
  • larian ringan;
  • menunggang basikal;
  • berenang
  • senamrobik air.

Keamatan beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur, dengan hati-hati memperhatikan semua perubahan dalam kesihatan. Setelah stent diletakkan di saluran darah, banyak doktor mengesyorkan waktu setiap hari untuk terrencur. Aktiviti ini melibatkan berjalan dengan peningkatan masa dan sudut mereka secara beransur-ansur. Pada hari-hari awal anda hanya perlu berjalan di medan rata, maka anda perlu membuat laluan sehingga terdapat gelongsor dengan sudut kecondongan 5 hingga 30 darjah sepanjang panjangnya. Secara beransur-ansur jangka masa teras meningkat.

Peraturan Latihan

Semasa pelaksanaan terapi fizikal, anda mesti mematuhi peraturan berikut:

  • tepat pada waktunya, latihan perlu dari 30 hingga 45 minit;
  • kelas dijalankan sama ada semasa perut kosong, atau tidak lebih awal dari satu setengah jam selepas makan;

Jangan melakukan senaman yang menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan. Matlamat terapi senaman adalah untuk memperbaiki, tidak memburuk, kesejahteraan..

Latihan fisioterapi menguatkan sistem imun, membantu mengurangkan berat badan, menguatkan sistem saraf, menstabilkan tekanan darah. Lebih baik memilih kelas dengan doktor anda, kerana hanya pakar yang dapat mengetahui tahap maksimum beban yang dibenarkan.

Kehidupan selepas stenting

Penempatan stent adalah salah satu kaedah yang paling unik untuk memulihkan patensi kapal besar, yang mengurangkan risiko kematian akibat penyakit serius dan meningkatkan kualiti hidup. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, operasi dilakukan dalam beberapa hari, kelebihan utamanya adalah:

  • Kekurangan campur tangan rongga. Dada tidak terbuka kerana stent dimasukkan melalui arteri femoral.
  • Tempoh pemulihan yang singkat. Rehat tempat tidur yang ketat ditetapkan tidak lebih dari satu hari, pada masa akan datang, aktiviti motor secara beransur-ansur berkembang.

Perubahan gaya hidup dan pemakanan yang disyorkan, penolakan tabiat buruk setelah memasang stent memberi kesan positif bukan hanya pada kerja jantung, tetapi juga pada fungsi semua organ dalaman. Di samping itu, teknik pembedahan endoskopi dan kualiti prostesis sendiri semakin meningkat dari tahun ke tahun, yang mengurangkan risiko komplikasi dan memungkinkan manipulasi walaupun dalam kes yang paling maju dan kompleks.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan kerja dengan baik, tidak akan lama

Apa yang dimaksudkan dengan infark miokard?

Kandungan

Kaedah rawatan serangan jantung

Apa itu "stent" dan jenisnya

Penerangan operasi

Apa itu restenosis??

Akibat dan pemulihan pasca operasi

Kecacatan selepas serangan

Infarksi miokardium adalah penyakit serius yang sering mengakibatkan kematian. Setiap orang dapat melindungi hidupnya dari nasib seperti itu, anda hanya perlu menjalani gaya hidup sihat, mengambil makanan yang betul, bermain sukan. Sekiranya serangan jantung sudah berlaku, kaedah yang berkesan untuk mengatasinya adalah stenting. Namun, diet selepas serangan jantung dan stenting untuk lelaki, dan juga untuk wanita, adalah wajib. Makanan yang dipilih dengan betul menyumbang kepada pemulihan dan pemulihan yang cepat..

Pengecutan miokard bergantian dengan kelonggaran, ini berlaku sepanjang hayat. Inilah otot yang perlu anda teruskan bekerja, kerana dialah yang mengepam darah ke seluruh badan. Malah pelanggaran jangka pendek aktiviti otot jantung boleh menyebabkan akibat buruk yang tidak dapat dipulihkan, dan pemulihan arteri seterusnya adalah proses yang panjang.

Kaedah rawatan serangan jantung

Kompleks kaedah rawatan bertujuan untuk mengelakkan kemungkinan komplikasi, restenosis dan memulihkan keadaan miokardium sebelumnya. Semasa serangan jantung, miokardium rosak dan lemah, ini adalah banyak tekanan untuk seluruh badan. Doktor perlu bertindak dengan cepat dan tepat untuk mengurangkan kemungkinan akibat yang minimum dan menghilangkan kerosakan yang ada. Kaedah berikut digunakan:

  1. Pemulihan aliran darah. Perkara yang paling penting, pertama dan utama adalah pemulihan bekalan darah ke miokardium dalam kuantiti yang diperlukan. Dalam industri ini, saintis sentiasa membuat penyelidikan dan peningkatan. Ubat baru sudah digunakan, ubat sedia ada sedang diperbaiki. Kejayaan kaedah ini dalam setiap kes individu bergantung pada tahap perkembangan serangan jantung..
  2. Terapi trombolitik. Ini bertujuan untuk memusnahkan gumpalan darah di dalam kapal. Kaedah ini bukan sahaja melambatkan perkembangan penyakit, tetapi sepenuhnya mencegah punca - gumpalan darah yang menyumbat saluran. Seperti kaedah sebelumnya, terapi ini hanya berkesan pada peringkat pertama serangan jantung. Dipercayai bahawa pelaksanaannya disarankan pada 6-10 jam pertama, ketika sel-sel miokard belum mulai mati..
  3. Kaedah intravaskular. Kaedah ini berdasarkan tindakan mekanikal pada kapal dari dalam. Untuk ini, belon melambung khas digunakan. Kaedah intravaskular adalah kaedah bertindak langsung, mereka boleh digunakan tanpa terapi atau penyediaan ubat sebelumnya. Perbezaan utama dari dua yang sebelumnya adalah tindakan tepat pada fokus penyakit, di dalam badan, kelakuannya akan berkesan walaupun sehari setelah permulaan serangan.
  4. Campur tangan pembedahan. Operasi jantung untuk infark miokard dijalankan pada peringkat terakhir. Ini termasuk: pembedahan pintasan, stenting arteri koronari dan lain-lain. Kaedah yang agak mahal tetapi sangat berkesan.

Yang paling berkesan adalah stenting. Kaedah ini boleh dijalankan tanpa mengira tahap serangan jantung. Walau bagaimanapun, sebarang operasi adalah perniagaan yang berisiko, dan orang-orang dengan tahap yang lebih ringan jarang menggunakan pembedahan. Ada kalanya hanya perlu, dan kadang-kadang penyempitan arteri berulang boleh berlaku.

Kelebihan kaedah pembedahan:

  • berkesan - stent diletakkan di tempat penyempitan. Pelebaran arteri meningkatkan peredaran darah, dan prestasi miokard akan bertambah baik;
  • pelaksanaan pantas - keseluruhan proses stenting memakan masa sekitar 30 minit. Banyak bergantung pada keadaan campur tangan pembedahan dan keparahan kerosakan pada kapal;
  • tanpa rasa sakit - stenting setelah infark miokard berlalu tanpa luka, di bawah anestesia lengkap. Selepas campur tangan, hanya satu jejak kecil yang tersisa, di tapak sayatan;
  • risiko jangkitan yang rendah di dalam badan. Oleh kerana hanya satu sayatan kecil yang dibuat, hubungan dengan rangsangan luaran adalah minimum;
  • tanda-tanda infark miokard hilang sepenuhnya - stenting mempengaruhi bukan sahaja peningkatan aliran darah ke seluruh badan, tetapi juga memperbaiki keadaan umum pesakit;
  • tempoh pemulihan yang singkat - beberapa hari akan mencukupi untuk pemulihan badan yang minimum. Sebaik-baiknya, 1-2 minggu mesti berehat. Setuju, ini bukan keadaan yang sukar, tetapi anda tidak boleh mengabaikannya. Semasa pemulihan, aktiviti fizikal dikontraindikasikan dengan ketat, sangat mustahak untuk memilih makanan yang tepat, mengelakkan tekanan.

Apa itu "stent" dan jenisnya

Stent adalah reka bentuk fleksibel logam kecil yang dimasukkan ke dalam kapal dan menahannya dalam bentuk yang betul. Ini perlu untuk menormalkan pergerakan darah ke seluruh badan. Pada orang yang menderita aterosklerosis, plak kolesterol menetap di dinding saluran darah. Mereka menghalang aliran darah ke miokardium melalui lumen dan mengganggu susunan yang diterima di dalam badan.Untuk memerangi plak seperti itu dengan berkesan, ada stent. Ia dimasukkan ke dalam lumen arteri koronari dan diletakkan di kawasan penyempitan atau penyumbatan..

Doktor sering menggunakan stenting dalam latihan mereka. Hari ini, pelbagai jenis stent ditunjukkan. Mereka adalah:

  1. Logam.
  2. Bersalut.
  3. Boleh diserap.

Stent logam tidak bersalut diperbuat daripada aloi perubatan khas. Ia tumbuh dengan cepat ke dinding kapal dan mempunyai kos yang rendah. Namun, tepat kerana stent tumbuh dengan cepat, mustahil untuk menghilangkannya. Terdapat kebarangkalian restenosis yang tinggi - penyempitan kapal berulang.

Jenis seterusnya dilapisi. Ia terbuat dari aloi standard, di mana bahan perubatan khas digunakan. Bahan ini digunakan untuk meminimumkan kemungkinan restenosis. Penyempitan kapal berulang hanya berlaku pada 10% kes. Stent sedemikian agak perlahan melekat pada dinding kapal. Dan pada akhirnya, juga kekal di arteri selama-lamanya.

Perkembangan beberapa tahun kebelakangan ini adalah kerangka kerja bio yang dapat diserap. Ia diperbuat daripada bahan biologi, dan ditutup dengan everolimus di atasnya. Ini adalah kaedah yang paling berkesan untuk memerangi vasokonstriksi. Bio-framework mengurangkan kemungkinan restenosis sebanyak 2-3%. Tidak ada stent lain yang dapat membanggakan petunjuk tersebut. Rangka itu terlarut sepenuhnya dan tidak meninggalkan jejak di arteri, itulah sebabnya harga yang tinggi. Walaupun begitu, ini adalah perkembangan baru dan hari ini tidak banyak pilihan untuk panjang dan diameter stent.

Kemunculan penyakit jantung koronari pada 80% kes dikaitkan dengan penyempitan saluran yang menyampaikan darah ke miokardium.

Penerangan operasi

Stenting selepas infark miokard adalah kaedah yang berkesan dalam masa yang singkat untuk menghilangkan akibat serangan jantung atau trombosis dan memulihkan peredaran darah yang normal. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum, tanpa rasa sakit. Seluruh proses dikendalikan oleh instrumen. Pesakit perlu menjalani latihan wajib dalam bentuk koronografi.

Tahap stenting saling bergantung, mereka secara beransur-ansur saling menggantikan:

  1. Stent yang dipasang pada belon diletakkan di tempat penyempitan paling besar..
  2. Belon mengembung, ia membuka dan meregangkan stent, bahagian kapal yang menyempit diluruskan.
  3. Kateter belon dikeluarkan dan rangka logam tetap berada di dalam dan membantu mengekalkan bentuk arteri yang diinginkan.

Apa itu restenosis??

Stenting boleh dikaitkan dengan penampilan restenosis berikutnya. Restenosis adalah penyempitan arteri berulang di tempat yang sama di mana stent sudah dipasang. Proses seperti itu boleh disebabkan oleh pelbagai alasan, misalnya, reaksi organisma terhadap benda asing. Dalam kes ini, revaskularisasi berulang perlu dilakukan..

Kebanyakan restenosis berlaku pada separuh pertama tahun ini selepas stenting. Satu kejayaan besar dalam bidang ini ialah pengenalan perancah yang dapat diserap dari biomaterial. Penggunaannya sememangnya dapat mengurangkan kejadian restenosis..

Akibat dan pemulihan pasca operasi

Setelah stent diletakkan, tempoh pemulihan yang lama akan menyusul. Pada mulanya, pesakit berada di hospital, sekiranya tidak ada komplikasi dan kontraindikasi - pulang ke rumah.

Prosedur ini dalam 88% kes benar-benar tidak menyakitkan dan tidak membawa akibat negatif. Walaupun begitu, mungkin terdapat beberapa komplikasi, seperti:

  • hematoma di kawasan tusukan;
  • penyumbatan arteri;
  • alahan kerana intoleransi individu terhadap bahan pelapis;
  • kerosakan dinding arteri.

Dalam tempoh selepas stenting, doktor menetapkan kursus tertentu untuk pemulihan yang berkesan. Rawatan tambahan boleh diperkenalkan untuk mencegah restenosis..

Ciri-ciri Kuasa

Semasa pemulihan, pemilihan makanan yang betul memainkan peranan penting. Diet selepas infark miokard akan membantu mengembalikan badan ke bentuk dan kesejahteraannya yang lama. Faktor penting dalam pemulihan yang berkesan adalah pembetulan diet..

Perubahan asas yang seharusnya:

  1. Jangan makan makanan berlemak. Khususnya, ini adalah produk yang mengandungi lemak sayuran - telur, krim, dll..
  2. Tambahkan lebih banyak buah dan sayur segar ke dalam diet anda. Ini akan memastikan ketepuan badan dengan serat dan karbohidrat kompleks. Memasak produk sedemikian juga perlu dilakukan dengan betul: rebus, rebus atau kukus, dan buat buah segar.
  3. Kurangkan makanan kaya kolesterol. Kolesterol sangat berbahaya bagi saluran darah dan tubuh secara keseluruhan. Ini mungkin termasuk mayonis, marjerin, mentega.
  4. Terdapat lebih banyak makanan dengan asid lemak tak jenuh ganda, seperti unggas, ikan, minyak sayuran yang tidak disempurnakan. Ini membantu meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan jumlah lipid dalam darah..
  5. Kurangkan pengambilan garam. Kami juga bercakap mengenai produk asal kedai di mana terdapat garam. Dalam kes anda, kadar harian tidak melebihi 5 gram.
  6. Jangan minum air terlalu banyak untuk mengelakkan pembengkakan dan pencairan nutrien dari badan.

Asas makanan mestilah produk berikut: minyak sayuran, kacang-kacangan, kekacang, kedelai, daging tanpa lemak dan ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu rendah lemak dan susu masam, dill, pasli, dan ramuan lain. Penolakan semua gula-gula adalah wajib, termasuk minuman berkarbonat manis, coklat, ais krim dan buah-buahan bergula..

Simpan makanan kalium dan magnesium dalam makanan anda setiap hari. Ini adalah dua unsur jejak yang paling penting, kerana kalium terlibat dalam pembentukan gelanggang, dan magnesium bertanggungjawab untuk mengekalkan irama kontraksi miokard. Diet yang dibentuk dengan baik membantu mengurangkan kejadian restenosis..

Latihan fizikal

Untuk menjalani kehidupan normal semula setelah serangan jantung dan stenting, latihan fizikal, senaman sederhana dan gimnastik diperlukan. Pada mulanya, berjalan kaki disyorkan untuk pemulihan yang berkesan. Kembara di udara segar meningkatkan peredaran darah, pembuluh darah. Pemulihan yang berkesan dari penyakit kardiovaskular selalu dikaitkan dengan pendidikan jasmani.

Sekiranya, setelah ada usaha, kelemahan atau sesak nafas muncul, ini adalah alasan pertama untuk berjumpa doktor. Sekiranya anda terlalu cepat memuatkan badan anda, stent mungkin tidak berakar. Pelajaran pertama mesti diadakan di bawah pengawasan doktor untuk memantau tindak balas badan, degupan jantung dan tekanan darah.

Kecacatan

Selepas serangan jantung, seseorang boleh dianggap tidak beroperasi dalam jangka masa yang lama. Memang, tidak semua orang dapat, setelah mengalami tekanan itu, sepenuhnya dapat menjalankan tugas kerja, menyara diri dan keluarga. Oleh itu, timbul persoalan mengenai menetapkan ketidakupayaan.

Ini adalah prosedur individu, dalam setiap kes individu, komisen mempertimbangkan semua fakta dan keadaan. Stenting sahaja bukan alasan yang baik untuk kecacatan. Tetapi komplikasi yang timbul setelah stent diletakkan boleh menyebabkan kumpulan tersebut ditugaskan.

Bergantung pada keparahan penyakit, tahap kerosakan miokardium, faktor lain, masalah mengenali seseorang sebagai tidak beroperasi sedang diputuskan. Sekiranya anda mengalami tahap serangan jantung yang teruk, kumpulan kecacatan dapat ditugaskan tepat berdasarkan asas ini..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis