Struktur jantung manusia dan fungsinya

Jantung mempunyai struktur yang kompleks dan melakukan kerja yang tidak kurang kompleks dan penting. Berkontraksi secara berirama, ia memberikan aliran darah melalui saluran.

Jantung terletak di belakang sternum, di bahagian tengah rongga dada dan hampir sepenuhnya dikelilingi oleh paru-paru. Ia dapat bergerak sedikit ke sisi, kerana tergantung bebas pada saluran darah. Jantung terletak secara tidak simetri. Paksi panjangnya condong dan membentuk sudut 40 ° dengan paksi badan. Ia diarahkan dari atas ke bawah, kanan ke kiri, dan jantung diputar sehingga sisi kanannya condong lebih ke depan dan kiri - belakang. Dua pertiga jantung terletak di sebelah kiri garis tengah dan satu pertiga (vena cava dan atrium kanan) berada di sebelah kanan. Pangkalnya dipusingkan ke tulang belakang, dan puncaknya dipusingkan ke tulang rusuk kiri, agar lebih tepat, ke ruang interkostal kelima.

Anatomi jantung

Otot jantung adalah organ yang merupakan rongga bentuk tidak teratur dalam bentuk kerucut yang sedikit rata. Ia mengambil darah dari sistem vena dan mendorongnya ke arteri. Jantung terdiri daripada empat ruang: dua atria (kanan dan kiri) dan dua ventrikel (kanan dan kiri), yang dipisahkan oleh partisi. Dinding ventrikel lebih tebal, dinding atria agak tipis.

Vena pulmonari memasuki atrium kiri, dan urat berongga masuk ke kanan. Aorta menaik muncul dari ventrikel kiri, arteri pulmonari dari ventrikel kanan.

Ventrikel kiri bersama dengan atrium kiri membentuk bahagian kiri, di mana darah arteri terletak, oleh itu ia disebut jantung arteri. Ventrikel kanan dengan atrium kanan adalah bahagian kanan (jantung vena). Bahagian kanan dan kiri dipisahkan oleh partisi padat.

Atria disambungkan ke ventrikel dengan bukaan dengan injap. Di bahagian kiri, injap bicuspid, dan ia disebut mitral, di sebelah kanan - tricuspid, atau tricuspid. Injap selalu terbuka ke arah ventrikel, jadi darah hanya dapat mengalir ke satu arah dan tidak dapat kembali ke atria. Ini dipastikan oleh benang tendon yang dilekatkan pada satu hujung ke otot papillary yang terletak di dinding ventrikel, dan di ujung yang lain ke cusps injap. Otot papillari berkontraksi bersama dengan dinding ventrikel, kerana mereka tumbuh di dindingnya, dan akibatnya filamen tendon ditarik dan mencegah aliran darah kembali. Terima kasih kepada benang tendon, injap tidak terbuka ke arah atria semasa ventrikel berkontrak.

Di tempat di mana arteri pulmonari meninggalkan ventrikel kanan dan aorta dari kiri, terdapat injap tricuspid lunate yang menyerupai poket. Injap membiarkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan aorta, kemudian mengisi dengan darah dan menutup, sehingga menghalang darah kembali..

Pengecutan dinding ruang jantung disebut systole; kelonggarannya disebut diastole..

Struktur luaran jantung

Struktur dan fungsi jantung anatomi cukup kompleks. Ia terdiri daripada kamera, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Struktur luaran jantung adalah seperti berikut:

  • puncak (atas);
  • asas;
  • permukaan depan, atau sterno-costal;
  • permukaan bawah, atau diafragmatik;
  • tepi kanan;
  • tepi kiri.

Puncak adalah bahagian jantung yang membulat yang sempit, terbentuk sepenuhnya oleh ventrikel kiri. Ia menghadap ke depan ke bawah dan ke kiri, bersandar pada ruang interkostal kelima di sebelah kiri garis tengah dengan ketinggian 9 cm.

Pangkal jantung adalah bahagian atas jantung yang diperluas. Ia terbalik, kanan, belakang dan mempunyai bentuk segi empat. Ia dibentuk oleh atria dan aorta dengan batang paru-paru terletak di hadapan. Di sudut kanan atas segiempat, pintu masuk vena adalah vena cava unggul, di sudut bawah vena cava inferior, dua vena paru kanan masuk ke kanan, dua vena paru kiri di sebelah kiri pangkal.

Alur koronal melintasi antara ventrikel dan atria. Di atasnya adalah atria, di bawah ventrikel. Di hadapan koronari sulcus, batang aorta dan paru-paru keluar dari ventrikel. Ia juga mempunyai sinus koronari, di mana darah vena mengalir dari urat jantung..

Permukaan tulang rusuk sternum lebih cembung. Ia terletak di belakang sternum dan tulang rawan tulang rusuk III-VI dan diarahkan ke hadapan, ke atas, ke kiri. Sulcus koronal melintang melaluinya, yang memisahkan ventrikel dari atria dan dengan itu membahagi jantung ke bahagian atas yang dibentuk oleh atria dan bahagian bawah, yang terdiri daripada ventrikel. Alur lain dari permukaan sternocostal - anterior longitudinal - berjalan di sepanjang sempadan antara ventrikel kanan dan kiri, sementara yang kanan membentuk bahagian terbesar permukaan anterior, yang kiri - lebih kecil.

Permukaan diafragmatik lebih rata dan berdekatan dengan pusat tendon diafragma. Alur posterior membujur melintasi permukaan ini, memisahkan permukaan ventrikel kiri dari permukaan kanan. Dalam kes ini, sebelah kiri membentuk sebahagian besar permukaan, dan yang kanan - yang lebih kecil.

Alur membujur depan dan belakang bergabung dengan hujung bawah dan membentuk takik jantung di sebelah kanan puncak jantung.

Terdapat juga permukaan lateral yang terletak di kanan dan kiri dan menghadap paru-paru, sehubungan dengan itu disebut paru.

Tepi jantung kanan dan kiri tidak sama. Tepi kanan lebih runcing, kiri lebih tajam dan bulat kerana dinding ventrikel kiri yang lebih tebal.

Batasan antara empat ruang jantung tidak selalu berbeza. Tanda tempat adalah alur di mana terdapat saluran darah jantung, ditutup dengan tisu berlemak dan lapisan luar jantung - epikardium. Arah alur ini bergantung pada bagaimana jantung terletak (serong, menegak, melintang), yang ditentukan oleh jenis fizikal dan ketinggian diafragma. Dalam mesomorf (normosthenics), yang perkadarannya hampir rata-rata, serong, dalam dolichomorphs (asthenics) dengan fizikal tipis, secara menegak, dalam brachymorphs (hipersthenics) dengan bentuk pendek yang lebar, melintang.

Jantung seolah-olah digantung oleh pangkalan pada kapal besar, sementara pangkalannya tetap tidak bergerak, dan puncaknya berada dalam keadaan bebas dan dapat bergerak.

Struktur tisu jantung

Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

  1. Endokardium - lapisan dalaman tisu epitelium yang melapisi rongga ruang jantung dari dalam, mengulangi kelegaan mereka.
  2. Myocardium adalah lapisan tebal yang dibentuk oleh tisu otot (striated). Miosit jantung yang terdirinya dihubungkan oleh banyak penerjun yang menghubungkannya ke kompleks otot. Lapisan otot ini memberikan pengecutan berirama ruang jantung. Ketebalan miokard terkecil di atria, yang terbesar - di ventrikel kiri (kira-kira 3 kali lebih tebal dari kanan), kerana ia memerlukan lebih banyak kekuatan untuk mendorong darah ke dalam lingkaran besar peredaran darah, di mana rintangan aliran beberapa kali lebih besar daripada pada yang kecil. Miokardium atrium terdiri daripada dua lapisan, miokardium ventrikel - daripada tiga. Miokardium atrium dan miokardium ventrikel dipisahkan oleh cincin berserabut. Sistem pengaliran yang memberikan kontraksi miokardium yang berirama, satu untuk ventrikel dan atria.
  3. Epikardium adalah lapisan luar, yang merupakan lobus viseral dari kantung jantung (perikardium), yang merupakan membran serous. Ia meliputi bukan sahaja jantung, tetapi juga bahagian awal batang paru dan aorta, serta bahagian akhir pulmonari dan vena cava.

Anatomi atria dan ventrikel

Rongga jantung dibahagikan dengan septum menjadi dua bahagian - kanan dan kiri, yang tidak saling berkomunikasi. Setiap bahagian ini terdiri daripada dua ruang - ventrikel dan atrium. Septum antara atria disebut atrium, antara ventrikel - interventrikular. Oleh itu, jantung terdiri daripada empat ruang - dua atria dan dua ventrikel.

Atrium kanan

Dalam bentuknya, itu kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, di depan ada rongga tambahan yang disebut telinga kanan. Atrium mempunyai isipadu 100 hingga 180 meter padu. lihat. Ia mempunyai lima dinding, dengan ketebalan 2 hingga 3 mm: anterior, posterior, superior, lateral, medial.

Vena cava unggul (dari atas di belakang) dan vena cava inferior (dari bawah) mengalir ke atrium kanan. Di sebelah kanan bawah terdapat sinus koronari, di mana darah semua urat jantung mengalir. Di antara bukaan vena cava yang unggul dan inferior terdapat batuk kering. Di tempat di mana vena cava inferior mengalir ke atrium kanan, terdapat lipatan lapisan dalam jantung - injap urat ini. Sinus vena cava disebut bahagian yang meluas posterior atrium kanan, di mana kedua urat mengalir.

Ruang atrium kanan mempunyai permukaan dalaman yang halus, dan hanya di telinga kanan dengan dinding depan yang berdekatan dengannya permukaannya tidak rata.

Di atrium kanan, banyak titik bukaan urat kecil jantung terbuka.

Ventrikel kanan

Ia terdiri daripada rongga dan kerucut arteri, yang merupakan corong ke atas. Ventrikel kanan mempunyai bentuk piramid trihedral, pangkalannya menghadap ke atas, dan puncaknya ke bawah. Ventrikel kanan mempunyai tiga dinding: anterior, posterior, medial.

Depan cembung, belakang lebih rata. Medial adalah septum interventrikular, yang terdiri daripada dua bahagian. Sebilangan besar dari mereka - otot - terletak di bawah, yang lebih kecil - jaring - di atas. Piramid menghadap atrium dan mempunyai dua lubang di dalamnya: belakang dan depan. Yang pertama adalah antara rongga atrium kanan dan ventrikel. Yang kedua masuk ke batang paru.

Atrium kiri

Ia mempunyai rupa kubus yang tidak teratur, terletak di belakang dan berdekatan dengan esofagus dan bahagian bawah aorta. Isipadu 100-130 meter padu. cm, ketebalan dinding - dari 2 hingga 3 mm. Seperti atrium kanan, ia mempunyai lima dinding: anterior, posterior, superior, literal, medial. Atrium kiri terus ke anterior ke rongga tambahan, yang disebut telinga kiri, yang diarahkan ke arah batang paru. Empat urat pulmonari (posterior dan unggul) mengalir ke atrium, di bukaan di mana tidak ada injap. Dinding medial adalah septum interatrial. Permukaan dalaman atrium licin, otot-otot jambul hanya di telinga kiri, yang lebih panjang dan lebih sempit dari kanan, dan jelas dipisahkan dari ventrikel oleh pemintasan. Ventrikel kiri berkomunikasi melalui bukaan atrioventrikular.

Ventrikel kiri

Dalam bentuknya, menyerupai kerucut, pangkalannya menghadap ke atas. Dinding ruang jantung ini (anterior, posterior, medial) mempunyai ketebalan terbesar - dari 10 hingga 15 mm. Tidak ada batas yang jelas antara depan dan belakang. Di dasar kerucut adalah bukaan aorta dan atrioventrikular kiri.

Pembukaan aorta bulat terletak di hadapan. Injapnya terdiri daripada tiga peredam.

Saiz jantung

Ukuran dan berat jantung berbeza pada orang yang berbeza. Nilai purata adalah seperti berikut:

  • panjangnya dari 12 hingga 13 cm;
  • lebar paling besar - dari 9 hingga 10.5 cm;
  • saiz anteroposterior - dari 6 hingga 7 cm;
  • berat pada lelaki - kira-kira 300 g;
  • berat pada wanita - kira-kira 220 g.

Fungsi kardiovaskular dan jantung

Jantung dan saluran darah membentuk sistem kardiovaskular, fungsi utamanya adalah sistem pengangkutan. Ia terdiri daripada bekalan tisu dan organ pemakanan dan oksigen serta pengangkutan balik produk metabolik.

Kerja otot jantung dapat dijelaskan seperti berikut: bahagian kanannya (jantung vena) menerima darah yang habis yang tepu dengan karbon dioksida dari urat dan memberikannya ke paru-paru untuk tepu oksigen. Dari paru-paru diperkaya O2 darah dihantar ke bahagian kiri jantung (arteri) dan dari sana ia didorong ke dalam aliran darah dengan kekuatan.

Jantung menghasilkan dua lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

Yang besar membekalkan darah ke semua organ dan tisu, termasuk paru-paru. Ia bermula di ventrikel kiri, berakhir di atrium kanan..

Peredaran pulmonari beredar di alveoli paru-paru. Ia bermula di ventrikel kanan, berakhir di atrium kiri..

Aliran darah diatur oleh injap: mereka tidak membiarkannya mengalir ke arah yang bertentangan.

Jantung mempunyai sifat seperti kegembiraan, kemampuan konduktif, kontraktil dan automatik (pengujaan tanpa rangsangan luaran di bawah pengaruh impuls dalaman).

Terima kasih kepada sistem pengaliran, terdapat pengecutan berurutan ventrikel dan atria, penyertaan sel miokardium secara serentak dalam proses pengecutan.

Pengecutan jantung yang berirama memberikan bekalan darah yang berpisah ke sistem peredaran darah, tetapi pergerakannya di dalam pembuluh darah berlaku tanpa gangguan, yang disebabkan oleh keanjalan dinding dan ketahanan terhadap aliran darah yang timbul pada pembuluh kecil.

Sistem peredaran darah mempunyai struktur yang kompleks dan terdiri dari jaringan kapal untuk pelbagai tujuan: pengangkutan, pemindahan, pertukaran, pengedaran, kapasitif. Terdapat urat, arteri, venula, arteriol, kapilari. Bersama limfatik, mereka mengekalkan keteguhan persekitaran dalaman di dalam badan (tekanan, suhu badan, dll.).

Di arteri, darah bergerak dari jantung ke tisu. Ketika mereka menjauh dari pusat, mereka menjadi lebih kurus, membentuk arteriol dan kapilari. Tempat tidur arteri sistem peredaran darah mengangkut bahan yang diperlukan ke organ dan mengekalkan tekanan berterusan di dalam kapal.

Tempat tidur vena lebih luas daripada arteri. Melalui urat, darah bergerak dari tisu ke jantung. Vena terbentuk dari kapilari vena, yang, apabila bergabung, pertama kali menjadi venula, kemudian vena. Di jantung, mereka membentuk batang besar. Terdapat urat dangkal yang terletak di bawah kulit dan urat dalam terletak di tisu berhampiran arteri. Fungsi utama bahagian vena sistem peredaran darah adalah aliran keluar darah yang tepu dengan produk metabolik dan karbon dioksida.

Untuk menilai keupayaan fungsional sistem kardiovaskular dan kebolehbebanan beban, ujian khas dilakukan yang memungkinkan untuk menilai prestasi badan dan kemampuan pampasannya. Ujian fungsional sistem kardiovaskular dimasukkan dalam pemeriksaan fizikal dan fizikal untuk menentukan tahap kecergasan dan persiapan fizikal umum. Penilaian diberikan oleh indikator jantung dan saluran darah seperti tekanan darah, tekanan nadi, kecepatan aliran darah, jumlah darah minit dan strok. Ujian tersebut merangkumi ujian Letunov, ujian langkah, Martine, ujian Kotov-Demin..

Fakta menarik

Jantung mula menguncup dari minggu keempat selepas pembuahan dan tidak berhenti sehingga akhir hayat. Ia melakukan pekerjaan yang besar: mengepam sekitar tiga juta liter darah setiap tahun dan sekitar 35 juta degupan jantung dilakukan. Pada waktu rehat, jantung hanya menggunakan 15% sumbernya, dengan beban hingga 35%. Selama jangka hayat purata, ia mengepam sekitar 6 juta liter darah. Fakta lain yang menarik: jantung memberikan darah kepada 75 trilion sel tubuh manusia, kecuali kornea.

Seni klip struktur jantung

Jantung, cor, adalah organ otot berongga yang menerima darah dari batang vena yang mengalir ke dalamnya dan menggerakkan darah ke sistem arteri. Rongga jantung terbahagi kepada 4 ruang: 2 atria dan 2 ventrikel.

Atrium kiri dan ventrikel kiri bersama-sama merangkumi jantung kiri atau arteri oleh sifat darah yang terdapat di dalamnya; atrium kanan dan ventrikel kanan membentuk jantung kanan atau vena. Pengurangan dinding ruang jantung disebut systole, kelonggarannya - diastole.

Jantung mempunyai bentuk kerucut yang agak rata. Ia membezakan permukaan atas, puncak, dasar, dasar, anteroposterior dan bawah dan dua tepi - kanan dan kiri, memisahkan permukaan ini.

Puncak jantung bulat, puncak kordis, menghadap ke bawah, ke depan dan ke kiri, mencapai ruang interkostal kelima pada jarak 8 - 9 cm di sebelah kiri garis tengah; puncak jantung terbentuk sepenuhnya disebabkan oleh ventrikel kiri. Pangkal, tali leher, menghadap ke atas, belakang dan kanan.

Ia dibentuk oleh atria, dan di depan oleh aorta dan batang paru. Di sudut kanan atas segiempat yang terbentuk oleh atria, terdapat tempat - pintu masuk vena cava unggul, di bahagian bawah - vena cava inferior; sekarang ke kiri terdapat tempat masuknya dua urat paru kanan, di tepi kiri pangkal - dua urat paru kiri.

Bahagian depan, atau sternocostal, permukaan jantung, fasies sternocostalis, menghadap ke anterior, ke atas dan ke kiri dan terletak di belakang badan tulang rusuk sternum dan tulang rawan dari III hingga VI. Sulcus koronari, sulcus coronarius, yang bergerak melintang ke paksi membujur jantung dan memisahkan atria dari ventrikel, jantung dibahagikan kepada bahagian atas yang dibentuk oleh atria, dan ke bahagian bawah yang lebih besar, dibentuk oleh ventrikel.

Sulcus longitudinal anterior berjalan di sepanjang fasies sternocostalis, sulcus interventricularis anterior, berjalan di sepanjang sempadan antara ventrikel, dengan ventrikel kanan membentuk bahagian permukaan anterior yang lebih besar, ventrikel kiri menjadi lebih kecil.

Bahagian bawah, atau diafragmatik, permukaan, diafragmatik fasies, bersebelahan dengan diafragma, ke pusat tendonnya. Alur membujur posterior, sulcus interventricularis posterior, yang memisahkan permukaan ventrikel kiri (besar) dari permukaan kanan (lebih kecil), melaluinya.

Alur interventrikular anterior dan posterior jantung dengan hujung bawahnya bergabung antara satu sama lain dan terbentuk di tepi kanan jantung, tepat di sebelah kanan puncak jantung, takik jantung, incisura apicis cordis.

Tepi jantung, kanan dan kiri, konfigurasi yang tidak sama: kanan lebih tajam; tepi kiri membulat, lebih jelas kerana ketebalan dinding ventrikel kiri yang lebih besar.

Dipercayai bahawa jantung sama ukurannya dengan kepalan tangan individu yang sesuai. Dimensinya rata-rata panjang 12–13 cm, berukuran 9–10.5 cm, dan ukuran anteroposterior 6–7 cm. Jisim jantung rata-rata seorang lelaki ialah 300 g (berat badan 1/215), dan bagi seorang wanita ialah 220 g (1/250 berat badan).

Anatomi jantung

Selamat petang! Hari ini kita akan menganalisis anatomi organ yang paling penting dalam sistem peredaran darah. Sudah tentu, ia mengenai hati.

Struktur luaran jantung

Jantung (cor) mempunyai bentuk kerucut terpotong, yang terletak di mediastinum anterior, puncak ke kiri dan bawah. Puncak kerucut ini mempunyai nama anatomi "apex cordis", jadi anda pasti tidak akan keliru. Lihat ilustrasi dan ingat - bahagian atas hati berada di bahagian bawah, bukan di bahagian atas.

Bahagian atas jantung disebut asas jantung (base cordis). Anda dapat menunjukkan pada persiapan dasar jantung, jika anda hanya mengelilingi kawasan di mana semua saluran jantung mengalir masuk dan keluar. Garis ini agak sewenang-wenang - sebagai peraturan, garis ini dilukis melalui lubang untuk vena cava inferior.

Jantung mempunyai empat permukaan:

  • Permukaan diafragmatik (facies diaphragmatica). Terletak di bawah, permukaan jantung inilah yang diarahkan ke arah diafragma;
  • Permukaan tulang rusuk Sternum (fasies sternocostalis). Ini adalah permukaan depan jantung; ia menghadap ke sternum dan tulang rusuk;
  • Permukaan pulmonari (facies pulmonalis). Jantung mempunyai dua permukaan paru - kanan dan kiri.

Dalam gambar ini, kita melihat jantung bergabung dengan paru-paru. Inilah tulang rusuk sternum, iaitu permukaan depan jantung.

Berdasarkan permukaan tulang rusuk sternum terdapat pertumbuhan kecil. Ini adalah telinga atrium kanan dan kiri (auricula dextra / auricula sinistra). Saya menandakan telinga kanan dengan warna hijau, dan sebelah kiri dengan warna biru.

Kamera jantung

Jantung adalah organ berongga (iaitu kosong dari dalam). Ini adalah beg tisu otot yang padat, di mana terdapat empat rongga:

  • Atrium kanan (atrium dexter);
  • Ventrikel kanan (ventriculus dexter);
  • Atrium kiri (atrium sinister);
  • Ventrikel kiri (ventriculus sinister).

Rongga ini juga disebut ruang jantung. Seseorang mempunyai empat rongga di hatinya, iaitu empat ruang. Itulah sebabnya dikatakan bahawa seseorang mempunyai jantung empat ruang.

Di jantung, yang dipotong pada bidang frontal, saya menonjolkan sempadan atrium kanan sebagai kuning, atrium kiri berwarna hijau, ventrikel kanan seperti biru, ventrikel kiri seperti hitam.

Atrium kanan

Atrium kanan mengumpul darah "kotor" (iaitu, tepu dengan karbon dioksida dan kekurangan oksigen) dari seluruh badan. Urat penuh atas (coklat) dan bawah (kuning) yang mengumpulkan darah dengan karbon dioksida dari seluruh badan, serta urat jantung yang besar (hijau), yang mengumpulkan darah dengan karbon dioksida dari jantung, jatuh ke atrium kanan. Oleh itu, tiga lubang terbuka di atrium kanan.

Di antara atria kanan dan kiri terdapat septum interventrikular. Ini mengandungi pendalaman oval - kesan kecil bentuk bujur, fossa oval (fossa ovalis). Pada masa embrio, terdapat lubang bujur (foramen ovale cordis) di tempat kemurungan ini. Pada kebiasaannya, lubang bujur mula tumbuh semula sebaik sahaja dilahirkan. Dalam gambar ini, fossa bujur diserlahkan dengan warna biru:

Atrium kanan berkomunikasi dengan ventrikel kanan melalui bukaan atrioventricular kanan (ostium atrioventriculare dextrum). Aliran darah melalui bukaan ini diatur oleh injap tricuspid..

Ventrikel kanan

Rongga jantung ini menerima darah "kotor" dari atrium kiri dan menghantarnya ke paru-paru untuk membersihkannya dari karbon dioksida dan memperkaya dengan oksigen. Oleh itu, ventrikel kanan menyambung ke batang paru, melalui mana darah akan mengalir.

Injap tricuspid, yang harus ditutup semasa aliran darah ke batang paru, dipasang oleh benang tendon ke otot papillary. Kontraksi dan kelonggaran otot-otot inilah yang mengawal injap tricuspid.

Otot papillari diserlahkan dengan warna hijau, dan filamen tendon diserlahkan dengan warna kuning:

Atrium kiri

Bahagian jantung ini mengumpulkan darah yang paling "suci". Di atrium kiri darah segar mengalir, yang disucikan secara awal dalam lingkaran kecil (paru) dari karbon dioksida dan tepu dengan oksigen.

Oleh itu, empat urat paru mengalir ke atrium kiri - dua dari setiap paru-paru. Anda dapat melihat lubang-lubang ini dalam gambar - saya menyerlahkannya dengan warna hijau. Ingat bahawa darah yang diperkaya oksigen arteri melewati urat paru-paru.

Atrium kiri berkomunikasi dengan ventrikel kiri melalui bukaan atrioventricular kiri (ostium atrioventriculare sinistrum). Aliran darah melalui bukaan ini diatur oleh injap mitral..

Ventrikel kiri

Ventrikel kiri memulakan lingkaran besar peredaran darah. Apabila ventrikel kiri mengepam darah ke aorta, ia diasingkan dari atrium kiri oleh injap mitral. Sama seperti injap tricuspid, injap mitral dikendalikan oleh otot papiler (diserlahkan dengan warna hijau), yang dihubungkan dengannya menggunakan benang tendon.

Anda boleh memperhatikan dinding otot ventrikel kiri yang sangat kuat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ventrikel kiri perlu mengepam aliran darah yang kuat, yang mesti dihantar bukan hanya ke arah graviti (ke perut dan kaki), tetapi juga melawan graviti - iaitu, ke atas, ke leher dan kepala.

Bayangkan, sistem peredaran zirafah disusun dengan bijak, di mana jantung mesti mengalirkan darah ke ketinggian seluruh leher ke kepala?

Partisi dan alur jantung

Ventrikel kiri dan kanan dipisahkan oleh dinding otot yang tebal. Dinding ini dinamakan septum interventricular (septum interventriculare).

Septum interventricular terletak di dalam jantung. Tetapi lokasinya sepadan dengan sulcus interventrikular, yang dapat anda lihat dari luar. Sulcus interventricular anterior (sulcus interventricularis anterior) terletak di permukaan tulang rusuk sternum. Saya menandakan alur ini dengan warna hijau dalam gambar.

Pada permukaan diafragmatik jantung adalah sulcus interventricular posterior (sulcus interventricularis posterior). Ia diserlahkan dengan warna hijau dan angka 13 menunjukkannya..

Atria kiri dan kanan dipisahkan oleh septum interatrial (septum interatriale), ia juga diserlahkan dengan warna hijau.

Dari bahagian luar jantung, ventrikel dipisahkan dari atria oleh sulcus koronari (sulcus coronarius). Pada gambar di bawah anda dapat melihat sulcus koronal pada diafragmatik, iaitu permukaan jantung posterior. Alur ini adalah garis panduan penting untuk menentukan saluran jantung yang besar, yang akan kita bincangkan lebih lanjut.

Bulatan Peredaran

Besar

Ventrikel kiri besar yang kuat melancarkan darah arteri ke dalam aorta - ini memulakan lingkaran peredaran darah yang besar. Ia kelihatan seperti ini: darah dikeluarkan oleh ventrikel kiri ke dalam aorta, yang bercabang ke arteri organ. Kemudian kaliber kapal menjadi lebih kecil dan lebih kecil, hingga arteriol terkecil, sesuai untuk kapilari.

Pertukaran gas berlaku di kapilari, dan darah, yang sudah jenuh dengan karbon dioksida dan produk pembusukan, cenderung kembali ke jantung melalui urat. Selepas kapilari, ini adalah venula kecil, maka urat organ yang lebih besar yang mengalir ke vena cava bawah (jika kita bercakap mengenai batang dan bahagian bawah kaki) dan ke vena cava yang unggul (jika kita bercakap mengenai kepala, leher dan anggota atas).

Dalam gambar ini, saya menyoroti formasi anatomi yang melengkapkan lingkaran besar peredaran darah. Vena cava unggul (hijau, nombor 1) dan vena cava inferior (oren, nombor 3) mengalir ke atrium kanan (magenta, nombor 2). Tempat di mana vena cava mengalir ke atrium kanan disebut sinus vena cava (sinus venarum cavarum).

Oleh itu, bulatan besar bermula dengan ventrikel kiri dan berakhir dengan atrium kanan:

Ventrikel kiri → Aorta → Arteri utama besar → Arteri organ → Arteriol kecil → Kapilari (zon pertukaran gas) → Vena kecil → Urat organ → Vena cava bawah / Vena cava unggul → Atrium kanan.

Semasa saya menyiapkan artikel ini, saya menjumpai gambar rajah yang saya lukis pada tahun kedua saya. Mungkin, dengan lebih jelas akan menunjukkan lingkaran besar peredaran darah:

Kecil

Lingkaran kecil (pulmonari) peredaran darah bermula dengan ventrikel kanan, yang menghantar darah vena ke batang paru. Darah vena (berhati-hati, itu adalah darah vena!) Dihantar di sepanjang batang paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonari. Menurut lobus dan segmen paru-paru, arteri paru (ingat bahawa mereka membawa darah vena) dibahagikan kepada arteri pulmonari lobar, segmental dan subsegmental. Pada akhirnya, cabang arteri pulmonari subsegmental berpecah menjadi kapilari yang sesuai dengan alveoli.

Di kapilari, pertukaran gas berlaku lagi. Darah vena tepu dengan karbon dioksida menyingkirkan pemberat ini dan tepu dengan oksigen yang menghidupkan. Apabila darah tepu dengan oksigen, ia menjadi arteri. Selepas ketepuan ini, darah arteri segar mengalir melalui venula paru-paru, urat subegmental dan segmental yang mengalir ke vena paru besar. Vena paru mengalir ke atrium kiri.

Di sini saya mengetengahkan permulaan peredaran paru - rongga ventrikel kanan (kuning) dan batang paru (hijau), yang meninggalkan jantung dan terbahagi kepada arteri pulmonari kanan dan kiri.

Dalam rajah ini, anda dapat melihat urat paru-paru (warna hijau) mengalir ke rongga atrium kiri (warna ungu) - ini adalah formasi anatomi yang melengkapkan lingkaran kecil peredaran darah.

Skim peredaran pulmonari:

Ventrikel kanan → Trunk paru → Arteri pulmonari (kanan dan kiri) dengan darah vena → Arteri lobar setiap paru → Arteri segmen setiap paru-paru → Arteri subsegmental setiap paru-paru → Kapilari paru (braid alveoli, zon pertukaran gas) → Subsegmental / segmental / lobbar darah arteri) → Urat pulmonari (dengan darah arteri) → Atrium kiri

Injap jantung

Atrium kanan dari kiri, serta ventrikel kanan dari kiri, dipisahkan oleh partisi. Biasanya, pada orang dewasa, partisi harus padat, tidak boleh ada bukaan di antara mereka.

Tetapi mesti ada lubang antara ventrikel dan atrium di setiap sisi. Sekiranya kita bercakap mengenai separuh kiri jantung, maka ini adalah bukaan atrium-gastrik kiri (ostium atrioventriculare sinistrum). Di sebelah kanan, ventrikel dan atrium dipisahkan oleh bukaan atrioventricular kanan (ostium atrioventriculare dextrum).

Di tepi lubang terdapat injap. Ini adalah alat yang sukar untuk menghalang aliran darah yang kembali. Apabila atrium perlu mengarahkan darah ke ventrikel, injap terbuka. Setelah pengusiran darah dari atrium ke ventrikel telah berlaku, injap mesti ditutup rapat agar darah tidak memasuki atrium.

Injap dibentuk oleh cusps, yang merupakan dua kepingan endotelium - lapisan dalam jantung. Helai Tendon dilekatkan dari cusps, yang melekat pada otot papillary. Otot inilah yang mengawal pembukaan dan penutupan injap.

Injap Tricuspid (valva tricispidalis)

Injap ini terletak di antara ventrikel kanan dan atrium kanan. Ia dibentuk oleh tiga plat di mana benang tendon dilekatkan. Benang tendon itu sendiri disambungkan ke otot papillary yang terletak di ventrikel kanan.

Pada potongan di bidang frontal, kita tidak dapat melihat tiga plastik, tetapi kita dapat dengan jelas melihat otot papillary (dilingkari hitam) dan tali tendon yang melekat pada plat injap. Rongga yang dipisahkan oleh injap juga dapat dilihat dengan jelas - atrium kanan dan ventrikel kanan.

Pada bahagian dalam satah mendatar, tiga penutup injap tricuspid muncul di hadapan kita dengan penuh kemuliaan:

Injap mitral (valva atrioventricularis sinistra)

Injap mitral mengatur aliran darah antara atrium kiri dan ventrikel kiri. Injap terdiri daripada dua plat, yang, seperti dalam kes sebelumnya, dikendalikan oleh otot papiler melalui benang tendon. Harap maklum - injap mitral adalah satu-satunya injap jantung, yang terdiri daripada dua injap.

Injap mitral dilingkari hijau dan otot papilari berwarna hitam:

Mari lihat injap mitral pada satah mendatar. Sekali lagi, saya perhatikan - hanya injap ini yang terdiri daripada dua plat:

Injap paru (valva trunci pulmonalis)

Injap paru juga sering disebut injap paru atau injap paru. Ini adalah sinonim. Injap dibentuk oleh tiga peredam yang dipasang pada batang paru di tempat pelepasannya dari ventrikel kanan.

Anda boleh mencari injap paru dengan mudah jika anda mengetahui bahawa batang paru bermula dari ventrikel kanan:

Di bahagian mendatar, anda juga dapat dengan mudah mencari injap pulmonari jika anda tahu bahawa injap aorta selalu berada di hadapan. Injap paru umumnya menempati kedudukan paling maju dari semua injap jantung. Tanpa kesukaran, kita dapati injap paru-paru itu sendiri dan tiga kepak yang membentuknya:

Injap aorta (valva aortae)

Kami telah mengatakan bahawa ventrikel kiri yang kuat menghantar sebahagian darah segar yang diperkaya oksigen ke aorta dan seterusnya dalam lingkaran besar. Injap aorta memisahkan ventrikel kiri dan aorta. Ia dibentuk oleh tiga plat yang dilekatkan pada cincin berserabut. Lingkaran ini terletak di persimpangan aorta dan ventrikel kiri.

Semasa memeriksa jantung di bahagian mendatar, kita tidak lupa bahawa injap paru berada di hadapan, dan injap aorta berada di belakangnya. Injap aorta dikelilingi oleh semua injap lain dari sudut ini:

Lapisan hati

1. Perikardium (perikardium). Ini adalah membran tisu penghubung yang padat yang menutupi jantung dengan pasti..

Perikardium adalah membran dua lapisan, terdiri daripada lapisan berserat (luaran) dan serous (dalaman). Lapisan serous juga terbahagi kepada dua plat - parietal dan visceral. Plat viseral mempunyai nama khas - epikardium.

Dalam banyak sumber yang berwibawa, anda dapat melihat bahawa epikardium adalah membran jantung yang pertama.

2. Miokardium (miokardium). Sebenarnya tisu otot jantung. Ini adalah lapisan jantung yang paling kuat. Miokardium yang paling maju dan tebal membentuk dinding ventrikel kiri, seperti yang telah kita kaji pada awal artikel..

Lihat bagaimana ketebalan miokardium berbeza di atria (menggunakan atrium kiri sebagai contoh) dan ventrikel (menggunakan ventrikel kiri sebagai contoh).

3. Endokardium (endokardium). Ini adalah plat nipis yang melapisi seluruh ruang dalaman jantung. Endokardium dibentuk oleh endotelium - tisu khas yang terdiri daripada sel epitelium yang berdekatan dengan satu sama lain. Ia adalah patologi endotelium yang berkaitan dengan perkembangan aterosklerosis, hipertensi, infark miokard dan penyakit kardiovaskular yang hebat.

Topografi jantung

Ingat, dalam pelajaran terakhir mengenai topografi payudara asas, saya mengatakan bahawa tanpa mengetahui garis topografi anda tidak akan dapat belajar apa-apa dari semua yang berkaitan dengan rongga dada? Adakah anda telah mempelajarinya? Hebat, lengkapkan diri dengan pengetahuan anda, sekarang kami akan menggunakannya.

Oleh itu, batasan kusam jantung mutlak dan kusam jantung relatif dibezakan..

Nama yang pelik itu berasal dari kenyataan bahawa jika anda mengetuk (dalam perubatan disebut "perkusi") dada, di tempat jantung berada, anda akan mendengar suara yang membosankan. Paru-paru perkusi lebih nyaring daripada jantung, di sinilah istilahnya berasal..

Kusam relatif adalah sempadan anatomi (benar) jantung. Batasan kekaburan relatif yang dapat kita tetapkan semasa bedah siasat. Biasanya, jantung ditutup dengan paru-paru, sehingga batas kusam jantung relatif hanya dapat dilihat pada ubat.

Kusam jantung mutlak adalah sempadan bahagian jantung yang tidak dilindungi oleh paru-paru. Seperti yang anda fahami, batas kusam jantung mutlak akan lebih kecil daripada had kusam jantung relatif pada pesakit yang sama.

Oleh kerana kita sekarang hanya menganalisis anatomi, saya memutuskan untuk bercakap hanya mengenai saudara, iaitu batasan hati yang sebenarnya. Selepas artikel mengenai anatomi sistem hematopoietik, saya biasanya cuba memantau ukuran artikel.

Batasan kusam jantung relatif (batas sebenar jantung)

  • Puncak jantung (1): ruang interkostal ke-5, medial 1-1.5 sentimeter ke garis midclavicular kiri (diserlahkan dengan warna hijau);
  • Sempadan kiri jantung (2): garis yang dilukis dari titik persimpangan tulang rusuk ketiga dengan garis parasternal (kuning) ke puncak jantung. Sempadan kiri jantung dibentuk oleh ventrikel kiri. Secara amnya, saya menasihati anda untuk mengingati tulang rusuk ketiga dengan tepat - ia akan selalu dijumpai sebagai panduan untuk pelbagai formasi anatomi;
  • Batas atas (3) adalah yang paling sederhana. Ia berjalan di sepanjang pinggir atas tulang rusuk ketiga (sekali lagi kita melihat tulang rusuk ketiga) dari garis parasternal kiri ke kanan (kedua-duanya berwarna kuning);
  • Sempadan kanan jantung (4): dari tepi atas ke-3 (sekali lagi ia) ke tepi atas tulang rusuk ke-5 di sepanjang garis parasternal kanan. Sempadan jantung ini dibentuk oleh ventrikel kanan;
  • Batas bawah jantung (5): garis mendatar yang disahkan dari tulang rawan tulang rusuk kelima di sepanjang garis parasternal kanan ke puncak jantung. Seperti yang anda lihat, nombor 5 juga sangat ajaib dalam menentukan batas hati.

Sistem jantung yang konduktif. Alat pacu jantung.

Hati mempunyai sifat yang luar biasa. Organ ini mampu menghasilkan impuls elektrik secara bebas dan menjalankannya melalui seluruh miokardium. Lebih-lebih lagi, jantung secara bebas dapat mengatur irama kontraksi yang betul, yang sangat sesuai untuk menyampaikan darah ke seluruh badan.

Sekali lagi, semua otot rangka dan semua organ otot dapat menguncup hanya setelah mendapat dorongan dari sistem saraf pusat. Jantung mampu menghasilkan momentum dengan sendirinya.

Sistem pengaliran jantung bertanggungjawab untuk ini - sejenis tisu jantung khas yang dapat melakukan fungsi tisu saraf. Sistem konduksi jantung dilambangkan oleh kardiomiosit atipikal (secara harfiah - "sel kardio-otot atipikal"), yang dikelompokkan ke dalam formasi yang terpisah - simpul, ikatan dan serat. Mari lihat mereka.

1. Simpul sinatrial (nodus sinatrialis). Nama pengarang adalah simpul Kiss-Fleck. Ia juga sering disebut simpul sinus. Node sinatrial terletak di antara tempat di mana vena cava unggul mengalir ke ventrikel kanan (tempat ini disebut sinus) dan telinga atrium kanan. "Dosa" bermaksud "sinus"; "Atrium", seperti yang anda tahu, bermaksud "atrium". Kami menerima - "node sinatrial".

Ngomong-ngomong, ramai pemula untuk belajar ECG sering tertanya-tanya - apakah irama sinus dan mengapa begitu penting untuk dapat mengesahkan kehadiran atau ketiadaannya? Jawapannya cukup mudah..

Nod sinatrial (aka sinus) adalah alat pacu jantung pertama. Ini bermaksud bahawa biasanya simpul inilah yang menghasilkan pengujaan dan memindahkannya lebih jauh melalui sistem pengalir. Seperti yang anda ketahui, pada orang yang sihat dalam keadaan rehat, nod sinatrial menghasilkan 60 hingga 90 denyutan, yang bertepatan dengan kadar nadi. Irama semacam itu disebut "irama sinus yang betul", kerana dihasilkan secara eksklusif oleh simpul sinatrial.

Anda boleh mendapatkannya di mana-mana tablet anatomi - nod ini terletak di atas semua elemen lain dari sistem pengaliran jantung.

2. Nod atrioventricular (nodus atrioventricularis). Nama pengarang adalah laman Ashshof-Tavar. Ia terletak di septum interatrial tepat di atas injap tricuspid. Sekiranya anda menerjemahkan nama simpul ini dari bahasa Latin, anda akan mendapat istilah "simpul atrioventrikular", yang betul-betul sesuai dengan lokasinya.

Nod atrioventricular adalah alat pacu jantung urutan kedua. Sekiranya jantung dipicu oleh nod atrioventricular, maka nod sinatrial dimatikan. Ini selalu menjadi tanda patologi serius. Nod atrioventrikular mampu menghasilkan pengujaan dengan frekuensi 40-50 denyutan. Biasanya, dia tidak boleh menimbulkan kegembiraan, pada orang yang sihat dia hanya bekerja sebagai konduktor.

Nod antrioventricular adalah simpul kedua di bahagian atas selepas nod sinatrial. Tentukan nod sinatrial - ia adalah bahagian atas - dan tepat di bawahnya anda akan melihat nod atrioventricular.

Bagaimana nod sinus dan atrioventricular dihubungkan? Terdapat kajian yang menunjukkan adanya tiga kumpulan tisu jantung atipikal antara nod ini. Secara rasmi, ketiga-tiga kumpulan ini tidak dikenali dalam semua sumber, jadi saya tidak memilihnya sebagai elemen yang berasingan. Walau bagaimanapun, dalam gambar di bawah ini saya melukis tiga rasuk hijau - depan, tengah dan belakang. Ini adalah bagaimana kumpulan internodal ini dijelaskan oleh pengarang yang mengakui kewujudannya..

3. Ikatan-Nya, yang sering disebut bundle atrioventricular (fasciculus atrioventricularis).

Setelah impuls mengalir melalui nod atrioventricular, ia menyimpang pada dua sisi, iaitu pada dua ventrikel. Serat sistem pengaliran jantung, yang terletak di antara nod atrioventricular dan titik pemisahan menjadi dua bahagian, disebut bundle milik-Nya.

Sekiranya, disebabkan oleh penyakit yang serius, kedua-dua nod sinatrial dan atrioventricular mati, maka ikatan-Nya harus dihasilkan. Ini adalah alat pacu jantung ketiga. Ia mampu menghasilkan 30 hingga 40 denyutan seminit..

Atas sebab-sebab tertentu, saya membayangkan kumpulan-kumpulan Dia pada langkah sebelumnya. Tetapi dalam ini saya akan mengetengahkannya dan menandatanganinya, supaya anda lebih ingat:

4. Kaki bundle milik-Nya, kanan dan kiri (crus dextrum et crus sinistrum). Seperti yang telah saya katakan, ikatan-Nya dibahagikan kepada kaki kanan dan kiri, masing-masing menuju ke ventrikel yang sesuai. Ventrikel adalah ruang yang sangat kuat, jadi mereka memerlukan cabang pemeliharaan yang berasingan.

5. Serat Purkinje. Ini adalah serat-serat kecil di mana kaki-kaki bundel-Nya berserakan. Mereka menjalar seluruh miokardium ventrikel dengan rangkaian kecil, memberikan pengujaan sepenuhnya. Sekiranya semua alat pacu jantung yang lain dimatikan, maka serat Purkinje akan berusaha menyelamatkan jantung dan seluruh badan - mereka mampu menghasilkan 20 denyutan seminit yang berbahaya. Seorang pesakit dengan nadi seperti itu memerlukan rawatan perubatan kecemasan..

Mari perbaiki pengetahuan kita mengenai sistem konduksi jantung dalam gambaran lain:

Bekalan darah ke jantung

Dari bahagian awal aorta - mentol - dua arteri besar berlepas, yang terletak di sulcus koronal (lihat di atas). Di sebelah kanan adalah arteri koronari kanan, dan di sebelah kiri adalah arteri koronari kiri.

Di sini kita melihat jantung dari permukaan depan (iaitu, dari tulang rusuk sternum). Dengan warna hijau, saya menyoroti arteri koronari kanan dari mentol aorta ke laman web ketika mula mengeluarkan cawangan.

Arteri koronari kanan mengelilingi jantung ke arah kanan dan belakang. Pada permukaan posterior jantung, arteri koronari kanan mengeluarkan cabang besar yang disebut arteri interventricular posterior. Arteri ini terletak di sulcus interventricular posterior. Mari lihat permukaan jantung posterior (diafragmatik) - di sini kita melihat arteri interventrikular posterior, diserlahkan dengan warna hijau.

Arteri koronari kiri mempunyai batang yang sangat pendek. Segera setelah keluar dari mentol aorta melepaskan cabang interventrikular anterior yang besar, yang terletak di sulkus interventrikular anterior. Selepas ini, arteri koronari kiri mengeluarkan cabang lain - sampul surat. Cabang menyelimuti berjalan di sekitar jantung ke arah kiri dan belakang.

Dan sekarang, warna hijau kegemaran kami adalah garis besar arteri koronari kiri dari mentol aorta ke laman web di mana ia terbahagi kepada dua cabang:

Salah satu cabang ini terletak pada sulcus interventrikular. Oleh itu, kita bercakap mengenai cabang interventrikular anterior:

Di permukaan posterior jantung, cabang sampul arteri koronari kiri membentuk anastomosis (hubungan langsung) dengan arteri koronari kanan. Saya menyoroti laman anastomosis dengan warna hijau.

Di bahagian atas jantung, satu lagi anastomosis terbentuk. Ia terbentuk oleh arteri interventricular anterior dan posterior. Untuk menunjukkannya, anda perlu melihat hati dari bawah - saya tidak dapat menemui gambaran seperti itu.

Sebenarnya, di antara arteri yang membekalkan jantung, terdapat banyak anastomosis. Dua yang besar, yang telah kita bicarakan sebelumnya, membentuk dua "cincin" aliran darah jantung.

Tetapi banyak cabang kecil berlepas dari arteri koronari dan cabang interventrikular mereka, yang saling berkaitan satu sama lain dalam sebilangan besar anastomosis.

Jumlah anastomosis dan jumlah darah yang melaluinya adalah faktor yang sangat penting dalam klinikal. Bayangkan bahawa salah satu arteri besar jantung mempunyai gumpalan darah yang menyekat lumen arteri ini. Pada orang yang mempunyai rangkaian anastomosis yang banyak, darah akan segera melalui jalan bulat dan miokardium akan menerima darah dan oksigen melalui cagaran. Sekiranya terdapat sedikit anastomosis, maka kawasan jantung yang besar akan tetap tanpa bekalan darah, dan infark miokard akan berlaku..

Aliran keluar vena dari jantung

Sistem vena jantung bermula dengan venula kecil yang terkumpul dalam urat yang lebih besar. Urat-urat ini, pada gilirannya, mengalir ke sinus koronari, yang terbuka ke atrium kanan. Seperti yang anda ingat, semua darah vena seluruh badan dikumpulkan di atrium kanan, dan darah dari otot jantung tidak terkecuali.

Mari lihat jantung dari permukaan diafragmatik. Lubang sinus koronari jelas kelihatan di sini - ia diserlahkan dengan warna hijau dan angka 5 menunjukkannya.

Vena jantung yang besar (vena cordis magna) terletak di sulkus interventricular anterior. Ia bermula di permukaan anterior puncak jantung, kemudian terletak di sulkus interventrikular anterior, kemudian di sulkus koronari. Di sulkus koronari, urat besar membongkok di sekitar jantung ke arah belakang dan kiri, jatuh di permukaan belakang jantung ke atrium kanan melalui sinus koronari.

Harap maklum - tidak seperti arteri, urat jantung yang besar terletak di kedua sulcus interventricular anterior dan sulcus koronari. Ini masih merupakan urat hati yang besar:

Vena tengah jantung melewati puncak jantung di sepanjang sulcus interventricular posterior dan mengalir ke hujung kanan sinus koronari.

Vena kecil jantung (vena cordis parva) terletak di sulcus koronal kanan. Ke arah kanan dan belakang, ia bergerak di sekitar jantung, jatuh ke atrium kanan melalui sinus koronari. Dalam gambar ini, saya menonjolkan urat tengah berwarna hijau dan urat kecil berwarna kuning.

Peranti penetapan jantung

Jantung adalah organ kritikal. Jantung tidak boleh bergerak bebas di rongga dada, jadi ia mempunyai alat pemasangannya sendiri. Inilah yang terdiri daripada:

  1. Kapal jantung yang besar - aorta, batang paru dan vena cava yang unggul. Pada orang kurus dengan jenis badan asthenik, jantung terletak hampir secara menegak. Secara harfiah digantung pada kapal besar ini, dalam hal ini secara langsung terlibat dalam penetapan jantung;
  2. Tekanan seragam dari paru-paru;
  3. Ligamen perikardial atas (ligamentun sternopericardiaca superior) dan ligamen perikardial bawah (ligamentun sternopericardiaca inferior). Ligamen ini melekatkan perikardium ke permukaan posterior cengkaman sternum (ligamen atas) dan badan sternum (ligamen bawah);
  4. Ligamen kuat yang menghubungkan perikardium dengan diafragma. Saya tidak menemui nama Latin untuk kumpulan ini, tetapi saya menjumpai lukisan dari atlas anatomi topografi kegemaran saya. Sudah tentu, ini adalah atlas Yu.L. Zolotko. Saya melingkari kumpulan dalam ilustrasi ini dengan garis putus-putus hijau:

Istilah Latin asas dari artikel ini:

    1. Cor;
    2. Apex cordis;
    3. Asas cordis;
    4. Diaphragmatica muka;
    5. Sternocostalis muka;
    6. Muka pulmonalis;
    7. Auricula dextra;
    8. Auricula dextra;
    9. Atrium dexter;
    10. Ventriculus dexter;
    11. Atrium sinister;
    12. Ventriculus sinister;
    13. Fossa ovalis;
    14. Ostium atrioventriculare dextrum;
    15. Ostium atrioventriculare sinistrum;
    16. Interventriculare Septum;
    17. Sulcus interventricularis anterior;
    18. Sulcus interventricularis posterior;
    19. Antara kaum Septum;
    20. Sulcus coronarius;
    21. Valva tricuspidalis;
    22. Valva atrioventricularis sinistra;
    23. Valva trunci pulmonalis;
    24. Valva aortae;
    25. Perikardium;
    26. Miokardium;
    27. Endokardium;
    28. Nodus sinatrialis;
    29. Nodus atrioventricularis;
    30. Fasciculus atrioventricularis;
    31. Crus dextrum et crus sinistrum;
    32. Arteria coronaria dextra;
    33. Arteria coronaria sinistra;
    34. Ramus interventricularis posterior;
    35. Ramus interventricularis anterior;
    36. Ramus circunflexus;
    37. Vena cordis magna;
    38. Vena cordis parva;
    39. Ligamentun sternopericardiaca unggul;
    40. Ligamentun sternopericardiaca lebih rendah.

Sekiranya anda ingin memarahi / memuji / mengkritik / mengemukakan soalan / menambah rakan - saya sedang menunggu anda di halaman VKontakte saya, dan juga di blok komen di bawah catatan ini. Mudah-mudahan setelah membaca artikel ini, anda mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai sains anatomi yang sangat baik. Semua sihat dan sampai jumpa di halaman blog perubatan saya!

Struktur jantung

Jantungnya berat sekitar 300 g dan menyerupai limau gedang dalam bentuk (Gambar 1); mempunyai dua atria, dua ventrikel dan empat injap; menerima darah dari dua vena cava dan empat urat paru, dan membuangnya ke batang aorta dan paru. Jantung mengepam 9 liter darah setiap hari, melakukan 60 hingga 160 denyutan seminit.

Jantung ditutup dengan selaput berserat padat - perikardium, yang membentuk rongga serous yang diisi dengan sejumlah kecil cecair, yang mencegah geseran ketika menguncup. Jantung terdiri daripada dua pasang ruang - atria dan ventrikel, yang berfungsi sebagai pam bebas. Bahagian kanan jantung "mengepam" darah vena yang kaya dengan karbon dioksida melalui paru-paru; ia adalah peredaran paru. Separuh kiri membuang darah kaya oksigen dari paru-paru ke dalam peredaran paru.

Darah vena dari vena cava atas dan bawah memasuki atrium kanan. Empat urat pulmonari menyampaikan darah arteri ke atrium kiri.

Injap atrioventrikular mempunyai otot papillary khas dan filamen tendon tipis yang melekat pada hujung tepi injap yang runcing. Formasi ini membetulkan injap dan menghalangnya daripada "jatuh" (prolaps) kembali ke atria semasa sistol ventrikel.

Ventrikel kiri dibentuk oleh serat otot yang lebih tebal daripada kanan, kerana menahan tekanan darah yang lebih tinggi dalam peredaran paru dan mesti melakukan tugas yang hebat untuk mengatasinya semasa sistol. Terdapat injap semilunar antara ventrikel dan aorta dan batang paru yang memanjang dari mereka.

Injap (Gambar 2) menyediakan aliran darah melalui jantung hanya dalam satu arah, menghalangnya daripada kembali. Injap terdiri daripada dua atau tiga cusps yang menutup untuk menutup laluan sebaik sahaja darah melalui injap. Injap mitral dan aorta mengawal aliran darah beroksigen di sebelah kiri; injap tricuspid dan pulmonary valve mengawal laluan darah bebas oksigen di sebelah kanan.

Bahagian dalam rongga jantung dilapisi dengan endokardium dan dibahagikan kepada dua bahagian dengan septa atrium dan interventrikular berterusan.

Lokasi

Jantung terletak di tulang rusuk di belakang sternum dan di hadapan bahagian bawah lengkungan aorta dan esofagus. Ia terpaku pada ligamen pusat otot diafragma. Satu paru-paru terletak di kedua-dua belah pihak. Di atas adalah saluran darah utama dan tempat pemisahan trakea menjadi dua bronkus utama.

Sistem Automasi Jantung

Seperti yang anda ketahui, jantung dapat menguncup atau bekerja di luar badan, iaitu. dalam pengasingan. Benar, ia dapat dijalankan dalam masa yang singkat. Semasa mewujudkan keadaan normal (pemakanan dan oksigen) untuk kerjanya, ia dapat dikurangkan hampir hingga tak terhingga. Keupayaan jantung ini dikaitkan dengan struktur dan metabolisme khas. Di jantung, otot-otot yang berfungsi dibezakan, diwakili oleh otot (Rajah) yang dililit dan khas, tisu di mana pengujaan berlaku dan dijalankan.

Tisu khas terdiri daripada serat otot yang berbeza. Di kawasan jantung tertentu, terdapat sebilangan besar sel saraf, serat saraf dan ujungnya, yang membentuk rangkaian saraf. Akumulasi sel-sel saraf di bahagian-bahagian tertentu jantung disebut simpul. Serat saraf dari sistem saraf autonomi (saraf vagus dan simpatik) sesuai untuk urat simpul ini. Pada vertebrata yang lebih tinggi, termasuk manusia, tisu atipikal terdiri daripada:

1. terletak di telinga atrium kanan, node sinoatrial, yang merupakan simpul utama ("pace-mecker" dari urutan pertama) dan menghantar impuls ke dua atria, menyebabkan mereka tersekat;

2. Nod atrioventricular (simpul atrioventricular) yang terletak di dinding atrium kanan berhampiran septum antara atria dan ventrikel;

3) bundle atrioventricular (bundle-Nya) (Gambar 3).

Pengujaan yang timbul di node sinoatrial dihantar ke nod atrioventricular (“pace-mecker” II) dan cepat menyebar di sepanjang cabang-cabang bundle His, menyebabkan kontraksi sinkron (systole) ventrikel.

Menurut konsep moden, alasan untuk automatik jantung dijelaskan oleh fakta bahawa dalam proses aktiviti penting dalam sel-sel nod sinus-atrium, produk metabolisme akhir terkumpul (CO2, asid laktik, dll.), yang menyebabkan berlakunya pengujaan pada tisu khas.

Peredaran koronari

Miokardium menerima darah dari arteri koronari kanan dan kiri, yang memanjang terus dari lengkungan aorta dan merupakan cabang pertamanya (Gambar 3). Darah vena dialihkan ke atrium kanan oleh urat koronari.

Semasa diastole (Gambar 4) atrium (A), darah mengalir dari vena cava atas dan bawah ke atrium kanan (1), dan dari empat urat paru ke atrium kiri (2). Aliran meningkat semasa inspirasi, ketika tekanan negatif di dalam dada mendorong "penghisap" darah di jantung, seperti udara ke dalam paru-paru. OK, boleh

aritmia pernafasan (sinus) yang nyata.

Sistol atrium berakhir (C) apabila pengujaan mencapai nod atrioventricular dan menyebar di sepanjang cabang-cabang bundle His, menyebabkan sistol ventrikel. Injap atrioventrikular (3, 4) dengan cepat runtuh, filamen tendon dan otot papilari ventrikel menghalangnya daripada membungkus (prolaps) di atrium. Darah vena memenuhi atria (1, 2) semasa diastole dan sistol ventrikel mereka.

Apabila sistol ventrikel berakhir (B), tekanan di dalamnya menurun, dua injap atrioventricular - 3-cuspid (3) dan mitral (4) - terbuka, dan darah mengalir dari atria (1,2) ke ventrikel. Gelombang pengujaan lain dari nod sinus, merebak, menyebabkan sistol atrium, di mana bahagian tambahan darah dipam melalui bukaan atrioventrikular yang terbuka sepenuhnya ke dalam ventrikel yang santai.

Tekanan yang meningkat dengan cepat di ventrikel (D) membuka injap aorta (5) dan injap batang paru (6); aliran darah mengalir ke lingkaran besar dan kecil peredaran darah. Keanjalan dinding arteri menyebabkan injap (5, 6) membanting di hujung sistol ventrikel.

Bunyi yang timbul dari penghentakan tajam injap atrioventricular dan lunar terdengar melalui dinding dada ketika jantung terdengar - "ketukan-ketukan".

Peraturan jantung

Denyut jantung diatur oleh pusat autonomi medulla oblongata dan saraf tunjang. Saraf parasympathetic (vagus) mengurangkan irama dan kekuatannya, dan saraf simpatik meningkat, terutamanya dengan tekanan fizikal dan emosi. Adrenalin hormon adrenal juga mempunyai kesan yang serupa pada jantung. Kimia reseptor badan karotid bertindak balas terhadap penurunan kadar oksigen dan peningkatan karbon dioksida dalam darah, yang mengakibatkan takikardia. Baroreceptor sinus karotid menghantar isyarat di sepanjang saraf aferen ke pusat vasomotor dan jantung medula oblongata.

Tekanan darah

Tekanan darah diukur dalam dua digit. Tekanan sistolik, atau maksimum, sepadan dengan pengeluaran darah ke dalam aorta; tekanan diastolik, atau minimum, sepadan dengan penutupan injap aorta dan kelonggaran ventrikel. Keanjalan arteri besar membolehkannya mengembang secara pasif, dan pengecutan lapisan otot - untuk mengekalkan aliran darah arteri semasa diastole. Kehilangan keanjalan dengan usia disertai dengan peningkatan tekanan. Tekanan darah diukur menggunakan sphygmomanometer, dalam milimeter merkuri. Seni. Pada orang dewasa yang sihat dalam keadaan santai, dalam keadaan duduk atau berbaring, tekanan sistolik kira-kira 120-130 mm RT. Art., Dan diastolik - 70-80 mm Hg Dengan bertambahnya usia, bilangan ini bertambah. Pada kedudukan tegak, tekanan darah naik sedikit disebabkan pengecutan neuro-refleks saluran darah kecil.

Salur darah

Darah memulakan perjalanan melalui badan, meninggalkan ventrikel kiri melalui aorta. Pada ketika ini, darah kaya dengan oksigen, makanan yang terurai menjadi molekul, dan bahan penting lain seperti hormon.

Arteri membawa darah dari jantung, dan urat mengembalikannya. Arteri, seperti urat, terdiri daripada empat lapisan: membran berserat pelindung; lapisan tengah yang dibentuk oleh otot licin dan gentian elastik (di arteri besar ia paling tebal); lapisan nipis tisu penghubung dan lapisan sel dalaman - endotelium.

Arteri

Darah di arteri (Gambar 5) berada di bawah tekanan tinggi. Kehadiran serat elastik membolehkan arteri berdenyut - mengembang dengan setiap degupan jantung dan menurun ketika tekanan darah turun.

Arteri besar dibahagikan kepada sederhana dan kecil (arteriol), yang dindingnya mempunyai lapisan otot yang dihidupkan oleh saraf vasokonstriktor dan saraf vasodilatasi. Akibatnya, nada arteriol dapat dikendalikan oleh pusat saraf autonomi, yang membolehkan anda mengawal aliran darah. Darah mengalir dari arteri ke arteriol yang lebih kecil, yang menuju ke semua organ dan tisu badan, termasuk jantung itu sendiri, dan kemudian bercabang ke rangkaian kapilari yang luas.

Di kapilari, sel darah berbaris berturut-turut, memberikan oksigen dan bahan lain dan mengambil karbon dioksida dan lain-lain, produk metabolik.

Semasa badan beristirahat, darah cenderung mengalir melalui saluran yang disukai. Mereka berubah menjadi kapilari, yang telah meningkat dan melebihi ukuran rata-rata. Tetapi jika mana-mana bahagian badan memerlukan lebih banyak oksigen, darah mengalir ke seluruh kapilari bahagian ini.

Vena dan darah vena

Setelah berada di kapilari dari arteri dan melewatinya, darah memasuki sistem vena (Gambar 6). Pertama kali memasuki kapal yang sangat kecil yang disebut venula, yang setara dengan arteriol.

Darah meneruskan jalannya melalui urat kecil dan kembali ke jantung melalui urat yang cukup besar dan kelihatan di bawah kulit. Urat seperti itu mengandungi injap yang mengganggu pengembalian darah ke tisu. Injap berbentuk sabit kecil, menonjol ke dalam lumen saluran, yang menyebabkan darah mengalir hanya dalam satu arah. Darah memasuki sistem vena, melewati saluran terkecil - kapilari. Melalui dinding kapilari terdapat pertukaran antara darah dan cecair ekstraselular. Sebilangan besar cecair tisu kembali ke kapilari vena, dan sebahagian memasuki saluran limfa. Pembuluh vena yang lebih besar boleh menguncup atau mengembang, mengatur aliran darah ke dalamnya (Gambar 7). Pergerakan urat sebahagian besarnya disebabkan oleh nada otot rangka yang mengelilingi urat, yang berkontraksi (1) memampatkan urat. Riak arteri yang berdekatan dengan urat (2) mempunyai kesan pam.

Injap lunar (3) terletak pada jarak yang sama di seluruh urat besar, terutamanya bahagian bawah kaki, yang membolehkan darah bergerak hanya dalam satu arah - ke jantung.

Semua urat dari bahagian tubuh yang berbeza pasti akan menjadi dua saluran darah besar, satu disebut vena cava unggul, yang lain sebagai vena cava inferior. Vena cava unggul mengumpul darah dari kepala, lengan, leher; vena cava inferior menerima darah dari bahagian bawah badan. Kedua-dua urat memberikan darah ke sebelah kanan jantung, dari mana ia didorong ke arteri pulmonari (satu-satunya arteri yang membawa darah tanpa oksigen). Arteri ini akan memindahkan darah ke paru-paru..

Mekanisme keselamatan

Di beberapa bahagian badan, misalnya, di lengan dan kaki, arteri dan cawangannya disambungkan sedemikian rupa sehingga mereka membengkokkan satu sama lain dan membuat saluran alternatif tambahan untuk darah sekiranya ada arteri atau cabang yang rosak. Saluran ini dipanggil peredaran cagaran. Sekiranya berlaku kerosakan pada arteri, cabang arteri yang berdekatan mengembang, memberikan peredaran darah yang lebih lengkap. Semasa aktiviti fizikal badan, misalnya, ketika berlari, saluran darah otot-otot kaki bertambah besar, dan saluran darah usus bersembunyi untuk mengarahkan darah ke tempat di mana ia sangat diperlukan. Apabila seseorang berehat setelah makan, proses sebaliknya berlaku. Ini difasilitasi oleh peredaran darah di sepanjang jalan pintas yang disebut anastamosis..

Vena sering dihubungkan antara satu sama lain menggunakan "jambatan" khas - anastomosis. Akibatnya, aliran darah dapat "memotong" jika kekejangan terjadi pada bahagian tertentu dari urat atau tekanan meningkat dengan penguncupan otot dan pergerakan ligamen. Di samping itu, urat kecil dan arteri dihubungkan oleh anastomosis arterio-venular, yang memberikan "pembuangan" darah arteri secara langsung ke tempat tidur vena, melewati kapilari.

Pembahagian dan aliran darah

Darah di saluran tidak diedarkan secara merata ke seluruh sistem vaskular. Pada waktu tertentu, kira-kira 12% darah berada di arteri dan urat yang membawa darah ke dan dari paru-paru. Kira-kira 59% darah berada di urat, 15% di arteri, 5% di kapilari, dan selebihnya 9% di jantung. Kadar aliran darah berbeza di semua bahagian sistem. Darah yang mengalir dari jantung melewati lengkungan aorta dengan kelajuan 33 cm / s.; tetapi pada saat ia mencapai kapilari, alirannya menjadi perlahan dan kelajuannya menjadi kira-kira 0.3 cm / s. Aliran balik darah melalui urat ditingkatkan dengan ketara sehingga kelajuan darah pada saat masuk ke jantung adalah 20 cm / s.

Peraturan peredaran darah

Di bahagian bawah otak adalah sebuah situs yang disebut pusat vasomotor, yang mengawal peredaran darah, dan, akibatnya, tekanan darah. Saluran darah yang bertanggungjawab untuk mengawal keadaan dalam sistem peredaran darah adalah arteriol yang terletak di antara arteri kecil dan kapilari dalam rantai darah. Pusat vasomotor menerima maklumat mengenai tahap tekanan darah dari saraf sensitif tekanan yang terletak di arteri aorta dan karotid, dan kemudian menghantar isyarat ke arteriol.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis