Pembekuan darah

Ujian pembekuan darah (koagulogram) dimasukkan dalam satu set pemeriksaan penyakit hati, penyakit autoimun, urat varikos pada bahagian bawah kaki. Di samping itu, kajian ini diresepkan sebelum pembedahan, semasa kehamilan, iaitu, semasa seseorang mengharapkan kehilangan darah. Pertimbangkan apakah kajian ini dan apakah norma penunjuk utama.

Ujian pembekuan darah

Pembekuan darah adalah proses biologi yang kompleks di mana fibrin (protein khas) terbentuk. Fibrin terlibat dalam pembentukan gumpalan darah di dalam badan. Kerana pembentukan gumpalan darah, konsistensi darah menjadi melengkung, kecairannya hilang. Oleh itu, pembekuan darah adalah reaksi pelindung tubuh, yang melindunginya dari kehilangan darah.

Proses pengaturan pembekuan dilakukan oleh sistem endokrin dan saraf. Akibat dari kelancaran darah, sel-selnya tidak melekat dan mudah bergerak melalui saluran. Keadaan cecair darah diperlukan untuk melakukan fungsi pengangkutan, pelindung, termoregulasi, trofik (pemakanan tisu). Namun, jika terjadi pelanggaran integritas dinding pembuluh darah, ada kemungkinan kemampuan darah membentuk gumpalan (trombus) di daerah yang terkena, yaitu, pada pembekuan.

Kombinasi kemampuan darah untuk sentiasa mengekalkan bentuk cairan secara serentak dengan kemampuan untuk membentuk bekuan darah jika perlu dan menghilangkannya dipastikan oleh sistem pembekuan darah (hemostasis) dan sistem antikoagulasi.

Pelanggaran pembekuan darah boleh menyebabkan akibat yang cukup serius, menyebabkan trombosis, strok, serangan jantung. Amat berbahaya adalah peningkatan pembekuan darah (hypercoagulation).

Petunjuk untuk analisis

  • gangguan pendarahan;
  • penyakit hati
  • Urat varikos;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • penyakit autoimun;
  • pemeriksaan semasa kehamilan;
  • memantau terapi dengan antikoagulan tidak langsung;
  • tempoh pra operasi dan pasca operasi.

Darah untuk kajian ini mesti diambil semasa perut kosong, iaitu, sejak saat makan terakhir, sekurang-kurangnya lapan jam harus berlalu.

Penyahsulitan analisis

Dalam sistem pembekuan darah (hemostasis), beberapa faktor dibezakan, yang ditentukan oleh kaedah diagnostik makmal.

Oleh itu, kaedah untuk mengkaji hemostasis primer (vaskular-platelet) merangkumi masa pendarahan, pengagregatan platelet dan kemampuan lekatan, dan petunjuk khusus lain.

Untuk mengkaji hemostasis sekunder (pembekuan), masa pembekuan, indeks prothrombin (IPT), masa prothrombin dan trombin, jumlah fibrinogen, APTT dan beberapa petunjuk lain ditentukan.

Pertimbangkan petunjuk ini dalam penyahkodan pembekuan darah.

  1. Waktu pendarahan (VK) adalah jangka masa antara saat jari ditusuk dan pendarahan berhenti. Norma penunjuk ini adalah 2-3 minit dari saat tusukan.
    Pemanjangan masa pendarahan berlaku dengan kekurangan vitamin C, trombositopenia keturunan (penurunan jumlah platelet dalam darah), penggunaan ubat yang berpanjangan yang mengurangkan pembekuan darah (antikoagulan).
  2. Agregasi adalah hak milik platelet untuk digabungkan. Kadar pengagregatan spontan adalah 0-20%.
    Penurunan agregasi dapat terjadi dengan penurunan jumlah platelet dalam darah, beberapa penyakit tertentu. Tahap agregasi meningkat dengan trombosis, diabetes mellitus, aterosklerosis, infark miokard.
  3. Adhesi - keupayaan platelet untuk melekat pada dinding saluran darah yang rosak. Kadar indeks lekatan adalah 20-50%.
    Indeks lekatan yang menurun mungkin menunjukkan leukemia akut, kegagalan buah pinggang.
  4. Waktu pembekuan darah - jangka masa dari saat mengambil darah hingga munculnya bekuan fibrin di dalamnya. Untuk darah kapilari, norma adalah: mula - 0.5-2 minit, akhir - 3-5 minit. Untuk darah vena, norma masa pembekuan adalah 5-10 minit.
    Waktu pembekuan meningkat kerana kurangnya faktor pembekuan tertentu semasa perkembangan patologi seperti hemofilia atau penyakit hati. Penunjuk ini meningkat semasa mengambil antikoagulan..
    Waktu pembekuan menurun berbanding dengan norma setelah pendarahan berat, dengan penggunaan kontraseptif oral.
  5. Indeks prothrombin (PTI) adalah nisbah masa pembekuan plasma pesakit dengan masa pembekuan plasma seseorang yang sihat (plasma kawalan). Kadar indeks prothrombin adalah 93-107%.
    Prothrombin adalah protein kompleks yang mencirikan keadaan hemostasis. Ia adalah pendahulu trombin, protein khusus yang merangsang pembentukan trombus. Oleh kerana sintesisnya berlaku pada sel hati, indeks prothrombin berfungsi sebagai ciri keadaan fungsional organ ini.
    Peningkatan IPT menunjukkan kemungkinan trombosis. Juga, penunjuk ini meningkat dengan kontraseptif oral dan pada bulan-bulan terakhir kehamilan.
    Penurunan IPT menunjukkan penurunan pembekuan darah. Ini boleh terjadi apabila terdapat kekurangan vitamin K dalam tubuh, kerana diperlukan untuk pembentukan kompleks prothrombin. Keadaan ini adalah ciri khas dysbiosis, enterokolitis kerana penyerapan vitamin K dalam usus. Indeks prothrombin juga menurun ketika mengambil dos diuretik besar, asid asetilsalisilat.
  6. Masa trombin adalah jangka masa di mana fibrinogen ditukar menjadi fibrin. Dalam analisis pembekuan darah, norma masa trombin adalah 15-18 saat.
    Pemendekan masa trombin menunjukkan kelebihan fibrinogen atau adanya imunoglobulin spesifik paraprotein. Peningkatan penunjuk ini berlaku dengan kekurangan fibrinogen kongenital atau penyakit hati yang teruk..
  7. Fibrinogen adalah protein khas yang dihasilkan di hati dan berubah menjadi fibrin di bawah pengaruh faktor darah tertentu. Fibrinogen ditentukan dalam diagnosis patologi pembekuan darah, pemeriksaan pra operasi dan pasca operasi, semasa kehamilan, pemantauan keadaan darah selama proses keradangan di dalam badan. Norma penunjuk ini ialah 2.0-4.0 g / l.
    Penurunan jumlah fibrinogen diperhatikan dengan sirosis hati, hepatitis, patologi pembekuan darah, kekurangan vitamin B12 dan C, dan toksikosis wanita hamil. Kandungan fibrinogen dalam darah meningkat dengan penyakit berjangkit dan radang akut, radang paru-paru, infark miokard, hipotiroidisme, selepas pembedahan, kelahiran anak.
  8. Waktu tromboplastin separa diaktifkan (APTT) adalah tempoh masa di mana pembekuan darah terbentuk di bawah pengaruh kalsium klorida dan beberapa bahan lain. Dalam analisis pembekuan darah, norma penunjuk ini adalah 30-40 saat.
    Penurunan APTT berlaku dengan hemofilia. Peningkatan ACPT diperhatikan dengan kekurangan vitamin K, penyakit hati.

Petunjuk pembekuan, had normal pada wanita, yang menunjukkan koagulogram

Pembekuan darah disebut sebagai hemocoagulation. Sistem biologi yang membolehkan jaringan fibrin diperoleh dalam tisu penghubung bendalir. Mereka berpolimerisasi, membentuk dasar bekuan darah, cairan kehilangan kelancaran, dan memperoleh tekstur curd. Kadar pembekuan darah pada wanita adalah penanda kesihatan yang penting.

Apa itu dan apa yang mempengaruhi

Mula-mula anda perlu mengetahui bagaimana darah diubah menjadi gumpalan yang padat. Dengan sebarang kecederaan pada dinding vaskular, beberapa jenis protein dilepaskan - fibrin, yang bertanggungjawab untuk fungsi perlindungan. Platelet berhampiran kawasan kerosakan mulai berubah bentuknya, diubah menjadi bola dengan proses khas yang menyatukan sel. Pecah tisu tersumbat, mencegah darah mengalir keluar dari saluran. Darah menjadi kenyal, kehilangan kelikatan.

Mekanisme ini akan menghalang patogen memasuki luka. Oleh itu, proses pembekuan tidak memungkinkan kehilangan cecair utama dalam badan. Proses ini dipanggil hemostasis. Dengan kemampuan pembekuan yang lemah, perlindungan tubuh yang mencukupi tidak disediakan, kemungkinan pembekuan darah tinggi.

Ujian pembekuan darah & # 8211, hemostasiogram. Proses biokimia kompleks pembentukan fibrin. Pembekuan darah di dalam badan menjadikan darah lebih tebal.

Pembekuan diatur oleh sistem saraf, endokrin, membantu menghentikan pendarahan dengan lebih cepat. Coagulogram terperinci adalah analisis kompleks yang merangkumi urutan tindakan khas (dari pengambilan darah hingga pendedahan kepada bahan kimia).

Kebolehpercayaan hasil kajian memerlukan pematuhan terhadap peraturan sebelum lulus analisis. Selama 24 jam melepaskan alkohol sepenuhnya, selama 2-3 jam dari rokok. Analisis harus dilakukan pada waktu pagi, sebelum makan, dibenarkan minum tidak lebih dari 1 gelas air. Waktu makan terakhir - dalam 8 jam.

Nota! Pesakit harus seimbang dan tenang. Sekiranya keadaan kesihatan merosot, perlu memberitahu pembantu makmal.

Selalunya pesakit bertanya kepada doktor bagaimana memeriksa pembekuan darah di rumah. Apabila dipotong, masa untuk menghentikan pendarahan harus diperiksa. Norma adalah 5-7 minit.

Norma mengikut jadual umur

Darah & # 8211, komponen tubuh manusia. Ia membolehkan tubuh bekerja secara holistik, mengandungi maklumat mengenai kerja organ, tisu. Penyesuaian berterusan terhadap keadaan perubahan baru di dalam badan dapat direalisasikan..

Peranan penting dalam interaksi dimainkan oleh koagulabiliti. Ini menunjukkan kemungkinan membekalkan organ dengan makanan, menghantar maklumat mengenai keadaan organ, tisu.

Petunjuk pembekuan darah normal bergantung pada usia pesakit..

UmurBiasa
15-18 tahun180-340 ribu / μl
Berumur 18-40 tahun180-360 ribu / μl
Berumur 40-50 tahunIa berbeza-beza bergantung pada waktu hari, tempoh kitaran haid, ubat-ubatan.
50-60 tahun180-320 ribu / μl

Fakta menarik! Ujian pembekuan darah yang buruk lebih jarang berlaku pada kanak-kanak daripada pada orang dewasa.

Petunjuk yang tidak memenuhi norma dianggap patologi. Tetapi kadang-kadang sedikit penurunan boleh diterima..

Ujian Ujian Masa

Petunjuk masa pembekuan (VSC) merujuk kepada parameter hemostasis. Keadaan telah ditetapkan ketika diperlukan untuk mengetahui petunjuk ini - pada jangka waktu tertentu, dengan beberapa penyakit.

Masa pembekuan dibahagikan kepada 2 tempoh:

  • Hemostasis primer. Menyempitkan lumen saluran darah, pembentukan mekanikal pembekuan darah. Membantu mencegah kehilangan darah yang besar di tempat kecederaan.
  • Hemostasis sekunder - pembekuan.

Menurut Sukharev

Analisis tidak memerlukan pengambilan sampel darah dari urat. Darah diambil dari jari - ini cukup untuk mendapatkan cecair biologi kapilari. Tinjauan Kualiti Enzim.

Berkat diagnostik menurut Sukharev, kemampuan tubuh untuk menahan kehilangan darah dan masalah lain dengan hemostasis diperjelaskan. Analisis ini juga membantu mendapatkan gambaran umum sistem saraf, endokrin..

Kajian ini dilakukan seperti berikut:

  1. Pada waktu pagi, sebelum menderma darah, anda tidak boleh makan apa-apa.
  2. Anda boleh minum air kosong tanpa gas.
  3. Pertama, jururawat membuat tusukan di jari menggunakan jarum scarifier, mengeluarkan jumlah plasma yang diperlukan.
  4. Untuk memeriksa ketumpatan cecair biologi, tiub berayun terlebih dahulu sehingga darah mengalir ke dinding. Hasil dicatat mengikut masa. Masa penyelesaian larian tetap, sehingga gumpalan terbentuk.

Hasil penentuan waktu pembekuan adalah seperti berikut:

  1. Dengan masa pembekuan normal, hemostasis tidak hadir.
  2. Pembekuan berlaku terlalu cepat & # 8211, terdapat kemungkinan pembekuan darah tinggi. Pengecualian adalah tempoh melahirkan anak, selepas melahirkan, operasi, kehilangan darah yang banyak, luka bakar yang teruk, beberapa penyakit serius.
  3. Apabila pembekuan tidak berlaku terlalu lama, terdapat banyak kehilangan darah, yang mempengaruhi kesejahteraan dan mengancam nyawa. Ini berlaku di bawah pengaruh penyakit berbahaya atau semasa rawatan..

Fakta menarik! Petunjuk normal masa di mana darah mula membeku, dengan kesihatan yang baik, adalah 3-5 minit.

Oleh Moravitz

Kaedah ini membantu memperoleh hasil yang pantas..

Pagar Moravitz dilakukan dengan perut kosong pada waktu pagi. Larangan utama adalah alkohol, tidak dibenarkan minum 3 hari sebelum analisis. Selama 24 jam, anda juga mesti menolak kopi, minuman kopi, rokok.

Pesakit memerlukan air biasa, ini meningkatkan ketepatan ujian. Banyak pakar menasihatkan sebelum analisis untuk minum segelas air tanpa gas.

Kajian ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Mengumpulkan darah dari jari, bergerak ke slaid kaca.
  2. Memulakan jam randik, maka setiap 30 saat, darah bergerak ke dalam tiub kaca.
  3. Dari saat filamen fibrin mula terbentuk, kajian berhenti, masa tetap.

Biasanya, hasil masa darah membeku adalah sekitar 3-5 minit.

Oleh Duke

Kaedah lain untuk mengkaji hemostasis. Darah diambil semasa perut kosong pada waktu pagi. Tusukan itu sendiri dilakukan di cuping telinga dengan jarum Frank khas. Kemudian, setiap 15 saat, sehelai kertas dilekatkan pada luka, di mana jejak darah tetap ada. Permukaan yang bersih bermaksud anda perlu menghentikan waktu belajar..

Norma untuk menghentikan pendarahan adalah 1-3 minit.

Apabila ada keperluan untuk analisis

Apabila seorang wanita merancang untuk mengandung anak, dia mesti menjalani koagulogram terlebih dahulu. Diagnosis akan memungkinkan untuk melakukan rawatan yang selamat untuk anak yang belum lahir. Untuk mendapatkan hasil yang tepat, dilarang meminum sebarang ubat dengan aspirin dan pengencer darah lain seminggu sebelum kajian, alkohol dilarang. Jika tidak, hasilnya akan salah..

Pengendalian hemostasis mungkin diperlukan dalam situasi seperti ini:

  • Apabila kehamilan berakhir sekali dengan hasil yang tidak baik, pudar - penyebabnya mungkin: jangkitan, masalah dengan latar belakang hormon pesakit, gangguan pembekuan, kelainan kromosom.
  • Toksikosis hamil, menyukarkan proses melahirkan bayi. Disyaki tekanan darah tinggi, pembengkakan parah pada kaki, kehadiran protein dalam air kencing. Dalam 70% kes, gestosis disertai oleh gangguan pembekuan, oleh itu diperlukan koagulogram dan rawatan yang sesuai.
  • Nada rahim meningkat, membawa kepada ancaman keguguran.
  • Gangguan plasenta - keadaan ini berkembang kerana perubahan patologi dalam pembekuan.
  • Wanita yang mempunyai saudara dengan trombosis, strok, serangan jantung, vena varikos.
  • Dalam rawatan kemandulan, koagulogram diwajibkan, kerana hormon diperlukan. Dengan pelanggaran hemostasis dan pemberian ubat hormon secara serentak, risiko strok dan trombosis tinggi.

Cara pengambilan

Tidak kira jenis kajian yang dipilih, peraturan untuk mempersiapkan pertandingan pengambilan sampel darah.

Plasma diambil di makmal sejurus selepas tusukan kulit. Darah vena diperoleh dari urat periferal. 20 ml sampel diperlukan untuk mendapatkan data masa pembekuan..

Sebelum bersalin, pesakit memerlukan:

  • Enggan makan. Anda tidak boleh makan dalam 8-12 jam.
  • Tiada alkohol dibenarkan setiap hari.
  • Rokok tidak dibenarkan dalam 4 jam.
  • 5 minit sebelum ujian, anda mesti berusaha mengekalkan keadaan rehat.

Penyahsulitan analisis

Penyahsulitan dilakukan bukan secara berasingan, tetapi di kompleks. Peningkatan atau penurunan masa yang dihabiskan untuk pembekuan menunjukkan gangguan fungsi sistem peredaran darah

Petunjuk masa tromboplastin adalah masa di mana badan itu sendiri dapat menghentikan pendarahan melalui pembentukan bekuan darah di bawah pengaruh kalsium klorida. Peningkatannya menunjukkan penurunan masa.

Penting untuk mengetahui! Indeks prothrombin adalah jalur pembekuan luaran. Peningkatannya menunjukkan penurunan dalam masa pembekuan, menunjukkan risiko tinggi pembekuan darah. Penurunan indeks menunjukkan kebarangkalian pendarahan yang tinggi.

Isipadu fibrinogen juga ditentukan. Ini adalah protein khusus, yang merupakan peserta utama dalam proses mendapatkan bekuan. Pelanggaran kepekatannya menunjukkan keradangan, kehamilan.

Masa trombin adalah tempoh di mana fibrinogen ditukar menjadi fibrin. Ini adalah tahap akhir pembekuan. Mengurangkan masa - berisiko tinggi untuk trombosis.

Tafsiran analisis yang betul dan komprehensif memungkinkan untuk menilai keadaan sistem peredaran darah pada wanita, dan untuk memeriksa kesihatan keseluruhannya.

Sebab-sebab penyimpangan dari norma

Sekiranya masa pembekuan tidak normal, maka kemungkinan keadaan patologi berlaku. Penyimpangan adalah pecutan dan perlambatan.

Kelajuan meningkat

Sekiranya, sebagai hasil kajian, para doktor dapat menentukan fakta peningkatan kadar pembentukan trombus yang diperlukan untuk penyumbatan semula jadi dinding vaskular yang cedera, peningkatan risiko trombosis timbul.

Pelanggaran ini berlaku dengan trombofilia, dengan DIC. Juga, peningkatan kebekuan berkembang dengan penggunaan hormon jangka panjang, termasuk kontraseptif oral.

Kelajuan berkurang

Penurunan tahap dicatat pada penyakit berikut:

  • leukemia,
  • hemofilia,
  • peringkat terakhir DIC,
  • pelanggaran perjalanan rawatan dengan antikoagulan, overdosisnya,
  • masalah hati,
  • kekurangan kalsium, vitamin K,
  • anemia hemolitik.

Doktor menasihatkan wanita yang berumur lebih dari 50 tahun untuk melakukan analisis sekurang-kurangnya sekali setahun. Dari usia ini, risiko penyakit kardiovaskular menjadi lebih tinggi, kemungkinan strok, serangan jantung juga meningkat.

Kadang-kadang Aspirin dan analognya diresepkan untuk menormalkan keadaan, dan mereka juga ditunjukkan dalam dos yang lebih rendah kepada orang tua untuk mengelakkan masalah. Tetapi dana ini mempunyai kesan sampingan mereka sendiri, oleh itu, bersama dengan doktor, mereka memilih dos dan rejimen rawatan dengan berhati-hati.

Ciri-ciri pada wanita hamil

Pelanggaran pada wanita sering berlaku semasa haid atau semasa kehamilan. Coagulogram hamil ditunjukkan sekurang-kurangnya sebulan sekali. Semasa kehamilan, pembekuan sering bertambah buruk, tetapi dalam had normal. Sebab pembekuan yang lemah secara fisiologi dalam proses melahirkan anak adalah mekanisme pelindung yang membantu mencegah konflik antara ibu dan anak.

Dengan penyimpangan yang besar, gangguan plasenta dapat terjadi, pendarahan teruk semasa melahirkan, dan risiko keguguran meningkat. Juga, kemungkinan kelahiran pramatang, kematian akibat hipoksia tidak dikesampingkan. Kejadian trombosis di plasenta sangat berbahaya.

Apa yang perlu dilakukan dengan penyimpangan dalam petunjuk

Setelah mendapat hasil koagulogram, doktor mula memilih rawatan yang sesuai. Tindakan bebas boleh membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan. Hanya doktor yang dapat mengesahkan atau menolak penyimpangan dari norma. Semasa mengambil ubat hormon semasa kehamilan, haid, penyimpangan kecil dapat diterima dan tidak berlaku untuk patologi. Pada lelaki, proses ini berlaku dengan penggunaan minyak ikan.

Kesan pada ujian diberikan oleh dehidrasi, keradangan, jangkitan. Terapi diatur secara khusus atau tidak khusus. Yang terakhir adalah untuk menghilangkan penyebab pembekuan yang buruk. Ubat khas ditetapkan:

  • "Contrical", tranexamic, aminocaproic acid - membantu meningkatkan fibrinogen,
  • "Vikasol" - berbeza dalam mekanisme pengaruh tidak langsung,
  • Fibrins - disuntik dengan darah yang didermakan,
  • protamine sulfate - ditunjukkan untuk pembekuan yang lemah walaupun selepas Heparin, agen antiplatelet,
  • vitamin k,
  • "Oprelvekin", "Hydroxyurea" - membantu menormalkan fungsi platelet.

Rawatan semestinya disertai dengan diet, ia membantu mencapai hasil dengan lebih cepat. Produk dengan kandungan asid folik, kalsium, asid amino yang tinggi ditambahkan ke dalam diet:

  • keju kotej,
  • kefir,
  • keju,
  • ikan,
  • daging,
  • bayam, brokoli, lobak merah,
  • bijirin, kacang.

Sekiranya hypercoagulation dikesan, tindakan berikut diperlukan:

  • penyesuaian metabolik,
  • rawatan tumor tisu hematopoietik,
  • melegakan penyebab trombosis.

Kaedah yang tepat sesuai dengan penyebab patologi. Dengan iskemia, aterosklerosis, dan bahkan untuk profilaksis pada orang tua, ubat-ubatan dengan kesan pencairan dapat digunakan. Ini termasuk:

  • "Aspirin",
  • Magnikor,
  • Kardiomagnil,
  • "Thrombo ACC".

Kadang-kadang, kompleks terapi ubat juga merangkumi:

  • Heparin,
  • Warfarin,
  • Fragmin.

Ubat pengencer dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Hanya pakar yang akan memilih kaedah yang benar-benar berkesan dan pada masa yang sama selamat dengan mengambil kira kontraindikasi dan risiko kesan sampingan.

Jadi, koagulogram adalah ujian pembekuan darah yang penting bagi wanita, ia membantu mendiagnosis pelbagai gangguan tubuh, memulakan rawatan tepat pada waktunya dan mencegah akibat negatif. Norma bagi setiap wanita ditetapkan oleh doktor. Sebagai tambahan kepada hasil kajian, keluhan, hasil analisis tambahan diambil kira. Terapi tepat pada masanya sering menyelamatkan anda dari kematian awal.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis