Gimnastik untuk meningkatkan peredaran serebrum

Senaman adalah salah satu cara untuk meningkatkan peredaran serebrum, yang sesuai untuk orang-orang dari semua kategori umur dan merupakan pilihan yang selamat untuk merangsang bekalan darah ke otak. Pengisian adalah alternatif yang berguna untuk farmaseutikal. Terdapat kaedah India, Cina, Eropah yang bertujuan mengatur aliran darah di kawasan kepala. Melakukan teknik mudah disediakan untuk orang dengan tahap kecergasan fizikal yang berbeza..

Kesan aktiviti fizikal pada aliran darah serebrum

Untuk meningkatkan peredaran darah di kepala, diperlukan aktiviti fizikal dengan dos biasa, seperti berjalan di udara segar, gimnastik, joging pagi. Pergerakan aktif mempercepat aliran darah, meningkatkan jumlah darah yang memasuki otak, yang menyebabkan peningkatan bekalan oksigen dan glukosa ke tisu saraf.

Nada dinding pembuluh pial (sistem arteri dan urat bercabang yang terletak di cangkang lembut, bersebelahan dengan bahan tisu otak, melepaskan cabang jauh ke dalam konvolusi dan alur otak) dan kapilari otak mempengaruhi keadaan fungsi semua elemen rangkaian peredaran yang membekalkan tisu otak. Ciri khas seperti nada dinding berkaitan dengan kecergasan fizikal.

Kecergasan fizikal yang tinggi dikaitkan dengan kereaktifan vaskular yang lebih baik, yang mencerminkan kemampuan dinding untuk bertindak balas terhadap bahan vasoaktif, petunjuk amplitud vasokonstriksi (penyempitan lumen vaskular) atau vasodilasi (pengembangan lumen vaskular). Tempoh pemulihan selepas bersenam adalah lebih pendek bagi mereka yang terlatih daripada mereka yang tidak melakukan gimnastik.

Aktiviti fizikal yang kuat dan berpanjangan dikontraindikasikan untuk orang yang tidak terlatih. Kesan sedemikian boleh menyebabkan refleks vegetatif-vaskular dengan perkembangan kekejangan arteri yang berpanjangan yang memberi makan otak. Prinsip gimnastik untuk meningkatkan peredaran darah di otak:

  1. Mulakan dengan latihan sederhana dengan jangka masa keseluruhan 15-30 minit.
  2. Memperluas kompleks secara beransur-ansur, menambah latihan baru, meningkatkan tempoh latihan menjadi 1 jam.
  3. Aktiviti fizikal gantian dengan masa rehat, relaksasi, rehat.
  4. Amalkan pernafasan yang betul.

Melatih nada kapal otak melibatkan melakukan cas pada kadar perlahan atau sederhana. Dianjurkan untuk menahan diri dari pergerakan tiba-tiba, kerja berlebihan fizikal. Sekiranya keadaan kesihatan merosot, lebih baik menangguhkan kelas. Sebelum memulakan gimnastik, lakukan pemanasan dengan menggosok zon kolar, leher dan kulit kepala dengan gerakan mengurut.

Urut akan menyiapkan tisu otot untuk senaman fizikal, membantu mengelakkan sensasi yang tidak selesa atau menyakitkan yang berkaitan dengan krepatura (sakit otot kerana kerosakan mikroskopik pada tisu otot).

Kompleks senaman

Latihan untuk meningkatkan daya tindak balas saluran darah di otak dan leher akan membantu mengatasi patologi seperti dystonia vaskular (perubahan nada normal otot dinding vaskular) dan gangguan peredaran darah (peredaran darah terganggu). Gimnastik untuk mengatur nada saluran darah di otak dan merangsang aliran darah serebrum:

  • Latihan 1. Dalam posisi berdiri, kaki tersebar selebar bahu, lengan diturunkan di sepanjang batang tubuh, membongkokkan kepala ke arah depan dan belakang, kemudian kiri dan kanan. Pilihan - melakukan pergerakan putaran kepala di kedua arah secara bergantian.
  • Latihan 2. Dalam posisi berdiri, kaki tersebar selebar bahu, lengan diturunkan di sepanjang batang tubuh, sekaligus mengangkat kedua bahu ke atas, kemudian turunkan ke bawah. Pilihannya ialah menaikkan dan menurunkan bahu secara berasingan, secara bergantian, membuat pergerakan putaran bahu ke arah depan, kemudian ke belakang.
  • Latihan 3. Tanpa mengubah kedudukan, lakukan pusingan dengan batang tubuh (bahagian atas badan) ke arah yang berbeza, menjaga pelvis tidak bergerak. Pilihan - jaga tangan anda di tali pinggang, lakukan batang badan ke kanan dan kiri, kemudian ke belakang dan ke belakang.
  • Latihan 4. Tanpa mengubah kedudukan, putar pelvis secara bergantian ke dua arah.
  • Latihan 5. Tinggal di posisi awal, lakukan paru-paru dalam ke depan dengan satu kaki, kemudian dengan kaki yang lain, duduk, membuat pergerakan pegas.
  • Latihan 6. Tinggal dalam kedudukan asal, lakukan squats, meregangkan lengan lurus selari dengan lantai. Kedalaman jongkok berbeza bergantung pada kecergasan fizikal.
  • Latihan 7. Tinggal di posisi permulaan, buat ayunan anggota badan yang diluruskan ke bawah, cuba mencapai lengan yang dilanjutkan ke hadapan selari dengan lantai.
  • Latihan 8. Tanpa mengubah kedudukan anda, angkat lengan yang diluruskan ke atas, tutup tangan anda ke dalam kunci. Lakukan ayunan ke bawah, mensimulasikan proses memotong kayu bakar, memiringkan badan dengan tangan anda.
  • Latihan 9. Pada kedudukan terlentang, angkat kaki lurus ke atas sehingga bahagian pelvis badan dan anggota bawah membentuk garis lurus yang tegak lurus ke lantai. Pegang punggung di kawasan lumbar dengan tangan anda. Kekal dalam kedudukan itu selama kira-kira 60 saat.
  • Latihan 10. Dalam posisi terlentang, bengkokkan siku, bungkus tangan di belakang leher, tutup. Kaki digerakkan bersama. Tarik jari kaki ke arah diri sendiri, kencangkan otot kaki, lakukan pergerakan berayun yang kerap di badan ke arah yang berbeza seperti ikan berenang.

Setiap latihan untuk mempercepat aliran darah di bahagian kepala dan otak dilakukan 3-5 kali. Secara beransur-ansur, jumlah pendekatan dan jumlah pengulangan meningkat. Di hujung kompleks, lakukan latihan untuk bersantai. Untuk melakukan ini, duduk di lantai, kaki disilangkan dalam bahasa Turki. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus nafas, yang melibatkan diafragma dan perut dalam proses pernafasan. Latihan dilakukan dengan mata tertutup..

Gimnastik Qigong dan amalan Cina yang lain

Teknik qigong Cina menggabungkan konsep falsafah dan perubatan di Timur, latihan seperti untuk kapal yang terletak di otak sesuai untuk orang-orang dari segala usia dan keadaan kesihatan. Kompleks anggaran:

  • Latihan 1. Dalam keadaan duduk atau berdiri, tutup tangan anda di bahagian belakang kepala dan tekan di atasnya beberapa kali. Latihan ini dirancang untuk meningkatkan peredaran otak dan membantu pening..
  • Latihan 2. Menggosok muka. Gosokkan sikat antara satu sama lain, untuk memanaskannya, sapukan pada wajah. Urut permukaan wajah, lakukan pergerakan bulat yang halus dari titik Ying-xiang (selari di kawasan sayap hidung di alur nasolabial), bergerak lebih tinggi ke arah dahi, kemudian ke pipi. Lakukan kira-kira 30 gosok.
  • Latihan 3. Menghembuskan udara yang bertakung. Tarik nafas dalam-dalam dengan mengembung perut dan dada anda. Tahan nafas, angkat kepala sedikit dan buka mulut, perlahan-lahan melepaskan udara dari perut dan paru-paru. Ulangi 5-7 kali.

Teknik yang dikembangkan oleh ahli falsafah kuno Lao Tzu untuk merangsang aliran darah serebrum, dipraktikkan hari ini di tanah airnya di China. Senaman sederhana boleh dilakukan di mana sahaja. Kompleks ini akan memakan masa tidak lebih dari 15 minit:

  1. Mengosok mata. Bantalan jari telunjuk dalam gerakan bulat dengan lembut menggosok kawasan soket mata, menangkap kawasan bersebelahan. Kedua-dua mata digosok pada masa yang sama.
  2. Pusher menunjuk Dizan (terletak selari pada jarak kira-kira 1.5 cm ke sisi sudut mulut). Buka mulut anda, tekan, klik pada bahagian titik dengan pad ibu jari anda.
  3. Tekanan pada kawasan titik-titik sy-bai (terletak secara selari pada jarak kira-kira 1.5 cm di bawah orbit mata pada tahap murid). Dengan bantalan jari telunjuk, tekan pada bahagian titik, mengarahkan kesan dari bawah ke atas.
  4. Menggosok hidung. Dengan kedua tangan, tenar (ketinggian pada permukaan dalaman telapak tangan di pangkal ibu jari) gosokkan sayap hidung.
  5. Mengusap leher. Letakkan telapak tangan di sisi leher, serentak dengan kedua tangan melakukan pergerakan yang diarahkan dari atas ke bawah.
  6. Peniruan menyikat rambut. Sebarkan jari seperti sisir rambut, jalankan sepanjang kulit kepala ke arah dari zon frontal ke belakang kepala. Tenggelam jari lebih dalam sehingga menyentuh kulit kepala dengan kuat, mengurut kulit seolah-olah menyisir.
  7. Gendang syurgawi. Tutup telinga dengan telapak tangan sehingga jari anda berada di bahagian belakang kepala. Lakukan klik (pukulan tersentak dengan jari tengah dibengkokkan dengan ibu jari) ke atas kawasan titik Feng Chi yang terletak di belakang leher selari dengan tulang oksipital.

Ulangi setiap dos 16 kali. Setelah selesai kompleks, tekan telapak tangan anda dengan kuat ke telinga anda dan dengan usaha, lepaskan tangan anda dengan tajam. Ulangi 3-5 kali. Latihan Cina untuk meningkatkan peredaran serebrum adalah sederhana dan berdasarkan pengetahuan kuno..

Kelas yoga

Beberapa yoga untuk meningkatkan peredaran serebrum dapat dilakukan oleh pemula yang tidak biasa dengan latihan India rohani dan fizikal ini. Satu set latihan untuk meningkatkan aliran darah di kawasan kepala:

  1. Shashankasana (tiruan pose kelinci). Duduk di lantai, berlutut, kaki ditutup bersama-sama, menarik nafas, angkat kedua lengan yang diluruskan di atas kepala anda. Semasa menghembus nafas, turunkan lengan dan badan atas, menekan tapak tangan dan dahi anda ke lantai. Peregangan ke hadapan tanpa mengangkat punggung dari tumit anda. Tinggal dalam kedudukan ini, rilekskan semua otot badan. Tarik nafas, kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi 3 kali.
  2. Dvikonasana (sudut berganda). Dalam keadaan berdiri, kaki ditutup, letakkan tangan anda di belakang punggung anda, genggam tangan anda di istana. Semasa anda menghembuskan nafas, condongkan batang badan anda ke hadapan, perlahan-lahan mengangkat tangan anda dari belakang ke atas. Tarik kepala ke arah lutut anda. Kekal pada posisi yang diterima sehingga anda merasakan sedikit ketidakselesaan, kemudian kembali ke posisi awal.
  3. Mukha Shvanasana (Gunung Everest). Duduk di lantai, dengan lutut dibengkokkan di lutut, kaki ditutup bersama-sama, menarik nafas, angkat pelvis dari tumit untuk mengambil pose sambil berdiri di lutut. Tarik lengan lurus selari dengan lantai. Semasa anda menghembuskan nafas, letakkan telapak tangan anda di atas lantai (pose pada semua empat). Bersandar pada telapak tangan dan jari kaki, angkat pelvis ke atas sehingga batang atas dan bawah membentuk sudut akut. Jangan bengkokkan kaki dan lengan anda, pandangan anda diarahkan ke pusar. Kekal dalam kedudukan yang diterima sehingga anda merasa sedikit ketidakselesaan.
  4. Uttanasana. Dalam keadaan berdiri, kaki ditutup bersama, menarik nafas, mengangkat tangan yang diluruskan ke atas. Semasa menghembuskan nafas, turunkan tangan ke lantai, bengkokkan badan di kawasan sendi pinggul. Lakukan kecondongan, bersandar pada telapak tangan di atas lantai, jangan meregangkan otot punggung, cuba memanjangkan badan tanpa memusingkannya, jaga kaki anda lurus. Longgarkan leher sehingga kepala tergantung dengan bebas. Kekal postur sehingga anda merasakan sedikit ketidakselesaan, kemudian kembali ke posisi awal.

Pada peringkat akhir latihan, mereka melakukan latihan pernafasan. Dalam keadaan duduk dengan punggung yang diluruskan, tutup satu saluran hidung dengan jari anda. Hirup perlahan-lahan udara lubang hidung terbuka selama 8 saat, tahan nafas selama 4 saat, perlahan-lahan (selama 8 saat) menghembuskan nafas melalui lubang hidung yang berlawanan, menutup lubang yang anda sedut.

Latihan yang bertujuan untuk menormalkan nada dinding vaskular, meningkatkan aliran darah serebrum, menyumbang untuk menjaga kesihatan, meningkatkan prestasi, mengurangkan keletihan. Melakukan senam sederhana setiap hari akan memastikan aliran oksigen dan glukosa yang mencukupi ke tisu otak..

Gimnastik untuk peredaran otak

Gimnastik untuk kepala dan saluran darah otak adalah asas untuk mencegah gangguan peredaran darah akut dan kronik dan cara utama untuk memulihkan pesakit selepas strok dan gangguan serebrovaskular lain.

Gimnastik untuk peredaran darah otak dapat mencegah paresis spastik atau kelumpuhan, kehilangan kepekaan, penurunan ketepatan penglihatan dan mengekalkan kemampuan kognitif pada usia tua.

Petunjuk untuk latihan terapeutik:

  • keletihan kronik, kurang tidur;
  • ketidakupayaan emosi, kerengsaan, marah pendek;
  • penurunan tumpuan perhatian, ingatan;
  • mati rasa di lengan, kaki, pelvis dan bahagian badan yang lain;
  • apatis, penurunan motivasi, mood rendah;
  • gangguan sistem saraf autonomi: berpeluh, penurunan selera makan, cirit-birit atau sembelit, sesak nafas, berdebar-debar, pening;
  • sakit kepala berulang.

Terapi fizikal atau gimnastik ditunjukkan untuk pesakit yang baru-baru ini mengalami strok sebagai kaedah pemulihan kemahiran motorik dan pemulihan kepekaan.

Dengan gimnastik standard, bukan terapi, penekanan adalah pada leher: di kawasan ini, arteri karotid biasa berlalu, kemudian arteri karotid luaran dan dalaman terpisah. Yang pertama membekalkan darah ke otot, kelenjar, kulit, topi keledar aponeurotik dan bahagian luar kepala yang lain. Arteri karotid dalaman membekalkan darah ke otak dan meninges. Dengan melakukan senaman di leher, anda meningkatkan aliran darah otak dan struktur luaran kepala.

Senarai latihan untuk leher:

  1. Berdiri tegak dan condongkan kepala ke belakang sehingga anda melihat siling. Dalam posisi yang sama, condongkan kepala ke kiri, kemudian kembali ke belakang, dan ke kanan.
  2. Angkat tangan kiri dan bengkokkan pada sendi siku, telapak tangan menyentuh tepi atas bilah bahu di sisi yang sama. Letakkan tangan kanan anda di kepala dan, dengan sedikit kekuatan, gerakkan kepala anda ke kanan.
  3. Duduk di atas kerusi dengan punggung lurus. Letakkan tangan kiri anda di sebelah kanan kepala anda. Miringkan kepala anda ke hadapan dan pusingkannya sedikit ke sisi, membantu tangan anda. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi perkara yang sama, hanya di sisi lain.
  4. Berdiri dan luruskan punggung. Letakkan tangan kiri anda di bahagian atas kepala anda, dengan dagu kanan ke atas. Sekarang turunkan kepala anda, seolah-olah membuat dua dagu. Leher harus tetap lurus, dan bahagian belakang kepala harus diarahkan ke atas. Anda akan merasakan ketegangan di bahagian belakang leher lebih dekat dengan bahagian belakang kepala.
  5. Dapatkan keempat-empat. Tangan kanan harus terletak di atas lantai, dan membawa kiri di bawah kanan. Oleh itu, bahu dan kiri harus berada di atas lantai, tangan kiri harus lurus. Sekarang cuba meregangkan kaki kanan anda sehingga mencapai lengan lurus kiri. Kembali ke posisi awal pada keempat-empat dan ulangi latihan di sisi lain..

Masa untuk menyelesaikan latihan ini adalah dari 30 hingga 60 saat. Sekiranya tidak ada banyak masa, atau tidak ada syarat yang sesuai untuk pelaksanaannya, anda boleh melakukan senam ekspres. Untuk melakukan ini, misalnya, semasa rehat kerja, putar kepala mengikut arah jam dan lawan jam selama satu minit.

Latihan pernafasan untuk saluran otak diperlukan untuk memenuhi otak dan saluran darah dengan oksigen. Pengalaman doktor menunjukkan bahawa penyakit yang menghalang pernafasan yang betul dapat mengurangkan kecekapan otak: menurunkan tumpuan perhatian, menyebabkan rasa mengantuk dan meningkatkan gangguan.

Prinsip gimnastik pernafasan untuk kepala dan saluran darah otak:

  • Latihan harus dilakukan di luar rumah atau di kawasan yang berventilasi baik..
  • Sebelum kelas, matikan suara di telefon anda dan hilangkan gangguan lain.
  • Pilih hanya latihan yang anda suka. Tidak masuk akal untuk bersenam jika anda tidak menyukai senaman ini atau tidak: ketidakselesaan psikologi mengurangkan keberkesanan latihan yang tidak membawa keseronokan.
  1. Latihan pertama untuk memanaskan badan. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus nafas selama satu minit. Setiap penyedutan dan pernafasan berlangsung selama 3-4 saat.
  2. Latihan kedua adalah menahan nafas. Cuba menghirup sedalam mungkin dan menahan nafas anda selama mungkin, setelah menghidupkan jam randik sebelumnya. Jangan risau, anda tidak akan kehilangan kesedaran: reaksi pelindung akan berfungsi dan anda akan menghirup udara. Selepas 5 minit, ulangi latihan.
  3. Selama satu minit, tarik nafas dengan tajam, kira-kira separuh paru-paru, dengan hidung anda dan hembuskan dengan mulut anda. Tarik nafas - tidak lebih dari satu saat, menghembus nafas - tidak lebih dari 1,5-2 saat.

Terdapat jenis gimnastik perubatan dan kaedah latihan fizikal yang lain, misalnya, gimnastik Cina untuk kapal serebrum, bagaimanapun, teknik oriental berdasarkan pandangan dunia falsafah dan ajaran lama milenium, yang kini tidak ada hubungannya dengan perubatan berasaskan bukti moden.

Perlu diingat bahawa set latihan dipilih secara individu untuk setiap orang yang sihat atau pesakit, bergantung pada keadaan kesihatan dan kemampuan fizikalnya sekarang. Untuk memilih satu set latihan, hubungi pakar pemulihan.

Latihan untuk arteriosklerosis serebrum

Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit kronik yang biasa yang menyebabkan kerosakan pada dinding saluran darah. Plak sklerotik, yang timbul akibat kolesterol tinggi, melekat pada arteri darah, akibatnya ia menjadi sempit. Ini mengganggu peredaran darah yang normal, cepat atau lambat membawa kepada gangguan serius sistem kardiovaskular dan juga kematian.

Juga, arteriosklerosis serebrum menyumbang kepada perkembangan gangren ekstremitas, diabetes teruk atau endarteritis periferal.

Sifat aterosklerosis adalah penampilan lemak di permukaan dinding arteri. Pada peringkat awal proses seperti itu, seseorang tidak merasakan ketidakselesaan, mustahil untuk mengenali masalah di rumah. Kesihatan normal dijaga sehingga plak sclerotik menyekat 85% lumen vaskular. Dalam kes ini, organ tidak dapat menerima jumlah darah yang diperlukan untuk berfungsi normal.

Untuk mengurangkan kesan negatif aterosklerosis serebrum, beberapa keadaan mesti diperhatikan. Hanya dengan cara ini sistem peredaran darah akan berfungsi. Pelbagai latihan fizikal untuk aterosklerosis saluran otak akan membantu mengatasi masalah ini..

Latihan kapilari kecil

Kapilari adalah saluran darah terkecil di dalam tubuh manusia. Mereka membantu membekalkan jumlah darah yang diperlukan ke setiap sel, serta membersihkannya dari toksin dan racun terkumpul..

Para saintis menganggarkan bahawa di dalam tubuh orang rata-rata lebih dari 60 ribu kilometer kapal kecil ini. Sekiranya plak aterosklerotik mula terkumpul di dindingnya, sel tidak lagi dapat menerima jumlah nutrien yang diperlukan. Kerana itu, mereka segera mati, mengekalkan toksin yang berbahaya bagi tubuh di rongga mereka. Mereka tidak akan dapat keluar sehingga aliran darah berlaku.

Atas sebab ini, seseorang mempunyai masalah bukan sahaja dengan sistem kardiovaskular, tetapi juga dengan penyakit hati dan buah pinggang. Latihan fizikal untuk arteriosklerosis serebrum akan membantu mengatasi ini..

Sumbangan besar untuk sistem penyembuhan dibuat oleh saintis Jepun Katsuzo Nishi. Tekniknya unik dan hari ini tidak mempunyai analog. Setelah dilahirkan sebagai anak yang sakit, dia segera mendapat prognosis yang mengecewakan: dia tidak mungkin dapat bertahan hingga usia 20 tahun.

Walau bagaimanapun, Niches berjaya bukan sahaja memperbaiki tubuh mereka, tetapi juga menyelamatkan berjuta-juta orang dari penyakit dahsyat sistem kardiovaskular. Sistemnya merangkumi satu set latihan fizikal sederhana untuk aterosklerosis otak, yang membantu melancarkan peredaran darah dan menguatkan dinding saluran darah.

Kompleks Nishi yang paling biasa adalah algoritma berikut:

  1. Latihan "Menutup kaki dan tangan" - berbaring di permukaan yang keras, letakkan roller kecil di bawah leher. Gabungkan kaki dan tangan anda, bersantai dan menegangkannya secara bergantian. Regangkan lengan dan kaki anda yang tertutup, dan kemudian kembali ke posisi awal. Latihan fizikal seperti itu sekiranya arteriosklerosis serebrum membantu meningkatkan peredaran darah dan membersihkan kapilari kecil toksin..
  2. Latihan "Getaran" - teknik ini membantu membersihkan kapilari dengan cepat, serta menguatkan dindingnya. Lakukan senaman sebaik sahaja bangun, berbaring di atas katil. Untuk melakukan ini, anda harus berbaring di punggung, mengangkat tangan dan kaki ke udara, dan kemudian goncangkan seluruh badan anda dengan teliti selama 2-3 minit. Kompleks sederhana seperti ini membantu mengatur kerja bukan sahaja peredaran darah, tetapi juga sistem limfa. Selain itu, senaman getaran membuang toksin dan toksin terkumpul dari otak..
  3. Latihan "Ikan Emas" - juga perlu melakukan berbaring di tempat tidur sebaik sahaja bangun. Pada tahap 4 vertebra serviks, letakkan tangan anda di bawah leher, dan stoking kaki perlu ditarik dengan kuat ke arah anda. Dalam kes ini, badan harus mengalami tekanan yang mungkin. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, anda akan merasakan getaran kecil ke seluruh badan yang membantu menghilangkan saraf vertebra dengan nada yang berlebihan dan mengaktifkan peredaran darah.

Cuba makan dengan betul, makan sebanyak mungkin sayur-sayuran segar dan ikan merah. Adalah wajar untuk meninggalkan minuman beralkohol sepenuhnya yang mempengaruhi keadaan metabolisme.

Gimnastik khas untuk saluran otak

Terdapat satu set latihan fizikal untuk aterosklerosis otak, yang dapat membersihkan saluran darah dari plak sclerotik yang terpasang. Sistem seperti ini didasarkan pada pelbagai kecenderungan, putaran dan putaran alat kelamin, batang tubuh, kenaikan anggota badan, kejang dan banyak lagi - setiap orang akan menemukan dan mengembangkan sendiri kompleks yang akan dapat dilakukannya.

Sekiranya anda mengambil terapi sedemikian dengan bertanggungjawab, anda dapat meningkatkan peredaran darah dalaman, mengaktifkan otak. Untuk menguatkan kerja saluran darah, walaupun latihan sederhana seperti bergantian berdiri di kedua kaki kiri dan kanan akan membantu. Juga, berjalan normal di udara segar akan membantu menggerakkan kerja-kerja saluran otak..

Untuk menggabungkan hasilnya, lakukan kompleks berikut:

  • Berbaring di atas lantai, rentangkan tangan anda di sepanjang batang tubuh, dan kemudian angkat kaki kiri atau kanan secara bergantian. Anda juga boleh melakukan swing dengan tangan anda..
  • Berdiri di atas kaki anda, putar kepala anda mengikut arah jam, dan kemudian berlawanan arah jam. Setiap kompleks harus dilakukan selama 2-3 minit beberapa kali.
  • Berbaring di atas lantai, angkat kaki ke atas dan ambil "Birch" yang dikenali sejak kecil. Kekal dalam kedudukan ini selama 2-3 minit, setelah berehat sebentar, ulangi pendekatan.
  • Berdiri di atas kaki anda, kunci tangan anda yang terangkat ke dalam kunci. Dalam kedudukan ini, miringkan ke belakang dan ke belakang, kiri dan kanan. Ulangi kompleks 8-10 kali.
  • Peredaran tangan dan kaki yang biasa akan membantu mempercepat peredaran darah. Sebaiknya lakukan ini secara tidak segerak supaya kapal lebih baik dikerjakan. Latihan ini sekiranya arteriosklerosis serebrum membantu meningkatkan perhatian dan tumpuan..

Untuk mencapai kesan terbaik dari terapi fizikal untuk aterosklerosis saluran cerebral, perlu mengikuti diet khas dan minum ubat yang diresepkan oleh doktor.

Memilih tahap senaman paling baik dilakukan dengan pakar kardiologi, kerana jika anda melakukan senaman yang salah, anda berisiko merosakkan badan anda. Dengan arteriosklerosis serebrum, sangat disarankan agar anda berlari dan mendayung..

Latihan untuk pencegahan aterosklerosis serebrum

Untuk mencegah perkembangan arteriosklerosis serebrum, selalu perlu melakukan beberapa siri latihan fizikal. Dengan pertolongan mereka, dapat melancarkan peredaran darah, menyuburkan tubuh dengan jumlah oksigen yang diperlukan.

Leher memainkan peranan besar dalam menjaga kesihatan otak. Di dalamnya semua saluran darah yang bertanggungjawab untuk penghantaran darah terkonsentrasi. Sekiranya mereka mula dihimpit oleh vertebra serviks, otak tidak akan menerima jumlah darah dan oksigen yang diperlukan.

Anda boleh merasakan pelanggaran seperti itu dengan kerap sakit kepala dan pening, tekanan darah tinggi.

Untuk mengatasi masalah ini, anda boleh menggunakan kompleks berikut untuk arteriosklerosis serebrum:

  • Miringkan kepala anda dengan perlahan ke arah yang berlainan selama 5-7 minit, ulangi latihan beberapa kali sehari.
  • Duduk di atas kerusi dan letakkan telapak tangan anda di dahi anda. Dengan sedikit tekanan dengan tangan anda, gerakkan kepala ke belakang, kerana otot serviks harus tegang dan mencegahnya. Untuk hasil terbaik, tahan nafas semasa pendedahan..
  • Berdiri di dekat dinding sehingga punggung sedekat mungkin ke permukaan. Semasa anda menyedut, cubalah memastikan bahawa setiap vertebra bersentuhan dengan permukaan - ini akan menjadikan rangka otot berfungsi. Ambil pose ini selama 5-10 saat, ulangi latihan 3-4 kali.
  • Ambil pose kucing dan cuba meregangkan leher anda sebanyak mungkin. Oleh itu, anda dapat meningkatkan kerja otot yang bertanggungjawab untuk peredaran darah.

Agar latihan fizikal dengan aterosklerosis saluran otak membawa hasil sebanyak mungkin, semasa terapi perlu belajar bagaimana bernafas dengan betul. Untuk tujuan ini, teknik khusus dikembangkan, yang disebut latihan pernafasan untuk aterosklerosis saluran otak. Pembangunnya menasihatkan agar bernafas di dalam perut, nafas harus tajam dan dalam.

Anda juga boleh mencuba bernafas melalui satu lubang hidung - ini akan membantu anda menenangkan dan menormalkan metabolisme anda. Gimnastik pernafasan dengan aterosklerosis saluran otak memberi kesan positif kepada keadaan kelenjar tiroid, hati, mempercepat metabolisme.

Jalan-jalan harian yang biasa dilakukan di taman akan membantu menghilangkan plak sclerotik di otak seseorang. Kompleks aktiviti fizikal mempercepat masuknya oksigen ke dalam badan. Ia membantu mewujudkan metabolisme, yang membantu membuang kolesterol dari badan. Kesan ini membawa kepada fakta bahawa seseorang tidak mempunyai plak sklerotik di dinding saluran darah.

Ia membantu melancarkan peredaran darah semasa kelas aterosklerosis serebrum di kolam renang. Seseorang tidak merasakan aktiviti fizikal, bagaimanapun, semua sistemnya terlibat. Anda boleh memilih sendiri senaman aterosklerosis saluran cerebral yang boleh anda lakukan.

3 senaman sederhana untuk meningkatkan peredaran serebrum

Latihan berkesan kompleks rumah untuk meningkatkan peredaran serebrum

Di manakah saya mendapatkan latihan ini, dan mengapa ia berkesan, anda bertanya? Saya akan jawab. Dari sebuah majalah yang menulis mengenai topik kesihatan. Saya menjumpai sepucuk surat di sana, di mana seorang wanita, yang berumur selepas strok, bercakap mengenai latihan ini. Menurutnya, doktor yang hadir memberi nasihat kepada mereka. Dan doktor, seperti yang anda tahu, tidak akan memberi nasihat buruk. Sekiranya dia, tentu saja, pakar yang baik. Oleh itu, mari kita mulakan.

Latihan nombor 1

Dalam semua latihan, leher akan terlibat. Dia yang akan kita muatkan di tempat pertama. Ini akan memungkinkan untuk "menyebarkan chondrosis", dan dengan itu meningkatkan penghantaran darah ke otak.

Oleh itu, kita merehatkan ototnya (saya bercakap tentang lehernya), selepas itu kita mula memutar kepalanya mengikut arah jam. Kami melakukan putaran sedemikian sebanyak 7 kali dalam satu arah. Dan pada peringkat kedua - di peringkat lain, iaitu berlawanan arah jam. Pada masa yang sama, anda tidak perlu membuang kepala.

Latihan nombor 2

Ini adalah kesinambungan yang pertama. Satu-satunya perbezaan ialah anda tidak perlu memutar, tetapi memusingkan kepala ke arah yang berbeza. Pertama kanan dan kiri, dan kemudian ke hadapan dan ke belakang. Jumlah pengulangan masih sama, iaitu 7 kali.

Semasa memiringkan kepala ke hadapan, pastikan menyentuh dagu dada. Dan apabila memiringkan ke belakang, mereka perlu dilakukan dengan amplitud maksimum. Maksudnya, membuang kepala anda sejauh mungkin.

Latihan nombor 3

Latihan terakhir gimnastik kami juga melibatkan pelaksanaan kecenderungan. Sekarang mereka perlu dilakukan ke sisi - dari satu bahu ke bahu yang lain. Dan juga 7 kali. Pada masa yang sama, seseorang tidak perlu menggerakkan bahunya. Mereka mesti tidak bergerak. Tarik kepala anda ke bahu anda, bukan sebaliknya. Tugas anda adalah mencapai bahu dengan telinga anda..

Untuk apa latihan senaman ini bagus? Ia sangat mudah, tetapi berkesan. Dan anda boleh melakukannya pada bila-bila masa. Ia akan memakan masa beberapa minit. Anda perlu melakukannya sekurang-kurangnya 2 kali sehari.

Luruskan tulang belakang dan hilangkan layu di leher juga boleh dilakukan dengan senaman sederhana. Ikuti pautan dan baca cara melakukannya..

Dan dua video berguna untuk anda. Satu perkara lagi dengan latihan untuk meningkatkan peredaran darah di otak. Dan dari detik anda akan belajar bagaimana menjaga otak agar tidak bertambah tua. Menonton video pertama.

P.S. Beritahu rakan anda tentang latihan sederhana ini untuk meningkatkan peredaran otak anda. Sila kongsi dengan mereka catatan di rangkaian sosial. Saya sangat menghargainya.

Adakah anda suka artikel itu? Berkongsi dengan rakan anda!

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Latihan kepala: latihan untuk saluran otak dan leher

Pelanggaran nada vaskular adalah fenomena biasa yang diperhatikan walaupun pada orang yang benar-benar sihat. Dalam kes ini, mereka berbicara mengenai dystonia vegetatif-vaskular, gangguan fungsi peraturan neurohumoral nada vaskular. Manifestasi dystonia adalah pelbagai. Gejala ciri termasuk pening, sakit kepala, berdebar-debar, kekurangan udara, gangguan gastrointestinal, mudah marah, keletihan, pengsan, dan gangguan tidur. Sebagai kaedah rawatan dan pencegahan gangguan fungsi vaskular, aktiviti fizikal, latihan pernafasan, teknik relaksasi dan relaksasi telah membuktikan diri mereka dengan baik..

Kompleks latihan untuk menormalkan nada vaskular

Gejala dystonia vegetatif-vaskular, seperti pening dan sakit kepala, menunjukkan bekalan darah ke otak dan kekurangan oksigen sel tidak mencukupi. Adalah mungkin untuk melegakan kekejangan vaskular dan menguatkan peredaran otak dengan bantuan gimnastik sederhana:

  • Berdiri sama rata, letakkan kaki anda selebar bahu. Selama 2-3 minit, perlahan-lahan putar kepala anda ke satu, kemudian ke sisi lain.
  • Tinggal dalam kedudukan yang sama, angkat tangan dan pasangkan jari anda ke dalam kunci. Ambil lapan selekoh ke hadapan. Gerakkan tangan dan badan anda seolah-olah memotong kayu.
  • Posisi permulaan, seperti dalam dua latihan sebelumnya. Luruskan lengan anda di hadapan anda. Lakukan ayunan kaki diagonal, mengarahkannya ke lengan yang bertentangan. Ulangi maks, menukar kaki berfungsi.
  • Sebarkan lengan anda dengan lebar dan bengkokkan lutut anda sedikit. Putar dengan dua tangan, tetapi putar satu ke depan dan yang lain ke belakang. Setelah melakukan beberapa putaran, ubah arah pergerakan tangan. Latihan ini merangsang otak, meningkatkan fungsi kognitif: ingatan, perhatian, kepantasan berfikir..
  • Berbaring di punggung, lengan terentang di sisi. Lakukan rangkaian mengangkat kaki. Jangan bengkokkan lutut. Sebagai kesimpulan, berdiri di bilah bahu: angkat kaki dan pelvis anda, betulkan kedudukan menegak badan yang terbalik, meletakkan telapak tangan anda di punggung dan siku di lantai. Kekal di rak selama 1-5 minit (bergantung pada tahap latihan anda).
  • Bekalan darah ke otak mungkin terganggu kerana kekejangan saluran leher. Untuk menguatkan otot dan arteri serviks, melegakan ketegangan di kawasan serviks dan mempercepat perjalanan darah melalui arteri, anda boleh menggunakan latihan berikut:
  • Berdiri dengan punggung ke dinding, tarik nafas dan tekan dengan kuat, menegangkan otot leher. Menekan punggung dan menahan nafas, hitung lima saat. Berehatlah.
  • Ambil posisi duduk. Tekan telapak tangan anda di dahi dan pada masa yang sama mengetatkan otot leher, tidak membiarkan kepala memundurkan ke belakang. Kunci kedudukan anda menahan nafas. Kira hingga lima atau sepuluh, hembuskan nafas, berehat. Setelah berhenti sebentar, ulangi perkara berikut. Sebanyak 3-7 pengulangan harus dilakukan..
  • Duduk di meja, letakkan siku di atasnya. Tekan tapak tangan ke kawasan temporal kepala. Miringkan kepala anda ke arah yang sama dengan lengan dipasang. Tahan dia dengan telapak tangan anda. Mengekalkan ketegangan otot selama 5-10 saat. Ulangi dengan cara lain.
  • Pusing perlahan kepala anda ke kanan dan kiri. Lakukan kira-kira sepuluh putaran.

Untuk mengekalkan nada vaskular, bukan sahaja latihan khas yang berguna, tetapi juga jenis aktiviti fizikal yang lain. Mereka menguatkan sistem kardiovaskular dengan baik: berjalan, berlari, menari.

Latihan Niche

Teknik yang berkesan untuk menjaga kesihatan vaskular dapat diperoleh dari teknik Nishi Katsuzo. Ini adalah satu set latihan dan peraturan yang bertujuan untuk peningkatan keseluruhan badan. Untuk meningkatkan fungsi sistem saraf autonomi dan merangsang peredaran darah, Niches menawarkan latihan "ikan mas":

  • Berbaring telentang dengan tangan di bawah leher. Kumpulkan kaki, tarik stoking ke arah anda. Getar dengan seluruh badan anda, yang menggambarkan ikan berenang. Anda perlu menggeliat dalam satah mendatar (kanan-kiri). Tempoh - 1-2 minit.

Latihan Niche lain merangsang kerja kapilari. Dengan mempraktikkannya secara teratur, adalah mungkin untuk meningkatkan pemakanan sel dan tisu, menghilangkan genangan dalam badan, mengurangkan beban pada sistem vena, dan menenangkan saraf. Teknik pelaksanaan:

  • Berbaring di belakang anda. Angkat dan letakkan kaki dan lengan yang tegak lurus. Goncang mereka dengan aktif. Bergetar dengan cara ini selama 2-3 minit.

Sebaiknya lakukan senam Niche dua kali sehari - sejurus selepas bangun dan pada waktu petang.

Latihan yoga dan pernafasan

Latihan yoga adalah alat yang berkesan untuk menghilangkan gangguan vegetatif-vaskular. Yoga merangkumi postur statik, pernafasan dan teknik meditasi. Dan semua komponen yoga dalam satu atau lain cara mempengaruhi fungsi sistem kardiovaskular dan saraf. Pergantian postur tegang dan santai menguatkan otot, memberi kesan urut, mengedarkan semula cecair di dalam badan, dan menghilangkan genangan pada saluran vena dan limfa. Gimnastik pernafasan memperkayakan tubuh dengan oksigen, menormalkan tekanan darah, nada saluran darah, mempercepat pengembalian vena dari tengkorak, menenangkan dan melegakan. Meditasi adalah ubat unik untuk menghilangkan tekanan dan menguatkan sistem saraf..

Untuk rawatan dystonia vegetatif-vaskular, yoga menawarkan latihan berikut:

  • Tarik nafas perlahan-lahan melalui hidung anda dan pada masa yang sama naik pada jari kaki anda. Berhenti sebentar menahan nafas. Duduk di tumit anda, hembuskan perlahan-lahan melalui mulut anda. Ulangi sekurang-kurangnya sepuluh kali.
  • Hembuskan nafas dengan tajam melalui hidung, rentangkan lengan anda dengan lebar dan bengkok di belakang. Jangan bernafas selama tiga saat. Kemudian hembuskan nafas dan berehat. Lakukan kira-kira sepuluh pengulangan.

Salah satu latihan pernafasan yang paling berkesan:

  • Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung anda. Tahan nafas selama 3-5 saat, lipatkan bibir anda ke dalam tiub dan biarkan udara melaluinya - menghembuskan nafas seolah-olah anda sedang meniup lilin. Tetapi jangan biarkan semua udara - berhenti dan menahan nafas lagi selama dua saat. Sekali lagi, biarkan sedikit udara, berhenti sebentar, dan lain-lain. Satu nafas mesti dibahagikan kepada 10-15 selang. Ulangi 5 kali.

Teknik ini mempunyai kesan cepat - dari hari pertama latihan. Sebagai tambahan kepada kesan yang baik pada saluran darah, melatih paru-paru, meningkatkan pemakanan sel otak dan seluruh badan, merangsang sistem endokrin, terutama kelenjar tiroid.

Pendidikan jasmani untuk saluran darah: senaman dan pergerakan biasa - pencegahan terbaik!

© Pengarang: Galla Lemigova di bawah pengawasan doktor kategori pertama Z. Nelli Vladimirovna, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Dystonia vaskular adalah pelanggaran peredaran darah yang biasa, penyebabnya boleh dikaitkan dengan kecenderungan genetik dan faktor luaran. Tekanan, kurang aktiviti fizikal, merokok, akibat penyakit masa lalu - semua ini membawa kepada fakta bahawa saluran darah dalam nada meningkat. Penyempitan lumen menyebabkan gangguan bekalan darah, peningkatan tekanan darah, terutama jika terdapat diagnosis dystonia neurocirculatory, yang secara signifikan memperburuk proses ini. Tidak banyak ubat farmasi sebagai gaya hidup aktif dan senaman sederhana untuk saluran darah dapat membantu mengembalikan peredaran penuh.

Latihan kapilari adalah prasyarat untuk peningkatan sistem vaskular

Saluran darah terkecil adalah kapilari. Mereka bertanggungjawab untuk kehidupan setiap sel tubuh, memberikan nutrien kepadanya dan bebas dari produk reput. Kapilari meresap ke seluruh tubuh manusia, "panjang" keseluruhannya sekurang-kurangnya 60 ribu kilometer. Sekiranya terdapat halangan dalam aliran darah dalam bentuk kapal yang sepenuhnya menyempit, maka produk penguraian beracun akan terkumpul di sel terdekat, yang tidak akan dikeluarkan tepat pada waktunya. Ini akan menyebabkan berlakunya penyakit ini bukan sahaja pada sistem kardiovaskular, tetapi juga pada organ penting lain.

Saintis dan penyembuh Jepun Katsuzo Nishi menyebut darah sebagai "sungai kehidupan" dan mencipta seluruh sistem penyembuhan tubuh melalui latihan kapilari dan latihan untuk menguatkan saluran darah:

  • Teknik termudah tetapi paling berkesan yang dapat memperbaiki keadaan kapilari dan peredaran darah adalah latihan getaran. Anda perlu melakukannya pada waktu pagi, tanpa bangun dari tidur. Menaikkan kaki dan lengan ke atas, anda harus menggoyangkannya dengan halus dan kerap selama 1.5 hingga 2 minit. Sebagai tambahan kepada urutan getaran khas kapilari, pengagihan semula cecair limfa juga berlaku, yang membantu membersihkan badan dari toksin dan racun..
  • Latihan lain dari gudang Niche adalah Ikan Emas. Berbaring di atas katil yang rata, anda perlu meletakkan tangan anda di bawah leher anda pada tahap vertebra serviks keempat, tarik jari kaki ke arah anda, dan, dengan tegas, bermain gerakan kecil yang bergetar dengan seluruh badan anda, seperti ikan. Latihan ini membantu menghilangkan nada saraf yang berlebihan yang terletak di tulang belakang dan melancarkan peredaran darah yang aktif..

Anda perlu melatih kapal kapilari secara berkala, mengulangi latihan dua kali sehari - pada waktu pagi, setelah bangun tidur, dan pada waktu petang.

Video: satu set latihan untuk sistem Niche

Cara menghilangkan kekejangan saluran otak

Gangguan peredaran darah dan dystonia vaskular adalah sebab mengapa kekejangan saluran otak berlaku. Manifestasi klinikal kejang spastik sudah biasa bagi banyak orang. ia

  1. Sakit kepala, pening, perubahan tekanan darah yang kerap berlaku;
  2. Mual, gangguan pertuturan dan koordinasi motor;
  3. Tinnitus, gangguan ingatan;
  4. Keletihan dan penurunan prestasi yang ketara.

Kekejangan vaskular dapat menimbulkan keadaan tertekan, perubahan tekanan atmosfera, penyakit kronik tulang belakang (misalnya, osteochondrosis). Untuk mengurangkan risiko kekejangan, perlu menguatkan saluran otak. Ini akan membantu diet yang sihat, mematuhi peraturan kerja dan rehat, herba dan latihan khas.

Untuk meningkatkan bekalan darah ke otak, perlu dilakukan pergerakan di kompleks gimnastik harian yang memerlukan perubahan kedudukan kepala - miring dari sisi ke sisi, putaran kepala, sandaran dan jungkir balik. Semasa melakukan latihan, perlu memantau pernafasan, melakukan pergerakan kepala dengan lancar, tanpa tersentak. Sekiranya anda mengalami sensasi yang tidak menyenangkan, gelap pada mata, pening yang teruk, gimnastik harus terganggu dan disambung semula setelah berehat sebentar, mengurangkan intensiti pergerakan.

Satu set latihan untuk meningkatkan aliran darah di otak

  • Ia dilakukan dengan berdiri, kaki selebar bahu. Putar kepala anda mengikut arah jam dan belakang selama 2-3 minit.
  • I.P. - juga. Angkat tangan ke atas, putar jari anda. Bersandar ke depan, melakukan pergerakan "memotong kayu". Ulangi 8 kali.
  • I.P. - juga. Ayunkan kaki secara bergantian: kaki kiri menuju ke tangan kanan, kaki kanan menuju ke tangan kiri.
  • I.P. - sama, lutut sedikit bengkok. Panjangkan tangan anda ke sisi dan buat putaran tak segerak: putar tangan kiri ke depan, tangan kanan ke belakang. Latihan meningkatkan daya ingatan dan kepantasan berfikir..
  • I.P. - berbaring di punggung, kaki dan lengan dipanjangkan sepanjang badan. Angkat kaki lurus setinggi mungkin, sokong punggung bawah dengan tangan anda. Lakukan pendirian "Birch" sehingga 5 minit.

Gimnastik yang hebat untuk saluran otak - menari. Melakukan tarian, seseorang melatih koordinasi, darah diperkaya dengan oksigen, peredarannya bertambah baik. Saluran otak menjadi lebih anjal, nada mereka berkurang. Selain itu, menari adalah kaedah terbaik untuk menghilangkan tekanan emosi dan menghilangkan tekanan. Dan ini adalah faktor yang sangat penting dalam memperbaiki saluran darah otak..

Video: senaman sederhana untuk menguatkan kapal yang lemah

Menguatkan pembuluh kaki - langkah yakin dalam kehidupan yang sihat

"Perhitungan semula" untuk postur tegak adalah peningkatan beban yang dialami oleh urat kaki. Urat kaki yang lemah boleh menyebabkan genangan darah, dan akibatnya, terjadinya kerosakan serius pada urat. Untuk pencegahan penyakit vaskular pada kaki tidak ada alat yang lebih baik daripada pergerakan. Untuk mengurangkan beban pada bahagian bawah kaki, latihan lebih berkesan di dalam air. Berenang, aerobik air, mandi mandian balneologi dan bahkan hanya menuangkan air sejuk di kaki anda - ini merangsang peredaran darah dan menyebabkan saluran kaki mengecut - mengembang dengan intensiti yang lebih besar. Pengisian biasa untuk kapal menguatkannya dan menjadikan dinding urat kaki lebih elastik.

Satu set latihan yang bertujuan untuk menguatkan saluran kaki

  • I.P. - berdiri di atas lantai, kaki lebih lebar daripada bahu. Bersandar ke depan dan ke bawah, mencapai permukaan lantai dengan jari anda. Pastikan kaki anda lurus semasa memiringkan..
  • I.P. - duduk di lantai. Cairkan kaki selebar mungkin, Lipat tangan di paras dada, bersandar ke depan untuk mendapatkan lantai dengan lengan bengkok. Pastikan kaki anda lurus. Setiap 8-10 kecenderungan berhenti sebentar.
  • I.P. - melutut. Peregangkan tangan anda ke sisi dan mulailah berjalan di lutut anda berulang-alik. Untuk keletihan - berbaring di lantai dan pulihkan pernafasan.

Latihan untuk mencegah kekurangan vena pada kaki dan vena varikos

Joging yang tidak tergesa-gesa berguna untuk menyembuhkan saluran kaki. Sekiranya anda mendekati latihan tanpa fanatisme yang berlebihan, mengukur intensitas beban dan jangka masa larian, maka manfaatnya tidak akan diragukan lagi. Kontraindikasi untuk latihan boleh:

  1. Makan sejurus sebelum berjoging;
  2. Bunyi atau bunyi bising di telinga;
  3. Kelemahan pada kaki;
  4. Tekanan darah yang sangat rendah.

Sekiranya anda mengalami keletihan atau ketidakselesaan yang berlebihan semasa berjoging, lebih baik berhenti, lakukan latihan pernafasan untuk memulihkan pernafasan dan terus berjalan. Meningkatkan intensiti latihan hanya apabila badan sepenuhnya disesuaikan dengan peningkatan aktiviti fizikal.

Video: latihan pencegahan untuk kaki

Saluran leher yang sihat membuatkan anda berasa selesa

Leher adalah bahagian tubuh manusia yang sangat penting. Di sinilah arteri penting tertumpu, di mana bekalan darah ke otak dan tulang belakang berlaku. Otot leher yang lemah menyebabkan seseorang sentiasa mengalami tekanan agar kepala dan punggungnya lurus. Ketegangan ini membawa kepada mampatan saluran darah, penjepitan ujung saraf. Oleh itu - pelanggaran peredaran darah, sakit kepala, tekanan darah tinggi dan gejala lain yang tidak menyenangkan.

Menguatkan otot serviks, anda dapat memulihkan saluran leher dan dengan itu menyingkirkan penyakit. Di antara latihan, tempat utama diduduki oleh pusingan, miring dan putaran kepala. Semua pergerakan harus dilakukan dengan sangat lancar, jangan lupa untuk memantau pernafasan yang betul. Hasil yang baik diberikan oleh gimnastik Cina, di mana tidak ada pergerakan yang tajam dan aktif. Latihan untuk pembuluh leher dan penguatan otot dapat dilakukan di rumah dan di tempat kerja - ini tidak memerlukan tempat yang lengkap.

Latihan untuk menguatkan otot-otot leher

  • Untuk berdiri di dinding, cuba memastikan bahawa semua bahagian badan ditekan dengan kuat ke permukaan menegak. Atas inspirasi, saya berjuang untuk "mencetak" diri saya di dinding, menegangkan otot leher saya sebanyak mungkin. Tahan nafas dan jaga kedudukan ini selama 5-6 saat.
  • Duduk di atas kerusi, letakkan telapak tangan di dahi anda dan tekan dengan kuat, memaksa kepala anda untuk bersandar. Pada masa yang sama, sambil menegangkan leher, anda harus menahan pergerakan kepala ke hadapan. "Konfrontasi" sedemikian pada voltan maksimum harus diadakan selama 5-7 saat, sementara pernafasan harus dihentikan. Setelah habis masa, hembuskan udara dan berehat selama 10-12 saat. Ulangi pergerakan 3 hingga 7 kali.
  • Pergerakan serupa dibuat dengan kepala dimiringkan ke depan dan ke sisi. Gimnastik ini bagus kerana pada waktu siang anda dapat melakukan 1-2 latihan setiap jam - ini sangat berguna untuk mengembang saluran leher dan otak.
  • Putar kepala secara perlahan dalam bentuk separuh bulatan, dari satu bahu ke bahu yang lain, memegangnya dalam kedudukan yang melampau. Ulangi 8-12 kali, secara beransur-ansur meningkatkan amplitud.

Video: latihan yang berguna dalam VVD

Cara melatih jantung dan saluran darah?

Untuk menjaga pembuluh darah dan jantung dalam kondisi yang baik untuk waktu yang lama, perlu memberi perhatian maksimum pada latihan berkala mereka. Hal ini terutama berlaku untuk orang tua yang, kerana usia, telah mengurangkan aktiviti fizikal. Oksigen dan senaman yang cukup - ini tidak boleh dilupakan oleh orang tua.

Latihan jantung dan vaskular harus dimulakan pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun. Putaran dengan tangan dan kaki adalah latihan yang akan menyebabkan aliran darah “bangun”, sementara saluran akan mengembang. Miring, jongkok dan selekoh badan mesti dilakukan dengan pemantauan berterusan terhadap degup jantung. Sekiranya denyut nadi orang yang tidak terlatih berada dalam jarak 90-100 denyut seminit, maka jantungnya masih tidak menerima cukup oksigen dan darah. Dengan peningkatan tahap aktiviti fizikal umum, degupan jantung juga meningkat. Oleh itu, jantung berfungsi dengan kecekapan yang lebih tinggi, menerima jumlah darah yang mencukupi kerana kerja aorta yang baik.

Beberapa latihan untuk jantung dan saluran darah

  • Naik kaki dan berjalan dengan lutut yang sangat tinggi.
  • Kaki selebar bahu. Tangan naik, sambil mencengkam tangannya ke istana. Apabila badan dimiringkan ke kanan, kaki kanan dimiringkan ke kanan. Miringkan untuk berusaha melakukan sedalam mungkin. Ulangi pergerakan yang sama ke kiri. Lakukan 8-9 kali, jangan lupa mengawal pernafasan.
  • Jauhkan tangan anda dan tepuk tangan anda secara berirama di bahu yang bertentangan. Tangan kanan adalah bahu kiri, dan sebaliknya. Jaga lurus perumahan. Tingkatkan pengulangan dan langkah sekiranya tidak ada rasa tidak selesa di jantung hingga 50 kali.
  • Tangan turun di sepanjang badan, kaki saling menekan dengan kuat. Tangan untuk melengkapkan bulatan penuh: sandaran - ke hadapan. Kitaran putaran pertama kali dilakukan dalam satu arah, kemudian menukar arah ke sebaliknya. Pengulangan - dari 10 hingga 50.
  • Berbaring di punggung, anda perlu mengangkat kaki yang bengkok di lutut pada sudut 90 ° dan mensimulasikan pergerakan menunggang basikal. Jangan tahan nafas anda.
  • Dengan kedudukan yang rawan, angkat kaki memanjang hingga ketinggian 30-40 cm dan buat gerakan berbentuk silang. Ulangi 20-25 kali.

Latih jantung secara aktif dengan berenang, berbasikal, senaman kardio, dan tangga. Kita tidak boleh melupakan satu perkara sahaja: beban akan meningkat secara beransur-ansur. Perkara utama semasa melakukan latihan bukanlah kuantiti dan intensiti mereka, tetapi keteraturan. Kitaran yang ketat mesti diikuti: bersenam dan berehat. Kemudian serat otot jantung akan meningkat, otot jantung dan saluran darah akan menguat, dan faedah latihan akan menjadi jelas.

Video: latihan untuk menyembuhkan sistem kardiovaskular melalui otot

Gimnastik untuk darah tinggi

Terutama penting ialah latihan saluran darah untuk darah tinggi. Peningkatan tekanan darah sering dikaitkan dengan kenyataan bahawa dinding pembuluh kehilangan kemampuan mereka untuk bersantai dan darah hampir tidak "mendorong" melalui saluran yang menyempit. Perubahan aterosklerotik pada arteri - plak kolesterol di dindingnya menambahkan masalah dengan tekanan darah tinggi. Sekiranya tidak ada usaha untuk melatih kapal yang tidak aktif, peningkatan tekanan yang kronik dapat menyebabkan akibat yang serius..

Penting! Dengan tekanan darah tinggi, mustahil untuk melakukan kecenderungan, pergerakan lengan dan kaki yang tajam, semua latihan di mana aliran darah ke kepala dapat dipastikan. Jangan menahan nafas dengan usaha otot - ini boleh menyebabkan peningkatan tekanan yang lebih besar.

Latihan Hipertensi

  • Memanaskan badan: berjalan di sekitar bilik, dengan lilitan badan yang halus. Tangan dan kaki melakukan pergerakan yang tidak tajam - ayunan pendek, selekoh, setengah jongkok. Semasa berjalan, anda boleh melakukan pergerakan pelvis yang melingkar. Tempoh - 5 minit.
  • Duduk di atas kerusi, letakkan kaki anda pada jarak 30-40 cm, angkat tangan ke atas. Turunkan tangan anda ke bawah dan gerakkan ke belakang punggung anda, condong ke hadapan ke arah lutut anda. Pada masa yang sama, anda perlu menjaga kepalanya lurus, pandangan anda diarahkan ke hadapan.
  • Tanpa bangkit dari kerusi, rentangkan lengan lurus ke sisi, sekaligus mengangkat kaki yang dibengkokkan di lutut ke dada. Pada masa yang sama, mereka menyatukan tangan di hadapan mereka, membantu memegang kaki mereka yang terangkat. Lakukan secara bergantian dengan kaki kanan dan kiri, 6-8 kali.
  • Tangan ke sisi - tarik nafas, semasa menghembuskan nafas, letakkan tangan anda di pinggang dan condongkan badan ke kanan. Ulangi dengan cerun ke kiri. Anda boleh melakukan senaman sambil duduk dan berdiri.
  • Jauhkan tangan, terus lurus badan. Ambil kaki kanan dengan jelas ke kanan, jaga pada ketinggian 30-40 cm. Ulangi pergerakan yang sama dengan kaki kiri..

Video: latihan untuk menormalkan tekanan

Latihan pernafasan

Memperkaya darah dengan oksigen, yang merupakan vasodilator semula jadi, sangat dibantu oleh latihan pernafasan. Terdapat beberapa amalan latihan pernafasan penyembuhan - gimnastik Qigong Cina, gimnastik pernafasan Strelnikova, kaedah pernafasan mendalam Buteyko, yoga. Dengan pelbagai teknologi, prinsip pernafasan digunakan dengan persamaan yang sangat besar: nafas pendek dalam hidung, menahan nafas dan jalan keluar semula jadi yang hampir tidak dapat dilihat melalui mulut.

Apabila pernafasan yogik, penyedutan disertai dengan penonjolan perut, melalui jeda, pernafasan mengikuti - perut ditarik secara maksimum. Beberapa senaman pernafasan dapat menurunkan tekanan darah dan menormalkan saluran darah. Dan perkembangan amalan pernafasan akan membantu melupakan hipertensi selama bertahun-tahun..

Video: latihan pernafasan untuk pesakit hipertensi

Terapi fizikal selepas serangan jantung dan strok

Senaman bukan sahaja dapat membantu mencegah penyakit kardiovaskular. Terapi pemulihan dalam tempoh selepas infarksi menetapkan pengenalan wajib latihan fisioterapi. Kompleks terapi senaman pertama diresepkan untuk dilakukan ketika berada di hospital, di bawah pengawasan doktor. Tetapi walaupun selepas keluar, pesakit harus melakukan senaman khas setiap hari, bergantian dengan beban dan kelonggaran yang mungkin, sekurang-kurangnya setengah jam. Untuk memulihkan miokardium, bekalan darah dan nutrien diperlukan, dan ini memerlukan aktiviti fizikal yang mencukupi.

Kelas di kerusi, yang terdiri daripada mengangkat dan menurunkan kaki dan lengan secara bergantian, dilakukan dengan santai, dengan memperhatikan irama pernafasan yang ketat. Berjalan di satu tempat, membongkok ke kanan dan kiri, mengayunkan kaki - latihan ini harus dilakukan sambil mengawal nadi. Denyutan jantung tidak boleh meningkat di atas 120 denyutan seminit.

Strok yang ditangguhkan juga dapat dikompensasikan dengan penggunaan terapi urut dan senaman. Untuk mengembalikan keupayaan pergerakan yang hilang ke tubuh, perlu melakukan senaman secara sistematik dan bersemangat. Latihan pertama harus dilakukan dengan pembantu, tetapi, setelah beberapa lama, kompleks pesakit yang dipilih oleh doktor dapat dilakukan secara bebas. Dalam latihan fisioterapi selepas strok, penting untuk mengelakkan kerja berlebihan dan tekanan yang berlebihan. Keteraturan dan sistematik dalam kelas terapi fizikal akan dapat mengembalikan kegembiraan pergerakan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis