Kuiz di kelas amfibia

Jawapan yang betul: Tanpa Kaki

P.S. Terdapat kesilapan dalam tugas? Sila laporkan penemuan anda;)
Semasa menghubungi, nyatakan id soalan ini - 4300.

A) katak kolam
B) pike biasa
C) jerung biru
D) bas sungai
D) katak kelabu
E) newt biasa

1) tiga ruang
2) dua ruang

Jawapan yang betul: 122211

P.S. Terdapat kesilapan dalam tugas? Sila laporkan penemuan anda;)
Semasa menghubungi, nyatakan id soalan ini - 4337.

A) mengandungi banyak kelenjar
B) memberikan penyerapan air
B) membentuk pertumbuhan tanduk
D) menyediakan pertukaran gas
D) melindungi daripada mengering

1) Reptilia
2) Amfibia

Jawapan yang betul: 22121

P.S. Terdapat kesilapan dalam tugas? Sila laporkan penemuan anda;)
Semasa menghubungi, nyatakan id soalan ini - 4757.

Jawapan yang betul: 136

Angka itu menunjukkan jantung tiga bilik tanpa partisi, ciri amfibia. Perenggan 1, 3, 6 berkaitan dengan amfibia (amfibia).

Item yang tinggal: 2.4 - tanda ikan, 5 - reptilia (reptilia).

Yang mempunyai hati bicameral

Penanda jantung muncul di embrio sepanjang 1.5 mm pada akhir minggu ke-2 perkembangan janin dalam bentuk dua kantung endokard yang timbul dari mesenkim. Dari mesoderm visceral, plat myo-epicardial terbentuk yang mengelilingi kantung endokard. Oleh itu, terdapat dua primordia jantung - vesikel jantung yang terletak di kawasan serviks di atas kantung kuning telur. Selepas itu, kedua-dua vesikel jantung saling berdekatan, dinding dalamannya hilang, akibatnya satu tiub jantung terbentuk. Dari lapisan tiub jantung yang dibentuk oleh plat myo-epicardial, epikardium dan miokardium kemudiannya terbentuk, dan dari lapisan endokardial - endokardium. Dalam kes ini, tiub jantung bergerak secara caudal dan terletak secara ventral di mesentery ventral dari usus anterior dan ditutup dengan membran serous, membentuk bersama dengan permukaan luar tiub jantung rongga perikard.

Tiub jantung menghubungkan ke saluran darah yang sedang berkembang (lihat bahagian Sistem peredaran darah, penerbitan ini). Dua urat umbilik, membawa darah dari membran vena, dan juga dua vena vitelline, membawa darah dari pundi kuning telur, mengalir ke bahagian posteriornya. Dua aorta primer berlepas dari bahagian anterior tiub jantung, yang membentuk lengkungan aorta 6 (lihat bahagian Sistem peredaran darah, penerbitan ini). Oleh itu, darah mengalir melalui tiub dalam satu aliran.

Perkembangan jantung melalui empat tahap utama - dari ruang tunggal hingga empat ruang (Gamb. 139).

Rajah. 139. Perkembangan embrio jantung. a - tiga peringkat perkembangan bentuk luaran jantung; b - tiga peringkat pembentukan septum jantung

Jantung ruang tunggal. Kerana pertumbuhan tiub jantung yang tidak rata, selekoh berbentuk S terbentuk, yang disertai dengan perubahan bentuk dan kedudukannya. Pada mulanya, hujung bawah tiub bergerak ke atas dan ke belakang, dan hujung atas bergerak ke bawah dan anterior. Pada embrio sepanjang 2,15 mm (pengembangan minggu ke-3) di jantung berbentuk S, empat bahagian dapat dibezakan: 1) sinus vena ke mana urat umbilikus dan vitelline mengalir; 2) bahagian vena yang mengikutinya; 3) bahagian arteri, melengkung dalam bentuk lutut dan terletak di belakang vena; 4) batang arteri.

Jantung dua ruang. Bahagian vena dan arteri tumbuh dengan banyak dan penyempitan yang mendalam berlaku di antara mereka. Kedua-dua jabatan dihubungkan hanya melalui saluran pendek yang sempit, yang disebut saluran telinga dan terletak di tempat penyempitan. Pada masa yang sama, dua pertumbuhan terbentuk dari bahagian vena, yang merupakan atrium biasa - telinga jantung masa depan, yang menutupi batang arteri. Kedua-dua lutut bahagian arteri jantung menyatu antara satu sama lain, dinding yang memisahkannya hilang, akibatnya satu ventrikel biasa dibuat. Sebagai tambahan kepada urat simpul dan vitelline, dua urat biasa, yang terbentuk oleh peleburan vena kardinal anterior dan posterior, memasuki sinus vena. Pada jantung bicameral embrio sepanjang 4,3 mm (minggu ke-4 perkembangan), yang berikut dibezakan: sinus vena, atrium biasa dengan dua telinga, ventrikel biasa berkomunikasi dengan atrium dengan saluran telinga yang sempit, dan batang arteri dibatasi dari ventrikel dengan penyempitan kecil. Pada tahap perkembangan ini, hanya ada satu lingkaran besar peredaran darah.

Jantung tiga ruang. Pada minggu ke-4 perkembangan, lipatan muncul di permukaan dalaman atrium biasa, tumbuh ke bawah dan membentuk septum pada embrio sepanjang 7 mm (awal minggu ke-5), membahagi atrium umum menjadi dua: kanan dan kiri. Walau bagaimanapun, lubang (tingkap bujur) tetap berada di septum, di mana darah dari atrium kanan melintas ke kiri. Saluran telinga terbahagi kepada dua bukaan atrioventricular.

Jantung empat ruang. Dalam embrio sepanjang 8-10 mm (akhir minggu ke-5), septum tumbuh dari bawah ke atas terbentuk di ventrikel umum, membahagi ventrikel umum menjadi dua: kanan dan kiri. Batang arteri biasa juga dibahagikan kepada dua bahagian: aorta masa depan dan batang paru, yang masing-masing menghubungkan ke ventrikel kiri dan kanan. Pada masa yang sama, di batang arteri dan dua bahagiannya, pembentukan injap lunar berlaku. Selepas itu, vena cava unggul terbentuk dari vena kardinal biasa yang betul. Vena kardinal kiri kiri mengalami perkembangan terbalik dan ditukar menjadi sinus vena koronari jantung (lihat bahagian Sistem peredaran darah, penerbitan ini).

Ciri-ciri anatomi jantung

Jantung, cor, adalah organ berongga berongga yang memiliki bentuk kerucut yang tidak teratur, diratakan pada arah anteroposterior. Ia membezakan antara pangkal, kordis dasar, diarahkan ke atas, belakang dan ke kanan, dan korda puncak, menghadap ke depan, ke bawah dan ke kiri. Pangkal jantung diwakili oleh atria dan permulaan saluran darah besar. Di hadapan pangkal jantung terdapat tempat-tempat di mana aorta dan batang paru keluar dari situ. Di sebelah kanan pangkal adalah pintu masuk ke jantung vena cava unggul, di vena cava posterior-inferior-inferior, di sebelah kiri - urat paru kiri, dan agak ke kanan - vena pulmonari kanan. Kapal yang disenaraikan disatukan dengan konsep saluran akar jantung.

Jantung mempunyai tiga permukaan: bahagian depan - sternocostal, pudar ster nocostalis, bawah - diafragmatik, memudar diaphragmatica, belakang - mediastinal, memudar mediastinalis, dan dua tepi: sebelah kiri membulat, margo jahat, dan kanan lebih tajam, margo dexter.

Sternum - permukaan kostum dibentuk sebahagian besarnya oleh ventrikel kanan dan pada yang lebih kecil - oleh ventrikel kiri dan atria (Gamb. 140). Batas antara ventrikel adalah sulcus interventricular anterior, anterior sulcus interventricularis, dan antara ventrikel dan atria adalah sulcus koronari, sulcus coronarius. Bundel neurovaskular terletak di alur: di interventricular anterior - cabang interventricular anterior a. coronaria sinistrae dan urat jantung yang besar, plexus saraf dan saluran limfa yang mengalihkan. Di bahagian depan sulkus koronari terdapat arteri koronari kanan, plexus saraf dan saluran limfa.

Rajah. 140. Hati (pandangan depan). 1 - batang kepala bahu; 2 - vena cava yang unggul; 8 - aorta menaik; 4 - arteri koronari yang betul; 5 - telinga kanan; 6 - atrium kanan; 7 - ventrikel kanan; 8 - bahagian atas jantung; 9 - cabang interventrikular anterior arteri koronari kiri; 10 - sulcus interventricular anterior; 11 - telinga kiri; 12 - urat pulmonari; 13 - batang paru; 14 - lengkungan aorta; 15 - arteri subclavian kiri; 16 - arteri karotid biasa kiri

Permukaan diafragmatik menghadap ke bawah diafragma. Ia terdiri terutamanya dari ventrikel kiri, sebahagiannya ventrikel kanan dan kawasan kecil atrium kanan. Pada permukaan diafragmatik, kedua ventrikel saling bersempadan di sepanjang sulcus interventricular posterior, sulcus interventricularis posterior, di mana cabang interventricular posterior melintas. coronariae dextrae, urat tengah jantung, saraf dan saluran limfa. Sulcus interventricular posterior berhampiran puncak jantung menghubungkan ke sulcus interventricular anterior, membentuk takik apikal, incisura apicis cordis, di pinggir kanan jantung. Atria dari ventrikel di permukaan diafragmatik dipisahkan oleh bahagian posterior sulcus koronal di mana arteri koronari kanan yang mengelilingi cabang a berada. coronariae sinistrae, sinus vena koronari dan urat kecil jantung.

Permukaan mediastinal posterior, bersebelahan dengan organ mediastinal dan dibentuk oleh kedua atria. Atria di sini dibatasi antara satu sama lain oleh alur interatrial, sulcus interatrialis.

Saiz jantung berbeza secara individu. Panjang jantung pada orang dewasa berkisar antara 10 hingga 15 cm (biasanya 12-13 cm), lebar jantung di pangkalnya adalah 8-11 cm (biasanya 9-10 cm) dan ukuran anteroposterior adalah 6-8.5 cm (biasanya 6.5 -7 cm). Berat jantung mencapai 200-400 g, menyumbang kira-kira 0.5% dari jumlah berat badan.

Pada kanak-kanak di bawah usia 1 tahun, jantung panjang 3-4,5 cm, lebar 3-5 cm, dan ukuran anteroposterior 2-3 cm. Jantung mempunyai bentuk sfera. Beratnya meningkat 10-12 kali.

Jantung terdiri daripada 4 ruang: 2 atria dan 2 ventrikel. Atria menerima darah yang mengalir ke jantung, dan ventrikel, sebaliknya, mengeluarkannya ke arteri. Darah memasuki atrium kanan dari urat peredaran pulmonari dan urat jantung. Ventrikel kanan menyalurkan darah ke peredaran paru, yang terletak di paru-paru, di mana ia disucikan dan diperkaya dengan oksigen. Darah mengalir dari paru-paru ke atrium kiri, kemudian ke ventrikel kiri, yang menghantarnya ke seluruh badan ke lingkaran besar peredaran darah (Gbr. 141).

Rajah. 141. Rongga jantung. 1 - vena cava yang unggul; 2 - ventrikel kanan; 3 - batang paru (dibedah dan berpaling); 4 - urat pulmonari; 5 - ventrikel kiri; 6 - cabang lengkung aorta

Atrium kanan, atrium dexter, mempunyai bentuk padu. Di bawahnya berkomunikasi dengan ventrikel kanan melalui foramen atrioventricular kanan, dextrum atrioventriculare ostium, yang mempunyai injap atrioventricular kanan atau tricuspid, valva atrioventricularis dextra s. valva tricuspidalis, yang mengalirkan darah dari atrium kanan ke ventrikel kanan dan mencegahnya kembali. Di hadapan, atrium membentuk proses berongga, telinga jantung kanan, auricula dextra. Permukaan dalam abalone kanan mempunyai sejumlah ketinggian - balok berdaging yang dibentuk oleh kumpulan otot sisir. Di dinding luar atrium, otot puncak berakhir, membentuk ketinggian - puncak sempadan, crista terminalis, yang di permukaan luar jantung sesuai dengan alur sempadan, sulcus terminalis.

Dinding dalaman atrium adalah septum interatrial, septum interatriale, licin. Di tengahnya terdapat kemurungan yang hampir bulat dengan diameter hingga 2.5 cm - fossa oval, fossa ovalis. Tepi, limbus fossae ovalis, menebal, terutama di bahagian depan dan di atas. Bahagian bawah fossa dibentuk, sebagai peraturan, oleh dua risalah endokardium. Embrio di lokasi fossa bujur mempunyai lubang bujur, foramen ovale, yang menghubungkan kedua-dua atria. Selalunya, lubang bujur pada saat kelahiran tidak tumbuh secara berlebihan dan tetap berfungsi, menyebabkan campuran darah arteri dan vena. Kecacatan ini dikeluarkan secara pembedahan.

Di bahagian belakang, vena cava unggul mengalir ke atrium kanan atas, v. cava superior, dan bawah - berongga bawah, v. cava inferior. Mulut vena cava inferior dibatasi oleh injap semilunar, valvula venae cavae inferiores, yang merupakan lipatan endokardium selebar 1 cm. Injap vena cava inferior di embrio mengarahkan aliran darah ke bukaan bujur. Di antara mulut vena cava, dinding atrium kanan menonjol dan membentuk sinus vena cava, sinus venarum cavarum. Di permukaan dalaman atrium antara mulut vena cava terdapat ketinggian - tubercle intervenous, tuberculum intervenosum. Sinus vena koronari jantung, sinus coronarius, yang mempunyai injap kecil, valvula sinus coronarii, mengalir ke bahagian kiri atrium posterior-bawah. Kapasiti atrium kanan orang dewasa berkisar antara 110-185 cm 3, ketebalan dinding adalah 2-3 mm.

Ventrikel kanan, ventriculus dexter, mempunyai bentuk piramid trihedral menghadap ke atas. Mengikut bentuknya, ia mempunyai tiga dinding: septum anterior, posterior, dan dalaman - interventricular, septum interventricular e. Dua bahagian dibezakan dalam ventrikel: ventrikel itu sendiri dan kerucut arteri kanan, conus arteriosus dexter, terletak di bahagian kiri atas ventrikel dan terus ke batang paru.

Permukaan dalaman ventrikel tidak rata kerana pembentukan rasuk berdaging yang berlari ke arah yang berbeza, trabeculae sorpeae. Rasuk yang sangat lemah di dinding dalaman - septum interventrikular.

Di bahagian atas, ventrikel mempunyai dua bukaan: 1) di sebelah kanan dan belakang - kanan atrioventricular, ostium atrioventricularŠµ dextrum; 2) depan dan kiri - pembukaan batang paru, ostium trunci pulmonalis, yang mengandungi injap (Gamb. 142).

Rajah. 142. Cincin berserat dan injap saluran darah akar jantung. 1 - kepak bulan depan batang paru; 2 - kepak bulan kanan batang paru; 3 - kepingan bulan kiri batang paru; 4 - kon arteri; 5 - injap aorta lunar kanan; 6 - injap aorta lunar kiri; 7 - injap aorta lunate posterior; 8 - mulut arteri koronari kanan; 9 - ventrikel kanan; 10 - ventrikel kiri; 11 - puncak septal injap atrioventricular kanan; 12 - selempang depan; 13 - penutup belakang; 14 - cincin berserat pada bukaan atrioventrikular kanan; 15 - urat jantung yang besar; 16 - segitiga berserat yang betul; 17 - segitiga berserat kiri; 18 - cincin berserat kiri; 19 - puncak anterior injap atrioventricular kiri; 20 - bahagian belakang injap atrioventricular kiri

Injap ventrikel atrium terdiri daripada: 1) cincin berserat; 2) injap, cuspes, dilekatkan dengan pangkal pada cincin berserat bukaan atrioventricular, dan dengan tepi bebas menghadap rongga ventrikel; 3) tali tendon, chordae tendineae, dari tepi bebas injap ke dinding ventrikel - ke otot papillary atau balok berdaging; 4) otot papillary, musculi papillares, terbentuk oleh lapisan dalam miokardium ventrikel (lihat Rajah 144).

Sash adalah lipatan endokardium. Terdapat tiga di injap atrioventricular kanan. Oleh itu, injap ini dipanggil injap tricuspid. Sash dibezakan berdasarkan tempat lampirannya: anterior, cuspis anterior, posterior, cuspis posterior, dan septum, cuspis septalis. Lebih banyak kepak mungkin..

Tali tali adalah formasi berserat nipis yang bergerak dalam bentuk benang dari tepi cusps ke hujung otot papillary atau ke balok berdaging. Dalam perjalanan dari otot papillary hingga cusps, setiap tali dibahagikan kepada beberapa utas.

Otot papillari berbeza di lokasi. Biasanya terdapat tiga di ventrikel kanan: anterior, musculus papillaris anterior, posterior, musculus papillaris posterior, dan septum, musculus papillaris septalis. Jumlah otot, dan juga cusps, dapat meningkat.

Injap batang paru, valva trunci pulmonalis, menghalang pengembalian darah dari batang paru ke ventrikel. Ia terdiri daripada tiga bidai setengah bulan, valvulae semilunares: depan, kanan dan kiri. Di tengah-tengah setiap kepak bulan terdapat penebalan - nodul, di sepanjang dum valvularium semilunar ium, menyumbang kepada penutupan injap yang lebih banyak. Kapasiti ventrikel kanan pada orang dewasa adalah 150-240 cm 3, ketebalan dinding di bahagian atas adalah 5-8 mm, di bahagian bawah - 3-5 mm.

Atrium kiri, atrium sinistrum, seperti atrium kanan, berbentuk kubik, membentuk pertumbuhan di sebelah kiri - telinga jantung kiri, auricula sinistra. Permukaan dalaman dinding atrium licin, kecuali dinding telinga, di mana terdapat rongga otot sisir. Di dinding belakang terdapat mulut vena pulmonari (dua di sebelah kanan dan kiri), di antaranya terdapat kemurungan kecil - sinus vena pulmonari, sinus venarum pulmonalium.

Fossa bujur juga terlihat pada septum interatrial dari atrium kiri, tetapi kurang jelas di sini daripada di atrium kanan. Telinga kiri lebih sempit dan lebih panjang dari kanan, dan dibatasi dari atrium oleh pemintas yang ditentukan dengan baik.

Kapasiti atrium kiri adalah 100-130 cm 3, ketebalan dinding adalah 2-3 mm.

Ventrikel kiri, ventrikulus sinister, berbentuk kerucut dengan pangkalan menghadap ke atas, mempunyai tiga dinding: septum interventricular anterior, posterior, dan dalaman. Dinding depan dan belakang kerana bulatan tepi kiri jantung tidak mempunyai perbezaan yang tajam. Di bahagian atas terdapat dua lubang: 1) kiri dan depan - atrioventricular kiri, ostium atrioventricular sinistrum; 2) di sebelah kanan dan belakang - bukaan aorta, ostium aortae, yang, seperti di ventrikel kanan, mengandungi alat injap yang sesuai: valva atrioventricular sinistra et valva aortae.

Bahagian ventrikel yang paling dekat dengan bukaan aorta dipanggil kerucut arteri kiri, conus arteriosus sinister. Permukaan dalaman ventrikel, kecuali septum, mempunyai banyak balok berdaging, lebih tipis daripada pada ventrikel kanan.

Injap ventrikel atrium kiri biasanya mengandungi dua cusps dan dua otot papillary - anterior dan posterior. Oleh itu, injap kiri dipanggil bicuspid, valvula bicuspidalis. Kedua-dua cusps dan otot lebih besar daripada pada ventrikel kanan.

Injap aorta, valva aortae, terbentuk seperti injap batang paru dengan tiga injap semilunar - posterior, kanan dan kiri. Bahagian awal aorta di lokasi injap sedikit melebar dan mempunyai tiga kemurungan - sinus aorta (sinus), sinus aortae. Kapasiti ventrikel kiri ditentukan dari 140 hingga 220 cm 3, ketebalan dinding adalah 1 - 1,5 cm.

Topografi jantung

Jantung terletak di bahagian bawah mediastinum anterior di kemeja perikardial di antara kepingan pleura mediastinum. Berkenaan dengan garis tengah badan, jantung tidak simetri: kira-kira 2/3 jantung berada di sebelah kiri, dan kira-kira 1/3 di sebelah kanan. Paksi longitudinal jantung (dari tengah pangkal ke puncak) bergerak secara serong dari atas ke bawah, dari kanan ke kiri dan dari belakang ke depan. Di rongga perikardial, jantung digantung dari saluran akarnya. Oleh itu, pangkal jantung adalah bahagian yang paling mudah bergerak, dan hujungnya boleh bergerak.

Kedudukan jantung berbeza: melintang, serong atau menegak. Kedudukan menegak lebih biasa pada orang dengan dada yang sempit dan panjang, yang melintang - pada orang yang mempunyai dada lebar dan pendek dan kubah diafragma yang tinggi.

Pada orang yang hidup, batas hati dapat ditentukan dengan perkusi, dan juga dengan radiografi. Dalam kes ini, siluet depan jantung yang sesuai dengan permukaan depannya dan kapal besar diproyeksikan ke dinding dada anterior. Membezakan batas kanan, kiri dan bawah jantung (Gamb. 143).

Rajah. 143. Unjuran pada permukaan depan dinding dada jantung, injap dan injap lunate. 1 - unjuran batang paru; 2 - unjuran injap atrioventricular kiri (bicuspid); 3 - bahagian atas hati; 4 - unjuran injap atrioventricular kanan (tricuspid); 5 - unjuran injap lunar aorta. Anak panah menunjukkan tempat mendengar injap atrioventrikular dan aorta kiri

Sempadan kanan jantung, di bahagian atasnya yang sesuai dengan permukaan kanan vena cava unggul, memanjang dari pinggir atas tulang rusuk II di tempat penyambungan ke sternum ke tepi atas tulang rusuk III dengan jarak 1-1.5 cm dari tepi kanan sternum. Bahagian bawah sempadan kanan sepadan dengan tepi atrium kanan dan berlari dari tulang rusuk III hingga V dalam bentuk busur, 1-2 cm dari tepi kanan sternum. Pada tahap tulang rusuk V, sempadan kanan menuju ke bawah.

Sempadan bawah dibentuk oleh pinggir ventrikel kanan dan sebahagian kiri dan melengkung ke bawah dan ke kiri, melintasi sternum di atas pangkal proses xiphoid, ke ruang interkostal VI di sebelah kiri dan lebih jauh, melintasi tulang rawan tulang rusuk VI, mencapai ruang interkostal V 1.5-2 cm keluar dari linea medioclavicularis.

Sempadan kiri terdiri daripada lengkungan aorta, batang paru, telinga jantung kiri dan ventrikel kiri. Ia melepasi dari tepi bawah tulang rusuk ke-1 di tempat penyambungan ke sternum di sebelah kiri ke tepi atas tulang rusuk ke-2 1 cm ke kiri tepi sternum (masing-masing, unjuran lengkungan aorta), kemudian pada tahap ruang interkostal II 2-2.5 cm keluar dari tepi kiri sternum (sepadan dengan batang paru). Kesinambungan garis yang sama pada tahap tulang rusuk III sepadan dengan telinga jantung kiri, dari tepi bawah tulang rusuk III 2-2.5 cm ke kiri tepi sternum, sempadan kiri melewati busur keluar cembung ke ruang interkostal V 1.5-2 cm ke luar dari linea medioclavicularis sepadan dengan pinggir ventrikel kiri.

Mulut aorta dan batang paru-paru dan injapnya diproyeksikan pada tahap III ruang interkostal: aorta berada di belakang separuh kiri sternum, dan batang paru berada di tepi kirinya. Bukaan atrioventrikular diproyeksikan di sepanjang garis yang ditarik dari titik lampiran tulang rawan kanan V ke sternum ke titik lampiran tulang rawan kiri III. Unjuran foramen atrioventricular kanan menempati separuh kanan garis ini, kiri - kiri.

Jantung dari semua sisi bersebelahan dengan kemeja perikardial dan hanya melalui itu ia berkaitan dengan organ yang mengelilinginya. Permukaan sternal-costal jantung sebahagiannya mematuhi sternum dan tulang rawan tulang rusuk II-V kiri. Permukaan depan jantung kebanyakannya bersentuhan dengan pleura mediastinal dan sinus pleura tulang belakang-mediastinal anterior. Bahagian bawah jantung, diafragmatik bersebelahan dengan diafragma. Permukaan posterior, mediastinal, bersentuhan dengan bronkus utama, esofagus, aorta menurun dan arteri pulmonari.

Struktur dinding jantung

Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan: 1) plat dalaman kantung perikard - epikardium, epikardium; 2) membran otot - miokardium, miokardium; 3) cengkerang dalaman - endokardium, endokardium.

Epicardium adalah membran serous. Ia nipis dan terdiri daripada beberapa lapisan tisu penghubung yang dilapisi mesothelium dari permukaan. Rangkaian vaskular dan saraf terletak di epikardium.

Myocardium adalah jisim utama dinding jantung, mencapai 7/10 dari keseluruhan ketebalannya. Ia terdiri daripada serat otot yang berlarut dengan struktur khas. Otot ventrikel sepenuhnya dipisahkan dari otot atria oleh cincin berserat kanan dan kiri, anuli fibrosi, yang terletak di antara atria dan ventrikel dan bersempadan dengan bukaan atrioventrikular. Lingkaran separuh bulatan cincin berserat menjadi segitiga berserat, trigona fibrosa.

Dari cincin berserat dan segitiga bermula lapisan otot jantung (Gamb. 144).

Rajah. 144. Arah kumpulan otot dalam pelbagai lapisan miokardium. Ventrikel kiri. 1 - permukaan miokardium membujur permukaan; 2 - lapisan miokardium membujur dalaman; 3 - 'pusaran' hati; 4 - injap injap atrioventricular kiri; 5 - kord tendon; 6 - lapisan tengah miokardium bulat; 7 - otot papillary

Membran otot atria terdiri daripada lapisan seperti gelung superfisial dan melintang yang bergerak hampir secara menegak. Lapisan dalam membentuk penebalan anulus di mulut kapal besar. Bundle seperti gelung menonjol ke rongga atria dan telinga dan dipanggil otot sisir, mm. restinati.

Membran otot ventrikel terdiri daripada tiga lapisan: bahagian luar - membujur, tengah - bulat dan bahagian dalam - membujur. Lapisan luar dan dalam adalah biasa bagi kedua-dua ventrikel dan melintas secara langsung di kawasan puncak jantung satu sama lain. Otot bulat membentuk lapisan biasa dan terpencil secara berasingan untuk ventrikel kiri dan kanan. Lapisan dalam membentuk sinar berdaging dan otot papillary. Perioperasi interventrikular dibentuk pada tahap yang lebih besar oleh otot (pars muscularis), dan di bahagian atas di kawasan kecil - oleh plat tisu penghubung, ditutupi di kedua sisi oleh endokardium (pars membranacea).

Miokardium mempunyai sistem serat khas dengan keupayaan untuk melakukan impuls dari radas saraf ke semua lapisan otot jantung dan menyelaraskan urutan pengecutan dinding ruang jantung. Serat otot khusus ini membentuk sistem pengaliran jantung, yang terdiri daripada simpul dan ikatan (Gamb. 145).

Rajah. 145. Sistem pengaliran jantung. 1 - nod sinus-atrium; 2 - nod atrioventricular; 3 - bundle atrioventricular; 4 - kaki kiri dan kanan batang bundel atrioventricular; 5 - gentian kaki kiri dan kanan bundel atrioventricular; 6 - vena cava yang unggul; 7 - sinus jantung koronari; 8 - vena cava inferior; 9 - septum interventrikular; 10 - ventrikel kanan; 11 - ventrikel kiri; 12 - atrium kanan; 13 - atrium kiri; 14 - injap ventrikel atrium

Nod sinus-atrium, nodus sinuatrialis, terletak di dinding atrium kanan antara telinga kanan dan vena cava yang unggul. Node mempunyai diameter 1-2 mm, ikatan memanjang ke dalam miokardium atrium, ke mulut vena cava, serta ke simpul atrioventrikular.

Nod atrioventricular, nodus atrioventricular, terletak di bahagian belakang septum interatrial, berbentuk bujur, panjang hingga 5 mm dan lebar hingga 4 mm. Bundel atrioventricular, fasciculus atrioventricularis, dengan panjang hingga 8 mm, berlepas dari dalamnya ke septum interventricular. Bundel atrioventricular dibahagikan dalam septum ke kanan, crus dextrum, dan kiri, crus sinistrum, kaki yang terletak di bawah endokardium atau dalam ketebalan lapisan otot septum berhampiran permukaannya yang menghadap ke rongga ventrikel yang sesuai. Kaki kiri bundel secara berurutan dibahagikan kepada sebilangan cabang ke bundel yang sangat nipis yang berubah menjadi miokardium, kaki kanan, lebih nipis, hampir ke bahagian atas jantung, di mana, apabila dibahagikan, ia berpindah ke miokardium. Dalam keadaan normal, degupan jantung automatik berlaku di nod sinus-atrium. Impuls dari nod merebak melalui ikatannya ke otot atria, ke simpul atrioventricular dan lebih jauh di sepanjang bundel atrioventrikular, kaki dan cabangnya ke otot ventrikel. Penyebaran pengujaan berlaku secara sfera dari lapisan dalam miokardium ke luar.

Endokardium melapisi rongga jantung, termasuk otot papillary, tali tendon, trabecula, dan injap. Di ventrikel, endokardium lebih nipis daripada di atria. Ia terdiri, seperti epikardium, dari beberapa lapisan tisu penghubung yang dilapisi endotelium. Flap injap adalah lipatan endokardium di mana lapisan tisu penghubung berada.

Arteri jantung

Bekalan darah ke jantung dilakukan, sebagai peraturan, oleh dua arteri koronari - kiri dan kanan, aa. coronariae sinistra et dextra, yang berasal dari aorta menaik di bahagian atas sinus aorta anterior (Gamb. 146). Jarang terdapat lebih banyak arteri koronari - 3-4.

Rajah. 146. Saluran darah jantung. a - pandangan depan: 1 - vena cava yang unggul; 2, 6 - lengkungan aorta; 3 - batang kepala bahu; 4 - arteri karotid biasa kiri; 5 - arteri subclavian kiri; 7 - urat pulmonari kiri; 8 - atrium kiri; 9 - arteri koronari kiri; y - telinga kiri; 11 - urat jantung yang besar; 12 - ventrikel kiri; 13 - aorta menurun; 14 - vena cava inferior; 15 - urat hepatik kanan dan kiri; 16 - ventrikel kanan; 17 - atrium kanan; 18 - arteri koronari yang betul; 19 - telinga kanan; 20 - kon arteri. b - pandangan belakang: 1 - arteri subclavian kiri; 2 - arteri karotid biasa kiri; 3 - batang kepala bahu; 4 - urat tidak berpasangan; 5 - vena cava yang unggul; 6 - arteri pulmonari kanan; 7 - urat paru kanan; 8 - atrium kanan; 9 - vena cava inferior; 10 - urat kecil jantung; 11 - arteri koronari yang betul; 12 - cabang interventrikular posterior arteri koronari kanan; 13 - urat tengah jantung; 14 - ventrikel kiri; 15 - sinus jantung koronari; 16 - urat jantung yang besar; 17 - urat paru kiri; 18 - arteri pulmonari kiri; 19 - ligamen arteri; 20 - lengkungan aorta

Arteri koronari kiri, menjauh dari aorta, terletak di sulkus koronari dan di antara batang paru-paru dan telinga kiri dibahagikan kepada dua cabang: nipis - anterior interventricular, ramus interventricularis anterior, dan yang lebih besar - cabang di sebelah kiri, ramus circujnflexus sinister. Yang pertama berlaku bersama dengan urat jantung yang besar di alur dengan nama yang sama di permukaan depan jantung ke puncak, di mana ia bersambung dengan cabang interventrikular posterior arteri koronari kanan. Cabang sekitar kiri memanjang ke sulkus koronari, di mana bahagian terakhirnya anastomosis dengan cabang arteri koronari kanan.

Arteri koronari kanan melepasi dari aorta ke kanan dan belakang dan memberikan kembali cabang interventricular posterior, ramus interventricularis posterior.

Cabang utama kedua arteri koronari mengeluarkan cabang sekunder, di antaranya arteri atrium, aa. atriales, telinga jantung, aa. auriculares, arteri ventrikel, aa. ventrikel, septa arteri anterior dan posterior, aa. septi anterior et posterior, otot papillary, aa. papillares. Cabang-cabang arteri koronari yang ditunjukkan dan terbentuk kerana pelbagai anastomosis satu katil intramural dengan rangkaian arteri yang terletak di semua lapisan dinding jantung (Gamb. 147).

Rajah. 147. Radiografi arteri jantung (menurut R. A. Bardina)

Arteri koronari kiri membekalkan darah ke atrium kiri, seluruh bahagian depan dan sebahagian besar dinding posterior ventrikel kiri, bahagian dinding anterior ventrikel kanan dan bahagian depan 2/3 septum ventrikel. Arteri koronari kanan vaskularisasi atrium kanan, bahagian anterior dan seluruh dinding posterior ventrikel kanan, sebahagian kecil dinding posterior ventrikel kiri, atrium dan sepertiga belakang dari septum interventrikular.

Walau bagaimanapun, pengedaran cawangan arteri seperti itu tidak selalu berlaku. Tiga jenis bekalan darah ke jantung dibezakan: vena kiri - dengan dominasi zon bekalan arteri koronari kiri, vena kanan - dengan dominasi zon bekalan arteri koronari kanan, dan seragam, di mana zon bercabang kedua arteri hampir sama.

Sebagai tambahan kepada arteri koronari, bekalan darah ke jantung sebahagiannya dapat terjadi kerana arteri tambahan yang kadang-kadang ditemui yang mendekati jantung di permukaan mediastinumnya, dan juga a. thoracica interna pada anastomosis antara arteri kemeja perikardial dan arteri jantung.

Urat jantung

Pengaliran darah vena dari urat dinding jantung berlaku terutamanya di sinus koronari, sinus coronarius, yang mengalir terus ke atrium kanan. Pada tahap yang lebih rendah, darah mengalir terus ke atrium kanan melalui urat anterior jantung, vv. cordis anteriores, dan melalui graduan vena yang disebut urat terkecil, vv. cordis minimae (lihat Rajah 146).

Sinus koronari terbentuk dari peleburan urat berikut: 1) urat jantung yang besar, v. cordis major, yang mengumpulkan darah dari bahagian anterior jantung dan naik ke atas sulcus interventricular anterior dan kemudian membelok ke kiri ke permukaan belakang jantung, di mana ia langsung masuk ke sinus coronarius; 2) urat belakang ventrikel kiri, v. posterior ventriculi sinistri mengumpulkan darah dari dinding posterior ventrikel kiri; 3) urat serong atrium kiri, v. obliqua atrii sinistri yang datang dari atrium kiri; 4) urat tengah jantung, v. media cordis berbaring di sulkus interventrikular posterior dan mengalirkan ventrikel bersebelahan dan septum interventrikular; 5) urat kecil jantung, v. cordis parva, melewati sebelah kanan alur koronal dan mengalir ke arah v. media cordis.

Sistem vena sinus melakukan aliran keluar darah vena dari semua bahagian jantung, kecuali dinding anterior ventrikel kanan, dari mana darah dikeluarkan melalui urat anterior jantung. Urat terkecil dinyatakan berbeza; kebanyakannya jatuh ke bahagian kanan jantung.

Saluran limfa jantung terletak di semua lapisannya, di mana ia timbul dari rangkaian intramural kapilari limfatik. Pembuluh limfatik yang mengalir terutamanya mengikuti cabang arteri koronari dan mengalir ke nodus limfa mediastinal dan trakeo-bronkus anterior.

Pemeliharaan hati

Ia dilakukan kerana plexus jantung intramural yang terbentuk oleh cabang-cabang plexus saraf serviks-toraks dan pengumpulan sel-sel saraf. Plexus intramural terletak di semua lapisan jantung, tetapi pleksus yang paling kuat terletak di bawah epikardium. Plexus saraf serviksotoraks terbentuk kerana saraf jantung dari batang simpatik dan cabang jantung dari saraf vagus.

Anatomi sinar-X jantung

Dengan pemeriksaan sinar-X, pelbagai gambar jantung dapat diperoleh. Dengan arah sinar anterior posterior-anterior, anda boleh mendapatkan ortodiogram jantung dengan unjuran tepat bahagian utamanya pada dinding dada anterior.

Radiografi menggunakan empat unjuran: sagital, kedudukan serong ke-1 (dari set pemeriksa dengan bahu kanan ke hadapan), kedudukan serong ke-2 (pemeriksa berdiri dengan bahu kiri ke hadapan) dan frontal. Dengan unjuran sedemikian, kontur semua bahagian jantung dan saluran akar yang besar, kedudukan jantung, ukuran dan bentuknya, anjakan yang berlaku, pengembangan ruang ditentukan dengan baik. Anda boleh menentukan besarnya dan sifat anjakan jantung semasa penguncupannya, menggunakan kaedah difraksi sinar-x.

Dalam keadaan moden, kemungkinan untuk memeriksa jantung disediakan dengan kaedah angiokardiografi, di mana media kontras disuntik ke jantung dan serangkaian gambar sinar-x berkelajuan tinggi digunakan untuk merakam penyebarannya di ruang jantung. Dengan cara ini, mesej patologi antara ruang ditentukan (bukan penutupan septa atrium dan interventrikular), anomali perkembangan (jantung tiga bilik, dll.).

Akhirnya, adalah mungkin untuk membawa probe ke mulut arteri koronari dan mendapatkan gambaran bercabang di dinding jantung, serta menentukan keadaan tempat tidur vaskular (penyempitan, penutupan lumen oleh proses sklerotik, trombosis, dll.).

Perikardium

Kantung perikardial, atau perikardium, perikardium, adalah kantung serosa tertutup di mana jantung diletakkan. Ia membezakan dua lapisan: bahagian luar - berserat, perikardium fibrosum, dan bahagian dalam - serosa, perikardium serosum.

Lapisan berserat luar pada saluran besar akar jantung masuk ke Adventitia mereka, dan di depan dilekatkan pada sternum dengan menggunakan tali berserat - ligamen sternum-perikardial, ligg. sternopericardiacae.

Kantung perikardial serous mempunyai dua risalah atau piring: parietal, lamina parietalis, dan visceral, visceral, lamina visceralis, di antaranya terdapat rongga perikardial, cavum pericardii, yang mengandung sejumlah kecil cairan serous. Di antara plat parietal dan viseral kantung perikardium serous, sejumlah sinus terbentuk - sinus perikardium. Salah satunya - sinus anterior - terletak di antara bahagian perikardium anterior, sterno-costal, dan bahagian bawah, diafragmatik. Yang lain - sinus melintang perikardium - terletak di belakang aorta dan batang paru, yang ketiga - sinus serong - di permukaan posterior jantung antara muara vena pulmonari.

Bekalan darah ke perikardium dilakukan oleh arteri perikardial-diafragmatik (cawangan aa.thoracicae internae). Di antara cabang arteri di epikardium, terbentuk anastomosis.Dengan cabang arteri koronari. Urat perikardial membentuk urat perikardial yang mengalir ke vv. phrenicae superiores et v. azygos.

Aliran limfa dari rangkaian intraorgan berlaku di sepanjang saluran limfa yang keluar, terutamanya di sepanjang saluran darah perikardium ke dalam nodus limfa mediastinal, periosternal dan tracheo-bronkial anterior.

Pemeliharaan perikardium dilakukan oleh plexus saraf intramural, yang terbentuk disebabkan oleh cabang-cabang plexus saraf servikotoraks.

Yang mempunyai hati tiga ruang?

Ikan mempunyai hati bicameral.

Di antara mereka ada lapisan makhluk besar dengan hati tiga ruang. Adakah amfibia atau reptilia.

Pengecualian adalah buaya.

Ia adalah satu-satunya amfibi dengan jantung empat bilik.

Semua haiwan mempunyai hati, sangat penting bagi mereka untuk memastikan aliran darah ke seluruh badan untuk mengangkut oksigen dan pelbagai nutrien. Tetapi struktur jantung pada makhluk yang berbeza adalah berbeza.

Dengan jumlah ruang di jantung, mamalia (dan buaya) adalah pemimpin, mereka mempunyai sebanyak empat.

Di tempat kedua dengan bilangan ruang jantung 3 adalah reptilia dan amfibia.

Hati tiga ruang mempunyai reptilia dan amfibia. Jantung mereka, berbeza dengan jantung ikan, menerima septum antara atria, tetapi ventrikelnya satu, dan tidak terbagi menjadi dua bahagian, seperti di jantung mamalia dan manusia. Kemunculan amfibi dan reptilia septum berhutang akses mereka ke darat dan, oleh itu, penampilan paru-paru mereka. Pada haiwan ini, sirkulasi darah paru-paru kedua telah muncul, sementara pada ikan, darah melalui jantung terus menuju ke insang dan hanya kemudian ke organ tubuh. Lingkaran kedua peredaran darah menyebabkan munculnya septum antara atria, dan pada buaya, sebagai reptilia yang paling banyak berkembang bahkan ke septum antara ventrikel, jantung mereka adalah empat bilik.

Gambaran Keseluruhan Subtipe Vertebrata

Ikan tulangAmfibi (katak dan anak baru)Reptilia (kadal, ular, kura-kura, buaya)BurungMamalia (haiwan)
Kulit ditutup dengan sisikTelanjang, ditutup dengan lendir (lendir melembapkan kulit sehingga kulit dapat bernafas)Kering, tanpa kelenjar,Mempunyai kelenjar, ditutup dengan rambut (garis rambut)
ditutup dengan timbangan tandukditutup dengan bulu
Insang BernafasParu-paru dan kulit yang besar (primitif)SelularSpongedAlveolar
cahaya
Jantung dua ruangTiga ruangRuang tiga dengan partisi yang tidak lengkapEmpat ruang (pemisahan lengkap darah arteri dan vena)
Berdarah sejuk (suhu badan bergantung pada suhu persekitaran)Berdarah panas (suhu badan tetap, tetap aktif tanpa mengira suhu persekitaran)
Persenyawaan luaran (berlaku di dalam air)Dalaman (berlaku di dalam badan ibu)
Pembangunan berlaku di persekitaran air.Berlaku di dalam telur,Ia berlaku di dalam badan ibu di organ khas rahim, di mana terdapat plasenta.
Larva dengan insang dan garis lateral muncul dari telur (berudu).ditutup dengan lapisan berkulit (perkamen). Haiwan darat pertama yang sepenuhnya, sebagai pembangunan tidak berkaitan dengan air.bersalut tempurung

Selain itu

  • tiada dada, satu vertebra serviks.
  • berudu seperti ikan (tidak ada kaki, bernafas dengan insang, jantung dua ruang, garis sisi). Berudu hanya dapat berkembang di air, jadi amfibi tidak dapat dianggap sebagai haiwan darat sepenuhnya..

Reptilia - haiwan darat yang pertama sepenuhnya.

  • mempunyai keel untuk melekatkan otot terbang.
  • ringan: tulang berongga, tiada pundi kencing, satu ovari.
  • pernafasan berganda menggandakan bekalan oksigen.

  • beri makan anak muda dengan susu (ada kelenjar susu).
  • terdapat diafragma (otot, sempadan antara dada dan rongga perut).
  • gigi yang berbeza (berbeza) - gigi seri, taring, geraham.
  • perkembangan otak yang baik, tingkah laku yang kompleks.

Anda masih boleh membaca

Tugas Bahagian 1

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Aromorfosis, berkat reptilia kuno menguasai habitat darat,
1) persenyawaan dalaman
2) warna pelindung
3) anggota badan dengan lima jari
4) jantung tiga ruang

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Reptilia disebut haiwan terestrial sebenar, kerana mereka
1) menghirup oksigen atmosfera
2) membiak di darat
3) bertelur
4) mempunyai cahaya

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap di ventrikel terbentuk semasa evolusi di
1) amfibia
2) ikan tulang
3) reptilia
4) ikan rawan

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Antara tanda berikut, yang manakah menunjukkan komplikasi organisasi mamalia berbanding dengan reptilia?
1) peningkatan permukaan pertukaran gas di paru-paru
2) penampilan kerangka dalaman
3) peningkatan jumlah jabatan badan
4) perubahan struktur anggota badan

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Dalam proses evolusi, dua atria di jantung pertama kali muncul
1) reptilia
2) ikan
3) amfibia
4) tidak ketara

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Komplikasi struktur sistem pernafasan mamalia, dibandingkan dengan reptilia, terdiri dari
1) penampilan paru-paru kanan dan kiri
2) kehadiran trakea dan bronkus
3) peningkatan permukaan pernafasan paru-paru
4) kehadiran lubang hidung dan rongga hidung

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Mamalia berbeza dengan vertebrata lain.
1) suhu badan yang tetap
2) pembiakan seksual
3) kehadiran rambut
4) kehadiran lima bahagian otak

IKAN
Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Penyesuaian ikan terhadap kehidupan di dalam air adalah
1) kelenjar air liur
2) sampingan
3) bentuk badan yang diperkemas
4) persenyawaan dalaman
5) kelenjar kulit
6) sambungan bergerak tulang belakang dengan tengkorak

IKAN - GROUND
1. Menetapkan korespondensi antara sifat haiwan dan kelas yang sifatnya ciri ini: 1) Ikan, 2) Amfibi. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) kehadiran vertebra serviks
B) kekurangan tulang rusuk
C) pembangunan tidak langsung
D) kehadiran anggota badan tuil
D) jantung dua ruang
E) kekurangan paru-paru

2. Tetapkan korespondensi antara tanda sistem peredaran darah dan kelas haiwan vertebrata yang sifatnya: 1) ikan tulang, 2) amfibia
A) jantung dipenuhi dengan darah vena
B) kehadiran jantung tiga ruang
C) di ventrikel jantung, darah bercampur
D) satu bulatan peredaran darah
D) kehadiran satu atrium

3. Menetapkan korespondensi antara ciri struktur dan kelas haiwan yang mereka ciri: 1) Ikan tulang, 2) Amfibia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) jantung tiga ruang
B) membahagikan tulang belakang ke bahagian kaudal dan batang
C) satu bulatan peredaran darah
D) paru-paru berpasangan
D) kehadiran vertebra serviks
E) kulit telanjang, ditutup dengan lendir

BUMI BUMI
Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Apa ciri-ciri dalam struktur amfibi yang terbentuk berkaitan dengan tempat tinggal di lingkungan darat-udara?
1) jantung tiga ruang
2) otak dan saraf tunjang
3) peredaran pulmonari
4) organ bau berpasangan
5) anggota badan yang dibedah (tuas)
6) kornea badan

Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Tanda ciri amfibia adalah
1) keratinisasi integumen
2) berdarah sejuk
3) jantung empat ruang
4) jantung tiga ruang
5) kehangatan
6) pernafasan kulit

Menganalisis teks "Karakteristik kelas Amphibia". Untuk setiap sel yang ditandai dengan huruf, pilih istilah yang sesuai dari senarai yang disediakan. Amfibi dalam perkembangannya melalui tahap _______ (A). Ini mendekatkan mereka dengan ikan. Nafas amfibi _______ (B). Jantung mereka _______ (B), dan berkaitan dengan akses darat, _______ (D) dan paru-paru muncul.
1) Berudu
2) Pernafasan paru-paru
3) Kulit pulmonari
4) Jantung dua ruang
5) Jantung tiga ruang
6) Gelembung renang
7) Bulatan peredaran darah kedua


Pilih tiga pilihan yang sah dari enam dan tuliskan nombor yang ditunjukkan. Sekiranya dalam proses evolusi haiwan pertama kali membentuk anggota badan yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh:
1) jantung dua ruang
2) sangkar tulang rusuk
3) dua bulatan peredaran darah
4) kelenjar kulit yang banyak
5) perkembangan langsung tanpa metamorfosis pada kebanyakan wakil
6) kelopak mata dan kelenjar lakrimal

GROUNDWATERS - DITOLAK
1. Kaitkan sifat haiwan dengan kelas yang sifatnya ciri ini: 1) amfibi, 2) reptilia
A) persenyawaan dalaman
B) persenyawaan luaran pada kebanyakan spesies
C) pembangunan tidak langsung
D) pembiakan dan pengembangan berlaku di darat
D) kulit nipis ditutup dengan lendir
E) telur dengan bekalan nutrien yang banyak

2. Tetapkan korespondensi antara sifat haiwan dan kelas yang sifatnya: 1) amfibi, 2) reptilia
A) pernafasan paru-paru dan kulit
B) persenyawaan luaran
C) kulit kering, tanpa kelenjar
D) perkembangan postembryonic dengan transformasi
D) pembiakan dan pengembangan berlaku di darat
E) telur yang disenyawakan dengan kandungan kuning telur yang tinggi

3. Menetapkan korespondensi antara sifat dan kelas yang sifatnya ciri ini: 1) Amfibi, 2) Reptilia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) bekalan nutrien kecil dalam telur
B) pernafasan kulit dan paru-paru
C) pembiakan dan pengembangan dalam air
D) pengembangan postembryonic langsung
D) kulit kering, tanpa kelenjar
E) persenyawaan dalaman

4. Tetapkan korespondensi antara sifat haiwan dan kelas yang menjadi miliknya: 1) Amfibi 2) Reptilia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) kulitnya nipis, lendir
B) bernafas dengan kulit yang ringan dan lembap
C) kulit kering, organ pernafasan ringan
D) jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap di ventrikel
D) jantung tiga ruang tanpa septum di ventrikel
E) membiak di dalam air

5. Menetapkan korespondensi antara ciri dan kelas haiwan yang menjadi miliknya: 1) Reptilia, 2) Amfibi. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kulit mengandungi banyak kelenjar
B) badan ditutup dengan sisik tanduk
B) terdapat trakea dan sistem bronkus
D) kawasan serviks diwakili oleh satu vertebra
D) tidak ada dada
E) terdapat septum yang tidak lengkap di ventrikel jantung

6. Menetapkan korespondensi antara ciri dan kelas haiwan yang menjadi miliknya: 1) Reptilia, 2) Amfibi. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kulit tanpa kelenjar dengan pelindung tanduk
B) jenis pernafasan kostum
C) pembangunan langsung

D) kulit telur
E) kehadiran tahap larva dalam perkembangan

E) paru-paru berbentuk beg

H) kelenjar kulit yang banyak
K) dada

L) telur bertelur


Tetapkan korespondensi antara ciri dan wakil kelas organisma yang ditunjukkan dalam gambar. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kekurangan dada
B) pernafasan kulit
C) pembiakan di darat
D) kehadiran septum yang tidak lengkap di ventrikel jantung
D) satu vertebra serviks

BUMI - BURUNG
Menetapkan korespondensi antara ciri sistem pernafasan dan kelas yang ciri-ciri ini adalah ciri: 1) Amfibi, 2) Burung. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) ada beg udara
B) paru-paru mempunyai struktur spongy
C) nisbah permukaan kulit dengan permukaan paru-paru 2: 3
D) paru-paru diwakili oleh beg berongga
D) pernafasan berganda
E) pernafasan separa kulit

Tetapkan korespondensi antara tanda-tanda kerangka dan haiwan yang menjadi ciri khasnya: 1) burung merpati, 2) katak. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kehadiran keel
B) rahang tanpa gigi dengan penutup tanduk
B) kehadiran tarsus
D) satu vertebra serviks
D) kekurangan dada

BUMI - MAMMAL
Menetapkan korespondensi antara ciri pembiakan dan kelas haiwan yang mereka ciri: 1) Amfibi, 2) Mamalia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) telur dengan bekalan nutrien yang banyak
B) perkembangan embrio di rahim
C) kehadiran plasenta
D) perkembangan dengan metamorfosis
E) kehadiran tahap larva dalam perkembangan
E) persenyawaan di oviducts

BUMI BUMI - REKLAMBAR - MAMMAL
Menetapkan korespondensi antara aromorfosis dan kelas haiwan di mana mereka pertama kali muncul: 1) Amfibi, 2) Reptilia, 3) Mamalia. Tuliskan nombor 1-3 mengikut urutan huruf.
A) bukaan
B) dua bulatan peredaran darah
B) paru-paru alveolar
D) kulit telur yang padat
D) plasenta
E) jenis pernafasan tulang rusuk

TANDA-TANDA TERBALIK
1. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di mana mereka ditunjukkan dalam jadual. Untuk reptilia adalah ciri
1) pembiakan di darat
2) suhu badan yang tetap
3) pembangunan langsung
4) badan sendi
5) persenyawaan dalaman
6) bekalan sel-sel organ dalaman badan dengan darah arteri

2. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Tanda-tanda apa yang memungkinkan untuk mengaitkan buaya dengan reptilia?
1) kulit kering dengan pelindung tanduk di badan
2) ketinggian lubang hidung dan mata di atas permukaan kepala
3) kaki belakang
4) pembiakan di tanah dan persenyawaan dalaman
5) paru-paru selular
6) jantung empat ruang

3. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Penampilan reptilia dicirikan oleh penampilan
1) jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap
2) penutup dari keratinized timbangan
3) anggota badan dengan lima jari
4) kulit telur
5) pernafasan kulit
6) lingkaran kedua peredaran darah

Menganalisis teks. Untuk setiap sel yang ditandai dengan huruf, pilih istilah yang sesuai dari senarai yang disediakan. Reptilia - _____ (A) vertebrata. Tahap organisasi mereka adalah _____ (B) daripada amfibia. Dalam proses evolusi, reptilia mengembangkan penyesuaian terhadap kehidupan di darat: _____ (B) penutup melindungi tubuh daripada kering, organ pernafasan ______ (D), jantung mempunyai septum _____ (D) di ventrikel.
1) berdarah panas
2) berdarah sejuk
3) lebih tinggi
4) lebih rendah
5) tidak lengkap
6) terangsang
7) paru-paru
8) kitin
9) lengkap


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Tanda-tanda apa yang menjadi ciri bagi organisma yang ditentukan?
1) badan ditutup dengan pelindung tanduk
2) membiak di dalam air
3) persenyawaan luaran
4) tidak ada dada
5) hati empat hati
6) sistem pernafasan - paru-paru

CONTOH SEDIKIT
Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Haiwan apa yang dikelaskan sebagai reptilia?
1) viper biasa
2) katak kolam
3) newt biasa
4) Buaya sungai Nil
5) katak kelabu
6) kadal viviparous

Reptilia - Burung
1. Tetapkan korespondensi antara sifat haiwan dan kelas yang sifatnya: 1) Burung, 2) Reptilia
A) berdarah panas
B) suhu badan bergantung pada suhu persekitaran
C) jantung adalah tiga ruang, dua lingkaran peredaran darah
D) badan semasa bergerak biasanya bersentuhan dengan tanah
D) pernafasan berganda adalah ciri
E) darah arteri dan vena di jantung tidak bercampur

2. Tetapkan korespondensi antara sifat dan kelas haiwan vertebrata yang sifatnya: 1) Reptilia, 2) Burung. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) suhu badan yang tidak stabil
B) metabolisme yang kuat dalam sel
C) ketiadaan pundi kencing
D) jantung empat ruang
D) septum yang tidak lengkap di ventrikel jantung
E) kehadiran keel

3. Tetapkan korespondensi antara tanda haiwan vertebrata dan kelas yang merupakan ciri khasnya: 1) Reptilia, 2) Burung. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap di ventrikel
B) darah arteri dan vena jantung tidak bercampur
C) mempunyai suhu badan yang tetap
D) kehadiran tulang berongga yang dipenuhi udara
D) kehadiran tarsus
E) kehadiran sisik tanduk di badan

4. Tetapkan kesesuaian antara ciri dan kelas haiwan yang menjadi ciri khasnya: 1) Burung, 2) Reptilia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kehadiran lengan bawah pada anggota belakang
B) kurangnya penjagaan untuk keturunan di kebanyakan spesies
C) ketiadaan pundi kencing
D) kehadiran gigi
D) kehadiran kelenjar coccygeal
E) berdarah panas

Bentuk korespondensi antara sifat dan kelas haiwan yang sifatnya bersifat: 1) Reptilia, 2) Mamalia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) pemisahan lengkap darah arteri dan vena
B) perkembangan embrio pada telur pada semua spesies
C) kehadiran kelenjar peluh
D) gigi alveolar yang berbeza
E) jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap di ventrikel
E) kehadiran furrows dan konvolusi di korteks serebrum

BURUNG
Dari teks di bawah, pilih tiga atribut yang berkaitan dengan penyesuaian burung untuk terbang. Tuliskan nombor yang sesuai dengan jawapan yang dipilih. (1) Tubuh burung yang padat memiliki bentuk telur yang ramping berbentuk telur. (2) Seperti mamalia, burung adalah binatang berdarah panas. (3) Sangkar burung adalah rongga di mana saluran pencernaan, ureter dan saluran perkumuhan dari sistem pembiakan terbuka. (4) Beberapa tulang memiliki rongga yang dipenuhi udara. (5) Kelenjar coccygeal, yang terletak di atas akar ekor, melepaskan rembesan berminyak yang berfungsi untuk melumasi. (6) Burung mempunyai kantung udara yang memberikan pernafasan berganda.

BURUNG - BENAR-BENAR SEPERTI SIMILARI
Pilih tiga pilihan. Pada burung, seperti pada reptilia
1) kulit kering, tanpa kelenjar
2) kehilangan gigi
3) integumen terdiri daripada bahan horny
4) jantung empat ruang
5) darah arteri tidak bercampur dengan vena
6) usus, ureter, organ pembiakan terbuka di cloaca

BURUNG - MAMMAL
1. Membentuk korespondensi antara ciri dan kelas haiwan chordate: 1) Burung, 2) Mamalia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) mempunyai gesper dan foregrip di kerangka
B) mempunyai telur besar dengan bekalan nutrien yang banyak
C) rongga dada dan perut dipisahkan oleh diafragma
D) dalam banyak wakil korteks serebrum mempunyai gyrus dan alur
D) pernafasan berganda adalah ciri
E) tulang belakang serviks mempunyai tujuh vertebra pada semua wakil

2. Tetapkan kesesuaian antara sifat dan kelas haiwan: 1) Burung, 2) Mamalia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) perkembangan intrauterin
B) paru-paru alveolar
C) pengurangan gigi
D) kehadiran banyak kelenjar sebum
D) kehadiran beg udara

3. Menetapkan korespondensi antara sifat haiwan dan kelas yang sifatnya ciri ini: 1) Burung, 2) Mamalia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kehadiran peluh dan kelenjar sebum di kulit
B) kehadiran plasenta
C) pembentukan keel pada sternum
D) kehadiran di perut dua jabatan
D) paru-paru struktur alveolar
E) pernafasan berganda

4. Menetapkan korespondensi antara sifat dan kelas haiwan yang sifatnya: 1) Mamalia, 2) Burung. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kehadiran kelenjar peluh pada kulit
B) perkembangan garis rambut pada badan
C) pembentukan lengan bawah di anggota badan
D) kehadiran beg udara
D) perkembangan majoriti plasenta
E) kehadiran kelenjar coccygeal


Padankan ciri dengan wakil kelas. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) gigi yang berbeza
B) pernafasan berganda
C) kehadiran vibrissa
D) kehadiran keel pada sternum
E) saluran udara di tulang tubular

Mamalia
1. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Pada mamalia plasenta
1) terdapat gigi yang berbeza
2) pembangunan dalam transformasi penuh
3) ada kolam air
4) embrio berkembang di rahim
5) tidak ada perhatian untuk keturunan
6) kelenjar sebum berkembang

Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Ciri-ciri apa yang biasa bagi manusia dan mamalia?
1) berdarah panas
2) pembangunan tidak langsung
3) sistem peredaran terbuka
4) jantung tiga ruang
5) bukaan
6) kehadiran turunan kulit - kelenjar sebum

Telah diketahui bahawa kelas Mamalia mempunyai ciri khas. Dari teks di bawah, pilih tiga pernyataan yang berkaitan dengan ciri kelas ini. (1) Organ dalaman mamalia terletak di rongga badan, yang dipisahkan satu sama lain dengan diafragma menjadi dua: toraks dan perut. (2) Paru-paru, jantung, terletak di rongga dada, perut, usus dan organ-organ lain di rongga perut. (3) Paru-paru mamalia disebut badan spongy. (4) Di rongga mulut, gigi yang dibezakan menghancurkan makanan secara mekanis, dan kemudian dirawat secara kimia dengan enzim jus pencernaan. (5) Proses penyaringan darah dari produk akhir metabolisme dilakukan oleh ginjal batang. (6) Kulit mamalia kering tanpa kelenjar.

Telah diketahui bahawa vole adalah mamalia herbivor plasenta. Dari teks di bawah, pilih tiga pernyataan yang berkaitan dengan keterangan sifat vole yang disenaraikan di atas. (1) Vole tersebar luas di ekosistem daratan. (2) Ini dicirikan oleh adanya diafragma, paru-paru alveolar, dan gigi seri yang berkembang dengan baik. (3) Anak tumbuh di rahim, di mana tempat bayi berkembang. (4) Voles diklasifikasikan sebagai pengguna kelas pertama. (5) Voles menyediakan makanan bagi banyak haiwan di berbagai ekosistem. (6) Voles adalah haiwan yang sangat produktif.

Mamalia - Reptilia
Pilih tiga pilihan. Mamalia berbeza dengan reptilia dengan adanya gejala berikut
1) garis rambut
2) jantung tiga ruang
3) kelenjar peluh
4) perkembangan plasenta
5) kulit kering
6) suhu badan yang tidak konsisten


OTAK
1. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi otak haiwan terbentuk dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) jantung empat ruang
2) persenyawaan luaran
3) kulit dengan sisik atau scutes
4) suhu badan yang tetap
5) paru-paru selular
6) perkembangan embrio di rahim


2. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi otak haiwan terbentuk dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) jantung tiga ruang
2) persenyawaan dalaman
3) kulitnya nipis, kering, hampir tanpa kelenjar
4) suhu badan yang tetap
5) paru-paru selular
6) bukaan


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi otak terbentuk pada haiwan, seperti yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) pernafasan berganda
2) kehadiran kelenjar susu
3) banyak kelenjar kulit
4) jantung empat ruang
5) mata berwajah
6) kehangatan


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi otak terbentuk pada haiwan, seperti yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) septum yang tidak lengkap di jantung
2) berdarah panas
3) pengeraman batu dan penjagaan keturunan
4) banyak tulang tulang belakang yang tidak bersatu
5) paru-paru berkembang dengan kantung udara
6) kehadiran pelbagai kelenjar kulit

HATI
Tetapkan korespondensi antara jenis haiwan dan ciri struktur jantungnya: 1) ruang tiga tanpa partisi di ventrikel, 2) ruang tiga dengan partisi yang tidak lengkap di ventrikel, 3) ruang empat
A) kadal lincah
B) newt biasa
C) katak tasik
D) ikan paus biru
D) tikus kelabu
E) Peregrine Falcon

Tetapkan korespondensi antara jenis haiwan dan struktur jantungnya: 1) tiga ruang, 2) dua ruang. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) bas sungai
B) jerung biru
C) katak kolam
D) newt biasa
D) pike biasa
E) katak kelabu

Tetapkan korespondensi antara haiwan dan bilangan ruang jantungnya: 1) dua, 2) tiga. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) viper
B) jerung
C) biawak
D) ikan salmon
D) baru
E) coelacanth


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi seekor haiwan membentuk jantung yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) tuas jenis anggota badan
2) kulit ditutup dengan sisik atau plat tulang
3) kehadiran vertebra serviks
4) perkembangan dengan metamorfosis
5) satu bulatan peredaran darah
6) kehadiran pundi kencing


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi pada haiwan, hati yang ditunjukkan dalam gambar itu terbentuk, maka haiwan ini memang wujud
1) pernafasan kulit
2) beg udara
3) satu vertebra serviks
4) berenang pundi kencing
5) sisik tanduk di permukaan badan
6) dua bulatan peredaran darah


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi seekor haiwan membentuk jantung yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) kulit nipis dengan kelenjar yang banyak
2) peredaran pulmonari
3) anggota jari jenis tuas lima jari
4) kehadiran tulang belakang serviks
5) rangka tulang atau tulang rawan
6) pernafasan insang

KULIT
Tetapkan kesesuaian antara ciri struktur dan fungsional kulit dan kelas vertebrata yang sifatnya ciri ini: 1) Amfibi, 2) Reptilia. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) mengambil bahagian dalam pertukaran gas
B) mempunyai sisik tanduk
B) mengeluarkan lendir yang banyak
D) melindungi daripada mengering
D) memberikan aliran air ke dalam badan
E) tidak mempunyai kelenjar


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi haiwan membentuk integumen yang digambarkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh:
1) jantung tiga ruang
2) paru-paru alveolar
3) tujuh vertebra serviks
4) kekurangan dada
5) cerebellar dan cerebral cortex dengan konvolusi dan furrows
6) perkembangan dengan metamorfosis

SUHU BADAN
1. Menetapkan korespondensi antara vertebra dengan kekhasan suhu tubuhnya: 1) malar, 2) tidak tetap. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) Sparrow Rumah
B) kadal lincah
C) lumba-lumba biasa
D) Buaya sungai Nil
D) newt biasa
E) tahi lalat biasa

2. Tetapkan kesesuaian antara haiwan dan keanehan suhu badannya: 1) malar, 2) tidak stabil. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) unggas air
B) berus
C) cetacea
D) amfibia tanpa pengecat
D) reptilia bersisik
E) kera antropoid

3. Menetapkan korespondensi antara haiwan dan ciri fisiologi: 1) berdarah panas, 2) berdarah sejuk. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) buaya
B) katak
C) baru
G) penguin
D) coelacanth
F) ikan paus

Menetapkan korespondensi antara organisma dan tahap metabolisme mereka: 1) tidak bergantung pada keadaan persekitaran, 2) bergantung pada keadaan persekitaran. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) katak rumput
B) tetikus medan
C) menelan bangsal
D) musang biasa
D) kadal cepat
E) pike biasa

Nafas
Tetapkan korespondensi antara haiwan dan organ pernafasan: 1) paru-paru, 2) insang. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) ular laut
B) tanjakan
C) ikan salmon
D) biawak
D) anaconda
E) Triton


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Sekiranya dalam proses evolusi haiwan itu membentuk paru-paru seperti yang ditunjukkan dalam gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh
1) jantung empat ruang
2) persenyawaan luaran
3) kulit dengan sisik atau scutes
4) suhu badan yang tetap
5) bertelur
6) perkembangan embrio di rahim


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Bagi haiwan dengan paru-paru yang ditunjukkan dalam gambar, gejala berikut adalah ciri:
1) penutup bulu badan
2) kadar metabolisme yang tinggi
3) jantung tiga ruang dengan septum yang tidak lengkap di ventrikel
4) kulit mengandungi banyak kelenjar
5) bukaan
6) membiak secara seksual, bertelur, ditutup dengan cengkerang


Pilih tiga jawapan yang betul daripada enam. Sekiranya dalam proses evolusi haiwan membentuk sistem pernafasan seperti yang ditunjukkan pada gambar, maka haiwan ini dicirikan oleh:
1) kulit kering tanpa kelenjar
2) kehadiran kot
3) kehadiran gesper dan foregrip di kerangka anggota badan
4) metabolisme tinggi dan berdarah panas
5) perkembangan embrio di rahim
6) ketiadaan korteks serebrum di kebanyakan wakil

=================================
Menjalin hubungan antara ciri sistematik seseorang dan kumpulan sistematik yang ditugaskannya mengikut ciri-ciri ini: 1) kelas Mamalia, 2) urutan Primata. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) kehadiran piring kuku
B) peletakan peluh dan kelenjar sebum pada embriogenesis
C) dua kelenjar susu yang terletak di dada
D) pembezaan gigi
D) mengembangkan otot muka
E) masa kecil

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis