Nafas baru lahir

Ibu membongkok di atas katil bayi, melihat bayi yang sedang tidur dan tidak dapat menonton dengan cukup. Ini adalah bayinya, bayinya, darahnya. Ibu menganggap ciri comel, mencium jari-jari kecil, mendengar pernafasan bayi.

Tidak ada kehidupan tanpa bernafas

Pernafasan adalah proses fisiologi penting di mana oksigen memasuki badan dan keluar karbon dioksida. Nafas memberi seseorang tenaga untuk hidup. Tanpa hidup, tidak ada makhluk hidup di planet kita yang dapat hidup. Seseorang tanpa udara hidup maksimum 5-9 minit. Rekor dunia diletakkan di ruang tanpa udara hingga 18 minit, dan kemudian setelah latihan khas.

Proses pernafasan manusia terbahagi kepada dua peringkat. Semasa anda menyedut melalui saluran udara, udara memasuki paru-paru, yang memisahkan dalam darah menjadi oksigen dan karbon dioksida. Tahap kedua melibatkan ketepuan badan dengan oksigen. Oksigen dibawa oleh darah arteri dari paru-paru ke semua organ. Karbon dioksida dikumpulkan oleh darah vena di paru-paru, yang dilepaskan semasa menghembus nafas.

Ahli biologi dan doktor telah membuktikan kemungkinan menyembuhkan pelbagai penyakit dengan bantuan latihan pernafasan khas. Di Rusia dan negara-negara di dunia, kaedah V.F. dan juga membina. Anda boleh mengajar kanak-kanak bernafas dengan betul dari usia dua tahun.

Sistem pernafasan bayi

Pada masa bayi, sistem ini sangat penting. Belum semua organ berkembang dan beroperasi sepenuhnya, jadi pernafasan bayi yang baru lahir menjadi momen sokongan dalam tubuh bayi.

Hampir semua sistem bayi, termasuk sistem pernafasan, berbeza dengan sistem yang sesuai untuk orang dewasa, pekerjaan mereka mempunyai ciri-ciri yang berkaitan dengan usia yang menyediakan rejim usia yang diinginkan.

Saluran pernafasan atas dan bawah bayi terlalu kecil untuk bernafas dalam-dalam. Hidung dan nasofaring pendek dan sempit, bahkan tikus kecil menyebabkan bayi bersin, dan hidung berair sedikit menjadi berbahaya kerana hiperemia lapisan mukus dan penurunan lumen saluran hidung dan laring. Bukan hanya penyakit, tetapi juga debu dan bintik-bintik kecil, masuk ke hidung kecil, menyebabkan terhidu, bersiul, berdengkur.

Itulah sebabnya mengapa perlu membersihkan hidung bayi tepat pada waktunya dan berusaha sedaya upaya untuk mencegah selesema dan penyakit virus. Rhinitis, bronkitis, laringitis, faringitis dan keradangan lain berbahaya pada usia ini. Urut dan gimnastik adalah tindakan pencegahan terbaik untuk melindungi daripada penyakit, serta mengembangkan otot pernafasan dan memperbaiki pernafasan..

Kekhususan pernafasan pada bayi

Semua sistem dan organ kecil bayi yang baru lahir berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan. Semasa kelahiran, badan tidak terbentuk, organ pernafasan secara anatomi secara fisiologi belum matang, dan tubuh bayi berfungsi, tumbuh, berkembang. Malah kadar denyutan jantung pada bayi adalah sekitar 140 denyutan / min, iaitu hampir dua kali ganda pada orang dewasa.

Otot semasa lahir lemah, saluran udara dengan jarak yang sempit, tulang rusuk kecil tidak membantu pernafasan, bayi tidak mendapat nafas dalam-dalam dan pernafasan. Oleh itu, bayi harus menggunakan pernafasan yang cepat untuk menyediakan oksigen kepada diri mereka sendiri. Anak-anak tidak tahu bernafas secara merata, pernafasan mereka yang kerap adalah cetek, tidak rata.

Kurangnya struktur organ membuat pernafasan bayi dangkal, sesak nafas, tidak teratur, tiba-tiba, tegang, dengan kemungkinan kegagalan pernafasan. Tetapi dengan setiap hari tahun pertama kehidupan, jabatan ini bertambah dan bertambah baik, dan pada usia sekitar 7 tahun organ ini terbentuk sepenuhnya.

Selalunya, bayi menarik nafas pendek hingga tiga, kemudian satu dalam. Ini adalah perkara biasa bagi bayi berusia 1-6 bulan, tetapi peningkatan frekuensi inspirasi dan ekspirasi hingga 40-60 kali per minit diperlukan untuk memberi oksigen sepenuhnya kepada anak. Pada usia 9-12 bulan, penyedutan dan pernafasan bayi menjadi seragam, berirama, tenang.

Sekiranya bayi bernafas tanpa ketegangan, tanpa suara dan rintihan, tidak mengembang sayap hidung, maka ini adalah norma. Jika tidak, tunjukkan bayi itu kepada doktor..

Kekerapan

Bilangan pergerakan pernafasan seminit dikira oleh pergerakan dada ketika bayi dalam keadaan rehat. Kadar pernafasan yang dihasilkan kanak-kanak diperiksa dengan jadual di mana norma-norma ditetapkan untuk kanak-kanak hingga satu tahun.

  • dari kelahiran hingga dua minggu ─ 40-60 nafas seminit;
  • dari 2 minggu hingga 3 bulan - 40-45;
  • dari 4 bulan hingga enam bulan - 35-40;
  • dari 7 bulan hingga setahun - 30-36.

Sebagai perbandingan: kadar pernafasan orang dewasa adalah 16-20 per minit, semasa tidur ─ 12-14.

Setelah mengira frekuensi pergerakan pernafasan, atau NPV, pakar pediatrik menentukan jenis, kedalaman, dan irama pernafasan, serta sama ada dada, dinding perut, dan sistem kardiovaskular secara keseluruhan berfungsi dengan betul. Adalah masuk akal bagi ibu bapa untuk mengira sama ada frekuensi itu sesuai dengan petunjuk perubatan, kerana kegagalan dapat menunjukkan permulaan penyakit.

Jenis pernafasan

Ditakrifkan sebagai toraks, perut dan bercampur:

  • jenis toraks dicirikan oleh pergerakan dada;
  • pergerakan aph pergerakan diafragma dan dinding perut,
  • campuran dada dan diafragma.

Dalam kes pertama, bahagian bawah paru-paru tidak cukup berventilasi, pada yang kedua - puncaknya, akibatnya sindrom kesesakan mungkin terjadi. Jenis gerakan pernafasan bercampur kerana pengembangan dada dan pergerakan dinding perut mengudarakan paru-paru ke semua arah.

Pelanggaran

Pelanggaran irama atau patologi isyarat frekuensi yang pada bayi tidak simptomatik atau merupakan tanda-tanda gangguan.

Oleh itu, sindrom gangguan pernafasan boleh berlaku pada 1-3 hari kehidupan remah di hospital. Tetapi di sini ahli neonatologi, pakar pediatrik, pakar obstetrik pasti akan membantu bayi yang baru lahir.

Kadang kala ibu takut dengan suara yang dikeluarkan oleh bayi dengan hidung, tekak, nasofaring, paru-paru.

Sekiranya bayi sihat, bernafas dengan mudah, senyap, saluran udara berfungsi dengan normal. Bincangkan semua bunyi luar dengan pakar pediatrik yang hadir untuk mengelakkan masalah besar.

  • Bayi mengi, bersiul, mengerang ─ bermaksud, tiub pernafasan disempitkan, udara melintas dengan sukar. Selain itu, bunyi seperti itu muncul sebagai akibat keradangan, kekejangan, jangkitan, pembengkakan, pengambilan benda asing. Tanda masalah serius dengan kesukaran bernafas berwarna biru di sekitar mulut, mengantuk, ketidakupayaan untuk mengeluarkan suara. Segera hubungi ambulans, jangan tarik.
  • Bersama-sama dengan mengi, muncul batuk dan hidung berair ─ itu bermaksud bayi itu demam. Nafas cepat, remah sukar untuk menarik nafas dan menghembuskan nafas, dia nakal, dia tidak makan ─ hubungi doktor tempatan, mungkin ini adalah penyakit bronkus.
  • Kesukaran bernafas hidung mengakibatkan kesesakan hidung dan mungkin menjadi gangguan.
  • Kadang kala gemuruh terdengar dari saluran pernafasan. Ini adalah air liur yang tidak sempat ditelan oleh bayi, terkumpul di leher dan mengeluarkan suara gemerik ketika udara melintas. Sindrom ini segera hilang.
  • Gangguan yang agak biasa, apabila anak berdengkur dalam mimpi, bernafas lebih kerap daripada hidung, ─ ini adalah gangguan lain dan juga alasan untuk berjumpa doktor, adenoid boleh membesar.
  • Kanak-kanak itu tercekik jika tersedak, atau sering bernafas dan membeku. Ini adalah perkara biasa bagi bayi di bawah usia 6 bulan, tetapi pastikan anda memberitahu doktor tentangnya..
  • Selama beberapa saat, penangkapan pernafasan sering berlaku pada kanak-kanak kecil. Ini menakutkan ibu, mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan, tetapi semuanya biasanya berjalan sendiri. Bawa bayi anda tegak, semburkan air sejuk di wajah anda, beri udara segar, tepuk di bahagian belakang dan pantat.
  • Sindrom Apnea p jeda yang menakutkan semasa bernafas selama 10 hingga 20 saat, kemudian pernafasan dipulihkan.

Biasa

  • Kemunculan bunyi luar yang kerap ketika menghirup ketika bayi sedang normal dan bertambah berat badan, jangan sampai anda menakutkan, bayi akan membesar pada 1.5 tahun.
  • Dalam keadaan gembira, dengan minat yang kuat atau semasa melakukan aktiviti fizikal, bayi mula sering bernafas. Ini adalah keadaan semula jadi..
  • Dalam mimpi, bayi yang baru lahir dapat mengi, merengus, mendengkur, menggerutu, menyanyikan burung, dan semua bunyi pernafasan normal ini tidak menyebabkan gangguan, tetapi disebabkan oleh struktur nasofaring yang tidak sempurna.

Ia menarik

Kita tahu bahawa manusia dan haiwan di Bumi menghirup oksigen, dan kita menganggap karbon dioksida tidak perlu, kita menghembuskannya. Sebenarnya, karbon dioksida tidak kurang pentingnya daripada oksigen, kerana oksigen memberi kita tenaga, membakar bahan organik, dan karbon dioksida terlibat dalam pengaturan metabolisme. Semasa bernafas, sebelum keluar ke luar untuk menghembuskan nafas, karbon dioksida terlibat dalam kehidupan badan. Ia menenangkan sistem saraf, melebarkan saluran darah, membius, mensintesis asid amino, melancarkan pernafasan.

Dan lebih jauh lagi. Ternyata dengan tangisan yang kuat dan kuat, paru-paru bayi menderita - mereka benar-benar pecah. Bayi boleh menjerit jika lapar atau sejuk dan tidak sihat. Mari jaga remah-remah sehingga tidak perlu merobek paru-paru.

Bayi yang baru lahir sering bernafas dalam mimpi, apa yang harus dilakukan?

Irama dan kedalaman inspirasi-kadaluarsa adalah salah satu petunjuk kesihatan, dan penyimpangan dari norma menunjukkan pelanggaran pernafasan luaran. Tachypnea adalah salah satu gangguan patologi yang berlaku kerana kebuluran oksigen. Semasa serangan tachypnea, seseorang bernafas lebih kerap daripada biasa. Tachypnea tidak berlaku untuk penyakit sebenar, biasanya menampakkan dirinya sebagai gejala penyakit lain atau bersifat fisiologi. Apa yang menyebabkan kes bernafas cepat pada kanak-kanak?

Norma dan kelainan pada kanak-kanak

Segera diambil kira bahawa anak-anak dari usia yang berbeza bernafas secara berbeza, hanya pada usia 13-14 tahun jumlah inspirasi-ekspirasi untuk jangka waktu tertentu menjadi sama dengan orang dewasa. Norma kanak-kanak berikut ditetapkan dalam satu minit (anda perlu menarik nafas):

  • untuk bayi baru lahir - 50-60;
  • sehingga 6 bulan - 40-50;
  • sehingga setahun - 35-45;
  • sehingga 4 tahun - 25-35;
  • berumur sehingga 10 tahun - 20-30;
  • lebih jauh - 18-20.

Mengira jumlah nafas lebih baik ketika bayi sedang tidur. Sebagai tambahan kepada sebab-sebab yang berkaitan dengan usia, pernafasan yang cepat pada kanak-kanak boleh dikaitkan dengan ciri individu struktur organ atau tanda-tanda penyakit. Pada kanak-kanak penuh, kadar pernafasan lebih tinggi daripada pada rakan sebaya dengan berat badan normal.

Mengapa kanak-kanak cepat bernafas

Pada bayi baru lahir, pernafasan cepat dianggap sebagai norma, dan ini berlaku untuk anak-anak yang lahir pada atau lebih awal. Sejurus selepas kelahiran, benar-benar semua bayi mengalami penyempitan saluran udara, dan kerana ciri ini, diperlukan lebih banyak pergerakan pernafasan. Selama bulan-bulan pertama kehidupan, jalan secara beransur-ansur berkembang, selepas itu frekuensi mula berkurang. Pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya, memerlukan lebih banyak masa. Sekiranya kegagalan pernafasan tidak berkaitan dengan usia atau aktiviti fizikal, ini adalah tanda masalah kesihatan..

Penyakit sistem pernafasan

Selalunya penyebab tachypnea adalah penyakit sistem pernafasan itu sendiri, kerana kerosakan organ secara langsung mempengaruhi kadar pernafasan. Untuk menentukan penyakit yang disebabkan oleh tachypnea, perhatikan adanya gejala berikut:

  1. Hidung berair, demam, lemah, batuk. Pada kanak-kanak yang sering mengalami selesema, masalah pernafasan lebih cenderung.
  2. Batuk kering, aduan sesak nafas. Dalam kombinasi dengan pernafasan yang cepat, gejala seperti ini menunjukkan serangan alergi. Semasa serangan, selaput lendir laring membengkak, menjadikannya lebih sukar untuk bernafas.
  3. Batuk, berdehit, kekurangan udara. Ini adalah tanda-tanda serangan asma..
  4. Demam, kelemahan, batuk berkala. Gejala yang dijelaskan dalam kombinasi dengan tachypnea wujud dalam tuberkulosis..
  5. Sesak nafas, batuk, demam. Dengan aduan seperti itu, radang paru-paru bronkial atau pleurisy adalah mungkin.
  6. Batuk yang berlarutan dengan pembuangan dahak yang banyak, mengi. Gejala serupa adalah ciri bronkitis kronik..

Penyakit kardiovaskular

Apabila tachypnea berlaku di tengah masalah jantung, ini dapat difahami dengan mudah. Kanak-kanak dengan penyakit jantung dan vaskular cenderung mengalami kelemahan umum dan mungkin mengadu sakit jantung. Sebagai peraturan, mereka sukar menambah berat badan. Selepas sedikit aktiviti fizikal atau percakapan, pernafasan menjadi lebih cepat.

Tromboembolisme paru adalah salah satu patologi serius yang memerlukan rawatan segera di hospital. Dengan penyakit ini, oksigen berhenti memasuki paru-paru, secara keseluruhan atau sebahagian. Di kalangan kanak-kanak, patologi serupa jarang berlaku. Perkembangan ini dipromosikan oleh pembentukan tumor, kegemukan, remaja ubat-ubatan hormon, rehat tempat tidur yang berpanjangan selepas pembedahan atau trauma..

Sistem saraf

Sistem saraf kanak-kanak lebih mudah terdedah, keadaan tertekan dapat memprovokasi bahkan kenaikan pagi di tadika. Tachypnea dalam keadaan kegelisahan berlebihan dijelaskan sebagai berikut: jumlah kortisol (hormon stres) di dalam badan meningkat, setelah itu dinding saluran menyempit dan tekanan meningkat. Akibatnya, nadi dan pernafasan menjadi lebih kerap. Seorang kanak-kanak dalam keadaan ini sering bernafas, berpeluh dengan tajam, menangis, dan juga mengadu sakit kepala, keletihan atau kurang selera makan.

Rawatan dalam situasi seperti itu tidak disediakan, kerana ini adalah reaksi normal badan. Tekanan yang terlalu kerap adalah jalan langsung ke neurosis; anda perlu mengelakkan keadaan sebegini mungkin..

Cara merawat tachypnea

Untuk menghilangkan pernafasan yang kerap, perlu untuk merawat penyakit-penyakit yang memprovokasi. Untuk melakukan ini, disarankan agar anda berjumpa dengan pakar pediatrik untuk berunding awal, selepas itu dia boleh menghantar ahli alahan, ahli pulmonologi, ahli kardiologi atau pakar neurologi untuk mengesahkan diagnosis..

Sebab untuk mengunjungi klinik adalah sakit dada, masalah pernafasan, mulut kering atau reaksi tingkah laku yang tidak normal. Walaupun tidak ada gejala lain, disarankan untuk berjumpa doktor untuk mengecualikan patologi tersembunyi.

Pencegahan penyakit

Untuk mengelakkan berlakunya tachypnea pada kanak-kanak, penyakit yang menyumbang kepada kejadiannya harus dielakkan. Kanak-kanak dengan imuniti rendah sering menderita penyakit pernafasan, di mana pernafasan terganggu kerana pembengkakan saluran pernafasan dan kesesakan hidung. Kuatkan imuniti kanak-kanak untuk mengecualikannya. Lakukan senaman khas yang menguatkan paru-paru dan melindungi anda dari serangan takipnea pada masa akan datang..

Pada bayi, pernafasan sukar dilakukan kerana usia mereka, dan di samping itu mereka tidak dapat membersihkan saluran hidung secara berlebihan dari lendir berlebihan. Jaga kebersihan hidung bayi anda.

Rutin harian dan pemakanan seimbang yang betul adalah asas pencegahan untuk kanak-kanak yang lebih tua. Di samping itu, perlu memastikan aktiviti fizikal yang mencukupi dan menghadkan komunikasi dengan komputer ke had yang dibenarkan.

Cara menolong anak anda dengan cepat mengalami tachypnea

Serangan tachypnea dapat dihentikan dengan sendirinya. Untuk melakukan ini, anda memerlukan beg kertas biasa, di bahagian bawahnya mereka membuat lubang dengan jari. Selepas ini, anak harus bernafas sebentar melalui beg. Selepas kira-kira 5 minit, pernafasan stabil..

Prosedurnya agak mudah, tetapi anda boleh menggunakannya hanya jika bayi sudah cukup tua untuknya. Bayi payudara dengan serangan tachypnea paling baik dilayan oleh ambulans. Pernafasan yang kerap boleh menjadi akibat daripada masalah kesihatan yang serius. Kanak-kanak kecil tidak dapat menyuarakan keluhan mereka, jadi jika anda mengesyaki tachypnea, lebih baik membawanya ke doktor.

Dikomen oleh pakar kami

Dengan tachypnea berulang, latihan pernafasan ditunjukkan. Pelbagai jenis latihan tersebut boleh didapati di hospital, di pakar pulmonologi atau pakar neurologi. Salah satu latihan kelihatan seperti ini: lakukan penyedutan, pernafasan yang diukur, menghitung hingga empat, kemudian ada rehat selama dua saat. Kitaran berulang lagi. Tempoh latihan tersebut adalah 5 minit. Kanak-kanak kecil boleh melakukan senaman pernafasan dengan cara yang suka bermain.

Tidak perlu melakukan pernafasan yang kerap sebagai malaise sementara, kerana semasa serangan tubuh tidak menerima pecahan oksigen yang diperlukan. Siapa tahu bagaimana ini akan mempengaruhi perkembangan bayi anda?

Senarai kesusasteraan terpakai:

  • Bishop DV, Anderson M, Reid C, Fox AM; Anderson; Reid Fox (2011). Koenig, Thomas, ed. "Pembangunan auditori antara 7 dan 11 tahun: kajian potensi yang berkaitan dengan peristiwa (ERP)." Terus aktif
  • Hu Z, Chan RC, McAlonan GM; Chan; McAlonan (2010). "Pematangan kemahiran atribusi sosial pada kanak-kanak yang biasanya berkembang: penyelidikan menggunakan tugas atribusi sosial." Fungsi tingkah laku dan otak
  • Stiles J, Jernigan TL; Jernigan (2010). "Asas perkembangan otak." Kajian Neuropsikologi

Apa yang perlu dilakukan apabila anak itu menarik nafas panjang dan menguap

Bayi dilahirkan dengan kemampuan menguap, menarik nafas dalam-dalam. Sudah berada di rahim, mereka menunjukkan kemahiran ini setelah tempoh kehamilan 11 minggu. Sejak lahir, bayi suka menguap setelah tidur, ketika mereka sangat letih atau memutuskan untuk menyalin tindakan ibu mereka.

Tetapi jika bayi bernafas secara berkala, menguap sepanjang masa, ibu bapa harus berwaspada. Mengapa seorang kanak-kanak menarik nafas dalam-dalam, apa alasan untuk tingkah laku pelik, bagaimana menolong bayi ketika dia mati lemas, pelajari dalam artikel kami.

Nafas dalam-dalam melalui mulut memberi paru-paru sebahagian besar oksigen.

Dalam prosesnya, menguap mengencang, dan kemudian otot-otot wajah menjadi rileks, peredaran darah, aktiviti otak.

Nafas dalam-dalam menghilangkan keletihan, tekanan, tekanan psiko-emosi. Dalam keadaan patologi, menguap yang kerap adalah gejala yang membimbangkan. Memberitahu ibu bapa bayi mengenai masalah kesihatan atau keletihan yang teruk.

Dari artikel ini anda akan belajar

Mengapa kanak-kanak itu terus menghela nafas dan menguap

Sekiranya seorang kanak-kanak menghela nafas lega, menguap tiga hingga empat kali seminit dalam jangka masa yang singkat, ibu harus memperhatikan kenyataan ini. Terdapat beberapa sebab tingkah laku pelik bayi..

Patologi neurologi

Anak-anak yang gugup tidur dengan nyenyak, menggoda ibu bapa mereka setiap hari, sukar untuk bersentuhan, mudah bersenang-senang. Dengan bantuan nafas dalam-dalam, bayi berusaha untuk meregangkan otot-otot tegang yang dipegang di dalam maksiat, dengan tenang.

Seorang kanak-kanak dengan gejala seperti itu harus ditunjukkan kepada doktor pediatrik. Penyakit yang dikesan tepat pada masanya sembuh lebih cepat dan cekap.

Selepas pemeriksaan, pakar neurologi mungkin mengesyaki pelanggaran berikut:

  • Sindrom asthenoneurotic; Anak itu tertekan, lemah, selalu letih. Penyebab keadaan patologi adalah tekanan. Asthenia mungkin berada dalam rahim atau diperoleh sepanjang hayat..
  • Kutu saraf; Menyebabkan menguap ketika mengalami tekanan emosi, dengan keletihan yang teruk. Lulus dengan rawatan yang mencukupi semasa baligh.
  • Sindrom hiperventilasi; Pengudaraan meningkat beberapa kali dalam 1-2 minit. Seseorang bernafas dalam irama yang cepat, tetapi dia tidak mempunyai cukup udara. Patologi diklasifikasikan sebagai jenis neuropsikiatrik. Serangan itu disebabkan oleh tekanan, ketakutan, reaksi alergi, kerosakan fungsi organ dalaman. Sangat jarang berlaku pada kanak-kanak.

Pada nota! Dalam kes yang jarang berlaku, menguap yang kerap disertai dengan epilepsi. Seiring dengan terengah-engah, seseorang dapat melihat gejala lain dari "penyakit epilepsi": kekejangan, mati rasa, kemarahan, apatis.

Kekurangan oksigen dalam darah

Hipoksia adalah ciri bayi yang baru lahir, kanak-kanak berumur sehingga 4-5 tahun dengan hidung tersumbat, adenoid dan orang dewasa pada usia tua. Kekurangan oksigen dapat dijelaskan dengan alasan berikut:

  • Denyutan jantung yang cepat. Denyutan jantung meningkat disebabkan oleh sebab semula jadi atau disebabkan oleh patologi jantung.
  • Proses metabolik yang dihambat. Perlambatan metabolisme disebabkan oleh darah likat, ia mesti dicairkan secara perubatan, minum lebih banyak cecair. Kekurangan unsur surih, vitamin, kurang tidur juga memberi kesan buruk terhadap kerja organ dalaman, sistem, tubuh tidak dapat menampung beban, mengurangkan kelajuan kerja.

Kerja berlebihan

  • Sindrom keletihan emosi atau fizikal. Dengan kata mudah, kanak-kanak itu keletihan. Kekurangan tidur yang berterusan. Keletihan kronik menimbulkan rasa menguap. Selalunya menghela nafas ketika bangun tidur, bayi yang tidak tidur pada waktu malam akibat kolik, gatal-gatal, ruam lampin, lapar dengan kekurangan susu ibu.
  • Postur statik. Sekiranya bayi duduk di depan TV, membeku dalam kedudukan yang sama dengan mainan, lama-lama terbaring di dalam buaian tanpa ibu bapa, dia akan menguap. Otot menjadi kendur, oksigen tidak menyebar melalui darah dalam irama normal. Badan memerlukan aktiviti motor.
  • Monoton. Menguap kerana kitaran tindakan mekanikal yang sama berlaku lebih kerap pada orang dewasa. Oleh itu badan memberi isyarat perlunya mengubah irama kerja, menggoyangkan diri, berehat.

Patologi fisiologi kongenital dan diperoleh

Penyebab keadaan obsesif, sering menguap dan mendesah kuat adalah disfungsi organ dalaman atau kerosakan sementara dalam pekerjaannya.

    Penyakit kelenjar timus. Ini adalah sindrom Di George, hiperplasia, myasthenia gravis, dan tumor. Kanak-kanak dengan kecacatan kongenital cepat letih, tercekik jika naik tangga, menderita iskemia dan aritmia.

Selsema, penyakit virus

SARS, tonsilitis, faringitis menyebabkan batuk, sakit tekak, sakit. Dalam proses akut penyakit ini, kelenjar menjadi radang, menyekat laluan ke udara. Bayi mengalami sesak nafas ringan, kekurangan oksigen. Kanak-kanak itu terpaksa menelannya secara besar-besaran. Nafas seperti menguap.

Sebab lain

  • Alahan. Habuk, bulu, produk berbahaya bagi kanak-kanak menyebabkan sesak nafas, rinitis. Senario yang paling berbahaya adalah edema Quincke. Sesak nafas yang teruk, bibir biru, panik, bengkak kulit wajah, anggota badan menyertai serangan. Sangat memerlukan rawatan perubatan.
  • Kelengkungan tulang belakang, osteochondrosis. Lenturan lenturan tulang belakang yang salah pada organ dalaman (paru-paru, bronkus) tidak betul. Untuk bernafas sepenuhnya, bayi kadang-kadang mengangkat bahu, meluruskan punggungnya. Membuat menguap dalam, menyedut. Scoliosis memberi kesan buruk kepada tidur, anak selalu mengalami kesakitan di bahagian belakang, kaki, cepat letih.
  • Sakit di perut, gastritis. Peningkatan jumlah perut menghalang organ pernafasan berfungsi sepenuhnya. Kanak-kanak itu bernafas sekejap. Boleh batuk.
  • Helminths. Mereka menyebabkan mabuk badan secara meluas. Batuk, menghela nafas, kesukaran bernafas adalah gejala tahap penyakit lanjut..
  • Tempoh pemulihan selepas radang paru-paru, radang amandel, faringitis, laringitis. Pemulihan selepas keadaan akut memerlukan 1-2 bulan. Menghela nafas yang kerap dalam tempoh ini bukanlah tanda yang berbahaya..

Catatan kepada ibu bapa! Adalah mustahil untuk menahan menguap atau menghela nafas dalam keadaan keletihan yang melampau. Otak secara aktif mencari jalan untuk mendapatkan kembali kekuatan.

Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak sering menghela nafas

Asfiksia akut berlaku dalam beberapa kes:

  • Kanak-kanak itu mengalami serangan asma.
  • Sekiranya terdapat intoleransi terhadap ubat, makanan, mudah menguap, jika terdapat terlalu banyak alergen dalam darah.

Untuk bertindak dalam kes seperti itu, anda perlu cepat:

  1. Hubungi ambulans.
  2. Bayi yang tenang.
  3. Menetapkan irama pernafasan yang tenang.
  4. Celupkan tuala dengan air sejuk dan letakkan di dahi anda, merongkong tekak.
  5. Tepuk bayi di punggung sehingga dia merasa dilindungi.
  6. Bantu mengeluarkan item dari mulut anda.

Dalam kes ini, anda tidak boleh membalikkan bayi, membuat pergerakan, menyebabkan muntah. Letakkan mangsa di lantai dengan punggung ke atas, bentukkan tapak tangan beberapa kali di antara bilah bahu. Sebaik sahaja kanak-kanak itu mula khekat, menolak objek secara rawak, berhenti mengetuk.

  1. Pastikan bayi anda sentiasa berbaring.
  2. Ambil alergen yang jelas dari bayi, berikan antihistamin.

Penting! Meninggalkan serpihan tercekik sahaja tidak boleh sesaat. Pemergian ibu bapa dari bilik akan menyebabkan rasa panik, meningkatkan sesak nafas. Tunggu doktor bersama.

Beberapa petua lagi

Ibu bapa harus pergi ke klinik untuk mencari punca masalah pernafasan..

  • Dengan munculnya desahan biasa, kerap menguap pada kanak-kanak, mendaftar untuk mendapatkan pakar pediatrik. Doktor tempatan akan merujuk anda kepada pakar, menetapkan ujian. Anda tidak perlu menunggu diagnosis untuk membuat diagnosis dengan bantuan nasihat nenek.
  • Nafas yang terputus-putus dan bunyi luar di paru-paru adalah tanda jelas radang paru-paru. Bawa anak anda ke sinar-X dengan segera, walaupun tidak ada suhu, batuk.
  • Lulus pemeriksaan terperinci dengan pakar neurologi, ahli kardiologi, ahli alergi untuk mengecualikan atau mengesahkan patologi, memulakan rawatan gangguan.

Sekiranya selepas pemeriksaan, perbincangan dengan doktor tidak ada patologi, dan bayi terus menghela nafas, perhatikan keadaan tidur, rejimen hari dan rehat anak. Petua berikut akan membantu mewujudkan suasana yang selesa di rumah:

  • Ventilasi bilik secara berkala sebelum tidur dan siang hari..
  • Gunakan pelembap udara, terutama pada musim sejuk, ketika udara di apartmen dikeringkan oleh radiator.
  • Tetapkan rejimen minum. Pada usia 3 tahun, bayi perlu minum 1300-1500 ml air sehari, pada usia 4 tahun - sekurang-kurangnya 1.5 liter.
  • Berjalan sekurang-kurangnya 2 jam sehari.
  • Untuk memasuki halaman, pilih waktu dari 10.00 hingga 11.00 pagi, dari 16.00 hingga 20.00 pada waktu malam.
  • Berjalan-jalan di taman, dataran, dan tidak di sepanjang jalan raya.
  • Bayi mesti tertidur dan bangun pada masa yang sama. Tetapkan rutin harian yang betul.
  • Bercakap dengan anak-anak yang gugup dengan baik, jangan memandu ke pertunjukan yang bising, melindungi dari tekanan. Pada waktu malam dengan sukar tidur, berikan glisin, penenang ringan pada ramuan herba.
  • Lakukan urutan profilaksis dengan pakar pediatrik. Menguli membantu membetulkan kelengkungan ruang tulang belakang, mengendurkan otot, menegangkan badan.

Menguap, menghela nafas pada waktu malam, setelah berjalan-jalan atau makan malam yang hangat tidak boleh menimbulkan kerisauan di kalangan ibu bapa. Selepas beberapa tindakan seperti itu, bayi dan kanak-kanak prasekolah dengan cepat tertidur.

Dengan keinginan yang sering membimbangkan untuk menguap, sesekali menghela nafas, anda tidak boleh berlengah. Dapatkan bantuan perubatan di klinik kanak-kanak. Sekiranya terdapat penggera yang salah, berdasarkan ujian yang sangat baik, pastikan sekali lagi bahawa anak berada dalam keadaan sihat.

PENTING! * semasa menyalin bahan artikel, pastikan untuk menunjukkan pautan aktif ke sumber: https://razvitie-vospitanie.ru/zdorovie/rebenok_chasto_vzdihaet.html

Sekiranya anda menyukai artikel - suka dan tinggalkan komen anda di bawah. Pendapat anda penting bagi kami.!

Bayi yang baru lahir sering bernafas dalam mimpi: apa sebabnya dan bagaimana merawatnya?

Bagaimana untuk mengetahui sama ada bayi bernafas dengan betul atau tidak?

Tidak selalu perlu untuk mengajar anak itu bernafas dengan betul, pertama anda perlu mengetahui nafas mana yang dia gemari, atau lebih tepatnya, jenis apa. Pernafasan seperti itu boleh berupa dada atau perut atau bercampur. Sekiranya ini adalah jenis dada, maka anda dapat melihat dengan tepat bagaimana dada berfungsi, dengan perut - nampaknya bayi bernafas dengan perutnya. Sekiranya pernafasan bercampur, maka dada dan peritoneum akan terlibat dalam proses tersebut. Ibu dan bapa muda harus tahu bahawa kebanyakan bayi bernafas secara peritoneal, yang bermaksud bahawa pakaian mereka mestilah bebas agar tidak menghalang pergerakan mereka. Hanya dalam kes ini pernafasan anak perempuan atau anak lelaki akan menjadi mudah.

Sekiranya sangat penting untuk menentukan sendiri, tanpa bantuan doktor, berapa banyak pernafasan yang tepat untuk kanak-kanak adalah prosedur yang mudah. Hanya perlu difahami bahawa anak pada masa ini semestinya sihat sepenuhnya

Anda perlu mengaturnya, sesenang mungkin, biarkan menonton kartun, buku atau gambar.

Jam tangan dengan jam randik diperlukan untuk mengesan jumlah nafas yang diambil oleh anak dalam 60 saat. Norma akan berbeza - setiap kategori umur mempunyai:

Anak-anak, ketika ibu bapa mereka akan menguji pernafasan mereka, harus tenang dan tenang pada masa ini, tanpa menjerit atau risau. Sekiranya hasilnya bertepatan dengan yang ditunjukkan di atas, ini bagus, itu bermaksud bayi dibezakan oleh kekuatan dan kecergasan, dia selalu berjalan banyak dan terlibat dalam permainan aktif. Dengan pernafasan seperti itu, menurut ahli fisioterapi, paru-paru diluruskan dan berventilasi dengan baik, anak bernafas ke payudara penuh. Jadi sukar bagi virus, alergi dan jangkitan untuk menyerang organisma kecil.

Sekiranya pernafasan bayi berusia satu atau tiga tahun sesuai dengan 30-35 nafas, dan pada usia empat hingga enam tahun - 25-30 - maka kita dapat membicarakan hasil yang baik, anak jatuh ke jalan tengah. Ya, penyakit memang berlaku, tetapi ada kemungkinan untuk menghindarinya jika anda dapat mengajar anak anda bernafas dengan betul dari sudut pandang fisiologi..

Anda perlu memikirkannya ketika anak mengambil lebih dari 35 nafas seminit dalam satu atau tiga tahun, dan lebih dari 30 pada usia empat atau enam tahun. Nafas seperti itu boleh kerap dan dangkal. Nafas seperti itu tidak mencukupi untuk pengudaraan paru-paru yang baik, kerana udara tidak mencukupi untuk masuk, selebihnya, seolah-olah mengendap di organ seperti trakea dan bronkus, tidak mengambil bahagian dalam pertukaran gas.

Dan tidak menghairankan jika dengan bernafas seperti itu, anak sering terkena penyakit virus. Bayi ini lebih cenderung daripada yang lain berisiko menghidap asma bronkial atau penyakit lain yang serupa. Dalam kes ini, anda perlu mengetahui dengan tepat penyebab pernafasan kanak-kanak tersebut untuk menghilangkan punca masalahnya. Mereka mungkin tidak cukup aktiviti atau berhenti, kebiasaan duduk sepanjang hari atau gangguan postur, peningkatan pertukaran gas di saluran gastrointestinal, dan juga berat badan berlebihan.

Semasa memerhatikan dan menghitung nafas, anda harus memperhatikan beberapa ciri pernafasan, seperti irama, dan juga jeda antara proses inspirasi dan kadaluarsa:

Bagaimana bayi bernafas? Kami menganalisis jenis pernafasan

Untuk dapat menentukan jenis pernafasan dengan betul, anda perlu memerhatikan sedikit bayi anda:

Perkara terbaik untuk bayi adalah pernafasan perut. Tidak ada pakaian ketat yang boleh mengganggu pergerakan anak, dia harus tidur dengan baju tidur yang selesa, gadis boleh memakai baju tidur yang longgar.

Mengajar pernafasan anak anda dengan betul

Anda boleh menggunakan latihan khas yoga kanak-kanak. Mengajar bayi anda cara bernafas. Dia perlu mengambil pose sphinx atau singa. Bayi harus berbaring di perutnya dan meluruskan kakinya, dia boleh bersandar di telapak tangannya, serta lengan bawahnya, yang berada dalam posisi bengkok. Dada naik sedikit dan nafas penuh diambil. Dengan penyedutan seperti itu, udara terkumpul ke dada penuh - kemudian ia naik lebih banyak dan dapat terbuka. Kanak-kanak itu mesti menahan nafas (salah satu orang dewasa dihitung hingga 3) dan menghembuskan nafas dengan cepat, otot tidak boleh berehat. Sekarang jeda kecil selepas itu latihan diulang - mesti dilakukan beberapa kali lagi.

Untuk mengajar pernafasan perut, perlu meletakkan anak di punggung, permukaan harus rata. Pegangan terletak di bawah kepala, dan lutut dibengkokkan (sedikit). Semasa menghirup, perut mengembung seperti bola, sementara pernafasan mengempis. Latihan ini harus diulang 10-15 kali, bukan hanya mengajar pernafasan yang betul, tetapi juga menguatkan otot-otot peritoneum.

Penyakit yang menyebabkan pernafasan cepat

Senarai yuran yang mungkin menjadi penyebab peningkatan NPV termasuk:

  1. Apnea. Pertama, anak mula mengi, kemudian dia menahan nafas panjang. Ia menjadi normal dengan sendirinya, tetapi kadang-kadang kaki, lengan, bibir bayi memperoleh warna kebiruan, dia kehilangan kesedaran, yang menunjukkan kebuluran oksigen. Dalam kes ini, perlu mengurut dengan cepat, menaburkan air sejuk di wajah anak dan menghubungi pasukan ambulans. Kelaparan oksigen sangat berbahaya bagi bayi yang baru lahir: ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang besar dan kecacatan perkembangan..
  2. Penyakit sistem pernafasan. Ini termasuk selesema, yang dicirikan oleh hidung berair, demam, batuk, suara serak, kelemahan umum. Oleh kerana pembengkakan mukosa hidung, terhidu, suara pernafasan bayi terganggu.
  3. Asma bronkial. Nafas yang cepat dalam mimpi muncul sebelum serangan.
  4. Alahan. Ia tidak dianggap sebagai penyakit pernafasan langsung, tetapi dapat menampakkan diri melalui mereka. Peningkatan jumlah nafas muncul dengan pembengkakan mukosa, bayi mulai sering menghela nafas, yang menunjukkan kekurangan oksigen.
  5. Bronkitis kronik. Tanda-tanda utama penyakit ini adalah batuk yang berpanjangan (hingga dua bulan), basah pada waktu pagi, dengan pembuangan dahak bernanah, pernafasan berat.
  6. Pneumonia. Nafas sukar, demam ringan, batuk diperhatikan. Kanak-kanak yang lebih tua mungkin mengadu sukar bernafas.
  7. Batuk kering. Gejala utama: hilang selera makan, kelemahan, sedikit peningkatan suhu, batuk berterusan, nafas bising dan pernafasan.
  8. Penyakit jantung. Tachypnea kadang-kadang menunjukkan patologi jantung, sementara anak itu sering bernafas, dia mengalami penurunan berat badan dan sesak nafas walaupun setelah sedikit latihan fisik.
  9. Ketegangan saraf. Dengan tekanan yang teruk, amukan, proses pernafasan terganggu. Ia menjadi bising, kanak-kanak menghela nafas lega. Menguat atau, sebaliknya, selera makan hilang, sakit kepala mula terganggu, mudah marah, air mata muncul, tidur terganggu.

Tachypnea sementara selepas kelahiran

Pada paru-paru yang tidak dibuka sepenuhnya, kelebihan cairan intrauterin dipertahankan, kemampuan organ itu sendiri untuk menepu organisma kecil dengan oksigen berkurang, dan sedikit pembengkakan tisu mereka muncul. Dan sementara, pernafasan cetek yang cepat muncul, yang hilang ketika cecair keluar dari paru-paru. Tidak hanya cesarean, tetapi juga kelahiran pramatang atau cepat menyebabkan munculnya tachypnea pada remah pada jam-jam pertama selepas melahirkan.

Sekiranya terdapat pernafasan dalam yang bising, kulit kebiruan, diperlukan bantuan pakar neonatologi, yang akan memberi rawatan x-ray dada untuk melihat edema paru yang teruk, dan juga mendengarkan anak dengan fonendoskop untuk kehadiran atau ketiadaan rales basah

Penting untuk memastikan bahawa tidak ada risiko terkena radang paru-paru.

Bagaimanapun, pernafasan yang kerap, terutama tanpa alasan yang jelas pada kanak-kanak, memerlukan perhatian dan nasihat perubatan. Ini mungkin merupakan tanda pertama patologi tersembunyi serius dari organ dalaman. Hanya bantuan perubatan, diagnosis tepat pada masanya, serta rawatan yang ditetapkan dengan betul di kompleks yang dapat menyelamatkan seseorang, orang dewasa, dan bayi dari tachypnea selamanya.

Anda boleh memeriksa kadar pernafasan bayi yang baru lahir sesering yang anda mahukan, supaya ibu bapa berasa selesa. Ibu bapa muda akan mengukur kadar bayi dan kadar pernafasan berkali-kali semasa tidur. Biasanya, kurang tidur dan gangguan ketenangan bayi yang baru lahir akan meletihkan semua.

Mengapa kanak-kanak cepat bernafas

Pada bayi baru lahir, pernafasan cepat dianggap sebagai norma, dan ini berlaku untuk anak-anak yang lahir pada atau lebih awal. Sejurus selepas kelahiran, benar-benar semua bayi mengalami penyempitan saluran udara, dan kerana ciri ini, diperlukan lebih banyak pergerakan pernafasan. Selama bulan-bulan pertama kehidupan, jalan secara beransur-ansur berkembang, selepas itu frekuensi mula berkurang. Pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya, memerlukan lebih banyak masa. Sekiranya kegagalan pernafasan tidak berkaitan dengan usia atau aktiviti fizikal, ini adalah tanda masalah kesihatan..

Penyakit sistem pernafasan

Selalunya penyebab tachypnea adalah penyakit sistem pernafasan itu sendiri, kerana kerosakan organ secara langsung mempengaruhi kadar pernafasan

Untuk menentukan penyakit yang disebabkan oleh tachypnea, perhatikan adanya gejala berikut:

  1. Hidung berair, demam, lemah, batuk. Pada kanak-kanak yang sering mengalami selesema, masalah pernafasan lebih cenderung.
  2. Batuk kering, aduan sesak nafas. Dalam kombinasi dengan pernafasan yang cepat, gejala seperti ini menunjukkan serangan alergi. Semasa serangan, selaput lendir laring membengkak, menjadikannya lebih sukar untuk bernafas.
  3. Batuk, berdehit, kekurangan udara. Ini adalah tanda-tanda serangan asma..
  4. Demam, kelemahan, batuk berkala. Gejala yang dijelaskan dalam kombinasi dengan tachypnea wujud dalam tuberkulosis..
  5. Sesak nafas, batuk, demam. Dengan aduan seperti itu, radang paru-paru bronkial atau pleurisy adalah mungkin.
  6. Batuk yang berlarutan dengan pembuangan dahak yang banyak, mengi. Gejala serupa adalah ciri bronkitis kronik..

Penyakit kardiovaskular

Apabila tachypnea berlaku di tengah masalah jantung, ini dapat difahami dengan mudah. Kanak-kanak dengan penyakit jantung dan vaskular cenderung mengalami kelemahan umum dan mungkin mengadu sakit jantung. Sebagai peraturan, mereka sukar menambah berat badan. Selepas sedikit aktiviti fizikal atau percakapan, pernafasan menjadi lebih cepat.

Tromboembolisme paru adalah salah satu patologi serius yang memerlukan rawatan segera di hospital. Dengan penyakit ini, oksigen berhenti memasuki paru-paru, secara keseluruhan atau sebahagian. Di kalangan kanak-kanak, patologi serupa jarang berlaku. Perkembangan ini dipromosikan oleh pembentukan tumor, kegemukan, remaja ubat-ubatan hormon, rehat tempat tidur yang berpanjangan selepas pembedahan atau trauma..

Sistem saraf

Sistem saraf kanak-kanak lebih mudah terdedah, keadaan tertekan dapat memprovokasi bahkan kenaikan pagi di tadika. Tachypnea dalam keadaan kegelisahan berlebihan dijelaskan sebagai berikut: jumlah kortisol (hormon stres) di dalam badan meningkat, setelah itu dinding saluran menyempit dan tekanan meningkat. Akibatnya, nadi dan pernafasan menjadi lebih kerap. Seorang kanak-kanak dalam keadaan ini sering bernafas, berpeluh dengan tajam, menangis, dan juga mengadu sakit kepala, keletihan atau kurang selera makan.

Rawatan dalam situasi seperti itu tidak disediakan, kerana ini adalah reaksi normal badan. Tekanan yang terlalu kerap adalah jalan langsung ke neurosis; anda perlu mengelakkan keadaan sebegini mungkin..

Punca Kerap Bernafas Semasa Tidur

Sebab munculnya pernafasan yang cepat setelah latihan fizikal, tekanan dan pergolakan emosi adalah kerana tubuh berusaha untuk mengembalikan kekuatan secepat mungkin. Manifestasi gejala adalah mungkin sekiranya tidak ada faktor tambahan dengan sejarah kegemukan atau berat badan berlebihan. Dalam kes ini, sindrom pernafasan cepat bersifat refleks. Untuk menyingkirkannya, anda perlu menurunkan berat badan ke tahap normal. Peningkatan frekuensi tindakan pernafasan dalam keadaan tenang adalah gejala sekunder penyakit serius. Ini mungkin patologi sifat psiko-neurologi, sistem kardiovaskular, sistem pernafasan, sistem saraf pusat.

Penyebab patologi yang paling biasa adalah:

  • anemia;
  • kegagalan jantung;
  • asma bronkial;
  • penyakit jantung koronari;
  • hipertiroidisme;
  • pleurisy;
  • embolisme pulmonari;
  • ketoasidosis;
  • pleurisy;
  • pneumosklerosis paru-paru;
  • pneumonia;
  • infarksi miokardium;
  • tindak balas alahan;
  • histeria.

Kerosakan jantung adalah kemungkinan penyebab kerap bernafas ketika tidur.

Dengan mana-mana patologi di atas, tachypnea bukan satu-satunya gejala. Proses keradangan paling sering disertai oleh demam, demam, kelemahan, dll. Penyakit kardiovaskular dicirikan oleh kehadiran rasa sakit di dada, sianosis segitiga nasolabial, kelemahan umum, pening. Dengan halangan saluran udara, keadaan bertambah buruk ketika berdiri di punggung anda. Sekiranya simptom berlaku semasa berbaring di sebelahnya, patologi jantung boleh disyaki. Patologi psikologi menyebabkan peningkatan pernafasan yang cepat (hingga 80 tindakan pernafasan seminit), gegaran tangan, konspirasi, kesedaran kabur, kelemahan otot.

Tentukan dengan tepat penyebab kemunculan gejala tersebut dapat dilakukan oleh pakar setelah pemeriksaan menyeluruh. Terdapat faktor yang mencetuskan perkembangan takipnea pada orang yang sihat pada masa dewasa. Ini termasuk: merokok, situasi tertekan biasa, penyalahgunaan alkohol, mengambil antidepresan dan penenang, kekurangan zat makanan. Kegemukan, kehamilan hampir selalu disertai oleh sindrom seperti pernafasan yang cepat. Dalam beberapa penyakit, peningkatan frekuensi dan kedalaman aktiviti pernafasan (ARI, SARS, influenza, dll.) Diperhatikan, tetapi tidak ketara.

Punca tachypnea pada kanak-kanak

Bagi kanak-kanak, tidak seperti orang dewasa, pernafasan lebih kerap. Bagi mereka, ini adalah perkara biasa dalam kebanyakan kes. Jadi pada bayi, fenomena ini disebut "transistor kerap bernafas". Ia muncul ketika paru-paru terlalu perlahan menyerap cairan setelah melahirkan. Dalam beberapa kes, bayi yang baru lahir ditunjukkan pengudaraan mekanikal dengan manifestasi tachypnea. Tetapi lebih kerap daripada ini, gejala ini tidak membahayakan kesihatan anak dan berlalu selepas beberapa hari dan terutamanya berlaku pada kanak-kanak yang dilahirkan oleh pembedahan caesar..

Bagi kanak-kanak dari 1 tahun hingga 12 tahun, perlu memantau aktiviti pernafasan mereka dengan teliti, kerana gejala pernafasan cepat boleh menjadi salah satu tanda patologi di atas.

Di samping itu, pada usia yang berbeza, kadar aktiviti pernafasan berbeza-beza:

  • dari kelahiran hingga 1 tahun - sehingga 35 nafas dalam 1 minit;
  • dari 1 tahun hingga 3 tahun - hingga 30 kali inspirasi / nafas dalam 1 minit;
  • dari 3 hingga 6 tahun - hingga 25 kali inspirasi / pernafasan dalam 1 minit.

Selepas 7 tahun, indikator harus mendekati norma dewasa.

Sekiranya tachypnea muncul pada kanak-kanak tanpa sebab khas, anda harus segera berjumpa pakar.

Punca pernafasan cepat

Tachypnea juga disebabkan oleh keseluruhan keadaan psikoemosi dan penyakit fisiologi:

  • patologi jantung;
  • infarksi miokardium;
  • radang paru-paru berlarutan;
  • serangan kejutan atau panik;
  • asma bronkial;
  • patologi tulang rusuk;
  • tumor otak;
  • penyumbatan bronkus;
  • gangguan endokrin kelenjar tiroid;
  • lesi sistem saraf pusat;
  • demam;
  • histeria;
  • kecederaan sternum;
  • tromboembolisme aorta paru.

Nafas yang meningkat pada waktu malam sering disertai dengan mimpi buruk. Tachypnea juga berlaku dengan amukan. Nafas menjadi seperti anjing pemburu setelah sekian lama berjalan. Pada pesakit dengan neurosis histeris, selain pernafasan yang cepat, terdapat ketidakstabilan emosi, serta serangan kemarahan.

Selalunya jumlah nafas meningkat dengan mendadak selsema, begitu juga sebelum dan semasa serangan asma, ketika seseorang secara harfiah tidak bernafas. Penyebab bronkitis kronik, terutamanya pada waktu pagi, batuk yang kerap dengan sesak nafas. Dengan sakit dada, radang paru-paru kemungkinan besar akan berkembang..

Tachypnea menyertai pleurisy dan tuberkulosis, yang merangkumi gejala lain - selera makan yang lemah, kelemahan, batuk basah, demam. Selalunya dengan peningkatan penyakit kardiovaskular kronik, seseorang mula bernafas dengan kerap dan tersentak.

Penting! Tachypnea adalah patologi dan fisiologi. Penyebab patologi adalah, seperti yang telah disebutkan di atas, penyakit bersamaan dan gangguan psikoemosi, jika tidak dirawat, yang muncul, inspirasi semakin mendalam, kebuluran sel oksigen bermula

Petua berguna untuk ibu bapa

Mengetahui betapa pentingnya bebas, pernafasan penuh bagi bayi yang baru lahir, perlu mengurangkan kesan faktor negatif.

Untuk melakukan ini, ibu bapa memerlukan:

  • mengekalkan suhu optimum (20-22 ° C) dan tahap kelembapan yang diperlukan (50-60%) di tapak semaian;
  • kerap melakukan pembersihan basah dan mengudara bilik di mana bayi baru lahir tidur;
  • elakkan merokok semasa mengandung dan di hadapan bayi;
  • jika boleh, buatlah pilihan untuk penyusuan susu ibu, yang menguatkan imuniti bayi kerana penerimaan imunoglobulin dan antibodi dari ibu;
  • pada musim untuk melakukan pencegahan selesema semua anggota keluarga;
  • jika salah satu orang dewasa jatuh sakit, dan tidak ada cara untuk menghadkan hubungan dengan bayi, jangan mengabaikan penggunaan topeng pakai buang dan keperluan kebersihan asas;
  • elakkan membungkus muka kanak-kanak secara berlebihan pada musim sejuk;
  • bersihkan hidung bayi secara berkala dengan flagellum kapas, dan dengan hidung berair, dengan aspirator, diikuti dengan penggunaan tetes berdasarkan air laut;
  • menjalankan prosedur yang meningkatkan kesihatan bayi: urut, gimnastik, mandian udara;
  • perhatikan bahawa bayi yang baru lahir tidur di sisinya, jadi kemungkinan aspirasi semasa meludah berkurang;
  • jika boleh, berjalan-jalan dua kali sehari.

Sebagai kesimpulan, kita perhatikan bahawa pernafasan bayi yang baru lahir dalam mimpi adalah varian norma pada usia tertentu. Membimbangkan perkara ini tidak berbaloi. Walau bagaimanapun, bayi juga tidak boleh diabaikan.

Penting untuk menjaga keseimbangan tertentu, "makna emas". Dan sekiranya terdapat sedikit pun kecurigaan, segera dapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan

Bayi menahan nafas sambil menangis - apa sebabnya?

Dengan kegembiraan saraf yang paling tinggi, sebilangan kanak-kanak sering menahan nafas ketika menangis. Keadaan ini dalam perubatan telah menerima istilah "serangan pernafasan afektif" (ARP). Bayi berhenti bernafas semasa menangis kerana kekejangan otot-otot laring selepas menghembus nafas. Otak berhenti menerima oksigen, yang kadang-kadang menyebabkan pengsan. Laryngospasme biasanya hilang tidak lama lagi, kerana disebabkan oleh pengumpulan karbon dioksida dalam darah dan perkembangan hiperkapnia, otak memberi isyarat untuk relaksasi otot-otot laring refleks. Kemudian tarik nafas.

Keadaan ini khas untuk bayi yang berumur lebih dari enam bulan. Pada kanak-kanak kecil, kesedaran tidak berkembang dengan cukup, sehingga mereka tidak dapat mengalami kegembiraan saraf yang paling tinggi. Apabila ibu bapa bayi yang baru lahir menghadapi masalah yang sama, ini hanya menunjukkan bahawa dia menangis kerana dia sakit.

Pertolongan cemas dan pencegahan sawan

Serangan apnea dapat berlalu tanpa disedari walaupun dengan pemantauan visual berterusan terhadap bayi yang sedang tidur. Sekiranya asfiksia teruk - kulit biru di sekitar mulut dan lipatan hidung, kekurangan pergerakan pernafasan yang berpanjangan, degupan jantung perlahan (pada kanak-kanak di bawah satu tahun, nadi lebih mudah dirasakan pada arteri brachial atau fontanel), pertolongan cemas harus diberikan kepada bayi:

  1. Anda perlu menggendong bayi yang baru lahir dan mencuba untuk menghidupkannya: sebarang kerengsaan taktil akan membantu, sama ada menepuk dan membelai bahagian belakang dari bawah ke atas, menggosok tangan, kaki, cuping telinga, menggelitik dan muncul di kaki.
  2. Anda boleh taburkan serbuk dengan air sejuk.
  3. Untuk memudahkan pernafasan, bayi perlu memusingkan perutnya, memusingkan kepalanya ke sisi (selalunya begini bayi prematur diletakkan di inkubator).

Sekiranya beberapa saat selepas permulaan manipulasi kanak-kanak itu tidak mula bernafas, pernafasan buatan diperlukan. Bayi diletakkan dengan punggungnya di permukaan keras yang rata, tuala digulung diletakkan di bawah bilah bahu, kepala sedikit condong. Dengan memegang kepala dengan tangan anda, anda perlu menghirup udara dalam bahagian kecil (bayi baru lahir mempunyai jumlah paru-paru yang kecil) secara serentak di mulut dan hidung. Sekiranya pernafasan tidak dapat dipulihkan selepas 5-8 nafas, urut jantung tidak langsung dilakukan.

Apabila seorang kanak-kanak dimasukkan ke hospital dengan disyaki apnea, prosedur diagnostik yang kompleks dilakukan, setelah itu langkah-langkah diambil untuk meringankan keadaan bayi. Rawatan ubat penyakit ini bertujuan untuk menghilangkan penyebab sindrom.

Ketika mengulangi serangan, langkah-langkah berikut diambil: suhu di dalam inkubator menurun, aliran udara di inkubator meningkat, bayi disambungkan ke sistem pengudaraan paru buatan.

Menahan nafas dalam mimpi dapat dicegah dengan mematuhi peraturan berikut:

  1. Bilik tidur harus sentiasa berventilasi dan dibasahi. Sebelum tidur, anak tidak boleh terlalu panas.
  2. Untuk bayi, anda perlu memilih tempat tidur yang betul: tilam elastik, keras, bantal hypoallergenic dan pengisi selimut (produk bulu tidak sesuai).
  3. Di hadapan bayi yang baru lahir, anda tidak boleh menyemburkan bahan kimia dan kosmetik rumah tangga aerosol, menggunakan minyak wangi, menyebarkan asap rokok.

Pada kecurigaan pertama mengenai apnea, perlu memindahkan tempat tidur anak ke bilik tidur ibu bapa: ini akan membolehkannya memantau keadaannya secara berterusan.

Bayi yang baru lahir sering bernafas

Dengan kelahiran bayi, ibu bapa mempunyai kebimbangan dan tugas baru, dan dengan itu timbul ketakutan baru. Semasa bertemu dengan anak pertama mereka, ibu muda selalu memikirkan pelbagai jenis masalah

Jadi, sebagai contoh, jauh dari satu wanita terlintas di fikiran: mengapa bayi yang baru lahir sering bernafas? Dan perhatikan pernafasan bayi anda. Semua kanak-kanak di bawah sebulan bernafas sama sekali berbeza dengan orang dewasa

Irama pernafasan bayi yang baru lahir sama sekali tidak teratur. Anak itu menarik nafas pendek dengan panjang yang berbeza-beza, kemudian menarik nafas dalam-dalam, di mana anda mungkin berfikir bahawa dia berhenti bernafas selama 10-15 saat, tetapi kemudian dia menarik nafas dalam-dalam dan kitaran itu berterusan. Pernafasan berkala seperti itu adalah normal bagi minggu-minggu pertama kehidupan. Dan hampir sebulan, pernafasan menjadi lebih kerap. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa tidak ada batas waktu khusus untuk ini, kerana bayi pramatang atau bayi dengan berat lahir rendah lebih tidak teratur daripada bayi yang lahir tepat pada waktunya dan dengan berat lahir tinggi.

Ketika bayi terjaga, dia bernafas seolah-olah dia melakukan aktiviti fizikal yang luar biasa. Dan sebenarnya, bayi yang baru lahir sering bernafas. Ini kerana pernafasan dangkal bayi tidak dapat memberikan darah dengan oksigen sepenuhnya, jadi ini diimbangi oleh peningkatan jumlah pernafasan. Orang dewasa bernafas sekitar 18-19 kali seminit, anak kecil sekitar 25-30 kali, dan bayi baru lahir 40-60 kali. Oleh itu, harus dikatakan bahawa sering bernafas untuk bayi bukan hanya normal, tetapi juga diperlukan, kerana ini memastikan tahap pengudaraan paru yang tinggi.

Oleh kerana pada masa kelahiran, mekanisme pernafasan belum terbentuk sepenuhnya, kekerapan, irama dan kedalaman pernafasan akan terus berubah.

Di samping itu, anda juga dapat melihat bunyi yang berlainan semasa pernafasan bayi, seperti gurgling, quuacking, purring atau suara yang serupa dengan suara lumba-lumba. Semua ini berlaku kerana banyak udara cepat melalui saluran hidung kecil dan sempit. Semua fenomena ini adalah ciri semua bayi yang baru lahir dan sangat normal bagi mereka. Oleh itu, anda boleh menjadi tenang, anda tidak perlu risau tentang topik ini. Segala-galanya akan berlalu dari masa ke masa.

Http: // netsna. com / deti / mladenec / chasto-dyshit-vo-sne. html

Http: // mladenecimama. com / zdorovye / novorozhdennyj-chasto-dyshit-vo-sne. html

Nafas kanak-kanak: apa yang normal dan yang tidak

Berapa kerap anda perlu memeriksa pernafasan bayi anda pada waktu malam?

Anda boleh memeriksanya sekerap yang anda mahukan. Sekiranya anda mempunyai bayi yang baru dilahirkan, anda mungkin sering merasa perlu untuk memeriksa nafas bayi anda pada waktu malam..

Tetapi menghilangkan diri dari tidur dan mengganggu bayi setiap masa akan melelahkan sesiapa sahaja.

Adalah berguna bagi anda untuk mengetahui bahawa Sindrom Kematian Bayi Mendadak (SIDS) sangat jarang berlaku, yang mempengaruhi kurang dari 1 dari 1000 bayi. Ada cara di mana anda dapat mengurangkan risiko menghidap sindrom. Semasa tidur, selalu letakkan bayi di punggungnya, dan jika dia berumur enam bulan atau kurang - biarkan dia tidur di bilik yang sama dengan anda.

Tidur bayi anda dalam satu malam boleh berubah: boleh menjadi tenang, aktif, kadang-kadang seorang kanak-kanak boleh menangis dan bermain-main dalam mimpi. Lama kelamaan, anda akan memperoleh pengalaman, dan anda akan menjadi lebih tenang. Semasa bayi membesar, keperluan untuk memeriksa pernafasannya akan timbul semakin kurang.

Walaupun tidak ada bukti bahawa monitor pernafasan untuk bayi mengurangkan risiko SIDS, anda boleh membelinya. Anda harus tahu bahawa monitor pernafasan dapat memberi isyarat palsu, dalam hal ini monitor seperti itu akan menyebabkan anda lebih cemas daripada ketenangan fikiran.

Apa pernafasan yang normal semasa tidur malam??

Terdapat beberapa kitaran pernafasan bayi yang baru lahir: ia mula bernafas dengan kerap dan dalam, kemudian pernafasan menjadi perlahan, ia menjadi lebih dangkal. Pernafasan seperti itu juga disebut pernafasan berkala. Dalam mimpi, jeda mungkin berlaku, yang berlangsung hingga 5 saat atau bahkan lebih lama, kemudian pernafasan dipulihkan dan menjadi dalam.

Pernafasan seperti itu dianggap normal. Pada bulan-bulan pertama kehidupan bayi, ia akan berubah, mendekati irama pernafasan dewasa yang biasa. Berikut adalah tiga cara untuk memastikan bayi anda bernafas secara normal:

  • Dengarkan: mendekatkan telinga anda ke mulut dan hidung bayi dan dengarkan bayi bernafas.
  • Lihat: bengkokkan sehingga mata anda memerah dengan dada bayi anda dan perhatikan dada anda bergerak ke atas dan ke bawah.
  • Rasa: bawa pipi ke mulut dan hidung bayi dan rasakan nafasnya pada kulit anda.

Adakah saya perlu risau sekiranya bayi bernafas dengan bising?

Berlaku dari semasa ke semasa menggerutu dan mendengkur bayi dianggap cukup normal dan tidak menjadi perhatian.

Semasa lawatan pertama anda ke klinik bersama bayi anda, doktor akan memeriksa jantung bayi dan mendengarkan dada. Sekiranya anda bimbang tentang pernafasan bayi anda, anda boleh berjumpa doktor mengenai perkara ini..

Hubungi doktor sekiranya:

  • bayi mengambil lebih daripada 60 nafas seminit;
  • berdehit selepas setiap nafas;
  • lubang hidungnya meradang, menunjukkan kesukaran bernafas;
  • kanak-kanak itu mengeluarkan bunyi tajam yang menusuk (pernafasan sukar) semasa menghembus nafas dan batuk yang menggonggong;
  • dengan pengecutan dada, otot dada (di bawah tulang rusuk) dan leher naik dan turun lebih banyak daripada biasa;
  • pernafasan ditangguhkan lebih dari 10 saat;
  • anda melihat segitiga kebiruan di dahi, hidung dan bibir (sianosis), yang menunjukkan bahawa darah tidak menerima cukup oksigen dari paru-paru.

Pencegahan

Apnea pada kanak-kanak di bawah satu tahun boleh dicegah. Sekiranya bayi dilahirkan tanpa patologi, sudah cukup untuk mengikuti beberapa peraturan mudah:

  • Bayi perlu dibaringkan pada posisi di sisinya. Kanak-kanak kecil sering membuang isi perut, menghilangkan risiko penyumbatan saluran udara.
  • Seorang kanak-kanak sehingga setahun tidak boleh tidur di atas bulu atau bantal lembut. Di tempat tidurnya mesti ada tilam padat elastik yang ditutup dengan lampin. Tidak termasuk bantal dan di bawah kepala. Sebaliknya, tuala, lampin atau sarung bantal dilipat diletakkan.
  • Adalah perlu untuk memerhatikan keadaan terma bayi. Ia tidak boleh dibungkus terlalu banyak sehingga tidak panas. Sejuk juga tidak dialu-alukan. Di dalam bilik di mana bayi tidur, seharusnya tidak ada draf, suhunya rata-rata dan dijaga selalu sama.
  • Lebih baik memberi makan bayi dengan susu ibu, ini mengembangkan alat otot bayi di nasofaring. Dengan menghisap dada, anak belajar bernafas dengan betul. Anda tidak boleh memberi makan anak berlebihan, jika tidak, dia akan mempunyai berat badan berlebihan, dan risiko apnea akan meningkat.
  • Penjagaan bayi yang sakit adalah betul. Sekiranya dia mengalami selesema atau cedera di kepala, dia mesti sentiasa diawasi. Adalah perlu untuk melindungi bayi dari kontak dengan pesakit yang menular agar dia tidak terserang jangkitan berbahaya.
  • Kecederaan kepala tidak boleh dibenarkan. Keluarkan dari buaian semua benda asing yang mungkin dilanggar dan dicederakan oleh bayi. Semasa kanak-kanak mula berjalan di sekitar bilik, susunlah bilik tersebut agar tidak ada bahaya cedera. Lebih baik meletakkan karpet di lantai agar bayi tidak memukul dengan teruk ketika jatuh.
  • Jangan tinggalkan anak kecil untuk masa yang lama dengan anak-anak yang lebih tua, terutamanya di syarikat besar. Apabila terdapat banyak anak, mereka melupakan yang lebih muda, berlari dan bermain-main. Mereka boleh mendorong atau menjatuhkan bayi dan tidak menyedarinya. Dan pada waktu malam, bayi mungkin mengalami apnea.
  • Sekiranya bayi mengalami dengkuran malam, langkah-langkah mesti diambil untuk mengatasi masalah ini. Bagi kanak-kanak kecil, berdengkur tidak normal dan ini menandakan penyimpangan dari norma. Ini berlaku bukan hanya pada bayi, tetapi juga pada anak-anak yang lebih tua.
  • Jangan biarkan kanak-kanak kecil bermain dengan benda kecil dan mainan yang dibongkar ke bahagian kecil.
  • Elakkan bersentuhan dengan bahan kimia, pencuci dan bekalan perubatan yang berbahaya. Sekiranya anak anda diberi ubat, anda perlu memastikan bahawa mereka sesuai untuknya. Jangan melebihi dos dan tempoh pentadbiran yang dinyatakan. Jangan mengambil ubat yang telah tamat tempoh.
  • Ventilasi bilik secara berkala dan jangan biarkan merokok berhampiran bayi..
  • Agar ibu bapa dapat menjalankan perniagaan mereka dengan tenang dan tidak selalu berada di tempat tidur bayi, para pakar telah mengembangkan alat khas yang melekat pada baju dan memberitahu bila serangan sindrom berlaku.

Langkah pencegahan juga merangkumi rejimen ibu yang betul sebelum kelahiran bayi. Dia mesti tepat pada masanya untuk mendaftar, kerap berjumpa doktor dan mengikut semua cadangan mereka. Dia mesti makan dengan betul supaya anak mendapat jisim yang betul dan tidak ketinggalan dalam perkembangannya. Tidak boleh ada tekanan dan latihan fizikal yang hebat sehingga bayi tidak dilahirkan sebelum waktunya.

Selepas kelahiran, doktor harus memerhatikan bayi secara berkala dan mencatat semua penyimpangan dari norma. Sekiranya berlaku sindrom apnea, pakar pediatrik harus segera menghantar bayi untuk diperiksa. Sekiranya keluarga mempunyai sindrom apnea pada kanak-kanak yang lebih tua atau pada orang dewasa, anda perlu memantau bayi dengan teliti dan, jika perlu, rawatan.

Selalunya penyebab berhenti bernafas secara tiba-tiba tidak jelas kepada doktor. Selalunya terdapat kes apabila anak yang sihat sepenuhnya tiba-tiba mati dalam mimpi. Dan dalam kebanyakan kes, semuanya berlaku kerana pengawasan ibu bapa. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, ibu bapa harus bertanggungjawab sepenuhnya untuk menjaga bayi mereka. Jangan biarkan dia tanpa pengawasan dan ingat bahawa sehingga setahun tidak ada yang lebih penting daripada kesihatan dan kesejahteraannya.

Apabila rawatan perubatan diperlukan?

Sekiranya anda mendengar mengi, maka analisa keadaan umum bayi. Hubungi ambulans jika anda melihat salah satu daripada gejala berikut: kulit biru di sekitar bibir; kanak-kanak itu dihambat dan mengantuk, kesedaran menjadi kabur; bayi tidak boleh bercakap.

Perlu diingat bahawa ada kalanya bayi menyedut benda asing secara tidak sengaja. Pastikan tiada benda kecil, perhiasan, mainan, manik dan rhinestones berhampiran bayi.

Mari kita rangkum dalam jadual situasi ketika mengi, kemungkinan penyebab dan tindakan anda dapat dilihat pada pernafasan anak (kami mengesyorkan membaca: bayi yang baru lahir sering bersin: sebab dan rawatan).

KeadaanSebabTindakan
Pada bayi, mengi berlaku secara berkala tanpa warna secara berkala, terutamanya semasa tidur (kami mengesyorkan membaca: apa yang harus saya lakukan jika bayi menggerutu?). Ia berkembang secara normal, pemeriksaan rutin pediatrik tidak menunjukkan adanya patologi.Ketidaksempurnaan fisiologi saluran pernafasan bayi. Tiada patologi.Tenanglah fenomena ini, keadaan akan berubah seiring dengan usia anak anda yang berusia setahun. Lihat doktor anda jika mengi anda terlalu kuat atau terlalu kerap, atau terdengar tidak biasa di telinga anda yang bayi anda buat semasa bernafas masuk dan keluar. Perkara utama adalah menyediakan keadaan yang selesa untuk perkembangan tubuh anak, melembabkan udara, menjaga suhu di bilik kanak-kanak dalam lingkungan 21 darjah Celsius, mengudarakan tapak semaian 2 kali sehari (lihat juga: norma suhu pada bayi yang baru lahir).
Mengi pada latar belakang jangkitan virus virus pernafasan akut atau selsema. Kacang tanah mempunyai batuk dan hidung berair.Penyakit virus.Rujuk doktor kanak-kanak dan doktor THT. Minum banyak dan keadaan yang selesa untuk bayi sebelum doktor tiba.
Anak secara berkala mengalami batuk atau hidung berair, yang tidak berpindah dari ubat anti-ARVI, berlangsung lebih dari 2 hari (lihat juga: mengapa anak berdengkur ketika tidur dan bagaimana menyembuhkannya?). Kerabat yang didiagnosis dengan alahan atau asma.Batuk alergi atau asma.Analisis apa yang boleh menyebabkan alahan. Pertama sekali, pastikan bahawa tidak ada alergen dalam diet ibu jika bayi menggunakan HB. Semasa memberi makan, bahan yang tidak diingini dapat dihantar kepadanya. Masa berbunga ragweed dan tanaman alergi lain, debu di dalam bilik, pakaian anak memainkan peranan. Hubungi ahli alahan anda, lakukan ujian alergen.

MENARIK: apa yang dikatakan oleh E. Komarovsky mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya kanak-kanak itu mempunyai suara yang serak?

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis