Cara menguatkan jantung di rumah

Kecenderungan untuk peremajaan penyakit yang ketara yang berkaitan dengan gangguan fungsi sistem kardiovaskular, menyebabkan kebimbangan doktor dan kegelisahan orang yang bimbang tentang kesihatan mereka. Dalam keadaan seperti itu, persoalan bagaimana menguatkan jantung menjadi sangat penting..

Sukar untuk menjawab dengan tegas pertanyaan itu, kerana langkah-langkah yang bertujuan untuk mengekalkan organ penting banyak dan beragam..

Yang mendasar di antaranya harus diakui pelaksanaan tindakan pencegahan yang mencegah kemungkinan proses patologi yang memberi kesan negatif terhadap keadaan jantung dan otot jantung.

Kebenarannya tidak dapat dipertikaikan: sesiapa yang diberi amaran bersenjata. Oleh itu, pengetahuan tentang faktor-faktor yang boleh membahayakan organ manusia yang paling penting, serta pemeriksaan pencegahan secara berkala - ini adalah kaedah yang memungkinkan untuk mencegah perkembangan manifestasi negatif dalam aktiviti jantung.

Bila perlu

Dalam mod normal, jantung berfungsi tanpa peringatan khas untuk dirinya sendiri. Gejala harus berjaga-jaga seperti:

  • sensasi yang tidak selesa di kawasan jantung - rasa berat, kesemutan, sensasi terbakar;
  • sesak nafas yang berlaku dengan sedikit latihan fizikal;
  • gangguan irama jantung;
  • keletihan, berpeluh berlebihan.

Tanda-tanda seperti itu harus menjadi alasan untuk pemeriksaan wajib.

Faktor-faktor risiko

Kesedaran mengenai inti pati ungkapan "Bantu diri sendiri" harus menjadi kunci untuk pencegahan patologi jantung.

Adalah penting dengan semua tanggungjawab untuk mendekati pengecualian faktor-faktor negatif yang mempengaruhi jantung dan boleh menyebabkan serangan jantung dan bahkan kematian. Antaranya:

  • keadaan tertekan;
  • reaksi emosi yang terlalu tinggi terhadap apa yang berlaku;
  • kekurangan zat makanan yang membawa kepada kegemukan;
  • pengambilan gula, garam, alkohol yang berlebihan;
  • merokok;
  • kekurangan aktiviti fizikal yang diperlukan.

Faktor-faktor tersebut mudah dihilangkan dengan penyesuaian gaya hidup. Keadaan utama adalah keinginan untuk sihat.

Sebab yang lebih serius

Sebagai tambahan kepada faktor-faktor di atas, terdapat prasyarat yang lebih serius untuk perkembangan patologi jantung. Ia:

  • pembekuan darah;
  • kesan negatif radikal bebas pada membran sel otot jantung;
  • keradangan miokard yang disebabkan oleh kehadiran proses berjangkit di dalam badan;
  • peningkatan kolesterol (lebih daripada 6 mmol / l), memprovokasi perekatan plak aterosklerotik ke dinding saluran darah dan pembentukan gumpalan darah;
  • diabetes mellitus, memberi kesan buruk kepada keadaan dinding vaskular;
  • tekanan darah tinggi - hipertensi, peningkatan nada vaskular, akibatnya jantung berfungsi dalam irama tegang.

Penyebab penyakit jantung yang penting, yang sukar untuk dibantah, harus diakui sebagai milik jantina dan usia tertentu. Berisiko adalah pesakit selepas 50 tahun, paling sering lelaki.

Cara untuk menguatkan

Pencegahan penyakit kardiologi yang serius membantu menjaga jantung dalam keadaan baik. Untuk tujuan ini, pendekatan bersepadu untuk masalah digunakan..

Keperluan untuk langkah pencegahan memberikan beberapa pilihan untuk menguatkan otot jantung. Ia:

  • penggunaan ubat-ubatan;
  • penyesuaian gaya hidup, menyediakan diet seimbang dan aktiviti fizikal aktif;
  • menolong perubatan tradisional.

Pendekatan ini mengelakkan berlakunya patologi jantung, dan sekiranya masalah yang ada diarahkan untuk pencegahan komplikasi.

Pembentukkan dadah

Jantung yang sihat tidak memerlukan bantuan ubat-ubatan. Pengecualian adalah adanya patologi kronik pada pesakit, antara yang paling serius ialah diabetes, asma, disfungsi hati atau ginjal.

Dalam kes ini, untuk menguatkan jantung, doktor menetapkan:

  1. Asparkam, Panangin, Magnevist. Menyumbang kepada ketepuan badan dengan kalium dan magnesium, dan juga meningkatkan proses metabolik pada tisu jantung.
  2. Riboxin Membekalkan nutrien, yang banyak menyumbang kepada normalisasi degupan jantung.
  3. Tekstur farmasi hawthorn. Ia mempunyai kesan yang baik pada nada otot dan bertindak sebagai penenang ringan.
  4. Rhodiola. Menstabilkan degupan jantung.

Pada musim bunga dan musim luruh, disyorkan untuk mengambil kompleks vitamin - Complivit, Undevit.

Kekurangan vitamin dan mineral disyorkan untuk tidak ditambah dengan makanan tambahan, tetapi dengan penyesuaian makanan.

Kursus terapi khas yang bertujuan untuk menguatkan jantung disediakan dalam keadaan di mana pesakit mengalami kecacatan jantung, obesiti atau hipertensi.

Untuk pentadbiran berterusan, ubat-ubatan kumpulan berikut ditetapkan:

  • Penyekat beta dan nitrat.
  • Statin.
  • Ubat Menstabilkan Tekanan Darah.

Pilihan dana (tablet atau suntikan) adalah hak prerogatif doktor. Ubat diresepkan secara individu untuk setiap pesakit. Ubat diri mengancam akan berubah menjadi komplikasi serius, jadi anda perlu diperiksa dan mendengar cadangan pakar kardiologi atau ahli terapi.

Bantuan pemakanan

Penyesuaian pemakanan tidak termasuk diet kelaparan. Untuk menguatkan jantung, anda perlu mendapatkan satu set vitamin dan mineral lengkap, termasuk komponen pemakanan penting seperti lemak, protein dan karbohidrat.

Jumlah makanan yang dimakan pada satu masa disyorkan kecil, tetapi anda perlu makan sekurang-kurangnya lima kali sehari.

Makanan yang tidak sihat

Untuk mengelakkan perkembangan aterosklerosis, yang merupakan akibat kolesterol tinggi dalam darah dan penyebab penyumbatan saluran dengan plak sklerotik, disarankan:

  • menolak hidangan berlemak, goreng, pedas;
  • tidak termasuk dari menu pengasam, daging asap, sosej;
  • hadkan penggunaan barangan bakar, muffin.

Makanan ringan yang cepat di jalankan bukan hanya melembapkan badan, tetapi membahayakannya, menyumbang kepada berat badan berlebihan, yang memberi kesan negatif terhadap kerja jantung.

Makanan sihat

Keutamaan harus diberikan kepada penggunaan makanan yang mengandungi jumlah magnesium, kalium, yodium dan vitamin yang mencukupi. Mereka dijumpai dalam jumlah besar dalam makanan berikut:

  • kalium - dalam pisang, kismis, anggur, zucchini, koko;
  • magnesium - dalam soba, oatmeal, walnut, makanan laut;
  • iodin - dalam keju kotej, bit merah, kubis;
  • vitamin - dalam lada merah (manis), jeruk, raspberi, epal, ceri, currant.

Pemakanan yang betul merangkumi memasak rebus, rebus, bakar, kukus.

Menu harus merangkumi:

  • jenis daging, ikan, produk tenusu rendah lemak;
  • bijirin - soba, oat, millet, barli, beras;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan, sayur-sayuran;
  • telur (tidak lebih dari 2-3 minggu).

Produk ini mengandungi keseluruhan vitamin dan mineral yang menyokong fungsi jantung dan organ penting lain.

Adalah wajar untuk mengehadkan pengambilan garam hingga 5-6 g sehari. Isipadu cecair - 1.5-2 L sehari.

Agar tidak menganggap keperluan untuk pemakanan yang betul sebagai makanan yang menyakitkan, disarankan untuk mengetahui fakta bahawa mengikutinya adalah cara hidup tertentu yang membantu menguatkan jantung, serta meningkatkan jangka hayat dan meningkatkan kualitinya.

Ubat rakyat

Di rumah, anda boleh menyediakan agen penguat yang berkesan. Berikut adalah beberapa resipi:

  1. Koleksi menenangkan. Gunakan buah hawthorn, pudina, valerian. Ambil secubit setiap komponen ditambah 3-5 tetes tincture farmasi valerian. Semua tuangkan 200 ml air mendidih.
  2. Kisar kacang, kismis, aprikot kering dan prun dalam pengisar, tambahkan 100 g madu dan kacau hingga sebati. Simpan campuran pembakar di dalam peti sejuk. Ambil 1 sudu teh tiga kali sehari.
  3. Merebus ubat campuran herba. Thyme, chamomile, calendula, St. John's wort, dan lemon balm mempunyai kesan yang baik pada jantung. Gabungan herba adalah yang paling pelbagai.

Sejak zaman dahulu lagi, bantuan seperti air mancur alam seperti kapulaga, bawang putih liar, madu, viburnum, lingonberry dianggap sebagai penolong jantung.

Latihan Menguatkan

Tidak mustahil untuk meremehkan kelebihan bersenam untuk menguatkan jantung. Mereka harus menjadi bagian integral dari kompleks langkah pencegahan yang menyumbang untuk menjaga tubuh tetap normal.

Antara aktiviti yang paling berguna dilakukan dengan peningkatan beban secara beransur-ansur:

  • berenang;
  • senamrobik;
  • Kembara dan berbasikal
  • kelas yoga.

Kesan positif diperhatikan sekiranya cadangan berikut diperhatikan:

  1. Enggan menggunakan lif.
  2. Sekiranya boleh, pergi bekerja tanpa bantuan kenderaan. Sekiranya ini tidak dapat dilaksanakan, atasi sekurang-kurangnya 2-3 berhenti berjalan kaki.
  3. Berjalan-jalan sebelum tidur, walaupun cuaca buruk.
  4. Latihan asas boleh merangkumi batang tubuh, selekoh, mengayunkan anggota badan, jongkok, latihan untuk pelbagai bahagian tulang belakang. Dianjurkan untuk melakukannya selepas bangun pagi sebagai gimnastik.

Ia tidak boleh terhad kepada langkah-langkah tersebut. Di bawah pengawasan pelatih yang berkelayakan, yang mengira beban individu yang layak, disarankan untuk secara bertahap meningkatkan optimum latihan kardio.

Keutamaan tidak boleh diberikan kepada sukan sukan, tetapi untuk latihan yang mengambil kira daya tahan tubuh dan keadaan otot jantung. Kelas di treadmill dan treadmill dibenarkan bermula hanya setelah pemeriksaan jantung menggunakan ultrasound dan ECG.

Ini amat penting bagi pesakit yang sebelum ini didiagnosis dengan patologi sistem kardiovaskular. Dalam keadaan ini, terapi senaman di bawah pengawasan ketat doktor adalah disyorkan..

Mengenai keperluan gaya hidup yang betul

Komponen penting penguat jantung adalah mengikuti peraturan hidup yang sederhana. Harus diingat bahawa penolakan tabiat buruk membantu mengurangkan risiko penyakit sistem kardiovaskular.

Kesan negatif sebahagian dari mereka dinyatakan seperti berikut:

  1. Pengambilan alkohol dan merokok yang berlebihan menimbulkan aritmia, takikardia, peningkatan kadar jantung, dan penyempitan saluran darah. Selain itu, bekalan darah ke jantung terganggu, mengakibatkan kelaparan oksigen. Gangguan seperti itu menyebabkan penyakit jantung koronari atau infark miokard.
  2. Tekanan emosi yang berterusan, keadaan tertekan disertai dengan pengeluaran adrenalin dan kortisol. Ini adalah cara langsung untuk meningkatkan kadar denyutan jantung dan, sebagai akibatnya, kerosakan fungsi jantung..
  3. Pelanggaran peraturan tidak memberi jantung rehat, yang memberikan kelonggaran jantung semasa tidur lapan jam penuh.

Pembasmian tabiat buruk, perhatian terhadap kesihatan seseorang akan mengelakkan kesan negatif dari faktor-faktor ini pada keadaan otot jantung.

Penggunaan kaedah yang dijelaskan secara bersepadu mengurangkan risiko komplikasi serius.

Kesungguhan, ketekunan dan mengikuti cadangan pakar akan memberi perlindungan sepenuhnya kepada organ yang paling penting - jantung. Langkah pencegahan akan menyelamatkannya dari kerosakan patologi dan pergolakan emosi..

Cara menyembuhkan jantung dan menguatkan saluran darah

Sekiranya keadaan fizikal bertambah buruk dengan kecurigaan kegagalan kardiovaskular, anda boleh segera pergi ke hospital dan mengalami banyak ubat kardio, dan pada masa yang sama parameter fizikal tertentu dapat bertambah baik, tetapi bukan keadaan umum. Dan semua penambahbaikan dapat dibahagikan kepada dua jenis - cepat dan padat, besar.

Serangan jantung, strok adalah keadaan di mana anda tidak perlu diseret dengan hospital. Setiap jam kegagalan memberikan bantuan penuh dengan kemungkinan komplikasi. Tetapi alasan untuk menyekat pernafasan mungkin adalah alasan yang tidak berkaitan langsung dengan jantung. Contohnya, bronkus pesakit ditutup, pernafasannya secara berkala berombak. Anda boleh membuka bronkus dengan aminophylline, aminophylline dalam bentuk tablet dan dalam bentuk cecair. Sebab pelanggaran sistem pernafasan boleh datang dari sistem saraf, sistem pernafasan dapat dipengaruhi oleh proses keradangan. Semua penyakit bergantung kepada sebab mental dan fizikal..

Yaitu, bronkitis boleh menyebabkan edema pada anggota badan dan paru-paru. Ini akan menimbulkan masalah pada sistem peredaran darah. Bronkitis boleh menyertai selesema. Doktor sangat enggan menulis "bronkitis" dz - nampaknya, mereka mempunyai semacam pemasangan di atas. Influenza boleh menyerang tekak, bronkus, boleh menyebabkan radang paru-paru, memberi komplikasi pada jantung dan organ dalaman yang lain.

Keadaan sistem kardiovaskular boleh diperburuk oleh beberapa siri sentimental, rancangan TV ("Lelaki dan wanita", "Tunggu saya", dan lain-lain), ketika dispnea, fenomena asma mungkin muncul dalam keadaan umum yang benar-benar normal.

Tekanan, penggunaan tenaga yang berlebihan (vampirisme), kurang tidur yang kerap, pemakanan yang buruk boleh merosakkan kesihatan.


Dalam setiap kes, ketika memberikan bantuan, sekurang-kurangnya dua tahap mesti dibezakan - ini adalah pertolongan cemas dan rawatan. Pertolongan cemas harus menormalkan pernafasan, bekalan darah ke organ penting, bahagian badan. Dalam kes ini, penting untuk mengambil kira kedudukan badan di mana pertolongan akan menjadi paling berkesan. Sekiranya kegagalan pernafasan, pesakit tidak perlu dibaringkan - lebih baik duduk di kerusi. Apa yang seterusnya - untuk memberi oksigen, selalu ada pilihan rawatan. Sekiranya nitrogliserin dan isoket tidak membantu, maka bronkodilator, aminophylline harus digunakan. Ubat langsung yang bertindak pada jantung adalah nitrogliserin, dan jika tidak ada peningkatan daripadanya, maka penyebab gangguan itu tidak bergantung langsung pada jantung.

Daripada kardioterapi yang kompleks, yang tidak membawa kepada peningkatan, aminofilin membantu, ini bagus, tetapi fenomena bronkitis dan asma tetap mungkin berlaku, mereka perlu ditangani bukan di bawah bimbingan pakar kardiologi, tetapi ahli pulmonologi.


Trombosis boleh membahayakan jantung (18), mungkin ada keadaan pra-infark, kami mengatakan bahawa setiap jam sangat penting.

Organisma hidup sangat kompleks. Ia dikendalikan oleh program yang "dipasang" ke dalamnya di peringkat DNA. Walaupun mengetahui ciri umum program ini, program tersebut dapat dipengaruhi pada tahap kesedaran dan tahap bawah sedar; sekarang mereka sudah berusaha mempengaruhi program-program ini di peringkat genetik, dan di peringkat sel.

Anda boleh meningkatkan pencapaian sukan, tetapi anda tidak boleh melampaui peluang yang ada pada manusia secara semula jadi. Anda benar-benar dapat "mengalahkan" angina pectoris dan sesak nafas, anda dapat menghilangkan ketergantungan ubat, anda dapat mengurangkan gejala yang berkaitan dengan beban yang akan datang atau dengan beban itu sendiri. Anda dapat meningkatkan kesihatan, memperbaiki keadaan jantung dan saluran darah.

Perkembangan angina pectoris dikaitkan dengan atrofi otot, termasuk otot jantung. Dalam kes ini, tugas kita bukanlah untuk memperbaiki keadaan kesihatan secara radikal, tetapi pertama-tama melambatkan dan kemudian menghentikan proses-proses ini. Sekiranya pencapaian sukan tertinggi tidak lagi berkembang, maka tugas kita adalah menghentikan penyekat fungsi motor, dan kemudian - tugas meningkatkan pencapaian sukan.

Sekiranya kita mempercayai doktor secara membuta tuli, maka satu rawatan ubat jantung, saluran darah, sendi, tanpa tindakan wajar kita boleh memburukkan keadaan kita. Tidak ada salap ajaib untuk sendi - mereka memerlukan banyak beban. Dan tidak ada keajaiban - pil, semua kemungkinan pil adalah pencegahan situasi krisis akut.

Untuk mencapai hasil yang kita inginkan, kita mesti berusaha memenuhi beberapa syarat di mana kita mungkin harus menghadapi syarat tambahan yang diperlukan, dan tidak wajib. Keadaan yang diperlukan mungkin merupakan rantai logik. Dan jika sekurang-kurangnya satu syarat yang diperlukan tidak dipenuhi, semua usaha kita mungkin tidak akan berguna. Dalam logik matematik, keadaan seperti itu disebut sebagai litar "DAN". Ini bererti bahawa kita dapat memenuhi senarai syarat khas yang panjang, tetapi jika kita melakukan sesuatu yang salah, mungkin tidak ada hasil yang diinginkan, walaupun kadang-kadang kamu dapat hasilnya jika kamu bergerak walaupun dalam satu arah yang tepat..

Sebagai contoh, - semuanya baik-baik saja, tetapi tubuh kekurangan garam yang bertanggungjawab untuk kekonduksian elektrik otot - dan kemudian kelesuan muncul. Tubuh mengeluarkan garam dari sisa dan bahkan dari tulang, dan keracunan berlaku. Keseimbangan air - garam adalah asas kesihatan.

Tugas yang kita tetapkan mesti dilaksanakan. Kita tidak boleh "membeli" kursus yang sama-sama sesuai untuk semua profesor yang mengiklankan pencapaian mereka, kerana tugas utamanya bukanlah membeli iklan, tetapi faedah kesihatan, menghentikan yang "buruk" dan melancarkan program "baik".

Keadaan jantung terjejas, termasuk gaya hidup, suasana hati yang buruk atau baik, muzik. Tidak ada yang dapat menindas tubuh, seperti wujud tanpa tujuan. Sebaliknya, muzik dapat melengkapkan keberadaan tanpa tujuan atau, sebaliknya, mempunyai kesan yang baik terhadap tujuan yang dicapai. Seorang lelaki sendiri, dengan kehendaknya sendiri, boleh memasuki dunia "lain" (yoga).

Bahagian utama kehidupan makhluk hidup adalah kelangsungan hidup, dan kepandaiannya bertujuan untuk memastikan kelangsungan hidup dan memenuhi keperluan super yang tidak lagi terkait dengan penyesuaian. Keupayaan untuk menyesuaikan organisma hidup adalah intipati kecerdasan. Tetapi algoritma kompleks yang sewenang-wenangnya tidak dapat dianggap sebagai kecerdasan, kerana kecerdasan adalah kebebasan memilih, tingkah laku yang tidak ditentukan.

Semua alat muzik bertindak berbeza pada tubuh dan jantung, dan semua alat muzik berfungsi pada sistem saraf pusat (CNS). Telah diperhatikan bahawa organ mempengaruhi aura, kandungan rohani seseorang, bahawa bunyi biola bertindak pada sistem saraf pusat. Rock - muzik, persembahan virtuoso, petikan yang kompleks tidak selalu berfungsi dengan baik di badan. Muzik "keras" dapat mengimbangi ketidakaktifan otak, dan oleh itu muzik akan sentiasa diminati. Gitar akustik, kecapi boleh memberi kesan penyembuhan pada jantung dan saluran darah. Mengenai pengaruh muzik (14).

Gejala utama disfungsi jantung ditunjukkan sebagai proses atrofi otot jantung. Di antara gejala ini, disfungsi jantung adalah perubahan irama degupan jantung, apabila degupan jantung yang cepat diselingi dengan pudar. Peningkatan jumlah serangan tersebut mungkin menunjukkan adanya aritmia dan fibrilasi atrium. Sebahagian daripada mereka, -
- Sesak nafas yang berlaku selepas senaman ringan.
- Bengkak bahagian badan.
- Sakit dada memancar ke lengan kiri, leher, rahang, atau belakang.
- Episod keletihan, kelemahan dan pening tiba-tiba
.

Agaknya, penyebab sesak nafas pada kanak-kanak dan orang dewasa yang menyalahgunakan alkohol adalah berbeza. Pada kanak-kanak yang sedang membesar, penyebab sesak nafas boleh menjadi pelbagai - dari alahan hingga penyakit jantung. Anda harus selalu berjumpa doktor, dan selalu, untuk mendapatkan rawatan yang berjaya, inisiatif anda sendiri harus diambil.


Pengaruh besar dipengaruhi oleh pemakanan, gaya hidup, keadaan sistem saraf, keadaan sosok.

Gangguan metabolisme garam memberi kesan buruk kepada seluruh badan, otot dan jantung. Garam bertanggungjawab untuk pengaliran pada serat saraf; dengan kekurangan garam, tubuh mula "keluar", memanfaatkan garam dari badan, mengurangkan kekonduksian tisu, garam juga dapat diperoleh dari sisa dari proses metabolik - kemudian tubuh diracun. Garam berlebihan dalam badan menyebabkan keracunan yang tidak kurang teruk. (Pada musim sejuk, kubis masin berguna; pada musim panas, garam minimum juga penting). Apabila pemburu di taiga dibiarkan tanpa garam, dia dapat menembak permainan agar tidak mati kelaparan. Tetapi makanan tanpa garam membawa kepada keracunan umum badan.

Pemakanan.
Anda tidak boleh makan secara menyeluruh pada waktu pagi jika anda mengalami masalah jantung. Pada waktu pagi lebih baik - bubur, pada waktu petang - makanan lebih teliti, pada waktu petang - beri, jeli. Segera setelah makan, lebih baik jangan minum minuman, teh, air. Bijirin dan soba berguna untuk kapal, tetapi soba menebal darah. Kissel membantu usus. Kandungan nitrat yang tinggi dalam semangka selalu dapat dinetralkan dengan vitamin C. Nitrat dalam tembikai juga boleh menyebabkan keracunan. Penyebab keracunan boleh menjadi hijau dalam salad; - sayur-sayuran dan buah-buahan harus dicuci dengan sabun cuci yang baik untuk memusnahkan bakteria dan sebatian kimia yang digunakan untuk meningkatkan jangka hayat. Kebersihan diri adalah syarat penting untuk fungsi jantung..

Buah dimakan mentah, jus - diproses secara termal. Sayur-sayuran memerlukan rawatan panas; rawatan haba baik untuk wortel dan tomato.

Pisang baik untuk jantung, tetapi mereka menebal darah.

Bawang putih, hijau, baik sebelum digunakan, dicincang halus atau dicincang.

Labu yang sangat berguna, jus labu, biji labu.

Adalah paradoks bahawa kadang-kadang orang yang tidak mempunyai masalah kesihatan cuba meningkatkan kesihatan mereka dengan kaedah berisiko sendiri. Dan kehilangan kesihatan dalam kes-kes seperti itu dikaitkan dengan kaedah penyembuhan yang tidak masuk akal, minum yang tidak perlu dan tidak masuk akal dari pelbagai ramuan, tincture, ubat-ubatan. Ia berlaku bahawa dari kaedah pemulihan kekurangan wang atau kemalasan dangkal.

Untuk menyembuhkan jantung dan saluran darah, anda perlu menguatkan jantung, dan menjadikan saluran lebih elastik. Selalu ada peluang untuk mengubah cara hidup secara rasional, pemakanan, aktiviti fizikal yang sistematik (berjalan, berlari, senaman, urut) diperlukan, anda perlu meletakkan gigi dengan teratur, meningkatkan tahap imuniti, meningkatkan daya tahan jiwa anda terhadap beban saraf, mewujudkan keadaan untuk pencernaan makanan dan asimilasi yang betul protein, lemak, karbohidrat dan unsur surih. Perlukan tidur dan rehat yang baik.

Mengenai pemakanan - pautan (11-13).

Merancang peningkatan beban kerja yang ketara tidak selalu membawa kepada hasil yang baik. Adalah perlu untuk meningkatkan beban secara beransur-ansur, sesuai dan sesuai dengan irama dan gaya hidup. Duduk di meja sepanjang hari, dan kemudian melakukan joging pantas atau latihan keras tidak masuk akal. Walaupun begitu, kunci untuk memperbaiki keadaan jantung dan saluran darah dalam penyakit iskemia harus dicari tepat dalam latihan fizikal (dalam penyakit hemoragik, istirahat adalah penting). Tidak semua aktiviti fizikal bermanfaat. Beban sedemikian, di mana tekanan yang berlebihan berlaku (squats langsung, push-up dari lantai, melenturkan punggung pada perut, menarik bar, dll.) Bahkan boleh membahayakan, meningkatkan tekanan darah yang sudah tinggi, dll. dan lain-lain..

Otot yang lembik, selulit, - merumitkan aliran limfa. Keadaan otot adalah faktor penting dalam kerja sistem kardiovaskular. Wanita dan lelaki perlu mengepam otot lengan dan kaki mereka. Tangan tidak boleh lembik - otot harus kuat dan tidak "tersumbat", tidak diperbudak.

Dalam menyusun rancangan pemulihan dengan bantuan aktiviti fizikal, kita tidak akan dapat mengatasi masalah pengaturan diri - penyekat automatik fungsi motor.

Menyekat keupayaan motor berlaku mengikut program tertentu. Program-program ini mesti diambil kira semasa membuat latihan fizikal tambahan (pautan 4 - video, latihan, simulator). Justru pergerakan mesin yang disekat, bukan pergerakan sedar. Sebagai contoh, seseorang mempunyai pergerakan angina pectoris; dia berhenti untuk menarik nafas. Dia tidak dapat melangkah lebih jauh, tetapi dia dapat melakukan gerakan lain, misalnya, mengayunkan kakinya ke kedua arah. Contoh lain - suami menawarkan isterinya aktiviti yang menyenangkan, dan pemikiran dari pergerakan monoton masa depan mula menyakitkan kepalanya. Seorang wanita mungkin merasa lebih teruk kerana memikirkan pembersihan lantai yang akan datang, mengenai pembersihan apartmen.

Squats dan push-up dilakukan dengan senang di dekat dinding atau berhampiran meja tinggi. Seorang wanita dapat mendekati meja, dan seorang lelaki dapat bergerak lebih jauh dari meja untuk meningkatkan beban di tangannya. Maka beban pada tangan akan menjadi lebih banyak. Latihan sedemikian berguna untuk angina pectoris, untuk sesak nafas; dan latihan seperti itu juga berguna untuk atlet yang ada dari segi mengagihkan semula beban untuk meningkatkan pergerakan, untuk membuka pergerakan (4).

Di antara latihan, yoga sering digunakan. Tetapi banyak amalan yoga jauh dari selalu selamat, bahkan untuk orang yang kuat dan sihat. Bahkan ada yoga untuk wanita hamil, yang sangat berbahaya terutamanya bagi janin. Yoga tidak dapat dipraktikkan begitu saja, "dari sekejap." Kelas yoga boleh menyebabkan kecederaan, perlambatan reaksi otot, gangguan fungsi jantung, tingkah laku dan pemikiran yang tidak mencukupi. Kelas yoga boleh menjadi penyebab kecederaan yang diterima secara tiba-tiba selepas kelas, penyebab kemalangan bagi pemandu dan pejalan kaki. Mengenai Penyesuaian dengan Latihan Yoga - (10).


Tidak semua aktiviti fizikal berguna "buat masa ini." Kerja serong, berenang, berlari berguna apabila semuanya teratur. Dan bagaimana jika tidak semuanya teratur ?

Terdapat banyak jenis disfungsi jantung, dan biasanya ia tidak bermula begitu sahaja. Bentuk kegagalan kardiovaskular yang melampau menyebabkan strok. Fibrilasi atrium adalah salah satu bentuk ini, di mana atria tidak berkontrak dan ventrikel berfungsi tidak teratur, dengan frekuensi hingga 150 denyutan seminit atau lebih. Ia boleh berlaku dengan hipertensi arteri, kecacatan jantung kongenital, kardiomiopati, perikarditis, penyakit paru-paru obstruktif kronik, penyakit tiroid (dan terutamanya kerana fungsinya yang berlebihan), dengan jangkitan virus.

Pelanggaran jantung seperti itu, seperti fibrilasi atrium, dalam bentuk serangan dapat terjadi ketika mengambil ubat tertentu (termasuk diuretik), ubat untuk menghilangkan tekanan, dengan tekanan berlebihan, tekanan kronik, dan dengan alkohol.

Sekiranya fibrilasi atrium, anda harus segera menghubungi ambulans kecemasan dengan diagnosis awal - serangan jantung.

Aritmia dapat menampakkan dirinya sebagai pelanggaran irama degupan jantung setelah makan.

Senaman sederhana, urut, bertujuan untuk memudahkan aliran limfa dapat mengembalikan irama jantung (pautan - latihan - "penyingkiran aritmia"). Membantu jantung dalam kes ini adalah perkara yang baik, tetapi pertolongan seperti itu meningkatkan aliran darah ke kepala dan meningkatkan tekanan intrakranial, seperti nitrogliserin. Normalisasi pernafasan, latihan yang berguna untuk saluran darah (berlari, melompat, solat Arab) - dapat mengurangkan risiko komplikasi bekalan darah ke kepala.

Batuk dapat membantu serangan jantung - jika masalah pada saluran adalah iskemia.

Baru-baru ini, jumlah kematian akibat ubat-ubatan yang menghilangkan tekanan (dan termasuk dari haloperidol, ubat psikotropik) semakin kerap. Ubat-ubatan Amerika sangat berbahaya, serta-merta membawa tubuh ke keadaan anestesia, dan juga cepat berhenti bertindak (contohnya, propofol). Kegiatan Penggantian Hypnosis Anestesia Dijalankan pada Tahap Tinggi.

Tachycardia adalah peningkatan pada kadar denyutan jantung rata-rata, ketika denyut jantung berehat melebihi 100 denyut / min, dan boleh berlaku semasa terlalu panas, dengan miokarditis, akibat kegagalan jantung, disfungsi tiroid, dengan anemia, dan penyakit sistem saraf. Biasanya disertai dengan rasa tidak selesa di jantung.

Baricardia adalah penurunan kadar denyutan jantung, kurang dari 60 denyutan / min. Mungkin menjadi penyebab infarksi miokardium. Ia boleh berlaku sebagai fenomena dystonia neurocirculatory. Ia dapat dimanifestasikan dengan sindrom kelemahan nod sinus, dengan peningkatan tekanan intrakranial, dengan penurunan fungsi tiroid (hipotiroidisme), dengan beberapa penyakit virus, di bawah pengaruh sejumlah ubat. Boleh berlaku dengan neurosis, patologi sistem pencernaan.
dengan pengecutan jantung yang luar biasa (extrasystole). Penyebab kontraksi yang paling biasa adalah penyakit miokard, penyakit jantung valvular, penyakit arteri koronari, kesan refleks dari organ lain (dengan ulser gastrik, cholelithiasis, hernia diafragma, dll.).

Dengan peningkatan kadar denyutan jantung secara tiba-tiba dan melanggar irama jantung, teknik berikut berkesan:

-jangan tidur, duduk dan berehat;
-turunkan dan naikkan kepala, dengan kekerapan inspirasi dan kadaluarsa
-tekan bola mata dengan ringan selama beberapa saat;
-batuk tiruan
-aruhan muntah buatan; muntah menyebabkan reaksi perlindungan otak;
-urut aliran getah bening di bahagian besar badan - memudahkan kerja jantung;
-urut kepala, telinga.

Dengan penurunan kadar denyutan jantung rata-rata, penyakit yang mendasari itu sendiri perlu dirawat. Dalam kes yang teruk (terutamanya dengan sindrom sinus sakit), langkah sementara atau kekal ditunjukkan (menetapkan irama buatan).

Ramai orang berpendapat bahawa jantung dapat dirawat dengan pil. Tetapi ubat-ubatan harus digunakan dalam keadaan darurat, dan juga pembedahan.

Kapal dan jantung, organ dalaman disambungkan sehingga jika kita merawat satu, maka yang lain menderita. Sebagai contoh, kita menipiskan darah dengan aspirin (trombosis - pantat) - aspirin adalah anti-vitamin yang kuat. Dengan memusnahkan vitamin, aspirin mempunyai kesan berbahaya pada saluran darah (*).

Ubat yang baik untuk hati boleh memberi kesan buruk pada jantung. Oleh itu, anda tidak boleh minum semua jenis yuran untuk hati atau jantung. Makanan tambahan herba jantung boleh mempengaruhi fungsi hati.

Ubat untuk mengurangkan tekanan boleh menyebabkan kerosakan jantung dan, sebagai akibatnya, serangan jantung, strok. Pada tekanan tinggi, anda memerlukan lebih banyak rehat, menipiskan darah (7), anda perlu menghirup udara bersih, anda memerlukan aktiviti fizikal secara berkala.

Penggunaan ubat yang tidak masuk akal untuk menghilangkan tekanan boleh menimbulkan demensia, Alzheimer.

Kolesterol menyembuhkan saluran darah, dan apabila kolesterol tidak dapat mengatasi, kesan penyempitan saluran darah diperhatikan. Kolesterol bertindak pada metabolisme. Perjuangan melawan kolesterol memburukkan keadaan saluran darah. Walau bagaimanapun, terdapat keseluruhan rawatan yang mengurangkan kolesterol darah (ubat ringan dan ubat lain). Dengan penggunaan berterusan, Meldonium sebenarnya memperhebatkan proses penuaan dan layu. Meldonium dapat meningkatkan metabolisme dalam tempoh peningkatan aktiviti fizikal - sejak tahun 2014, ubat ini telah dianggap doping. Tidak mungkin meldonium membantu Maria Sharapova, yang telah menggunakan ubat ini secara berterusan sejak 19 tahun.


Apa bahaya rawatan "penggunaan masa depan", dan yang lebih berbahaya adalah rawatan penyakit yang salah ?

Apa-apa rawatan melemahkan sistem kekebalan tubuh, dan penurunan imuniti membuka pintu kepada penyakit. Penindasan imuniti tidak perlu membuka jalan kepada penyakit lain. Contohnya. Sakit belakang, doktor mengesyorkan urut. Sebenarnya, kesakitan menimbulkan masalah di perut. Diagnosis yang tidak betul kemudian dibuat - dan mereka merawat buah pinggang, menanam imuniti,. jarang berakhir dengan baik.

Ubat apa yang berfungsi di jantung ?

Ubat-ubatan yang benar-benar bertindak secara langsung pada jantung memberi kelegaan sementara, dan tubuh terbiasa dengan cepat. Yaitu - nitrogliserin bertindak pada jantung, isoket - pada kapal. Valocardine, corvalol, validol adalah ubat tidak langsung yang mempunyai kesan menenangkan, tetapi ia tidak mempengaruhi jantung secara langsung. Phenobarbital yang terkandung dalam ubat jantung seperti itu dilarang di Kesatuan Eropah. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan "tidak langsung" melegakan gejala kegagalan kardiovaskular, dan ubat-ubatan tersebut tidak menimbulkan ketagihan, dan ubat-ubatan yang secara langsung bertindak pada jantung adalah ketagihan, serupa dengan ketagihan dadah. Dan sangat mustahil untuk segera meninggalkan penggunaannya - ia berbahaya. Kemahuan penting diperlukan untuk menghilangkan ketergantungan ubat dan ia perlu dilakukan secara beransur-ansur, meningkatkan aktiviti fizikal, menggunakan kemungkinan bertindak pada ujung saraf (refleksologi, urut).

Isoket, nitrogliserin, semburan untuk jantung dan saluran darah bertindak sehingga setelah satu hari badan akan memerlukan lagi "dos" nya, dan jika anda tidak mengambilnya, anda akan mendapat sejenis "pecah". Dalam kes ini, anda perlu menetapkan tugas untuk melepaskan secara beransur-ansur dari ketergantungan dadah - tugas ini tidak dapat diselesaikan tanpa aktiviti fizikal dan tanpa rehat yang baik.

Sekarang rokok boleh dikaitkan dengan dadah. Mereka menambahkan ubat sintetik, dan menjadi sangat sukar untuk berhenti merokok. Program ketagihan rokok boleh merangkumi refleksologi, urut, hipnosis, tidur, senaman.

Dengan kekurangan kardiovaskular, yang timbul kerana beberapa sebab - anda tidak boleh minum alkohol - tidak pernah dan tidak pernah. Dengan sesak nafas dan angina pectoris, cubalah untuk tidak menggunakan lif, berjalan lebih banyak.

Tidak disangka-sangka, keadaan kesihatan anda mungkin bertambah buruk dari segelintir kacang yang dimakan (pistachio), buah-buahan kering, anggur, dan jus anggur. Anggur mungkin mengandungi sulfur dioksida, dan kacang GM dapat memberikan kesan memakan petunia, yang bertindak pada sistem saraf. Makanan yang diubahsuai secara genetik sangat berbahaya bagi kesihatan bukan sahaja orang itu sendiri, tetapi juga keturunannya di masa depan. Kacang soya GM berbahaya, gula-gula yang diimport. Adalah mustahak untuk mengelakkan memakan sosej yang tidak dibuat di rumah.

Aflatoksin sangat berbahaya. Mikroorganisma ini menjangkiti hati dan menyebabkan barah. Mereka tidak dipengaruhi oleh alkohol, suhu, mereka hanya takut cahaya langsung. Aflatoksin mungkin mengandungi vodka, susu, makanan bayi yang diimport. Segala sesuatu yang bertindak buruk pada hati juga bertindak buruk pada jantung, contohnya, minuman Coca - cola.

Kita mesti mengatakan secara berasingan mengenai susu dan produk tenusu - ia menjadi lebih berbahaya bagi kanak-kanak dan orang dewasa, oleh itu lebih baik tidak memakan susu apa-apa, mungkin ada sisa minyak sawit yang berbahaya, yang mana importnya tidak dilarang.

Nitrat berlebihan, yang menyekat sel darah merah, berbahaya bagi darah.

Semua penyakit kardiovaskular dibahagikan secara kondisional kepada 2 jenis - ini adalah iskemik dan hemoragik. Dengan manifestasi hemoragik, kerosakan langsung pada kapal berlaku, dan kemudian rehat adalah penting. Dan dengan penyakit iskemia, tekanan, peningkatan aktiviti, penting dengan latar belakang tindakan program layu yang dilancarkan di dalam badan itu sendiri dengan (sementara) ketiadaan latihan fizikal.

Sekiranya anda pergi ke gim dan memulakan latihan tanpa persediaan, anda boleh membahayakan diri sendiri. Anda perlu memulakan latihan secara beransur-ansur. Sebilangan besar latihan tidak termasuk dalam latihan - ini adalah squats langsung, push-up pada posisi terlentang, latihan dengan berat dan dengan ketegangan yang hebat, dengan beban pada perut. Beban pada perut juga merupakan beban pada jantung, dan beban apa pun harus dilakukan.

Mengetatkan tali pinggang atau membongkok, kita menimbulkan beban pada jantung. Dan ketika melakukan senaman, ketika tidak ada pelanggaran jantung, kita secara khas dapat membungkuk dan sedikit mengetatkan tali pinggang atau tali pinggang, kita secara beransur-ansur dapat menyulitkan latihan itu sendiri.

Setiap sistem, dan tubuh manusia, mempunyai penentangan terhadap pengaruh luaran. Dan nampaknya - mengepam akhbar harus mengurangkan perut buncit atau kendur yang berlebihan (kita tidak membicarakan kehamilan), tetapi sebenarnya, kesan sebaliknya diperoleh - bentuk perut dari "mengepam" tidak bertambah baik.

Sia-sia, wanita yang matang ingin menjadikan diri mereka perut yang "rata", seperti gadis-gadis. Itu mungkin, tetapi fisiologi seorang wanita percaya bahawa dia mempunyai perut kecil, perkara lain adalah bahawa bentuk perut boleh menjadi lebih baik atau lebih buruk. Mengikut fesyen, keindahan yang sebenarnya kadang-kadang sesuai dengan tubuh mereka, walaupun mereka boleh berpakaian cantik, di mana kesempurnaannya dapat menekankan warna pakaian, dan bukan potongan tubuh telanjang. Hidup sedemikian rupa sehingga fesyen dan sikap kita terhadap fesyen adalah maniak. Untuk menetapkan matlamat untuk mengubah tubuh anda, anda memerlukan angka yang nyata dan dapat dicapai.

Perut yang membesar membantu jantung "berbaring" di sisinya, dan bekalan darah arteri bertambah buruk. Oleh itu, bekerja dengan bentuk perut juga mementingkan kesihatan. Untuk memperbaiki bentuk perut, anda boleh menggunakan simulator ringkas (3).

Dengan angina pectoris rehat, senaman juga penting, dan latihan mesti dilakukan dengan berhati-hati. Latihan yang berguna termasuk berjalan dengan tongkat Skandinavia. Dengan angina pectoris, apabila timbul masalah semasa pergerakan, tekanan, jongkok langsung bahkan dapat memperburuk keadaan umum. Oleh itu, jongkok paling baik dilakukan dengan sokongan di atas meja tinggi atau di dinding - kesan tongkat Skandinavia diperolehi, pengagihan semula berat pada lengan dan kaki. Latihan seperti ini dapat dilakukan pada mulanya hanya beberapa kali sehari, dan meningkatkan jumlahnya menjadi 50-100 sehari (4-7).

Neumyvakin menunjukkan jongkok di dekat pokok - dia tidak menyelesaikan jongkok, bergantung pada pokok ini (3). Dia juga bercakap mengenai kesan positif tongkat Skandinavia, yang mengagihkan semula beban ketika berjalan.

Kita dapat bertindak berdasarkan program - squats dan push-up, dan kita dapat mengubah nisbah jumlah push-up dengan jumlah squats. Sekiranya kita perlu menaikkan kaki, kita melakukan lebih banyak squat. Kemasukan push-up ketika squat memberikan kesan pemindahan beban, yang sangat penting untuk membuka kunci pergerakan.

Mengenai pernafasan semasa bersenam. Buruk - terlalu banyak untuk mengurangkan jumlah udara yang dihirup dan buruk sehingga membuat pernafasan berlebihan. Untuk beberapa sebab, seseorang kadang-kadang berhenti bernafas secara intensif semasa pergaduhan. Kita dapat menghembuskan nafas di jongkok, dan menghirup push-up. Penyedutan juga boleh dilakukan apabila kaki dilanjutkan; Dengan mengubah jenis pernafasan, pelbagai latihan diperoleh. Jenis pernafasan semasa latihan harus stabil dan tidak boleh berubah semasa satu siri latihan.

Dengan angina pectoris, kemenangan utama adalah pembebasan dari pergantungan dadah. Ubat untuk aritmia, untuk asma bronkial boleh menjadi sangat mahal; - tetapi tugas kita bukan untuk memperkayakan firma farmasi dan farmasi, tetapi untuk memperkuat kesihatan kita.

Sendi tidak boleh dibuat sihat kecuali jika mengalami tekanan. Tidak ada salap "sihir", tetapi ada senaman ajaib, urut dan kesan tenaga.

Peredaran serebrum sedemikian rupa sehingga bahagian depan hemisfera menerima darah dari arteri karotid, dan bahagian belakang otak dibekalkan darah melalui arteri yang mengalir berhampiran vertebra serviks pertama. Oleh itu, masalah dengan vertebra serviks boleh menjadi penyebab gangguan peredaran darah di hemisfera posterior otak. Pelepasan vertebra serviks tidak boleh dipercayai "kepada siapa pun." Dan anda perlu tahu bahawa dengan mengurut anda boleh mendapat masalah daripada pelanggan sebelumnya. Ini bermaksud bahawa tukang urut harus berehat, berehat, putus hubungan selepas bersentuhan dengan orang sakit. Selepas dewasa, anda tidak boleh mengurut anak, - ibu harus mengurut anak, sekarang ada banyak bahan untuk mengurut anak. Vertebra tidak boleh "tersentak"; anda tidak boleh memusingkan leher anda dengan tajam. Urut tidak semestinya tidak menyenangkan.

Senaman sederhana dapat membantu otak anda beredar.

1. Doa Yahudi lama. Badan mengendur, kepala naik - menghirup, jatuh - menghembuskan nafas. Latihan seperti itu dapat dilakukan dengan kemerosotan kesehatan, ketika serangan angina pectoris, dan dengan angina pectoris.

2. Solat muslim. Kedudukan - Doa muslim, sebelah tangan menyokong kepala, dahi. Bahagian belakang mengubah pesongan, kepala condong ke kanan atau kiri dalam posisi condong. Latihan ini tidak boleh dilakukan jika keadaan bertambah buruk, dengan pembilasan darah ke kepala. Semua latihan harus dilakukan dengan kerap..

3. Doa ortodoks - penyamaan potensi tenaga, jari Slavik - dua jari, dan Sumeria - empat. Lengan melintasi badan ke arah - kelenjar getah bening ketiak, dahi, arteri perut, yang mengalir di bahagian tengah badan.

Semasa bersenam, atau ketika rehat, aritmia boleh berlaku. Penting bukan sahaja bilangan denyutan seminit, tetapi juga irama jantung. Denyutan nadi harus dipantau semasa bersenam agar nadi tidak melebihi 200 tahun. Aritmia tanpa peningkatan kadar denyutan jantung dapat dihentikan dengan urutan pinggul yang sederhana yang bertindak pada aliran limfa - (*). Aritmia yang berkaitan dengan peningkatan degup jantung yang mendadak, memerlukan panggilan kecemasan segera.

Seseorang tidak boleh sihat tanpa aktiviti fizikal. Berjalan itu penting, berlari adalah penting. Berlari dan menunggang sambil berdiri di dalam kenderaan awam "goncang" kapal dan kapilari. Sekiranya kesihatan tidak memungkinkan anda berlari, maka anda boleh melakukan larian pada simulator (**), letakkan tongkat di bawah pantat dalam keadaan berdiri, condong sedikit ke belakang, dengan sokongan pengikat - tali. Pemasangan simulator mesti sangat dipercayai..

Antara risiko penyakit kardiovaskular -
-disfungsi injap, pembekuan darah
---------------------------------------
-pelanggaran hati;
-ubat-ubatan dan ubat-ubatan;
-vitamin tiruan;
-metabolisme hormon (bir = hormon wanita);
-beban berlebihan;
-kurang tidur dan kurang rehat;
-tekanan, ketakutan;
-gigi bermasalah;
-kelenjar tiroid (masalah);
-mengambil ubat diuretik;
-mengambil ubat untuk melepaskan tekanan yang tajam;
-alkohol;
-merokok;
-jangkitan
- hipotermia dan terlalu panas, perubahan suhu persekitaran secara tiba-tiba;
-kecederaan
-pemakanan yang buruk;
- kebuluran yang tidak masuk akal;
- berat badan berlebihan;
- kemerosotan nada otot;
- air yang buruk untuk diminum;
- kopi tidak di bawah tekanan yang dikurangkan;
- teh yang kuat;
-pelanggaran keseimbangan air dan garam;
-kesan tenaga negatif;
- mood buruk.
. dan lain-lain.

Sistem "Dan", sebagai rantai keadaan, berfungsi sehingga walaupun terdapat satu masalah gigi, masalah muncul di jantung. Malah satu faktor boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular..

Memerlukan aktiviti fizikal. Tetapi sebelum anda melakukan aktiviti fizikal, anda perlu mengecualikan risiko, mengecualikan produk berbahaya dari diet, dan merawat gigi. Anda perlu merancang beban di bawah pengawasan pakar perubatan yang akan diinsuranskan semula - tetapi pendapatnya tidak dapat diabaikan.

Jangan minum air sebelum atau semasa bersenam. Tetapi atlet yang kehilangan sejumlah besar air perlu minum air untuk mengelakkan dehidrasi.

Peningkatan aktiviti fizikal adalah perlu bagi wanita yang mengalami menopaus. Daripada hormon yang hanya berfungsi sebagai pelepasan sementara, lebih baik pergi ke gim untuk mengurut.

Pada waktu pagi, elok minum segelas air panas. Selepas makan, anda tidak boleh langsung minum minuman manis, teh manis. Tetapi untuk membersihkan esofagus dari kepingan makanan dengan air sangat berguna.

Nafas adalah masalah kritikal. Doktor Konstantin Buteyko merawat banyak penyakit dengan senam pernafasan yang tidak dapat disembuhkan dengan ubat. Dia percaya bahawa pernafasan dalam-dalam membahayakan seseorang. Namun, sebenarnya, kaedahnya berfungsi, bertindak sehingga seseorang belajar atau melatih untuk menggunakan sumber yang lebih sedikit, kurang udara. Kaedah ini dikenali di England dan di beberapa negara maju yang lain..

Perkadaran pernafasan dan aktiviti sangat penting. Tanpa senaman fizikal, pernafasan juga menyediakan semua proses penting tubuh, dan dalam keadaan rehat lebih daripada separuh oksigen yang dimakan otak. Apa yang berlaku jika tubuh terbiasa dengan pemprosesan oksigen yang berlebihan - maka, ketika digunakan, peningkatan penggunaan oksigen tidak menghasilkan apa-apa. Oleh itu, adalah penting untuk memadankan bahagian penggunaan udara. Tetapi bernafas dalam-dalam sahaja tidak membahayakan.

Tiba-tiba kita mempunyai angina pectoris - dan kita mula bergerak - jadi kita membuat semacam "simpanan" kemampuan kita. Dan jika angina rehat hilang, dan menjadi angina pergerakan - ini adalah kemenangan besar.

Apa yang mendengkur semasa tidur adalah peraturan semula jadi terhadap oksigen berlebihan. Dan jika, sebelum tidur, merehatkan badan, menenangkan, maka dengkuran akan menjadi kurang atau tidak sama sekali.

Bawang putih, bit, lemon membantu membersihkan saluran darah. Tetapi penyucian saluran darah berlaku dalam keadaan tertekan, dan penggunaan bahan dalam jumlah besar berisiko. Dan selain itu, anda boleh menggunakan bawang putih Cina dengan mudah. Anda perlu memasukkan teh dengan lemon, bawang putih - jika sesuai, bit dalam makanan. Sayur-sayuran mesti dimasak, dan buah-buahan harus dimakan mentah. Sebilangan besar bawang putih dan lemon boleh merosakkan selaput lendir..

Anda tidak boleh "membeli" pelbagai kaedah rawatan berisiko - soda, air kencing, dll., Dll. Ubat terbaik adalah makanan biasa dan berita baik, gaya hidup aktif..

Dari gudang produk kardio perubatan -

Warfarin
Fragmin
Clexane
Heparin
Astrobin

(hampir semua persediaan pengencer mempunyai kontraindikasi untuk pendarahan)

LAGI PAKAIAN (PENCEGAHAN)

Thromboass
Aspirin (perkara yang sama)
Tsamifiban
Ticlopedin

Thromovazim (ubat dari Novosibirsk)
Streptokinase
Urokenase
Alteplaza

Furasemide
dan dengan penggunaan yang lebih lama -
Torasemide, ia menghilangkan lebih sedikit kalium. (Trigrim - buatan Poland).
Ia menyekat reseptor aldosteron dalam miokardium, mengurangkan fibrosis dan meningkatkan fungsi diastolik miokardium. Ia menyekat reseptor aldosteron dalam miokardium, mengurangkan fibrosis dan meningkatkan fungsi diastolik miokardium.

Torasemide, trigrim adalah ubat mahal, dan penggunaannya ditunjukkan ketika fungsi ginjal terganggu. Sekiranya fungsi-fungsi ini terganggu akibat jangkitan, maka manajemen tidak harus berkonsentrasi pada mendukung fungsi ginjal, tetapi terutama untuk menyembuhkan jangkitan. Dan selepas penyembuhan, selepas analisis, anda perlu memutuskan penggunaan dekongestan jangka panjang. Oleh itu, jika doktor yang hadir menetapkan penggunaan ubat mahal yang berpanjangan, maka anda boleh berjumpa dengan pakar lain. Dan di sini bukan hanya harganya. Untuk menggerakkan hempedu, hanya berbaring di sebelah kanan anda. Ubat hempedu, misalnya, allochol; dan penggunaan ubat ini malah beberapa kali membawa kepada fakta bahawa ubat ini harus digunakan seumur hidup.

Eufillin
Ubat ini merangsang pusat pernafasan dan pengurangan diafragma, meningkatkan fungsi otot interkostal dan pernafasan. Meningkatkan kepekaan pusat pernafasan terhadap karbon dioksida, meningkatkan pengudaraan alveolar, akhirnya menyebabkan penurunan frekuensi dan keparahan episod apnea. Normalisasi fungsi pernafasan menyumbang kepada ketepuan aktif darah dengan oksigen dan penurunan kepekatan karbon dioksida yang ketara. Dalam keadaan hipokalemia, pengudaraan meningkat.

Bahan aktif ubat boleh memberi kesan merangsang pada jantung, meningkatkan kekuatan dan degupan jantung, meningkatkan aliran darah koronari dan meningkatkan keperluan oksigen miokard. Nada saluran darah (terutamanya otak, ginjal dan kulit) menurun, kesan venodilating periferi berlaku, ketahanan vaskular paru menurun, dan tekanan darah menurun dalam peredaran paru.

Pada masa yang sama, aliran darah buah pinggang meningkat dan kesan diuretik sederhana muncul. Saluran empedu ekstraepatik mengembang, membran sel mast stabil, dan pelepasan mediator pelbagai reaksi alahan dihambat. Pengagregatan platelet juga dihambat (faktor pengaktifan PgE2; dan platelet ditekan), ketahanan eritrosit terhadap ubah bentuk meningkat (sifat reologi darah bertambah baik), trombosis menurun dan peredaran mikro dinormalisasi. Ubat ini mempunyai kesan tocolytic dan membantu meningkatkan keasidan jus gastrik. Dos tinggi mempunyai kesan epileptogenik.

ANTIBIOTIK DARI BRONCHITIS

Cefamed
.
(3 hari lagi diterapkan setelah normalisasi suhu badan)

analog Rusia yang lebih murah dari antibiotik generasi ke-3 -
Ceftriaxone

Ubat-ubatan rakyat untuk menguatkan jantung dan saluran darah

Peraturan umum untuk mengambil decoctions herba

  • awasi berat badan anda. Ingat bahawa perut yang meluap membahayakan sistem kardiovaskular;
  • jangan lupa tentang beban kardio. Hanya 15 minit berlari, berenang atau berjalan sehari meningkatkan jangka hayat sekurang-kurangnya 10 tahun;
  • berusaha menguatkan tulang belakang. Kerja setiap organ secara langsung bergantung pada sistem saraf pusat. Penyakit tulang belakang menyebabkan aliran keluar darah terganggu, sebab itulah jumlah oksigen yang mencukupi tidak memasuki jantung, yang menyebabkan penyakit sistem kardiovaskular;
  • lupakan tabiat buruk. Merokok, cinta kopi yang kuat dan minum alkohol menyebabkan aritmia dan penyakit koronari "motor" utama badan;
  • hadkan pengambilan garam. Garam berlebihan memerangkap cecair di dalam badan. Ini boleh menyebabkan hipertensi, bengkak dan memberi beban tambahan pada otot jantung. Tambahkan makanan kaya kalsium dan magnesium ke dalam makanan anda: kubis, labu, pasli, biji wijen, aprikot kering dan badam. Mereka membantu membuang lebihan air dari badan dan menguatkan sistem kardiovaskular..

Infus herba yang dibuat khusus untuk membantu sistem kardiovaskular yang lemah banyak. Tetapi anda perlu memilih sesuatu untuk diri anda dengan bijak. Beberapa kombinasi dapat meningkatkan tekanan darah dan nada jantung, sementara yang lain, sebaliknya, menurunkan tekanan darah dan relaks. Semuanya bergantung pada tahap dan jenis penyakit anda..

Agar tidak membuat kesilapan dengan pilihan, ada baiknya menghubungi doktor anda dan berunding dengannya. Dia akan memberitahu anda gabungan buah dan tumbuh-tumbuhan yang akan membantu secara khusus dalam kes anda..

Jangan lupa tentang perasaan anda sendiri. Dengarkan dengan teliti isyarat tubuh anda sendiri, kerana dia sendiri tahu apa yang sesuai dengannya dan apa yang tidak.

Untuk membuang bahan berguna dalam bahan mentah herba dengan berkesan, ia direbus. Biasanya persediaan herba jantung, yang terdiri daripada rizom, akar, daun, batang, bunga, buah-buahan, dll. tuangkan air mendidih dan biarkan meresap selama 15-40 minit (bergantung pada jenis bahan mentah).

Pilihan lain untuk menyediakan merebus adalah merebus secara langsung. Koleksi dituangkan dengan air pada suhu bilik dan dimasak di tempat mandi air untuk jangka masa yang sesuai (biasanya kira-kira setengah jam). Kemudian minuman dikeluarkan dari mandi dan tahan selama 15 minit.

Pastikan untuk menutup minuman dengan penutup sambil bersikeras. Beberapa resipi juga merangkumi kemasukan bekas dengan rebusan dalam tisu padat hangat..

Cara menguatkan jantung dengan tincture (kaedah rakyat)

Terdapat beberapa resipi berkesan merebus untuk membersihkan saluran darah dari kolesterol. Kesemuanya cukup mudah untuk disiapkan dan tidak memerlukan kemahiran khas untuk digunakan:

  1. Ambil bahagian yang sama (masing-masing 100 gram): tunas birch, bunga chamomile, rumput yarrow dan rumput immortelle. Campurkan semua bahan dan isi dengan setengah liter air mendidih. Masukkan campuran selama 35-40 minit. Untuk membersihkan kapal pada waktu malam, minum 250 ml naptka ini, tambahkan 1 sudu teh madu asli ke dalamnya, dan panaskan sedikit selebihnya dan minum pada waktu pagi setengah jam sebelum sarapan. Manipulasi seperti itu harus dilakukan setiap hari sehingga penuaian herba selesai;
  2. Buat kuah laurel. Untuk melakukan ini, tuangkan 7 daun daun laurel kering dengan segelas air mendidih. Selama 5-10 minit, rebus infusi dengan api kecil, dan tekan selama 4 jam. Minum minuman itu dengan meneguk kecil selama 3 hari;
  3. Campurkan 2 sudu besar. sudu beri rosehip yang dihancurkan, 5 sudu besar. sudu besar jarum cincang halus dan 2 sudu besar. sudu kulit bawang. Tuangkan campuran dengan 2 cawan air mendidih, dan kemudian rebus minuman dengan api kecil selama 12 minit. Kemudian bungkus bekas dengan kaldu dalam kain hangat dan lebat dan biarkan sehingga malam. Minum infusi selama 30 hari seliter setiap hari;
  4. Di bahagian yang sama, ambil bunga semanggi, buah-buahan dari sophora Jepun dan rumput geranium padang rumput. Kacau bahan. Pada 2 sudu besar. sudu besar bahan mentah herba itu hendaklah 500 ml air mendidih. Campuran yang dibancuh mesti dibiarkan semalaman. Kemudian tapis minuman dan minum 100 ml 3 kali sehari selama 60 hari.

Untuk resipi pertama, anda memerlukan: aprikot kering - 250 g, madu asli - 250 g, sedikit kismis, lemon, buah ara dan walnut, semua bahan mesti dicincang dan dicampur dengan teliti, menambahkan madu ke campuran yang dihasilkan. Ambil satu sudu teh tiga kali sehari selepas makan. Simpan di tempat yang sejuk.- Dalam setengah cawan air rebus tambahkan satu sudu ramuan hawthorn.

Untuk kerja badan yang utuh, sangat penting untuk menguatkan bukan sahaja jantung, tetapi juga pembuluh darah. Untuk pencegahan penyakit vaskular, perlu menurunkan kolesterol darah, menghilangkan produk berbahaya, meningkatkan aktiviti fizikal badan. Untuk meningkatkan keanjalan saluran darah, kami mengesyorkan menggunakan ubat rakyat yang terbukti:

  1. Ambil tanaman Sophora Jepun (buah-buahan), geranium padang rumput, sedikit bunga semanggi dan campurkan. Dua sudu besar kompleks yang dihasilkan tuangkan 0.5 liter air mendidih dan biarkan untuk meresap semalaman. Saring kaldu siap pakai dan ambil satu sudu 2-3 kali sehari.
  2. 1 sudu besar akar hancur dan kulit barberry, tuangkan 0.5 l air mendidih, biarkan hingga beberapa jam. Campuran yang ditapis diambil 3-4 kali sehari, 100 g sebelum makan.
  3. Teh hijau dengan balsem lemon atau daun pudina membantu menguatkan saluran, serta 1 cawan air tidak berkarbonat sebaik sahaja bangun.

Kami memberi anda 7 ubat-ubatan rakyat dengan keberkesanan yang terbukti untuk menguatkan kapal dan kapilari manusia. Sebilangan besar dari mereka benar-benar selamat untuk kesihatan, bagaimanapun, perkembangan kesan sampingan tidak dikecualikan. Adalah disyorkan untuk berjumpa doktor sebelum memulakan rawatan..

1. Bawang putih

Bawang putih menyumbang bukan sahaja untuk meningkatkan keanjalan dinding saluran darah dan ketahanannya terhadap sebarang faktor berbahaya. Ini adalah salah satu dari sedikit tanaman yang sifatnya dikaji secara aktif dalam pelbagai eksperimen dan kajian..

Kesan berikut direkodkan, contohnya:

  1. Relaksasi dinding otot saluran darah. Para saintis dari Jepun, mengkaji kesan ekstrak tumbuhan pada sediaan aorta tikus yang terpencil setelah terdedah kepadanya dengan norepinefrin adrenomimetik yang kuat selama 30 minit, menyimpulkan bahawa kelonggaran otot licin dikaitkan dengan pembebasan sejumlah besar oksida nitrat.
  2. Memperlahankan perkembangan aterosklerosis. Telah terbukti secara eksperimental bahawa bawang putih membantu melegakan keradangan pada pembuluh darah dan mengurangkan pemendapan kristal kolesterol di dindingnya. Fenomena seperti itu meningkatkan daya tahan intima (dinding dalam kapal) terhadap sebarang faktor pencerobohan yang mungkin berlaku pada lumen kapal, dan melambatkan perkembangan aterosklerosis pada peringkat awal perkembangan.
  3. Normalisasi profil lipid. Telah terbukti bahawa bawang putih menormalkan kolesterol. Tanaman ini menyumbang kepada peningkatan jumlah lipid “bermanfaat” (HDL) dan penurunan kepekatan aterogenik atau “berbahaya” (teroksidasi LDL, VLDL dan TAG). Akibatnya, tidak hanya perkembangan aterosklerosis di masa depan dapat dicegah, tetapi perkembangan lesi nekrotik pada plak akan ditekan, jika sudah terbentuk. Eksperimen dilakukan pada tikus jantan.

Sekarang ada sedikit maklumat mengenai cara menguatkan hati dengan ubat-ubatan rakyat. Terdapat resipi balsem yang sangat baik. Untuk menyediakan ramuan untuk saluran darah dan jantung, anda perlu mengambil pasli taman bersama akarnya (10 batang), masukkan rumpai ke dalam kuali dan tuangkan 1 liter wain kering ke dalamnya (anda boleh menggunakan putih dan merah), tambahkan dua atau dua tiga sudu cuka sari apel.

Resipi untuk menegangkan teh jantung. Perlu diambil sama: beri yang diperah dari buckthorn laut, hawthorn dan pinggul mawar. Dua sudu teh campuran dicurahkan dengan air mendidih (1 cawan) dan disuntik selama beberapa jam. Teh sudah siap! Tambahkan madu di sana dan minum untuk kesihatan anda! Sekiranya anda minum minuman seperti itu satu gelas sehari selama sekurang-kurangnya satu bulan, maka jantung akan menjadi lebih kuat.

Berikut adalah beberapa kaedah untuk menguatkan otot jantung dan dinding vaskular, yang diketahui oleh orang-orang sejak beberapa dekad yang lalu. Kepercayaan terhadap keberkesanannya adalah perkara peribadi bagi semua orang. Adalah penting bahawa pesakit dengan patologi yang ada atau berisiko menggabungkan kaedah tradisional dengan rawatan yang ditetapkan oleh doktor dan dengan pengetahuannya.

Resipi pertama. Kupas dan tatal lima kepala bawang putih, campurkan dengan jus sepuluh lemon dan dengan lima ratus gram madu. Ambil 4-5 sudu teh setiap hari selama kira-kira sebulan. (Dipercayai bahawa campuran ini membantu menghilangkan kolesterol jahat yang berlebihan, termasuk sudah tersimpan di arteri).

Resipi ke-3. 4 sudu besar sudu besar jus bawang campurkan dengan 4 sudu besar. sudu madu. Ambil 2 sudu besar. l x 4 kali sehari - 1 bulan. Sediakan campuran baru setiap hari. (Campuran ini, seperti yang sebelumnya, mempunyai kesan pengukuhan umum).

Resipi 4 (dengan sifat tekanan darah "stres") Apa yang disebut “pembicara” - beli di farmasi atau buat sendiri alkohol berwarna hawthorn, mengelak peony, valerian, motherwort dan corvalol, campurkan dalam bekas yang lebih besar dan ambil 15 tetes x 3 kali sehari selama sebulan, dan seterusnya dalam keadaan tertekan.

Di antara majlis rakyat terdapat cadangan mengenai pemakanan dan penyediaan ramuan ramuan herba.

Dalam diet untuk jantung, disarankan untuk memasukkan:

  • madu dan bukannya gula;
  • teh yang menenangkan dengan pudina, balsem lemon, valerian, hawthorn;
  • jus sayur-sayuran, misalnya, timun, wortel - untuk mengelakkan aritmia;
  • kayu manis
  • kismis dan kacang untuk makanan ringan di tempat kerja.

Kayu manis, kapulaga dan pala - "makanan tambahan" jantung semula jadi

Setiap kaedah mengurangkan risiko kerosakan miokardium. Mengatasi kesukaran dan kebiasaan berhenti akan memberi kesihatan yang baik kepada anda. Sekiranya anda memberi makan dan melindungi jantung dengan betul, ia akan memberi seseorang kehidupan yang panjang dan bertenaga tanpa penyakit.

Orang-orang dari zaman dahulu menggunakan tanaman untuk merawat pelbagai penyakit. Resipi yang paling berkesan bertahan hingga ke hari ini. Terdapat beberapa tumbuhan yang membantu menguatkan jantung. Walau bagaimanapun, seseorang mesti ingat bahawa ubat-ubatan sendiri boleh berakhir dengan kerosakan. Oleh itu, sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda harus mengkaji dengan teliti maklumat mengenai tanaman dan berjumpa doktor.

Sekiranya anda sering bimbang tentang sakit di hati, maka dalam hal ini selama seminggu setiap hari disarankan untuk makan 400 g kaviar labu, 7 walnut, 200 g kismis dan 4 sudu madu. Produk ini akan memulihkan fungsi jantung dan kesihatan akan kembali kepada anda..

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menguatkan jantung anda ialah kismis. Ia mengandungi sejumlah besar glukosa, yang memberi kesan yang baik pada nada otot jantung. Kismis tanpa biji (1.5-2 kg) mesti dicuci dengan air suam dan kemudian sejuk. Beri mesti dikeringkan dengan baik dan dimakan setiap pagi semasa perut kosong dengan 25-30 biji. Kaedah rawatan sedemikian untuk menguatkan jantung lebih baik dilakukan dua kali setahun.

Sebagai agen penguat untuk pelbagai penyakit sistem kardiovaskular, pasli sering digunakan. Untuk menyediakan campuran rawatan, anda perlu mengambil 10 g tangkai pasli segar tanpa daun, yang harus dituangkan dengan satu liter wain putih atau merah kering dengan penambahan dua sudu cuka.

1. Minuman dari darah tinggi

Kaldu mawar liar, hawthorn, motherwort dan pudina boleh dipanggil resipi klasik untuk rawatan hipertensi - komponennya menyumbang kepada penurunan tekanan yang perlahan dan beransur-ansur. Minuman ini juga mempunyai kesan pengukuhan umum pada jantung..

Cara membuat minuman:

  1. 250 ml air mendidih diambil setiap sudu campuran bahan-bahan ini..
  2. Isi campuran dengan air, tutup bekas dengan penutup dan biarkan selama kira-kira 40 minit.
  3. Kemudian ketatkan infusi dan anda boleh minum.

Dos kaldu harian yang disyorkan ialah 250 ml. Anda boleh minum lebih banyak, tetapi tidak kurang daripada norma ini. Jangan lupa bahawa sebilangan bahan ini boleh menyebabkan alahan, jadi anda harus memulakan dengan dos infusi minimum..

Kursus minimum kemasukan adalah 10 hari.

Ubat Penguat Otot Jantung

Satu lagi resipi berkesan dengan motherwort. Minuman ini akan membantu menguatkan sistem kardiovaskular, menjadikan kapal elastik dan tahan terhadap pengaruh negatif. Alat ini sangat sesuai untuk orang yang menderita VSD dan darah tinggi..

Ambil bahagian yang sama komponen berikut:

  • Motherwort;
  • St. John's wort;
  • Akar Valerian;
  • Melissa.

Herba Motherwort akan membantu mengembangkan kapal, melegakan kekejangan, sedikit menenangkan sistem saraf pusat dan degupan jantung, menurunkan tekanan darah dan tahap kolesterol. 8 lagi khasiat motherwort berguna untuk jantung, lihat di sini →

Bunga Hypericum mencetuskan proses regenerasi dalam tisu, menormalkan tidur dan meningkatkan prestasi otak.

Valerian dan lemon balm menenangkan saraf, membantu mengatasi insomnia, kerengsaan, tekanan darah tinggi. Mereka melegakan sakit kepala, melegakan kekejangan dan sakit di jantung..

Sediakan merebus seperti berikut:

  1. Campurkan semua bahan kering bersama dan tuangkan segelas air mendidih.
  2. Masukkan campuran ini selama 25-35 minit.
  3. Terikan cecair yang dihasilkan.

Ambil infus setiap hari tiga kali sehari, 100 ml 20 minit sebelum makan. Kursus terapi mengambil masa 7 hari.

Bukan rahsia lagi bahawa mencegah penyakit mungkin jauh lebih baik, lebih berguna dan lebih murah daripada memerangi penyakit yang sudah timbul. Itulah sebabnya, sebelum memulakan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, perlu menguatkan sistem kardiovaskular, yang tidak hanya penting, tetapi diperlukan untuk kehidupan yang panjang dan sihat.

Sekiranya terdapat kegemukan atau bahkan 5-10 pound tambahan, sangat penting untuk menyingkirkan pemberat, yang menghalangi kesihatan dan umur panjang. Sebaiknya melawan lemak badan dengan ubat-ubatan rakyat yang terbukti, yang utama adalah diet khas yang tidak termasuk makanan berlemak dan goreng, gula-gula dan produk tepung putih. Jangan lupa bahawa dengan pemakanan yang betul, diet harian harus terdiri daripada 50-60% buah-buahan dan sayur-sayuran.

Perlu diingatkan bahawa dari sudut pandang ubat berasaskan bukti, ubat-ubatan tersebut tidak sesuai dengan tahap keberkesanan semasa. Tetapi latihan menunjukkan bahawa selepas penggunaan kursus, seseorang mempunyai perubahan positif.

Dana ini merangkumi:

  • Riboxin,
  • Cocarboxylase,
  • Asparkam dan Panangin.

Pencegahan penyakit kardiovaskular - jalan menuju jantung yang sihat

Agar jantung sentiasa sihat, perlu dilakukan pencegahan penyakit kardiovaskular.

Sebagai permulaan, jika anda mengikuti diet, fikirkan seberapa baik pemikirannya. Sebagai peraturan, menjalani diet, seseorang adalah yang terakhir memikirkan jantung. Oleh itu, sangat penting untuk mematuhi pemakanan yang betul. 50-60% dari diet harian mestilah terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

  • Perhatikan berat badan anda dan jangan makan berlebihan. Ingat bahawa berat badan berlebihan menjadikan fungsi jantung sukar. Dalam artikel pemakanan untuk jantung, anda akan mendapat cadangan terperinci untuk pemakanan yang betul..
  • Melakukan senaman. Sukan harian, berenang, senaman pagi melatih jantung dengan sempurna. Luangkan 15-20 minit sehari untuk bersenam dan sistem kardiovaskular anda akan diperkuat..
  • Kuatkan tulang belakang anda. Semua organ dihubungkan dengan sistem saraf pusat. Oleh itu, penyakit tulang belakang menyebabkan gangguan impuls saraf dan kesukaran dalam aliran darah. Akibatnya, jumlah oksigen yang diperlukan tidak sampai ke jantung. Ini membawa kepada penyakit jantung..
  • Jatuhkan tabiat buruk. Pengambilan kopi dan alkohol yang berlebihan menimbulkan aritmia, merokok - penyakit jantung koronari. Ini memerlukan perkembangan penyakit jantung yang lebih serius..
  • Kurangkan pengambilan makanan dan minuman yang merangsang. Ini termasuk perasa, teh, kopi dan lain-lain.
  • Jangan mengambil banyak garam. Sebilangan besar garam dalam makanan mengekalkan air di dalam badan. Ini meningkatkan tekanan darah, memprovokasi pembengkakan dan memberi jantung beban tambahan. Masukkan makanan magnesium dan kalsium dalam makanan anda (kubis, labu, pasli, badam, walnut, biji wijen, aprikot kering, ikan kod, halibut, biji bunga matahari dan lain-lain). Mereka mengeluarkan lebihan cecair dari badan dan membantu meningkatkan fungsi jantung..
  • Sekiranya terdapat penyakit jantung, cubalah makan lemak haiwan sesedikit mungkin (mentega, lemak babi, daging sapi dan daging spesies burung berlemak, dll.). Mengabaikan lemak dan kolesterol sepenuhnya juga tidak digalakkan. Mereka menyumbang kepada sintesis hormon dan pembentukan membran sel. Masukkan sup sayur-sayuran dan susu diet anda, keju kotej, salad hijau, ghee, telur. Ikan dan daging tanpa lemak harus dimakan tidak lebih dari 2 kali seminggu..
  • Anda akan mendapat cadangan yang lebih khusus dalam artikel berikut:
  • Jus anggur merah adalah pencegahan yang sangat baik terhadap serangan jantung. 1 cawan jus segar menentang penampilan gumpalan darah, kerana membersihkan saluran yang memberi makan jantung. Ia lebih berkesan daripada aspirin, kerana mengurangkan aktiviti platelet sebanyak 75%, dan aspirin hanya sebanyak 45%.
  • Susu (bukan lemak). Kejadian penyakit jantung dikurangkan sebanyak 2 cawan susu rendah lemak.
  • Vitamin untuk jantung. Makan makanan yang mengandungi vitamin E (kekacang, sayur-sayuran, keju kotej, minyak sayuran, dll.). Vitamin juga berguna untuk jantung dan saluran darah: C, A, P, F, B1, B6.
  • Ikan. 4 keping ikan seminggu akan mengurangkan risiko anda terkena infark miokard sebanyak 44%.
  • Walnut. Makan 5 biji kenari setiap hari dapat memanjangkan umur anda selama 7 tahun.
  • Produk tenusu: susu, keju kotej, yogurt, yogurt.
  • Daging: ayam (terutama fillet), permainan (direbus atau dibakar), ayam belanda, arnab.
  • Minyak sayuran: bunga matahari, zaitun, kacang soya, jagung, badam.
  • Produk ikan dan ikan: salmon, tuna, trout, mackerel, remis, tiram, kerang.
  • Sayur-sayuran dan sayur-sayuran: kubis, labu, bit, tomato, wortel, hijau, selada.
  • Buah-buahan dan buah-buahan: anggur gelap, kismis, aprikot kering, walnut.

4. Bermakna untuk saluran cerebral

Kapal otak seperti yang lain tidak memerlukan pembersihan dan pengukuhan berkualiti tinggi. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan decoctions dan infusions yang disediakan mengikut resipi berikut:

  1. Ambil bahagian yang sama pudina kering, daun birch, rimpang burdock, kayu manis, pinggul mawar, buah eleutherococcus, teh ginjal. Campurkan semua komponen bersama. Setengah liter air mendidih tuangkan 25 gram bahan mentah herba dan biarkan di bawah penutup selama 40 minit. Tiga kali sehari, minum setengah gelas rebusan ini;
  2. Campurkan lima bahagian daun semanggi dengan jumlah rumput wormwood yang sama, dua bahagian myrtle, satu bahagian marjoram dan setengah bahagian rumput pasli. 75 gram campuran menyumbang satu liter air mendidih. Buat koleksi dan biarkan selama 2 jam. Setiap tiga jam anda perlu minum seperempat gelas;
  3. 2 sudu besar sudu biji rami cincang tuangkan segelas air mendidih. Masukkan kuah selama 40 minit.Sebelum tidur, minum minuman. Ulangi prosedur selama 3 bulan.

Cadangan penggunaan aktiviti fizikal

Petua untuk peningkatan tekanan fizikal yang tidak dapat dilihat pada jantung dan melegakan tekanan:

  • pergi bekerja dengan berjalan kaki atau meletakkan kereta anda dari pejabat;
  • jangan gunakan lif;
  • jika anda ingin berbual dengan rakan sekerja, berjalan di sepanjang koridor;
  • Jangan ragu untuk menyanyikan muzik yang menggembirakan;
  • berjalan pada waktu petang dalam cuaca apa pun;
  • semasa menonton TV, duduk lebih sedikit di kerusi berlengan, lakukan senaman regangan, condong ke sisi;
  • mandi dengan kontras pada waktu pagi dan suam pada waktu petang;
  • gunakan hujung minggu untuk berbasikal, mendaki;
  • lawati kolam renang dan kelab kecergasan.

Bagi mereka yang ingin meningkatkan beban jantung dengan serius melalui latihan berkala di pusat kecergasan, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • mulakan bukan dengan kuasa, tetapi dengan jenis beban statik (Pilates, callanetics, Pilates-ball);
  • mengawal nadi dan kesejahteraan anda, lakukan senaman mengikut kadar anda sendiri;
  • cukup untuk melakukan satu jam dua kali seminggu;
  • selepas 2-3 bulan, anda boleh memilih pilihan yang sesuai untuk latihan kekuatan;
  • jangan menggabungkan hari latihan dengan memunggah makanan;
  • Jangan terlibat dalam makanan tambahan dan koktel tonik;
  • Sebelum memulakan latihan biasa, periksa jantung dengan kaedah yang ada (ECG, ultrasound).

Kesimpulannya

Perubatan tradisional dipenuhi dengan pelbagai resipi untuk merebus, infus dan tincture pada ramuan. Herba adalah komponen perubatan semula jadi, dan anda tidak boleh menolak keberkesanannya. Salah satu kaedah yang paling popular untuk menyediakan persediaan herba adalah memasak. Merebus membantu bukan sahaja untuk mengekalkan sifat bermanfaat tumbuhan, tetapi juga menjimatkan masa dan tenaga anda semasa menyediakan ramuan penyembuhan.

Sangat baik menggunakan decoctions herba penyembuhan untuk pencegahan patologi kardiovaskular. Bahan-bahan yang terdapat di dalam beberapa tumbuhan membantu membersihkan saluran darah dari plak kolesterol, meningkatkan keanjalannya dan menguatkan dindingnya. Saluran dan jantung yang sihat adalah pencegahan terbaik untuk perubahan yang berkaitan dengan usia..

  1. Oleh itu, perubatan tradisional menawarkan banyak alat untuk mengekalkan keadaan "sihat" di tempat tidur vaskular dan mencegah perkembangan pelbagai patologi.
  2. Tempat penting dalam rawatan adalah perubahan gaya hidup dan diet.
  3. Sebelum memulakan terapi, anda perlu berjumpa doktor yang akan memberikan semua cadangan yang diperlukan untuk penggunaan hadiah semula jadi yang kompeten.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis