Ubat untuk meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak

Tingkatkan prestasi anda, tingkatkan daya ingatan, tumpuan dan perhatian

Pencapaian matlamat, lonjakan tenaga, pemenuhan rancangan kerja, kekurangan kemurungan dan kehilangan kekuatan - ini bukan slogan pakar pelatih, ini adalah peluang anda. Untuk melakukan ini, anda hanya memerlukan 2 kali sehari...

Ketahui lebih lanjut >>

Pada tahun 2011, filem Neil Burger "Areas of Darkness" dirilis berdasarkan novel 2001 oleh Alan Glynn. Peranan utama dalam filem ini dimainkan oleh Bradley Cooper, yang wataknya secara tidak sengaja menjadi pemilik ubat untuk meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak - sebilangan besar tablet NZT kecil yang memperluas batas kemampuan intelektual seseorang:

  • fungsi kognitif yang dipergiatkan,
  • peningkatan daya tahan terhadap beban berlebihan,
  • meningkatkan keupayaan untuk menganalisis dan mencari penyelesaian bukan standard baru.

Ubat-ubatan ini untuk meningkatkan ingatan dan peredaran otak membawa kejayaan cepat, pengiktirafan dan kekayaan wira filem, tetapi juga masalah cepat - termasuk kesihatan. Untuk otak yang cekap, saya terpaksa membayar dengan ketagihan dan sakit kepala yang teruk. Walaupun kuasa besar yang ditemui untuk belajar sendiri kelihatan hebat dan tidak realistik, "penghitungan" kecekapan nampaknya sangat realistik.

Sebenarnya, kedua-dua kuasa besar dan hubungan keberkesanan dengan bahaya diambil oleh pengarang dari kehidupan. Pada hakikatnya, ada pil kuat untuk meningkatkan ingatan, dan neurostimulan, dan ubat-ubatan yang secara dramatik meningkatkan daya tahan intelektual tanpa memerlukan tidur (contohnya, Modafinil). Mereka hanya muncul lebih awal daripada peristiwa yang ditunjukkan dalam filem. Ubat nootropik pertama (dari bahasa Yunani. Sebab + perubahan), dicipta untuk penggunaan meluas, - Piracetam - disintesis oleh ahli farmakologi Belgia seawal tahun 1963. Dan mengenai penyelidikan "tertutup" yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan intelektual, selalunya kita hanya dapat meneka dari bukti tidak langsung.

Tiga peraturan untuk mengaktifkan memori dan kecerdasan

Neurotransmitter (perantara) adalah bahan aktif secara biologi. Dengan bantuan orang tengah ini, dorongan elektrik dihantar dari sel saraf dan komunikasi antara neuron melalui ruang sinaptik berlaku. Tiga kumpulan neurotransmitter dibezakan secara tradisional:

Bergantung pada mana (dengan komposisi apa) ubat yang digunakan orang untuk meningkatkan aktiviti otak dan memperbaiki peredaran serebrum, peranan mediator neurotransmitter akan ditentukan. Pada masa yang sama, terdapat beberapa peraturan umum yang berlaku untuk segala cara yang dapat meningkatkan fungsi memori dan otak..

Peraturan nombor 1: lebih perlahan - lebih selamat

Nisbah risiko dan keberkesanan yang optimum menentukan ubat terbaik untuk meningkatkan ingatan (jika, seperti dalam kes ini, kita membincangkan keperluan pelajar dari pelbagai peringkat umur). Namun, peraturan itu masih tidak berubah di mana ubat terpantas dan paling kuat adalah paling berbahaya dengan kesan sampingan dan akibat yang tidak dijangka. Terdapat pembahagian bersyarat ke dalam kumpulan cara yang lebih kurang berbahaya:

  1. Berkelajuan tinggi (berbahaya).

Adderol, Ritalin, Dexedrine, dll. Risikonya adalah bahawa nootropik ini mengganggu pengeluaran neurotransmitter dan hormon anda sendiri, yang menyebabkan ketergantungan pada dos seterusnya. Selain itu, ubat seperti Modafinil menghabiskan sumber tenaga badan..

Eksperimen yang dilakukan secara teratur dalam tentera (termasuk dalam situasi pertempuran sebenar) menunjukkan minat yang tinggi terhadap Modafinil dari Angkatan Udara AS dan Angkatan Udara India, Legiun Luar Perancis, dan Kementerian Pertahanan Britain. Juruterbang tentera setelah penerimaan alat ini secara paksa dalam pelbagai dos, menunjukkan kadar dan prestasi tinggi selama 40 jam (dengan kesan sampingan), 37 jam dan 88 jam (dalam keadaan mengekalkan kesediaan pertempuran). Modafinil digunakan oleh angkasawan di ISS semasa misi berlarutan. Untuk memulihkan ingatan, ia diresepkan setelah kurang tidur (ia meningkatkan ingatan jangka pendek).

Walaupun nootropik ini diluluskan oleh FDA AS untuk rawatan mengantuk, di Rusia beberapa tahun kebelakangan ini (sejak 2012) Modafinil berada dalam senarai ubat narkotik dan psikotropik. Sebagai perangsang yang dilarang, ia juga termasuk dalam senarai oleh Badan Anti-Doping Dunia.

  1. Kelajuan Sederhana dan Bahaya.

Phenibut, Phenotropil, Forskolin, Cerebrozilin, Sunifiram, Sebagai peraturan, ubat-ubatan kumpulan ini dibenarkan tidak lebih dari 3 minggu. Sebilangan dana ini digunakan secara aktif oleh atlet dan pembina badan yang tidak banyak atau berapa banyak untuk meningkatkan potensi tenaga. Oleh itu, 1,3-dimethylamylamine, yang juga dikenali sebagai ekstrak geranium, pada mulanya dipatenkan oleh syarikat pembuatan farmasi Eli Lilly sebagai dekongestan untuk kesesakan hidung. Dan populariti yang paling besar disebabkan oleh penyertaannya di kompleks pra-latihan 3 dari (kerana kemampuan yang dinyatakan untuk meningkatkan aliran oksigen ke otot). Baru-baru ini, kajian mengenai ubat tersebut telah mengesahkan keupayaannya untuk melepaskan neurotransmitter norepinefrin, yang bertanggungjawab terhadap keadaan, perhatian dan tumpuan yang mendalam. Terdapat bukti yang terlibat dalam penghasilan dopamin, yang juga bertanggungjawab terhadap kepekatan, kepekatan dan euforia.

  1. Bahaya perlahan, rendah.

Noopept, Piracetam, Semax, Glycine, Idebenone,. sehingga boleh sampai 2 bulan (bergantung pada spesifik nootropik tertentu). Dengan penggunaan yang berpanjangan, keberkesanannya tetap tinggi, dan kemungkinan kesan sampingan adalah minimum.

Peraturan nombor 2: pengaktif otak - hanya alat

Dua kesimpulan berikut dari peraturan ini:

  1. Persiapan untuk meningkatkan ingatan mewujudkan syarat untuk penghafalan yang lebih mendalam, lebih luas dan cepat. Tetapi untuk memanfaatkan syarat-syarat ini, adalah perlu untuk memulakan proses pendidikan secara bebas, memilih tugas yang paling mendesak. Maksudnya, jika maklumat yang diperlukan tidak diterima selama masa pengaktifan peluang, otak menggunakan sumber secara rawak tanpa hasil yang nyata dalam mencapai tujuan. Dalam praktiknya, secara kasar, ini bermaksud bahawa mengambil pil memori untuk meningkatkan prestasi akademik, anda tidak perlu menonton televisyen pada masa ini, tetapi untuk belajar pelajaran.
  2. Cara meningkatkan daya ingatan manusia, seperti mana-mana ubat, boleh membawa kebaikan dan keburukan, bergantung pada seberapa kompeten seseorang menggunakan "alat" ini. Oleh itu, hasil permohonan secara langsung bergantung pada pilihan dos, masa pengambilan ubat dan mengambil kira ciri-ciri individu badan.

Peraturan nombor 3: untuk setiap tugas tertentu - ubatnya sendiri

Pilihan kaedah, antara lain, harus menentukan keperluan khusus. Contohnya:

  • Phenibut Ini menimbulkan aktiviti sederhana, yang dinyatakan dalam jangkaan kesenangan, yang disediakan oleh dopamin (kesan memotivasi), dan ketenangan dengan kesan santai kerana asid gamma-aminobutyric (GABA), yang dicirikan sebagai penghambat neurotransmitter sistem saraf pusat. Penggunaan alat sedemikian oleh orang dewasa dianjurkan untuk kerja monoton dengan mengutamakan kualiti berbanding kuantiti. Kanak-kanak diresepkan untuk kegagapan dan kutu..
  • Fenotropil. Membuat aktiviti maksimum dengan penekanan yang perlu dalam masa yang mungkin. Penggunaan sangat disarankan ketika hal utama dalam prosesnya adalah kuantitas, bukan kualitas, kerana dalam menjalankan tugas banyak kesalahan mungkin terjadi karena terburu-buru. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, ubat meningkatkan daya tahan tekanan dan meningkatkan fungsi adaptif.

Cara meningkatkan ingatan manusia mungkin merangkumi bukan satu tetapi beberapa neurotransmitter, yang masing-masing "bertanggungjawab" untuk tindak balasnya. Paling kerap disebut:

  • Glycine adalah asid amino yang memberi nama kepada nootropik dengan nama yang sama. Ia mempunyai kesan berganda. Di satu pihak, glisin mempunyai kesan penghambatan pada neuron, mengurangkan pelepasan glutomat dan asid amino rangsangan lain, yang menyebabkan peningkatan GABA (asid amino neurotransmitter penghambat). Sebaliknya, glisin mendorong penghantaran isyarat dari glutomate dan aspartate (neurotransmitter yang terangsang).
  • Norepinephrine - catecholamine, merujuk kepada neurotransmitter yang paling penting untuk berjaga-jaga.
  • Dopamine - juga katekolamin, dianggap sebagai faktor kimia dalam sistem ganjaran dan peneguhan dalaman. Menyebabkan perasaan harapan dan kepuasan, ia membentuk keadaan motivasi tinggi dan memulakan proses pembelajaran.
  • Anandamide - dianggap sebagai neuroregulator yang terlibat dalam mekanisme asal-usul kemurungan, kesakitan, berfungsi untuk meningkatkan ingatan, fungsi pembiakan. Pada masa yang sama, ia meningkatkan daya tahan otot jantung terhadap tindakan iskemia.

Beberapa pengecualian terhadap peraturan

Terdapat pengecualian dari peraturan yang disenaraikan - alat untuk meningkatkan memori yang menggabungkan keselamatan tinggi (yang dicapai berdasarkan komponen tumbuhan semula jadi) dengan kecekapan tinggi dalam keadaan kursus jangka panjang. Oleh kerana komposisi yang kompleks, ubat semacam itu mempunyai kesan yang kompleks:

  • meningkatkan kejelasan dan kepantasan berfikir,
  • mengembalikan ingatan,
  • melegakan sakit kepala,
  • meningkatkan koordinasi,
  • kesan yang baik terhadap keadaan emosi.

Antara yang terkenal ialah HeadBooster, BrainRush, Optimentis. Yang pertama - HeadBooster - juga dibezakan oleh fakta bahawa selain memasukkan gingo biloba dalam komposisi tumbuhan terkenal, penyediaannya mengandungi ekstrak semula jadi dan biokonsentrat dari produk yang termasuk dalam senarai bahan mentah yang diterima umum yang meningkatkan ingatan. Ini adalah embrio gandum dan rai, partisi dan daging kenari, daging cumi-cumi, biji amaranth, dll. Ginseng, mumia, halia, dan lain-lain "bertanggungjawab" terhadap potensi tenaga..

Optimentis, seperti HeadBooster, mengandungi ginseng dan gingo biloba (ia melebarkan saluran darah, kerana ciri-ciri fungsional otak harus meningkat dengan cepat). Walau bagaimanapun, kesan agen ini ditingkatkan dengan bahan kimia:

  • pyridoxine (mengaktifkan metabolisme, meningkatkan kecekapan),
  • tocopherol (bertanggungjawab untuk membekalkan otak dengan oksigen),
  • biotin (menormalkan metabolisme, memberikan kesan penyembuhan umum).

Pil super untuk perkembangan aktiviti otak dan ingatan: tinjauan tiga selamat

  1. Glycine biasanya dipanggil antara ubat pertama yang diresepkan untuk meningkatkan aktiviti otak dan ingatan bagi remaja dan orang tua. Ia sangat popular di kalangan pelajar semasa sesi berlangsung, yang tidak banyak dijelaskan oleh kecekapan tinggi seperti penyebaran maklumat mengenainya di persekitaran pelajar.

Antara kesan sampingan yang paling sering disebut reaksi alahan individu, yang mungkin berlaku jika ada tinnitus, mengantuk (sekiranya berlaku overdosis). Terdapat dalam bentuk tablet sublingual dan direka untuk tiga kali sehari.

  1. Piracetam juga sering digunakan untuk mengembalikan ingatan pada orang tua, dengan pening, penyakit Alzheimer, dalam kasus di mana otak menerima bekalan darah yang tidak mencukupi, serta dengan aterosklerosis, mabuk, depresi. Menjadi tempat kedua dalam populariti di kalangan pelajar, kerana meningkatkan peredaran darah di otak, sehingga menyumbang kepada peningkatan perhatian dan ingatan.

Kesan sampingan termasuk gegaran, insomnia, mudah marah, kegelisahan. pesakit dapat memberi perhatian kepada gangguan saluran gastrousus, masalah jantung. Antara kontraindikasi adalah alahan dengan penggunaan pati dan jus buah, kegagalan buah pinggang akut. Piracetam selama 8 minggu (termasuk). Terdapat dalam bentuk butiran (untuk kanak-kanak), tablet, kapsul ampul (direka untuk dan berumur).

  1. Noopept. Dalam mencari jalan menuju pembentukan memori yang sempurna, alat ini disebut salah satu yang pertama, kerana mengoptimumkan semua tahap proses hafalan:
    • fasa awal pemprosesan maklumat,
    • penyimpanan maklumat yang diterima yang boleh dipercayai,
    • pengekstrakan bahan yang diperlukan tepat pada masanya dan mudah.

Kesannya dikaitkan dengan pembentukan sikloprolilglikin, yang mempunyai aktiviti antiamnestic, dan dengan kesan kolinopositif dari Noopept. Ubat ini meningkatkan amplitud tindak balas transkalosal, yang memudahkan hubungan asosiatif dalam struktur kortikal yang timbul di antara hemisfera.

Kursus kemasukan berlangsung dari satu setengah hingga tiga bulan. Sekiranya perlu, kursus kedua dapat dijalankan setelah sebulan. Tetapi di antara kontraindikasi, intoleransi laktosa yang biasa ditunjukkan. Sekatan lain termasuk kehamilan, usia (sehingga 18 tahun), gangguan ginjal dan hati yang teruk, malabsorpsi glukosa-galaktosa.

Maklum balas mengenai aplikasi dan pengalaman peribadi

Testimoni tentang cara meningkatkan ingatan mengenai contoh pengalaman peribadi biasanya dimulai dengan cerita tentang mengambil nootropik "lambat", kerana jarang ada yang berisiko mengambil "koktail eksplosif" segera. Selepas ujian seperti itu, sensasi subjektif mereka sendiri "sebelum" dan "setelah" dibandingkan dan disuarakan.

Selalunya, kesannya dicirikan oleh keterangan kuantitatif yang tidak spesifik: "Saya mulai membaca lebih lama", "Saya mulai cukup tidur", "Saya berhenti (a) terganggu sepanjang masa". Tidak berpuas hati dengan kesan seperti itu, kebanyakan orang mencari cara untuk meningkatkan tindakan nootropik "lambat" dengan membuat kombinasi yang lebih berkesan, sambil memperhatikan peningkatan kecekapan. Sebagai contoh, Piracetam digunakan dalam kombinasi dengan lesitin dan vitamin. Dan dengan itu, dengan risiko yang jauh lebih besar, mereka beralih ke nootropik "cepat" (sering memilih cara untuk menggabungkan ubat antara satu sama lain). Lebih-lebih lagi, hasil terbaik dicatatkan ketika "eksperimen" berada dalam keadaan tekanan, keletihan, penurunan nada umum, dan tidak dalam keadaan normal atau optimum.

Contoh Kajian

"Dengan persoalan ubat mana yang dapat meningkatkan ingatan, saya tidak menemui rakan-rakan saya yang berkeliaran di universiti sebelum sesi, cuba memahami apa yang baik untuk diminum (dalam arti pil mana), sehingga saya dapat mengingat semua bahan yang telah saya baca semalam kali pertama. Pada malam peperiksaan, saya datang terus ke guru. Saya mengatakan kepadanya bahawa saya jujur ​​ingin belajar, tetapi saya tidak mempunyai masa, jadi saya memerlukan perangsang. Dan kali ini dia menyarankan agar kali ini saya memberi penghargaan untuk keadaan ini, dengan syarat saya tidak "menurunkan atap" diri saya dengan perangsang yang kuat, dan menjelang sesi berikutnya saya akan memilih semacam nootropik "lembut", walaupun lama, dan saya akan mula menyiapkan sekurang-kurangnya 2-3 minggu ". (Andrey Vikulov, Rusia, Moscow).

“Di jalan peningkatan diri, saya mencuba pelbagai teknik dan cara untuk meningkatkan ingatan. Alat terbaik yang berjaya saya temui setakat ini ialah HeadBuster. Segera buat tempahan - Saya mencari cara untuk mengembalikan fungsi memori yang sempurna, yang akan memberi kesan sampingan yang minimum. Beberapa titisan, tablet dan kapsul yang disarankan oleh rakan saya untuk meningkatkan keupayaan ingatan mereka tidak sesuai dengan saya kerana intoleransi komponen masing-masing. Saya tidak berkongsi idea bahawa semua komponen semula jadi yang meningkatkan memori dapat digunakan secara automatik tanpa sekatan. Tidak. Ubat-ubatan memori tidak akan berbahaya sama sekali jika ditelan oleh segenggam, pil mana yang anda pilih. Tetapi selepas HeadBuster, saya harus cukup pintar untuk tidak menyalahgunakan nototropik yang kejam. " (Maria Khazina, Ukraine, Kiev).

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis