Risalah risalah injap mitral apa itu

Injap mitral terletak di antara atria dan ventrikel. Ia memainkan peranan penting dalam proses peredaran darah..

Pelanggaran fungsinya, dan khususnya, pemeluwapan injap, membawa kepada akibat yang serius - kerosakan fungsi organ (kerosakan jantung yang cepat) dan semua sistem badan.

Sekiranya anda menemui penyakit seperti itu pada waktunya, rawatannya tidak akan lama dan mahal..

Menyebabkan faktor dalam perkembangan patologi

Punca penyakit yang dimaksudkan adalah pelbagai. Kadang-kadang ubah bentuk injap dikaitkan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia. Penyakit ini sering didiagnosis pada orang berusia 52 hingga 60 tahun. Pada tahap kehidupan inilah, segala macam perubahan negatif dalam tubuh membuat diri mereka merasa, termasuk:


  • penyumbatan saluran darah;
  • perubahan metabolisme lipid yang tidak normal;
  • pembentukan plak kolesterol;
  • peningkatan kelikatan darah.

Dengan latar belakang ini, injap mitral jantung manusia juga menderita. Patologi yang dijelaskan jarang dijumpai pada anak kecil, penampilannya dikaitkan dengan kecenderungan keturunan.

Walau bagaimanapun, jika penyakit serupa pada masa kanak-kanak tidak berkembang dengan cepat, maka pada pesakit dewasa penyakit ini berkembang dengan cepat.

Faktor perangsang tambahan untuk berlakunya peredam peredam ialah:


  • penyakit kronik yang berjangkit atau virus;
  • infarksi miokardium;
  • manifestasi alahan perengsa;
  • reumatisme atau endokarditis.

Di samping itu, terbukti bahawa merokok, minum alkohol meningkatkan risiko menghidap anomali ini.

Gejala penyakit

Bilangan orang dengan penyakit kardiovaskular terus meningkat setiap tahun..

Selalunya penyakit ini membawa maut.

Pengesanan terlambat dari penutup risalah injap mitral boleh menyebabkan akibat yang teruk, yang bermaksud apa itu dan tanda-tanda apa yang menjadi ciri anomali, setiap orang yang waras mesti tahu.

Gambar klinikal berikut adalah kesempatan untuk berjumpa doktor:

  1. pening teruk, hingga pengsan;
  2. sakit di kawasan organ ciri, memanjang ke hipokondrium kanan;
  3. perasaan tercekik, batuk dan sesak nafas dengan sedikit latihan fizikal;
  4. peningkatan kadar jantung;
  5. bengkak pada bahagian bawah kaki;
  6. kelemahan yang tidak masuk akal dan keletihan segera;
  7. tanda-tanda angina pectoris.

  8. Dengan kelainan jantung yang berpanjangan, tanda dan gejalanya mungkin sedikit berbeza..
  9. Manifestasi proses patologi secara langsung bergantung pada tahap pelanggaran peredaran darah.

Kaedah dan teknik diagnostik yang biasa

Terima kasih kepada perubatan moden, diagnosis penyakit yang dijelaskan dibuat dengan ketepatan yang tinggi dan tidak memerlukan banyak masa. Di samping itu, pemeriksaan seperti ini sangat mudah.

Semasa pemeriksaan visual, pakar yang berkelayakan pasti akan memperhatikan warna pucat epidermis, kebiruan bibir, kaki pesakit.

Selanjutnya, kaedah yang lebih tepat digunakan (dengan cara ini, ketebalan peredam lebih dari 6 mm dianggap sudah merupakan penyimpangan yang ketara) Untuk mengenal pasti meterai injap anterior (posterior) jenis injap mitral, pakar kardiologi yang hadir biasanya menetapkan prosedur berikut:


  1. Ekokardiografi (ekokardiografi). Memberi maklumat mengenai besarnya lesi injap, tahap patologi.
  2. Elektrokardiogram (ECG). Menunjukkan hipertrofi jantung.
  3. Mendapatkan sinar-x kawasan dada. Ini akan membantu menentukan kehadiran proses kongestif di paru-paru.
  4. Auskultasi. Mengesan murmur jantung.
  5. MRI Membolehkan mengesan neoplasma terkecil dalam alat injap organ ciri.

Berdasarkan budi bicara doktor, mereka juga memerlukan pesakit untuk menderma darah (air kencing) untuk analisis klinikal atau biokimia.

Rawatan yang berkualiti

Dengan patologi injap jantung yang dijelaskan, yang berada pada tahap 1-2 perkembangannya, mereka secara tradisional menggunakan kaedah terapi ubat.

Kumpulan ubat utama yang disyorkan untuk digunakan dalam kes ini adalah seperti berikut:

Prognosis rawatan cukup baik. Namun, dalam kes lanjut, mereka menyingkirkan penyakit ini hanya dengan campur tangan pembedahan, iaitu menggantikan struktur mitral alat injap dengan prostesis biologi atau mekanikal.

Sebaiknya diet merangkumi lebih banyak makanan yang mengandungi kalium.

Tindakan ini secepat mungkin akan mengembalikan seseorang ke kehidupan yang penuh.

Tetapi selepas rawatan, pesakit masih perlu menjalani pemeriksaan berkala.

Penebalan cusps injap mitral adalah patologi yang memerlukan pendekatan bersepadu untuk rawatan.

Selain mengambil ubat-ubatan, pesakit disyorkan kerap berjalan di udara segar..

Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh melupakan cara kerja dan rehat yang betul, tidur yang baik dan pemakanan yang sihat. Elakkan situasi tertekan dan tinggalkan ketagihan.

Injap injap aorta ditutup - apa yang boleh menyebabkan patologi ini? Bagaimana menentukannya dan kaedah rawatan apa yang ditawarkan oleh kardiologi moden? Pembuluh jantung koronari terbesar adalah aorta. Di kapal terbesar ini, darah dari rongga jantung semasa sistol ditolak ke saluran darah yang lebih kecil. Aorta mengikat terus ke ventrikel kiri jantung. Injap otot mengawal aliran darah.

Apabila pemadatan dinding kapal besar ini dan lengkungan injap mitral menyebabkan gangguan peredaran darah, yang pada gilirannya. membawa kepada pemakaian jantung yang terlalu awal, serta kekurangan bekalan darah ke organ dan sistem badan.

Kemunculan penyakit ini paling kerap berlaku pada usia 50-55 tahun dan perubahan berkaitan dengan usia dalam tubuh bertindak sebagai faktor semula jadi dalam sklerotisasi dinding saluran koronari. Faktor ini dikaitkan dengan perubahan umum keadaan pembuluh darah seluruh organisma, iaitu gangguan metabolisme lipid, pembentukan plak kolesterol berganda di lumen pembuluh besar, dan peningkatan tahap kelikatan darah. Injap ruang jantung juga mengalami perubahan yang berkaitan dengan usia..

Terdapat kes-kes perkembangan atipikal patologi yang dimaksudkan pada kanak-kanak juga. Ini sudah dikaitkan secara langsung dengan faktor keturunan. Tetapi perlu dipertimbangkan fakta bahawa, bermula pada masa kanak-kanak, pemadatan dinding injap mitral dapat berhenti, dan kemudian bermula lagi dengan permulaan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Di samping itu, proses keradangan pada katil vaskular menyumbang kepada permulaan perkembangan patologi ini. Peranan penting dalam etiologi dan patogenesis perkembangan diberikan kepada ketagihan seperti merokok dan penyalahgunaan alkohol.

Faktor risiko tambahan untuk perkembangan proses patologi ini adalah rematik, miokarditis dan / atau endokarditis dalam sejarah.

Selama bertahun-tahun, pelanggaran ini mungkin tidak menunjukkan kesejahteraan pesakit. Adalah mungkin untuk mengenalinya di kemudian hari dan sering ketika menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan. Tetapi dengan jangka masa perkembangan yang panjang, pemadatan injap aorta injap membawa kepada kemunculan gejala berikut:

  1. 1. Pening dan kehilangan kesedaran dengan latihan fizikal yang minimum.
  2. 2. Sesak nafas dan apnea (tersedak).
  3. 3. Keletihan cepat yang tidak wajar.
  4. 4. Angina pectoris dengan kursus paroxysmal akut.

Ancaman terhadap kehidupan disebabkan oleh kenyataan bahawa gejala muncul ketika diameter dalaman aorta disempit oleh lebih dari 70% nilai normal.

Oleh itu, kompleks gejala penyakit ini dikaitkan dengan lokasi patologi. Oleh itu, dengan penyempitan lumen akar aorta, trofisme otot jantung tidak mencukupi diperhatikan, yang menampakkan dirinya sebagai angina pectoris khas. Apabila dinding lengkungan aorta dan bahagian menaiknya padat, gejala neurologi dijumpai, seperti kelemahan, keletihan, vertigo dan cephalgia. Dan jika dinding bahagian bawah aorta diketatkan, trofisme organ dalaman terganggu, sakit perut, klaudikasi sekejap-sekejap dan tanda-tanda lain yang berkaitan dengan kehadiran penyakit itu muncul. Sekiranya patologi dipengaruhi oleh katup injap, maka ini akan dikenal pasti sebagai kekurangan injap mitral.

Selalunya, diagnosis penyakit yang dijelaskan tidak sukar. Semasa pemeriksaan awal pesakit, kulit pucat, sesak nafas, sianosis (akrosianosis bibir dan hujung hidung dikesan). Mungkin juga terdapat pembengkakan pada bahagian bawah kaki.

Semasa pemeriksaan fizikal dinyatakan:

  1. 1. Pengukuhan dan pemindahan impuls apikal ke bawah dan ke kiri.
  2. 2. Pergeseran zon kusam relatif jantung ke kiri.
  3. 3. Bunyi kasar semasa auskultasi pada fasa irama jantung tertentu.

Untuk maklumat tambahan semasa diagnosis, kajian seperti elektrokardiografi, ekokardiografi, R-grafik jantung dan prosedur lain yang diperlukan untuk menetapkan diagnosis klinikal boleh diresepkan. Prognosis penyakit ini berhati-hati, dengan mengambil kira faktor dan penyakit yang berkaitan..

Rawatan pemadatan dinding injap aorta haruslah menyeluruh dan merangkumi penggunaan ubat untuk menstabilkan dan membetulkan tekanan darah sekiranya berlaku hipertensi, dan pelantikan glikosida jantung dengan ancaman kegagalan jantung, serta berjalan di udara segar.

Faktor penting untuk rawatan adalah menjaga rejimen tidur dan rehat yang normal, ketiadaan tekanan dan penolakan semua tabiat buruk.

Injap mitral bertanggungjawab untuk pemisahan ventrikel kiri dan atrium. Ia menghalang aliran darah terbalik pada masa pemampatan ventrikel.

Sekiranya injap tidak ditutup sepenuhnya, dan ini menunjukkan bahawa kekurangan injap mitral ditunjukkan, maka sebahagian darah mengalir kembali ke atrium. Ini berbahaya dengan meningkatkan tekanan dalam peredaran paru. Hipertensi pulmonari mungkin muncul kerana peningkatan jumlah darah di atrium..

Punca penyakit

Kekurangan injap mitral mengikut keparahan dibahagikan kepada empat darjah.

Prolaps peringkat 1 adalah bentuk yang paling mudah. Dalam kes ini, aliran darah terbalik tidak lebih dari 20% dan keseluruhan isipadu tetap berada di had atrium. Selalunya penyakit ini didiagnosis bersama dengan masalah jantung yang lain..

Kekurangan tahap 1 sukar didiagnosis, kerana hampir tidak menyebabkan gejala yang dapat dilihat, dan juga membolehkan seseorang menjalani gaya hidup yang biasa. Penyakit Tidak Menghalang Kehamilan.

Semua sebab yang menyebabkan kemunculan penyakit tahap 1 terbahagi kepada kongenital dan diperolehi. Dalam kes pertama, penyakit jantung boleh turun temurun, berlaku semasa perkembangan janin. Tetapi selalunya penyakit ini dijangkiti (dalam 99.4% kes).

Penyebab perkembangan penyakit tahap 1 adalah:

  1. Rheumatisme. Lesi ini dinyatakan sebagai ketidakupayaan sistem imun untuk melawan beberapa jenis streptokokus. Pada masa yang sama, rematik sendi, kerosakan pada injap lain berkembang.
  2. Penyakit jantung koronari. Kord dan otot papilari yang bertanggungjawab menutup injap menjadi lemah atau koyak.
  3. Kecederaan traumatik. Selalunya membawa kepada penyakit yang lebih jelas.
  4. Lupus eritematosus sistemik. Pesakit mengalami lesi tisu penghubung,

Kekurangan injap mitral boleh menjadi kongenital dan diperoleh

termasuk injap.

  • Endokarditis berjangkit. Kekalahan mikroorganisma patogen cusps injap mitral.
  • Skleroderma. Penyakit lain yang mempengaruhi sel tisu penghubung.
  • Degenerasi injap mitral myxomatous. Injap yang memisahkan atrium kehilangan keupayaan untuk menutup rapat, meninggalkan jarak.
  • Kegagalan relatif. Injapnya normal, tetapi kerana ubah bentuk ventrikel kiri dan peregangan lubang, kehilangan keupayaan untuk menutupnya dengan erat.
  • Kerosakan fungsi. Patologi yang berkaitan dengan otot papillary dan miokardium.
  • Penyakit ini menampakkan diri pada lelaki dan wanita, terutamanya semasa kehamilan. Penyebab yang paling biasa (75% kes) adalah penyakit berjangkit, patogen. Rawatan penyakit yang tepat pada masanya akan menjadi pencegahan kekurangan gred 1 yang terbaik.

    Gejala penyakit

    Kesukaran untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat pertama disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini tidak mempunyai gejala yang jelas. Seseorang boleh hidup lebih dari satu tahun tanpa mengesyaki penyakitnya. Sekiranya gejalanya muncul, maka ia tidak selalu dikaitkan dengan aktiviti fizikal. Lebih kerap rasa sakit berlaku apabila keadaan emosi berubah..

    Kenal pasti masalah pada injap mitral dengan:

    • sakit pendek di bahagian kiri dada
    • kekurangan udara atau tidak dapat bernafas sepenuhnya
    • perubahan degupan jantung (penurunan, degupan jantung meningkat, gangguan)
    • sakit kepala disertai dengan pening
    • sedikit peningkatan suhu sekiranya tiada penyakit
    • kehilangan kesedaran

    Diagnosis penyakit dijalankan menggunakan ekokardiografi. Gejala utama adalah kehadiran murmur sistolik. Selain itu, lemahnya bunyi jantung, mampatan organ tetangga, bengkak, kenaikan berat badan dapat dilihat..

    Gejala kekurangan mungkin tidak dinyatakan sama sekali atau terdapat dalam bentuk yang lemah. Kardiogram normal tidak akan menunjukkan tanda-tanda penyakit..

    Kerumitan diagnosis, serta kekurangan tanda-tanda yang jelas menyebabkan fakta bahawa banyak orang tidak tahu mengenai kehadiran penyimpangan. Kekurangan tahap 1 bukan merupakan kontraindikasi terhadap aktiviti fizikal.

    Kaedah rawatan

    Doktor dalam setiap kes menawarkan rawatannya sendiri untuk rawatan penyakit ini. Dalam lebih banyak lagi

    Imbasan ultrasound digunakan untuk mendiagnosis penyakit ini.

    tahap, ia bertujuan untuk meredakan gejala, menghilangkan manifestasi kesakitan. Rawatan bergantung kepada penyebab penyakit. Sekiranya disebabkan oleh penyakit lain, maka ia dirawat terlebih dahulu.

    Sekiranya ultrasound jantung menunjukkan kekurangan injap mitral pada anak atau orang dewasa tanpa gejala yang teruk, maka rawatan sama sekali tidak dijalankan. Kanak-kanak tidak dilarang bersenam, tetapi sukan profesional tidak diingini.

    Kumpulan ubat berikut boleh digunakan untuk rawatan:

    1. Penenang. Juga digunakan dalam kes di mana kegagalannya disulitkan oleh gangguan sistem saraf autonomi.
    2. Penyekat beta. Disyorkan dengan tanda-tanda extrasystole dan takikardia.
    3. Dadah yang meningkatkan pemakanan miokardium. Mereka termasuk elektrolit yang diperlukan untuk fungsi otot jantung yang betul. Contoh ubat boleh: Magnerot, Panangin, Riboxin.
    4. Antikoagulan. Ditunjukkan hanya dengan trombosis..
    5. Vitamin kumpulan B dan PP, magnesium.

    Pesakit mesti mengekalkan gaya hidup sihat untuk mengurangkan tekanan fizikal dan emosi. Gejala boleh berlaku semasa ketegangan saraf atau keletihan kronik. Jangan minum, merokok, minum dadah.

    Sekiranya mungkin, perlu menjaga tubuh dalam keadaan baik, untuk berlatih. Mematuhi peraturan kerja dan rehat yang jelas juga mempengaruhi perjalanan penyakit ini.

    Dari ubat-ubatan rakyat, ubat herba dapat mengurangkan gejala. Perlu menggunakan campuran yang mengandungi sage, St. John's wort, hawthorn dan motherwort.

    Dengan kekurangan injap mitral darjah 1, pembedahan tidak diperlukan. Gaya hidup yang betul, rawatan penyakit yang mendasari sekiranya kekurangan yang diperoleh adalah cadangan utama doktor. Terapi ditetapkan secara individu. Telah diperhatikan bahawa penyakit ini tidak berkembang..

    Pencegahan penyakit

    Untuk pencegahan penyakit ini, pemeriksaan tahunan dilakukan

    Sekiranya penyakit ini tidak simptomatik, maka prosedur ultrasound tahunan jantung menjadi satu-satunya langkah pencegahan. Ini perlu untuk mencegah dan mengenal pasti sebarang perubahan pada jantung.

    Langkah pencegahan juga ditetapkan sekiranya berlaku kecacatan sekunder. Dalam kes ini, semua langkah bertujuan menghilangkan fokus jangkitan kronik yang menyebabkan kegagalan. Selain itu menghilangkan tanda-tanda hiperkolesterolemia. Pesakit harus kerap melakukan diagnostik dan berjumpa doktor.

    Sekiranya anda tidak mengikuti cadangan doktor sekiranya berlaku kekurangan sekunder, komplikasi boleh berlaku. Kursus penyakit yang tidak terkawal membawa kepada aritmia, endokarditis berjangkit.

    Tertakluk kepada semua cadangan doktor, dan jika anda mematuhi gaya hidup sihat, masalah injap mitral mungkin tidak muncul sepanjang hayat. Penyakit ini tidak banyak mempengaruhi prestasi seseorang dan tidak mempunyai kontraindikasi..

    Kekurangan injap mitral darjah 1 adalah bentuk penyakit yang tidak signifikan. Ia mempunyai diagnosis yang kompleks. Tidak perlu pembedahan.

    Kekurangan injap mitral akan dijelaskan oleh pakar dalam video:

    Adakah anda menyedari kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

    Fibrosis valvular: penyebab, gejala, diagnosis, rawatan, prognosis

    Pengarang: Sazykina Oksana Yuryevna, pakar kardiologi

    Oleh kerana pengenalan aktif echocardioscopy (ultrasound jantung) dalam pemeriksaan massa populasi yang luas, kebanyakan penyakit jantung tidak mempunyai satu peluang untuk tetap tidak dapat dikesan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa walaupun perubahan kecil pada struktur dalaman jantung dapat dikesan menggunakan ultrasound. Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semakin banyak pesakit telah mendengar dari doktor bahawa mereka mempunyai fibrosis injap jantung, walaupun manifestasi klinikal penyakit ini masih belum ada. Ini tentu saja baik, kerana lebih cepat mengesan fibrosis, misalnya, injap mitral atau aorta, semakin besar peluang untuk mencegah perkembangan kesan buruk.

    Fibrosis injap jantung tidak lebih daripada pembentukan tisu penghubung yang berlebihan di tempat di mana penutup injap nipis, elastik dan licin harus terletak di jantung normal (setiap injap mempunyai bilangan kepak sendiri). Fibrosis boleh mempengaruhi bukan sahaja risalah itu sendiri, tetapi juga cincin injap, di mana risalah itu terpasang di satu sisi, dan bahkan tisu otot di sekitar cincin injap.

    Jenis penyakit

    Pengelasan fibrosis berbeza pada organ tertentu. Di hati, jenis penyakit bergantung pada penyetempatan bekas luka di segmennya:

    • fokus;
    • perihepatoselular;
    • zonal;
    • berbilang bahasa;
    • merapatkan;
    • peridukular;
    • perivenular.

    Fibrosis tempatan dan fokus adalah tahap awal penyakit apabila kawasan tisu terpencil rosak. Dengan penyakit yang meresap, kerosakan merangkumi sebahagian besar organ. Fibrosis kistik dicirikan oleh kerosakan pada kelenjar rembesan luaran, saluran menjadi tersumbat dan bentuk sista. Ini membawa kepada perkembangan gangguan pada organ pernafasan dan saluran gastrousus.

    Di antara organ deria, fibrosis epiretinal mata berlaku apabila perubahan tahap berbeza berlaku pada struktur badan vitreous dan retina. Pada lelaki, fibrosis kavernosa zakar boleh terbentuk. Dalam beberapa keadaan klinikal, wanita mungkin mengalami fibrosis payudara linier..

    Kemungkinan komplikasi

    Dengan hipertensi, dinding aorta dapat meletup, proses yang sama akan dilancarkan jika badan mengalami senaman fizikal yang berlebihan.

    Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya, pengelupasan dinding aorta akan menyebabkan penonjolan saluran darah dan pecahnya yang lebih jauh. Dalam kebanyakan kes, ini membawa kepada kematian..

    Kaedah utama terapi untuk mencegah perkembangan komplikasi ini adalah pembedahan.

    Dengan rawatan yang tidak betul atau tanpanya, pesakit mungkin mengalami komplikasi berikut:

    • Fibrilasi atrium dan gangguan irama jantung yang lain.
    • Blok atrioventrikular, apabila pergerakan dorongan dari atrium ke ventrikel melemah.
    • Endokarditis Berjangkit Sekunder.
    • Kegagalan jantung.
    • Hipertensi paru.

    Kemunculan komplikasi spesifik juga mungkin, yang bergantung pada penyakit yang menyertainya..

    Intipati penyakit ini

    Apabila tisu tumbuh, jumlah kapilari darah di dalamnya berkurang dengan ketara, oleh itu, ia mendapat nutrien yang lebih sedikit, dan sebagai akibatnya, sebahagian sel injap mati, berubah menjadi tisu berserat.

    Ini adalah keadaan patologi, kerana penebalan dinding dan injap aorta dengan cepat mengurangkan keanjalannya, dan ini, seterusnya, memperlambat kelajuan aliran darah melalui arteri dan pembuluh darah dan memperburuk petunjuk fizikal aktiviti manusia. Artinya, memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia, dan dengan peringkat awal perkembangan penyakit ini, bahkan mengancam nyawanya.

    • patologi sistem endokrin;
    • gangguan serius dalam aktiviti usus, disertai dengan penurunan penyerapan kalsium;
    • keturunan keturunan;
    • perubahan negatif dalam aktiviti buah pinggang, memastikan pembuangan garam mineral surih;
    • reumatik jantung;
    • endokarditis (keradangan lapisan dalam otot jantung);
    • darah tinggi;
    • anomali struktur saluran darah;
    • kecacatan jantung kongenital (stenosis aorta, injap aorta bicuspid).

    Faktor risiko tambahan yang memperburuk gangguan metabolik dan memprovokasi perkembangan kalsifikasi injap adalah:

    • ketagihan;
    • berat badan berlebihan;
    • beban psiko-emosi;
    • lebihan vitamin D;
    • pertumbuhan barah;
    • kecederaan tulang dan tisu lembut.

    Selalunya, kalsifikasi valvular digabungkan dengan aterosklerosis..

    Tahap pengembangan kalsifikasi injap jantung

    Tahap penyakitTanda-tanda penyakit injap mitralTanda-tanda penyakit injap aorta
    PampasanPeningkatan tahap kalsium dalam darah, kalsifikasi injap. Tisu padat, sedikit kemerosotan hemodinamik diperhatikanTerdapat kesukaran untuk membuka injap, tetapi mekanisme pampasan ventrikel kiri menjaga keadaan terkawal. Dengan senaman fizikal, sakit jantung kecil mungkin terjadi, yang bertambah dengan berlakunya penyakit ini
    SubpampasanDyspnea semasa aktiviti fizikal, takikardia, aritmia, batuk basah (kadang-kadang dengan pembekuan darah), suara serakSesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal, sakit jantung. Lama kelamaan, tanda-tanda kegagalan pernafasan dan penyempitan aorta berlaku pada waktu rehat.
    DikompensasiIa jarang berkembang - dengan lama mengabaikan gejala atau perkembangan patologi seperti longsoran. Kelemahan yang diucapkan, sesak nafas dengan sedikit aktiviti fizikal. Batuk dengan dahak merah, kulit pucat. Memerlukan rawatan perubatan kecemasanTanda-tanda peningkatan jumlah kedua-dua ventrikel. Kegagalan jantung yang teruk. Keadaannya sangat berbahaya

    Sesak nafas yang teruk dan sedikit batuk semasa bersenam. Keletihan cepat. Kemunculan hipertensi.

    Apabila rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, keadaan bertambah buruk dengan penambahan gejala yang lebih ketara:

    • Gangguan irama jantung.
    • Pening dan tinitus yang kerap.
    • Keterukan dan kesakitan di dada dan hipokondrium kanan kerana genangan darah di hati.
    • Tekanan darah turun.

    Sekiranya fibrosis injap aorta sangat maju, maka pembedahan ditetapkan untuk memulihkan injap atau menggantinya. Pada masa yang sama, peranan injap sebagai tidak berfungsi dan bagaimana kekurangannya memainkan peranan yang besar. Sekiranya dia terjejas teruk, maka prostetik adalah wajib..

    Kecacatan itu juga diperbaiki dengan kaedah metraclips, yang dianggap sebagai jenis pencerobohan mini. Teknik ini dianggap cukup inovatif dan maju, yang membolehkan anda memperluas rawatan pelbagai kecacatan jantung, termasuk fibrosis dinding. Metraclips membolehkan anda beroperasi pada pesakit yang sangat teruk dan mereka yang dikendalikan oleh campur tangan pembedahan. Akibatnya, pencerobohan membantu pesakit menjalani gaya hidup normal, melakukan aktiviti biasa, termasuk bersukan.

    Adalah bermanfaat untuk mengelakkan penembusan jangkitan ke dalam tubuh manusia, yang memberi kesan buruk kepada keadaan kesihatan dan tubuh manusia. Pada musim bunga dan musim sejuk, doktor akan menetapkan kompleks vitamin dan mineral tambahan untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai virus dan bakteria berbahaya.

    Sekiranya pesakit jatuh sakit dengan penyakit virus atau berjangkit, maka ketika menghubungi ahli terapi, perlu diberitahu tentang perkembangan fibrosis daun.

    Kursus terapi

    Sekiranya tiada manifestasi fibrosis yang jelas, rawatan tidak diperlukan. Adalah cukup untuk pesakit diperhatikan oleh pakar kardiologi dan secara berkala melakukan ultrasound jantung. Pengecualian adalah orang yang mempunyai penyakit bersamaan (aritmia, hipertensi, iskemia). Dalam kes mereka, perlu menggunakan agen terapi, bergantung pada proses patologi.

    Dengan fibrosis teruk, yang memprovokasi perkembangan kegagalan jantung, ubat diuretik (Indapamide, Veroshpiron) dan glikosida jantung (Digoxin, Strofantin) diresepkan. Peranan mereka adalah untuk merangsang jantung dan membuang kelembapan berlebihan dari badan. Ubat lain digunakan bergantung pada manifestasi proses patologi dan faktor penyebabnya..

    Perubahan ketara yang menyebabkan stenosis cincin injap dihilangkan secara pembedahan. Intinya adalah dalam prostetik atau plastik injap. Operasinya kebanyakannya berskala penuh, iaitu dengan hati terbuka, menggunakan pintasan kardiopulmonari.

    Penggunaan ubat tradisional harus dipersetujui dengan doktor yang hadir. Sebenarnya, ia tidak dapat membantu dalam rawatan fibrosis dengan cara apa pun - ia hanya akan mengurangkan ketegangan saraf dan jenuh badan dengan bahan berguna.

    Langkah pencegahan


    Kemunculan tisu berserat lebih mudah dicegah daripada berhenti atau dirawat. Petua berikut akan membantu dalam hal ini:

    • untuk menjalankan pencegahan rematik;
    • menghilangkan penyakit berjangkit, mengelakkan timbulnya komplikasi;
    • menyusun diet dengan betul;
    • lebih kerap berjalan di udara segar;
    • Ikut cadangan doktor anda;
    • menjalani pemeriksaan perubatan penuh setiap tahun;
    • menguatkan sistem imun;
    • tidak membenarkan beban fizikal;
    • elakkan situasi tertekan;
    • bersukan.

    Senaman sederhana yang sangat berguna kepada anak. Lebih baik melupakan latihan angkat berat dan latihan yang terlalu sengit pada simulator. Dianjurkan untuk memperhatikan sukan larian, berenang dan sukan lain yang menguatkan otot jantung.


    Fibrosis alat valvular dicirikan oleh kemunculan akibat negatif, misalnya, penyakit jantung yang diperoleh (stenosis cincin injap atau kekurangan cuspsnya). Sekiranya perubahan disebabkan oleh rematik, maka kemungkinan perkembangannya lebih tinggi daripada disebabkan oleh iskemia atau serangan jantung. Aterosklerosis aorta memprovokasi jenis kecacatan bukan reumatik lebih kerap daripada miokarditis. Meramalkan kemungkinan pembentukannya sangat sukar. Doktor cuba memusatkan perhatian pada hasil pemeriksaan dan perjalanan proses patologi utama yang memprovokasi perubahan dalam hati untuk memastikan keadaan terkawal.

    Rawatan dan pemerhatian pesakit dengan fibrosis valvular

    Selalunya di forum, anda boleh membaca soalan sama ada fibrosis dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Jawapannya jelas: tidak ada resipi seperti itu. Proses ini agak kompleks dalam terapi, bahkan untuk perubatan moden..

    Penting untuk mengetahui bahawa preskripsi ubat ditunjukkan hanya dalam gambaran klinikal kegagalan jantung, yang berlaku:

    • glikosida jantung - Celanide, Digoxin, Strofantin;
    • diuretik - Trifas, Indap, Veroshpiron;
    • ubat hipotensi dan antiaritmia jika ditunjukkan.

    Rawatan radikal terdiri daripada kaedah berikut:

    • prostetik injap untuk menggantikan struktur yang berpenyakit dengan rakan mekanikal atau biologi. Sebagai peraturan, sternotomi median digunakan menggunakan pintasan kardiopulmonari;
    • komisurotomi mitral tertutup atau terbuka dengan tugas membedah sendi patologi antara penutup injap;
    • cantuman pintasan arteri koronari;
    • prostetik endovaskular. Inti kaedahnya adalah melalui kateter femoral dengan implan tanpa anestesia umum. Ia ditunjukkan untuk pesakit dengan penyakit kronik yang teruk;
    • pemindahan injap (teknik yang agak baru).

    Petunjuk untuk fibrosis untuk pembedahan:

    • pengabaian proses;
    • kedutan injap, benang tendon;
    • diucapkan kalsifikasi.

    Selepas pembedahan, pesakit harus berada di bawah pengawasan pakar kardiologi. Pesakit ditunjukkan pemeriksaan dan rawatan tahunan di sanatorium profil kardio-atau kardiorematologi.

    Simptomologi subyektif, yang menunjukkan perubahan dalam kerja jantung, selalu memerlukan perhatian perubatan. Pemeriksaan pencegahan juga penting, memungkinkan untuk mengesyaki adanya gangguan patologi dalam struktur miokardium pada waktunya. Terutama dalam kes kehilangan injap akibat distrofi fibrotik, keupayaan untuk melaksanakan fungsinya secara optimum. Dari segi prognosis penyakit, secara langsung bergantung kepada keparahan proses, usia pesakit, kehadiran penyakit kronik yang lain.

    Sumber maklumat berikut digunakan untuk menyiapkan bahan..

    Darah mengalir dari atrium kiri ke ventrikel kiri, dan kepak segera menutup jurang di antara mereka. Kerana ini, darah tidak dapat kembali.

    Dengan pembentukan parut, pemadatan tisu penghubung injap, ia kehilangan fungsinya. Patologi ini dipanggil fibrosis injap mitral..

    5 Apa yang perlu dilakukan sekiranya diagnosis dibuat?

    Penggantian injap tanpa pembedahan

    Rawatan bicuspid fibrosis boleh berupa ubat (jika gejala kegagalan jantung tidak diucapkan atau tidak diucapkan), dan pembedahan. Terapi ubat lebih bersifat untuk kekurangan injap mitral gred 1, lebih jarang pada kedua. Kumpulan ubat seperti glikosida jantung, diuretik, antikoagulan digunakan dalam rawatan.

    Sekiranya kita bercakap mengenai kekurangan injap mitral darjah 2 dengan klinik yang jelas, 3-4 darjah, kemungkinan besar doktor akan menawarkan rawatan pembedahan kepada anda. Rawatan pembedahan merangkumi penggantian injap, atau, jika mungkin, pembaikan injap yang rosak. Sebilangan besar operasi ini mempunyai peratusan kejayaan yang besar dan mengembalikan pesakit ke kehidupan normal, dengan perkembangan perubatan moden, hari ini operasi seperti itu tidak dilakukan pada jantung terbuka, tetapi dengan kateterisasi jantung melalui arteri periferal..

    boleh dibayangkan sebagai pam empat ruang. Ventrikel jantung, kiri (LV) dan kanan (pankreas), mengatasi rintangan pada saluran periferal dan paru-paru, masing-masing, menimbulkan tekanan tertentu di dalam rongga mereka. Injap jantung dirancang untuk mengekalkan hemodinamik normal dengan mencegah darah mengalir ke arah yang bertentangan dengan aliran normalnya..

    Alat jantung jantung

    diwakili oleh dua injap atrioventricular (kiri, atau mitral, dan kanan, atau tricuspid) dan injap batang aorta dan paru. Injap mitral dan tricuspid dilekatkan pada cincin berserat, menghadkan bukaan atrioventrikular yang sesuai.

    Cincin berserat ini

    bersama-sama dengan pembentukan jantung berserat lain adalah sebahagian daripada sambungan atrioventricular. Yang terakhir merangkumi cincin berserat injap mitral dan tricuspid; segitiga berserat kanan dan kiri, yang membentuk septum atrioventricular bersama dengan miokardium; cincin tisu penghubung yang padat, menghadkan bukaan batang aorta dan paru-paru, dan ikatan berserat yang menguatkan kawasan ini.

    injap atrioventrikular dan cincin berserat injap aorta, serta sambungannya membentuk kerangka berserat atau "kerangka" jantung. Injap batang paru maju dan dipisahkan dari kerangka berserat oleh bahagian saluran keluar dari ventrikel kanan jantung dan oleh itu bukan merupakan bahagian dari "kerangka" jantung. Menghubungkan zon
    cincin berserat
    injap mitral, aorta dan tricuspid, bentuknya hampir sama dengan segi empat dan disebut badan berserat pusat.

    Ventrikel atrium kiri, bicuspid, injap mitral (MK)

    Alat injap mitral

    Ini adalah salah satu daripada tiga komponen saluran penghantaran ventrikel kiri, yang juga terdiri daripada atrium kiri (LP) dan urat paru. Fungsi MK adalah bahawa, dengan mengalirkan darah ke rongga ventrikel kiri ke diastole, ia tidak membenarkannya kembali ke atrium kiri dalam sistol.

    Di bawah injap atrioventricular kiri (mitral)

    fahami struktur yang terdiri daripada tisu cusps, kord tendon, otot papillary (papillary), myocardium ventrikel kiri bersebelahan langsung dengan otot papillary, dan cincin injap mitral berserat (fibro-otot) (FCMK). Operasi normal MK bergantung pada keadaan dan fungsi setiap jabatan ini.

    Risalah injap mitral

    mewakili pembentukan tisu penghubung tiga lapisan, asas yang melekat pada cincin fibro-otot - cincin injap mitral. Permukaan cusps adalah kesinambungan dari endokardium, dan lapisan pertengahan adalah tisu penghubung, yang disebut spongy.

    Komisar anterolateral dan posteromedial membahagi injap mitral

    di sayap depan dan belakang. Garis yang menghubungkan komisur selari dengan garis penutupan injap dan garis yang menghubungkan bahagian atas otot papillary. Cusp injap mitral anterior (PSMK) berbentuk setengah bulat atau persegi dan sedikit lebih panjang daripada posterior, sedangkan puncak posterior, walaupun lebih pendek daripada anterior, dilekatkan pada cincin MK untuk tahap yang lebih besar.

    Risalah anterior dilampirkan melalui ligamen tisu penghubung ke risalah koronari kiri dan separuh daripada daun bukan koronari injap aorta.

    Kes-kes kehadiran apa yang disebut penutup injap mitral tambahan dijelaskan.

    , sebagai hasilnya, jumlah mereka dalam hati yang sihat dapat dari 2 hingga 5 (S. S. Mikhailov). Walau bagaimanapun, selalu ada dua penutup utama yang disebut lebih besar. Bilangan injap tambahan bergantung pada ukuran cincin berserat MK - semakin lebar cincin berserat, semakin banyak injap tambahan. Risalah tambahan lebih halus dan nipis; selebarannya lebih kecil daripada risalah utama.

    Cincin berserat injap mitral

    terdiri daripada dua cabang - depan dan belakang. Ketebalan cabang anterior pada orang dewasa yang sihat adalah dari 0,3 hingga 1 mm, lebarnya 0,5-1,5 mm, ketebalan dan lebar cabang posterior adalah 0,3-0,8 mm dan 0,5-1,2 mm masing-masing. Harus dikatakan bahawa orang yang sihat mempunyai perbezaan individu yang signifikan dalam struktur jantung.

    Dua bentuk ekstrem dibezakan.

    - hati yang sempit lebar dan panjang. Oleh itu, parameter cincin berserat bergantung pada ciri perlembagaan seseorang, serta jantina dan usia. Dengan usia, bentuk dan ukuran bukaan atrioventrikular kiri berubah: jika pada anak-anak lebih dekat dengan bentuk bulat, maka pada orang dewasa menjadi bujur.
    Lingkaran dan Kawasan
    dari 6 hingga 15 cm, diameter - dari 1,7 hingga 4,7 cm, luas - dari 2,86 hingga 17,2 cm2 (S. S. Mikhailov).

    Permukaan katup mitral cusps

    , menghadap ke rongga ventrikel kiri, ditutup dengan tisu berserat yang lebih padat; kord tendon melekat padanya. Yang terakhir naik dari bahagian atas dan badan otot papillary dan menembusi ke tepi cusps MK dan permukaan ventrikelnya hingga ke pangkal. Kord yang memanjang dari otot papillary posteromedial memasuki ruang medial kedua-dua injap, bilangannya dari 5 hingga 30.

    Kord otot anterolateral

    sesuai dengan bahagian lateral dari formasi marginal cusps, bilangannya dari 5 hingga 20. Panjang kord anterior adalah dari 1 hingga 2.8 cm, kord posterior adalah dari 0.5 hingga 2.7 cm. beberapa utas. Dari 19 hingga 40 utas kord dilekatkan pada tepi bebas dan permukaan ventrikel risalah anterior, 30-65 filamen dilekatkan di bahagian belakang, dan 5 hingga 20 kord juga dapat dilekatkan pada dasar injap.

    Bergantung pada sama ada kord dipasang pada injap

    , datang langsung dari otot papillary atau mewakili cabang kedua atau ketiga, mengeluarkan kord urutan pertama, kedua dan ketiga.

    Otot papillary anterior (papillary)

    terletak di dinding depan di bahagian bawahnya. Bergantung pada bentuk jantung, jumlahnya berbeza dari satu hingga tiga, paling sering (dalam 83% kes) hanya ada satu otot papillary anterior (S. S. Mikhailov). Bilangan otot papillary posterior boleh dari 1 hingga 6. Dalam setiap kumpulan otot papillary boleh ada satu atau lebih kepala otot.

    Yang terakhir mungkin kelihatan seperti jari yang terpisah.

    , pertumbuhan dari miokardium ventrikel kiri atau lebih berkaitan dengan trabekulnya. Semasa sistol, otot papiler berkontraksi bersama dengan miokardium LV yang mendasari, dan disfungsi mereka boleh dikaitkan dengan disfungsi miokardium, yang membentuk pangkal otot.

    Kepak injap mitral biasa

    Mereka adalah struktur tipis dan lentur yang bergerak bebas di bawah pengaruh daya yang bertindak di permukaannya. Pergerakan injap semasa diastole dalam keadaan normal berlaku di bawah pengaruh darah yang mengalir melalui lubang MK dan di bawah pengaruh pergerakan cincin MK, yang mana injap dipasang.

    Sebaliknya, pergerakan sistolik risalah tertutup

    ke arah puncak - pasif, kerana pengecutan cincin injap mitral dan otot papillary. Diastole, apabila injap atrioventricular kiri terbuka, injap anteriornya bertindih dengan kon aorta, mencegah darah memasuki aorta dalam tempoh ini. Di systole, kord injap mitral tidak menutup di sepanjang tepi bebas, tetapi di sepanjang garis zon kasar yang disebut - bahagian tebal dari injap atrioventricular, yang mana kord tendon nipis dilekatkan.

    Terdapat ciri-ciri individu injap mitral

    , berkaitan dengan kepelbagaian struktur seluruh jantung. S. S. Mikhailov mengenal pasti dua pilihan ekstrem untuk pembentukan injap bicuspid, di antaranya terdapat banyak pilihan antara. Di hati yang sempit dan panjang, terdapat reka bentuk MK yang ringkas - cincin berserat nipis dengan bulatan kecil (6-9 cm), 2-3 injap kecil, 2-3 otot papillary, dari mana sehingga 10 kord tendon hampir bercabang meluas ke injap. Yang terakhir terutama dipasang pada tepi cusps.

    Di hati yang luas dan pendek

    lebih kerap mereka mendapati reka bentuk injap bicuspid yang rumit, yang dicirikan oleh lilitan besar cincin berserat yang mempunyai cabang tebal - 15 cm, 4-5 injap, yang mana 2-3 lebar dan panjang. Struktur ini sesuai dengan kehadiran 4-6 otot papiler berkepala banyak dan sebilangan besar kord tendon (20-30), yang bercabang menjadi banyak utas (hingga 70), tidak hanya melekat pada tepi daun, tetapi juga pada tubuh dan cincin berserat mereka.

    Anatomi normal injap atrioventricular kanan. Ukuran bukaan Tricuspid "

    Jadual kandungan subjek "Penyakit Jantung Valvular":

    Anatomi injap mitral normal. Saiz foramen mitral Anatomi normal injap atrioventricular kanan. Tricuspid orifice size Anatomi injap aorta dan injap paru. Ukuran bukaan aorta dan paru Berfungsi injap jantung. Fisiologi peredaran jantung. Auskultasi jantung. Kebisingan pada penyakit jantung valvular. Penyebab penyakit jantung valvular. Etiologi moden Demam reumatik akut - reumatik. Epidemiologi, klinik Penyakit jantung reumatik. Diagnosis karditis reumatik. Kekerapan lesi injap pada reumatik. Kursus Rheumatik Carditis Rawatan dan pencegahan demam reumatik akut - reumatik

    Gejala kekurangan injap mitral Diagnosis kekurangan injap mitral Rawatan fibrosis risalah injap mitral

    Fibrosis risalah injap mitral adalah penyakit yang berlaku akibat jangkitan otot jantung atau proses reumatik yang memberi kesan buruk kepada tisu penghubung. Hati manusia mempunyai 4 injap, masing-masing dibuka dan ditutup pada saat yang tepat.

    Apabila terdedah kepada proses reumatik dan jangkitan pada otot jantung, bahagian atas injap mitral mula mengencang. Oleh kerana pemadatan yang dihasilkan, ia menjadi kurang elastik. Penyakit ini malah boleh menyebabkan parut pada bahagian kepak..

    Kerana kesan jangkitan dan proses reumatik, injap jantung kehilangan kemampuannya untuk menjalankan fungsinya (buka dan tutup bukaan yang berada di antara atrium dan ventrikel). Akibatnya, diagnosis dibuat - fibrosis cusps injap mitral.

    Penyakit ini juga boleh berlaku akibat daripada displasia tisu daun. Ia menampakkan diri dalam bentuk stenosis bukaan injap, bahkan pelanggaran fungsi pengunciannya mungkin terjadi. Fibrosis boleh menyebabkan disfungsi jantung yang serius. Disfungsi berlaku kerana terlalu banyak jantung kiri yang berlebihan. Lebihan menyebabkan tekanan darah tinggi.

    Sekiranya anda tidak mula merawat fibrosis injap mitral pada waktunya, selepas beberapa ketika, kegagalan jantung dan hipertensi paru mula berkembang. Selain itu, gangguan dan kerosakan irama jantung mungkin berlaku. Komplikasi yang sering berlaku adalah kekurangan bekalan darah koronari dan fibrosis miokard yang meresap. Komplikasi biasanya timbul selama beberapa tahun..

    Sekiranya penyakit ini berada pada tahap awal, maka ia harus segera ditangani dengan bantuan ubat-ubatan yang mempunyai kesan pembetulan pada irama jantung yang terganggu dan gejala kegagalan jantung. Sekiranya perlu, ganti injap yang rosak dengan prostesis mekanikal..

    fibrosis injap aorta

    Dijumpai (23 siaran)

    pakar kardiologi pediatrik 4 Oktober 2010 / Natalya / g Ruzayevka

    Selamat petang. Kanak-kanak berumur 2 tahun; imbasan ultrasound dilakukan: injap aorta bicuspid, fibrosis

    selempang
    injap aorta
    , stenosis
    injap aorta
    , pengembangan aorta menaik. Bolehkah kita ditolak kemasukan ke tadika? buka

    pakar kardiologi pediatrik 1 Oktober 2010 / Natalya / g Ruzayevka

    Selamat petang. Kanak-kanak berumur 2 tahun; imbasan ultrasound dilakukan: injap aorta bicuspid, fibrosis

    selempang
    injap aorta
    , stenosis
    injap aorta
    , pengembangan aorta menaik. Bolehkah kita ditolak kemasukan ke tadika? buka

    pakar kardiologi pediatrik 26 September 2010 / Larisa / Donetsk

    Helo! Anak saya yang berusia 2 tahun didiagnosis dengan fibrosis selepas ultrasound jantung

    selempang
    injap aorta
    sistol sederhana. pendedahan 1.07cm diameter aorta 1.29 / 1.56cm arus terbalik tekanan kecerunan min 6.7 bar... terbuka

    27 September 2010 / Tutelman Konstantin Moiseevich

    Dengan kekurangan aorta
    injap
    (dengan latar belakang fibrosis injap), adalah wajar untuk memahami, tentu saja, cuba menjelaskan kongenital... itu akan memberikan komplikasi seperti itu). Sekiranya anda benar-benar mempunyai
    fibrosis
    , maka sudah terlambat untuk menjalankan rawatan anti-radang, oleh itu...

    pakar kardiologi pediatrik 20 November 2009 / Ekaterina... / Donetsk

    Helo, anak saya berumur 7 tahun, didiagnosis dengan dilatasi injap mitral

    ,kekurangan mitral
    injap
    ,(
    fibrosis
    mitral
    injap
    1 sudu besar,
    fibrosis injap aorta
    1 sudu besar), ini ditentukan oleh ultrasound, kami... membukanya

    ahli kardiologi pediatrik 6 November 2009 / Oleg / 0

    ... - 1.03; ESR - 5). Ekokardiografi: fibrosis marginal

    dan penebalan selempang
    injap aorta
    , kegagalan kepak minimum; penutupan injap mitral
    injap
    , memanjangkan filamen kordal, prolaps cusp anterior, mitral... terbuka

    pakar kardiologi pediatrik 14 Oktober 2009 / Helen

    ... bertahun-tahun selepas ECHO, diagnosis seperti itu: Pemadatan (Fibrosis

    ) selempang
    aorta
    dan mitral
    injap
    .Kejatuhan puncak mitral anterior
    injap
    .... atau untuk menentang fibrosis risalah? (Tahun lalu adalah
    fibrosis
    hanya injap mitral)? Diagnosis prolaps telah dibuat... terbuka

    pakar kardiologi pediatrik 27 Februari 2009 / Irina

    ... pemeriksaan oleh doktor mendedahkan masalah jantung... Diagnosis "fibrosis" KAMI

    selempang
    injap aorta
    (sederhana) (tetingkap bujur terbuka). Jurang
    injap aorta
    yang minimum. " Petunjuk injap aorta - Systeol.... buka

    2 Mac 2009 / Tutelman Konstantin Moiseevich

    ... anak pada jam pertama - hari kehidupan) dan fibrosis

    selempang
    injap aorta
    . Adapun tingkap bujur terbuka, maka... Adapun "fibrosis" (pengembangan tisu penghubung) injap
    injap aorta
    , maka disarankan untuk menjelaskan dari mana asalnya...

    pakar kardiologi pediatrik 1 Jun 2007 / Maxim

    Helo, Doktor! Saya berumur 17 tahun. Dia hendak memasuki sekolah tentera, tetapi mereka "membalikkan saya", mengatakan bahawa dengan hasil seperti itu saya mungkin tidak sesuai untuk perkhidmatan ketenteraan. Istimewa... terbuka

    20 Februari 2009 / Irina

    ... persoalannya, anak saudara saya berumur 1.6 tahun. Hospital itu didiagnosis dengan FIBROZ

    WALL
    NILAI AORTIK
    (dengan injap minimum) - untuk soalan ibu bapa, APA ITU MENYENANGKAN DAN APA ITU Maksudnya.... Doktor mengatakan bahawa...

    Bagaimana penyakit ini berkembang??

    Penyebab fibrosis injap mitral sangat pelbagai. Dalam kebanyakan kes, perubahan tisu berserat muncul dengan latar belakang infark miokard yang berpengalaman, di mana sejumlah sel otot jantung mati dan digantikan oleh tisu penghubung, yang juga dapat merebak ke dinding injap mitral.
    Penyebab umum yang lain dari penampilan fibrosis adalah perubahan yang berkaitan dengan usia, kerana tisu jantung juga dikenakan, mengalami perubahan hormon, penurunan metabolisme, dan banyak kejadian buruk lain yang berlaku seiring bertambahnya usia. Bersamaan dengan semua ini, faktor lain boleh menimbulkan kemunculan fibrosis:

    • proses reumatoid;
    • kerosakan berjangkit pada tisu miokardium;
    • kelebihan otot jantung;
    • darah tinggi;
    • penyakit paru-paru
    • penyakit autoimun;
    • kecacatan jantung kongenital.

    Sekarang diketahui bahawa penyebab fibrosis jantung dapat berakar pada kecenderungan genetik. Telah diketahui bahawa terdapat banyak kes ketika penyakit ini segera diperhatikan pada beberapa generasi saudara darah, dan perubahan tisu ciri muncul, sebagai peraturan, pada saudara pada usia yang sama. Pada masa yang sama, gen yang rosak yang dapat diwarisi, menyebabkan perubahan fibrotik, belum dapat dikenal pasti.

    Mekanisme perkembangan fibrosis kini telah dipelajari dengan cukup baik. Di bawah pengaruh pelbagai keadaan buruk, bahagian injap mitral mula-mula menebal dengan ketara. Kerana adanya pemadatan, terdapat penurunan keanjalan tisu. Selanjutnya, bahagian injap mitral terbentuk di tepi cusps injap mitral. Perubahan serat kemudian menjadi lebih ketara.

    Dengan kekalahan injap mitral, pelanggaran fungsi pengunciannya secara beransur-ansur diperhatikan. Perubahan serat pada injap mitral menyebabkan peningkatan gangguan kerjanya, yang seterusnya menyebabkan beban jantung kiri yang berlebihan dan munculnya gejala yang menjadi ciri keadaan patologi ini.

    Varieti dan tahap patologi

    Tahap awal pembentukan fibrosis injap jantung dianggap fokus. Ia dicirikan oleh pertumbuhan serat di kawasan setempat. Mekanisme ini berfungsi untuk membatasi fokus keradangan atau pemusnahan miokardium, yang merupakan tindak balas kompensasi-adaptif.

    Dengan perkembangan proses patologi dalam badan, zon sklerosis merebak, dan tahap kedua menjadi - perubahan meresap.

    Sebarang pembentukan tisu parut di miokardium tidak dapat dipulihkan, serat otot kehilangan sifat fungsinya dan menghalang kerja seluruh organ.

    Langkah-langkah diagnostik

    Walaupun terdapat beberapa jenis patologi, gejala tetap umum, oleh itu, pakar menggunakan kaedah diagnostik universal untuk menilai gambaran klinikal secara keseluruhan dan mengenal pasti perubahan yang tidak normal.

    Sekiranya terdapat manifestasi penyakit yang tidak agresif, pakar kardiologi boleh bergantung pada hasil anamnesis, analisis umum mengenai hasil darah, air kencing, dan ECG. Lebih-lebih lagi, untuk membuat diagnosis yang tepat, kaedah instrumental diperlukan seperti:


    Ultrasound jantung. Pemeriksaan ini memberikan gambaran lengkap mengenai keadaan struktur intrakardiak, menentukan jenis dan tahap lesi, memantau tahap penyempitan cincin injap dan kerja fungsi kontraktor ventrikel kiri, yang bertanggungjawab untuk jumlah darah yang memasuki aorta, dan juga menunjukkan penyimpangan dari norma.

  • Roentgenografi. Jenis diagnosis ini akan menentukan patologi organ-organ dada, seperti tahap beban jantung, hipertrofi miokard, yang berlaku akibat genangan dalam sistem pernafasan, deposit kalsium di injap jantung, dan juga membolehkan anda mengesan kehadiran perubahan negatif dalam struktur jantung dan sistem yang tidak berfungsi..
  • Kateterisasi. Kajian ini dilakukan dengan memperkenalkan medium kontras ke dalam arteri femoral, dan memungkinkan untuk mendapatkan data mengenai keadaan rongga jantung.
  • CT dan MRI. Langkah-langkah ini diperlukan untuk pelaksanaan diagnosis pembezaan. Juga, pemeriksaan jenis ini diperlukan semasa pembedahan.
  • Terima kasih kepada kajian diagnostik di atas, pakar akan dapat membuktikan adanya proses keradangan di dalam badan dan jangkitan virus, jika ada. Maklumat ini diperlukan untuk mencegah komplikasi dan memungkinkan untuk memilih kaedah terapi yang paling berkesan..

    Patologi ini dapat dirawat dengan dua cara:

      Kaedah ubat (penggunaan ubat). Ia berlaku dengan bantuan diuretik (diuretik) dan glikosida. Pakar menetapkan Digoxin, yang digunakan 5 hari seminggu dengan selang dua hari, Indapamide - 1 kali sehari. Pada peringkat penyakit yang lebih teruk, Veroshpiron, Diuver dan Furosemide diperlukan. Semua ubat harus diambil pada waktu pagi..


    Kaedah pembedahan. Keperluan untuk campur tangan pembedahan timbul dengan fibrosis yang ketara, apabila terdapat bahaya stenosis cincin injap. Dalam keadaan ini, pesakit menjalani operasi prostetik injap jantung atau komisurotomi, dengan kata lain, penghapusan lekatan.
    Dengan campur tangan pembedahan seperti itu, terdapat beberapa pilihan untuk pembedahan. Salah satunya adalah prosedur jantung terbuka. Akses intravaskular juga digunakan, campur tangan berlaku melalui arteri periferal yang besar.

    Sekiranya kekurangan injap injap jantung, pakar bedah jantung membuat jahitan yang tidak membenarkan injap ditutup. Kaedah rawatan lain yang berkesan adalah prostetik dengan bahan sintetik, jarang biologi..

    Gejala Fibrosis

    Ciri fibrosis injap mitral adalah tempoh pampasan yang panjang. Oleh itu, penyakit dalam 3 hingga 5 tahun mungkin tidak berlaku. Secara morfologi, ini sesuai dengan tahap perubahan fokus. Dengan perkembangan penyakit ini, keluhan berikut muncul:

    • kelemahan dan toleransi fizikal yang rendah;
    • kesukaran bernafas, perasaan kekurangan udara, serangan asma;
    • berdebar-debar, gangguan;
    • sakit di jantung, termasuk serangan angina;
    • bengkak di kaki.

    Kerana penyempitan atau penutupan injap aorta yang tidak lengkap, aliran darah ke peredaran paru menurun. Ini disertai oleh kebuluran oksigen dan kekurangan nutrien di semua organ dalaman. Tetapi yang paling sensitif terhadap iskemia adalah otak dan miokardium. Oleh itu, fibrosis aorta membawa kepada pening, pingsan, kelemahan, serangan jantung.

    Tonton video mengenai fibrosis, gejala dan rawatan injap jantung:

    Simptomologi

    Fibrosis injap mitral dapat menampakkan diri dalam bentuk gejala yang berbeza dan dengan intensiti yang berbeza.

    Semuanya bergantung pada tahap perkembangan penyakit dan sejauh mana flaps injap terjejas..

    Sebagai peraturan, tanda-tanda penyakit berikut dapat dibezakan:

    dengan peningkatan aktiviti fizikal, batuk atau sesak nafas bermula; kecacatan; keletihan darah tinggi.

    Sekiranya rawatan fibrosis tidak dimulakan tepat pada waktunya atau tidak berkesan, gejala penyakit pesakit bertambah buruk dan muncul dalam bentuk tanda-tanda seperti itu:

    gangguan irama jantung; pening; bunyi di telinga; sakit di belakang sternum; genangan darah di hati; perubahan tekanan darah yang tajam.

    Saya ingin menyatakan bahawa penyakit ini boleh bertahan selama satu tahun atau lebih. Dalam kes ini, gejala berubah secara berkala..

    Rawatan patologi

    Dengan fibrosis injap tanpa gejala, rawatan tidak ditetapkan. Terapi ubat ditunjukkan untuk gejala kegagalan jantung:

    • glikosida jantung (Celanide, Strofantin, Digoxin);
    • diuretik (Indap, Veroshpiron, Tryphas);
    • ubat antihipertensi dan antiaritmia jika ditunjukkan.

    Ubat fibrosis hanya dapat bertindak pada gejala yang ditimbulkannya. Oleh itu, campur tangan pembedahan disyorkan untuk memperbaiki keadaan secara radikal. Ia dilakukan dengan dekompensasi jantung.

    Selain pembedahan jantung terbuka dengan pintasan kardiopulmonari, kaedah akses intravaskular melalui arteri besar dan pilihan invasif minimum dipilih.

    Dengan sedikit kerosakan pada penutup injap, plastik digunakan, jahitan, pemotongan lekatan. Stenosis atau kekurangan darah yang ketara secara hemodinamik diperbetulkan dengan implantasi injap buatan. Mereka boleh menjadi mekanikal atau biologi, dibuat dari bahan penderma atau haiwan..

    Ramalan

    Nilai prognostik fibrosis injap ditentukan terutamanya oleh kehadiran atau ketiadaan akibatnya. Oleh itu, fibrosis tanpa stenosis yang jelas atau tanpa regurgitasi mempunyai prognosis yang baik, dan kecacatan jantung yang signifikan secara hemodinamik yang disebabkan oleh fibrosis dan menyebabkan kegagalan jantung yang teruk adalah tidak baik. Dalam kes terakhir, semuanya bergantung pada ketepatan masa operasi - jika operasi dilakukan tepat pada waktunya, dan pakar bedah menangkap garis halus ketika operasi sudah ditunjukkan, tetapi belum dikontraindikasikan - jangka masa dan kualiti hidup pesakit meningkat.

    Adakah terdapat akibatnya

    Ya, dengan fibrosis jantung, dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, cepat atau lambat, kesan buruk berlaku. Kebarangkalian kejadiannya ditentukan oleh sebab mengapa fibrosis pada mulanya berlaku. Jadi, pembentukan kecacatan jantung selepas reumatik lebih biasa daripada pembentukan kekurangan atau stenosis kerana iskemia miokard dan infark miokard.

    Sekali lagi, aterosklerosis dinding aorta dengan pemendapan kalsium di dalamnya sering menyebabkan pembentukan penyakit jantung bukan reumatik daripada miokarditis, misalnya

    Oleh itu, adalah mungkin untuk meramalkan sama ada stenosis atau kekurangan injap akan berlaku selepas penyakit, tetapi dengan berhati-hati

    • tanpa kesan proses patologi tambahan yang menyukarkan perjalanan penyakit ini, dinamik positif berlaku;
    • dengan munculnya faktor-faktor yang memprovokasi di atas dan patologi bersamaan, keadaannya boleh bertambah buruk, perkembangan kegagalan jantung dan kematian pesakit secara tiba-tiba.

    Ubat diri adalah bahaya. Hanya pakar kardiologi yang berpengalaman yang dapat mencegah perkembangan penyakit ini dan menetapkan kaedah rawatan yang paling sesuai untuk patologi yang mendasari. Sekiranya mungkin, ada baiknya untuk memantau dengan teliti perubahan sedikit dalam kerja tubuh untuk mengelakkan peralihan penyakit ke tahap kronik. Jangan lupa tentang lawatan tahunan ke pakar, yang akan membantu mengesan pelanggaran tepat pada masanya..

    Pada saat ini, tidak ada cara untuk akhirnya menyembuhkan fibrosis jantung, namun, dengan diagnosis tepat waktu dan pemilihan terapi yang mencukupi, komplikasi dapat dielakkan dan fungsi normal organ.

    Kaedah Diagnostik

    Pada peringkat pertama pemeriksaan, pesakit diberikan ujian darah, urin dan ECG klinikal umum. Tetapi dengan bantuan mereka, anda hanya dapat mengesan proses keradangan atau iskemia di miokardium, jadi kaedah instrumental diperlukan untuk mendiagnosis fibrosis injap jantung:

    • Ultrasound jantung adalah kaedah yang paling dipercayai, ia membantu mengenal pasti tahap penyempitan atau kekurangan injap, untuk menilai fungsi kontraktil miokardium dan jumlah darah yang memasuki aorta semasa sistol.
    • Radiografi mengesan hipertrofi miokard sebagai reaksi terhadap kesesakan jantung, kesesakan di paru-paru, deposit kalsium pada bahagian injap.
    • CT dan MRI dilakukan jika perlu dilakukan diagnosis pembezaan atau sebelum pembedahan.


    Hipertrofi miokard akibat fibrosis injap

    Fibrosis injap aorta

    Aorta adalah arteri utama kehidupan, dan tugasnya adalah mengalirkan darah dari jantung melalui lingkaran besar peredaran darah dan ia bermula dari ventrikel kiri jantung. Dinding aorta di jantung yang sihat kuat dan lentur, tetapi jika dinding aorta menjadi lebih padat, fibrosis injap aorta berlaku. Patologi mengurangkan keanjalan dinding aorta, dan darah tidak mengalir secara normal, dan ini penuh dengan banyak penyakit berbahaya.Proses keradangan akibat penyakit berjangkit; - kecederaan dari pelbagai asal; - proses alahan di dalam badan; - mengambil ubat tertentu; - ketagihan dalam bentuk penggunaan alkohol dan merokok yang tidak terkawal; - perubahan berkaitan dengan usia dan kekurangan kalsium dalam badan; - stenosis kongenital mulut aorta. Di sini kita membahas dengan lebih terperinci. Stenosis kongenital pada seseorang didiagnosis sejak lahir, tetapi seiring bertambahnya usia, semakin bertambah, kerana fibrosis dan kalsifikasi mulai berkembang. Kejadian fibrosis sangat rentan terhadap pesakit yang didiagnosis pada masa kanak-kanak: injap aorta bicuspid kongenital, dan pada masa kanak-kanak ini tidak menyebabkan penyempitan lubang aorta yang ketara, tetapi semuanya berubah seiring bertambahnya usia. Anda harus tahu bahawa patologi saluran arteri yang mengalir darah besar ini menyebabkan gangguan peredaran darah yang serius dan jika penyakit itu berkembang dengan cepat, ia bahkan boleh menyebabkan kematian.

    Tanda-tanda klinikal penyakit ini:

    - dalam tahap pampasan untuk ketidakselesaan tidak berlaku. Pesakit mengetahui tentang penyakitnya sama ada semasa pemeriksaan atau pergi ke hospital mengenai penyakit lain; - Keluhan pertama adalah sesak nafas. Pertama, ia muncul semasa latihan fizikal, kemudian menjadi lebih besar dan hadir walaupun dengan berjalan perlahan dan berehat. Sesak nafas boleh mengganggu seseorang semasa tidur; - sakit hati. Mereka seperti dengan angina pectoris dan paling kerap muncul selepas senaman fizikal. Mereka boleh menjadi jangka panjang dan jangka pendek; - pengsan dan pening. Juga sering muncul semasa latihan fizikal, dan pengsan boleh sampai beberapa minit. Pingsan dikaitkan dengan fakta bahawa semasa latihan fizikal terdapat penurunan yang kuat dalam rintangan periferal dan tekanan di aorta menurun, yang menyebabkan iskemia serebrum; - berdebar-debar. Pesakit juga mengadu bahawa dia merasakan kerosakan pada jantung dan, seperti itu, "pembekuan" nya. Semua ini disebabkan oleh gangguan irama jantung..

    Diagnostik:

    - rawatan pembedahan. Ini adalah kaedah rawatan radikal dan jika tidak ada kontraindikasi, maka ia ditetapkan; - penggunaan diuretik, glikosida jantung, perencat ACE; - pada tekanan tinggi, ubat untuk meningkatkan tekanan dipilih pada dos yang ketat, jika tidak tekanan dapat dikurangkan dengan banyak; - ubat antiaritmia yang menyokong irama jantung.

    Ramalan pakar

    Ramalan itu secara langsung bergantung kepada kehadiran akibat dan keparahannya. Sekiranya mereka tidak hadir, maka fibrosis tidak mengancam nyawa pesakit. Situasi yang berbeza adalah dalam pembentukan kecacatan jantung kongenital, yang menyebabkan kerosakan fungsi hemodinamik yang serius. Prognosis dalam kes ini sangat negatif dan pesakit perlu segera menjalani pembedahan. Tahap pemulihan dan jangka hayat pesakit akan bergantung pada hasilnya..

    Fibrosis biasanya mempengaruhi bahagian atas injap mitral dan aorta. Gejala berkembang apabila kegagalan hemodinamik berlaku kerana regurgitasi atau stenosis cincin injap. Sebagai rawatan, intervensi pembedahan digunakan. Adalah mungkin untuk meringankan keadaan dengan ubat. Gabungkan rejimen rawatan utama dengan pematuhan peraturan pencegahan.

    Penyakit jantung menimbulkan bahaya serius bagi kesihatan dan kehidupan manusia. Diagnosis dan rawatan yang tepat pada waktunya dapat menyebabkan komplikasi, khususnya, degenerasi tisu organ, atau fibrosis. Oleh itu, dengan sedikit penyimpangan dalam fungsi jantung, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan dan tidak melakukan rawatan diri.

    4 Pencegahan lebih mudah daripada mengubati. Apa yang perlu anda ketahui mengenai mencegah fibrosis injap jantung

    Penolakan tabiat buruk Oleh kerana sebahagian besar fibrosis alat valvular jantung, terutamanya injap mitral, disebabkan oleh akibat penyakit jantung reumatik atau adanya proses berjangkit di dalam badan, penting untuk mencegah rematik, untuk membersihkan fokus jangkitan di dalam badan, untuk merawat penyakit berjangkit dan mencegah perkembangan dengan secukupnya. komplikasi. Ia juga memerlukan diet yang rasional dan kaya dengan vitamin, penolakan tabiat buruk sepenuhnya, pematuhan dengan peraturan kerja dan rehat, tetap di udara segar, mengeraskan dan menguatkan daya tahan tubuh

    Perhatian khusus harus diberikan kepada kedua-dua doktor dan pesakit yang merawat jangkitan streptokokus, perlu membersihkan fokus jangkitan kronik (sinusitis, tonsilitis, faringitis, gigi karious). Semua orang yang mengalami rematik akan dikenakan pendaftaran dan pemantauan wajib.

    Penting untuk memberitahu penduduk tepat pada masanya mengenai akibat sakit tekak, yang mana pesakit, yang mengabaikan cadangan doktor, dirawat dengan antibiotik selama 10 hari, tetapi 2 hari, dengan harapan "mungkin ia akan berlalu dengan sendirinya", atau "Saya lebih baik mengapa meracuni tubuh dengan kimia." Terapi antibiotik yang tidak mencukupi untuk penyakit berjangkit membawa kepada pembentukan fokus jangkitan di dalam badan, dan akibatnya timbulnya komplikasi jantung yang luar biasa

    Campur tangan pembedahan

    Ia perlu sekiranya pesakit didiagnosis dengan fibrosis jantung yang ketara. Kerana patologi tahap ini membawa kepada stenosis cincin injap darjah 2, 3 dan 4. Sebagai peraturan, dalam kes ini, pesakit dirujuk untuk pembedahan penggantian injap atau pembedahan pembedahan lekatan, yang juga disebut komisurotomi.

    Prosedur sedemikian dijalankan secara berbeza pada masa kita. Mereka boleh beroperasi dengan hati terbuka menggunakan mesin jantung-paru. Atau gunakan akses intravaskular melalui arteri besar periferal, yang merangkumi femoral, inguinal, dll. Biasanya, gunakan prostesis mekanikal moden yang diperbuat daripada bahan sintetik.

    Perkembangan lesi injap mitral, aorta

    Sekiranya penutup injap menjadi kaku dan tidak aktif, ini menyebabkan penutupan yang tidak mencukupi (kekurangan) atau penurunan bukaan (stenosis) yang melaluinya darah.

    Stenosis menimbulkan halangan untuk melepaskan darah ke dalam batang aorta atau ke ventrikel kiri. Oleh kerana itu, organ dalaman tidak diberi nutrien yang mencukupi.

    Dengan kekurangan mitral atau aorta, sebahagian darah kembali ke atrium atau ventrikel separuh kiri jantung. Ini menimbulkan peningkatan beban pada miokardium, membantu mengurangkan kontraktiliti tisu otot, yang dari masa ke masa membawa kepada dekompensasi peredaran darah.

    Apa ini?


    Anda dapat memahami apa itu fibrosis cusps injap mitral dengan melihat ciri struktur dan fungsinya. Inti dari alat injap adalah mengalirkan darah (dalam satu arah) sambil mengurangkan bahagian tertentu. Peranan utama dimainkan oleh injap, yang diwakili oleh tisu penghubung yang longgar. Pemakanan mereka dilakukan kerana saluran terkecil. Injap aorta mempunyai tiga injap (kanan, kiri, dan posterior), sementara injap mitral mempunyai dua injap (posterior, anterior).

    Di bawah pengaruh faktor-faktor yang menjengkelkan, tisu penghubung menjadi lebih kasar, sebab itulah ia berhenti menjalankan fungsinya sepenuhnya (untuk mengekalkan kelenturan injap). Dari masa ke masa, bilangan saluran darah yang membekalkan injap berkurang dengan ketara. Sel-sel di mana ia terdiri mula mati, digantikan oleh tisu berserat. Ini adalah salah satu jenis tisu penghubung, yang dicirikan oleh kekuatan tinggi.

    Cara membersihkan saluran darah dari kolesterol dan menyingkirkan masalah selamanya

    Penyebab hipertensi, tekanan darah tinggi dan sejumlah penyakit vaskular lain adalah saluran darah tersumbat dengan kolesterol, ketegangan saraf yang berterusan, pengalaman yang berpanjangan dan mendalam, kejutan berulang, kekebalan yang lemah, keturunan, kerja malam, terdedah kepada bunyi bising dan juga banyak garam.!

    Menurut statistik, kira-kira 7 juta kematian tahunan disebabkan oleh tekanan darah tinggi. Tetapi kajian menunjukkan bahawa 67% pesakit hipertensi umumnya tidak mengesyaki bahawa mereka sakit!

    Itulah sebabnya kami memutuskan untuk menerbitkan wawancara eksklusif di mana rahsia menyingkirkan kolesterol dan mengembalikan tekanan normal. Baca artikel.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis