Latihan fisioterapi (LFK) selepas strok

Terapi senaman selepas strok adalah salah satu komponen pemulihan yang penting, yang, seperti terapi ubat, mempengaruhi prognosis. Pemulihan selepas strok iskemia atau hemoragik harus dilakukan lebih awal dan agresif. Mereka harus dimulakan segera setelah stabil keadaan pesakit (biasanya selama 2-3 hari) dan dijalankan setiap hari selama beberapa bulan.

Bersenam secara teratur tidak hanya dapat mencapai pemulihan atau peningkatan fungsi motorik, tetapi juga membantu mengurangi risiko komplikasi (pneumonia kongestif, luka tekanan).

Tugas utama terapi senaman selepas strok:

Strok sering menyebabkan fakta bahawa bahagian kanan atau kiri badan lumpuh. Latihan berkala dalam gimnastik terapeutik menyumbang kepada pengaktifan neuron rizab di otak dan dengan itu sebahagian atau sepenuhnya mengimbangi manifestasi defisit neurologi.

Latihan fisioterapi tidak kurang pentingnya, dan kadang-kadang lebih penting lagi dalam pemulihan pesakit dan pencegahan berulang strok daripada terapi ubat. Ia mesti memasuki kehidupan setiap pesakit strok dengan ketat..

Tugas utama fisioterapi selepas strok adalah:

  • pencegahan komplikasi yang berkaitan dengan rehat tidur yang berpanjangan (atrofi otot, pneumonia kongestif, tromboemboli, perkembangan kegagalan jantung, luka tekanan);
  • normalisasi nada otot;
  • peningkatan peredaran mikro dan metabolisme dalam tisu;
  • pemulihan aktiviti motor;
  • pencegahan kontraksi otot;
  • meningkatkan fungsi organ dalaman;
  • pemulihan fungsi pertuturan;
  • pemulihan kemahiran motor halus tangan.

Adalah wajar untuk menggabungkan terapi senaman dengan kaedah pemulihan yang lain, seperti kinesioterapi, urut, terapi pekerjaan, penyesuaian sosial dan psikologi. Oleh itu, di hospital, rawatan pemulihan dijalankan oleh pasukan pakar (psikologi, jururawat, ahli terapi urut, instruktur terapi senaman, psikologi, ahli terapi pertuturan, kinesioterapis), yang bekerja di bawah bimbingan pakar neurologi. Saudara-mara pesakit terlibat secara aktif dalam melaksanakan langkah-langkah pemulihan..

Terapi senaman dan rehat di tempat tidur

Tempoh pemulihan awal berlangsung hingga tiga bulan dari saat berlakunya bencana otak. Sebilangan pesakit menghabiskan masa ini atau sebahagiannya, memerhatikan rehat tempat tidur yang ketat. Mula-mula anda perlu memberi mereka kedudukan badan yang betul dan mengubahnya - ini diperlukan untuk pencegahan kesesakan dan luka tekanan.

Selepas strok, nada otot terganggu, akibatnya anggota badan berada dalam kedudukan yang salah. Contohnya, kaki yang lumpuh bertukar ke arah luar, kaki mula digantung. Kelumpuhan spastik anggota atas menyebabkan fakta bahawa ia membengkokkan pada sendi pergelangan tangan dan siku, dan jari-jarinya dikepal menjadi penumbuk. Sekiranya anda tidak memberi pesakit kedudukan badan yang betul pada bahagian belakang atau belakang yang sihat, maka lama kelamaan dia akan mengalami kontraksi otot, yang akan sangat sukar untuk diperbetulkan, dan dalam beberapa kes mustahil.

Latihan berkala mengikut teknik Bubnovsky meningkatkan mobiliti sendi dan mengembalikan keanjalan alat dan otot ligamen.

Pada hari-hari pertama selepas strok, lengan dan kaki kiri atau kanan tidak berfungsi dengan baik. Oleh itu, pesakit secara praktikal tidak dapat melakukan pergerakan aktif bersama mereka. Untuk membetulkan keadaan dalam tempoh ini, satu set latihan dilakukan untuk pesakit di tempat tidur, berdasarkan pergerakan pasif, yaitu, dilakukan bukan oleh pasien itu sendiri, tetapi oleh instruktur terapi fizikal atau di bawah bimbingannya oleh saudara mereka.

Bergantung pada jenis sendi, jenis gerakan pasif berikut dapat dilakukan di dalamnya:

  • putaran (putaran);
  • pengurangan dan penculikan;
  • lenturan dan pemanjangan.

Pada mulanya, jumlah pergerakan yang dilakukan mestilah minimum. Tingkatkan secara beransur-ansur, tetapi jangan melebihi amplitud fisiologi untuk sendi yang sedang dikembangkan. Setiap pergerakan diulang 10-15 kali. Latihan lengan pasif dilakukan terlebih dahulu di sendi bahu, kemudian di siku, pergelangan tangan, dan kemudian di sendi kecil tangan. Untuk kaki, ia harus dilakukan bermula dari sendi pinggul, kemudian bergerak ke sendi lutut, pergelangan kaki dan kaki.

Sangat penting untuk pencegahan kesesakan di paru-paru pesakit yang terbaring di tempat tidur adalah latihan pernafasan. Di samping itu, pelaksanaannya memungkinkan anda meningkatkan ketepuan oksigen darah dan dengan itu mengurangkan hipoksia otak, memperbaiki proses metabolik yang terjadi di dalamnya. Latihan utama latihan pernafasan adalah:

  • nafas dalam-dalam, dan kemudian menghembuskan nafas perlahan melalui bibir yang tertutup rapat;
  • menghembuskan nafas perlahan melalui tiub koktel ke dalam segelas air;
  • mengembung belon.

Pesakit harus melakukan latihan ini sekurang-kurangnya 10 kali sehari..

Kaedah Bubnovsky membantu menghilangkan rasa sakit, memperbaiki trofisme tisu lembut dan keras, dan secara beransur-ansur memulihkan fungsi motor.

Tahap penting pemulihan fizikal adalah prestasi bukan sahaja fizikal, tetapi juga latihan mental. Setiap pergerakan mempunyai ingatan ototnya sendiri. Oleh itu, jika bahagian kanan badan pesakit tidak berfungsi, maka perlu dibayangkan secara mental bagaimana lengan dan kaki kanan dibengkokkan, jari dan jari kaki bergerak. Pengulangan senaman yang berulang kali menyumbang kepada fakta bahawa pada masa akan datang lebih mudah untuk mengembalikan pergerakan anggota badan yang lumpuh. Di samping itu, teknik ini membolehkan pesakit merumuskan tujuan yang jelas, yang juga membantu mempercepat pemulihan.

Mod separuh katil yang dilanjutkan dengan sederhana

Pada tahap berikutnya, program pemulihan berkembang. Sebagai tambahan kepada yang pasif, ini juga termasuk latihan aktif yang dilakukan oleh pesakit sendiri. Sekiranya pesakit masih tidak dibenarkan duduk dan berdiri, dia melakukan senaman berbaring:

  • memerah dan melepaskan jari;
  • putaran penumbuk pada sendi pergelangan tangan ke arah satu dan yang lain;
  • lenturan dan pemanjangan anggota atas di sendi siku;
  • mengangkat lengan yang diluruskan di atas kepala dan menurunkannya di sepanjang badan, iaitu hanya sendi bahu yang berfungsi;
  • ayunan dengan lengan yang diluruskan ke sisi;
  • lenturan dan pemanjangan jari kaki;
  • menarik kaki pada diri sendiri dan menurunkannya;
  • lenturan perlahan dan lanjutan kaki di sendi lutut, sementara kaki tidak terkoyak dari tempat tidur;
  • membengkokkan kaki di sendi lutut dan pinggul, mencairkannya ke sisi dan perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan;
  • giliran badan yang perlahan dalam satu arah atau yang lain dalam kedudukan terlentang;
  • menaikkan pelvis di atas katil dengan penekanan pada kaki, siku, bilah bahu dan tengkuk.

Kompleks ini harus dilakukan 3-4 kali sehari. Jumlah pendekatan bergantung pada keadaan pesakit. Pada mulanya, setiap latihan diulang 3-5 kali. Dengan toleransi senaman yang baik, bilangan pengulangan, secara beransur-ansur meningkat, disesuaikan menjadi 15-20.

Adalah wajar untuk menggabungkan terapi senaman dengan kaedah pemulihan yang lain, seperti kinesioterapi, urut, terapi pekerjaan, penyesuaian sosial dan psikologi..

Setelah pesakit dapat duduk dalam keadaan duduk, dan ini akan diizinkan oleh doktor yang hadir, latihan fisioterapi menjadi lebih aktif. Untuk latihan di atas tambahkan yang berikut, dilakukan dalam keadaan duduk:

  • kepala condong dari sisi ke sisi;
  • putaran di tulang belakang serviks, pertama dalam satu, dan kemudian ke arah lain;
  • duduk di atas katil tanpa sokongan di bawah punggung dan dengan kaki ke bawah (jangka masa latihan ini adalah 1-3 minit pertama, kemudian secara beransur-ansur meningkat);
  • pesongan punggung belakang, bersandar di pegangan katil;
  • duduk di atas katil dengan kaki diregangkan ke hadapan dan berehat dengan tangan, secara bergantian mengangkat kaki di atas permukaan katil dan perlahan-lahan kembali ke kedudukan semula;
  • dalam posisi berbaring (beberapa bantal diletakkan di bawah punggung), satu atau kaki yang lain perlahan-lahan ditarik ke dada (jika perlu, anda boleh membantu dengan tangan anda).

Di samping itu, pesakit juga harus melakukan senaman untuk tangan sekerap mungkin. Ia cukup mudah dan berdasarkan pada menyusun mainan kanak-kanak kecil, mengumpulkan dan membongkar tokoh dari pereka jenis Lego, dan kelas mozek. Juga, untuk meningkatkan kemahiran motor halus, disarankan untuk melukis, mengukir, origami, sulaman.

Kompleks terapi senaman yang dicadangkan selepas strok adalah umum. Sekiranya perlu, latihan lain yang bertujuan untuk memulihkan ucapan, pergerakan mata yang mesra, penulisan dan fungsi lain boleh disertakan di dalamnya..

Latihan selepas strok: satu set latihan di rumah

Latihan fisioterapi yang dimulakan oleh pesakit yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut di hospital mesti diteruskan tanpa gagal setelah keluar dari hospital. Anda boleh meminta pengajar untuk merakam video terapi fizikal selepas pukulan pada cakera atau pemacu USB (pemacu kilat) - video seperti itu akan membantu melakukan latihan di rumah dengan teknik yang betul, mengikut urutan yang betul dan tanpa jurang.

Prognosis setelah mengalami strok iskemia atau hemoragik sangat bergantung pada ketepatan masa rawatan yang dimulakan, yang merangkumi bukan hanya kaedah perubatan, tetapi juga sejumlah langkah pemulihan.

Kompleks terapi senaman selepas strok di rumah merangkumi latihan yang dilakukan dengan berbaring, duduk dan berdiri. Semua latihan dalam keadaan berdiri harus dilakukan dengan insurans keselamatan wajib bagi pesakit oleh tenaga pengajar, saudara atau dengan penggunaan sokongan tambahan. Satu set latihan seperti itu:

  • pesakit cuba mengekalkan keseimbangan dalam keadaan berdiri dengan tangan ke bawah;
  • ayunan tangan;
  • pergerakan bulat kepala;
  • Setinggan
  • batang belakang dan belakang dan kiri dan kanan;
  • badan berpusing ke kanan dan kiri;
  • hayunkan kaki.

Setelah pesakit belajar untuk berdiri dan menjaga keseimbangan untuk waktu yang lama, dan ototnya menjadi lebih kuat, beban motor diluaskan lagi, menambah berjalan.

Pada mulanya, pesakit melewati ruas sepanjang 10-15 meter dengan bantuan wajib dari orang lain atau sokongan tambahan. Kemudian jarak ini secara beransur-ansur meningkat, dan sokongan semakin lemah.

Di masa depan, pesakit yang mengalami strok dianjurkan berjalan-jalan di udara segar dengan peningkatan langkah berjalan secara beransur-ansur. Aktiviti fizikal seperti itu sangat berguna untuk sistem kardiovaskular dan boleh dilakukan selama yang diinginkan, lebih baik untuk hidup - berjalan kaki setiap hari di udara segar, menahan ketidakaktifan fizikal, berfungsi sebagai pencegahan berkesan dari banyak penyakit.

Kaedah Bubnovsky

Asas rawatan pemulihan mengikut kaedah Dr. Bubnovsky adalah kinesioterapi, iaitu rawatan dengan pergerakan. Dalam kes ini, digunakan simulator unik dengan fungsi anti-graviti dan penyahmampatan, yang memudahkan pergerakan pesakit dengan fungsi terhad selepas strok.

Kaedah Bubnovsky terdiri dalam membuat program latihan individu untuk setiap pesakit individu yang mengambil kira parameter yang diperlukan - keadaan kesihatan umum, tahap penyakit, terutama gangguan fungsi motorik, ciri keperibadian, motivasi.

Setiap pergerakan mempunyai ingatan ototnya sendiri. Oleh itu, jika bahagian kanan badan pesakit tidak berfungsi, maka perlu dibayangkan secara mental bagaimana lengan dan kaki kanan dibengkokkan, jari dan jari kaki bergerak.

Latihan berkala mengikut teknik Bubnovsky meningkatkan pergerakan sendi dan mengembalikan keanjalan alat dan otot ligamen. Ini membantu melegakan kesakitan, memperbaiki trofisme tisu lembut dan keras, dan pemulihan fungsi motor secara beransur-ansur.

Latihan fisioterapi tidak kurang pentingnya, dan kadang-kadang lebih penting lagi dalam pemulihan pesakit dan pencegahan berulang strok daripada terapi ubat. Ia mesti memasuki kehidupan setiap pesakit strok dengan ketat..

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Manfaat terapi senaman selepas strok, latihan moden untuk pemulihan pesakit

Rawatan HomeStroke Stroke Manfaat terapi senaman selepas strok, latihan moden untuk pemulihan pesakit

Rawatan akibat strok adalah proses yang panjang dan sukar. Terapi fizikal adalah salah satu kaedah pemulihan utama selepas serangan. Ini memungkinkan untuk kembali sepenuhnya atau sebahagian ke fungsi pesakit yang hilang, serta terus menjalani kehidupan yang aktif secara sosial. Untuk mendapatkan kesan yang diinginkan, anda perlu mengetahui latihan asas dan teknik pelaksanaannya.

Manfaat terapi senaman selepas strok

Strok adalah keadaan patologi berbahaya yang disebabkan oleh pecahnya dinding vaskular di otak. Gangguan seperti ini disertai dengan gangguan pertuturan, ingatan, paresis dan kelumpuhan. Penggunaan senaman fisioterapi tepat pada masanya akan membantu mengelakkan manifestasi negatif akibat serangan dan terus menjalani kehidupan yang penuh.

Latihan pasca strok dilakukan untuk mencapai sejumlah tugas. Ini termasuk:

  • pencegahan perkembangan akibat yang teruk yang disebabkan oleh berpanjangan dalam keadaan statik;
  • pemulihan nada otot normal;
  • normalisasi peredaran darah, kerja organ dalaman, proses metabolik dalam tisu;
  • peningkatan aktiviti motor;
  • penstabilan fungsi pertuturan, kemahiran motor halus.

Petunjuk dan kontraindikasi

Satu-satunya petunjuk untuk pelantikan latihan fisioterapi adalah pemulihan fungsi yang hilang. Antaranya ialah:

  • masalah pendengaran;
  • gangguan pertuturan;
  • masalah ingatan
  • peningkatan nada otot;
  • paresis dan kelumpuhan;
  • keletihan;
  • kehilangan kemahiran motor halus;
  • edema;
  • kekurangan layan diri;
  • demensia.

Walaupun terdapat banyak petunjuk, terapi senaman tidak boleh diberikan kepada semua pesakit. Antara kontraindikasi untuk melakukan latihan fizikal adalah:

  • koma;
  • gangguan mental;
  • sejarah kejang sawan atau epilepsi;
  • batuk kering;
  • diabetes mellitus yang bergantung kepada insulin;
  • kehadiran neoplasma malignan.

Peringkat persediaan

Sebelum meneruskan latihan fizikal selepas serangan, pesakit mesti bersedia secara mental dan fizikal. Hampir semua pergerakan sangat sukar bagi pesakit dengan patologi ini. Atas sebab ini, saudara-mara, bersama dengan kakitangan perubatan, harus meyakinkan mereka untuk melakukan latihan. Persediaan fizikal terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. Setiap beberapa jam, anda perlu mengubah kedudukan pesakit untuk mengelakkan luka tekanan dan genangan darah.
  2. Anda perlu melakukan gimnastik pasif dengan bantuan orang lain 2-3 kali sehari. Ini akan memberi anggota badan pesakit kedudukan yang betul..
  3. Melakukan senaman pernafasan. Dengan bantuannya, proses metabolik dan peredaran darah dalam tisu dinormalisasi..
  4. Beban aktif. Mereka mewakili tahap akhir pemulihan. Berjalan selepas serangan adalah salah satu komponen utama terapi senaman. Dengan itu, pesakit dapat kembali ke kehidupan seharian tanpa sekatan khas..

Semasa latihan di mana-mana peringkat adalah perlu untuk mengelakkan voltan berlebihan. Gimnastik dijalankan secara berurutan, dengan peningkatan beban secara beransur-ansur dan tempoh latihan. Anda juga perlu mengikuti beberapa peraturan, termasuk:

  • pematuhan ketat terhadap arahan doktor yang menghadiri;
  • pemanasan wajib dengan penutup kulit;
  • pematuhan dengan teknik senaman.

Dalam pemulihan pesakit, sokongan orang dekat dan saudara-mara memainkan peranan penting. Atas sebab ini, mereka harus meluangkan masa sebanyak mungkin dengannya dan membantu latihan..

Beban pasif

Setelah pesakit kembali sedar, gimnastik pasif diresepkan. Semasa peringkat awal pemulihan, pembetulan kedudukan dilakukan. Serat otot yang terjejas dengan nada meningkat dipengaruhi oleh pukulan cahaya. Otot yang tersisa dirangsang oleh teknik urut mendalam, yang merangkumi menguli dan mengisar.

Terapi fizikal selepas strok kepada pesakit di tempat tidur dilakukan dengan sangat berhati-hati. Dengan mobiliti yang rendah, latihan dimulakan dengan sendi artikular yang besar. Sekiranya tidak ada perubahan dalam nada otot dan perubahan patologi lain, kelas dilakukan pada jarak jauh.

Gimnastik mental digunakan untuk mengembalikan ingatan otot. Untuk tujuan ini, gimnastik mental dijalankan, yang mesti disuarakan.

Lumpuh dalam kebanyakan kes disertai oleh gangguan pertuturan. Penting untuk melakukan latihan yang bertujuan meningkatkan artikulasi. Untuk pemulihan fungsi yang hilang dengan lebih cepat, disarankan untuk lebih kerap bercakap dengan pesakit, menyuarakan tindakan dan tindakannya.

Gimnastik pasif harus dilakukan dalam 2-3 set pengulangan 15-20. Semasa ini, anda perlu memantau pernafasan pesakit, kemunculan kesakitan yang mungkin berlaku atau peningkatan nada otot.

Beban aktif

Gimnastik selepas stroke dilakukan mengikut urutan tertentu. Langkah pertama adalah latihan sambil berbaring dan duduk. Peringkat terakhir adalah beban dalam keadaan berdiri. Pelantikan terapi senaman dilakukan oleh pakar yang berkelayakan yang menentukan jangka masa, intensiti dan jumlah pengulangan latihan.

Dalam keadaan berbaring

Untuk bahagian atas kaki, latihan terdiri daripada perlahan-lahan memasukkan jari ke tangan, gerakan melingkar dengan tangan, membengkokkan siku dan mengangkat tangan dengan prestasi pergerakan bulat. Untuk mengembalikan fungsi kaki, jari dibengkokkan, pergerakan kaki melingkar, lenturan anggota badan di lutut, diikuti dengan pelurus mereka.

Duduk

Selepas 1-1.5 bulan selepas permulaan tempoh pemulihan, pesakit diberi latihan yang mesti dilakukan dalam keadaan duduk. Ini termasuk:

  • pergerakan, pusingan, kecenderungan kepala bulat;
  • duduk di atas najis;
  • lengkungan perlahan bahagian belakang dan kaki yang sakit.

Dalam tempoh ini, perkara penting adalah pelaksanaan latihan selepas stroke pada tangan dengan pengembangan tangan dan jari. Untuk ini, mainan yang mengembangkan kemahiran motor halus digunakan..

Berdiri

Matlamat utama tempoh ini adalah secara bebas dari tempat tidur atau kerusi. Pada mulanya, disyorkan untuk menggunakan sokongan orang lain. Pusat pemulihan moden dilengkapi dengan simulator khas yang membolehkan anda meningkat secara bebas. Di samping itu, antara latihan dalam posisi berdiri membezakan:

  • pegangan baki;
  • gelombang lengan dan kaki yang perlahan;
  • Setinggan
  • batang badan ke hadapan dan ke belakang.

Latihan ini ditetapkan pada peringkat pertama pemulihan. Setelah memperoleh kesan yang baik, kompleks terapi senaman berkembang dan menjadi lebih rumit..

Satu set latihan selepas strok

Pelaksanaan kompleks terapi latihan untuk strok harus sistematik. Anda juga mesti memerhatikan teknik senaman, kerana gimnastik yang dilakukan dengan tidak betul boleh membahayakan kesihatan pesakit.

Untuk batang badan

Pertama sekali, adalah perlu untuk melakukan miring dan putaran badan. Untuk melakukan ini, duduk di atas kerusi, letakkan tangan kanan di paha kiri anda dan putar batang badan anda ke kiri. Bilangan pengulangan hendaklah 10-15 kali.

Seterusnya, perlu menurunkan bahu kiri ke paha dan perlahan-lahan kembali ke kedudukan asalnya dengan tumpuan pada penglibatan alat otot badan. Bilangan pengulangan - 10-12 kali.

Di samping itu, kaki boleh diangkat. Untuk ini, mereka menduduki posisi berbohong. Kemudian kaki dinaikkan dengan lutut ke dada. Selepas itu, mereka perlahan-lahan diturunkan tanpa menggunakan otot-otot bahagian bawah kaki. Bilangan pengulangan - 10-12 kali.

Untuk tangan

Untuk melakukan latihan, ahli metodologi perlu memperbaiki sendi bahu pesakit dengan jari tangan kanan, dan kemudian mula memesongkan anggota badan yang terkena dengan tangan kiri. Seterusnya, tangan diangkat ke atas, dibawa ke sisi, dan kemudian kembali ke kedudukan semula.

Untuk berus

Perhatian khusus diberikan kepada pemulihan kemahiran motor. Untuk tujuan ini, lakukan:

  1. Lenturan dan pemanjangan berus. Untuk melakukan ini, letakkan lengan bawah anda di atas meja dengan tapak tangan anda ke bawah. Tangan pesakit harus digantung dari tepi. Selepas itu, mereka perlu melakukan pergerakan ke atas dan ke bawah. Latihan serupa dilakukan dengan telapak tangan ke atas.
  2. Lenturan dan panjangan ibu jari. Tapak tangan terbuka sepenuhnya. Kemudian ibu jari membengkokkan ke arah jari kelingking dan kembali ke kedudukan semula.
  3. Set latihan yang lain. Mereka terdiri dari memerah dan melepaskan jari, menyusun objek kecil, menggunakan mainan yang meningkatkan kemahiran motor.

Untuk kaki

Kedudukan utama semasa melakukan latihan untuk bahagian bawah kaki adalah berbaring. Kaki harus dibengkokkan di lutut atau ditekan ke badan. Dianjurkan juga untuk berbaris di tempat. Ini akan membantu mengembalikan fungsi kaki dan mengembalikan ingatan otot yang hilang..

Untuk mata

Latihan utama mata selepas strok adalah:

  • menutup mata dengan menahan kelopak mata dengan jari;
  • mengurut kelopak mata dengan mata tertutup;
  • memerah selama 5-10 minit;
  • sekelip mata.

Keseluruhan latihan dilakukan dalam 2 set 5-6 pengulangan. Lama kelamaan, intensiti dan tempoh latihan meningkat.

Untuk meningkatkan koordinasi

Latihan ini digunakan pada tahap ketika pesakit telah lama menjalani terapi fizikal. Untuk meningkatkan koordinasi, disarankan agar:

  1. Meninggalkan kaki ke sisi. Untuk melakukan ini, berdiri tegak dan bersandar di dinding atau meja. Anggota badan ditarik sehingga sudut antara lantai dan kaki yang lain adalah 45 darjah. Selepas itu, ia dikembalikan ke kedudukan semula..
  2. Berdiri dengan stoking. Pesakit harus berdiri terus dengan sokongan di atas meja atau kabinet. Selepas itu, anda perlu berdiri di atas jari kaki dan memperbaiki kedudukan selama 15 saat, dan kemudian turun ke tumit.
  3. Berjalan dalam garis lurus. Anda perlu berdiri dalam garis lurus dan perlahan-lahan maju dengan jari kaki. Ulangi latihan 3 kali dengan selang 4-5 minit.

Untuk memulihkan artikulasi

Kelas untuk menyampaikan ucapan dilakukan pada semua peringkat pemulihan. Latihan merangkumi 2 kompleks:

  1. Latihan untuk pengembangan pertuturan, yang terdiri dari sebutan suku kata individu, ayat, petikan teks.
  2. Gimnastik untuk lidah dalam bentuk menjilat bibir atau memutar ke dalam tiub.

Untuk memulihkan ingatan

Untuk mengembalikan ingatan, pesakit disarankan untuk menghafal peribahasa, puisi. Anda juga perlu menghafal abjad, angka, pelbagai fakta dan peristiwa, berjalan di sekitar tempat yang biasa atau menghidupkan muzik untuk mempelajari lirik.

Latihan pernafasan

Jenis senaman ini dimulakan setelah pesakit dapat mengawal otot-otot wajah. Tindakan paling mudah adalah menghembus nafas melalui bibir tertutup. Kemudian anda boleh menarik nafas dalam dengan penangguhan udara selama 5-10 saat dan menghembuskan nafas perlahan.

Latihan pernafasan selepas strok di rumah harus dilakukan dengan rehat rehat. Tidak dianjurkan untuk menegangkan ketika menahan nafas, kerana ini boleh menyebabkan sakit kepala dan pening..

Gimnastik mental selepas strok

Ia digunakan untuk mengembalikan fungsi struktur saraf otak. Intinya terletak pada hipnosis diri dan idea bagaimana seseorang melakukan latihan untuk pulih dari strok, yang membantu mewujudkannya dengan lebih cepat. Pasukan perlu diberi suara dengan kuat. Ini boleh dilakukan oleh pesakit sendiri atau ahli metodologi yang merawatnya..

Pemulihan pesakit selepas serangan strok adalah proses yang kompleks yang memerlukan pengembalian penuh dari mangsa dan saudara-mara. Bersenam secara teratur akan membantu memulihkan fungsi yang hilang dan mengembalikan pesakit ke kehidupan yang penuh.

Pemulihan selepas strok. Latihan, ubat-ubatan rakyat di rumah

Di Rusia, strok berada di tempat ketiga antara penyebab kematian warganegara. Ini adalah pendarahan di otak, penyebabnya adalah pecahnya salah satu saluran. Kira-kira 200 ribu orang mati di negara ini setiap tahun, dan mangsa yang selamat menjalani pemulihan kompleks penyakit strok dalam keadaan pegun dan rumah.

Kesukaran untuk pulih dari strok

Fasa pemulihan yang paling sukar berlaku pada 6 bulan pertama. Pesakit dekat pergi ke klinik pemulihan berbayar kerana mereka takut mencederakan orang yang mereka sayangi. Untuk menjalankan rawatan yang betul, anda perlu mengetahui spesifik penyakit ini, bagaimana dan di mana bahagian pendarahan otak tertentu berlaku. Di samping itu, kesabaran dan ketahanan tekanan diperlukan..

Sekiranya pesakit dan saudara-mara mempunyai keinginan kuat untuk memulihkan kesihatan dan kembali ke kehidupan sebelumnya secepat mungkin, maka hasil yang lebih baik adalah mungkin.

Agar dapat menjalani masa yang sukar dengan berterusan, pertolongan psikologi diperlukan, baik bagi mereka yang telah mengalami strok, dan bagi mereka yang merawatnya. Dalam 90% kes, pesakit menjadi tertutup, mereka mengalami kemurungan. Seseorang menganggap dirinya lebih rendah, dan juga beban saudara-mara.

Percubaan membunuh diri di kalangan mangsa strok.

Tahap utama pemulihan dari strok

Pemulihan selepas strok di rumah dilakukan di bawah pengawasan pakar. Program kelas bergantung pada tahap pendarahan dan keadaan umum pesakit.

Akibat dari strok adalah:

  • kehilangan ingatan (penuh atau separa);
  • gangguan pertuturan;
  • masalah penglihatan dan pendengaran;
  • gangguan radas vestibular;
  • lumpuh anggota badan yang lengkap atau separa;
  • kepincangan psiko-emosi.

Tugas utama adalah mengembalikan seseorang ke kehidupan normal. Kita harus mengembalikan kemahiran mengurus diri, menguatkan ingatan, mengembangkan kecerdasan. Anda tidak boleh menangguhkan program pemulihan, anda perlu memulakan pemulihan secepat mungkin. Kelas lebih awal dan lebih kerap dengan pesakit akan diadakan, semakin tinggi peluang pemulihan sepenuhnya.

Pemulihan bermula berdasarkan prinsip:

  • bermula tepat pada waktunya;
  • terlibat secara berkala
  • secara beransur-ansur beralih ke latihan yang lebih kompleks;
  • mengembalikan semua kemahiran yang hilang secara komprehensif.

Langkah pertama untuk pemulihan akan bermula di hospital, maka anda perlu mengikuti semua peraturan yang ditetapkan oleh doktor, dan juga meningkatkan tahap beban secara beransur-ansur. Seharusnya tidak ada jurang, perlu melakukan latihan secara sistematik, jika tidak, hasil yang dicapai sebelum rehat akan hilang lagi.

Anda perlu mengikuti rancangan pelajaran. Jangan membebankan pesakit. Sekiranya ada tugas yang diberikan belum sesuai dengan kekuatannya, adalah perlu untuk menunjukkan kesabaran, dan tidak mengharuskan orang itu menyelesaikannya.

Semua organ berfungsi dipulihkan pada masa yang sama. Anda harus menghadapinya dengan banyak cara, jika tindakan pemulihan hanya bertujuan untuk memulihkan kemampuan bergerak, maka perkembangan pertuturan dan kecerdasan akan berhenti, dan kemungkinan mengejar ketinggalan akan diabaikan.

Selepas strok iskemia

Menurut statistik dunia, 85% strok adalah iskemia. Salah satu saluran tersumbat oleh gumpalan darah atau membran udara, kemudian pecah dan pendarahan berlaku di otak. Strok iskemia berlaku secara beransur-ansur, ia dapat dikenali secara bebas.

Seseorang semasa serangan tidak dapat tersenyum, sudut mulutnya terdistorsi. Tangan tidak naik secara simetri, atau sama sekali tidak mendengar. Ucapan menjadi kabur. Bantuan cepat akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan..

Pemulihan berlaku bergantung kepada keparahan "pukulan". Dalam 30% kes, pesakit tidak kehilangan keupayaan untuk bergerak dan berfikir. Ahli Rehabilitologi menetapkan program senaman secara individu.

Sekiranya kehilangan pertuturan, ahli terapi pertuturan berurusan dengan pesakit, mengajarnya cara mengucapkan kata-kata dan melatih otot muka. Rawatan urut berkala ditetapkan. Mereka diperlukan untuk mempengaruhi otot-otot anggota badan dan badan, serta untuk peredaran darah yang baik. Pakar pemakanan membuat rancangan pemakanan, banyak makanan harus dikecualikan dari diet setelah serangan.

Selepas strok hemoragik

Strok hemoragik lebih berat daripada iskemia. Ia datang secara tiba-tiba dan seseorang tidak dapat menyedari apa yang berlaku. Menyelamatkan nyawa orang yang mengalami stroke hemoragik berterusan selama beberapa saat. Pertolongan cepat dapat mengelakkan kematian.

Biasanya serangan disebabkan oleh lonjakan tekanan yang tajam. Kapal tidak menahan beban dan pecah, pendarahan berlaku. Pesakit ini menjalani kraniotomi dan menjalani operasi kecemasan untuk menyelamatkan nyawa mereka..

Pemulihan selepas strok hemoragik jauh lebih lama daripada selepas strok iskemia, baik di rumah dan di hospital. Pada tempoh pertama pemulihan, pesakit kembali tenang dan memerlukan rawatan yang rapi. Perlu memusingkan badannya untuk mengelakkan sakit tekanan.

Anda perlu mengelap semua lipatan kulit, ketiak, selekoh lutut dan siku. Program pemulihan bermula seminggu selepas pembedahan. Sehingga hari ini, hanya urutan ringan dan urutan anggota badan, jari dan jari kaki sahaja yang dibenarkan.

Perkara Utama Rawatan Strok

Pada dasarnya, strok boleh dirawat secara perubatan, tanpa campur tangan pembedahan. Dalam kes yang rumit, doktor menggunakan trepanasi otak. Sekiranya pendarahan terlalu banyak, kateter dipasang yang mengepam lebihan. Semasa operasi, bahagian tulang kranial dapat dikeluarkan dan ditutup dengan kulit..

Minggu pertama seseorang berada di hospital. Doktor memantau tahap pertama pemulihan dengan berhati-hati. Apabila keadaan menjadi stabil, ujian kembali normal, dan keadaan umum bertambah baik, orang itu bersedia untuk keluar. Selanjutnya, program pemulihannya harus ditangani oleh orang dekat, di bawah pengawasan pakar neurologi.

Arahan utama rawatan:

  • terapi ubat;
  • perundingan psikologi;
  • fisioterapi;
  • pematuhan dengan keperluan pemakanan;
  • aktiviti fizikal (terapi senaman);

Salah satu tujuan utama rawatan adalah untuk mengurangkan kemungkinan serangan kedua. Kekambuhan berlaku pada 15% pesakit selama 6 bulan pertama. Pendarahan berulang membawa maut. Untuk mengelakkan kambuh, perlu mengenal pasti penyebab penyakit ini.

Selalunya, serangan memprovokasi:

  • berat badan berlebihan yang tinggi;
  • kolesterol;
  • darah tinggi;
  • penyakit jantung;
  • gula darah tinggi;
  • pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • merokok.

Di samping itu, terdapat faktor lain yang menyumbang kepada berlakunya strok. Sifat asalnya akan ditentukan oleh pakar dan akan memberi cadangan untuk mengatasi masalah ini.

Penggunaan dadah

Ubat apa yang ditetapkan:

  • Noontrops - ubat-ubatan yang menyumbang kepada pemulihan proses neurologi.
  • Antikoagulan - untuk peraturan pembekuan darah.
  • Relaksan otot - untuk mengurangkan nada otot.
  • Antidepresan.
  • Ubat penahan sakit.
  • Dadah untuk peraturan metabolik.
  • Diuretik, serta anti-bengkak.
  • Ubat hipertonik.
  • Vasodilator.
  • Vitamin.
  • Glycine.

Dengan stroke hemoragik, anda tidak boleh mengambil ubat kumpulan noontrop dan antikoagulan.

Dengan strok iskemia, pengambilan ubat yang berpanjangan yang meningkatkan peredaran serebrum diperlukan. Tempoh penerimaan berlangsung dari 4 hingga 6 bulan.

Urut di rumah

Urut membantu mengembalikan keanjalan otot, mengarahkan oksigen kepada mereka dan mempercepat proses pemulihan. Pada peringkat pertama pemulihan, doktor melakukan urutan. Dia akan memilih program individu dan mengira tempoh kursus, serta satu sesi.

Pada mulanya, urutan berlangsung tidak lebih dari 5 minit, kerana otot mesti dibiarkan terbiasa dengan kesan pada mereka. Secara beransur-ansur, waktu prosedur dapat dilipatgandakan, dan menjelang akhir tahap pertama pemulihan, durasi sesi adalah 30 minit.

Kursus urut berlangsung kira-kira sebulan, selepas itu rehat 1.5 bulan diperlukan. Urut bermula pada hari kedua setelah serangan strok iskemia baru-baru ini. Dengan stroke hemoragik, prosedur bermula tidak lebih awal dari 7 hari.

Pemulihan selepas strok di rumah dapat dilakukan hanya setelah permulaan kestabilan dan keadaan umum pesakit yang baik. Saudara mara boleh menjemput pakar terlatih ke rumah anda, atau melakukan prosedur sendiri.

Untuk membantu orang yang disayangi yang mengalami strok, anda perlu belajar bagaimana melakukan pergerakan yang betul. Urut badan am dilakukan mengikut arah kelenjar getah bening.

Sesi prosedur ini dibahagikan kepada tindakan berurutan:

  1. Permulaan. Seharusnya tidak ada kesan kuat pada otot. Hanya dibelai dan digosok ringan..
  2. Yang utama. Pergerakan jenis kejutan tidak dibenarkan, tetapi menggosok dan getaran menjadi tindakan tambahan yang menyumbang kepada aliran darah dan oksigen ke tisu.
  3. Yang terakhir. Aktiviti pergerakan menurun, secara beransur-ansur kembali membelai.

Selepas berunding dengan doktor, penggunaan alat pijat bergetar boleh diterima. Pukulan boleh dilakukan di sepanjang jalan. Pergerakan ini membantu meredakan rasa sakit dan menenangkan. Semasa menggosok, kulit lebih terjejas. Ini perlu untuk menepu sel dengan darah..

Nutrien diedarkan lebih cepat, limfa diedarkan dan keupayaan otot untuk berkurang dipulihkan. Gosokkan kulit dengan kuat menekan pinggir telapak tangan ke atasnya dan pegang ke hadapan sehingga penggelek kulit terbentuk. Getaran bermanfaat kerana dengan amplitud getaran yang tinggi, kelonggaran otot dalam nada yang kuat dapat dicapai..

Urut harus bermula dari bawah ke atas. Pertama, kaki, kaki, kemudian pinggul diurut. Tangan diuli dari sisi lesi. Sekiranya pendarahan berada di sebelah kanan, maka anda harus bermula dengan tangan kanan. Berus pertama, kemudian lengan bawah. Kemudian otot pektal dilenturkan, bermula dari sisi lesi.

Setelah pemanasan bahagian depan badan berakhir, pesakit diserahkan ke bahagian yang sihat. Bahagian belakang diurut dengan cara yang sama - bermula dari bawah. Urut berakhir dengan pendedahan pada lumbar.

Terapi senaman di rumah: penerangan mengenai kompleks, kekerapan kelas

Terapi fizikal membantu melegakan nada otot yang kuat, meningkatkan peredaran darah dan secara beransur-ansur memulihkan keupayaan untuk mengawal badan anda. Bagi pesakit yang lumpuh sepenuhnya, teknik beban pasif telah dikembangkan dengan menggunakan orang lain.

Program yang perlu anda atasi dikembangkan oleh doktor. Kerana keperluan atau kontraindikasi didasarkan pada luasnya masalah, penyebab berlakunya dan beberapa faktor lain.

Prinsip asas latihan fisioterapi:

  • Kelas dimulakan dengan beban pasif, kemudian bergerak dengan lancar ke latihan yang lebih kompleks..
  • Pada peringkat pertama, anda tidak boleh berlatih lebih lama daripada masa yang ditetapkan. Terdapat risiko berlebihan badan.
  • Sekiranya pesakit tidak kehilangan keupayaan untuk bergerak, maka gimnastik bermula dengan kompleks latihan yang aktif. Anda perlu memilihnya mengikut sensasi pesakit. Sekiranya ada latihan terlalu mudah. Itu semestinya sedikit meningkatkan beban. Dengan tekanan yang kuat, anda perlu kembali ke tahap kesukaran kelas yang sebelumnya. Badan belum bersedia untuk melakukan beban seperti itu.
  • Pengulangan pergerakan dalam gimnastik aktif secara beransur-ansur meningkat dari 1-2 kali menjadi 3-4. Kemudian hingga 6 wakil untuk lengan dan 14 untuk kaki.

Kelas mesti diadakan setiap hari tanpa rehat. Penamatan kelas mengancam kehilangan keputusan.

Pemulihan selepas strok di rumah bermula secara beransur-ansur. Pertama, pesakit di tempat tidur mesti belajar berguling dari sisi ke sisi, untuk berdiri di atas katil. Kemudian dia belajar untuk duduk, bangun dan bergerak..

Selain gimnastik umum, anda perlu mengembangkan kemahiran motor halus tangan. Untuk melakukan ini, pesakit diminta mengumpulkan barang-barang kecil dari meja, menyusun bijirin atau rosario, mengikat tali kasut. Agar otot muka pulih, latihan khas diperlukan. Contohnya, mengeluarkan pipi anda, letakkan bibir anda dalam tiub, hembus di bahagian atas angin.

Latihan terapeutik untuk pesakit di tempat tidur

Tahap pemulihan yang pertama memerlukan pertolongan orang tersayang. Pesakit belum dapat melakukan latihan sendiri, jadi dia memerlukan pertolongan.

Kompleks senaman pasif:

  • Lenturan dan pemanjangan jari. Latihan bermula dari sisi di mana pendarahan berlaku..
  • Ini diikuti dengan pemanjangan dan lenturan tangan dan kaki. Setelah membongkok, anda perlu membuat beberapa gerakan putaran bulat.
  • Kemudian bengkokkan sendi siku dan lutut dengan teliti. Pertama, satu kaki diangkat dan ditarik dengan hati-hati ke dada, kemudian yang kedua. Latihan pada anggota badan harus selalu bermula dari sisi lesi. Juga bekerja dengan tangan.
  • Tahap akhir gimnastik adalah kesan pada sendi dan bahu pinggul.
  • Untuk mengeluarkan nada dari otot anggota badan, anda perlu menahannya tegak selama beberapa minit.

Apabila kemampuan bergerak dipulihkan sebahagian, berbaring, anda boleh melakukan latihan berikut:

  • Gantung tuala atau tali pinggang di atas katil. Pesakit harus memeluknya dengan kuat menekan tangannya dan membengkokkan sendi sikunya, mengangkat badan. Lama kelamaan, anda boleh menggantung "simulator" di atas.
  • Beli pita getah dan gelung balik khas. Letakkan tangan pesakit sehingga dia berusaha menyebarkannya, mengatasi kekuatan ketegangan gusi.
  • Regangan bersandar di kepala katil dengan tangannya. Semasa menarik badan, anda mesti menolak dengan kaki.

Menjalankan kompleks ini, anda perlu meningkatkan jumlah pengulangan secara beransur-ansur. Berkat latihan ini, kemampuan bergerak diaktifkan. Tidak lama kemudian, pesakit belajar mengangkat badan dan duduk.

Latihan untuk Pesakit Mampu Duduk

Apabila seseorang belajar duduk di atas katil, anda boleh pergi ke kompleks berikut:

  • Anda perlu duduk di tepi katil, meletakkan kaki di atas lantai. Bersandar di tilam dengan tangan anda, bengkokkan punggung, dan kemudian ambil kedudukan awal anda.
  • Pesakit duduk di atas katil, kaki tetap lurus, berbaring di atas katil. Secara beransur-ansur membengkokkan satu kaki, meluruskan. Kemudian yang kedua. Latihan ini memerlukan sedikit usaha. Kemudian anda perlu menaikkan kaki lurus secara bergantian.
  • Gulungan busa diletakkan di bawah punggung bawah, mereka terletak rata, tangan di lipit. Satu kaki diangkat dan dibengkokkan, menuju ke dada. Kemudian mereka meluruskannya dan mengulangi pergerakan dari yang kedua.
  • Duduk di atas katil, anda perlu meletakkan kedua tangan ke belakang, bersandar dan perlahan-lahan membongkok, membuang kepala ke belakang.

Latihan ini menguatkan otot-otot tulang belakang dan menyiapkannya agar pesakit dapat berdiri.

Latihan untuk pesakit yang sihat

Satu set latihan yang perlu anda lakukan untuk menyiapkan otot untuk berjalan sepenuhnya:

  • Berdiri di atas meja atau katil dan mengangkat objek kecil dari permukaannya.
  • Angkat tangan ke atas semasa anda menarik nafas, capai siling sambil berdiri di atas jari kaki. Kemudian hembuskan nafas untuk berehat dan mengambil posisi permulaan.
  • Selekoh dengan tangan anda di tali pinggang dan kaki anda selebar bahu.
  • Lakukan senaman "gunting" untuk tangan.
  • Ayunkan kaki secara bergantian, dan lakukan tepukan di bawah kaki.
  • Melangkah di satu tempat dengan lutut tinggi.

Walaupun pesakit tidak dapat berjalan sepenuhnya, dia memerlukan elemen sokongan, misalnya tongkat atau tongkat. Bagi mereka yang baru belajar bangun dari tidur, anda mungkin memerlukan "pejalan kaki" khas.

Fisioterapi

Kompleks prosedur ini tidak bergantung pada sifat strok. Dengan strok hemoragik dan iskemia, rawatan dijalankan secara bersendirian.

Apa yang dilantik oleh pakar:

  • terapi magnet dan manual;
  • urut;
  • terapi terma (mandi lumpur, pasir, parafin dan banyak lagi);
  • getaran;
  • akupunktur (tusukan dengan jarum);
  • elektroforesis.

Tempoh kursus dan jangka masa satu sesi ditentukan oleh pakar. Di rumah, hanya urut yang memberikan rawatan fisioterapeutik. Untuk pemulihan yang cepat, disarankan untuk menghadiri semua sesi pesakit dalam.

Pemulihan Ucapan

Untuk mengembalikan kemampuan seseorang untuk bercakap, anda perlu mengembangkan otot muka yang bertanggungjawab untuk menghasilkan semula suara.

Latihan berikut akan membantu dalam hal ini:

  • Pesakit perlu mengeluarkan pipinya dan meniup kedua telapak tangannya di kedua-dua belah pihak. Anda perlu berusaha mendapatkan udara dengan membuat halangan kecil dengan tangan anda.
  • Gigit gigi.
  • Keriting bibir.
  • Jilat lidah mereka mengikut arah jam dan lawan jam.
  • Menjelirkan lidah.
  • Gigit bibir atas dan bawah dengan gigi anda.
  • Senyum, naikkan sudut mulut ke atas dan ke bawah, menggambarkan kesedihan.

Secara beransur-ansur, pesakit belajar mengeluarkan suara, menyebut suku kata dan menyebut perkataan. Malangnya, dalam 50% kes yang teruk, pertuturan dipulihkan hanya sebahagiannya. Sekiranya ini berlaku, maka pesakit diajar bahasa isyarat.

Walau apa pun, jangan putus asa. Perlu meneruskan latihan. Dalam bidang perubatan, terdapat banyak kes di mana pesakit tiba-tiba mula bercakap tanpa diduga untuk dirinya sendiri.

Pemulihan memori

Mereka yang merawat seseorang yang telah mengalami strok harus bersabar, kerana ingatan dipulihkan untuk waktu yang lama. Walau bagaimanapun, kelas biasa membawa hasil yang positif. Pada peringkat pertama pemulihan, seseorang mungkin tidak mengingati keluarganya dan namanya sendiri. Terutama sekali fenomena ini diperhatikan pada mereka yang mengalami strok hemoragik.

Latihan apa yang akan membantu mengembalikan ingatan:

  • Menghafal perkataan.
  • Permainan papan.

Permainan papan membantu memulihkan otak selepas strok

  • Bermain kad dengan gambar yang berbeza. Anda boleh mencari gambar berpasangan atau sebaliknya.
  • Menghafal ayat-ayat pendek.
  • Latihan yang berkesan adalah mengenang apa yang dilakukan pada siang hari..
  • Prognosis yang baik untuk ingatan adalah pada pesakit yang selalu berkomunikasi dengannya. Anda boleh menunjukkan kepada pesakit album keluarga dan mengingatkan saudara-mara, masa kecilnya dan pelbagai peristiwa penting.

    Pemulihan motor halus

    Cara membantu pesakit mendapatkan semula kemampuan untuk bekerja dengan barang-barang kecil:

    • Memberi untuk melalui rosario.
    • Kumpulkan lukisan dari bijirin. Untuk melakukan ini, anda memerlukan plasticine, kadbod dan soba atau bijirin lain. Kontur dilukis pada kadbod, diisi dengan plastisin yang dioleskan. Pesakit harus mengambil biji-bijian dan memasukkan ke dalam plasticine.
    • Tali pasta pada utas. Apabila hasilnya mulai bertambah baik, anda boleh menggunakan manik atau butang.
    • Kumpulkan barang-barang kecil dari tempat tidur atau dari meja.
    • Naikkan duit syiling dari permukaan licin.

    Perkembangan kemahiran motor halus yang berjaya memberikan ramalan untuk pemulihan fungsi badan yang lain dengan cepat dan berjaya.

    Pemakanan selepas strok

    Pemulihan strok di rumah merangkumi program pemakanan khas. Pesakit tidak boleh makan makanan berlemak, pedas dan goreng. Hadkan pengambilan garam dan gula.

    Minuman keras seperti teh atau kopi dilarang. Alkohol dan merokok dilarang bukan hanya dalam proses pemulihan, tetapi juga sepanjang hidup berikutnya. Sekiranya tabiat buruk kembali, ada kemungkinan kambuh dengan hasil yang membawa maut.

    Jadual di bawah menunjukkan penggantian produk berbahaya dengan yang berguna:

    MemudaratkanBerguna
    MentegaMarjerin diet
    TelurProtein yang luar biasa
    Daging ayam dengan kulitRebus dan tidak berkulit
    Ais krimYogurt
    Keju kotejHanya rendah lemak
    Minyak sayuranMinyak zaitun
    BabiLembu
    SusuPasteurized tidak lebih tinggi daripada 3.2% lemak
    KejuVarieti tidak berminyak keras
    KeropokKeropok

    Dilarang makan gula-gula manis, daging asap dan daging yang disembuhkan. Masak kukus sahaja, masak atau bakar.

    Rawatan ubat-ubatan rakyat strok: resipi, rejimen

    Pemulihan selepas strok di rumah dapat dilakukan bukan hanya dengan ubat-ubatan, tetapi juga dengan ubat-ubatan rakyat tambahan.

    Nombor resipi 1

    Memasak Antioksidan Buatan Sendiri.

    Anda perlu:

    Kulit dipotong dari lemon, pulpa dipotong halus dan dicampurkan dengan rebusan jarum pain. Campuran harus disuntik selama 2-3 jam dan sejuk sepenuhnya. Ambil secara lisan dalam setengah gelas sebelum makan, dua kali sehari.

    Nombor resipi 2

    Bahan-bahan penting:

    Komponen dicampur dalam nisbah 1: 1. Campuran harus diambil secara oral dengan satu sudu teh 1-2 kali sehari. Tetapi jangan melebihi norma satu kali - 6 gram. Ubat ini membantu mengembalikan ingatan, dan juga bertindak sebagai ubat penenang..

    Nombor resipi 3

    Salap untuk bahagian badan yang lumpuh:

    Lembaran laurel dihancurkan menjadi serbuk dan dicampurkan dengan minyak sehingga konsisten homogen. Salap disuntik selama 40 hari. Pada akhir tempoh ini, mungkin untuk menggosok anggota badan yang tidak bergerak dengannya.

    Rehab mengambil banyak

    Tidak ada tarikh yang tepat untuk pemulihan pesakit. Semuanya bergantung pada keparahan serangan, dan juga pada ciri-ciri individu badan. Sebilangan orang pulih sepenuhnya dalam 3-4 bulan, sementara yang lain mungkin memerlukan beberapa tahun..

    Faktor terpenting yang sangat mempengaruhi kadar pemulihan adalah keinginan pesakit sendiri. Sekiranya seseorang tidak mempunyai keinginan untuk kelas, dia berada dalam keadaan tidak peduli atau tertekan, maka hasilnya akan rendah dan panjang.

    Apakah kemungkinan pemulihan sepenuhnya setelah strok?

    Menurut statistik, hanya 10% orang yang mengalami strok pulih sepenuhnya di Rusia. Kami bercakap mengenai mereka yang menguasai bukan hanya program minimum, tetapi juga kemahiran profesional. Selebihnya selalunya menjadi orang kurang upaya, 25% daripadanya memerlukan rawatan tetap.

    Selepas keluar, tempoh pemulihan berterusan. Peluang untuk pemulihan sepenuhnya meningkat apabila seseorang diberi sokongan psikologi tepat pada waktunya, serta pertolongan orang tersayang yang bersedia menjalani masa sukar ini dengan pesakit, meneruskan rawatan di rumah. Hanya latihan harian dan fokus pada hasil yang memberikan ramalan positif.

    Reka bentuk artikel: Mila Fridan

    Video Pemulihan Strok

    Elena Malysheva akan bercakap mengenai pemulihan dari strok:

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis