Latihan tangan selepas strok: satu set pergerakan untuk mengecas di rumah

Semasa strok, gangguan peredaran darah akut berlaku di lembangan arteri serebrum. Akibatnya, sebahagian daripada tisu saraf mati kerana iskemia atau pendarahan, yang menyebabkan kehilangan fungsi sebahagian atau keseluruhan laman web ini. Tetapi berkat kemampuan otak untuk memperbaiki sambungan yang rosak, sebahagian daripadanya dapat dikembalikan. Latihan dibuat untuk lengan setelah strok, yang membolehkan anda mengembangkan otot dan mendapatkan kembali kemampuan yang hilang.

Akibat strok yang paling biasa adalah gangguan pertuturan dan menelan, kelumpuhan sebahagian atau lengkap dari hujung kaki, kehilangan sensasi.

Akibatnya, seseorang boleh kehilangan kemampuannya untuk bekerja dan kemampuan untuk mengurus dirinya sendiri, yang tentunya merupakan pukulan yang berat bagi pesakit. Oleh itu, titik yang sangat penting dalam proses pemulihan adalah keadaan moral pesakit dan sokongan dari orang dekatnya. Bagaimanapun, proses pemulihan agak rumit dan memerlukan kemahuan dan tekad yang kuat dari orang lain.

Mekanisme strok

Terdapat dua jenis strok - hemoragik dan iskemia. Dalam kes pertama, integriti dinding salah satu arteri serebrum dilanggar, akibatnya pendarahan dalaman berkembang terus ke tisu otak, yang menyebabkan kematian mereka. Sebaliknya, dengan genetik iskemia strok, penyumbatan kapal dapat dilihat kerana kekejangan atau penyumbatan trombus yang berlebihan. Akibatnya, kawasan tisu saraf tidak menerima nutrien dan oksigen yang diperlukan dan mati akibat hipoksia..

Nota! Sangat sukar untuk menentukan jenis strok tanpa diagnostik instrumental, oleh itu, mustahil untuk memberi ubat kepada pesakit sehingga doktor tiba.

Tidak ada sebab tunggal untuk perkembangan strok. Telah terbukti bahawa banyak faktor mempengaruhi kemungkinan strok iskemia, dengan aterosklerosis menjadi salah satu faktor utama. Selain itu, memberi kesan buruk juga:

  • Merokok.
  • Minum alkohol.
  • Sejarah penyakit jantung koronari atau serangan jantung.
  • Kehadiran aritmia jantung, khususnya - fibrilasi atrium.
  • Sindrom metabolik atau kegemukan.
  • Diabetes mellitus, toleransi glukosa terganggu.

Penyebab ini bukan merupakan pencetus langsung dari perkembangan strok, tetapi menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis dan trombosis, yang akhirnya dapat mengakibatkan akibat yang serius dalam bentuk kehilangan mobiliti dan kepekaan pada bahagian tubuh tertentu..

Pertolongan Cemas dan Pemulihan Awal

Sekiranya disyaki strok, pesakit harus diberikan bantuan perubatan yang berkelayakan secepat mungkin. Mengantisipasi doktor adalah lebih baik meletakkan pesakit di punggungnya. Letakkan bantal di bawah bahu dan kepala dan luruskan sehingga leher dan kepala sejajar dengan sudut kira-kira 30 darjah ke garis kaki mendatar. Perhatian harus diambil untuk mengawasi pesakit, kerana pesakit strok lebih cenderung muntah, selama itu mereka harus membantunya memusingkan badan ke samping dan memastikan bahawa dia dapat bernafas.

Pertolongan cemas harus diberikan oleh doktor kecemasan, setelah itu pesakit dimasukkan ke hospital di hospital di mana doktor menstabilkan keadaannya, menghilangkan risiko kesihatan dan nyawa, dan menjalankan rawatan ubat. Selepas ini tiba giliran pemulihan awal. Ini adalah masa yang sangat penting, kerana pada hari-hari pertama dan minggu-minggu setelah strok otak dapat membentuk bilangan hubungan baru terbesar antara neuron. Fenomena ini disebut neuroplasticity. Oleh itu, pemulihan tangan adalah yang terbaik untuk bermula dalam tempoh ini.

Pendekatan moden untuk pemulihan selepas strok

Perubatan menyediakan teknik interdisipliner. Ini menunjukkan penyertaan dalam proses pemulihan beberapa pakar sekaligus:

  • Pakar Rehabilitologi.
  • Ahli Fisioterapi.
  • Tukang urut.
  • Ahli saraf.
  • Ahli terapi pertuturan.
  • Ahli terapi pekerjaan.

Pakar pemulihan dan ahli fisioterapi terutamanya terlibat dalam pemulihan pergerakan anggota badan yang lumpuh. Untuk ini, set latihan khas digunakan yang mesti dilakukan oleh pesakit setiap hari. Pada peringkat pertama, mereka membantunya, di masa depan dia mesti melaksanakannya di rumah secara bebas. Doktor akan memantau kemajuan dan, jika perlu, membuat perubahan pada program, jika perlu.

Ia penting! Sebagai tambahan kepada pemulihan secara langsung, pesakit harus dibantu untuk menerima keadaan hidup baru, mengajarnya semula untuk menjaga dirinya sendiri dan melakukan tugas sehari-hari.

Latihan Rehat Tangan

Pada peringkat pertama, penting bagi pesakit untuk melakukan pergerakan pergerakan anggota badan yang terjejas semaksimum mungkin. Cukup sekadar dia memindahkannya, bergerak di dalam katil, beralih dari satu sisi ke sisi lain. Untuk bekerja dengan kemahiran motor halus pada peringkat awal, cukup memintanya memanjangkan jari dan kemudian membengkokkannya, mengulangi manipulasi ini beberapa kali.

Ia penting! Sebelum mengembangkan lengan yang sakit, perlu melakukan pergerakan yang diperlukan dengan tangan yang sihat beberapa kali untuk mengaktifkan kawasan otak yang bertanggungjawab untuk mobiliti.

Senaman sederhana sesuai untuk pemanasan - secara bergantian menaikkan dan menurunkan tangan kiri dan kanan di sepanjang badan, memiringkan dan membengkokkan anggota badan pada sendi. Selepas itu, anda boleh beralih ke latihan yang lebih kompleks. Sekiranya kerosakan motor kecil, dan pesakit merasakan kekuatan yang cukup dalam dirinya, gimnastik biasa sangat sesuai untuk pemanasan. Pemanasan berlangsung sekitar 7-10 minit. Untuk kemudahan, anda boleh menggunakan simulator khas.

Nota! Sekiranya anggota badan bengkak, maka anda tidak boleh memuatkannya secara tidak perlu, tetapi juga mustahil untuk menghentikan kelas. Dalam kes seperti itu, berguna untuk meregangkannya, mengadakan urutan ringan dan menangguhkan latihan sedikit. Walau apa pun, bengkak tangan disarankan untuk menunjukkan kepada doktor.

Untuk perkembangan terbaik tali pinggang bahu, kompleks berikut harus dilakukan. Dumbbell atau sebatian pemberat lain diambil di tangan, setelah itu naik di atas kepala, maka anda perlu mengembalikannya ke kedudukan semula. Sepuluh pengulangan tersebut dilakukan. Selanjutnya, pesakit perlu menaikkan paras lengan lurus ke bahu dan membawanya ke sisi, kemudian turunkan ke kedudukan semula. Maka anda perlu menjadikan bahu berfungsi. Untuk melakukan ini, pesakit harus sedikit condong ke depan dan secara bergantian membengkokkan lengannya dengan dumbbells di sendi siku.

Sekiranya pergerakan di hujung kaki hampir tidak ada, maka kelas mesti dimulakan dengan urutan. Selepas ini, pergerakan pasif harus dilakukan dengan tangan yang lumpuh. Pada peringkat ini, pertolongan dan sokongan orang tersayang sangat penting.

Teknik akupunktur, refleksologi, dan elektrostimulasi dapat digunakan sebagai dana tambahan. Pada masa akan datang, perlu memerhatikan doktor yang akan menentukan kapan untuk beralih ke kaedah pemulihan yang lain. Sangat penting untuk tidak menghentikan kelas dan prosedur dan melaksanakannya di rumah setiap hari.

Latihan motor halus

Salah satu masalah yang paling sukar pada pesakit strok adalah pengembangan kemahiran motor otot-otot kecil tangan. Walaupun pergerakannya tetap ada di dalamnya, pesakit sering mengadu gegaran dan gangguan koordinasi. Untuk memulihkan fungsinya, gabungan sikat terapi latihan dengan latihan permainan banyak membantu..

Sebagai contoh, seseorang mesti mengumpulkan konstruktor, melukis, menyusun objek kecil. Juga berguna ialah pemodelan tanah liat, tanah liat. Kunci khas juga boleh digunakan untuk mengembangkan jari. Anda harus faham bahawa anda tidak akan dapat hasilnya dengan cepat. Oleh itu, anda harus bersabar dan meneruskan latihan secara sistematik, sebagai satu-satunya cara untuk mencapai hasilnya.

Strok adalah tamparan hebat bagi mana-mana pesakit, bukan sahaja secara fizikal, tetapi juga secara psikologi. Untuk memulihkan fungsi motor yang hilang, anda mesti kerap melakukan senaman untuk tangan selepas strok dan berusaha sedaya upaya. Itulah sebabnya pesakit dalam tempoh ini sangat memerlukan sokongan dan pertolongan dari orang tersayang. Mereka dapat menolong orang yang mereka sayangi di dalam kelas dan memberikan sokongan moral dan pertolongan dalam menghadapi masalah seharian. Lagipun, orang juga perlu menyesuaikan diri dengan keadaan hidup yang baru..

Pelbagai latihan. Latihan untuk Berus jari Memulihkan tangan dan kaki selepas strok Latihan pasif

Latihan motor halus

Fasa Pemulihan Awal

Selalunya pesakit datang ke hospital dengan keluhan bahawa lengan kiri tidak berfungsi. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan sedemikian? Pada peringkat awal latihan, pesakit akan memerlukan pertolongan dari orang lain. Pembantu perlu membengkokkan dan melenturkan anggota badan di bahagian bahu melalui pergerakan yang lancar. Selepas itu, anda boleh membawa lengan lumpuh ke sisi. Dalam kes ini, pesakit mesti mengawal proses pergerakan anggota badan. Ini akan membolehkan anda melakukan pergerakan secara bebas.

Sekiranya tidak ada pembantu, maka ada gimnastik tertentu selepas strok, yang boleh dilakukan oleh pesakit sendiri. Dia perlu membayangkan bahawa dia mampu melakukan pergerakan sendiri. Proses pemulihan anggota atas jauh lebih rumit daripada bahagian bawah, kerana ia tidak dikenakan beban tertentu.

Ramai pakar mengesyorkan memulakan tempoh pemulihan dengan urutan, dan secara beransur-ansur pergerakan dapat dilakukan dengan cepat. Tempoh kelas tidak boleh melebihi setengah jam. Lakukan dengan lebih baik pada waktu pagi dan petang. Sekiranya pesakit mempunyai sensasi kepekaan anggota badan, anda boleh beralih ke latihan dengan selamat untuk mengembalikan kemahiran motorik tangan yang baik.

Latihan untuk mengembalikan kemahiran motor halus selepas strok

Selepas strok, tangan orang yang menderita kehilangan beberapa kemahiran motorik yang baik. Latihan tangan untuk meningkatkan kekuatan dan ketangkasan berguna tanpa mengira sama ada pesakit selepas strok baru mula belajar semula pergerakan atau sudah mempunyai gerakan lengan yang baik. Latihan di bawah dapat membantu meningkatkan kemahiran motor halus, yang semakin teruk setelah mengalami strok.

Harap diperhatikan bahawa beberapa latihan mungkin terlalu ringan atau, sebaliknya, terlalu berat, bergantung pada tahap kehilangan kemahiran motor halus. Sekiranya tangan seseorang tidak bergerak sama sekali setelah strok, pulihkan pergerakan tangan dengan gerakan pasif atau baca perenggan di akhir halaman ini untuk mendapatkan idea rawatan

Bagi mereka yang benar-benar mudah alih, cubalah yang berikut:

  • Kumpulkan perkara kecil yang tersebar.
  • Balik kad.
  • Berlatih menulis.
  • Tali baju
  • Pasang mur dan selak.
  • Manik tali.
  • Main catur.
  • Selesaikan teka-teki bersama, seperti Rubik's Cube.
  • Main piano itu.
  • Berlatih menaip.
  • Isih objek kecil seperti butang, syiling, dll..
  • Hancurkan sekeping kertas ke dalam bola. Cuba menyebarkannya kembali ke sehelai kertas rata dengan hanya menggunakan tangan mangsa..
  • Angkat tin kosong dan kemudian turunkan.
  • Gulungkan pensil di antara ibu jari dan jari lain. delta-change.ru Idea segar untuk perniagaan anda disajikan di laman web http://delta-change.ru dengan kami anda dapat mencari jawapan untuk semua soalan

Cuba gunakan beberapa aplikasi untuk telefon pintar dan tablet yang berfungsi dengan kemahiran motor halus. Contohnya, Dexteria, Dot dan Fruit Ninja, dan mungkin yang lain.

Pendekatan moden untuk pemulihan selepas strok

Perubatan menyediakan teknik interdisipliner. Ini menunjukkan penyertaan dalam proses pemulihan beberapa pakar sekaligus:

  • Pakar Rehabilitologi.
  • Ahli Fisioterapi.
  • Tukang urut.
  • Ahli saraf.
  • Ahli terapi pertuturan.
  • Ahli terapi pekerjaan.

Pakar pemulihan dan ahli fisioterapi terutamanya terlibat dalam pemulihan pergerakan anggota badan yang lumpuh. Untuk ini, set latihan khas digunakan yang mesti dilakukan oleh pesakit setiap hari. Pada peringkat pertama, mereka membantunya, di masa depan dia mesti melaksanakannya di rumah secara bebas. Doktor akan memantau kemajuan dan, jika perlu, membuat perubahan pada program, jika perlu.

Ia penting! Sebagai tambahan kepada pemulihan secara langsung, pesakit harus dibantu untuk menerima keadaan hidup baru, mengajarnya semula untuk menjaga dirinya sendiri dan melakukan tugas sehari-hari

Satu set langkah pemulihan untuk memulihkan

Selepas strok, pesakit menjangkakan tempoh pemulihan yang panjang, yang terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  1. Sokongan ubat.
  2. Pemulihan fizikal:
  • fisioterapi;
  • urut;
  • fisioterapi (magnetoterapi, elektroforesis, mandi terapi).
  1. Pemulihan psikologi:
  • kelas dengan ahli psikologi;
  • penyesuaian bebas dalam kehidupan seharian dan masyarakat;
  • belajar berkomunikasi dengan orang lain.
  1. Mematuhi diet adalah pengecualian daripada diet minuman berlemak, goreng, minuman beralkohol, kopi. Sebaliknya, makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral diperkenalkan ke dalam menu harian..
  2. Pemulihan ingatan, pemikiran dan ucapan:
  • kelas dengan ahli terapi pertuturan;
  • menyelesaikan masalah dan teka-teki logik;
  • gimnastik untuk bibir dan alat pertuturan;
  • menyanyi dan membaca.
  1. Pemulihan alat motor:
  • latihan mengenai simulator;
  • berenang di kolam renang;
  • berjalan.

Sepanjang tempoh pemulihan, dekat dengan mangsa strok adalah orang dekat yang dapat mengelilinginya dengan penuh perhatian dan perhatian. Ini akan memberinya semangat dan keyakinan untuk mengembalikan kekuatan dan fungsi yang hilang.

Latihan Rehat Tangan

Pada peringkat pertama, penting bagi pesakit untuk melakukan pergerakan pergerakan anggota badan yang terjejas semaksimum mungkin. Cukuplah dia hanya memindahkannya, bergerak di dalam katil, beralih dari satu sisi ke sisi lain

Untuk bekerja dengan kemahiran motor halus pada peringkat awal, cukup memintanya memanjangkan jari dan kemudian membengkokkannya, mengulangi manipulasi ini beberapa kali.

Senaman sederhana sesuai untuk pemanasan - secara bergantian menaikkan dan menurunkan tangan kiri dan kanan di sepanjang badan, memiringkan dan membengkokkan anggota badan pada sendi. Selepas itu, anda boleh beralih ke latihan yang lebih kompleks. Sekiranya kerosakan motor kecil, dan pesakit merasakan kekuatan yang cukup dalam dirinya, gimnastik biasa sangat sesuai untuk pemanasan. Pemanasan berlangsung sekitar 7-10 minit. Untuk kemudahan, anda boleh menggunakan simulator khas.

Untuk perkembangan terbaik tali pinggang bahu, kompleks berikut harus dilakukan. Dumbbell atau sebatian pemberat lain diambil di tangan, setelah itu naik di atas kepala, maka anda perlu mengembalikannya ke kedudukan semula. Sepuluh pengulangan tersebut dilakukan. Selanjutnya, pesakit perlu menaikkan paras lengan lurus ke bahu dan membawanya ke sisi, kemudian turunkan ke kedudukan semula. Maka anda perlu menjadikan bahu berfungsi. Untuk melakukan ini, pesakit harus sedikit condong ke depan dan secara bergantian membengkokkan lengannya dengan dumbbells di sendi siku.

Sekiranya pergerakan di hujung kaki hampir tidak ada, maka kelas mesti dimulakan dengan urutan. Selepas ini, pergerakan pasif harus dilakukan dengan tangan yang lumpuh. Pada peringkat ini, pertolongan dan sokongan orang tersayang sangat penting.

Teknik akupunktur, refleksologi, dan elektrostimulasi dapat digunakan sebagai dana tambahan. Pada masa akan datang, perlu memerhatikan doktor yang akan menentukan kapan harus beralih ke kaedah pemulihan yang lain.

Sangat penting untuk tidak menghentikan kelas dan prosedur dan melaksanakannya di rumah setiap hari

Latihan motor halus

Salah satu masalah yang paling sukar pada pesakit strok adalah pengembangan kemahiran motor otot-otot kecil tangan. Walaupun pergerakannya tetap ada di dalamnya, pesakit sering mengadu gegaran dan gangguan koordinasi. Untuk memulihkan fungsinya, gabungan sikat terapi latihan dengan latihan permainan banyak membantu..

Sebagai contoh, seseorang mesti mengumpulkan konstruktor, melukis, menyusun objek kecil. Juga berguna ialah pemodelan tanah liat, tanah liat. Kunci khas juga boleh digunakan untuk mengembangkan jari. Anda harus faham bahawa anda tidak akan dapat hasilnya dengan cepat. Oleh itu, anda harus bersabar dan meneruskan latihan secara sistematik, sebagai satu-satunya cara untuk mencapai hasilnya.

Strok adalah tamparan hebat bagi mana-mana pesakit, bukan sahaja secara fizikal, tetapi juga secara psikologi. Untuk memulihkan fungsi motor yang hilang, anda mesti kerap melakukan senaman untuk tangan selepas strok dan berusaha sedaya upaya. Itulah sebabnya pesakit dalam tempoh ini sangat memerlukan sokongan dan pertolongan dari orang tersayang. Mereka dapat menolong orang yang mereka sayangi di dalam kelas dan memberikan sokongan moral dan pertolongan dalam menghadapi masalah seharian. Lagipun, orang juga perlu menyesuaikan diri dengan keadaan hidup yang baru..

Latihan tangan

Bagaimana memulihkan tangan selepas strok dengan senaman? Kompleks ini tidak terlalu sukar, penting untuk tidak mengganggu rawatan dan bersabar. Untuk menghilangkan kekejangan, satu set latihan sehari tidak mencukupi

Adalah perlu bahawa pada siang hari pesakit sentiasa berusaha menggerakkan lengannya, melakukan senaman regangan secara berkala. Sebahagian daripada latihan harus dilakukan oleh pembantu sehingga pesakit dapat melakukannya sendiri.

Perkembangan otot yang besar

Pembantu mengangkat dan menurunkan tangan pesakit dengan lancar, mengembangkan otot bahu dan otot bahu. Dalam kes ini, pesakit sendiri mesti secara mental membayangkan bahawa dia menggerakkan tangannya secara bebas, termasuk ingatan pergerakannya. Kawalan mental membantu mengaktifkan otak. Kemudian pergerakan lenturan dan ekstensor dilakukan pada sendi siku dan dengan tangan.

Apabila pesakit dapat menggerakkan tangannya secara bebas, anda boleh melakukan latihan untuk bahu dengan sedikit berat dan di bawah kawalan pembantu:

  1. Tangan dengan siku diluruskan naik di atas kepala, kemudian jatuh.
  2. Lengan yang sedikit bengkok di siku naik ke paras bahu dan ditarik ke sebelah.

Terdapat latihan serupa untuk sendi siku:

  1. Bersandar sedikit ke hadapan untuk siku sedikit ke belakang. Bengkokkan lengan dengan berat di siku dan luruskan.
  2. Pergerakan sederhana - berdiri untuk membengkokkan dan memanjangkan lengan di siku.

Latihan berus:

  1. Bengkokkan siku pada sudut yang betul dan tekan ke sisi. Pusingkan berus ke sisi.
  2. Dalam kedudukan yang sama, putar telapak tangan ke bawah dan angkat sikat, bengkokkannya hanya di pergelangan tangan.

Adalah perlu untuk mengembangkan tangan sedemikian sedikit, tanpa terlalu banyak otot. Jumlah pengulangan secara beransur-ansur dibawa ke 10. Sebaiknya lakukan pergerakan dengan kedua tangan..

Memulihkan mobiliti tangan dan jari

Memulihkan kemahiran motor halus harus setelah pesakit mula merasakan jarinya. Pertama, kompleks dilakukan oleh pembantu. Ia melakukan tindakan berikut:

  • gosokkan setiap jari secara bergilir;
  • pada tangan yang berbaring di lutut, setiap jari mengangkat satu jari pada satu masa, kemudian memusingkan sikat dengan telapak tangan ke atas dan mengulangi latihan (jari harus terpisah);
  • tangan dalam kedudukan yang sama, jari berputar ke arah satu dan yang lain;
  • membengkokkan jari yang merebak ke kepalan tangan dan melepaskannya;
  • secara bergantian mengangkat jari tenunan kedua tangan.

Apabila beberapa pergerakan kembali ke jari pesakit, dia mesti melakukan latihan di atas dan menambahkannya lagi. Hujung ibu jari bersambung bergantian dengan yang lain dan pergerakannya menyerupai jabber.

Penggunaan "simulator"

Bagaimana mengembalikan kemahiran motor halus selepas kursus pemulihan utama, ketika beberapa pergerakan belum dilakukan dengan betul? Terdapat beberapa cara yang berkesan. Untuk menggerakkan jari anda lebih banyak, anda boleh menguli bola getah dengan paku kecil atau memutar Rubik's Cube.

Hari ini, setiap rumah mempunyai komputer atau komputer riba. Anda boleh menawarkan pesakit untuk menaip. Menggunakan papan kekunci akan menjadikan pergerakan lebih jelas. Matlamat yang sama dicapai dengan memasang pereka kanak-kanak dengan bahagian kecil atau melipat mosaik. Latihan yang sangat baik untuk jari adalah koleksi benda kecil yang tersebar di atas meja - butang, mancis, syiling kecil atau manik. Plasticine adalah simulator yang baik untuk memulihkan pergerakan kecil. Permainan catur atau catur akan menjadikan bukan sahaja tangan berfungsi, tetapi juga otak. Teka-teki jigsaw akan memberi kesan yang sama..

Pemulihan paling lama adalah proses mengembalikan kemahiran motor halus

Oleh itu, dia perlu memberi tumpuan dan sentiasa menyokong pesakit dalam keinginan untuk pemulihan fungsi tangan sepenuhnya

1 bahagian

Prinsip memulihkan pergerakan aktif di anggota atas adalah sama seperti pada anggota bawah, ia berdasarkan pengaktifan aktiviti sukarela pesakit pasca strok. Kami secara ringkas menyenaraikan prinsip-prinsip ini dan membincangkan bagaimana memulihkan pergerakan selepas strok.

1). Motivasi pergerakan semasa gimnastik pasif.
2). Penghantaran impuls - pergerakan khayalan mental di tangan (di anggota badan).
3). Melatih pergerakan pendek dan sederhana di anggota badan setelah menganalisis pergerakan volumetrik yang kompleks, kemudian menggabungkan pergerakan sederhana ini menjadi satu.

Motivasi pergerakan semasa pergerakan pasif dilakukan dengan pemasangan: "Saya akan menggerakkan tangan anda, dan anda cuba membuat gerakan ini sendiri." Selama pelaksanaan gerakan pasif, seseorang harus memberi perintah: “Bersiaplah! Dan-dan-dan-sekali!... Dan-dan-dan-dua! " dan lain-lain yang membantu pesakit mengatur dan mengambil bahagian aktif dalam pergerakan. Pada dasarnya, teknik ini merujuk kepada penghantaran impuls, tetapi digabungkan dengan pergerakan pasif.

Produk Pemulihan Strok

Setelah menghilangkan serangan akut dan memulihkan aliran darah melalui saluran selepas strok, pesakit diberi ubat berikut untuk pemulihan selanjutnya:

  1. Cerebroprotectors - mengembalikan hubungan antara sel saraf.
  2. Relaksan otot - mengurangkan nada otot anggota badan yang reaktif.
  3. Diuretik - membantu menurunkan tekanan darah, disyorkan untuk hipertensi kronik.
  4. Antidepresan - ditetapkan untuk kemurungan selepas hospital yang teruk.
  5. Ejen antiplatelet dan antikoagulan - menipiskan darah, mencegah pembentukan gumpalan darah seterusnya.
  6. Anticonvulsants - disyorkan untuk melegakan kejang dan serangan epilepsi.
  7. Vitamin A, C, B, E - diresepkan untuk merangsang tisu otak, mengubah struktur darah dan menguatkan dinding saluran darah.
  8. Makanan Tambahan (ASD, Tiens) - persediaan herba untuk meningkatkan aliran darah di otak.

Ubat yang dijelaskan ditetapkan dalam kursus. Bahan aktif, dos dan rejimen dos ditetapkan oleh doktor yang hadir.

Ciri pemulihan selepas strok iskemia

Bergantung pada keparahan infark serebrum, pesakit memerlukan tempoh petunjuk berikut untuk pemulihan:

Adakah sesuatu yang mengganggu anda? Penyakit atau keadaan?

Jelaskan masalah anda kepada kami, atau bagikan pengalaman hidup anda dalam merawat penyakit ini, atau minta nasihat! Ceritakan mengenai diri anda di sini di laman web ini. Masalah anda tidak akan disedari, dan pengalaman anda akan menolong seseorang!

  • Ringan - membawa akibat yang minimum dalam bentuk gangguan neurologi ringan. Pemulihan biasanya berlaku di rumah selama 2 atau 3 minggu di bawah pengawasan pakar neurologi secara berkala.
  • Sedang - dicirikan oleh komplikasi yang lebih serius, sehingga tempoh pemulihan boleh berlangsung 3 bulan atau lebih. Dalam jangka masa ini, pesakit diberi terapi ubat dan prosedur perubatan dalam keadaan pusat pemulihan dan sanatorium.
  • Parah - didiagnosis selepas lesi korteks serebrum, pendarahan dan koma yang dipindahkan. Pada waktunya, pemulihan dapat berlanjutan hingga beberapa tahun, kerana pesakit harus belajar semula rawatan diri dan penyesuaian diri dalam masyarakat.

Terdapat beberapa tempoh pemulihan yang harus dilalui oleh pesakit selepas strok iskemia:

  • tiga bulan pertama - ubat harian, fisioterapi dan urut, diet, pemerhatian oleh psikologi dan pakar neurologi;
  • 3-6 bulan - mengurangkan dos ubat, menjalani fisioterapi mengikut petunjuk, kelas biasa di gimnastik perubatan dan berjalan kaki, bekerja di simulator dan pakar khusus;
  • 6-12 bulan - prosedur yang dijelaskan di atas dikurangkan menjadi indikator minimum sehingga pesakit dapat menyesuaikan diri dengan irama hidup biasa sebanyak mungkin.

Ciri pemulihan selepas strok hemoragik

Tempoh pemulihan awal selepas strok - berlangsung hingga enam bulan, termasuk rawatan aktif dengan ubat-ubatan, menjalani urutan, latihan fisioterapi dan fisioterapi

Dalam tempoh ini, penting untuk memantau keadaan psikologi mangsa dan mencegah berlakunya gangguan psikosomatik. Untuk melakukan ini, sokongan dan penjagaan harus diberikan dari orang yang disayangi, dalam beberapa kes, mungkin diperlukan kaunseling psikologi..
Tempoh pemulihan lewat - berlangsung dari enam bulan hingga 12 bulan

Dalam tempoh ini, sokongan ubat menurun, tetapi prosedur untuk memulihkan fungsi yang terhad atau hilang - ucapan, ingatan, penglihatan, pemikiran, dan koordinasi pergerakan - terus diperkenalkan secara aktif..
Tempoh fenomena sisa - datang setelah setahun. Batasan fungsi yang tidak dapat dihilangkan dalam 12 bulan sebelumnya tidak lagi dapat diperbaiki.

Latihan untuk kemahiran motor halus

Latihan untuk kemahiran motor halus tangan mesti dilakukan setelah kecederaan tulang belakang, dan lebih-lebih lagi selepas kecederaan strok dan kepala. mereka mempengaruhi otak dengan mengembangkan sel yang sebelumnya tidak terlibat.

Sebab kedua mengapa anda perlu melakukan latihan ini, selain untuk tangan, adalah melakukan pergerakan jari yang halus, yang, walaupun sihat dalam kehidupan seharian, kita bahkan tidak menyedarinya, tetapi setelah cedera, sering kali jari tidak mendengar, yang saya rasa sangat mengganggu saya.

Untuk perkembangan pergerakan halus, pelbagai objek kecil digunakan yang perlu disusun di tangan - misalnya, bola kecil khas dengan duri untuk mengurut sendiri hujung jari.

Saya telah berulang kali menyebut tentang kegunaan urut konvensional, dalam hal ini, saya mengesyorkan perkhidmatan ahli terapi urut.

Latihan berikut juga bagus untuk kemahiran motor halus: ambil dua buah kenari di telapak tangan anda dan susunnya terlebih dahulu di satu, kemudian di tangan yang lain; tuangkan kacang kering dan kacang polong ke dalam mangkuk atau bekas lain dan asingkan ke dalam bekas lain dengan kacang polong anda (lebih baik dengan mata anda tertutup); beli mozek atau teka-teki, dan kumpulkan dari gambar dalam gambar, ya, walaupun permainan kanak-kanak kecil, tetapi kemudian mereka akan memberikannya kepada anak-anak. pergerakan jari yang halus, seperti yang telah disebutkan, mengembangkan neuron otak dan pergerakan kebiasaan.

Masih perlu untuk melakukan pergerakan rumah tangga (menyalakan / mematikan lampu, membuka dan menutup kunci pintu, mengetatkan mur. Di beberapa pusat sanatorium dan pemulihan terdapat pendirian yang dirancang untuk ini dengan simulasi tindakan ini, yang boleh anda hampiri atau lalui, dan lakukan pergerakan ini, seperti pendirian Saya digunakan di pusat sanatorium dan pemulihan Samara Sestrorets ka.

Latihan untuk kemahiran motor halus pasti membosankan, dan ketika mereka bahkan tidak gugup (terutama memetik kacang), tetapi anda mesti melakukannya, dan lebih cepat lebih baik jika anda masih tidak dapat memegang sudu, menulis, menggosok gigi, mencukur latihan untuk kemahiran motor halus anda akan sangat dibantu.

Sekiranya artikel itu berguna, bagikan dengan orang yang berada dalam kesusahan.

Fisioterapi perkakasan di rumah

Di kedai peralatan perubatan dan farmasi, anda boleh membeli banyak alat ringkas yang berguna untuk memulihkan pesakit yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut. Mereka memiliki aturan penggunaan yang sederhana, menjalani ujian klinikal dan, jika dilakukan dengan baik, membentuk alternatif yang layak untuk ruang fisioterapi.

Semasa membeli, anda perlu memastikan bahawa produk tersebut mempunyai dokumentasi sokongan yang diperlukan dan telah lulus pengesahan, jadi lebih baik tidak menggunakan outlet yang belum diverifikasi. Sebarang prosedur ditetapkan secara eksklusif oleh ahli fisioterapi-rehabilitologi setelah berunding dengan pakar neurologi dan pakar kardiologi..

Darsonvalisasi

Alat Darsonval Corona mempunyai beberapa elektrod muncung melalui arus bolak-balik frekuensi tinggi. Apabila bersentuhan dengan badan atau memegang kulit pada jarak dekat, percikan api berlaku, disertai dengan ciri-ciri keretakan. Prosedur mempunyai kesan berikut:

  • mengaktifkan peredaran darah;
  • mempercepat penghantaran oksigen ke tisu yang terjejas;
  • merangsang aliran keluar darah, proses imun;
  • mempunyai kesan analgesik yang ketara;
  • menormalkan nada vaskular;
  • memperbaiki tidur.

Darsonval pada anggota badan

Selepas strok, darsonvalization dapat mempercepat pemulihan sambungan saraf yang terganggu, memperbaiki fungsi motor anggota badan, dan sifat reologi darah. Tempoh pendedahan pada satu zon anatomi (kolar, anggota badan, kulit kepala) tidak boleh melebihi 3 minit.

Kontraindikasi pada pesakit dengan fibrilasi atrium, alat pacu jantung, hipertensi yang teruk, dalam tempoh akut penyakit atau dengan dekompensasi yang teruk, jangkitan.

Magnetoterapi

Berkesan dengan adanya kekejangan serat otot dan sindrom kejang. Ia dianggap sebagai salah satu prosedur paling ringan yang tidak mempunyai kesan sampingan. Ia dapat digunakan untuk merawat pasien dengan penyakit jantung dan saluran darah. Ia mempunyai kesan hipotensi dan dekongestan, mempercepat pemulihan sel-sel otak, mempunyai kesan anti-radang dan antikoagulan.

Ia tidak digunakan pada periode akut stroke, dengan kecenderungan penurunan tekanan darah dan pendarahan, tidak dianjurkan untuk meresepkannya dengan alat pacu jantung yang ditanamkan.

Magnetoterapi selepas strok

Getaran mikro

Kesan terapi diberikan oleh getaran suara dengan frekuensi 20 hingga 20 ribu Hertz. Terapi getaran dengan alat Vitafon ditunjukkan untuk:

  • pengaktifan peredaran darah dan peredaran mikro;
  • rangsangan pergerakan limfa;
  • peraturan nada otot dan vaskular;
  • peningkatan proses metabolik di otak dan anggota badan yang terjejas;
  • peraturan tekanan dan tindak balas imun badan;
  • mempercepat pengaliran neuromuskular.

Ia tidak diresepkan untuk penyakit getaran dan sindrom Raynaud, neoplasma, phlebitis, di tempat-tempat yang melanggar integriti kulit (termasuk luka tekanan), demam.

Kami mengesyorkan membaca mengenai akibat strok serebrum iskemia. Anda akan belajar tentang apa yang akan berlaku jika sebelah kanan, sebelah kiri terjejas, serta gejala jika terdapat strok batang otak.
Dan ini lebih lanjut mengenai pertolongan cemas untuk strok.

Dalam tempoh pemulihan selepas strok, bersama dengan terapi ubat, kaedah fisioterapeutik digunakan. Mereka mempercepat pemulihan fungsi yang hilang, memperbaiki sambungan saraf, meningkatkan aktiviti motor, menormalkan kepekaan, proses metabolik, hemodinamik otak dan periferal.

Prosedur utama yang boleh digunakan di rumah adalah: kinesitherapy dengan urutan, aplikasi ozokerite dan parafin, kaedah perkakasan darsonvalization, magnetoterapi dan mikrovibrasi.

Pemulihan pertuturan dan ingatan selepas strok, latihan

Mungkin memerlukan lebih dari satu tahun kelas biasa untuk memulihkan pertuturan selepas strok, tetapi ini tidak selalu menjamin hasil 100%. Langkah pertama dalam memerangi akibat strok ini adalah dengan berunding dengan ahli terapi pertuturan, yang, bergantung pada tahap gangguan pertuturan, dapat menetapkan pelajaran individu dan memberi cadangan untuk kerja bebas, misalnya:

  • membaca frasa mudah dalam suku kata;
  • menyanyikan lagu kegemaran anda, menyanyikan kata dan frasa individu;
  • mengasah bunyi yang sukar diucapkan;
  • lakukan senam secara teratur - bibir kerinting, lakukan gerakan bulat dan berturut-turut dalam arah yang berbeza dengan lidah.

Untuk memulihkan ingatan dan memahami maklumat yang masuk, pakar pemulihan mengesyorkan menggunakan jenis latihan berikut:

  • peribahasa belajar, putaran lidah, sajak kanak-kanak;
  • membaca, menceritakan semula;
  • menyelesaikan silang kata;
  • menyelesaikan masalah logik dan matematik;
  • permainan catur atau catur, di mana menghafal pergerakan diperlukan.

Juga, pesakit mungkin mendapat sokongan perubatan dan pemakanan yang sesuai, yang mesti termasuk kacang, lemon, telur dan coklat.

Cara melakukan urut

Urut adalah bahagian penting dalam pemulihan. Ia perlu untuk mengembalikan peredaran darah pada anggota badan yang lumpuh, mengurangkan kesakitan, memanaskan badan, berehat dan bersiap untuk gimnastik. Peraturan untuk melakukan urutan selepas strok:

  • tangan tukang urut mestilah hangat untuk mengelakkan refleks hiperkinetik di lengan yang terkena;
  • pergerakan mengetuk dan menguli dilarang;
  • urut harus melalui aliran darah - dari tangan ke bahu;
  • urut mestilah tidak menyakitkan.

Semasa prosedur, tangan harus berada dalam keadaan selesa dan santai. Sebelum mengurut, disarankan untuk memanaskan anggota badan yang rosak dengan pemanas.

Perhatian khusus harus diberikan pada telapak tangan untuk mengembalikan kemampuan menggerakkan jari dan kemampuan menyentuh

Urutan dimulakan dengan pemanasan dengan bantuan gerakan membelai cahaya. Apabila otot mengendur, anda boleh mula mengisar dengan lebih kuat dan mendalam. Ia mesti dilakukan agar lipatan kulit terbentuk. Seterusnya adalah menguli otot - otot tersebut ditangkap dan diangkat sedikit memerah. Ini adalah kesan pada otot dalam. Pergerakan terakhir adalah gegaran ringan dan pergerakan getaran - getaran.

Semasa urut, perlu menggunakan krim atau minyak. Doktor yang hadir boleh menetapkan ubat khas yang mengurangkan pembengkakan anggota badan yang terjejas. Sesi pertama tidak boleh berlangsung lebih dari 5 minit. Kemudian mereka boleh dilanjutkan hingga 10-30 minit pada waktu pagi dan petang. Bilangan prosedur untuk 1 kursus akan ditentukan oleh doktor yang menghadiri.

Pemulihan tangan selepas strok

Tangan selepas strok sebahagiannya kehilangan kepekaan, mati rasa, berhenti bergerak dan lumpuh sepenuhnya. Sebaik sahaja keadaan pesakit bertambah baik setelah rawatan ubat, prosedur pemulihan dan perkembangan anggota badan harus segera dimulakan. Sekiranya ini tidak dilakukan, regenerasi sel saraf otak tidak akan lengkap, akan ada risiko strok berulang, dan aktiviti motor lengan tidak akan pulih sepenuhnya.

Mengapa tangan tidak bergerak

Dengan strok, bekalan darah ke otak terganggu. Dengan serangan iskemia, darah tidak mengalir ke tisu, dan dengan serangan hemoragik, pendarahan berlaku di struktur otak. Setiap patologi ini boleh menyebabkan gangguan aktiviti motor anggota badan. Tangan tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran, tidak merasakan apa-apa, tidak ada refleks. Anggota badan yang lumpuh mempunyai nada otot yang lemah. Paresis atau kelumpuhan tangan selepas strok berlaku di sebelah yang bertentangan dengan orang yang mengalami serangan hemisfera GM.

Ketidakmampuan anggota badan boleh berlaku akibat penyumbatan saluran oleh pembekuan darah atau pecahnya arteri serebrum. Kelumpuhan tangan akibat strok diperhatikan pada pesakit yang menderita hipertensi, aterosklerosis, kegemukan, dan juga kolesterol tinggi. Peredaran darah mungkin terganggu pada saluran saraf tunjang. Kes seperti ini sangat jarang berlaku, tetapi boleh menyebabkan lumpuh anggota badan..

Serangan hemoragik berlaku paling kerap pada siang hari. Selain paresis atau kelumpuhan lengan, pesakit mungkin mengalami gangguan pertuturan, seseorang sering kehilangan kesedaran, dia mungkin mengalami masalah pernafasan, kekejangan, hiperestesia, dan muntah. Ekstremiti boleh menyakitkan, membengkak, membengkak, dan menggeletar..

Serangan iskemia berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari. Ia berkembang secara beransur-ansur. Pada mulanya, pesakit mati rasa dan tangannya dikeluarkan, kemudian pipi, dan kemudian masalah dengan pertuturan diperhatikan. Seseorang menjadi lemah, letih, murung, tidur nyenyak, ingatannya bertambah buruk.

Selalunya, tangan menjadi mati rasa dan tidak lagi patuh ketika otak kanan otak dan otak kecil terjejas. Berikut adalah pusat saraf yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor anggota badan. Gejala yang menyakitkan tidak begitu sengit jika strok berlaku jauh dari sebelah kanan otak. Selalunya, tangan tidak berfungsi dengan baik kerana gangguan peredaran darah selepas serangan. Fungsi otot jantung yang terganggu menghalang aliran darah ke tisu.

Apa yang perlu dilakukan dengan tangan

Sekiranya tangan kanan atau kiri tidak berfungsi selepas strok, anda harus menghubungi pakar dan menjalani beberapa prosedur fisioterapeutik dan rawatan khas. Untuk memulihkan prestasi anggota badan yang lumpuh, perlu dilakukan pemulihan psikologi dan fizikal.

Pertama sekali, seseorang perlu mengembangkan sikap positif terhadap kehidupan. Pesakit harus mengharapkan hasil yang positif dan percaya pada penyembuhannya. Mustahil untuk mengembalikan kemampuan kerja tangan dengan pemikiran positif sahaja. Kompleks prosedur fisioterapeutik diperlukan, serta rawatan ubat.

Dengan strok sebelah kanan, lebih baik seseorang menjalani kursus pemulihan di hospital atau pusat khas. Aktiviti anggota badan kiri dapat dipulihkan dengan bantuan terapi ubat, urut, senaman terapi, hidroterapi, akupunktur, pemahat tanah liat, doh dan plasticine. Sekiranya tangan kanan tidak berfungsi dengan baik selepas strok, maka ia boleh dikembangkan secara bebas di rumah di bawah pengawasan doktor menggunakan kaedah yang sama..

Selepas sawan, anggota badan kiri dipulihkan dalam jangka masa yang panjang - kira-kira enam bulan. Keadaan paling teruk adalah pada orang tua. Sekiranya anggota badan tidak berfungsi untuk waktu yang lama, otot secara beransur-ansur akan atrofi. Seseorang harus belajar menggunakan tangannya semula. Prosedur pemulihan harus dimulakan secepat mungkin, jika tidak, darah mungkin bertakung. Sekiranya oksigen dan nutrien tidak memasuki tisu untuk beberapa waktu, hematoma baru dan gumpalan darah mungkin muncul..

Kaedah pemulihan

Sebaik sahaja keadaan pesakit telah stabil, perlu memulakan pemulihan anggota badan yang tidak bergerak. Pesakit yang terbaring memerlukan pertolongan jururawat dan ahli fisioterapi yang tahu bagaimana mengembangkan tangan selepas strok. Kursus individu dipilih untuk setiap pesakit, yang meliputi gimnastik terapeutik, refleksologi, akupunktur, hidroterapi, diet, memahat, ubat-ubatan, dan rawatan penyakit kronik.

Cara memulihkan anggota badan yang tidak bergerak:

  • merangsang keinginan untuk bergerak dengan bantuan senaman sederhana (untuk membengkokkan jari-jari anda, mengepalkan penumbuk anda, mengambil benda-benda kecil, ambil tuala gantung, angkat tangan, angkat, tulis, pahat, lukis);
  • pesakit harus berusaha makan, berlindung, berpakaian, mencuci dirinya;
  • urut dilakukan untuk mengelakkan genangan darah dan penyumbatan saluran darah (prosedur digabungkan dengan menggosok dan pelbagai kompres pemanasan);
  • menggunakan alat khas, akupunktur dilakukan untuk menghantar cas elektrik dari GM ke lengan dan membuatnya bergerak;
  • pada waktu pagi, lakukan latihan menggunakan peralatan senaman untuk menguatkan otot dan mengembangkan sendi (angkat dumbbells, bengkokkan siku dengan mereka), disarankan untuk berenang di kolam renang;
  • menjalankan rangsangan elektrik untuk meningkatkan nada otot, prosedur meningkatkan peredaran darah dan melegakan kesakitan.

Latihan pemulihan dijalankan 2-3 kali sehari, prosedur fisioterapi - sekali sehari selama 2-4 bulan. Tempoh setiap sesi pemulihan mestilah minimum 10, maksimum 60 minit.

Cara mengembangkan lengan lumpuh

Sekiranya pergerakan tangan hilang sepenuhnya, pesakit memerlukan bantuan orang luar. Pada awalnya, pembantu harus melenturkan-melenturkan anggota badan yang lumpuh dengan lancar. Berus, siku dan bahu sedang dikembangkan. Selepas beberapa ketika, pesakit harus melakukan senaman gimnastik sederhana.

Pendidikan jasmani paling baik dilakukan dengan mata tertutup. Pesakit perlu berehat. Latihan dilakukan semasa duduk atau berbaring..

Semasa kelas, pesakit mesti ingat bagaimana dia menggerakkan tangannya untuk lumpuh. Maka anda perlu mencuba "memaksakan" kenangan pada anggota badan yang terkena. Pesakit harus berusaha menggerakkan sekurang-kurangnya satu jari.

Sekiranya pada mulanya tidak ada yang berlaku, anda tidak boleh putus asa dan menghentikan latihan. Setiap kali, hasilnya akan bertambah baik. Harus diingat bahawa memulihkan tangan setelah kejang adalah proses yang sangat perlahan yang memerlukan jangka masa yang lama..

Cara mengatasi kekejangan otot:

  • setiap 60 minit untuk mengubah kedudukan lengan yang sakit;
  • sepanjang hari untuk melakukan senaman regangan otot, serta menguli sendi;
  • pantau suhu udara di dalam bilik, suhu sekurang-kurangnya 23 darjah;
  • sentiasa mengusap tangan;
  • sebelum memulakan kelas, jari selama satu minit perlu menguli dan menggosok.

Latihan boleh bersifat pasif, iaitu, dilakukan dengan bantuan orang luar, atau aktif - pesakit bersenam secara bebas. Anda boleh membantu hanya pada awal pemulihan. Semua latihan dilakukan semasa anda menghembuskan nafas..

Cara mengadakan kelas pemulihan:

  • latihan harus dimulakan dengan tangan yang sihat untuk mengaktifkan kawasan yang bertanggungjawab untuk pergerakan anggota badan;
  • jika kelas dijalankan dengan bantuan pembantu, pesakit mesti mengulangi semua pergerakan secara mental;
  • senaman berubah setiap hari;
  • semasa latihan, anda boleh menggunakan barangan rumah atau simulator khas dan peranti;
  • pertama mereka melakukan latihan untuk lenturan dan pemanjangan untuk otot besar, kemudian - kemahiran motor halus dikembangkan;
  • pesakit perlu mengembangkan kehendak dan, walaupun sakit, melakukan gimnastik setiap hari dan sepenuhnya;
  • selepas latihan sederhana, mereka beralih ke latihan kekuatan dan latihan yang lebih kompleks, di mana koordinasi dan ingatan juga bertambah.

Cara membuat urut yang berkesan:

  • anda perlu memulakan prosedur dengan tangan yang sihat, dan kemudian beralih kepada pesakit;
  • jangka masa - dari 12 hingga 60 minit;
  • urut 1-2 kali sehari;
  • pergerakan lancar dan menggosok;
  • sentiasa bergerak dari pusat ke tepi;
  • anda perlu bekerja dengan jari anda untuk mengaktifkan saraf otak;
  • setiap jari diuli secara berasingan;
  • semasa mengurut, anda boleh memberi pesakit gelembung bola;
  • semasa prosedur, seseorang boleh menyebarkan jarinya dan memasukkannya ke kepalan;
  • otot bahu semestinya dikembangkan sehingga pesakit dapat menaikkan dan menurunkan lengannya ke bawah.

Senaman ringkas untuk setiap hari:

  • jari dikepal dan diluruskan;
  • lenturan dan pemanjangan anggota badan pada sendi siku;
  • putaran berus;
  • bertepuk tangan;
  • tekanan pada jari;
  • menekan tapak tangan ke meja atau satu sama lain;
  • merebut subjek;
  • bergolek di atas meja bola.

Untuk melakukan pergerakan berus, tangan mesti terlebih dahulu bersandar di atas meja. Apabila semakin kuat, anda boleh melakukan latihan tanpa sokongan.

Selepas sebulan, anda boleh melakukan latihan kekuatan setiap hari untuk memulihkan lengan. Latihan pemulihan harus melibatkan bahu, siku, tangan, dan pergelangan tangan. Pendidikan jasmani dilakukan dua kali sehari. Setiap latihan perlu dilakukan 10 kali. Pesakit dapat mengembangkan tangan yang sakit pada masa yang sama dengan tangan yang sihat. Anda boleh melakukan latihan satu demi satu. Dalam kes ini, latihan bermula dengan tangan yang sihat. Item yang digunakan semasa pendidikan jasmani tidak boleh terlalu berat. Semua latihan, seperti pergerakan selepas strok, dilakukan dengan lancar dan perlahan..

Bersenam untuk bahu dan lengan bawah:

  • ambil dumbbells, bengkokkan siku anda, luruskan dan angkat ke atas, bengkokkan lagi pada siku, turunkan ke bawah;
  • ambil dumbbells, angkat lengan lurus ke ketinggian bahu, bawa ke arah yang berbeza, turunkan ke bawah.

Untuk mengembangkan bahu, anda perlu menggunakan bar mendatar kecuali dumbbell. Adalah disyorkan untuk memutar dengan tangan. Otot paling baik dikembangkan di kolam renang..

Pendidikan jasmani untuk siku:

  • condong ke hadapan, siku separuh bengkok mengambil kembali;
  • ambil dumbbells, angkat tangan ke ketinggian bahu, gerakkan mereka, bengkokkan pada siku, angkat ke atas, bengkokkan pada siku sekali lagi, turunkan ke bawah.

Untuk mengembangkan siku anda perlu mengangkat dumbbell, putar tangan anda. Sebaiknya gunakan simulator dan bar mendatar. Ia berguna untuk meregangkan dan meregangkan tangan secara bergantian. Anda tidak boleh berlebihan semasa pendidikan jasmani, jika tidak, anda boleh meregangkan ligamen anda.

Bersenam untuk pergelangan tangan:

  • ambil dumbbells, bengkokkan siku anda pada sudut 90 darjah di hadapan anda, putar tangan ke atas dan ke bawah;
  • ambil dumbbells, jaga tangan anda lurus dan tidak bergerak, angkat pergelangan tangan ke atas dan ke bawah.

Terdapat banyak otot dan sendi di kawasan pergelangan tangan. Perkembangan bahagian lengan ini sangat panjang dan rumit. Untuk menguatkan pergelangan tangan, anda perlu menggambar, menulis, mengukir, melakukan gimnastik dengan dumbbells, simulator getah.

Latihan untuk seluruh lengan selepas strok:

  • menguli, membelai dan menggosok jari;
  • berayun dengan lengan, berpusing dengan badan;
  • letakkan tangan anda di lutut, rentangkan jari anda, gerakkannya, peras ke penumbuk, putar telapak tangan anda ke atas, rentangkan jari anda, gerakkannya, peras ke penumbuk;
  • putaran bergantian dengan semua jari;
  • berganding tangan di kunci, cuba ambil semua jari dari tangan secara bergilir-gilir;
  • ambil triket getah, angkat tangan di hadapan anda hingga ketinggian bahu dan cuba meregangkan pucuk pucuk.

Peralatan senaman untuk pengembangan anggota badan:

  • Rubik's Cube - menguli jari, menguatkan otot tangan, meningkatkan kemahiran motor halus;
  • plastik, tanah liat, konstruktor - jari, pergelangan tangan dikembangkan, menyumbang kepada pemulihan tangan yang lebih cepat;
  • catur, pemeriksa - mengembangkan ingatan, mengaktifkan sel otak, meningkatkan perhatian;
  • dumbbells, harnesses, rubber trainer, pimply ball - menguatkan dan mengembangkan otot;
  • mengambil butang dan padanan yang tersebar - meningkatkan pergerakan jari.

Pemulihan ditangguhkan untuk jangka masa yang panjang. Untuk memulihkan tangan sepenuhnya, seseorang perlu gigih dan tidak putus asa semasa kegagalan pertama. Sekiranya anda mengikuti cadangan pakar dan kerap melakukan gimnastik, aktiviti anggota badan yang lumpuh akan segera pulih. Rehabilitasi tangan selepas sawan dilakukan di hospital Nekrasovka.

Rawatan ubat

Rawatan lengan yang tidak bergerak setelah sawan dilakukan di bawah pengawasan doktor dan mengikut cadangannya. Dia menetapkan ubat kepada pesakit secara individu dan menetapkan dosnya. Dilarang mengubat sendiri.

Cara memulihkan lengan yang lumpuh selepas strok dengan ubat:

  • Baclofen - melegakan kekejangan, melegakan otot, menghilangkan rasa sakit, membuat anggota badan bergerak;
  • Tizanidin-Teva - membius, melegakan kekejangan;
  • Klonopin, Valium - merehatkan otot, mengurangkan kekejangan;
  • Phenol - menghilangkan rasa sakit, kekejangan, merehatkan otot.

Pesakit juga diberikan antibiotik, ubat penahan sakit, pembersih darah, vitamin, koagulan, neurostimulan, nootropik, ubat pemulihan. Ubat semacam itu popular: Glycine, Aspirin, Actovegin, Papaverine, Pyrocetam, Neuromidine, Vinpocetine. Pertama, adalah perlu untuk merawat kawasan otak yang rosak, selepas itu aktiviti motor lengan dinormalisasi..

Kaedah rakyat

Anda boleh memulihkan tangan selepas mengalami strok di rumah. Untuk melakukan ini, pertama sekali anda perlu berjumpa doktor. Ini akan membantu anda mencari alat untuk rawatan anggota badan yang lumpuh yang boleh disediakan dan digunakan di rumah..

Ubat rakyat untuk kelumpuhan tangan:

  • salap berdasarkan daun salam, jarum pain, cemara;
  • memampatkan dengan alkohol tincture dari arnica atau kerucut pain, bijak (200 ml vodka setiap sudu ramuan);
  • menggosok dengan campuran madu (dengan propolis) dan lemak (1: 1);
  • mandi dari bijak (untuk 300 g rumput - 10 l air);
  • decoctions atau infusions untuk diminum dari tanaman ubat - satu sudu besar ramuan cincang diambil setiap gelas air (pudina, St. John's wort, Sofra Jepun, dogrose, motherwort, valerian, yarrow, oregano, mistletoe).
  • serbuk dari daun bay - 20 g;
  • jarum cincang dan cemara - 10 g;
  • lemak mentega atau babi - 50 g.

Campurkan semua bahan. Sejukkan campuran. Sapukan lapisan nipis pada tangan yang sakit dua kali sehari selama dua bulan.

Resipi untuk penyerapan akar peony:

  • akar tanah kering - 1 sudu kecil;
  • air - 250 ml.

Tuangkan akar dengan air mendidih. Tegaskan jam. Ambil satu sudu 4 kali sehari.

Resipi Walnut:

  • walnut hijau bersaiz 2 cm - 10 biji.;
  • minyak tanah halus - 2-3 gelas.

Kisar kacang dalam pengisar. Jisim dipindahkan ke balang kaca. Isi dengan minyak tanah. Berkeras di tempat yang gelap selama 30 hari. Warna yang dihasilkan disaring melalui kain kasa. Kompres dilakukan sehari sekali sebelum tidur..

Pada orang yang berusia di bawah 50 tahun, lengan lumpuh dipulihkan sepenuhnya setelah satu set prosedur. Memerlukan sekurang-kurangnya dua bulan. Bagi orang yang lebih tua, aktiviti tangan lebih sukar untuk dikembalikan. Sekiranya kejang kedua berlaku, ia boleh mengakibatkan kecacatan. Kira-kira 40% pesakit menderita kelumpuhan tangan selepas strok, 75% kembali normal setelah enam bulan menjalani prosedur pemulihan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis