Kekejangan otak yang teruk

Kekacauan otak, atau kekacauan, adalah gangguan pasca-trauma yang serius yang menampakkan dirinya sebagai kerosakan fungsi kebolehan sistem saraf pusat. Terdapat beberapa jenis pelanggaran tersebut, yang mempunyai sejumlah tanda ciri, bergantung pada keadaan ketika kecederaan itu berlaku..

Punca

Bersyarat, penyebab kecederaan otak dapat digabungkan menjadi satu kumpulan besar - selalunya ia adalah akibat dari kecederaan otak traumatik. Terdapat beberapa pilihan untuk perkembangan peristiwa, kerana mangsa mengalami kecederaan ini:

  • trauma isi rumah;
  • kemalangan jalan raya;
  • kecederaan kanak-kanak;
  • penjenayah;
  • pengeluaran;
  • sukan.

Anda juga boleh merangkumi gangguan otak yang disebabkan oleh peningkatan penyakit semasa, misalnya, sawan epilepsi, di mana mangsa kehilangan kesedaran dan jatuh ke permukaan yang keras tanpa perasaan, memukul kepalanya.

Kecederaan yang dialami dalam keadaan domestik, iaitu, di luar pengeluaran, merangkumi kebanyakan kes gangguan otak. Selalunya, ini adalah hasil dari pelaksanaan tugas yang dilakukan secara cuai dalam kehidupan sehari-hari, ketika jatuh dari ketinggian kecil, tidak lebih tinggi dari ketinggian seseorang, atau semasa kerja pembaikan.

Memandu semasa mabuk atau memandu dengan cara yang berbahaya juga meningkatkan risiko gangguan otak semasa memandu. Kes di mana orang yang cedera adalah penumpang atau pejalan kaki juga tergolong dalam kategori kecederaan ini semasa kemalangan.

Sudah menjadi kebiasaan untuk mencederakan kecederaan kanak-kanak akibat penguasaan kemahiran tegak yang tidak lengkap oleh mangsa kecil, kerana jatuh dari benda rumah tangga atau dari tangan ibu bapa. Risiko mendapat kecederaan tersebut disebabkan oleh ciri struktur badan anak - kepala pada mulanya lebih besar berbanding bahagian badan yang lain.

Juga, selalunya ibu bapa sendiri menjadi penyebab terjadinya kecederaan otak pada bayi. Contoh kecederaan yang mencolok adalah sindrom bayi yang digegarkan atau, dengan kata lain, kompleks gangguan organik yang boleh berlaku akibat gegar otak dan lebam otak akibat rawatan kasar atau semasa permainan di mana kepala yang tidak direkam tergantung pada pihak-pihak.

Situasi ini dirumitkan oleh kenyataan bahawa tidak akan ada manifestasi trauma luaran (lebam atau hematoma), tetapi pada masa yang sama, selaput dan otak itu sendiri secara keseluruhannya rosak kerana pendarahan di dalam tengkorak anak. Statistik tetap mengecewakan - kira-kira 25% kanak-kanak dengan diagnosis serupa kemudian mati, dan kebanyakannya menjadi cacat seumur hidup.

Kecederaan otak yang disebabkan oleh bahaya yang disengajakan untuk kesihatan orang lain adalah jenayah. Selalunya ia diterima akibat jatuh di permukaan yang keras (contohnya, aspal, konkrit) dan pukulan ke kepala dengan objek tumpul yang berat.

Sekiranya kecederaan di kepala berlaku di tempat kerja, dalam proses melakukan kerja atau semasa perjalanan ke tempat kerja dan kembali, maka itu merujuk pada pengeluarannya. Selalunya ia adalah akibat dari ketidakpatuhan terhadap peraturan keselamatan dan pengabaian arahan mengenai penggunaan peralatan khas.

Atlet dan orang yang terlibat dalam sukan juga berisiko mengalami gangguan otak. Sukan berikut secara tradisional dianggap paling traumatik: seni mempertahankan diri, berbasikal, lompat ski, papan luncur salji.

Dalam kes kecederaan otak traumatik klasik, semasa sentuhan bahagian kepala dengan permukaan keras, zon hentaman dengan tekanan tinggi terbentuk. Di bawah pengaruhnya, di dalam tengkorak, struktur otak mengalami kehancuran tertentu: kapilari pecah, sehingga berhenti memberikan nutrien kepada neuron - unit fungsional sistem saraf pusat.

Pada masa yang sama, zon kejutan terbentuk di bahagian belakang otak, di mana tekanan dikurangkan, sebaliknya, yang juga membawa kepada proses pemusnahan patologi. Perlu diperhatikan bahawa dalam beberapa kes zon ketahanan kejutan boleh beberapa kali lebih besar daripada kawasan yang terkena hentaman langsung.

Semasa tindakan mekanikal pada tulang tengkorak, oleh inersia, sebahagian besar otak dipindahkan, tetapi pada masa yang sama bahagian bawah tetap tidak bergerak dan kebal terhadap maklumat masuk dari korteks serebrum. Akibat memutuskan hubungan ini, sejumlah masalah neurologi berkembang - persepsi maklumat dari persekitaran terganggu, yang sering menyebabkan kehilangan kesedaran.

Akibat beberapa pecah dan lesi tisu otak, edema mula berkembang, yang kemudian memberi tekanan pada kawasan yang sihat, sehingga mengganggu metabolisme ke seluruh organ.

Gejala

Pakar mengklasifikasikan gangguan otak mengikut tahap keparahan, sementara masing-masing berbeza dengan nilai sebelumnya dari pelanggaran fungsi otak, ciri dan tanda ciri.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, gejala utama lebam adalah kehilangan kesedaran akibat pelanggaran hubungan korteks serebrum dengan struktur batang otak. Keadaan ini biasanya tidak melebihi 1 jam, dan dalam kes yang lebih ringan, ia berlangsung selama 2-3 minit.

Selalunya, kecederaan otak disertai dengan kehilangan ingatan, fungsinya pulih dari masa ke masa. Proses ini dipengaruhi oleh sebilangan besar faktor, termasuk sejauh mana fokus lesi dan keparahan kecederaan. Pakar membezakan beberapa jenis amnesia atau kehilangan ingatan:

  1. Retrograde. Mangsa tidak mengingati episod sebelumnya dari kehidupan.
  2. Anterograde. Diiringi oleh gangguan hafalan peristiwa setelah kecederaan.
  3. Bercampur. Ini termasuk gangguan dalam kemampuan mengingat 2 jenis, iaitu, mangsa tidak mengingati apa yang terjadi sebelum dan selepas kecederaan.

Pengiring otak yang sering mengalami masalah adalah sakit kepala obsesif yang berlaku kerana pelanggaran integriti struktur otak dan proses pemusnahan pusat fungsional yang berterusan.

Walaupun otak manusia tidak mempunyai reseptor kesakitannya sendiri, manifestasi gejala ini dapat menunjukkan pelanggaran kedudukan jabatan otak dan perkembangan edema, kerana peningkatan ukuran struktur organ ini akan memberi tekanan pada saluran tengkorak, yang akan menyebabkan peredaran darah yang buruk dan, dengan demikian, peningkatan tekanan intrakranial. Manifestasi kecederaan otak ini biasanya berlangsung selama 2-3 hari selepas kecederaan, dan kemudian sia-sia..

Sekiranya pukulan berlaku di otak kecil, mangsa juga mungkin merasa pening dan kehilangan kawalan fungsi motor. Manifestasi gejala ini bergantung kepada keparahan kecederaan. Dalam beberapa kes, pening disertai dengan muntah spontan, tidak bergantung pada pengambilan makanan. Ini kerana di batang otak ada pusat yang berkaitan dengan kerja saluran gastrointestinal, jika rusak, otak memberikan isyarat palsu mengenai keracunan, yang memprovokasi pemisahan muntah.

Juga, dalam banyak kes, terdapat gejala-gejala gangguan otak berikut, yang menunjukkan pelanggaran sistem saraf autonomi:

  • tekanan darah tinggi;
  • penurunan kadar jantung;
  • pernafasan tidak sekata yang tidak konsisten;
  • sedikit peningkatan suhu badan.

Rakan yang paling biasa untuk gangguan otak adalah pelbagai gangguan neurologi. Kemunculan gejala ini bergantung pada lokasi kawasan yang rosak, dan fungsi apa yang ditanggungnya. Oleh itu, dengan kekalahan zon visual yang berkaitan dengan saraf oculomotor, munculnya anisocoria atau nstagmus klonik, yang menampakkan dirinya dalam pergerakan bola mata yang tidak terkawal.

Manifestasi gejala kemerosotan otak pada kanak-kanak tidak berbeza dengan tanda-tanda trauma yang diterima pada usia yang lebih dewasa. Namun, dalam kebanyakan kes, gejala tidak muncul dengan segera, tetapi setelah 1-2 hari, yang tidak hanya menyulitkan diagnosis, tetapi juga rawatannya..

Harus diingat bahawa bayi yang baru lahir atau bayi pada tahun pertama kehidupan, kerana kemampuannya, tidak dapat menjelaskan apa yang membimbangkannya, oleh itu, kerana sedikit pun kecurigaan akan kecederaan otak traumatik pada usia ini, ibu bapa harus segera menghubungi institusi perubatan khusus.

Keterukan ringan

Dalam kebanyakan kes, kecederaan otak ringan tidak menyebabkan masalah neurologi global bagi mangsa, dan semua gejala hilang dengan cepat. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melepaskan keadaan "pada brek", dan secepat mungkin anda harus menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan nasihat dan, jika perlu, untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Dengan lebam ringan, mangsa kehilangan kesedaran setelah menyebabkan kecederaan selama 2 hingga 5 minit, dan setelah sedar, dia akan mengalami gejala-gejala ciri berikut:

  • kekeliruan akal;
  • loya dan muntah jangka pendek;
  • sakit kepala;
  • gangguan kecil pada refleks motor dan penglihatan.

Gred sederhana

Dengan lebam sederhana, kehilangan kesedaran dapat bertahan lama, tetapi tidak lebih dari 2 jam, sementara manifestasi klinikal gangguan fungsi otak telah menunjukkan gejala.

Jadi, dalam kebanyakan kes, mangsa mengalami amnesia retrograde, terdapat nystagmus berterusan dan gangguan penglihatan lain, pelanggaran irama pengecutan otot jantung, pernafasan. Tahap kecederaan otak traumatik ini juga disertai dengan sakit kepala yang teruk, muntah dan mual yang sengit..

Berat

Kekejangan otak yang teruk terutamanya ditunjukkan oleh keadaan tidak sedar yang berpanjangan dan masalah dengan sistem saraf autonomi. Pesakit seperti itu sangat memerlukan rawatan di hospital, kerana nyawanya berisiko kerana semua sistem penting tidak dapat berfungsi dengan baik..

Manifestasi neurologi gangguan ini dapat dilihat "jelas": nada otot terganggu, kelumpuhan saraf muka dan mata berlaku, kejang muncul.

Selalunya, kecederaan otak tahap ini disertai dengan kecederaan kraniocerebral lain, contohnya, patah tulang pada peti besi atau pangkal kranial, dan komplikasi yang berkaitan. Dalam kebanyakan kes, mangsa menjadi cacat seumur hidup.

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk kecederaan otak pada mangsa harus diberikan oleh pakar, jadi jika orang luar menerima kecederaan yang serupa, maka dia harus dipindahkan dengan hati-hati ke tempat yang selamat dan memastikan pernafasan bebas. Seterusnya, anda perlu menghubungi pasukan ambulans dengan nombor "03" untuk talian darat dan "003" untuk telefon bimbit.

Harus diingat bahawa sekiranya terdapat kecederaan serius, perlu menunggu kedatangan doktor, kerana pergerakan apa pun dalam keadaan ini boleh mengakibatkan malapetaka.

Untuk pertolongan cemas kepada mangsa, jika perlu, orang luar harus berusaha menghentikan pendarahan sendiri dan melepaskan rongga mulut dari muntah. Dia juga harus memantau keadaannya dengan teliti, yaitu memantau kadar nadi dan warna kulit, yang kemudiannya harus dilaporkan kepada pakar..

Diagnostik

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa (ICD 10) tidak ada pengekodan tepat untuk gangguan otak, oleh itu, untuk pemahaman umum, pakar menyulitkan kecederaan seperti itu dengan kod berikut:

  1. S 06.2 Kecederaan otak traumatik yang meresap.
  2. S 06.7 Trauma yang meresap dengan koma yang berpanjangan.
  3. S 06.0. Gegaran.

Semasa membuat diagnosis yang tepat, ditunjukkan jenis kecederaan otak traumatik (tertutup atau terbuka), diagnosis utama adalah kecederaan otak, tahapnya (ringan, sederhana, teruk) dan adanya komplikasi seperti pendarahan serebrum dan patah tulang kranial. Pada akhirnya, semua gejala dan manifestasi gangguan neurologi semestinya disenaraikan..

Setelah mangsa tiba di institusi perubatan dan memberikan pertolongan cemas kepadanya, pakar perlu melakukan beberapa siri pemeriksaan untuk membuat diagnosis yang tepat.
Tugasnya sangat dipermudahkan jika pesakit kembali sedar dan dapat membicarakan kesihatannya. Berdasarkan data ini, sejarah terperinci dikumpulkan yang menunjukkan semua gangguan neurologi dan keluhan pesakit.

Pemeriksaan lebih lanjut mengenai struktur otak dilakukan dengan menggunakan peralatan khas: resonans magnetik atau tomografi yang dikira. Berdasarkan data yang diperoleh, peta terperinci gangguan otak disusun..

Rawatan

Kecederaan otak adalah keadaan serius yang tidak boleh anda rawat di rumah, jadi mangsa perlu dimasukkan ke hospital secepat mungkin di institusi perubatan, di mana dia akan dipantau oleh pakar neurologi, pakar bedah saraf dan, di masa depan, ahli rehabilitologi.

Bergantung pada tahap kecederaan, rawatan gangguan otak dapat dilakukan dengan ubat-ubatan dan pembedahan konservatif. Oleh itu, dengan tahap lebam ringan pada tisu lembut kepala, sejumlah ubat dengan kesan dekongestan, serta agen neurotopik dan serebrovaskular, diresepkan kepada mangsa. Dalam beberapa kes, penggunaan ubat penahan sakit dan ubat anti-radang dan antiemetik dibenarkan.

Sekiranya kecederaan otak traumatik serius, penggunaan kaedah rawatan pembedahan adalah mungkin, di mana hematoma yang luas atau badan asing yang sampai di sana akan dikeluarkan dari tisu otak. Dalam beberapa kes, terapi sedemikian digunakan untuk pengumpulan cecair serebrospinal di ventrikel dan pelanggaran aliran keluarnya pada struktur lain dari sistem saraf pusat.

Kesan

Kerosakan kesihatan yang disebabkan oleh kecederaan otak tidak dapat segera ditentukan, kerana kebanyakan komplikasi neurologi akibat pemusnahan struktur otak datang dengan masa, dan keparahannya bergantung pada tahap trauma.

Akibat biasa dari kecederaan otak sederhana hingga teruk:

  • kehilangan kesedaran yang berpanjangan (selalunya komplikasi strok);
  • proses keradangan di pusat tisu otak yang hancur berkembang pada hari pertama selepas kecederaan;
  • pneumonia;
  • penyakit jantung
  • epilepsi;
  • gangguan metabolik;
  • ensefalopati;
  • ataksia akut, kelihatan seperti gelombang tanpa kehilangan kesedaran, di mana terdapat kelonggaran tajam dari semua otot badan;
  • penurunan ketajaman penglihatan dan pendengaran;
  • gangguan pertuturan dan intelektual;
  • keletihan cepat;
  • rasa gementar, mudah marah.

Dari sistem saraf autonomi:

  • pengsan
  • pelanggaran termoregulasi badan;
  • hipertensi atau hipotensi.

Juga, manifestasi akibatnya bergantung pada lokasi kawasan yang rosak dan kecepatan rawatan perubatan. Sebagai contoh, lebam bahagian oksipital kepala yang tidak dirawat membawa akibat dan komplikasi berikut:

  • gangguan dalam kerja organ penglihatan, agnosia unilateral paling kerap terjadi atau kekebalan maklumat visual yang masuk dari sisi kesan mekanikal;
  • perubahan mood yang kerap;
  • pening, sakit di bahagian belakang kepala setelah bengkak dan kerosakan pada tisu otak;
  • kerentanan terhadap kemurungan;
  • halusinasi dan kesedaran terjejas.

Masalah kesihatan yang paling serius diperhatikan pada kanak-kanak yang mengalami lebam otak pada masa bayi - selalunya kecederaan seperti itu menyebabkan kematian pesakit kecil atau kecacatan mendalam pada masa akan datang, kerana selama tempoh ini pembentukan dan pematangan sistem saraf pusat.

Pada masa yang sama, kecederaan otak yang sederhana pada pesakit muda menampakkan diri walaupun selepas pemulihan dan tempoh pemulihan yang lama - mereka mengalami gangguan pertuturan, gangguan mental, dan juga penurunan kemampuan mental.

Kekacauan otak

Kecederaan otak berlaku kerana kecederaan otak traumatik, biasanya ditutup. Lebam adalah kecederaan otak dangkal dengan kerosakan pada bahan otak. Ia boleh menjadi langsung, iaitu berlaku pada titik hentaman, atau mungkin yang disebut shockproof yang berlaku di bahagian otak yang menentang titik penerapan daya. Kerosakan jenis ini sangat kerap berlaku, sehingga menyebabkan 30% daripada semua kecederaan otak traumatik. Akibat kecederaan otak boleh menjadi sangat kecil dan sangat serius, bahkan boleh membawa maut, dan tidak selalu keparahan kecederaan dapat ditentukan tanpa diagnosis khusus. Oleh itu, jika disyaki kecederaan otak, rawatan dan pemeriksaan hospital diperlukan, dan sebaiknya dalam waktu sesingkat mungkin selepas kecederaan otak traumatik.

Jenis-jenis gangguan otak

Kecederaan otak dicirikan oleh kerosakan struktur otak: saluran darah, bahan otak, meninges, dan kadang-kadang tulang tengkorak. Berkaitan dengan keparahan kecederaan, tiga darjah keparahan dibezakan:

  • Cahaya - satu tapak kerosakan, tidak lebih dari 1-2 konvolusi jiran terlibat dalam proses tersebut, di bahagian atas yang mana pendarahan (petechiae) akibat pecahnya kapilari diperhatikan;
  • Keparahan sederhana - mungkin terdapat beberapa fokus kerosakan, pendarahan lebih luas, ia kelihatan seperti bahan darah yang direndam otak, tetapi membran lembut otak tidak rosak;
  • Parah - satu atau beberapa kawasan yang rosak mungkin kelihatan seperti luka terbuka, integriti pia mater terjejas, cecair serebrospinal bebas (cecair serebral) dan darah dalam bentuk gumpalan terletak di kawasan yang terjejas, tisu otak hancur dan mempunyai penampilan kasar (massa detrital), di mana bertemu serpihan tulang kranial.

Terdapat beberapa jenis gangguan otak yang teruk, bergantung pada lokasi lesi anatomi, yang dibezakan menjadi sindrom:

  • Sindrom Diencephalic akibat kerosakan pada diencephalon. Gejala kecederaan otak dalam kes ini adalah: tidak sedarkan diri, hipertermia berterusan, hipertensi arteri, takikardia;
  • Sindrom Mesencephalobulbar - tahap penyebaran yang teruk pada batang otak. Baginya, sebaliknya, bradikardia, hipotermia, hipotensi, bradypnea adalah ciri dengan latar belakang aktiviti sedar yang tertindas;
  • Kerosakan aksonal yang berlainan - banyak pendarahan fokus kecil dijumpai di bahagian atas batang otak, corpus callosum, dan struktur bersebelahan. Walaupun cedera yang cetek, keadaan pesakit sangat serius, sebagai peraturan, ia adalah koma yang panjang, keadaan vegetatif boleh menjadi akibat dari kecederaan otak dalam kes ini.

Gejala serebral dan fokus otak mengalami gangguan

Tanda-tanda gangguan otak adalah serebrum, disebabkan oleh pemampatan tisu otak oleh edema traumatik, dan fokus, yang disebabkan oleh gangguan pada bahagian otak tertentu yang bertanggung jawab untuk fungsi tertentu.

Gejala fokus dari gangguan otak sangat berbeza-beza, bergantung pada kawasan otak mana yang terjejas, terdapat manifestasi neurologi. Jadi, sebagai contoh, pendarahan di kawasan yang bertanggungjawab untuk penglihatan akan dinyatakan dalam penurunan keparahannya atau kebutaan sepenuhnya, di kawasan yang bertanggungjawab untuk pertuturan, artikulasi bertambah buruk, pertuturan menjadi kabur, kabur, dan sebagainya..

Perlu diambil kira bahawa gejala fokus dari gangguan otak dapat terjadi bukan hanya disebabkan oleh lesi langsung dari zon tertentu, tetapi juga disebabkan oleh edema trauma jika lesi itu berada di dekatnya, dan, sebagai peraturan, jika mereka disebabkan bukan oleh kecederaan langsung, tetapi bengkak, mereka kurang teruk.

Manifestasi serebral serupa dengan yang mengalami gegar otak, tetapi ia lebih kuat dan berpanjangan. Terdapat kehilangan kesedaran, yang, bergantung kepada keparahan keadaan, berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa hari, berulang, serangan muntah yang teruk, setelah munculnya aktiviti sedar ada sakit kepala yang teruk. Penyebab manifestasi ini adalah peningkatan tekanan intrakranial, pendarahan subarachnoid (pendarahan di ruang subarachnoid), dan kerengsaan meninges dengan produk pemecahan darah setelah pendarahan. Faktor yang terakhir juga membawa kepada kemunculan gejala meningeal tertentu, yang paling terkenal adalah leher kaku.

Kecederaan otak pada kanak-kanak

Kecederaan otak pada kanak-kanak, sayangnya, tidak jarang berlaku, kerana kanak-kanak lebih cenderung daripada orang dewasa cedera. Secara amnya, kecederaan otak ringan dan sederhana kanak-kanak mempunyai prognosis yang baik, tubuh kanak-kanak, sebagai peraturan, mengatasi kecederaan ini tanpa akibat, tentu saja, dengan syarat bantuan itu betul dan tepat pada masanya.

Ciri kecederaan otak pada kanak-kanak adalah ketiadaan gejala meningeal, atau kehadiran beberapa dan ketiadaan yang lain - keadaan ini disebut pemisahan. Oleh itu, diagnosis kecederaan seperti itu pada kanak-kanak harus merangkumi imbasan CT atau tusukan lumbal untuk mengesan darah dalam cecair serebrospinal.

Diagnostik

Diagnosis didasarkan pada ciri khas gangguan otak, terutamanya seperti kehilangan kesedaran. Untuk memperjelas diagnosis, pemeriksaan otak dilakukan dengan menggunakan tomografi yang dihitung (CT), jika tidak ada kemungkinan pelaksanaannya, mereka menggunakan tusukan lumbal..

Taktik rawatan

Pendekatan untuk rawatan gangguan otak bergantung kepada keparahan keadaan, yang disahkan oleh diagnosis yang jelas. Sekiranya kecederaan ini disyaki, rawatan perubatan kecemasan diperlukan, rawatan dijalankan di hospital.

Rawatan gangguan otak ringan dan sederhana adalah konservatif: rehat tidur yang ketat berlangsung sekurang-kurangnya satu minggu, terapi ubat yang bertujuan menormalkan tekanan intrakranial, mencegah edema otak.

Sekiranya berlaku kecederaan teruk, campur tangan pembedahan diperlukan. Operasi ini disebut osteoplastik trepanation, intinya adalah dalam membuka tengkorak dan memperbaiki kerosakan: mereka menghilangkan detritus, hematoma, menghentikan pendarahan. Kemudian pesakit diberi terapi konservatif yang bertujuan untuk memulihkan fungsi otak..

Akibat daripada kecederaan otak

Sekiranya terdapat sedikit gangguan otak, akibatnya jangka panjang, sebagai peraturan, tidak ada. Tahap rata-rata memerlukan rawatan yang cukup lama, setelah menjalani pemulihan pesakit biasanya kembali ke kehidupan normal, dalam kes-kes buruk pelbagai patologi neurologi dapat berkembang.

Akibat daripada kecederaan otak yang teruk sering berlaku. Kematian dianggarkan oleh doktor pada kadar 30-50%, dalam kes survival pesakit, kemungkinan kecacatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis