Jawapan untuk sebarang pertanyaan

Jantung adalah salah satu organ terpenting dalam badan kita. Kerja seluruh organisma secara langsung bergantung pada fungsi normalnya. Dengan hati yang sakit mereka tidak akan diterima menjadi juruterbang dan tentera, dengan patologi jantung seseorang tidak dapat mendapat pekerjaan di polis. Walaupun mereka dimasukkan dalam tentera, kardiogram diberikan kepada semua peserta untuk menganalisis apakah irama sinus anda. Mengapa meneroka irama sinus jantung? Apa maksudnya ini dan mengapa penting untuk mengetahui parameter penunjuk ini, hanya sedikit yang tahu.

Mengapa jantung mengecut??

Agar jantung dapat melakukan tugasnya, mengepam darah ke seluruh badan, ia perlu menguncup dan berehat mengikut irama tertentu. Tetapi dengan sendirinya, ia tidak dapat dikurangkan, dorongan yang diperlukan diberikan oleh simpul sinus, yang merupakan bahagian dari sistem pengaliran jantung.

Nod sinus atau sinoatrial terletak di bahagian atas atrium kiri. Ini diperlukan untuk menghantar impuls ke atrium kanan dan kiri, ke arah dari atas ke bawah. Dengan irama jantung yang normal, jantung seseorang berkontraksi dengan frekuensi 50 hingga 70 dalam satu minit.

Untuk apa ECG??

Untuk memerhatikan irama sinus jantung, kajian elektrokardiografi (ECG) dilakukan. Untuk menjalankan kajian ini, elektrokardiograf digunakan, prinsipnya cukup mudah. Ia menangkap jumlah impuls elektrik yang dihantar oleh jantung ke permukaan kulit untuk jangka waktu tertentu. Arus elektrik ini seterusnya muncul akibat pengecutan dan kelonggaran miokardium.

Ternyata ECG menafsirkan irama sinus jantung menjadi corak tertentu, yang mana pakar akan dapat melihat keteraturan dan kelajuan irama sinus itu sendiri.

ECG: irama sinus - apa itu?

Sekiranya, akibat ECG, kardiogram mempunyai frasa "Sinus irama", anda tidak perlu risau: jantungnya sihat. Bilangan denyutan seminit biasanya ditulis di sebelah. Oleh kerana irama ini ditetapkan oleh simpul sinus, ini bermaksud simpul itu sendiri tanpa patologi.

Apabila irama sinus stabil, maka jantung berfungsi tanpa kegagalan. Sekiranya impuls dihantar secara tidak stabil kepadanya, dan kontraksi tidak berlaku dengan frekuensi yang sama, atau berlaku pada kadar yang lebih besar atau lebih rendah, maka irama sinus rosak dan jantung tidak teratur. Dalam kes ini, corak ECG akan sama sekali berbeza: misalnya, dengan degupan jantung yang tidak teratur pada kardiogram, selang antara lekukan akan kelihatan seperti lompatan.

Irama tidak teratur sinus - apa itu?

Sekiranya degupan jantung tidak sistematik, berlaku dengan frekuensi dan urutan yang berbeza, maka elektrokardiogram akan menunjukkan bahawa irama sinus tidak teratur. Pelanggaran seperti itu disebut sinus arrhythmia. Kenapa dia muncul?

Aritmia sinus berlaku dengan pelbagai penyakit:

  1. Penyakit arteri koronari. Penyebabnya adalah kekurangan bekalan miokardium dengan oksigen;
  2. Infarksi miokardium. Ia berlaku apabila tapak miokardium mati kerana bekalan darah yang lemah;
  3. Kegagalan jantung. Dengan penyakit ini, kerja jantung terganggu, dan tidak berfungsi dengan baik;
  4. Kardiomiopati Ini adalah penyakit di mana otot jantung mengalami perubahan struktur atau fungsional..

Tetapi aritmia sinus dapat dilihat dengan keadaan fungsi badan yang lain, yang mempengaruhi fungsi jantung. Contohnya, dengan bronkitis, asma atau diabetes. Beberapa ubat mempengaruhi fungsi jantung, ini adalah glikosida, diuretik dan bahan antiaritmia.

Irama sinus tidak teratur sering diperhatikan pada wanita hamil, tetapi keadaan ini bersifat sementara, yang berlalu setelah melahirkan anak. Aritmia juga boleh berlaku dengan peningkatan kerja kelenjar adrenal, kelenjar tiroid dan alat kelamin, yang berlaku pada remaja semasa akil baligh.

Irama jantung yang dipercepat - apa itu?

Sekiranya degupan jantung dipercepat, iaitu, jumlah degupan per minit lebih dari 90 - maka fenomena ini disebut takikardia. Selepas tekanan emosi atau latihan fizikal - takikardia adalah perkara biasa. Tetapi jika irama jantung dipercepat pada waktu rehat, maka takikardia harus dianggap sebagai gejala beberapa penyakit.

Pengecutan jantung yang terlalu cepat mengurangkan kecekapannya: ventrikel jantung tidak dapat diisi dengan darah dalam jangka masa yang singkat, sehingga menurunkan tekanan darah, yang pada gilirannya mengurangkan aliran darah ke semua organ secara tajam.

Denyutan jantung perlahan - apa itu?

Sekiranya degupan jantung perlahan, iaitu kurang daripada 80 denyutan seminit, maka kita bercakap mengenai bradikardia. Dengan simpul sinus yang lemah, bilangan denyutan yang dihasilkan berkurang, dan penurunan dengan selang yang lebih besar.

Juga, keadaan seperti ini boleh berlaku apabila laluan miokard terjejas dan tidak membenarkan impuls yang dihantar dari simpul jantung ke jantung untuk mencapai tujuannya..

Bradikardia melancarkan peredaran darah, mengakibatkan hipoksia otak, disertai dengan kehilangan kesedaran dan pening.

Bradikardia boleh berlaku kerana pelbagai sebab:

  • Hasil daripada perubahan miokardium;
  • Kerana sejuk;
  • Semasa mengambil ubat tertentu yang mengandungi digitalis dan quinidine;
  • Sekiranya keracunan;
  • Semasa berpuasa;
  • Untuk penyakit tertentu, seperti demam kepialu atau penyakit kuning.

Kardiogram menyerupai semacam cipher, dengan banyak huruf Latin, angka dan corak yang rumit. Seseorang yang tidak mempunyai pendidikan perubatan hampir tidak dapat memahami maknanya dan satu-satunya perkara yang dapat dibaca adalah tulisan di bawah, misalnya: "irama jantung sinus yang dipercepat", "irama jantung sinus yang perlahan" atau hanya "irama jantung sinus". Apa maksudnya ini secara umum, dan kapan anda harus berhati-hati, dan apabila tidak bimbang, anda akan memahami dari artikel ini.

Denyutan Jantung & Video ECG

Dalam video ini, pakar kardiologi Ilya Ogurtsov akan memberitahu anda bagaimana menguraikan keputusan ECG dengan betul dan apa yang dipengaruhi oleh petunjuk seperti irama sinus jantung:

Apakah irama sinus jantung dan apa maksudnya? Irama sinus ECG

Irama sinus jantung adalah salah satu ciri potensi elektrik jantung pada ECG dengan kadar jantung normal dan selang waktu yang sama antara kontraksi.

Maklumat am

Di jantung terdapat sel-sel yang menimbulkan dorongan kerana sejumlah denyutan seminit. Mereka terletak di sinus dan nod atrioventricular, juga di serat Purkinje yang membentuk tisu ventrikel jantung.

Irama sinus pada elektrokardiogram bermaksud bahawa nadi ini dihasilkan tepat oleh simpul sinus (norm - 50). Sekiranya nombornya berbeza, maka nadi dihasilkan oleh simpul lain, yang memberikan nilai bilangan sebatan yang berbeza.

Biasanya, irama jantung sinus yang sihat adalah tetap dengan kadar denyutan jantung yang berbeza, bergantung pada usia.

Pada bayi baru lahir, frekuensi irama boleh menjadi 60 - 150 per minit. Dengan dewasa, frekuensi irama menjadi perlahan dan pada usia 6-7 tahun semakin hampir dengan kadar dewasa. Pada orang dewasa yang sihat, kadarnya adalah 60 - 80 dalam 60 saat.

Petunjuk normal dalam kardiogram

Apa yang perlu diberi perhatian semasa melakukan elektrokardiografi:

  • Gelombang P pada elektrokardiogram semestinya mendahului kompleks QRS.
  • Jarak PQ sepadan dengan 0.12 saat - 0.2 saat.
  • Bentuk gelombang P tetap pada setiap timbal.
  • Pada orang dewasa, frekuensi irama sepadan dengan 60 - 80.
  • Jarak R - R serupa dengan jarak R - R.
  • Gelombang P dalam keadaan normal mestilah positif pada timbal standard kedua, negatif pada aVR plumbum. Dalam semua petunjuk lain (ini adalah I, III, aVL, aVF), bentuknya mungkin berbeza-beza bergantung pada arah paksi elektriknya. Biasanya gelombang P positif pada I dan aVF.
  • Dalam plumbum V1 dan V2, gelombang P akan menjadi 2-fasa, kadang-kadang boleh menjadi positif atau negatif. Dalam petunjuk dari V3 ke V6, gigi kebanyakannya positif, walaupun mungkin terdapat pengecualian bergantung pada paksi elektriknya.
  • Untuk setiap gelombang P, kompleks QRS, gelombang T, mesti diikuti dengan normal. Selang PQ pada orang dewasa ialah 0.12 saat - 0.2 saat.
  • Irama sinus bersama dengan kedudukan menegak paksi elektrik jantung (EOS) menunjukkan bahawa parameter ini berada dalam had normal. Paksi menegak menunjukkan unjuran kedudukan organ di dada. Juga, kedudukan organ boleh berada dalam satah separa menegak, mendatar, separa mendatar.
  • Putaran organ dari paksi melintang dapat ditentukan, yang menunjukkan hanya ciri struktur organ tertentu.

Apabila ECG mencatatkan irama sinus, ini bermakna pesakit belum mempunyai masalah dengan jantung. Semasa lulus peperiksaan, sangat penting untuk tidak bimbang dan tidak gugup, agar tidak menerima data yang tidak tepat. Anda tidak boleh melakukan pemeriksaan dengan segera setelah melakukan senaman fizikal atau setelah pesakit naik ke tingkat tiga atau kelima dengan berjalan kaki. Anda juga harus memberi amaran kepada pesakit bahawa anda tidak boleh merokok setengah jam sebelum pemeriksaan, agar tidak menerima data palsu.

Jenis pelanggaran dan ciri-cirinya

Prestasi normal bukan semua. Penting untuk menilai komponen lain. Oleh itu, seseorang dapat mengesan kumpulan gangguan jenis heterogen.

Keteraturan irama yang berlebihan

Atau ketegarannya, dengan kata lain. Jantung menjadi terlalu "perlahan", praktikalnya tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran.

Biasanya, rangsangan harus memprovokasi perubahan degupan jantung mengikut jenis percepatan terhadap latar belakang aktiviti fizikal, penurunan jumlah stroke pada waktu malam semasa rehat, pengeluaran melatonin dan penurunan sintesis kortisol. Dalam kes ini, ini tidak diperhatikan..

Agak sukar untuk mengesan masalahnya, doktor dapat mengambil irama yang mencukupi dan stabil sebagai norma atau bahkan standard.

Pengesanan dapat dilakukan sama ada dengan hasil pemantauan harian menurut Holter, atau melalui ujian tekanan fizikal (ergometri basikal).

Keadaan ini membawa bahaya yang tidak dapat dilihat. Dengan kekakuan, irama sinus secara formal berterusan, tetapi hipoksia yang ketara, peredaran darah yang tidak mencukupi di organ, tisu, terutama otak setelah ada aktiviti mungkin dilakukan. Oleh itu, disarankan untuk memeriksa pesakit dengan lebih teliti. Terutama jika ada faktor risiko.

Takikardia

Irama jantung yang dipercepat adalah kumpulan gangguan yang pelbagai. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai takikardia sinus, apabila penunjuknya normal (selang waktu yang sama dan lain-lain), tetapi kekerapan kontraksi meningkat menjadi 100 atau lebih.

Biasanya ini adalah petunjuk gangguan fungsi sistem saraf, status hormon. Pilihan lain mungkin. Proses patologi yang dipertimbangkan tidak menimbulkan bahaya besar bagi kehidupan, tetapi dalam beberapa kes gangguan ini menyamar sebagai yang lain. Pesakit, seseorang yang tidak mempunyai pengetahuan perubatan, kemungkinan besar, tidak akan dapat membezakan takikardia sinus secara bebas daripada paroxysmal (jauh lebih berbahaya), oleh itu disyorkan untuk berjumpa doktor dalam semua kes.

Kadar yang dipercepat memerlukan penggunaan ubat seperti beta-blocker hanya dalam kes yang melampau.

Penurunan irama sinus

Irama sinus dengan penurunan kadar jantung adalah pilihan klinikal lain, yang disebut bradikardia. Ia disertai dengan penurunan jumlah pukulan organ otot kurang dari 60 per minit. Ia dikaitkan dengan gejala ciri hanya pada awal waktu. Kemudian, apabila anda sudah terbiasa, penyimpangan dari sisi kesejahteraan menjadi sia-sia, dan orang itu tidak lagi menyedari masalahnya.

Aritmia sinus

Nama umum proses patologi disatukan oleh kriteria tertentu. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai melangkau rentak individu dengan pemeliharaan formal irama sinus yang betul. Ia disertai dengan gejala yang sangat menyakitkan, tekanan perasaan di dada, dan rasa takut. Nampaknya pesakit bahawa jantung berhenti.

Ekstrasistol

Kebalikan dari pilihan sebelumnya. Dalam kes ini, penampilan kontraksi luar biasa pada titik-titik tertentu.

Episod tunggal tidak berbahaya. Sekiranya ia berlaku secara berkumpulan, kemungkinan serangan jantung dan kematian pesakit. Ia juga mustahil untuk membezakan antara extrasystole tunggal dan berpasangan sendiri, diperlukan elektrokardiografi.

Sindrom kelemahan urat simpul

Ini memberikan triad fenomena yang biasa: denyut jantung yang sangat rendah (kira-kira 50 denyutan seminit atau lebih sedikit), penghantaran denyutan (fenomena aritmia), takikardia spontan secara berkala. Serangan seperti ini berlangsung tidak lebih dari setengah jam. Pada peringkat lanjut gangguan, pilihan boleh dilakukan.

Semua patologi yang dijelaskan dikesan semasa diagnosis. Tetapi sebelum penyelidikan instrumental, anda perlu memperhatikan kesejahteraan. Sekiranya tidak ada ketidakselesaan atau pesakit tidak mengetahui apa yang disebabkan olehnya, tidak akan ada insentif untuk berjumpa doktor.

Sebab-sebab penyimpangan dari norma

Pelanggaran irama sinus boleh menimbulkan puluhan sebab. Mereka boleh menjadi fisiologi dan patologi.

Sebab fisiologi

Aritmia sinus selalunya bukan patologi. Keadaan dianggap normal apabila terdapat sedikit perbezaan pada kadar denyutan jantung ketika rehat. Petunjuk perbezaan adalah kira-kira sepuluh peratus dalam hampir semua.

Sukar untuk melihat aritmia seperti itu tanpa ECG. Tetapi ini adalah pelanggaran irama jantung.

Sebagai tambahan kepada aritmia semula jadi, terdapat sebab fisiologi gangguan irama sinus:

  • latihan fizikal,
  • tekanan emosi,
  • rehat tidur,
  • makanan.

Gangguan yang disebabkan oleh sebab-sebab ini bukanlah patologi. Ini adalah ciri fisiologi fungsi sistem kehidupan.

Punca patologi

Patologi (yang berkaitan dengan masalah kesihatan) penyebab gangguan irama sinus adalah enam subkumpulan:

  • jantung,
  • bukan jantung,
  • ubat,
  • beracun,
  • elektrolit,
  • idiopatik.

Penyebab jantung atau jantung adalah penyakit sistem kardiovaskular yang menyebabkan perubahan irama jantung yang normal. Kami memberi mereka dan hubungan dengan karya hati, dalam jadual:

Penyebab jantung aritmia sinusKesan pada irama sinus
Infarksi miokardiumKematian sebahagian otot jantung dan penggantiannya dengan tisu parut menyebabkan penurunan kecekapan jantung, oleh sebab itu, untuk mengepam darah, perlu meningkatkan jumlah kitaran jantung.
Penyakit arteri koronariDengan latar belakangnya, kebuluran oksigen berkembang dan bekalan darah ke jantung bertambah buruk, yang mengganggu fungsi normalnya.
MiokarditisKeradangan miokardium yang melanggar fungsi normalnya.
Kegagalan jantungMasalah dengan mengepam darah, kerana degupan jantungnya meningkat.
KardiomiopatiPerubahan struktur pada otot jantung menyebabkan ketidakseimbangan irama sinus normal.
Kecacatan jantungPatologi di mana-mana kawasan jantung menimbulkan gangguan pada irama jantung.

Jenis aritmia sinus

Penyebaran arrhythmia sinus tidak jelas. Ia berlaku dalam dua bentuk: aritmia sinus ("bukan pernafasan") dan aritmia pernafasan sinus.

Aritmia "tidak bernafas" dianggap sebagai patologi, kerana ia berkembang terutamanya pada orang tua dan mempunyai manifestasi klinikal yang khas. Bergantung pada kursus, pelanggaran berterusan irama jantung dan berkala, yang berlaku dari semasa ke semasa, dibezakan.

Aritmia pernafasan sinus dianggap sebagai gangguan fungsi dan lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja.

Pada bayi baru lahir, arrhythmia sinus boleh dikaitkan dengan kelahiran awal, gestosis semasa kehamilan, kelahiran dan patologi hipoksia sistem saraf pusat. Juga dalam perkembangan aritmia jantung, kehadiran lesi organik tisu otot organ memainkan peranan. Ibu bapa mungkin menyedari kegelisahan, keletihan bayi yang cepat, yang mungkin mengalami sesak nafas semasa menyusu.

Pada kanak-kanak yang lebih tua, aritmia paling kerap berkembang mengikut jenis pernafasan sinus. Dalam beberapa kes, aritmia "bukan pernafasan" dicatat, yang ditunjukkan oleh kelemahan, pucat dicatat, menjadi sukar untuk melakukan latihan fizikal. Kanak-kanak itu mungkin mengadu sakit jantung dan gangguan dalam aktivitinya.

Dalam kebanyakan kes, prognosis penyakit ini menguntungkan, tetapi banyak bergantung pada proses patologi yang mendasari. Sekiranya ini, misalnya, kecacatan kongenital atau yang diperoleh, maka semakin cepat rawatan mereka dimulakan, aritmia yang kurang jelas akan berlaku. Perkara yang sama berlaku untuk faktor jantung dan luaran yang lain..

Semua jenis aritmia, termasuk asimtomatik, harus dipantau oleh pakar kardiologi, yang mana pesakit harus menjalani pemeriksaan tepat pada waktunya dan menyesuaikan rawatan jika perlu.

Tahap Sinus Arrhythmia

Tahap perkembangan gangguan irama sinus adalah sederhana dan teruk.

Bentuk pelanggaran yang sederhana, dalam kebanyakan kes, bukan patologi, tetapi ciri fisiologi organisma atau reaksi terhadap faktor temporal luaran.

Selalunya bentuk sederhana berkembang semasa akil baligh pada remaja, pada orang yang berusia tua. Ini adalah akibat perubahan normal dalam badan..

Dalam kes ini, perlu dilakukan konsultasi dengan pakar kardiologi walaupun dengan aritmia bentuk sederhana, untuk mencegah perkembangan keadaan patologi.

Aritmia sinus yang teruk boleh berkembang tiga darjah: dari yang paling ringan pertama, hingga yang ketiga yang paling jelas dan kompleks.

Bentuk darjah pertama yang diucapkan mirip dengan sederhana dan juga sering disebabkan oleh sebab-sebab fisiologi: tekanan fizikal dan emosi, ciri-ciri usia. Biasanya tidak simptomatik, tetapi sebarang manifestasi sudah memerlukan nasihat pakar.

Gangguan tahap irama sinus tahap kedua ditentukan oleh gejala yang dinyatakan dan adanya penyakit yang boleh menyebabkannya. Selalunya, jantung. Manifestasi berkaitan tahap kedua bentuk yang jelas:

  • kelemahan umum,
  • dyspnea pada waktu rehat.

Aritmia tahap ketiga adalah manifestasi dari kompleks patologi yang memprovokasi. Ia disertai dengan banyak gejala dan memerlukan diagnosis klinikal segera untuk mengenal pasti penyebab kegagalan jantung dan menghilangkannya..

Apa itu aritmia sinus berbahaya

Sinus arrhythmia sahaja tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia. Walau bagaimanapun, komplikasi penyakit yang menyebabkan gangguan irama jantung adalah berbahaya. Khususnya, yang paling berbahaya adalah kegagalan jantung, yang menyebabkan bekalan darah ke organ dan tisu tidak mencukupi.

Mana-mana sistem, dan tubuh manusia adalah sistem yang seimbang, tidak bertolak ansur dengan perubahan yang tidak dapat diramalkan. Untuk aritmia sinus, perubahan seperti itu adalah ciri, di mana pada suatu ketika badan memasuki mod kelaparan oksigen akut, dan pada saat berikutnya semuanya sudah normal.

Perhatian. Perubahan drastik di negeri ini memberi kesan buruk terhadap kerja otak, paru-paru, dan sistem saraf pusat.

Bagi seseorang yang mengalami perubahan seperti itu, situasinya dapat berubah menjadi edema paru, tekanan dapat berubah secara mendadak, yang disertai dengan penampilan sakit kepala dan pening.

Selalunya, pesakit dengan aritmia sinus tiba-tiba kehilangan kesedaran. Membiarkan keadaan tidak terjejas dapat menyebabkan strok otak, serangan jantung, diikuti dengan kematian.

Perhatian! Bahaya yang paling besar adalah aritmia sinus pada wanita hamil, kerana ini menandakan perkembangan beberapa penyakit serius.

Aritmia sinus yang teruk sangat berbahaya jika disertai dengan keadaan berikut: pengsan, apnea, kegelapan di mata, perasaan denyutan jantung yang cepat atau menurun;

Pada pesakit muda, aritmia sinus dalam kombinasi dengan degupan jantung yang tidak teratur menunjukkan psikoneurosis.

Tachycardia sinus dapat menandakan hipertiroidisme, anemia, keradangan berjangkit, proses keradangan di lapisan dalam dan tengah jantung, ketidakseimbangan hormon, gangguan metabolik.

Diagnostik

Tanda-tanda pertama penyakit ditentukan pada temujanji doktor. Pemeriksaan luaran mungkin menunjukkan pucat kulit, sianosis segitiga nasolabial. Semasa mendengar, irama yang salah didengar. Jumlah degupan jantung menunjukkan peningkatan atau penurunan irama, tetapi tidak signifikan berbanding dengan fibrilasi atau kerlipan.

Kaedah diagnostik utama untuk menentukan aritmia adalah elektrokardiografi dan pemantauan Holter, yang mengawal ECG dan tekanan darah.

Dalam proses diagnosis, penting untuk membezakan aritmia sinus "bukan pernafasan" dengan bentuk pernafasan sinus. Untuk ini, irama jantung direkodkan, dan jika tidak dikaitkan dengan fasa pernafasan, maka ini sebenarnya arrhythmia sinus.

Tanda-tanda ECG utama semua jenis aritmia sinus:

  • sebelum setiap kompleks QRS, gelombang P ditentukan, yang menunjukkan irama sinus;
  • Selang RR mungkin berbeza sekurang-kurangnya 10%, yang bermaksud aktiviti jantung yang tidak normal;
  • degupan jantung meningkat, menurun, atau normal.

Kaedah diagnostik tambahan dianggap sebagai kaedah penyelidikan makmal dan instrumental. Dengan patologi ini, mereka membantu menjelaskan perjalanan penyakit - sementara (sekejap) atau berterusan. Untuk ini, urin, ujian darah, biokimia darah, ekokardiografi, ultrasound jantung ditetapkan. Bergantung pada spesifik penyakit yang mendasari, angiografi koronari (untuk penyakit jantung iskemia) atau x-ray dada (untuk kegagalan jantung) mungkin dilakukan.

Ciri rawatan

Ia merangkumi beberapa langkah utama:

Pesakit kardiologi harus mempertimbangkan semula gaya hidup biasa mereka dan, mengikut cadangan perubatan, menyesuaikannya. Sekiranya kegagalan jantung ditentukan, maka pengambilan garam dan air harus dibatasi. Dengan mengelakkan jantung berlebihan, anda dapat mengurangkan kemungkinan aritmia dengan ketara. Sekiranya terdapat penyakit jantung koronari, keutamaan harus diberikan kepada makanan rendah lemak dan lebih baik bukan makanan goreng. Lemak sayur harus menggantikan lemak haiwan. Diet yang betul akan membantu mengurangkan perkembangan arteriosklerosis koronari, yang menyumbang kepada iskemia miokard.

Rawatan ubat harus ditujukan untuk penyakit yang mendasari, dan juga untuk mengurangkan manifestasi aritmia. Sebagai contoh, patologi anemia diperbetulkan oleh ubat-ubatan yang mengandung zat besi dalam bentuk sorbifer. Tahap kritikal hemoglobin meningkat dengan pemberian dana yang diperlukan atau darah penuh secara intravena. Thyrotoxicosis diperbetulkan dengan ubat yang sesuai yang mengurangkan jumlah hormon tiroid dalam darah. Keracunan, demam, mabuk juga harus dirawat tepat pada waktunya, sebagai peraturan, dengan pengenalan jumlah ubat penambah yang menetes, yang mempengaruhi aktiviti jantung.

Rawatan pembedahan dijalankan dalam kes yang melampau apabila kesan ubat tidak membantu. Oleh itu, penghapusan kelenjar tiroid dapat mengurangkan kepekatan hormon dalam darah dan menormalkan fungsi jantung. Kecacatan jantung yang teruk memerlukan kardioplasti tanpa gagal. Dengan bradikardia yang berpanjangan dan tahan dadah, pemasangan alat pacu jantung ditunjukkan. Untuk mengembalikan peredaran koronari yang normal, cangkok pintasan arteri koronari dilakukan..

Dalam rawatan aritmia sinus, pelbagai skema dan kombinasi ubat digunakan. Kumpulan ubat berikut dianggap paling biasa:

  • Inhibitor ACE - menekan enzim penukaran angiotensin. Disarankan untuk semua pesakit yang menderita hipertensi arteri dan fungsi jantung yang tidak mencukupi. Bergantung pada indikasi, lisinopril dan prestarium (5 mg sehari), valz (rata-rata 60 g sehari), lorista (50 mg sehari) boleh diresepkan.
  • Penyekat beta - ditunjukkan untuk takikardia, apabila terdapat degupan jantung yang kerap. Beberapa ubat dapat menurunkan tekanan darah secara dramatik, jadi ubat ini diresepkan dengan berhati-hati. Sebagai peraturan, Egilok digunakan pada 25 g sehari dan koronal pada 5 mg sehari, pengambilan pagi.
  • Diuretik - berkesan dalam rawatan kegagalan jantung, yang berkembang dengan latar belakang kardiosklerosis, miokarditis. Indapamide yang paling biasa digunakan ialah 2 mg sehari dan veroshpiron rata-rata 35 mg sehari.

Pencegahan

Ia berkesan dalam menentukan aritmia sinus episodik. Ia juga membantu mengurangkan kemungkinan penyakit berulang. Ini terdiri daripada cadangan berikut:

  • Cubalah untuk lebih banyak berada di luar rumah.
  • Jangan berhenti melakukan aktiviti fizikal sama sekali, tetapi lakukan latihan yang mungkin.
  • Sekiranya tidak ada kontraindikasi untuk melakukan aktiviti mendaki, berenang.
  • Elakkan keterlaluan psiko-emosi.
  • Rehat tepat pada waktunya dan ambil sekurang-kurangnya 8 jam untuk tidur pada waktu malam (ini terutama berlaku untuk kanak-kanak).

Ramalan

Keabnormalan digit sahaja bukan diagnosis. Tepat, seperti irama sinus pada ECG, adalah suatu kesalahan untuk mempertimbangkan petunjuk kesihatan seratus peratus. Dalam kerangka gangguan fungsi, hasilnya baik. Semasa rawatan, adalah mungkin untuk melupakan masalahnya.

Sekiranya ada maksiat - ia tidak begitu mudah. Serta dalam keadaan dan tekanan darah tinggi, penyakit endokrin. Tetapi hasil negatif ucapan masih tidak bercakap.

Ramalan hanya negatif pada keadaan organik yang maju, serangan jantung yang luas, kegagalan jantung yang teruk.

Bahaya tertentu adalah kumpulan extrasystole mengikut jenis bigeminia, trigeminia. Ia merujuk kepada bentuk yang mengancam. Boleh tiba-tiba memprovokasi serangan jantung dan kematian.

Tachycardia sinus (irama sinus dipercepat)

Tachycardia sinus, pada dasarnya, tindak balas fisiologi sel automatik dari nod CA terhadap kesan eksogen atau endogen dari spektrum luas: latihan fizikal dan tekanan mental, kesakitan dan kemarahan, kegembiraan dan kegelisahan manusia, jangkitan dan demam, anemia, hipovolemia dan hipotensi, hipokemia pernafasan, asidosis dan hipoglikemia, iskemia miokardium, kelemahan fungsi kontraktil jantung dan kegagalan peredaran darah kongestif.

Pecutan irama sinus boleh bersifat situasional, sementara dan berpanjangan atau berterusan. Biasanya, frekuensi irama sinus meningkat lebih kurang sedikit demi sedikit sehingga ia ditetapkan pada tahap yang agak stabil. Pengurangan dan normalisasi irama sinus juga berlaku secara beransur-ansur, apabila tindakan faktor-faktor yang merangsang automatisme simpul CA berhenti.

Pada kebanyakan orang dengan takikardia sinus yang tidak dikaitkan dengan aktiviti fizikal, jumlah pengecutan jantung berkisar antara 95 hingga 120 (130) dalam 1 minit. "Beban takikardia sinus" di jalan-jalan, yang tidak terlibat dalam sukan atau buruh fizikal berat, jarang melebihi nilai 150-160 dalam 1 minit. Pada atlet yang terlatih (pelari maraton, perenang jarak jauh, dll.), Semasa beban yang sengit, seseorang dapat mencatat peningkatan kontraksi jantung hingga 180-200 per 1 minit dan bahkan hingga 220-240 per 1 minit [A. Krestovnikov, 1951 ; Dembo A.G., 1976; Karpman V. L. dan lain-lain, 1976; Butchenko L. A., Kushakovsky M. S., Zhuravleva N. B., 1980].

Dengan takikardia sinus, kepekaan nod CA terhadap pengaruh neuro-vegetatif dipelihara. "Reaksi sinus," iaitu, perubahan jangka pendek dalam frekuensi irama, berlaku dengan nafas dalam, manuver Valsalva, perubahan kedudukan badan, selepas pemberian atropin sulfat, penyedutan amil nitrit, dll..

ECG. Gejala berikut adalah ciri khasnya: 1) penurunan dalam jangka masa selang P - P; 2) AB melakukan 1: 1 dengan memendekkan selang P - R (Q); 3) sedikit peningkatan amplitud dan penajaman gelombang P, jika frekuensi irama mula melebihi 100-120 dalam 1 min; 4) belok ke kanan (di satah frontal) vektor tengah gigi P; dalam penugasan gelombang V-z P tidak berubah; dengan takikardia tajam, gelombang P dapat bergabung dengan gigi U atau T yang mendahuluinya; 5) belok ke kanan (di bidang frontal) vektor gigi tengah R (dengan takikardia teruk atau berpanjangan); 6) pergeseran ke bawah segmen P - R dan pergeseran miring segmen ST (jenis J) di bawah garis isoelektrik, yang memberikan ECG bentuk "sauh" [Dekhtyar G. Ya., 1966]; perpindahan segmen ini dikaitkan dengan peningkatan semasa takikardia gelombang negatif repolarisasi atrium - Ta, dan juga dengan peralihan fasa 2 ventrikel PD PD; 7) perubahan ketinggian gigi T; peningkatan amplitud mereka, nampaknya, bergantung pada peningkatan kesan pada miokardium norepinefrin; penurunannya, sebaliknya, menggambarkan keunggulan kesan adrenalin.

Tachycardia sinus yang stabil, berpanjangan atau kronik diwakili oleh beberapa bentuk klinikal dan patogenetik.

Bentuk neurogenik (sentrifugal, psikogenik, konstitusional dan keturunan) adalah salah satu manifestasi dari sindrom neuropsikiatrik kompleks di mana pesakit menderita degupan jantung yang cepat dan kuat. Dalam kata-kata A. Peunescu - Podyanu (1976), "degupan jantung sering (terutama pada wanita) gejala yang tidak menggambarkan penyakit jantung, tetapi penderitaan mental." Ini adalah individu yang mempunyai peraturan hipersympathicotonic dari peraturan neuro-vegetatif. Dalam literatur, gangguan psikosomatik atau perlembagaan seperti ini dijelaskan dengan pelbagai nama: sindrom kegelisahan, sindrom Da Cosga, neurosis kardiovaskular, disgonia autonomi, dystonia neurocirculatory jantung, asthenia neurocirculatory, sindrom psychovegetative, sindrom jantung hiperkinetik, sindrom vegetatif ortostatik, sindrom simpatik-adrenal Dalam sebilangan besar denominasi, pelbagai gen yang menjadi ciri dari gangguan fungsi kardiovaskular neuro-peraturan ini ditekankan [Isakov I. I. et al., 1971, 1975, 1984; Wayne A.M., Solovyova A.D., 1973; Gubachev Yu.M. et al., 1976; Karvasarsky B. D., 1980]. Berdekatan dengan mereka adalah sindrom hiperbegaadrenergik yang disebut keturunan. Tahap aktiviti saraf simpatik di sini mungkin tetap normal, tetapi terdapat peningkatan kepekaan reseptor P1-adrenergik jantung terhadap amina katekol.

Selalunya, orang muda dengan takikardia sinus stabil yang berasal dari neurogenik (terutama pada kanak-kanak perempuan) secara keliru didiagnosis dengan penyakit jantung organik (miokarditis, cacat reumatik), yang menyebabkan mereka mengalami kerosakan psikologi, kadang-kadang tidak dapat diperbaiki. Kita mesti melihat penyakit iatrogenik yang serupa. Sementara itu, pada individu ini, ukuran jantung yang normal tetap ada; Saya nada di bahagian atas tetap kuat; bunyi dan bunyi sistolik lewat boleh didengar; selang Q - T agak dilanjutkan; gelombang T tinggi sama sisi dengan pangkalan lebar dicatatkan pada ECG. Semua tanda-tanda ini adalah cerminan sindrom hypersympathicotonic yang terdapat pada MVP kongenital, yang dengan sendirinya, jika tidak dinyatakan dengan jelas, tidak mempengaruhi hemodinamik. Sudah tentu, seseorang tidak boleh melupakan kenyataan bahawa kesan adrenergik yang berlebihan dan berpanjangan pada jantung boleh menyebabkan perkembangan distrofi miokardium neurogenik, tetapi bahkan dalam kes ini, takikardia sinus bukan miogenik.

Bentuk toksikia sinus takikardia juga pelbagai. Takikardia sinus yang berterusan pada individu yang menggunakan minuman beralkohol secara sistematik adalah penting [Skupnik A. M., 1974; Tareev E.M., Mukhin A.S., 1977; Dzyak V.N. et al., 1980; Grishkin Yu.N., 1983; Puchkov A. Yu., 1985]. Tachycardia semacam itu dapat memprovokasi perkembangan aritmia yang lebih teruk. Takikardia sinus perokok dikaitkan dengan keracunan nikotin. Bersama dengan kesan toksik eksogen ini pada nod CA, sebilangan besar keracunan endogen diketahui, menyebabkan peningkatan kadar jantung.

Pertama sekali, penyebutan harus dibuat mengenai tirotoksikosis, di mana tahap takikardia (90-120 dalam 1 minit) sebanding dengan peningkatan kadar metabolisme basal; takikardia berterusan semasa tidur. Automatik node CA dirangsang oleh hormon tiroid (T4 dan T3), serta sistem saraf simpatik. Krisis "adrenal" takikardik yang diketahui dengan pheochromocytoma, pembatalan clonidine secara tiba-tiba, "penyakit keju", dan lain-lain. [Kushakovsky MS, 1983].

Tachycardia sinus adalah ciri tuberkulosis paru, serta untuk banyak penyakit berjangkit akut atau kronik yang lain. Biasanya, kenaikan suhu badan 1 ° C disertai dengan peningkatan irama sinus sebanyak 8-10 dalam 1 minit, walaupun peraturan ini mempunyai banyak pengecualian. Tachycardia sinus mungkin merupakan manifestasi pertama dari proses keradangan, walaupun ia berlaku secara laten. Sebagai contoh, tonsilitis kronik sering berfungsi sebagai sumber takikardia sinus "tanpa sebab", yang berdasarkan bukan hanya pada keracunan, tetapi terutamanya pada kesan neuro-simpatik pada jantung [Isakov I. I. et al., 1971].

Bentuk dos takikardia sinus, di satu pihak, merupakan manifestasi semula jadi aktiviti farmakologi ubat, sebaliknya, tanda keracunan. Bahan dengan sifat simpatomimetik termasuk: efedrin, isopropilena-B-adrenalin (isadrin), alupent, berotek, aminophylline, kafein, amitriptyline, dan lain-lain. Tiroidin dan glukokortikoid merangsang automatisme nod A. Sejumlah bahan menyumbang kepada peningkatan irama sinus secara tidak langsung dengan mengaktifkan sistem simpatik - adrenal. Ini termasuk antihipertensi yang menurunkan OPS atau OCP, khususnya: vasodilator periferal, penyekat Ca, a-blocker, diuretik (hydralazine, nifedipine, phentolamine, hypothiazide, furosemide, dll.).

Bentuk hipoksia takikardia sinus adalah ciri penyakit bronkopulmonari radang akut atau kronik, yang rumit oleh kegagalan pernafasan. Pleurisy, pneumothorax dan lain-lain bersebelahan dengan mereka. Sudah tentu, kita bercakap bukan sahaja mengenai disfungsi alat pernafasan luaran dan hipoksia, tetapi juga mengenai kesan toksik, refleks, dan mekanikal pada jantung. Dengan tempahan yang diketahui, kumpulan ini merangkumi bentuk takikardia sinus yang berkaitan dengan anemia, kehilangan darah, hipovolemia. Pada pesakit dengan anemia, irama sinus meningkat pada waktu rehat dengan penurunan kepekatan hemoglobin hingga 80 g setiap 1000 ml darah [Savitsky N. N., 1935, 1974; Kuznetsov V.I., 1952; Kushakovsky M. S., 1958, 1983].

Myogenic, iaitu sebenarnya jantung, bentuk takikardia sinus sangat penting secara klinikal. Ia diperhatikan pada pesakit dengan kecacatan jantung yang tidak terkompensasi, dalam tempoh akut infark miokard, dengan miokarditis, kardiomiopati. Peningkatan irama sinus dalam semua pelbagai penyakit jantung ini berdasarkan pada alasan umum: kelemahan miokardium kontraktil, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada rongga jantung, khususnya di atrium kanan (refleks Bainbridge). Walaupun tindak balas kronotropik ini bersifat kompensasi, ia sering membawa kesan negatif, kerana peningkatan fungsi jantung dan permintaan oksigennya disertai dengan kerosakan pada miokardium dan, oleh itu, peningkatan atau penyatuan takikardia sinus yang lebih besar.

Walau bagaimanapun, berhati-hati terhadap pengiktirafan takikardia sinus secara automatik sebagai myogenik hanya kerana ia timbul pada seseorang yang mempunyai penyakit jantung organik. Sebagai contoh, takikardia sinus didaftarkan pada 40-60% pesakit dalam tempoh akut infark miokard (biasanya dalam 3 hari pertama), tetapi hanya dalam beberapa kes, ia boleh disebut "takikardia kegagalan jantung" (istilah B. Launa). Pada banyak pesakit, jangka masa peningkatan irama sinus dikaitkan dengan sakit dada, ketakutan, kegelisahan, demam, dan akhirnya, pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu.

Di antara penyakit yang diakibatkan oleh takikardia sinus yang teruk, seseorang harus menyebutkan "jantung paru akut" (embolisme, trombosis dalam sistem arteri pulmonari). Lebihan ventrikel kanan dengan stasis darah retrograde mengaktifkan refleks Bainbridge. Faktor seperti hipoksia, pelepasan kortisol dan katekolamin ke dalam darah, refleks dari medan reseptor arteri pulmonari juga bergabung. Penurunan tekanan yang cepat di dalamnya menyebabkan penurunan irama sinus.

Rawatan takikardia sinus. Ia boleh menjadi etiotronik dan simptomatik. Anda harus sentiasa berusaha untuk menghilangkan penyebab peningkatan kadar denyutan jantung. Ini merujuk kepada penolakan sepenuhnya minuman beralkohol dan tembakau, rawatan penyakit berjangkit, khususnya tonsilitis kronik, pemberian terapi oksigen kepada pesakit dengan penyakit bronkopulmonari, dan penghapusan bronkospasme, pemulihan kepekatan hemoglobin dalam darah dan OCP (BCC), penekanan peningkatan fungsi tiroid, dan penolakan ubat yang mempercepat irama sinus, dll..

Rawatan simptomatik hanya dapat dilakukan sekiranya kes peningkatan aktiviti jantung ditoleransi oleh pesakit. Rawatan sebegini mungkin diperlukan bagi orang yang mempunyai psikogenik (neurogenik) bentuk takikardia sinus. Mereka bermula dengan kaedah rawatan psikofisiologi: psikoterapi, peraturan psikologi, latihan autogenik, dll. [Gubachev Yu. M., 1987; Dornichev V. M., 1990].

Bersama dengan langkah-langkah ini atau secara bebas, ubat-ubatan digunakan. Keutamaan diberikan kepada agen penyekat fi-adrenergik, khususnya trazicor (oxprenolol), yang diresepkan untuk pemberian oral 20-40 mg 2-4 kali sehari selama 1-2 bulan. Sudah dari hari ke-3-4, trazikor mengehadkan atau menghilangkan takikardia sinus pada waktu rehat dan mencegah pertumbuhan nadi yang berlebihan semasa tekanan fizikal atau emosi pesakit [Smirnov G. B., 1985]. Di samping itu, telah diperhatikan bahawa trazikor melemahkan perasaan kebimbangan dan ketegangan dalaman pada pesakit. Daripada trasicore, anda boleh menggunakan anaprilin, yang mana pesakit mengambil 20-40 mg 2-4 kali sehari.

Sebilangan pesakit mendapat reserpine 0.1 mg pada waktu malam selama 2-3 minggu, valocordin atau corvalol 20-30 cap. 2-3 kali sehari, infusi dari akar valerian (dari 10 g setiap 200 ml, 1 sudu 3-4 kali sehari), tinwur motherwort 30-50 cap. 3-4 kali sehari, tingtur hawthorn selama 20 cap. 3 kali sehari. Pesakit disarankan untuk berhenti minum teh, kopi, hidangan pedas, perasa. Adalah perlu untuk menjaga normalisasi tidur, rehat yang rasional, latihan fizikal yang berguna..

Dengan bentuk takikardia sinus myogenik, rawatan bertujuan untuk meningkatkan fungsi kontraktil jantung dan mengurangkan kesesakan. Pengangkatan glikosida jantung mungkin diperlukan. Glikosida dari kumpulan digitalis (digoxin, dll.) Lebih aktif menghalang automatisme laman CA, dan pada tahap yang lebih rendah adalah glikosida kumpulan strophanthin. Melambatkan irama sinus juga berguna bagi pesakit yang belum mempunyai tanda-tanda genangan jantung, tetapi pengisian ventrikel kiri terhad (stenosis mitral, dll.). Semua kaedah lain untuk merawat kegagalan peredaran darah juga menyumbang kepada pengurangan irama sinus..

Tachycardia sinus (irama sinus dipercepat)

Tachycardia sinus (irama sinus dipercepat)

Sinus tachycardia adalah peningkatan denyut jantung rehat pada kadar 20-40 denyutan seminit sambil mengekalkan irama yang betul. Ramai yang mengalami keadaan ini berdebar-debar, bukan? Tachycardia sinus adalah fisiologi, patologi dan perubatan.

Takikardia sinus fisiologi boleh menjadi kongenital dan diperolehi.

Dengan takikardia kongenital, degupan jantung yang cepat diperhatikan sepanjang hayat. Biasanya, pada anak-anak seperti itu pada usia sekolah, jumlah kontraksi jantung ditetapkan dalam julat 100-120 denyut seminit, dan pada usia yang lebih tua - hingga 90 denyut per menit. Diagnosis takikardia kongenital dapat dibuat hanya setelah pengecualian semua kemungkinan penyebab lain yang menyebabkan takikardia. Sekiranya tidak ada yang lain dijumpai, maka takikardia seperti itu tidak memerlukan rawatan. Sekiranya kanak-kanak itu merancang untuk bersukan, maka sebelum memilih jenis pekerjaan, perlu berjumpa doktor perubatan sukan untuk menentukan beban sukan yang optimum.

Takikardia sinus yang diperoleh secara fisiologi boleh berlaku pada kanak-kanak dengan peningkatan aktiviti fizikal, dengan pengalaman emosi (kegembiraan, ketakutan, kesakitan). Takikardia fisiologi sering menjadi penolong dystonia vegetatif. Kanak-kanak, sebagai peraturan, tidak menyedari takikardia, tetapi kadang-kadang mereka mengadu ketidakselesaan di jantung. Untuk mengecualikan kecurigaan penyakit lain dan menentukan sifat takikardia, ibu bapa disarankan untuk menjadikan anak sebagai elektrokardiogram.

Rawatan takikardia bergantung sepenuhnya kepada penyakit yang mendasari. Sekiranya takikardia neurogenik, jika perlu, ubat-ubatan yang menenangkan sistem saraf digunakan - valerian, tingtur motherwort atau hawthorn.

Tachycardia sinus patologi berkembang dengan latar belakang penyakit jantung - kecacatan jantung kongenital dan diperolehi, miokarditis dan penyakit lain dengan perkembangan kegagalan jantung. Dalam kes ini, rawatan mereka adalah rawatan penyakit yang mendasari.

Tachycardia sinus ubat boleh berlaku akibat tindakan pada tubuh sejumlah ubat - atropin, adrenalin, kafein, hormon glukokortikoid (prednison, dll.). Sekiranya anda menyedari bahawa setelah menggunakan ubat, degupan jantung anak meningkat, pastikan anda memberitahu doktor anda. Dia akan memutuskan penggunaan, pembatalan atau penggantian ubat selanjutnya.

Teks ini adalah lembaran fakta..

Irama jantung sinus ECG - apa maksudnya dan apa yang dapat diceritakannya

Organ utama tubuh manusia yang membekalkan darah ke semua tisu adalah jantung. Tahap ketepuan oksigen otak dan aktiviti fungsional seluruh organisma bergantung pada penguncupan otot secara sistematik. Untuk membangkitkan tisu otot jantung, dorongan (isyarat elektrik) yang berasal dari melakukan kardiomiosit diperlukan.

Biasanya, gegaran ini dihasilkan oleh simpul sinus - ciri irama jantung bergantung pada kekerapan dan penyetempatannya. Dalam perubatan moden, penyakit sistem kardiovaskular dikesan menggunakan kaedah pemeriksaan khas - elektrokardiogram. Pengamal menetapkan untuk mendiagnosis patologi otot jantung, memantau perjalanan penyakit yang ada, sebelum operasi dan untuk tujuan pencegahan.

Hasil ECG memberi doktor data spesifik mengenai aktiviti jantung. Dalam artikel kami, kami akan memberikan maklumat mengenai ciri dan parameter irama jantung normal, kemungkinan penyimpangan. Kami juga akan memberitahu pembaca kami apakah irama sinus pada ECG dan bagaimana menentukan tanda-tanda patologinya.

Penerangan mengenai Sinus Arrhythmia

Sistem pengaliran jantung terdiri daripada pelbagai komponen kompleks - gentian, nod, bundle. Pemimpin irama adalah simpul sinoatrial, atau nod Kiss-Fleck, yang terletak di atrium kanan. Dorongan dihantar daripadanya ke nod atrioventricular (atrioventricular). Selepas isyarat menyimpang melalui ventrikel.

Nod sinus adalah kawasan anatomi unik yang menempati kawasan seluas 10 meter persegi. mm dan terdiri daripada mioosit peringkat pertama yang menghasilkan impuls elektrik sepanjang hayat manusia untuk mengecutkan jantung.

Sebarang pelanggaran irama jantung, kekerapan degupan jantungnya atau urutan operasi biliknya ditetapkan sebagai aritmia. Menyimpan alat pacu jantung utama sebagai simpul sinus menunjukkan irama sinus. Dalam kes ini, kadar aliran dorongan elektrik melalui tisu otot jantung boleh berbeza-beza, akibatnya mereka memancarkan:

  • irama sinus normal - degupan jantung pada orang dewasa ialah 60-90 denyutan / minit;
  • dipercepat (takikardia) - degupan jantung pada orang dewasa - dari 100 denyutan / minit dan ke atas;
  • perlahan (bradikardia) - degupan jantung pada orang dewasa - dari 50 denyutan / minit ke bawah.

Menurut klasifikasi aritmia, sinus arrhythmia (SA) didefinisikan sebagai pelanggaran automatisme asal nomotopik, iaitu, simpul sinus tetap menjadi alat pacu jantung. Ini mempengaruhi gejala yang lebih sederhana jika dibandingkan dengan sindrom kelemahan nod sinus yang sama. Faktor predisposisi tidak penting dalam intensiti manifestasi patologi. Dengan taktik rawatan yang betul, patologi jarang memberikan komplikasi serius.

Irama sinus dan takikardia

Sekali lagi, ingat bahawa terdapat irama sinus dengan frekuensi 60 - 90 per minit. Tetapi bagaimana jika parameter tersebut melampaui batas yang ditetapkan sambil mengekalkan "sinus" nya? Telah diketahui bahawa turun naik seperti itu tidak selalu membicarakan patologi, oleh itu, tidak perlu panik sebelum waktunya.

Irama jantung yang dipercepat (sinus takikardia), yang bukan merupakan petunjuk patologi, direkodkan dengan:

  1. Perasaan emosi, tekanan, ketakutan;
  2. Latihan fizikal yang kuat - di gim, dengan kerja fizikal yang berat, dll.
  3. Setelah makan terlalu banyak makanan, minum kopi atau teh yang kuat.

Takikardia fisiologi seperti itu tercermin dalam data ECG:

  • Panjang jurang antara gelombang P dan selang RR berkurang, tempohnya, dengan pengiraan yang sesuai, membolehkan anda menentukan angka degupan jantung yang tepat;
  • Gelombang P tetap berada di tempat normal - di hadapan kompleks ventrikel, yang pada gilirannya, mempunyai konfigurasi yang betul;
  • Kekerapan pengecutan jantung mengikut kiraannya melebihi 90-100 per minit.

Tachycardia, sambil mengekalkan irama sinus dalam keadaan fisiologi, bertujuan memberi darah ke tisu, yang kerana pelbagai sebab menjadi lebih memerlukannya - sukan, joging, misalnya. Ia tidak boleh dianggap pelanggaran, dan dalam waktu singkat jantung itu sendiri mengembalikan irama sinus pada frekuensi normal.

Sekiranya, jika tidak ada penyakit, subjek menghadapi takikardia dengan irama sinus pada kardiogram, anda harus segera ingat bagaimana kajian itu dijalankan - tidakkah dia bimbang, tidak tergesa-gesa masuk ke bilik kardiografi lama, atau mungkin dia merokok di tangga klinik sebentar tadi ECG.

Gejala Sinus Arrhythmia

Ini terutamanya menampakkan dirinya sebagai bentuk pernafasan yang menjadi ciri khas kanak-kanak, remaja dan remaja. Pesakit dengan aritmia sinus sering mengalami peningkatan kepekaan, kegembiraan dan persepsi yang kuat. Oleh itu, untuk keadaan patologi adalah ciri:

  • gangguan irama aktiviti jantung yang jarang berlaku;
  • ketidakselesaan dan kesakitan di dada;
  • berdebar-debar atau, sebaliknya, "pembekuan" jantung;
  • kegembiraan dan kegelisahan.

Selain itu, manifestasi vegetatif-vaskular dalam bentuk berpeluh, kemerahan atau keputihan pada wajah, kulit tangan, bintik-bintik merah, gegaran di bahagian ekstrem mungkin berlaku di dada. Dalam kes yang sukar, pesakit merasa seperti serangan panik, ketika kegelisahan meningkat, ketakutan akan kematian muncul, dan udara mulai habis.

Denyutan jantung yang kerap, seperti yang jarang berlaku, tidak dapat diterima oleh sesetengah pesakit.

Nadi yang lebih rendah menunjukkan bradikardia, dan nadi yang lebih tinggi menunjukkan takikardia.

Dalam kes pertama, otak mula kekurangan bekalan darah, yang menyebabkan keadaan pening, pingsan dan pingsan. Dengan degupan jantung yang cepat, kerengsaan muncul, keletihan. Dalam kedua kes ini, keupayaan bekerja menurun, jadi anda tidak boleh membiarkan perkembangan penyakit ini ke tahap ini.

Bagaimana extrasystole menampakkan dirinya??

Selalunya, seseorang yang mempunyai patologi ini mengadu keadaan berikut:

- jantung seolah-olah membeku, dan kemudian mula berdegup kencang;

- ketakutan berterusan, dan tanpa sebab;

- perasaan kekurangan udara.

Sinus arrhythmia, dinyatakan secara sederhana, berlaku apabila jantung menyimpang dari irama dalam satu arah atau yang lain sekitar 10%. Terdapat kegagalan dalam irama ketika mengubah kedudukan badan, terutama tajam. Sekiranya badan bertindak balas dengan cara ini, ia dianggap sebagai varian norma. Tetapi dengan pengulangan extrasystole yang kerap, adalah lebih baik untuk melindungi dan menjalani pemeriksaan. Biarkan ahli kardiologi menganalisis hasilnya dan mengesyorkan rawatan, tentu saja, jika dia menganggapnya perlu.

Penyebab aritmia sinus

Seperti penyakit jantung yang lain, aritmia sinus boleh berlaku disebabkan oleh faktor dalaman dan luaran. Definisi sebab yang jelas membolehkan anda menetapkan rawatan yang berkesan, dan pada masa akan datang untuk mengatur pencegahan penyakit yang betul.

Penyebab dalaman aritmia sinus

Mereka diwakili oleh sekumpulan besar penyakit jantung, yang dalam kebanyakan kes diperhatikan pada orang setelah 50-60 tahun.

  • Proses berjangkit yang mempengaruhi miokardium jantung. Ini boleh menjadi miokarditis atau endokarditis, melalui tisu otot jantung..
  • Kardiomiopati, yang disertai dengan pelanggaran struktur miokardium, parut atau percambahan tisu penghubung, secara beransur-ansur menggantikan otot.
  • Penyakit jantung koronari, terutamanya infark miokard, di mana terdapat pelanggaran automatik jantung. Kardiosklerosis postinfarction juga berlaku..
  • Kecacatan jantung yang mengubah struktur normal jantung, akibatnya ruang diregangkan, ruangnya menebal dan tidak hanya automatisme organ penting terganggu, tetapi juga kegembiraan dan pengaliran impuls.

Kecacatan jantung dianggap baik dan kongenital. Sekiranya yang pertama berkembang lebih kerap pada masa dewasa, maka kongenital ditentukan pada bayi, jadi patologi jantung yang serupa dengan aritmia sinus dapat dilihat pada anak-anak yang sangat muda.

Faktor luaran penampilan aritmia sinus

Di antara banyak keadaan patologi, gangguan hormon mempunyai kesan khas terhadap aktiviti jantung. Sebagai contoh, dengan tirotoksikosis, hormon tiroksin dan triiodothyronine dihasilkan dalam jumlah yang meningkat. Akibatnya, aktiviti jantung dipercepat, menyumbang kepada perkembangan aritmia sinus. Dengan pheochromocytoma (patologi adrenal), kepekatan adrenalin dan norepinefrin dalam darah meningkat, yang juga memberi kesan negatif terhadap kerja jantung.

Sistem saraf mengatur aktiviti jantung, oleh itu, jika fungsinya terganggu, aritmia juga terjadi. Ini berlaku dengan dystonia vegetatif-vaskular, neurosis dan neuritis. Sekiranya saraf vagus mempunyai kesan yang lebih ketara, maka bradikardia berlaku. Apabila sistem saraf simpatik diaktifkan, takikardia muncul.

Sejumlah keadaan patologi menyumbang kepada aritmia sinus. Khususnya, irama normal terganggu dalam anemia teruk, demam, pendedahan yang berpanjangan kepada keadaan panas atau sangat sejuk. Keracunan toksik dan penyakit berjangkit juga memprovokasi perkembangan aritmia. Takikardia atau bradikardia sangat biasa berlaku dalam kes keracunan dengan alkohol, bahan narkotik dan toksik..

Mekanisme pembentukan proses

Mulakan dengan rujukan anatomi ringkas..

Jantung boleh berfungsi di luar talian untuk jangka masa yang panjang. Aktiviti organ itu sendiri sebahagiannya diatur oleh batang otak, zat hormon mempunyai beberapa kesan.

Walau bagaimanapun, dorongan elektrik yang menyebabkan pengecutan struktur otot yang normal (miokardium) memberikan pengumpulan sel khas - nod sinus.

Melalui ikatan milik-Nya, isyarat itu masuk ke tisu lain, dalam keadaan normal terdapat proses tertutup dan siklik.

Sekiranya jantung berhenti berfungsi dengan betul atau jika rangsangan luar terlalu kuat, berlaku kerosakan fungsi fungsional sel jantung. Ia berakhir dengan aritmia dan komplikasi teruk..

Tidak seperti bentuk proses patologi yang lain, alasannya adalah tepat di simpul sinus, atria dan ventrikel tidak ada kaitan dengannya. Di satu pihak, ini membuat diagnosis dan rawatan lebih mudah, selain itu, kemungkinan komplikasi jauh lebih rendah, di sisi lain, tidak mudah mengenali penyakit ini, kerana ia memberi sedikit gejala, dan manifestasi dengan cepat "menyembunyikan", tubuh terbiasa dengan mereka dan gambaran klinikal tidak memberi kesan.

Jenis aritmia sinus

Penyebaran arrhythmia sinus tidak jelas. Ia berlaku dalam dua bentuk: aritmia sinus ("bukan pernafasan") dan aritmia pernafasan sinus.

Aritmia "tidak bernafas" dianggap sebagai patologi, kerana ia berkembang terutamanya pada orang tua dan mempunyai manifestasi klinikal yang khas. Bergantung pada kursus, pelanggaran berterusan irama jantung dan berkala, yang berlaku dari semasa ke semasa, dibezakan.

Aritmia pernafasan sinus dianggap sebagai gangguan fungsi dan lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja.

  • Pada bayi baru lahir, arrhythmia sinus boleh dikaitkan dengan kelahiran awal, gestosis semasa kehamilan, kelahiran dan patologi hipoksia sistem saraf pusat. Juga dalam perkembangan aritmia jantung, kehadiran lesi organik tisu otot organ memainkan peranan. Ibu bapa mungkin menyedari kegelisahan, keletihan bayi yang cepat, yang mungkin mengalami sesak nafas semasa menyusu.
  • Pada kanak-kanak yang lebih tua, aritmia paling kerap berkembang mengikut jenis pernafasan sinus. Dalam beberapa kes, aritmia "bukan pernafasan" dicatat, yang ditunjukkan oleh kelemahan, pucat dicatat, menjadi sukar untuk melakukan latihan fizikal. Kanak-kanak itu mungkin mengadu sakit jantung dan gangguan dalam aktivitinya.

Dalam kebanyakan kes, prognosis penyakit ini menguntungkan, tetapi banyak bergantung pada proses patologi yang mendasari. Sekiranya ini, misalnya, kecacatan kongenital atau yang diperoleh, maka semakin cepat rawatan mereka dimulakan, aritmia yang kurang jelas akan berlaku. Perkara yang sama berlaku untuk faktor jantung dan luaran yang lain..

Semua jenis aritmia, termasuk asimtomatik, harus dipantau oleh pakar kardiologi, yang mana pesakit harus menjalani pemeriksaan tepat pada waktunya dan menyesuaikan rawatan jika perlu.

Tahap

Tahap penyakit berikut dibezakan:

  • Arrhythmia sinus ringan.
    Ia bukan penyimpangan dari norma jika dikaitkan dengan perubahan hormon dalam tubuh (pada remaja). Rujuk doktor untuk mengetahui sebab dan sifat sebenar penyakit..
  • Aritmia sinus tahap pertama - gejala jarang berlaku dan, sebagai peraturan, berlalu dengan sendirinya, pesakit tidak mengalami ketidakselesaan.
    Selalunya dimanifestasikan dalam gangguan pernafasan (aritmia pernafasan), dikesan pada remaja semasa akil baligh, pada atlet, pada orang tua. Nasihat doktor diperlukan, terutamanya jika kerap berlaku sinkop.
  • Aritmia sinus tahap kedua - gejalanya paling ketara dan wujud bersama dengan penyakit jantung yang berbeza. Seseorang mempunyai kelemahan, keletihan, sesak nafas yang teruk.

Aritmia sinus yang teruk boleh membahayakan kesihatan manusia, memerlukan rawatan wajib.

  • Aritmia sinus tahap ketiga - gejala menampakkan diri dengan sangat jelas. Sangat mustahak untuk melakukan diagnostik tepat pada masanya untuk mengenal pasti punca sebenar penyakit dan menetapkan rawatan..
    Kemungkinan komplikasi serius. Pemeriksaan semua organ dalaman diperlukan..
  • Diagnosis aritmia sinus

    Tanda-tanda pertama penyakit ditentukan pada temujanji doktor. Pemeriksaan luaran mungkin menunjukkan pucat kulit, sianosis segitiga nasolabial. Semasa mendengar, irama yang salah didengar. Jumlah degupan jantung menunjukkan peningkatan atau penurunan irama, tetapi tidak signifikan berbanding dengan fibrilasi atau kerlipan.

    Kaedah diagnostik utama untuk menentukan aritmia adalah elektrokardiografi dan pemantauan Holter, yang mengawal ECG dan tekanan darah.

    Dalam proses diagnosis, penting untuk membezakan aritmia sinus "bukan pernafasan" dengan bentuk pernafasan sinus. Untuk ini, irama jantung direkodkan, dan jika tidak dikaitkan dengan fasa pernafasan, maka ini sebenarnya arrhythmia sinus.

    Tanda-tanda ECG utama semua jenis aritmia sinus:

    • sebelum setiap kompleks QRS, gelombang P ditentukan, yang menunjukkan irama sinus;
    • Selang RR mungkin berbeza sekurang-kurangnya 10%, yang bermaksud aktiviti jantung yang tidak normal;
    • degupan jantung meningkat, menurun, atau normal.

    Kaedah diagnostik tambahan dianggap sebagai kaedah penyelidikan makmal dan instrumental. Dengan patologi ini, mereka membantu menjelaskan perjalanan penyakit - sementara (sekejap) atau berterusan. Untuk ini, urin, ujian darah, biokimia darah, ekokardiografi, ultrasound jantung ditetapkan. Bergantung pada spesifik penyakit yang mendasari, angiografi koronari (untuk penyakit jantung iskemia) atau x-ray dada (untuk kegagalan jantung) mungkin dilakukan.

    Bahaya patologi

    Penting untuk mengetahui mengapa aritmia sinus berbahaya untuk mencegah komplikasi serius. Sekiranya kerja organ yang tidak menentu adalah patologi, maka ia boleh menimbulkan penyakit seperti itu:

    • serangan jantung secara tiba-tiba (sekiranya tiada rawatan perubatan, seseorang mati);
    • serangan jantung atau strok;
    • pelanggaran peredaran serebrum, yang secara beransur-ansur merosakkan organ dan mempengaruhi fungsi seluruh organisma;
    • tromboemboli;
    • edema paru;
    • koma.

    Patologi ini menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan pesakit. Dengan bentuk aritmia yang maju, mereka dapat menjelma pada bila-bila masa. Ini menunjukkan bahawa penyakit otot jantung harus diperhatikan oleh pakar kardiologi, walaupun tidak signifikan. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk mencegah kehilangan fungsi organ secara pramatang..

    Rawatan Sinus Arrhythmia

    Ia merangkumi beberapa langkah utama:

    1. Pesakit kardiologi harus mempertimbangkan semula gaya hidup biasa mereka dan, mengikut cadangan perubatan, menyesuaikannya. Sekiranya kegagalan jantung ditentukan, maka pengambilan garam dan air harus dibatasi. Mencegah beban jantung dapat mengurangkan kemungkinan aritmia dengan ketara. Sekiranya terdapat penyakit jantung koronari, keutamaan harus diberikan kepada makanan rendah lemak dan lebih baik bukan makanan goreng. Lemak sayur harus menggantikan lemak haiwan. Diet yang betul akan membantu mengurangkan perkembangan arteriosklerosis koronari, yang menyumbang kepada iskemia miokard.
    2. Rawatan ubat harus ditujukan untuk penyakit yang mendasari, dan juga untuk mengurangkan manifestasi aritmia. Sebagai contoh, patologi anemia diperbetulkan oleh ubat-ubatan yang mengandung zat besi dalam bentuk sorbifer. Tahap kritikal hemoglobin meningkat dengan pemberian dana yang diperlukan atau darah penuh secara intravena. Thyrotoxicosis diperbetulkan dengan ubat yang sesuai yang mengurangkan jumlah hormon tiroid dalam darah. Keracunan, demam, mabuk juga harus dirawat tepat pada waktunya, sebagai peraturan, dengan pengenalan jumlah ubat penambah yang menetes, yang mempengaruhi aktiviti jantung.
    3. Rawatan pembedahan dijalankan dalam kes yang melampau apabila kesan ubat tidak membantu. Oleh itu, penghapusan kelenjar tiroid dapat mengurangkan kepekatan hormon dalam darah dan menormalkan fungsi jantung. Kecacatan jantung yang teruk memerlukan kardioplasti tanpa gagal. Dengan bradikardia yang berpanjangan dan tahan dadah, pemasangan alat pacu jantung ditunjukkan. Untuk mengembalikan peredaran koronari yang normal, cangkok pintasan arteri koronari dilakukan..

    Persediaan

    Dalam rawatan aritmia sinus, pelbagai skema dan kombinasi ubat digunakan. Kumpulan ubat berikut dianggap paling biasa:

    • Inhibitor ACE - menekan enzim penukaran angiotensin. Disarankan untuk semua pesakit yang menderita hipertensi arteri dan fungsi jantung yang tidak mencukupi. Bergantung pada indikasi, lisinopril dan prestarium (5 mg sehari), valz (rata-rata 60 g sehari), lorista (50 mg sehari) boleh diresepkan.
    • Penyekat beta - ditunjukkan untuk takikardia, apabila terdapat degupan jantung yang kerap. Beberapa ubat dapat menurunkan tekanan darah secara dramatik, jadi ubat ini diresepkan dengan berhati-hati. Sebagai peraturan, Egilok digunakan pada 25 g sehari dan koronal pada 5 mg sehari, pengambilan pagi.
    • Diuretik - berkesan dalam rawatan kegagalan jantung, yang berkembang dengan latar belakang kardiosklerosis, miokarditis. Indapamide yang paling biasa digunakan ialah 2 mg sehari dan veroshpiron rata-rata 35 mg sehari.

    Pencegahan aritmia sinus

    Ia berkesan dalam menentukan aritmia sinus episodik. Ia juga membantu mengurangkan kemungkinan penyakit berulang. Ini terdiri daripada cadangan berikut:

    • Cubalah untuk lebih banyak berada di luar rumah.
    • Jangan berhenti melakukan aktiviti fizikal sama sekali, tetapi lakukan latihan yang mungkin.
    • Sekiranya tidak ada kontraindikasi untuk melakukan aktiviti mendaki, berenang.
    • Elakkan keterlaluan psiko-emosi.
    • Rehat tepat pada waktunya dan ambil sekurang-kurangnya 8 jam untuk tidur pada waktu malam (ini terutama berlaku untuk kanak-kanak).

    Video: Bagaimana jantung berfungsi. Aritmia jantung: gejala, sebab dan rawatan

    Purata 4.67 penilaian (skor 92%) - 9 suara - penilaian

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis