Pemeriksaan ultrabunyi pada saluran rongga perut

Kaedah diagnostik ultrasound saluran rongga perut didasarkan pada sifat semula jadi pantulan gelombang ultrasound dari sel darah merah. Pemeriksaan ultrasound mengambil gelombang ultrasonik yang dipantulkan dan, mengubahnya menjadi denyut elektrik, memaparkan grafik dan gambar warna pada monitor yang menggambarkan aliran darah vaskular secara dalam talian. Kaedah diagnostik yang dibentangkan membolehkan anda melihat secara terperinci saluran dari dalam, untuk mengesan perubahan kecil dalam aliran darah kerana kekejangan, stenosis atau trombosis pelbagai tahap kerumitan.

Pengimbasan dupleks saluran rongga perut boleh bertujuan untuk:

  • kajian aorta dan cabang viseralnya;
  • arteri buah pinggang dan urat;
  • saluran hati (sistem portal dan vena organ pembentuk darah).

Petunjuk untuk ultrasound saluran rongga perut

  • hiperensi atau hipotensi arteri;
  • penyempitan batang seliak;
  • klaudikasi sekejap;
  • mati pucuk progresif.

Di samping itu, imbasan dupleks saluran rongga perut adalah wajib jika terdapat asal-usul kesakitan yang tidak pasti atau ketidakselesaan berterusan di perut, serta pada perokok lelaki yang berumur lebih dari 65 tahun.

Tujuan ultrasound

Tujuan ultrasound saluran rongga perut adalah untuk mengkaji aliran darah di aorta perut, serta di cabang viseralnya - saluran yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ pencernaan: batang seliak, arteri, bekalan darah ke hati dan limpa, dan kedua-dua arteri mesenterik.

Kaedah diagnostik ultrasound yang ditunjukkan membolehkan pengesanan aneurisma berstrata tepat pada masanya, perubahan aterosklerotik yang berpotensi berbahaya, dan pembekuan darah yang terbentuk.

Tidak ada kontraindikasi khas untuk kajian diagnostik. Ultrasound saluran rongga perut adalah kaedah yang bermaklumat dan selamat untuk diagnosis klinikal penyakit vaskular yang berpotensi berbahaya, pengesanan tepat pada masanya membolehkan anda menetapkan dan memulakan rawatan tepat pada waktunya, yang meningkatkan prognosis dan meningkatkan peluang pemulihan sepenuhnya.

Persediaan belajar

4-5 jam sebelum kajian, anda tidak boleh makan apa-apa. 1 jam sebelum permulaan diagnosis, cubalah untuk tidak mengambil cecair. Sebelum prosedur, sangat disarankan untuk mengunjungi tandas. Kajian biasanya tidak lebih dari 20 minit..

Bagaimana ultrasound saluran rongga perut

Pesakit berada dalam kedudukan mendatar, dengan selesa duduk di sofa. Pakaian dan perhiasan dikeluarkan dari bidang penyelidikan diagnostik. Gel ultrasound khas disapu ke perut. Ia memberikan sentuhan sensor peranti yang paling ketat dengan kulit pesakit yang diperiksa. Imbasan vaskular dilakukan melalui dinding perut anterior. Nafas pesakit adalah percuma. Doktor diagnostik menggerakkan sensor ultrasonik tepat di atas kawasan yang diperiksa dan meminta pesakit secara berkala mengembung perut pada titik nafas panjang dan pada saat-saat ini mengkaji perubahan gambar pada monitor Doppler. Dari pembesar suara alat ultrasound, terdengar bunyi aliran darah yang berulang kali diperkuat di saluran darah yang dikaji.

Ultrasound saluran rongga perut benar-benar tidak menyakitkan dan prosedur selamat 100%, yang tidak menyebabkan ketidakselesaan pada subjek. Waktu belajar biasanya tidak melebihi 30 minit. Semua data yang diperoleh sebagai hasil diagnosis dimasukkan ke dalam pangkalan data peribadi (sejarah ujian diagnostik) pesakit "Klinik Keluarga Jerman", salinan gambar dipindahkan ke pesakit yang diperiksa.

Hasil pemeriksaan ditafsirkan oleh doktor yang menghantarnya. Dia membuat diagnosis akhir kepada pesakit..

Kelebihan utama dopplerografi saluran rongga perut adalah kebolehcapaian yang luas, kandungan maklumat yang tinggi dan kos kajian diagnostik yang agak rendah. Ia juga sangat penting bahawa ia benar-benar tidak menyakitkan, tidak invasif dan 100% selamat, kerana ia tidak menggunakan sinaran pengion..

Apa yang menunjukkan ultrasound kapal rongga perut dan bagaimana mempersiapkannya?

Di rongga perut seseorang terdapat banyak organ, dan oleh itu banyak arteri dan urat. Untuk mendiagnosis patologi mereka dan menentukan penyebab sebenar gangguan kesihatan, mereka paling sering menggunakan kaedah yang secara bersamaan menilai keadaan tisu lembut dan aliran darah tempatan. Kaedah ini dipanggil ultrasound..

Apa itu ultrasound saluran rongga perut?

Ultrasound saluran rongga perut (Doppler ultrasound, atau teknik scan duplex) adalah prosedur yang membolehkan anda mengkaji aliran darah di aorta perut, celiac trunk, vena cava dan cabangnya, vena cava inferior dan cabangnya, kapal yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ pencernaan. Kaedah ini berdasarkan pada kesan Doppler - kemampuan zarah darah untuk memantulkan gelombang yang dipancarkan oleh sensor ultrasonik.

Prosedur ini memungkinkan walaupun pada peringkat awal untuk mendiagnosis penyakit saluran pembuluh rongga perut, disfungsi hati, ginjal, pankreas.

USDG banyak digunakan dalam amalan perubatan. Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi, sekatan umur. Ia tidak menyakitkan, selamat dan dilakukan tanpa pengenalan agen kontras ke dalam tubuh manusia..

Petunjuk untuk

Setelah mengetahui apakah ultrasound aorta perut ini, anda perlu mengenal pasti petunjuk untuk pelantikan prosedur ini.

Rasa berat

Rasa berat di rongga perut mungkin tidak selalu dikaitkan dengan makan berlebihan, keracunan atau makan makanan ringan. Keparahan mungkin merupakan gejala kegagalan buah pinggang atau hati, aliran darah terganggu pada saluran rongga perut yang menyuburkan organ pencernaan. Dopplerografi saluran rongga perut (ultrasound rongga perut) akan membolehkan anda menentukan kualiti aliran darah dengan tepat dan untuk menilai seberapa banyak dan berapa laju aliran darah ke perut, hati, ginjal dan organ lain.

Kembung

Kembung mengiringi banyak penyakit yang berkaitan dengan hati, jantung, ginjal, perut dan organ dalaman yang lain. Untuk mengecualikan atau mengesahkan adanya kemerosotan hemodinamik di dalam kapal, perlu dilakukan ultrasound saluran aorta perut.

Sindrom nyeri

Kesakitan di rongga perut boleh mengganggu pesakit setelah makan atau kekal. Kesakitan dapat dikaitkan dengan patologi organ pencernaan dalaman atau gangguan fungsi saluran darah. Jadi, aneurisma aorta perut mungkin disertai dengan sakit perut. Patologi aliran darah lain yang disertai dengan kesakitan termasuk iskemia mesenterik akut atau kronik, kolitis iskemia (apabila darah tidak dibekalkan ke usus besar dalam jumlah yang mencukupi), vaskulitis.

Persediaan untuk ultrasound

Ultrasound abdomen kapal rongga perut memerlukan latihan khas.

Diet

Sehari sebelum diagnosis, pesakit harus mengecualikan produk berikut dari diet: susu tenusu dan masam, roti hitam, soda, manis dan tepung, kubis, kekacang. Dengan kata lain, tidak digalakkan menggunakan makanan yang menyumbang kepada pembentukan gas yang berlebihan di dalam usus..

Pembersihan badan (sehari sebelum prosedur)

Sehari sebelum prosedur (atau dua - seperti yang disarankan oleh doktor) pesakit perlu mengambil 4-5 tablet arang aktif 3 kali sehari. Anda boleh menggantikan arang batu dengan ubat karminatif lain, setelah berunding dengan doktor anda. Sekiranya pencernaan pesakit terganggu, dia disarankan untuk mengambil persiapan enzim setelah makan. Makanan terakhir adalah 5 jam sebelum tidur. Kajian ini dilakukan semasa perut kosong..

Kemungkinan patologi

Ultrasound Doppler membolehkan anda mengenal pasti patologi berikut dengan tepat:

Aterosklerosis

Pemeriksaan ultrasound dengan Doppler akan membolehkan anda menilai fungsi saluran rongga perut dan mengesan tanda-tanda pertama aterosklerosis: deposit kolesterol atau plak aterosklerotik. Pembentukan sedemikian menyempitkan lumen arteri, melambatkan, mengganggu peredaran bebas di dalam kapal. Patologi seperti itu akan dapat dilihat dengan jelas semasa melakukan ultrasound.

Aneurisma aorta perut

Semasa melakukan ultrasound, anda dapat melihat patologi seperti aneurisma aorta perut. Ini adalah pengembangan arteri darah besar, yang hanya dapat dilihat pada serpihan kapal tertentu atau sepanjang panjangnya. Penyakit ini adalah akibat kelemahan dinding kapal dan pengumpulan darah di beberapa bahagiannya.

Kemunculan stenosis batang seliak

Stenosis seliak adalah penyempitan lumen aorta, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ perut. Kemunculan patologi ini boleh menyebabkan pelanggaran serius pada saluran pencernaan. Penting untuk mengenal pasti stenosis pada peringkat pertama, kerana rawatan kemudian hanya dapat dilakukan secara pembedahan.

Kesempitan

Oklusi adalah penurunan mendadak dalam kebolehtelapan vaskular di kawasan perut hingga pertindihan lengkap lumen dan penghentian aliran darah. Dengan patologi ini, bekalan darah ke organ dalaman terganggu, yang bermaksud bahawa mereka tidak dapat berfungsi dengan normal. Semasa melakukan ultrasound aorta perut dan cawangannya, patologi ini dapat didiagnosis dengan ketepatan yang tinggi.

Skor ultrasound Doppler

Semasa menganalisis dan menyahkod hasil ultrasound dopplerography kapal di kawasan perut, doktor mengambil kira petunjuk berikut:

  • patensi saluran darah;
  • diameter dan lokasi lumen kapal;
  • jarak penglihatan pelepasan yang berubah;
  • aliran darah di arteri dan urat.

Sekiranya darah beku, plak aterosklerotik dikesan (yang seharusnya tidak normal), doktor mesti menentukan lokasi tepat, menganalisis struktur dan ketumpatannya.

Sindrom mampatan batang seliak aorta perut (I77.4)

Versi: Panduan Penyakit MedElement

maklumat am

Penerangan Ringkas

Ia dimanifestasikan oleh sakit perut kronik, gejala dyspeptik dan gangguan neurovegetative. Ini adalah salah satu penyebab utama penyakit iskemia perut disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah ke sistem pencernaan. Dalam beberapa kes, ia tidak simptomatik. Untuk simptom yang teruk, dirawat secara pembedahan.

- Panduan perubatan profesional. Piawaian rawatan

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID

- Panduan perubatan profesional

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID

Pengelasan

Mengikut tahap gangguan peredaran darah dan sifat manifestasi klinikal, 3 peringkat dibezakan:

Tahap I - pampasan, di mana terdapat lesi arteri viseral, namun, kekurangan aliran darah utama di kolam arteri yang terjejas dikompensasi dengan baik oleh bekalan darah cagaran dari kolam vaskular lain. Fungsi organ pada tahap ini tidak terganggu. Kursus asimtomatik yang serupa diperhatikan terutamanya pada pesakit dengan lesi arteri mesenterik inferior..

Tahap II - subkompensasi. Apabila penyakit itu berkembang, bekalan darah ke organ perut meningkat. Pada peringkat ini, timbulnya gejala klinikal iskemia perut, tetapi tidak konsisten dan hanya pada ketinggian beban fungsional pada organ pencernaan.

Tahap III - dekompensasi, di mana pesakit sentiasa mengekalkan gejala iskemia perut kerana peningkatan tahap stenosis arteri viseral dan penurunan keupayaan pampasan peredaran cagaran. Pada tahap ini, dengan kemerosotan peredaran darah, ada risiko gangguan peredaran darah akut.

Etiologi dan patogenesis

Biasanya, pada orang yang sihat, ligamen lengkung median diafragma (SDDS) terletak tepat di atas mulut batang seliak. Walau bagaimanapun, pada sesetengah orang, SDSD terletak di bawah mulut batang seliak, yang menyebabkan mampatan kapal dan, akibatnya, peredaran darah terganggu di dalamnya. Dalam gambar angiografi pesakit seperti itu, anda dapat melihat bagaimana batang seliak ditekan ke aorta perut, menyempit di dekat mulutnya dan berkembang secara patologi di bawah lokasi pemampatan.

Lokasi SDDS yang tidak normal kemungkinan besar merupakan patologi kongenital, seperti yang ditunjukkan oleh fakta bahawa ia sering dijumpai pada saudara terdekat. Di samping itu, pada individu yang menderita CSF, kelainan perkembangan lain sering dijumpai.

Namun, selain faktor keturunan, faktor yang diperoleh juga berperanan dalam genesis penyakit ini. Banyak pengarang menunjukkan bahawa bukan sahaja SDDS, tetapi juga tisu neurofibrotik plexus celiac sering terlibat dalam pemampatan batang celiac. Pembentukan tisu berserabut dipengaruhi oleh trauma berterusan ke batang seliak, yang memampatkannya dengan SDDS, yang menyebabkan perkembangan gejala penyakit lebih lanjut.
Mekanisme patofisiologi CSF disebabkan oleh gangguan hemodinamik pada batang seliak dan arteri perut yang berkaitan. Batang seliak membekalkan darah ke perut, duodenum, pankreas, pundi hempedu, hati dan limpa. Cabang-cabang batang seliak dihubungkan oleh anastomosis dengan cabang arteri mesenterik unggul yang membekalkan darah ke usus besar dan kecil. Cabang-cabang batang seliak, arteri mesenterik atas dan bawah membentuk satu kolam yang membekalkan organ pencernaan dengan darah. Pengurangan aliran darah di sekurang-kurangnya salah satu arteri viseral yang tidak berpasangan menyebabkan kekurangan bekalan darah ke seluruh sistem pencernaan. Kekurangan oksigen dan aliran darah yang kaya nutrien menyebabkan hipoksia dan iskemia sistem pencernaan dan perkembangan penyakit iskemia perut.

Bergantung pada organ mana yang paling menderita kekurangan bekalan darah, pesakit dengan KSCh mungkin mengalami gejala pelbagai penyakit gastroenterologi. Oleh itu, kekurangan bekalan darah ke perut dan duodenum menyebabkan perkembangan gastritis, duodenitis dan ulser peptik. Kekurangan bekalan darah ke usus membawa kepada perkembangan kolitis iskemia dan enteritis. Kerosakan pada pankreas ditunjukkan oleh gejala pankreatitis, kerosakan hati - hepatitis, dan lain-lain. Sebilangan pesakit menunjukkan keseluruhan spektrum penyakit gastroenterologi yang berlaku secara serentak dan saling memburukkan antara satu sama lain. Selalunya, KSCh digabungkan dengan ulser perut dan duodenum. Ulser semacam itu biasanya terletak di bahagian keluaran perut dan bahagian awal duodenum, sering berulang dan tidak bertindak balas terhadap kaedah rawatan tradisional.

Epidemiologi

Tanda kelaziman: Jarang sekali


Di kalangan pesakit, wanita dan orang muda mendominasi.

Gambar klinikal

Kriteria diagnostik klinikal

Gejala, tentu saja

Simptom utamanya ialah sakit di kawasan epigastrik, hipokondrium, kawasan iliac, perut bawah atau seluruh perut. Pada sesetengah pesakit, rasa sakitnya berterusan, dan yang lain adalah paroxysmal. Sebilangan besar mengadu sakit berterusan, diperburuk oleh faktor yang memprovokasi. Antara faktor yang menimbulkan serangan sakit termasuk: makan, aktiviti fizikal dan tekanan psiko-emosi.

Selalunya, kejadian atau peningkatan rasa sakit dikaitkan dengan makan, kuantiti dan sifatnya. Kesakitan berlaku 15-20 minit selepas makan, reda setelah 1-2 jam dan bergantung pada jumlah makanan yang diambil. Ketakutan akan berlakunya semula kesakitan sering menyebabkan pesakit mengehadkan jumlahnya. Kadang kala pesakit mengaitkan penampilan serangan dengan pengambilan makanan sejuk, pedas dan manis. Faktor kedua terpenting yang memprovokasi serangan sakit adalah aktiviti fizikal. Ini dapat mengangkat dan membawa beban, tenaga kerja fizikal, terutama dalam posisi membungkuk (mencuci pakaian, mengepel), berjalan lama atau berlari. Selalunya, kesakitan berlaku di bawah pengaruh gabungan dari dua faktor: pengambilan makanan dan aktiviti fizikal. Kurang kerap, faktor penyebab serangan sakit adalah tekanan psikoemosi..

Gangguan dyspeptik adalah aduan kedua pesakit dengan CSF. Ini termasuk, pertama-tama, perasaan berat dan pecah di kawasan epigastrik, yang membimbangkan hampir semua pesakit. Sebilangan penulis menganggapnya sama dengan kesakitan. Gejala dyspeptik juga termasuk sakit perut, pedih ulu hati, mual, muntah, rasa kepahitan di mulut, dan lain-lain. Selalunya, pesakit mengalami disfungsi usus, yang ditunjukkan oleh sembelit dan lebih jarang cirit-birit. Kira-kira separuh pesakit juga menunjukkan penurunan berat badan yang berterusan dan mengaitkannya dengan penyakit mereka. Selalunya, pesakit mengalami penurunan berat badan secara beransur-ansur (rata-rata hingga 10 kg).

Aduan ketiga pesakit dengan CSF adalah gangguan neurovegetative. Mereka dapat menampakkan diri atau menyertai serangan sakit. Ini termasuk sakit kepala, berdebar-debar, peningkatan berkeringat, sesak nafas, sesak nafas, perasaan berdenyut di perut, toleransi panas dan sejuk yang lemah, dll. Hampir semua pesakit melaporkan kelemahan umum, keletihan dan penurunan prestasi.

Sebagai peraturan, pemeriksaan luaran pesakit dengan CSF tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit tertentu. Selalunya, pesakit pucat, kurus dan asthenik, ramai yang mengalami penurunan berat badan dan kesakitan semasa berdebar-debar di bahagian perut. Di kalangan pesakit, wanita dan orang muda mendominasi. Tanda diagnostik stenosis yang penting adalah murmur sistolik, didengar semasa auskultasi perut. Selalunya, bunyi terdengar di kawasan epigastrik, dalam unjuran batang seliak - 2-4 cm di bawah proses xiphoid. Walau bagaimanapun, frekuensi bunyi yang didengar berbeza-beza dan bergantung pada banyak keadaan rawak..

Diagnostik

Kaedah yang paling bermaklumat untuk mendiagnosis KSChS adalah angiografi saluran rongga perut. Inti kaedahnya adalah bahawa agen kontras disuntik ke arteri pesakit, sinaran dari mana ia direkodkan oleh alat sinar-x. Ini membolehkan anda mendapatkan gambar sinar-x dari batang seliak dan menentukan kehadiran dan tahap penyempitan. Jenis angiografi adalah angiografi tomografi komputer, di mana media kontras disuntik ke dalam vena. Kaedah penyelidikan minimum invasif ini membolehkan anda mendapatkan gambaran tiga dimensi yang jelas mengenai aorta perut dan cabangnya. Dengan pemampatan ekstravasal batang seliak, gambar angiografi menunjukkan bagaimana kapal dimampatkan di pangkal dan ditekan pada aorta perut. Dalam unjuran lateral, batang seliak melengkung dan membengkok ke atas, dan kesan ditentukan sepanjang pinggir atasnya. Dinding bawah kapal tidak cacat, dan pengembangan pasca stenotik ditentukan jauh dari stenosis. Kadang kala angiografi membolehkan anda memvisualisasikan kapal peras dengan ligamen sabit atau kaki diafragma.

Kaedah lain untuk mendiagnosis KSChS adalah pemeriksaan ultrasound pada aorta perut dan cabangnya. Kelebihan kaedah ini adalah tidak invasif dan kemampuan untuk melakukan penyelidikan dalam dinamika. Pengimbasan dupleks ultrasound moden menggabungkan ekografi dan dopplerografi, yang membolehkan anda memvisualisasikan batang seliak dan menilai kelajuan aliran darah di dalam kapal. Sebagai peraturan, dalam batang seliak stenotik, halaju aliran darah meningkat dengan ketara. Walau bagaimanapun, keberkesanan kaedah ini sangat bergantung pada pengalaman dan kualiti gambar pengendali, dan kepekaannya dalam diagnosis CESF jauh lebih rendah daripada kepekaan angiografi.

Ultrasound aorta perut

Hari ini, salah satu kaedah yang tersedia untuk mendiagnosis keadaan aorta perut dan cabangnya adalah USDG. Prosedur ini bermaksud Ultrasound Dopplerography. Ketahui dalam kes mana yang perlu dilakukan, serta petunjuk, penyediaan dan tafsiran hasil ultrasound saluran rongga perut.

Pemeriksaan Aorta Perut

Matlamat pemeriksaan ultrasound pada aorta perut adalah untuk mendiagnosis aneurisma. Perubahannya adalah pengembangan arteri besar ini, yang mungkin bersifat tempatan atau biasa. Patologi seperti itu adalah akibat kelemahan dinding vaskular dan pengumpulan di beberapa bahagian darah. Aorta itu sendiri adalah saluran arteri utama dalam tubuh manusia, yang melewati banyak kawasan, termasuk rongga perut. Yang terakhir melakukan fungsi penting bekalan darah ke bahagian bawah badan dan kaki. Petunjuk untuk ultrasound perut dijelaskan di bawah..

Petunjuk untuk ultrasound

Faktor pertama di mana aorta perut menjalani imbasan ultrasound adalah kehadiran pesakit sakit perut yang memancar ke kawasan lumbar. Dalam kes ini, sensasi serupa dengan kolik ginjal, iaitu kuat dan sakit. Adapun penyetempatan kesakitan, terasa di sebelah kiri dan dekat pusar, tetapi dapat memberi pada anggota bawah dan kawasan inguinal. Sekiranya seseorang itu kurus, maka dia juga dapat merasakan denyutan aneurisma. Semua simptom ini disertai dengan keluhan berat di perut dan kembung..

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda yang jelas yang memerlukan ultrasound perut, terdapat petunjuk lain untuk prosedur ini:

  1. sakit kepala dan pening yang kerap, berdenyut di leher dan pelipis;
  2. semasa memusingkan kepala, "lalat" berkelip di depan mata;
  3. hipertensi atau hipotensi arteri berterusan;
  4. strok, iskemia, krisis hipertensi atau trauma pada perut;
  5. merokok untuk masa yang lama;
  6. umur dari 60 tahun;
  7. epilepsi;
  8. gangguan ingatan.

Persiapan untuk ultrasound organ dalaman

Agar pakar dapat menyiasat secara bebas aorta dan cabangnya, pesakit mesti membuat persiapan yang betul untuk prosedur tersebut. Untuk melakukan ini, peraturan mudah berikut mesti dipatuhi:

  1. 2 hari sebelum pemeriksaan yang dicadangkan, kecualikan semua makanan dari diet, penggunaannya dapat menyebabkan peningkatan pembentukan gas dan perut kembung. Ini termasuk kekacang, kentang, kubis, tembikai, makanan tenusu, soda dan semua makanan yang tinggi karbohidrat.
  2. Ambil ubat yang membantu meningkatkan fungsi usus selama beberapa hari. Espumisan adalah rawatan yang berkesan. Alternatif untuknya ialah karbon aktif biasa.
  3. Tolak sepenuhnya makanan dan cecair adalah 8 jam sebelum prosedur.
  4. Sekiranya sembelit kronik, 2 enema pembersihan dengan garam mesti dilakukan pada waktu petang sebelum kajian..

Bagaimana ultrasound perut dilakukan

Pesakit yang tidak tahu bagaimana melakukan ultrasound perut sering takut dengan prosedur, tetapi ini sia-sia. Pemeriksaan tidak berbahaya dan tidak mendatangkan rasa sakit atau ketidakselesaan. Proses ultrasound itu sendiri hanya melibatkan beberapa langkah:

  1. Pesakit datang ke kaunter penerimaan tetamu, terletak di sofa dengan selesa, dan di sebelah kanan doktor. Kepala terletak di aras layar, sehingga seseorang dapat memerhatikan apa yang sedang berlaku.
  2. Kemudian doktor melincirkan sensor khas dan perut pesakit dengan gel lutsinar, yang mengurangkan ketahanan tisu dan membantu gelombang ultrasonik menembusi.
  3. Kemudian pakar perlahan-lahan menggerakkan sensor di sepanjang dinding perut dan mencatat hasil pemerhatian.

Dopplerografi saluran darah

Prosedur ultrasound berlangsung sekitar 15-20 minit. Selepas peperiksaan, anda boleh kembali ke jadual biasa hari itu. Seterusnya, perlu membezakan antara istilah ultrasound dan ultrasound organ dalaman. Ultrasound adalah konsep yang lebih luas. Ia boleh dilakukan dengan kaedah berikut:

  • pengimbasan warna Doppler (CDC);
  • pengimbasan dupleks ultrasonik (SPL);
  • Ultrasound Doppler (Ultrasound Doppler).

Kaedah ultrasound terakhir aorta perut adalah berdasarkan kesan Doppler, yang terdiri dalam memperbaiki perubahan yang berlaku ketika gelombang suara dipantulkan dari sel darah. Kaedah USDG digunakan untuk pemeriksaan awal, kerana ia membolehkan anda menentukan hanya ciri-ciri utama keadaan aorta semasa di kawasan perut dan, sebagai tambahan, parameter aliran darah di dalamnya. Uzist menerima protokol gambar grafik beresolusi tinggi. Data dihantar ke papan pemuka mesin ultrasound. Dari gambar-gambar ini, anda boleh menyahsulit kajian.

Ultrasound biasa

Semasa ultrasound, aorta perut diperiksa di bahagian melintang. Ini memberi doktor peluang untuk memeriksa ciri berangka kapal untuk mematuhi petunjuk normal. Nilai diambil mengikut diameter dalaman maksimum pada keratan rentas. Biasanya, pada orang dewasa, tidak boleh melebihi 3 cm. Untuk cabang iliac, penunjuk ini sedikit lebih rendah dan maksimum 1.5 cm. Sekiranya semasa kajian doktor mendapat nilai kurang dari yang di atas, maka aneurisma aorta tidak termasuk.

Transkrip keputusan ultrasound

Semasa melakukan ultrasound aorta perut, doktor memeriksa kapal ini sepanjang keseluruhannya. Anomali adalah peningkatan diameter. Hasil kajian adalah tafsiran ultrasound rongga perut. Kualitinya bergantung pada kelayakan pakar. Berdasarkan penyahsulitan, patologi atau penyakit berikut dapat ditentukan:

  1. Aterosklerosis. Perkembangannya adalah hasil kerosakan pada dinding saluran darah oleh kolesterol dan pengumpulannya dalam bentuk plak.
  2. Aneurisme. Tandanya adalah peningkatan diameter aorta.
  3. Stenosis batang seliak. Ia dicirikan oleh diameter cabang utama aorta yang terlalu sempit.
  4. Kesempitan. Penyempitan aorta yang tajam ke keadaan penyumbatan sepenuhnya.
  5. Penyeksaan lengkungan aorta. Ia disebabkan oleh faktor keturunan dan dimanifestasikan oleh pemanjangan, kura-kura, keriting dan pembentukan gelung saluran darah.

Aneurisma Aortik Abdomen

Dengan aneurisme dimaksudkan peningkatan yang signifikan dalam diameter aorta, dan di bahagian yang terletak lebih rendah ke arah pelvis. Petunjuk yang dilebih-lebihkan mungkin seperti berikut:

  • 3-3.5 cm - dalam kes ini, pesakit harus kerap datang menjalani pemeriksaan untuk memerhatikan perubahannya;
  • 4-5 cm - dengan diameter aorta ini, ia boleh berstrata dalam setahun;
  • 5 cm ke atas - dengan aneurisma perkadaran sedemikian, hanya campur tangan pembedahan yang ditunjukkan.

Meterai dinding

Proses patologi seperti itu boleh berlaku di mana-mana bahagian aorta - akar, jabatan tertentu, atau keseluruhannya. Selain ultrasound, meterai dikesan menggunakan pemeriksaan sinar-x. Dari semua patologi, ini sangat berbahaya. Terhadap latar belakang tekanan tinggi atau bermain sukan, ada risiko stratifikasi dinding, akibatnya darah mengalir ke sana dan kapal pecah.

Aterosklerosis lengkungan aorta

Ultrasound aorta perut menunjukkan sifat aliran darah di kapal ini dan kemungkinan patologinya. Dengan kolesterol tinggi, plak terbentuk di dinding arteri. Mereka mengganggu bekalan darah normal ke tisu. Patologi ini dipanggil aterosklerosis lengkungan aorta. Bahayanya adalah bahawa pada peringkat awal, gejala hampir tidak ada. Hanya ultrasound yang dapat mengesan plak aterosklerotik yang kecil. Seiring dengan itu, dengan kecurigaan penyakit seperti itu, kajian lain ditetapkan:

  • X-ray
  • dopplerografi urat pada bahagian bawah kaki;
  • ujian kolesterol.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks?
Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaikinya!

Cara mengenali dan merawat stenosis seliak

Mampatan arteri (celiac trunk) yang memanjang dari aorta dekat bukaan diafragma menyebabkan sakit perut berterusan, pencernaan, pesakit enggan makan kerana ketidakselesaan yang teruk, menurunkan berat badan, dan kelemahan bertambah. Sindrom ini disebut stenosis mampatan atau penyakit Dunbar. Ia dianggap sebagai penyebab utama penyakit iskemia rongga perut. Rawatan pembedahan sahaja.

Punca penyakit

Arteri yang disebut celiac trunk adalah cabang aorta yang menyuburkan organ-organ rongga perut atas dengan darah. Panjangnya hanya 2 cm, tetapi kerja tonggak organ pencernaan utama: perut, esofagus, pundi hempedu, hati, pankreas, bahagian usus dan limpa bergantung padanya.

Dengan struktur anatomi normal, batang seliak terletak di bawah bukaan diafragma, tetapi jika terdapat anomali kongenital, ligamen arcuate terletak di bawah mulut arteri dan menekan lumennya.

Stenosis batang celiac disebabkan oleh faktor berikut:

  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • pankreatitis, hiperplasia pankreas;
  • ketumbuhan;
  • pemadatan atau sklerosis tisu perivaskular;
  • plak aterosklerotik besar;
  • plexus saraf yang terlalu banyak.

Pemakanan organ pencernaan yang lemah dengan darah menyebabkan perubahan distrofi pada tisu mereka dan munculnya sindrom sakit perut kronik.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai stenosis batang seliak dengan kaki diafragma. Dari situ anda akan belajar mengenai patologi dan penyebab perkembangannya, gejala, diagnosis dan rawatannya.

Dan ini lebih banyak mengenai kecacatan jantung yang diperoleh.

Tanda dan gejala stenosis seliak

Penyakit Dunbar boleh mempunyai jangka masa yang panjang, intensitas kesakitan bervariasi dari intens hingga berterusan. Ciri utamanya adalah:

  • perkembangan 10 hingga 15 minit selepas makan;
  • bermula di lubang perut dan meliputi seluruh perut;
  • sakit atau semakin meningkat secara paroxysmally;
  • bertambah selepas tekanan, kegembiraan, sembelit, senaman atau pemindahan berat badan.

Kerana sakit, makan menjadi menyakitkan, yang membuat anda enggan makan atau mengurangkan bahagiannya. Oleh kerana rembesan enzim pencernaan terganggu, gejala dispepsia muncul:

  • kembung perut;
  • pecah dan berat di perut;
  • loya, serangan muntah;
  • kepahitan di rongga mulut, pedih ulu hati;
  • kerusi yang tidak stabil.

Kelemahan umum yang teruk, peningkatan suhu badan yang sedikit, pelepasan, berpeluh, kesukaran bernafas, toleransi panas dan sejuk yang lemah menyebabkan penurunan kapasiti kerja yang ketara, ia dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon dalam badan.

Lihat video mengenai batang seliak dan stenosisnya:

Diagnosis keadaan aorta

Kesukaran untuk mengesan stenosis batang seliak adalah bahawa manifestasi klinikal sepenuhnya sesuai dengan penyakit seperti gastritis, ulser peptik, duodenitis, hepatitis, enterokolitis atau pankreatitis. Sindrom Dunbar boleh disyaki hanya dengan ketiadaan berpanjangan akibat kaedah rawatan tradisional. Selalunya pesakit seperti itu secara salah didiagnosis dengan hipokondria.

Semasa pemeriksaan, perhatikan penurunan berat badan, kulit pucat, sakit semasa palpasi seluruh perut dan bunyi semasa systole di bahagian perut aorta. Untuk mengesahkan diagnosis, pemeriksaan sedemikian ditetapkan:

  • angiografi tradisional atau dengan kaedah tomografi yang dikira - batang celiac dapat dilihat, ditekan ke aorta, menyempit di kawasan mulut dan melebar di bawah pemampatan;
  • radiografi rongga perut;
  • Ultrasound aorta perut dengan dopplerometry.
Radiografi organ perut dalam diagnosis stenosis seliak

Dengan pertolongan mereka, adalah mungkin untuk menilai aliran darah di batang seliak dan halangan ke aliran darah yang normal, tahap penyempitan arteri.

Pembedahan untuk stenosis mampatan sebagai satu-satunya pilihan rawatan

Petunjuk untuk rawatan pembedahan adalah:

  • kesakitan berterusan setelah makan,
  • kelegaan dari makan,
  • pengurangan berat,
  • tanda-tanda angiografi stenosis,
  • kekurangan penyakit bersamaan dan gangguan mental yang teruk.

Campur tangan pembedahan bertujuan untuk melepaskan batang celiac dari mampatan. Untuk ini, versi operasi endoskopi atau perut untuk pemotongan ligamen arka median diafragma boleh digunakan..

Sekiranya semasa pemeriksaan terdapat petunjuk untuk penyingkiran pundi hempedu secara serentak atau pengekstrakan batu dari itu, maka ini juga dapat dilakukan bersamaan dengan penyahmampatan. Dengan stenosis yang teruk atau berpanjangan, pengembangan arteri dan pemasangan prostesis vaskular, stent mungkin diperlukan.

Pemulihan selepas

Sekiranya operasi laparoskopi dilakukan, maka pesakit diperhatikan di jabatan sehingga 3 hari, maka mereka dikeluarkan untuk rawatan selanjutnya di tempat kediaman. Intervensi rongga biasanya memerlukan tinggal lebih lama di hospital, penggunaan terapi antibakteria, ubat sakit.

Pelepasan batang seliak dari pemampatan membawa kepada perkembangan terbalik yang cepat dari gejala utama penyakit Dunbar. Oleh itu, larangan khas untuk pesakit tidak diperlukan, kecuali larangan melakukan senaman fizikal dan mengangkat berat selama sebulan.

Dalam tempoh pemulihan, terapi penggantian enzim disarankan (Creon, Mezim forte, Panzinorm), dan dengan sisa nyeri, penunjukan antispasmodik (No-shpa, Riabal) mungkin ditunjukkan..

Sekiranya terdapat peningkatan kolesterol darah, perlu menurunkannya dengan diet dan ubat-ubatan. Aliran darah di bahagian perut aorta dipantau sebulan selepas pembedahan, dan kemudian anda perlu mengunjungi doktor anda sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan.

Pemakanan untuk penyakit ini

Sebelum pembedahan dan pada masa pemulihan awal, pilihan diet ditentukan oleh tahap pelanggaran proses pencernaan. Peraturan asas untuk penyediaan dan pemilihan hidangan:

  • pemakanan pecahan, dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari;
  • dengan kesakitan yang teruk, makanan hangat yang disapu digalakkan;
  • kaedah memasak - mendidih di dalam air atau wap, rebusan atau penaik;
  • semestinya menu mestilah daging rendah lemak, hidangan ikan;
  • produk tenusu disyorkan lemak sederhana, tidak masam;
  • semasa eksaserbasi, sayur-sayuran dan buah-buahan dimakan rebus;
  • kerana rasa sakit mereda, pengembangan makanan secara beransur-ansur.

Selepas operasi, anda boleh menambahkan jus segar (awalnya dicairkan dengan air) dari buah-buahan dan buah beri, kecuali jenis berasid. Sebelum tidur, anda boleh minum teh herba dari chamomile dan pudina, rose rose dengan biskut kering atau keropok.

Diet sedemikian ditetapkan untuk jangka masa 6 bulan hingga setahun. Tempoh yang tepat dapat dicadangkan oleh doktor setelah pemeriksaan.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai keburukan Fallot. Dari situ anda akan mengetahui tentang penyebab perkembangan kecacatan, gejala manifestasi, diagnosis dan rawatan, serta prognosis untuk pesakit.

Dan ini lebih lanjut mengenai pengimbasan dupleks kepala dan leher.

Stenosis seliak adalah penyakit kongenital atau diperoleh yang menyebabkan mampatan arteri bahagian perut aorta oleh ligamen diafragmatik atau tisu peri-vaskular. Ia dipanggil Sindrom Dunbar atau Penyakit Abdomen Koronari.

Manifestasi utama adalah sakit perut yang berterusan atau paroxysmal selepas makan atau senaman fizikal. Manifestasi klinikal menyamar sebagai penyakit sistem pencernaan. Anda boleh mengesyaki penyakit yang berterusan dan kekurangan hasil rawatan. Untuk mengurangkan keadaan secara radikal, pembedahan disyorkan..

Stenosis seliak muncul walaupun pada orang yang sihat sepenuhnya. Stenosis kompensasi aorta dengan kaki diafragma memerlukan rawatan, termasuk pembedahan. Apakah punca kejadiannya?

Imbasan dupleks aorta, cabangnya dilakukan untuk menentukan cabang arka, kelajuan aliran darah, kehadiran plak dan lain-lain. Diagnosis perut seperti itu membantu mengenal pasti patologi untuk memulakan rawatan atau pembedahan secepat mungkin.

Penyumbatan usus boleh menyebabkan aterosklerosis usus. Gejala - kesakitan, mual, kehilangan kesedaran dan lain-lain. Rawatannya cukup lama dan rumit..

Dalam beberapa keadaan, prostetik arteri dapat menyelamatkan nyawa, dan pembedahan plastiknya dapat mencegah komplikasi teruk dari banyak penyakit. Prostetik karotid, arteri femoral dapat dilakukan..

Terdapat kekurangan vertebrobasilar pada orang tua dan kanak-kanak. Gejala sindrom adalah kehilangan sebahagian penglihatan, pening, muntah, dan lain-lain. Boleh berkembang menjadi bentuk kronik, dan tanpa rawatan menyebabkan strok.

Mungkin terdapat stenosis arteri ginjal kongenital dan diperolehi. Ia boleh menjadi ginjal kanan, kiri atau dua hala, tetapi selalu mengancam nyawa. Sekiranya terdapat juga hipertensi arteri, maka ubat sahaja tidak dapat dilakukan.

Kapal sedang dibina semula setelah pecah, trauma, semasa pembentukan gumpalan darah, dan lain-lain. Operasi pada kapal agak rumit dan berbahaya, ia memerlukan pakar bedah yang berkelayakan.

Pemeriksaan seperti imbasan dupleks kepala dan leher dilakukan mengikut petunjuk dan untuk pencegahan. Imbasan transkranial urat dan saluran darah di leher, arteri kepala, otak, dan saluran brachiocephalic dapat dilakukan. Bagaimana ia berlaku?

Palpasi dan perkusi jantung dilakukan pada pemeriksaan awal oleh pakar kardiologi. Auskultasi kawasan miokardium juga dilakukan. Doktor menentukan batas jantung, mendedahkan kekusutan mutlak tepi, membandingkan hasilnya dengan norma untuk usia dan jantina.

Kesihatan manusia

Sembilan persepuluh kebahagiaan kita adalah berdasarkan kesihatan

Ultrasound aorta perut

Ultrasound cawangan aorta perut. Bagaimana persediaan untuk kajian dan perubahan patologi apa yang dikesan menggunakan kaedah ini

Orang yang berumur lebih dari 40 tahun dan didiagnosis dengan hipertensi arteri berisiko mengalami aneurisma aorta perut dan perubahan aterosklerotik di dinding vaskular, perkembangan pelbagai gangguan bekalan darah ke organ dan tisu.

Apakah aorta perut

Aorta perut adalah kapal berongga yang terletak di sepanjang ruang tulang belakang dan memberikan cabang ke organ rongga perut. Kapal ini merupakan kesinambungan dari aorta toraks dan mempunyai diameter yang agak besar. Hampir selalu, semasa memeriksa patologi saluran darah dan jantung, imbasan ultrasound pada aorta perut dan cabangnya dilakukan.

Cabang yang memanjang dari aorta perut:

  • Parietal atau parietal (diafragmatik, arteri lumbar);
  • Cabang viseral (batang celiac, arteri adrenal, arteri ginjal dan testis atau ovari, mesenterik bawah dan atas).

Apakah ultrasound aorta perut?

Ultrasound kapal rongga perut adalah kajian yang agak informatif berdasarkan pantulan gelombang ultrasonik dari sel darah bergerak (sel darah merah) dengan pembentukan gambar grafik pada monitor peranti. Oleh itu, seseorang dapat melihat perubahan struktur dan fungsional dalam sistem vaskular dalam mod dalam talian..

Ultrasound kapal rongga perut dapat menggabungkan dua kaedah penyelidikan: ultrasound aorta dan dopplerografi kapal, kaedah ini juga disebut duplex scanning. Pengimbasan dupleks cabang aorta mungkin termasuk pemetaan warna. Dengan menggunakan kaedah penyelidikan ini, adalah mungkin untuk memvisualisasikan dan menilai struktur dinding vaskular, kecacatan, penyempitan atau kawasan pengembangannya, anda dapat menentukan panjang kawasan yang diperluas, arah dan kelajuan aliran darah di dalamnya. Dengan menggunakan ultrasonografi (frekuensi ultrasound kira-kira 30,000 Hz), anda dapat memeriksa kapal yang terletak lebih dalam.

Situasi apa yang memerlukan ultrasound

Ultrasound aorta perut disyorkan dalam kes seperti:

  • Pesakit yang berumur lebih dari 40 tahun dengan episod peningkatan tekanan darah yang berterusan;
  • Dengan sindrom sakit perut asal tidak jelas, yang mungkin berdenyut (tanda yang membimbangkan);
  • Sekiranya terdapat kepincangan yang bersifat sekejap-sekejap dan rasa sakit pada kedua kaki;
  • Dengan disfungsi ereksi pada lelaki.

Kehadiran salah satu gejala di atas adalah petunjuk untuk ultrasound aorta perut.

Imbasan ultrabunyi aorta perut akan membantu mengenal pasti perubahan patologi berikut:

  1. Lesi aterosklerotik dinding vaskular;
  2. Aneurisme dinding aorta perut (pengembangan rongga kapal yang tidak normal dengan penipisan dinding);
  3. Kecacatan stenotik batang seliak;
  4. Penyumbatan lumen kapal (akibat pertumbuhan plak aterosklerotik, yang menyebabkan penyempitan atau penutupan lengkap lumen arteri);
  5. Kehadiran selekoh patologi aorta (kura-kura patologi);
  6. Aneurisma aorta yang melintang (prosesnya mempengaruhi hampir semua lapisan dinding kapal).

Ultrasound untuk patologi batang seliak

Sering kali, pesakit sepanjang hayatnya mengalami sakit perut, mengalami dispepsia, dan tidak berjaya memeriksa saluran pencernaan untuk patologi (kajian FGDS, gastrik, usus, dan kontras, dll.). Sebenarnya, sebab utama keadaan ini sering terjadi perubahan iskemia pada dinding saluran pencernaan sebagai akibat pemampatan ekstravasal pada batang seliak aorta perut. Kerana perubahan stenotik pada batang seliak, bekalan darah ke perut, usus, limpa, pankreas dan hati terganggu, akibatnya proses keradangan berkembang pada organ yang sesuai.

Nota! Dengan penampilan dan pengekalan gejala kerosakan yang berpanjangan pada organ di atas, disarankan untuk melakukan ultrasound pada batang seli aorta perut.

Cara bersiap untuk ultrasound aorta perut

Sebelum melakukan ultrasound aorta, perlu melakukan persediaan dengan teliti. Untuk ini, perlu mengecualikan dari diet produk yang meningkatkan pembentukan gas di saluran pencernaan (pasta dan kekacang, produk tenusu, roti, kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran, kubis dan hidangan yang mengandungi sejumlah besar lemak) pada malam sebelum manipulasi diagnostik..

1-2 hari sebelum kajian, disarankan untuk mula mengambil ubat yang mengurangkan perut kembung, mengurangkan pembentukan gas di usus (espumisan atau arang aktif).

Ultrasound aorta perut dan semua cabangnya dilakukan dengan perut kosong (makan terakhir harus 8 jam sebelum prosedur).

Tidak ada kontraindikasi terhadap kajian aorta perut menggunakan ultrasound per se, kerana jenis sinaran ini benar-benar selamat untuk tubuh.

Prosedur pengimbasan ultrasound aorta perut mengambil masa rata-rata tidak lebih dari 30 minit dan tidak menyebabkan sensasi yang menyakitkan dan tidak menyenangkan pada masa yang sama, ia dicirikan oleh kandungan maklumat yang tinggi dan ketersediaan umum.

Rata-rata, harga diagnostik ultrasound organ rongga perut, termasuk aorta perut, adalah 180-200 hryvnias di Ukraine. Di bandar-bandar besar di Rusia, kos minimum prosedur adalah 1650 rubel.

Kesimpulan: Ultrasound aorta perut dan organ perut adalah kaedah penyelidikan yang cukup bermaklumat dan paling selamat sehingga kini di seluruh dunia. Sinaran ultrasonik tidak membawa beban radiasi dan membolehkan anda mengimbas tisu lembut badan pada pelbagai tahap. Nilai kajian ini berkembang dengan adanya peralatan yang lebih maju dan pakar yang berkelayakan..

Ultrasound aorta perut adalah kaedah maklumat untuk diagnosis penyakit berbahaya tertentu

Ultrasound aorta perut dianggap salah satu kajian yang paling berpatutan mengenai keadaan kapal dan cawangannya. Prosedur ini berdasarkan kemampuan organ untuk memantulkan gelombang ultrasonik..

Dalam proses diagnosis, seorang pakar menerima data mengenai struktur AD dan mengukur aliran darah di dalamnya, menentukan fokus gangguan hemodinamik. Penyakit dalam bentuk stenosis, lesi aterosklerotik, aneurisma dan oklusi dikesan oleh doktor walaupun pada peringkat awal perkembangan.

Mengapa kajian dijalankan?

Petunjuk untuk ultrasound - kegagalan peredaran darah di usus pesakit yang mengalami sakit perut. Mereka dilokalisasi di sebelah kiri rongga perut dan di kawasan pusar. Gejala disertai dengan kembung dan berat di epigastrium. Manifestasi mungkin menunjukkan pelanggaran hemodinamik pada saluran pencernaan. Prosedur ini secara teknikal memakan masa dan mesti dilakukan oleh pakar yang berpengalaman.

pencirian aliran darah

Anatomi dan fisiologi

Aorta perut berjalan di sepanjang ruang tulang belakang di sebelah kiri garis tengah. Biasanya, ia mempunyai dinding yang jelas, sempadan licin dan sedikit menyempit di bawah kawasan arteri ginjal. Pada orang dewasa, diameter maksimum pada tahap ini adalah kira-kira 2 cm. Ukurannya sedikit boleh berbeza-beza bergantung pada usia, bangsa, ukuran badan. Sebaliknya melewati vena cava inferior. Semasa diagnostik ultrasound, perlu mempertimbangkan pengaturan sedemikian agar tidak mengelirukan kapal.

Batang celiac adalah cabang aorta unggul antara kaki frenik. Pada jarak 1-3 cm dari permulaannya, ia dibahagikan kepada arteri hepatik splenik dan biasa. Mereka digambarkan dengan baik semasa kajian. Arteri gastrik kiri juga berlepas dari batang seliak. Biasanya ia tidak kelihatan.

Pembahagian ini terdapat dalam 93% diagnostik ultrasound. Lebih jarang 1 atau lebih cawangan batang seliak pergi. Dalam beberapa kes, ia berasal bersama dengan arteri mesenterik unggul (VBA).

Bahagian viseral dari aorta membekalkan duodenum, usus kecil dan besar, rektum proksimal dan peritoneum. Di antara WBA dan NBA terdapat jaringan aliran darah cagaran.

anatomi dan aliran darah

Persiapan untuk prosedur

Doktor mesti memberi amaran kepada pesakit bahawa peraturan mesti dipatuhi sebelum diagnosis. Jangan makan makanan 12 jam sebelum itu. Ini membawa kepada pelanggaran prosedur. Persiapan diperlukan untuk mengurangkan jumlah gas di saluran pencernaan. Pantang dari makanan menghalang peningkatan penunjuk kelajuan, yang merupakan ciri semasa pencernaan. Kesalahan boleh dianggap sebagai kerosakan stenotik. Oleh itu, pesakit cuba melakukan prosedur pada waktu pagi setelah berehat pada waktu makan.

Bagaimana kajiannya

Diagnosis merangkumi menilai keadaan aorta perut, mulut dan celiac proksimal, VLA dan NBA. Kawasan distal tidak dapat dilihat.

Sebelum ultrasound, doktor tidak memberikan sebarang ubat. Subjek diletakkan di sofa dalam keadaan terlentang. Pakar memasang sensor peranti di bawah proses xiphoid. Kedudukan ini membolehkan anda memvisualisasikan arteri utama dengan batang seliak. Doktor mengambil semua ukuran yang diperlukan..

Pesakit harus berguling ke sisi atau pada sudut. Ini memberikan pandangan yang jelas mengenai aorta, celiac trunk, dan IBA melalui hati. Untuk mendapatkan spektrum yang mencukupi semasa diagnosis, doktor meminta pesakit menahan nafas.

Penyelidikan Doppler semestinya dilakukan oleh peralatan ultrasound moden. Peranti warna, tenaga dan gelombang nadi dengan kepekaan tinggi digunakan. Dalam kebanyakan kes, prosedur ini dilakukan oleh sensor frekuensi rendah (2–5 MHz). Pakar harus fokus pada mulut batang seliak, BWA dan NBA. Ini adalah tempat khas untuk perkembangan lesi aterosklerotik..

penjelasan keadaan saluran darah utama

Apa yang menghalang diagnosis

  • pengumpulan gas yang besar dalam usus;
  • dyspnea;
  • badan yang besar dengan lapisan tisu adiposa yang ketara;
  • aterosklerosis teruk.

Untuk meningkatkan resolusi dan mengurangkan bunyi sisi, harmonik kedua digunakan. Hasil tepat diperoleh dalam keadaan berikut:

  1. Pengalaman doktor selama 1 tahun dengan ultrabunyi berterusan saluran rongga perut.
  2. Penguasaan asas fizikal analisis Doppler.
  3. Penyediaan subjek ujian dengan betul.
  4. Peralatan moden.
  5. Kebolehan teknikal yang tinggi, motivasi dan kesabaran seorang doktor.
  6. Kriteria diagnostik yang mencukupi.
  7. Pengesahan hasil dengan kaedah lain.

Pakar berpengalaman mengoptimumkan parameter gambar skala kelabu dan doppler warna. Ini membantu memeriksa dengan lebih terperinci dinding, plak aterosklerotik dan diameter saluran perut. Semasa prosedur, parameter peranti disesuaikan sehingga aliran darah laminar di bahagian AD yang sihat dan cabangnya mempunyai warna yang seragam. Untuk menggambarkan kepatuhan dan hemodinamik, anda mesti menyesuaikan tetapannya. Penggunaan alat yang betul membolehkan doktor melakukan pemeriksaan dengan cepat untuk mengesan kelainan aliran darah yang disertai dengan distorsi warna. Ia berlaku dengan pelanggaran patensi arteri yang teruk.

Untuk penyelidikan melalui Doppler gelombang berdenyut ke zon diagnostik, doktor membuat tetingkap tinjauan. Saiznya kecil dan tidak melebihi 1.5 - 3 mm. Jadi isyarat itu diperoleh terus dari kawasan yang menarik, dan bukan dari struktur bersebelahan. Sebilangan besar ciri spektrum diperoleh di satah sagital..

Tindakan pakar

Keadaan kapal dinilai dalam mod gambar skala (B-mode) menggunakan doppler warna. Ini membolehkan anda mendiagnosis gangguan - plak, aneurisma, stenosis, oklusi.

Aliran darah diperiksa oleh alat gelombang berdenyut. Pada tahap pelepasan cawangan viseral. Hasil pengukuran halaju hemodinamik pada asma dibandingkan dengan kecepatan sistolik puncak (MSS). Penunjuk dikira pada tahap mulut dan segmen batang celiac, VBA dan BA yang dilihat. Dalam diagnostik praktikal, tetingkap tinjauan dipindahkan dari BA ke mulut dan bahagian proksimal setiap arteri, di mana PSS direkodkan.

Protokol kajian

Bahagian membujur: aorta diperiksa di kawasan dari diafragma ke bifurkasi. Pemetaan Color Doppler digunakan untuk mengesan detasmen intimal semasa aneurisma, perubahan yang berkaitan dengan stenosis atau oklusi. Ukuran dan keparahan pelanggaran ditentukan..

Keratan rentas: diameter maksimum aorta dicatatkan di diafragma dan di laman bifurkasi, WBA. Diukur diameter anteroposterior dan lateral antara dinding luar.

Bahagian koronari: ukuran aneurisma aorta di antara dinding luar dikira.

Kriteria diagnostik

Peranti tidak boleh mendaftarkan diameter dalaman lebih dari 3 cm. Jika nilainya melebihi norma, aneurisma harus disyaki. Rata-rata halaju hemodinamik pada AD adalah 98–115 cm /. Di NBA, itu adalah 98–142 cm / s, dan di NBA, 93–189 cm / s. Peningkatan PSS lebih daripada 200 cm / s menunjukkan pembentukan stenosis.

Kriteria yang paling biasa dan banyak digunakan adalah petunjuk yang berdasarkan pengukuran MSS maksimum aliran darah di cabang aorta.

Bagaimana hasilnya diuraikan

Patologi utama yang didiagnosis oleh pakar semasa pemeriksaan AD:

  1. Atherosclerosis - pembentukan plak di dinding pembuluh yang melanggar bekalan darah normal ke tisu.
  2. Aneurisme - peningkatan ketara dalam diameter aorta dengan penipisan dan pemanjangan dinding.
  3. Stenosis - penyempitan yang tidak normal dari cabang utama AD dengan gangguan aliran darah.
  4. Oklusi - penurunan tajam dalam lumen vaskular hingga penyumbatan lengkap dengan pelanggaran hemodinamik di dalamnya.

Menilai keadaan BA dan penunjuk yang menentukan, pakar harus ingat bahawa kajian ini rumit kerana aliran arteri berbentuk S.

Tanda-tanda stenosis Doppler:

  • penyempitan lumen kapal;
  • kesan aliasing;
  • pembentukan aliran darah cagaran.

Tanda ultrasound oklusi cawangan BA:

  1. Kekurangan pewarnaan warna pada lumen vaskular.
  2. Tiada isyarat spektrum yang dikesan.
  3. Kehadiran hemodinamik terbalik.
  4. Definisi artifak warna.

Apabila batang seliak tersekat, aliran darah terbalik ditentukan di arteri hepatik dan gastroduodenal. Hemodinamik terbalik ICA diperhatikan dengan penyumbatan mulutnya. Visualisasi kebisingan warna membolehkan kita mengesyaki penyempitan AD yang jelas, fistula arteriovenous dan pseudoaneurysms. Fenomena tersebut terbentuk dengan menukar isyarat frekuensi rendah berbilang arah. Aliran berkelajuan tinggi menyebabkan getaran tisu perut yang mengelilingi tempat kerosakan atau stenosis.

Tanda-tanda tersebut dapat dilihat melalui alat warna dan gelombang berdenyut. Peranti ini memudahkan diagnosis pelanggaran. Dengan stenosis dan penyekat asma, doktor membayangkan:

  • peningkatan aliran darah melebihi 200 cm / s;
  • pergolakan pasca stenotik - kelajuan hemodinamik rendah, isyarat tambahan pada sampul spektrum, spektrum dua arah.

Dalam kes yang meragukan, disyorkan untuk menggunakan kaedah diagnostik bukan invasif - CT dan angiografi resonans magnetik.

  • ukuran diameter dalam melebihi 2 cm;
  • peningkatan tempatan dalam kaliber arteri dengan diameter segmen yang diperluas melebihi 1.5 kali daripada norma bahagian bersebelahan;
  • ketiadaan penyempitan fisiologi aorta di bawah saluran mesenterik dan buah pinggang;
  • sinus asma, yang memesongkannya ke kiri ruang tulang belakang.

Dibuktikan bahawa pemeriksaan ultrasound pada aorta perut adalah kaedah penting untuk mengesan patologi kapal dan cawangannya. Gangguan dalam bentuk stenosis, oklusi, aneurisma atau lesi aterosklerotik dikesan oleh doktor walaupun pada peringkat awal perkembangannya.

Keperluan yang diperlukan untuk diagnosis - untuk mempersiapkannya dengan betul dan menggunakan peralatan moden. Pengalaman praktikal seorang pakar dan kemampuan untuk melaksanakan penyediaan teknikal peranti meningkatkan ketepatan dan mengurangkan masa prosedur.

Apa yang menunjukkan ultrasound kapal rongga perut dan bagaimana mempersiapkannya?

Di rongga perut seseorang terdapat banyak organ, dan oleh itu banyak arteri dan urat. Untuk mendiagnosis patologi mereka dan menentukan penyebab sebenar gangguan kesihatan, mereka paling sering menggunakan kaedah yang secara bersamaan menilai keadaan tisu lembut dan aliran darah tempatan. Kaedah ini dipanggil ultrasound..

Apa itu ultrasound saluran rongga perut?

Ultrasound saluran rongga perut (Doppler ultrasound, atau teknik scan duplex) adalah prosedur yang membolehkan anda mengkaji aliran darah di aorta perut, celiac trunk, vena cava dan cabangnya, vena cava inferior dan cabangnya, kapal yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ pencernaan. Kaedah ini berdasarkan pada kesan Doppler - kemampuan zarah darah untuk memantulkan gelombang yang dipancarkan oleh sensor ultrasonik.

Prosedur ini memungkinkan walaupun pada peringkat awal untuk mendiagnosis penyakit saluran pembuluh rongga perut, disfungsi hati, ginjal, pankreas.

USDG banyak digunakan dalam amalan perubatan. Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi, sekatan umur. Ia tidak menyakitkan, selamat dan dilakukan tanpa pengenalan agen kontras ke dalam tubuh manusia..

Petunjuk untuk

Setelah mengetahui apakah ultrasound aorta perut ini, anda perlu mengenal pasti petunjuk untuk pelantikan prosedur ini.

Rasa berat

Rasa berat di rongga perut mungkin tidak selalu dikaitkan dengan makan berlebihan, keracunan atau makan makanan ringan. Keparahan mungkin merupakan gejala kegagalan buah pinggang atau hati, aliran darah terganggu pada saluran rongga perut yang menyuburkan organ pencernaan. Dopplerografi saluran rongga perut (ultrasound rongga perut) akan membolehkan anda menentukan kualiti aliran darah dengan tepat dan untuk menilai seberapa banyak dan berapa laju aliran darah ke perut, hati, ginjal dan organ lain.

Kembung

Kembung mengiringi banyak penyakit yang berkaitan dengan hati, jantung, ginjal, perut dan organ dalaman yang lain. Untuk mengecualikan atau mengesahkan adanya kemerosotan hemodinamik di dalam kapal, perlu dilakukan ultrasound saluran aorta perut.

Sindrom nyeri

Kesakitan di rongga perut boleh mengganggu pesakit setelah makan atau kekal. Kesakitan dapat dikaitkan dengan patologi organ pencernaan dalaman atau gangguan fungsi saluran darah. Jadi, aneurisma aorta perut mungkin disertai dengan sakit perut. Patologi aliran darah lain yang disertai dengan kesakitan termasuk iskemia mesenterik akut atau kronik, kolitis iskemia (apabila darah tidak dibekalkan ke usus besar dalam jumlah yang mencukupi), vaskulitis.

Persediaan untuk ultrasound

Ultrasound abdomen kapal rongga perut memerlukan latihan khas.

Diet

Sehari sebelum diagnosis, pesakit harus mengecualikan produk berikut dari diet: susu tenusu dan masam, roti hitam, soda, manis dan tepung, kubis, kekacang. Dengan kata lain, tidak digalakkan menggunakan makanan yang menyumbang kepada pembentukan gas yang berlebihan di dalam usus..

Pembersihan badan (sehari sebelum prosedur)

Sehari sebelum prosedur (atau dua - seperti yang disarankan oleh doktor) pesakit perlu mengambil 4-5 tablet arang aktif 3 kali sehari. Anda boleh menggantikan arang batu dengan ubat karminatif lain, setelah berunding dengan doktor anda. Sekiranya pencernaan pesakit terganggu, dia disarankan untuk mengambil persiapan enzim setelah makan. Makanan terakhir adalah 5 jam sebelum tidur. Kajian ini dilakukan semasa perut kosong..

Kemungkinan patologi

Ultrasound Doppler membolehkan anda mengenal pasti patologi berikut dengan tepat:

Aterosklerosis

Pemeriksaan ultrasound dengan Doppler akan membolehkan anda menilai fungsi saluran rongga perut dan mengesan tanda-tanda pertama aterosklerosis: deposit kolesterol atau plak aterosklerotik. Pembentukan sedemikian menyempitkan lumen arteri, melambatkan, mengganggu peredaran bebas di dalam kapal. Patologi seperti itu akan dapat dilihat dengan jelas semasa melakukan ultrasound.

Aneurisma aorta perut

Semasa melakukan ultrasound, anda dapat melihat patologi seperti aneurisma aorta perut. Ini adalah pengembangan arteri darah besar, yang hanya dapat dilihat pada serpihan kapal tertentu atau sepanjang panjangnya. Penyakit ini adalah akibat kelemahan dinding kapal dan pengumpulan darah di beberapa bahagiannya.

Kemunculan stenosis batang seliak

Stenosis seliak adalah penyempitan lumen aorta, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ perut. Kemunculan patologi ini boleh menyebabkan pelanggaran serius pada saluran pencernaan. Penting untuk mengenal pasti stenosis pada peringkat pertama, kerana rawatan kemudian hanya dapat dilakukan secara pembedahan.

Kesempitan

Oklusi adalah penurunan mendadak dalam kebolehtelapan vaskular di kawasan perut hingga pertindihan lengkap lumen dan penghentian aliran darah. Dengan patologi ini, bekalan darah ke organ dalaman terganggu, yang bermaksud bahawa mereka tidak dapat berfungsi dengan normal. Semasa melakukan ultrasound aorta perut dan cawangannya, patologi ini dapat didiagnosis dengan ketepatan yang tinggi.

Skor ultrasound Doppler

Semasa menganalisis dan menyahkod hasil ultrasound dopplerography kapal di kawasan perut, doktor mengambil kira petunjuk berikut:

  • patensi saluran darah;
  • diameter dan lokasi lumen kapal;
  • jarak penglihatan pelepasan yang berubah;
  • aliran darah di arteri dan urat.

Sekiranya darah beku, plak aterosklerotik dikesan (yang seharusnya tidak normal), doktor mesti menentukan lokasi tepat, menganalisis struktur dan ketumpatannya.

Bagaimana ultrasound kapal rongga perut: penyediaan, petunjuk, hasil, kos

Pelanggaran aliran darah melalui saluran perut menyebabkan iskemia akut organ. Keadaan ini mengancam nyawa. Ultrasound saluran besar rongga perut menunjukkan penyempitan, pembekuan darah, plak kolesterol. Berkat ini, doktor dapat merawat dengan tepat pada masanya.

Petunjuk untuk pemeriksaan

Dopplerografi saluran rongga perut dilakukan jika seseorang mempunyai tanda-tanda penyakit. Diagnostik memerlukan gejala berikut:

  • kesakitan yang berpanjangan di perut;
  • sakit kepala kronik;
  • tekanan darah tidak stabil;
  • ketidakselesaan di jantung;
  • pembengkakan kaki yang berterusan;
  • gemuruh perut, sembelit.

Semasa melantik pemeriksaan saluran perut, penyakit yang sebelumnya dipindahkan oleh seseorang diambil kira. Ini termasuk serangan jantung dan strok, kecederaan menembusi perut, diabetes.

Pemeriksaan seseorang mungkin melihat denyutan berlebihan aorta perut. Ini juga merupakan alasan untuk pelantikan ultrasound.

Mengenai pemeriksaan ultrasound saluran perut dan petunjuk untuk prosedur, doktor akan memberitahu dalam video:

Ciri-ciri penyediaan

Persiapan untuk ultrasound kapal rongga perut adalah perlu sehingga tidak ada yang sukar untuk diperiksa. Gas, tinja di usus menghalang perjalanan ultrasound. Oleh itu, pesakit diberi diet dan ubat selama tiga hari sebagai persediaan.

Diet melibatkan pengecualian produk yang menyumbang kepada pembentukan gas:

  • makanan berlemak;
  • kobis;
  • roti hitam;
  • produk susu;
  • kacang.

Sebaiknya makan sayur rebus, bubur soba, keropok. Minuman berkarbonat tidak termasuk.

Dengan perut kembung yang teruk, sembelit, dua hari sebelum prosedur, pesakit diberi ubat:

  • julap - "Dufalac" atau "Forlax";
  • karminatif - "Espumisan", "Unienzyme";
  • enzim - Mezim, Pancreatin.

Pada ultrasound anda perlu datang dengan perut kosong, pada waktu pagi dibenarkan minum segelas air sahaja. Anda perlu membawa sehelai sehelai, tuala bersama anda.

Teknik Penyelidikan

Teknik ultrasound khas, Dopplerography, digunakan untuk memeriksa kapal. Asas kaedah ini adalah kemampuan ultrasound untuk memantulkan sel darah merah yang bergerak di sepanjang kapal. Di skrin komputer, doktor melihat gambar aliran darah, dapat mengukur kelajuan dan keseragamannya.

Pilihan kedua adalah pemetaan ultrasound - Doppler warna (CDC). Sekiranya dopplerografi memberikan maklumat mengenai aliran darah dalam dinamika, maka ultrasound saluran rongga perut dengan CDC adalah gambar statik. Ia menangkap jangka waktu tertentu dan memaparkannya di layar komputer dalam bentuk gambar pegun. Oleh itu, anda dapat memeriksa aliran darah dengan lebih dekat.

Teknik manipulasi adalah mudah. Pesakit dibaringkan di sofa, diminta untuk mengeluarkan perutnya. Doktor menggunakan gel pada kulit yang meningkatkan kekonduksian gelombang ultrasonik. Seterusnya, dia memeriksa kawasan unjuran saluran perut menggunakan sensor. Untuk melihat beberapa bahagian aorta, dia menawarkan pesakit untuk memalingkan tubuhnya.

Ultrasound tidak disertai dengan rasa sakit dan ketidakselesaan. Keseluruhan peperiksaan tidak lebih dari 20 minit. Sisa gel dari kulit dibersihkan dengan tuala, dan seseorang dapat bebas.

Dalam video tersebut, lihat bagaimana rupa ultrasound kapal pada monitor. Di bawah ini anda akan melihat video pendek dan cerita yang lebih mendalam mengenai anotomi perut.

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound

Dengan bantuan ultrasound adalah mungkin untuk mengenal pasti kecacatan struktur pada aorta perut dan cawangannya, aliran darah terganggu. Sebagai tambahan kepada arteri perut, ultrasound memeriksa keadaan urat. Anda dapat melihatnya lebih teruk, kerana aliran darah di dalamnya lebih perlahan.

Nilai yang dibenarkan dari diameter aorta adalah hingga 3 cm. Cawangannya yang paling besar biasanya tidak boleh melebihi diameter 1.5 cm. Dinding vaskular licin, tanpa penonjolan dan penebalan. Aorta, batang seliak, arteri iliac sama rata, tanpa gelung dan selekoh.

Dengan bantuan diagnostik ultrasound, pelbagai patologi saluran perut dikesan.

  1. Aneurisma aorta - pengembangan dindingnya dalam bentuk kantung. Penyakit ini adalah pecahnya dinding vaskular dan pendarahan besar. Gambar menunjukkan penyimpangan aliran darah ke arah penonjolan dinding vaskular.
  2. Stenosis aorta atau cabangnya adalah penyempitan diameter. Mungkin kongenital atau diperoleh selepas kecederaan. Gambar menunjukkan penurunan dalam jumlah darah yang mengalir, penurunan kelajuannya di kawasan yang menyempit.
  3. Atherosclerosis adalah pembentukan plak lemak di dinding vaskular. Pemeriksaan menunjukkan penyimpangan aliran darah dan penurunannya di lokasi plak.
  4. Trombosis adalah penutupan lumen arteri atau vena dengan gumpalan darah. Ini membawa kepada kekurangan zat makanan organ dan kematiannya. Semasa melakukan ultrasound di saluran perut, gangguan aliran darah di kawasan yang tersumbat jelas kelihatan.
  5. Angiopati. Pada diabetes mellitus, berlaku perubahan struktur dinding vaskular. Ia menjadi lebih tebal, kehilangan keanjalan. Aliran darah yang perlahan dapat dilihat pada gambar..

Seorang doktor ultrasound membuat penerangan mengenai perubahan yang dilihat. Diagnosis akhir dibuat oleh doktor yang menghadiri dengan mengambil kira kaedah pemeriksaan lain.

Video dengan aneurisma aorta perut:

Kemungkinan kontraindikasi

Ultrasound adalah prosedur diagnostik yang paling selamat. Ia tidak mempunyai kontraindikasi perubatan, kerana ia tidak menjejaskan kesihatan manusia. Tetapi masih ada syarat di mana pemeriksaan tidak diingini, kerana keputusannya tidak dapat dipercayai.

Syarat-syarat ini adalah:

  • keracunan alkohol atau dadah pesakit;
  • psikosis akut;
  • kembung perut yang teruk;
  • kecederaan dan keradangan pada dinding perut.

Kontraindikasi tidak mengambil kira jika perlu dilakukan pemeriksaan kecemasan pada saluran perut.

Kos tinjauan

Ultrasound boleh dilakukan secara percuma di institusi perbandaran di tempat kediaman. Untuk ini mesti ada bukti, sering menunggu dalam jangka masa yang lama. Pilihan yang lebih pantas adalah membayar peperiksaan di pusat persendirian. Kos bergantung pada kawasan tempat tinggal dan jenis diagnosis..

Jadual kos ultrasound kapal perut:

BandarHarga, rubel
Moscow1000-5600
St Petersburg900-5000
Novosibirsk1000-5500
Yekaterinburg1000-6000
kos purata975-5525

Diagnosis ultrabunyi digunakan secara meluas untuk mengesan penyakit vaskular. Teknik khas membolehkan anda menilai keadaan aliran darah, untuk mengenal pasti perubahan kecil. Diagnosis mudah, terdapat di kebanyakan kemudahan perubatan.

Pengimbasan dupleks (ultrasound) lengkungan aorta dan cabangnya: apakah kajiannya

Perubatan moden membolehkan anda mengesan semua kemungkinan penyimpangan dari norma pada setiap individu, dengan mengambil kira keunikan tubuh. Gangguan bekalan darah pada tahap aorta - kapal yang berlepas langsung dari jantung, menyebabkan kekalahan banyak organ dan sistem. Heterogenitas gambaran klinikal dalam patologi segmen ini memerlukan manipulasi diagnostik yang sangat bermaklumat. Salah satu kaedah inovatif untuk menilai sistem peredaran darah adalah imbasan dupleks..

Intipati kajian

Pengimbasan dupleks lengkungan aorta dan cabangnya adalah sejenis diagnosis ultrasound di mana keadaan segmen besar sistem vaskular dinilai secara terperinci.

Metodologi yang disampaikan berdasarkan dua mekanisme untuk mendapatkan dan memproses maklumat. Yang pertama berdasarkan pada pemerhatian ahli fizik Austria K. Doppler, oleh itu nama Doppler. Kesan Doppler adalah perbezaan frekuensi yang diterima bergantung pada pendekatan ke sensor zarah. Ini membolehkan anda menilai semua elemen di dalam kapal. Kandungan vaskular - komponen darah yang terbentuk (sel darah merah, platelet, sel darah putih) dan bahagian plasma cair. Pecutan frekuensi getaran ultrasonik ditafsirkan sebagai pendekatan zarah ke sensor dan sebaliknya. Oleh itu, kelajuan, arah, kehadiran atau ketiadaan aliran darah ditentukan.

Komponen kedua kaedah ini adalah diagnostik ultrasound standard "B-mode". Denyut frekuensi tinggi, menangkis kawasan yang dikaji, direkodkan oleh sensor. Oleh itu, perubahan patologi dalam struktur morfologi dinding vaskular ditentukan. "V-mode" membolehkan doktor memerhatikan proses diagnostik dalam masa nyata dalam gambar dua dimensi.

Gabungan ini membolehkan penilaian serentak dua elemen penting yang penting dalam diagnosis: hemodinamik (dari "haem" - darah) dan anatomi sistem kardiovaskular. Kaedah penyelidikan lain tidak mempunyai peluang seperti itu..

Jenis pengimbasan dupleks

Pengimbasan dupleks dengan pemetaan Doppler warna (foto: www.kdc.clinic)

Jenis utama ultrasound Doppler yang digunakan dalam pengimbasan dupleks adalah Doppler warna dan pemetaan tenaga. Dalam strukturnya, pilihan penyelidikan serupa antara satu sama lain. Tenaga - kaedah yang lebih sesuai untuk menilai kapal kecil, seperti arteri kaki atau tangan.

Pemetaan dupleks warna (CDC) dicirikan oleh pewarnaan dengan dua warna aliran darah. Warna merah menunjukkan jarak komponen darah dengan sensor. Warna cahaya adalah ciri halaju zarah yang tinggi. Warna biru menunjukkan arah dari sensor..

Kaedah ultrasonik juga melibatkan beberapa mod prosedur.

  • "B-mode" - berterusan, menghasilkan dan melihat gelombang secara berterusan. Ini membantu menganalisis objek yang dikaji secara berterusan..
  • "M-mode" - sekejap-sekejap, membolehkan anda memperbaiki dan menentukan kawasan yang terjejas dengan tepat.

Pengimbasan dupleks digunakan untuk mendiagnosis keseluruhan sistem kardiovaskular, membaginya menjadi bahagian. Ini termasuk: arteri dan urat kepala, leher, hujung atas dan bawah.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk imbasan dupleks lengkungan aorta dan cabangnya

Aorta adalah kapal arteri terbesar yang berasal dari ventrikel kiri (jantung terdiri daripada dua atria dan dua ventrikel). Oleh itu, semakin dekat dengan patologi aorta, semakin banyak sistem peredaran darah menderita.

Gejala yang paling biasa menunjukkan patologi lengkungan aorta:

  • Sakit kepala. Mekanisme kesakitan terletak pada penghentian aliran darah yang kronik dan kadang-kadang akut ke otak.
  • Bunyi di telinga. Berlaku dengan hipoksia (kebuluran oksigen) di kawasan temporal.
  • Gangguan penglihatan. Peredaran serebrum patologi boleh menyebabkan gangguan pada lobus frontal dan oksipital, yang bertanggungjawab untuk penglihatan.
  • Kekurangan koordinasi. Gangguan metabolik yang disebabkan oleh iskemia cerebellar dan gyrus presentral menyebabkan kestabilan yang buruk dan mengejutkan ketika berjalan.
  • Kelemahan atau kekurangan nadi pada tangan. Gejala ini menunjukkan penyempitan (stenosis) arteri subclavian dan sering disertai dengan kebas dan penyejukan anggota badan..
  • Kehadiran murmur sistolik di arteri yang memanjang dari lengkungan aorta. Aliran darah melalui lumen kapal yang menyempit menyebabkan kebisingan yang melekat.
  • Sakit di hati. Pelanggaran aliran darah dari jantung ke aorta menyebabkan bebannya berlebihan, dan peredaran sistemik yang tidak mencukupi tidak dapat mengimbangi kos tenaga.
  • Tachycardia, sesak nafas. Manifestasi sedemikian adalah ciri komplikasi kekurangan injap aorta, yang sering berlaku dengan patologi aorta.

Penting! Ketiadaan gejala bukanlah tanda kesihatan mutlak. Merokok, gaya hidup yang tidak aktif, kegemukan, dan usia yang lebih tua dari 60 tahun meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dengan faktor sepuluh. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya salah satu faktor di atas, disarankan untuk menjalani imbasan dupleks secara berkala.

Terdapat penyakit lengkungan aorta dan cabangnya, di mana jenis kajian ini adalah wajib dari segi pengesahan dan pemantauan berkala.

  • Aneurisma lengkungan aorta. Aneurisme - pengembangan tempatan dinding vaskular, yang menyebabkan kelemahan dan kemungkinan pecahnya.
  • Penyakit Takayasu (aortoarteritis bukan spesifik). Proses patologi didasarkan pada pertumbuhan granulomatosa salah satu lapisan kapal. Ini menyebabkan penyempitan lumen dan gangguan hemodinamik.
  • Penyakit hipertonik. Penyakit di mana tekanan dalam sistem peredaran darah meningkat secara berterusan. Hipertensi mempunyai risiko serangan jantung dan strok yang lebih besar berbanding dengan orang yang sihat.
  • Aterosklerosis. Mekanisme perkembangan penyakit ini dalam dominasi lipoprotein aterogenik dengan ketumpatan rendah dan sangat rendah berbanding tinggi. Ini membawa kepada pembentukan plak di dalam kapal yang mengganggu aliran darah normal..

Pengimbasan dupleks mempunyai senarai kontraindikasi minimum. Ini termasuk semua jenis kejutan, keruntuhan, tahap akhir proses onkologi, kegagalan jantung dan pernafasan, pada tahap dekompensasi.

Penyediaan dan metodologi kajian

Persiapan untuk imbasan dupleks melibatkan pengecualian faktor-faktor yang mempengaruhi keadaan saluran darah. Ini termasuk ubat untuk rawatan hipertensi, angina pectoris, blok jantung. Beberapa jam sebelum kajian, perlu menahan diri dari minum kopi, yang dikaitkan dengan peningkatan tekanan darah. Yang terakhir mempengaruhi kebolehpercayaan hasilnya..

Penting! Penarikan sebarang ubat harus dipersetujui dengan doktor yang hadir

Prosedur pelaksanaan dimulakan dengan pesakit yang duduk di sofa dengan roller yang diletakkan di bawah hujung kepala. Kemudian sensor dilincirkan dengan gel khas yang meningkatkan kekonduksian gelombang ultrasonik melalui kulit dan tisu subkutan..

Setelah ada penilaian visual mengenai lokasi prosedur, definisi mercu tanda anatomi. Aorta dibahagikan kepada bahagian menaik, menurun, lengkungan dan berterusan di bahagian toraks dan perut. Lengkungannya mempunyai 3 cabang: di sebelah kanan adalah batang brachiocephalic, di sebelah kiri adalah karotid kiri kiri dan arteri subclavian kiri. Dengan menggunakan pengetahuan mengenai anatomi topografi, transduser (transducer) dipasang dalam unjuran kapal yang diperlukan untuk menilai.

Setelah menala sensor ke arteri yang diinginkan, ia dianalisis. Beralih antara mod yang berbeza, memberikan penilaian yang lebih baik mengenai keadaan anatomi dan fungsi objek yang dikaji.

Kelebihan kaedah ini dan kemungkinan komplikasi selepas prosedur

Diagnosis gangguan aliran darah di saluran utama (besar) dilakukan dengan menggunakan pelbagai kajian. Di tempat kedua dalam pengedaran adalah angiografi klasik - kaedah sinar-x untuk menilai saluran darah menggunakan pemberian media kontras secara intravena.

Ciri perbandingan kajian diberikan dalam jadual..

Tidak boleh menyerang (tanpa merosakkan kulit dan tisu badan)

Nadi yang diterbitkan oleh peranti mudah melewati struktur anatomi badan, yang menghilangkan pencerobohan prosedur

Unsur wajib ialah pemberian agen kontras secara intravena menggunakan kateter. Prosedur ini memerlukan rawatan antiseptik awal, serupa dengan campur tangan pembedahan.

Gelombang ultrasonik tidak membahayakan badan. Oleh kerana itu, kajian berulang dengan selang waktu pendek mungkin

Kecederaan kateter, kemungkinan alahan kontras menjadikan kaedah ini tidak selamat.

Selain itu, penyinaran sinar-x mempunyai sifat terkumpul dan berterusan untuk jangka masa tertentu. Oleh itu, diperlukan jangka masa yang panjang antara kajian.

Ia dianggap sebagai kaedah yang sangat bermaklumat, kerana ia membolehkan anda menganalisis secara terperinci ciri-ciri anatomi dan fungsi sistem vaskular. Kekurangan penilaian kapal kecil yang kurang baik

Ejen kontras membolehkan anda mengenal pasti titik masalah pada sinar-x, walaupun pada kapal berkaliber kecil

Kelajuan prosedur

Nasihat doktor! Dalam beberapa kes, walaupun diagnostik berteknologi tinggi yang paling maju memberikan hasil yang tidak tepat. Oleh itu, penggunaan kaedah penyelidikan lain disyorkan untuk tafsiran perubahan patologi yang lebih tepat

Komplikasi imbasan dupleks dihilangkan kerana keselamatan gelombang ultrasound.

Menyatakan hasilnya

Oklusi karotid pada imbasan (foto: www.cambridge.org)

Pada kebiasaannya, dinding vaskular mempunyai garis lurus dengan tepi yang jelas dan rata. Aliran darah laminar yang melekat, kelajuannya tidak berubah. Lumen kapal tidak boleh ditampilkan (echo-negatif).

Hasil kajian untuk beberapa patologi disajikan dalam jadual..

  • Ketersediaan tamat pengajian.
  • Penipisan dinding.
  • Peningkatan diameter kapal.
  • Pengurangan aliran darah
  • Kehadiran pembentukan hiperechoik dengan kontur yang tidak rata.
  • Halaju aliran darah linear meningkat
  • Kehadiran pembentukan hiperechoik pada dinding kapal dengan ketumpatan yang tidak homogen.
  • Di pusat pendidikan adalah calcinate (struktur padat dengan pengumpulan mineral).
  • Penurunan volumetrik dan peningkatan halaju aliran darah linear
  • Meterai dinding kapal biasa.
  • Aliran darah bergelora

Kesimpulan pengimbasan dupleks bukanlah diagnosis pasti. Perumusan yang terakhir dilakukan oleh doktor yang hadir berdasarkan keluhan, sejarah penyakit, hasil metode penelitian lain.

Hasil kajian untuk sindrom rompakan subclavian ditunjukkan dalam video di bawah..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis