Apa itu venektomi, bagaimana ia dijalankan dan apa akibatnya

Setiap pesakit harus mengetahui ciri-ciri penting venektomi (apakah itu, perjalanan operasi, tempoh selepas operasi, ulasan dan akibatnya). Phlebectomy (nama lain untuk manipulasi) merujuk kepada kaedah radikal untuk merawat urat varikos. Prosedur ini ditetapkan sekiranya terapi yang digunakan sebelumnya tidak berkesan, ia dianggap berkesan, selamat.

Definisi venektomi

Pembedahan oleh venektomi untuk pesakit adalah kaedah biasa untuk memerangi urat varikos pada masa kini. Pembedahan membuang darah dari urat dalam. Pakar menggunakan kaedah ini untuk menyingkirkan kawasan pembuluh darah yang bengkak..

Pendapat bahawa bilik mandi dan vena varikos adalah konsep yang tidak sesuai adalah salah. Tertakluk kepada peraturan asas tingkah laku...

Untuk phlebectomy, kaedah bedah mikro digunakan. Pada masa yang sama, manipulasi memerlukan sejumlah besar pemotongan.

Kaedah rawatan yang dijelaskan mengurangkan kecederaan vaskular, mengurangkan komplikasi.

Penggunaan anestesia umum tidak diperlukan; sebaliknya, ubat bius tempatan sering diresepkan. Kelebihan kaedah ini adalah kekurangan risiko mengembangkan patologi berulang kali.

Apabila operasi ditetapkan: petunjuk dan kontraindikasi

Sebelum menggunakan kaedah ini, pakar mesti memastikan bahawa tidak mungkin dilakukan tanpa manipulasi.

Petunjuk untuk

Selalunya, venektomi diperlukan jika pesakit mula mengalami gangguan trofik (perubahan kulit, yang ditunjukkan oleh bisul). Operasi menjadi kaedah yang berkesan untuk menangani luka yang dijangkiti, bisul. Teknik yang sangat berkesan semasa penyakit itu berlanjutan.

Sebab lain untuk melakukan phlebectomy adalah trombophlebitis (dinding vena menjadi radang, menyebabkan pembentukan gumpalan darah di arteri - trombus). Campur tangan pembedahan diperlukan jika seseorang mengalami peningkatan pembengkakan anggota badan, sakit. Selalunya penyebab manipulasi adalah kekejangan biasa pada waktu malam atau kebas kaki.

Sebelum memulakan manipulasi, doktor yang hadir mesti mengesahkan diagnosis dengan melakukan pemeriksaan awal dan mengesahkan diagnosis.

Kontraindikasi

Phlebectomy menghilangkan gangguan varikos, bagaimanapun, manipulasi tidak dapat diresepkan kepada semua kategori pesakit.

Keadaan di mana venektomi tidak dapat digunakan:

  • terdapat masalah dengan kerja sistem pernafasan;
  • jika pesakit mempunyai masalah dengan fungsi sistem kencing;
  • wanita hamil (3 trimester);
  • kaedah ini dikontraindikasikan apabila seseorang menderita penyakit berjangkit (pada tahap pemburukan);
  • manipulasi dilarang untuk penyakit kulit, penyakit jantung atau pesakit menderita patologi hati.

Kaedah ini tidak dilakukan untuk orang tua yang berisiko.

Bagaimana persiapan untuk venektomi dilakukan?

Agar phlebectomy berjaya, dan dapat mengatasi masalahnya, penting untuk mempersiapkan prosedur dengan teliti. Untuk mengetahui keadaan pesakit, doktor mesti diberikan keputusan ujian darah (umum), kumpulan darah dan faktor Rh ditentukan. Di samping itu, anda perlu menjalani kajian mengenai jangkitan HIV, hepatitis, dll..

Sebagai persediaan untuk prosedur, anda perlu membuat kardiogram untuk membiasakan diri dengan kerja sistem kardiovaskular. Ini akan membantu menghilangkan kontraindikasi tepat pada masanya..

Sebagai tambahan kepada ujian darah umum, ujian untuk tahap gula darah, analisis biokimia, fluorografi diresepkan, dopplerografi vaskular dilakukan.

Pesakit harus memberitahu doktor mengenai ubat-ubatan yang diambil (pada malam sebelum operasi), memberi amaran mengenai kemungkinan reaksi alergi terhadap ubat-ubatan.

Sekiranya venektomi dirancang di bawah anestesia umum, pembersihan khas badan (manipulasi dengan enema) akan diperlukan. Seseorang mesti menghilangkan rambut di hujung kaki, pastikan abses tidak ada pada kulit.

Sebelum permulaan phlebectomy, disarankan untuk memilih pemampatan yang sesuai (pembalut elastik, pakaian rajut) yang akan digunakan setelah prosedur.

Pada akhir prosedur persiapan, masih ada tanda untuk kawasan kapal yang terjejas.

Teknologi Venektomi

Terdapat beberapa tahap phlebectomy, dan masing-masing boleh dikaitkan dengan prosedur bebas. Terdapat beberapa teknik manipulasi..

Selalunya, sayatan kulit dibuat di kawasan unjuran pada urat yang terkena. Kemudian melaluinya batang urat dikeluarkan dan dijahit. Operasi berlangsung tidak lebih dari 2 jam.

Apabila menggunakan teknik campur tangan pembedahan yang kompleks untuk venektomi, adalah kebiasaan untuk menggabungkan beberapa kaedah. Tahap prosedurnya adalah:

  1. Crossectomy adalah permulaan prosedur. Sayatan kecil dibuat (hingga 5 cm) di zon sambungan vena varikos (dangkal) dengan kapal dalam. Pakar mesti melakukan pemotongan, dan kemudian membalut urat yang terkena.
  2. Sayatan kulit kedua dibuat (di pergelangan kaki atau di bahagian bawah kaki). Ukuran sayatan hampir selalu tidak melebihi 1.5 cm. Pemeriksa harus dimasukkan melaluinya, bergerak di sepanjang arteri, yang membantu memperbaiki urat. Kadang-kadang mustahil untuk memastikan kemajuan penyiasatan, dan mengeluarkan kapal. Untuk membetulkan keadaan, anda perlu menggunakan beberapa probe untuk memotong urat.
  3. Melucutkan adalah prosedur penyingkiran probe. Bahagian bawah hujung melepaskan arteri dengan memotong tisu di sekitarnya. Semasa manipulasi, kawasan yang terjejas dikeluarkan bersama dengan probe.
  4. Seterusnya, anda perlu menyingkirkan urat simpul subkutan, membalut urat yang sudah ditandakan sebelumnya (perforal) dengan menggunakan miniflebectomy. Kadang-kadang pakar bedah harus membuat beberapa sayatan untuk menghilangkan serpihan urat.
  5. Bahagian terakhir operasi adalah menjahit. Pakar menjahit sayatan, dan kemudian membuat pemampatan dengan bahan khas.

Venaektomi gabungan terdiri daripada beberapa teknik, jadi pakar yang berbeza terlibat dalam pelaksanaannya.

Akibat operasi dan kemungkinan komplikasi

Kerana venektomi yang tidak betul, pesakit dalam tempoh selepas operasi menghadapi pelbagai akibat negatif. Kesan yang paling biasa termasuk hematoma; pendarahan kecil dan meterai subkutan sering muncul. Kesan ini hilang sepenuhnya dari masa ke masa..

Untuk mempercepat proses pemulihan, menyingkirkan kesan negatif, seseorang ditunjukkan mengambil ubat yang mengandungi heparin dan ubat penahan sakit.

Thromboembolism (patologi vaskular) dianggap sebagai komplikasi serius selepas phlebectomy. Penyebab penyakit ini adalah:

  • gangguan aliran darah di arteri dalam;
  • kekurangan aktiviti motor atau ketiadaan sepenuhnya;
  • pesakit mengalami ulser trofik, luka yang bersifat berjangkit.

Sebilangan pesakit melaporkan kebas pada kulit (sementara) pada kaki bawah dan pergelangan kaki, dan kadang-kadang supurasi berkembang kerana hematoma.

Cara memilih klinik: harga prosedur

Operasi venektomi dianggap berteknologi tinggi, kerana memerlukan peralatan yang mahal. Ia dilakukan hanya oleh pakar dengan tahap tinggi dan kelayakan, yang mempengaruhi kos operasi dengan ketara.

Adalah mungkin untuk menjalankan phlebectomy tradisional secara percuma (mengikut sistem insurans perubatan wajib), namun akan ada barisan untuk rawatan, di samping itu, pesakit tidak dapat memilih doktor sendiri. Untuk campur tangan pembedahan berteknologi tinggi, anda harus menggunakan prosedur berbayar.

Harga purata venektomi sekurang-kurangnya 25 ribu rubel. Semasa memilih klinik, lebih baik dibimbing oleh tahap klinik. Sekiranya pembekuan laser diperlukan, harganya akan meningkat menjadi 30 ribu. Dan dengan miniflebectomy, sebaliknya, ia akan turun menjadi 12 ribu.

Phlebectomy gabungan

Teknik

Diagnostik moden membolehkan doktor memilih teknik yang sesuai untuk menjalankan operasi.

Oleh Bebcock

Dua sayatan dibuat pada paha atau kaki bawah, kedua-dua hujung urat dan anak sungai dipisahkan, kemudian dipasang dengan penjepit dan disilangkan. Bahagian bawah diikat dengan benang, probe Beccock khas diperkenalkan melalui bahagian atas: kepalanya mempunyai bentuk pin, yang berubah menjadi kerucut pemotong. Instrumen dikeluarkan pada arah yang bertentangan dengan urat.

Teknik ini digunakan untuk urat berbelit. Kawasan varikos dikeluarkan melalui tusukan kecil dengan cangkuk khas. Kapal yang sangat berliku dikeluarkan di bahagian, yang memerlukan tambahan sayatan.

Dengan kot

Kaedahnya terdiri daripada membalut urat dangkal yang terletak di atas fascia kaki bawah. Digunakan dengan injap vena berlubang yang tidak larut.

Pada masa ini, kaedahnya telah bertambah baik: campur tangan berlaku melalui sayatan minimum.

Langkah pencegahan

Walaupun tempoh pemulihan berakhir, untuk mencegah kambuh penyakit, anda harus menjalani gaya hidup sihat dan mematuhi cadangan tertentu, yang menunjukkan:

  • pemakanan dan kawalan berat badan yang betul;
  • penolakan ketagihan;
  • berjalan di udara segar;
  • berbasikal, berlari, berenang;
  • latihan untuk pencegahan kekurangan vena.

Latihan yang paling berkesan untuk menguatkan urat pada bahagian bawah kaki yang boleh dilakukan dalam tempoh selepas operasi disenaraikan di bawah:

  • senaman yang dilakukan sambil berdiri di atas lantai. Kaki harus diatur selebar bahu dan condong ke bawah. Jari harus berada di lantai dan kaki harus lurus;
  • duduk di lantai. Kaki harus lebar dan lengan dilipat ke atas dada. Dalam kes ini, kecenderungan ke depan dilakukan;
  • melutut. Jauhkan tangan anda dan berjalan di lutut anda berulang-alik.

Juga berguna adalah latihan dengan pergerakan kaki yang melingkar, berdiri di atas jari kaki, lenturan dan panjangan jari pada bahagian bawah kaki. Jangan lupa bahawa aktiviti fizikal tidak boleh berlebihan. Sekiranya keletihan, perlu mengganggu rehat dan melakukan senaman pernafasan.

Juga disarankan untuk diperiksa secara berkala untuk perubahan keadaan urat dan pengesanan pembekuan darah baru..

Latihan untuk menguatkan urat pada bahagian bawah kaki

Petunjuk dan persediaan untuk phlebectomy

Tahap kedua atau ketiga vena varikos dengan refluks darah patologi di kawasan urat saphenous dan anastomosisnya adalah keadaan di mana phlebectomy ditunjukkan dalam kebanyakan kes. Objektif utama rawatan pembedahan:

  • untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan menghilangkan gejala yang disebabkan oleh refluks darah patologi;
  • menghilangkan kecacatan kosmetik;
  • mencegah komplikasi urat varikos.

Selama sebulan sebelum operasi, sistem tindakan terapi konservatif dilakukan, yang bertujuan meningkatkan keberkesanan intervensi pembedahan dan mengurangkan risiko komplikasi setelah phlebectomy.

Sebelum phlebectomy, disyorkan memakai kaus kaki pemampatan

Pesakit memakai kaus kaki kompresi, mengambil ubat yang disyorkan untuk penyakit vena (venotonics, venoprotectors), menjalani sesi fisioterapi.

Sebelum operasi, pesakit lulus ujian darah dan air kencing umum; ujian darah untuk menentukan tahap glukosa, mengenal pasti kemungkinan jangkitan (hepatitis, HIV, reaksi Wasserman); koagulogram dilakukan.

Fluorografi / x-ray dada, ECG jantung, pengambilan sejarah menyeluruh, pemeriksaan fizikal membantu mengenal pasti kontraindikasi. Sebelum melakukan pembedahan di bawah anestesia am atau konduksi, pesakit diperiksa oleh pakar bius. Menurut petunjuk, rundingan dengan ahli terapi, pakar sakit puan dilakukan.

Kontraindikasi utama

Kontraindikasi utama untuk phlebectomy gabungan:

  • urat varikos semasa kehamilan (anestetik boleh memberi kesan teratogenik pada janin);
  • tempoh penyusuan;
  • patologi teruk dengan risiko komplikasi yang tinggi kerana penggunaan anestesia;
  • keradangan dan jangkitan di kawasan campur tangan pembedahan;
  • risiko tinggi berlakunya trombosis;
  • ketidakupayaan untuk memberikan mampatan pasca operasi jangka panjang yang berkualiti tinggi (contohnya, kerana kegemukan);
  • ketidakupayaan untuk memberikan aktiviti motor selepas pembedahan.

Sekiranya terdapat kontraindikasi, pesakit boleh diberi peringkat operasi gabungan yang berasingan (sebagai contoh, hanya miniflebectomy) atau kaedah alternatif rawatan pembedahan (khususnya, penghapusan laser, skleroterapi) disyorkan.

Sekiranya pesakit meminta pertolongan pada peringkat awal patologi dengan aduan mengenai urat simpul tunggal, tidak selalu perlu mengeluarkan urat saphenous yang besar dan kecil.

Kadang-kadang cukup untuk melakukan salah satu tahap phlebectomy gabungan (contohnya, melakukan miniflebectomy melalui tusukan / tusukan kecil pada kulit).

Penyelidikan diagnostik

Ujian fungsional, phlebography ditetapkan selama bertahun-tahun untuk menentukan jumlah campur tangan pembedahan. Phlebography - kaedah invasif yang memerlukan pengenalan agen kontras.

Urat varikos dalam gambar phlebography

Kaedah ini dikaitkan dengan pendedahan radiasi dan dapat memprovokasi pembentukan gumpalan darah. Pada masa ini, kaedah ujian fungsional dan phlebography digantikan oleh diagnostik ultrasound (pemetaan Doppler - ultrasound Doppler, pengimbasan dupleks).

Sejurus sebelum operasi, pesakit perlu mencukur kakinya, menyediakan alat pemampatan (pakaian rajutan atau pembalut). Dalam beberapa kes, sebelum melakukan operasi di bawah anestesia umum, disyorkan enema, tidak mengambil tablet.

Kaedah moden phlebectomy

Pada masa ini, dengan sistem diagnostik yang sempurna, adalah mungkin untuk memilih prosedur pembedahan individu untuk setiap pesakit atau menggabungkannya demi kepentingan hasil yang diramalkan. Tugas phlebectomy gabungan adalah satu - untuk menormalkan aliran darah untuk mencegah risiko patologi yang tidak dapat dipulihkan.

Pertama, imbasan dupleks ultrasound urat tentu dilakukan dengan penandaan serentak pada kawasan yang terjejas dan (mengikut keadaan) phlebography - diagnosis menggunakan medium kontras. Analisis biokimia air kencing dan darah memberikan maklumat penting mengenai keadaan urat pesakit, yang secara positif mempengaruhi akibat phlebectomy.

Sebagai tambahan kepada miniflebectomy, yang telah dibincangkan di atas, di gudang pakar perubatan vaskular terdapat beberapa kaedah pembedahan untuk menghilangkan urat yang terkena. Dalam gabungan phlebectomy, pakar bedah mengenal pasti beberapa peringkat berturut-turut, berdasarkan hasil pemeriksaan. Oleh itu, pengetahuan mengenai ciri individu orang yang dikendalikan digunakan dengan berkesan..

Melucutkan

Penggunaan pelucutan pendek - operasi lembut untuk urat varikos membolehkan anda membuang hanya kawasan urat yang terkena. Oleh kerana ia juga dilakukan melalui tusukan pada kulit, ia boleh dikaitkan dengan miniflebectomy dengan semua kelebihan kaedah ini..

Flebektomi laser

Flebektomi laser adalah kata baru dalam bidang perubatan vaskular ini ketika operasi dilakukan tanpa instrumen pembedahan kerana pembekuan laser di dalam kapal. Semasa operasi, panduan cahaya laser dimasukkan ke dalam urat di bawah anestesia tempatan di bawah kawalan dopplerografi. Pembakaran dinding vena, yang dihasilkan oleh denyutan laser, menyebabkan pertumbuhannya terlalu tinggi. Titik penyisipan adalah tusukan dimensi minimum, ditutup dengan pelekat khas. Sebenarnya, phlebectomy laser sebagai terapi laser untuk vena varikos menjadi alternatif untuk campur tangan pembedahan pada pandangan kami.

Penghapusan frekuensi radio

Peralatan penghapusan frekuensi radio (RAO) mempunyai kesan yang lebih tepat pada dinding saluran darah. Kateter sekali pakai digunakan untuk itu, dan kawalan suhu pemanasan dan pengekstrakan dilakukan melalui maklum balas. Prosedur ini meminimumkan kesakitan, membolehkan anda melakukan penyusunan semula keseluruhan urat pada kedua kaki sekaligus, membuat pemulihan selepas phlebectomy cepat dan sangat mengesyorkan dirinya dari kedudukan estetika hasilnya.

Tempoh selepas operasi

Walaupun miniflebectomy dilakukan secara pesakit luar, anda harus tinggal di hospital selama kira-kira 2 jam, selepas itu anda boleh pulang ke rumah. Dalam tempoh selepas operasi, cadangan doktor dan jadual lawatan susulan ke institusi perubatan harus diperhatikan dengan teliti.

Aktiviti fizikal selepas pembedahan:

Pada hari pembedahan, penting untuk mula berjalan sedikit. Untuk melakukan ini, setiap jam anda perlu bangun sekurang-kurangnya 5 minit

Pada hari kedua, lakukan jalan-jalan pendek selama 15 minit 2-3 kali. Ini akan membantu mengurangkan risiko trombosis urat dalam dan meningkatkan aliran darah kaki..
Dalam 48 jam pertama, walaupun terdapat pembalut pada kaki anda, angkat kaki anda dalam keadaan duduk atau berbaring sekurang-kurangnya 3-4 kali sehari. Sekiranya anda berdiri lama pada hari-hari pertama selepas pembedahan, ia boleh menyebabkan pembengkakan dan ketidakselesaan..
Selama beberapa hari berikutnya, secara beransur-ansur kembali ke aktiviti harian..
Pada hari ke-4 - ke-5 setelah operasi, anda boleh meneruskan senaman aerobik dengan intensiti sederhana (berjalan kaki, berjoging, yoga, Pilates), jika anda merasa selesa.
Anda boleh terbang dengan kapal terbang atau membuat perjalanan panjang (lebih dari 2 jam) dalam 1 minggu.

Penjagaan pembalut dan luka selepas pembedahan:

  • Selama 48 jam pertama, tanggalkan pakaian dan jangan basah. Sekiranya kelihatan terlalu memerah, angkat kaki anda untuk mengurangkan bengkak. Sekiranya ketidakselesaan berterusan, hubungi doktor.
  • Selepas 48 jam, pembalut harus dikeluarkan, selepas itu anda boleh mencuci di bilik mandi.
  • Selama 2 minggu selepas pembedahan, anda perlu memakai stoking mampatan, menanggalkannya hanya sebelum tidur.
  • Dalam 2 minggu setelah operasi, kaki yang dikendalikan tidak dapat direndam di dalam air - iaitu, tanpa mandi, kolam, dll. Anda hanya boleh mandi.

Kemungkinan masalah selepas operasi:

  1. Lebam dan ketidakselesaan adalah normal selepas miniflebectomy. Mereka hilang 3-4 minggu selepas pembedahan.
  2. Anda boleh minum ubat sakit, seperti ibuprofen, untuk menghilangkan rasa tidak selesa atau sakit. Terus minum ubat ini selama 5-7 hari selepas pembedahan untuk mengurangkan keradangan..
  3. Biasanya, miniflebectomy tidak menjahit kulit, sayatan kecil atau tusukan pada kulit sembuh sepenuhnya dalam 2 minggu.
  4. Selepas prosedur, anda mungkin melihat beberapa meterai yang mungkin sensitif ketika disentuh. Jangan risau, ia berlaku pada sepertiga pesakit selepas miniflebectomy. Ini adalah segmen urat sisa dengan pembekuan darah dangkal yang tidak berbahaya dan hilang dari masa ke masa. Urut mereka dan sapukan kompres suam pada mereka beberapa kali sehari. Sekiranya meterai ini sakit, ambil ibuprofen selama 1-2 minggu.
  5. Sekiranya anda melihat bahawa darah mengalir di bawah pembalut, tekan ke tempat ini dengan dua jari dan berbaring dengan kaki anda diangkat. Sekiranya pendarahan berterusan, hubungi doktor atau hubungi ambulans.
  6. Sekiranya anda mengalami pendarahan, demam, tanda-tanda komplikasi berjangkit yang ketara, atau masalah lain, berjumpa doktor atau jabatan kecemasan terdekat.

Persiapan untuk pembedahan

Persiapan untuk phlebectomy yang akan datang bermula sebelum dimasukkan ke hospital. Pesakit harus menjalani beberapa siri pemeriksaan dan mengunjungi pelbagai pakar. Secara tradisional, sebelum campur tangan, perlu melakukan ujian darah dan air kencing, melakukan ujian pembekuan darah, fluorografi, dan kardiogram. Di samping itu, diperlukan pemeriksaan untuk jangkitan HIV, sifilis, hepatitis, penentuan jenis darah dan faktor Rh.

Prosedur yang disenaraikan boleh dilakukan di klinik anda di tempat kediaman 7-10 hari sebelum tarikh dimasukkan ke hospital. Apabila ujian siap, pesakit pergi ke ahli terapi, yang memutuskan keselamatan dan kemungkinan rawatan pembedahan, kerana beberapa penyakit organ dalaman dapat menjadi halangan serius untuk campur tangan. Sekiranya semua organ berada dalam keadaan teratur, risikonya dikecualikan, maka ahli terapi memberikan persetujuannya untuk menjalani pembedahan.

Setibanya di hospital, pesakit diperiksa oleh pakar bedah, berbincang dengan pakar bius yang memilih kaedah menghilangkan rasa sakit. Pastikan anda melakukan imbasan dupleks urat untuk menjelaskan jumlah dan tahap penyakit.

Pada malam sebelum operasi, anda perlu mandi, mencukur rambut dari anggota badan dan kawasan pangkal paha. Makanan dan cecair terakhir dibenarkan selewat-lewatnya jam 18 malam sebelum campur tangan. Sebelum anestesia umum, enema pembersihan mungkin diperlukan, terutama bagi pesakit tua yang mengalami gangguan fungsi usus.

Apabila semua langkah persiapan selesai, pakar bedah menandakan kawasan kapal yang terjejas, dan pesakit dibawa ke bilik operasi, di mana dia ditemui oleh pakar anestesi. Anestesia umum atau anestesia tulang belakang adalah mungkin. Pilihan terakhir ditoleransi dengan lebih baik, dan pesakit mungkin sedar semasa operasi (pilihan).

Walaupun pada masa pra operasi, perlu memilih pembalut elastik yang baik atau pakaian rajut khas, kerana pesakit harus menggunakannya sehingga sebulan setelah phlebectomy, dan hasil rawatan sangat bergantung pada kualiti mampatan.

Apa yang harus dilakukan dan apa yang harus dielakkan selepas phlebectomy

Tempoh selepas operasi biasanya berjalan baik. Selepas gabungan phlebectomy, pesakit tinggal di hospital selama satu hingga dua minggu, selepas itu jahitan dikeluarkan. Jahitan kosmetik dapat dikeluarkan pada akhir minggu pertama selepas rawatan. Komplikasi yang mungkin berlaku adalah pendarahan dan hematoma, penyembuhan luka pasca operasi. Dengan kerosakan pada saluran limfa - bengkak dan limfostasis.

Selepas phlebectomy, pemulihan merangkumi melakukan pergerakan kaki sederhana yang boleh dilakukan walaupun ketika berbaring di tempat tidur. Urutan ringan anggota badan boleh dilakukan. Venotonik ditetapkan untuk pencegahan komplikasi, antikoagulan mengikut petunjuk, dan analgesik untuk kesakitan. Dari mandi, mandi dan, terutamanya, sauna dan kolam renang harus ditinggalkan untuk beberapa waktu. Walaupun selepas menjahit, pesakit harus mengelakkan mandi air panas..

Selama sebulan setelah membuang urat, perlu memakai jersi mampatan atau pembalut elastik sepanjang masa. Tidak dibenarkan mengeluarkannya walaupun untuk sementara waktu, jadi dalam tempoh ini pesakit tidak dapat mencuci sepenuhnya. Setelah sebulan pemampatan disimpan hanya untuk waktu siang, dan pada waktu malam anda dapat menanggalkan stoking (pembalut) dan mandi.

Selepas phlebectomy, cadangannya adalah memakai pakaian dalam mampatan dan aktiviti fizikal yang mencukupi. Ini adalah dua syarat utama untuk rawatan yang berjaya. Mungkin dan perlu untuk bangun dan berjalan pada hari berikutnya selepas operasi. Pengaktifan awal berfungsi sebagai langkah berkesan untuk pencegahan trombosis dan komplikasi pasca operasi yang lain..

Setelah matlamat utama tercapai - urat varikos dikeluarkan, jangan lupa tentang gaya hidup yang tidak termasuk mengangkat berat, duduk atau berdiri berpanjangan. Sekiranya secara semula jadi pesakit terpaksa berdiri atau duduk lama, maka jika tidak dapat menukar kerja, anda perlu menukar beban secara bergantian pada kedua kaki, secara berkala bangun dan berjalan.

Secara amnya, pemulihan selepas phlebectomy agak mudah, dan pesakit hampir selalu sangat gembira dengan hasilnya, seperti yang dibuktikan dengan banyaknya tinjauan positif dan terima kasih kepada doktor. Kaki selepas rawatan berhenti sakit dan membengkak, dan kesan kosmetiknya sangat baik sehingga wanita kembali memakai pakaian dan tumit tinggi lagi.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kesan rawatan mungkin rosak akibat kesan sampingan anestesia (misalnya sakit kepala yang teruk). Selain itu, beberapa ulasan negatif dikaitkan dengan kelayakan dan pengalaman pakar bedah yang tidak mencukupi, jadi anda harus berhati-hati ketika memilih klinik.

Rawatan berbayar boleh dilakukan di institusi awam dan di klinik swasta. Rata-rata, phlebectomy berharga 25-30 ribu, tetapi mungkin lebih mahal, bergantung pada tahap klinik dan peraturan ahli phlebologist. Pembekuan laser, yang dilakukan hanya dengan bayaran, bahkan lebih mahal - sekitar 30-35 ribu. Dengan miniflebectomy, harga lebih berpatutan: rawatan akan menelan belanja kira-kira 10-12 ribu rubel.

Phlebectomy: jenis dan teknik operasi

Kerana perkembangan dan peningkatan pembedahan vaskular yang berterusan, hari ini terdapat beberapa kaedah untuk phlebectomy. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri:

Flebektomi Beccoccus. Ini adalah salah satu prosedur pembedahan yang paling terkenal dan biasa yang bertujuan untuk memerangi urat varikos. Semasa operasi, angiosurgeon membuat dua sayatan kecil (kira-kira 3 cm) di permukaan tengah (median) paha pesakit. Sayatan atas terletak di pertemuan vena saphenous besar ke femoral, yang lebih rendah - sedikit di atas lutut. Probe dimasukkan ke dalam sayatan pertama untuk melakukan pelucutan dan diturunkan ke bawah, setelah itu pakar bedah menarik probe ke belakang. Oleh itu, pengecutan dan penyingkiran kawasan yang terkena pada urat saphenous yang besar dilakukan. Jenis venektomi ini agak trauma. Semasa itu, aliran masuk vena dan limfa, serta saraf subkutan, cedera: ini memanjangkan tempoh selepas operasi selepas Beccoccus phlebectomy berbanding dengan kaedah intervensi pembedahan yang lain yang kurang invasif. Memandangkan kerumitan pelaksanaannya, serta kemungkinan kambuh (menurut statistik, mereka terjadi pada 30-60% pesakit), teknik ini harus dilakukan secara eksklusif oleh ahli bedah yang berpengalaman.

Jenis dan teknik phlebectomy: apa itu?

Flebektomi urat mengikut Narat. Operasi ini merangkumi peringkat operasi berikut: membuat sayatan (1-6 cm) di atas urat varikos dengan mobilisasi bahagian pembuluh darah yang rosak, penyingkiran dan ligasi aliran masuknya yang kecil. Kelebihan kaedah ini merangkumi bekas luka pasca operasi yang kecil kerana sayatan yang agak pendek..

Miniflebektomi Muller

Teknik ini dianggap sedikit invasif, tetapi agak rumit, oleh itu ia memerlukan penjagaan, ketelitian dan ketelitian yang maksimum dari pakar bedah. Untuk melakukan miniflebectomy, tusukan kecil sepanjang 1-2 mm dilakukan pada kulit, yang terletak di sepanjang bahagian vena yang rosak

Melaluinya, menggunakan cangkuk khas, kapal yang terkena ditarik dan pengecutannya dilakukan. Pada akhir miniflebetomy, tampalan khas digunakan pada kulit, yang membolehkan anda menolak tusukan jahitan. Penolakan untuk menjahit adalah salah satu kelebihan utama operasi ini, kerana ini menghilangkan kemungkinan pembentukan parut selepas operasi yang ketara. Oleh kerana prosedur yang rendah, pesakit dibenarkan untuk bangun sejam selepas operasi. Kelemahan kaedah ini termasuk berlakunya lebam di tempat tusukan. Walau bagaimanapun, berbanding dengan kelebihan mikroflektektomi Muller, kelemahan ini tidak dapat diabaikan.

Crossectomy atau phlebectomy kompleks BPV (vena saphenous besar) menurut Troyanov-Trendelenburg. Operasi ini bertujuan untuk menghilangkan refluks safeno-femoral menegak, di mana aliran darah terganggu: darah bergerak dari atas ke bawah. Petunjuk utama untuk pelaksanaannya adalah kehadiran trombophlebitis pada pesakit. Seorang angiosurgeon melakukan pemotongan di lokasi pembuangan BPV ke dalam urat femoral, lalu melintasi meletakkan ligatur.

Operasi Madelung. Ini adalah salah satu kaedah pertama untuk pembedahan membuang vena varikos, yang dicadangkan pada abad XIX. Satu sayatan menegak berterusan dibuat di kaki pesakit, bermula di pangkal paha dan berakhir di pergelangan kaki. Mulut vena saphenous besar diikat, selepas itu ligatur distal bersilang dan kawasan yang terkena dikeluarkan. Kelemahan utama ketika menimbang kebaikan dan keburukan jenis venektomi ini adalah tahap morbiditi yang tinggi dan adanya parut dan jahitan pasca operasi yang besar di pangkal paha.

Jenis dan teknik operasi: phlebectomy laser

Flebektomi laser. Ini adalah kaedah intervensi pembedahan yang paling tidak invasif, yang memungkinkan untuk menyelesaikan masalah vena varikos. Berbeza dengan jenis tradisional venaektomi, yang memerlukan penyingkiran secara fizikal dari kawasan saluran darah yang terjejas dengan jahitan berikutnya, pendedahan laser bertindak sebagai alternatif yang berkesan untuk menghilangkan. Ia menyediakan pengedap lumen urat yang terkena intravaskular tanpa mengeluarkannya. Oleh kerana tidak ada sayatan besar, pemulihan selepas pembedahan laser memerlukan lebih sedikit masa berbanding dengan phlebectomy gabungan tradisional. Selain itu, risiko komplikasi dikurangkan, kerana kemungkinan kerosakan pada saluran limfa dan urat simpul, serta ujung saraf, jauh lebih rendah.

Terdapat beberapa cara untuk mengendalikan urat. Memahami apa itu venektomi akan membantu pertimbangan ubat klasik:

  1. Crossectomy - diwakili oleh ligasi vena saphenous yang mengalir ke aliran darah dalam dengan berhenti yang terakhir.
  2. Pelucutan - penyingkiran kapal secara langsung.
  3. Pembalut kapal, yang merupakan elemen penghubung antara urat dalam dan dangkal.
  4. Miniflebectomy - bertujuan menghilangkan nodul varikos melalui tusukan kulit.


Pada peringkat awal pembesaran varikos, prosedur yang ditunjukkan terlibat sebagai kaedah bebas. Boleh digantikan dengan ablasi frekuensi radio dan laser.

Ini adalah kaedah intervensi pembedahan yang minimal invasif, tidak melibatkan penghapusan urat yang rosak, tetapi bertujuan menghilangkan patologi di dalam kapal menggunakan elektrod yang dimasukkan ke dalam rongga berpenyakit melalui titik sayatan.

Pembekuan laser terdiri daripada kenyataan bahawa serat khas diletakkan di dalam kapal. Melakukan pembakaran terkawal di dinding dalaman dengan peleburannya yang seterusnya.

Hasil - ketiadaan parut, parut, pemulihan pendek.

Adapun penghapusan frekuensi radio, ia terdiri dari tindakan tenaga terma pada dinding kapal di mana kateter diletakkan.

Kadar pengekstrakan dan pemanasan termal yang terakhir dikendalikan oleh doktor.

Semasa prosedur, lumen melekat bersama, yang secara praktikal tidak menyebabkan kesakitan pada pesakit.

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi selepas miniflebectomy, terutama yang bersifat global, jarang berlaku..

Jenis komplikasi berikut dibezakan:

  • Hematoma selepas miniflebectomy - berlaku kerana pendarahan semasa operasi atau dalam tempoh selepas operasi. Darah berkumpul di rongga yang tersisa setelah penyingkiran urat dan urat simpul yang besar. Akibat seperti hematoma yang dihasilkan tidak begitu menakutkan, dan pengumpulan darah yang disinter di bawah kulit berlalu dengan cepat dan bebas. Sekiranya lebam di bawah kulit selepas miniflebectomy tidak hilang selama lebih dari 2 minggu, doktor boleh melakukan pengosongan kerucut hematoma dengan tusukan.
  • Lebam - terbentuk dalam beberapa hari pertama kerana kulit kecil dan saluran subkutan, yang pecah semasa operasi dan selepasnya. Komplikasi ini tidak spesifik atau berbahaya; ia dapat dielakkan jika operasi dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman..
  • Pigmentasi selepas miniflebectomy - seberapa cepat fenomena ini dapat diselesaikan bergantung pada ukuran awal dan kedalaman lokasi vena yang jauh. Pigmentasi dapat bergerak ke arah kapal yang jauh dan juga terbentuk di tempat hematoma. Sebagai peraturan, pigmentasi berterusan sehingga selepas tempoh selepas operasi - selama 3-4 minggu, dan kemudian hilang dengan sendirinya.
  • Keradangan selepas miniflebectomy - menampakkan diri dalam bentuk infiltrat dan suppurations. Sekiranya jahitan diletakkan semasa operasi, maka ia dikeluarkan dan ubat antimikroba disuntik ke luka terbuka. Infiltrat adalah anjing laut yang terbentuk di kawasan jangkitan hematoma. Peleburan tisu purulen tidak diperhatikan. Komplikasi yang timbul selepas miniflebectomy harus dihilangkan dengan antibiotik, agen anti-radang dan antimikroba.
  • Pelanggaran kepekaan kulit - muncul dengan kerosakan pada saraf yang terletak berhampiran dengan lapisan subkutan. Di permukaan dalaman pergelangan kaki dan di kaki, kepekaan hilang atau terdapat perasaan "merinding" pada kulit.
  • Trombosis atau embolisme - berlaku sebagai komplikasi dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, jika pesakit tidak mengikuti peraturan memakai seluar mampatan atau ubat-ubatan terpakai yang menipiskan darah.

Mikro-miniflebektomi adalah variasi operasi yang sama, tetapi awalan mikro ditambahkan ketika campur tangan dilakukan pada lapisan permukaan kulit dan mempengaruhi kawasan urat yang sangat kecil. Operasi sedemikian biasanya berlaku tanpa komplikasi seperti itu..

Apa yang boleh mengganggu selepas miniflebectomy

Kesakitan biasanya tidak dinyatakan, jika perlu, analgin atau analgesik biasa yang lain diambil.

Pada hari-hari pertama selepas prosedur, lebam yang dapat dilincirkan dengan lyoton ditentukan di sepanjang urat yang dikeluarkan. Selepas beberapa hari, lebam itu hilang, tetapi meterai boleh bertahan hingga 2-3 minggu.

Perubahan warna kulit sementara (hiperpigmentasi) selepas miniflebectomy agak jarang berlaku dan berlalu tanpa jejak selepas 2-3 bulan

Miniflebectomy adalah prosedur pembedahan dengan trauma minimum dan komplikasi pembedahan umum secara teoritis mungkin dalam bentuk pendarahan, suppuration, dan limforea. Walau bagaimanapun, dalam amalan kami, masalah seperti itu belum berlaku..

Sudah tentu, kerosakan pada kulit, bahkan yang paling halus, dapat dihilangkan oleh tubuh kita melalui pembentukan tisu parut. Tetapi sama ada parut ini akan kelihatan atau tidak bergantung pada doktor (tusukan atau luka kecil yang sesuai dengan garis "kekuatan" kulit, teknik pembedahan halus), pada kulit (kita masing-masing mempunyai pembentukan tisu parut secara individu, ada yang cenderung membentuk parut keloid dan dalam kes ini, ada kemungkinan bahawa anda harus menahan diri dari pembedahan) dan dari pesakit (pelaksanaan tegas cadangan doktor dan pematuhan dengan rejimen pemampatan elastik). Harus diingat bahawa pembentukan parut melalui tahapnya; jika pada minggu-minggu pertama selepas operasi, tusukan dan tusukan praktis tidak kelihatan, maka, selama beberapa bulan, mereka sedikit menonjol dengan latar belakang umum. Akan tetapi, setelah itu, setelah kehilangan bahagian utama dari serat "penyokong" dan salurannya sendiri, bekas luka bertambah cerah, memperoleh keanjalan dan menjadi sama dengan warna dan konsistensi kulit yang tidak berubah. Adalah tidak biasa bagi doktor, yang melakukan operasi itu sendiri, untuk mengetahui jejak operasi pada pemeriksaan pesakit dengan resep lebih dari satu tahun, dengan kesukaran.

Penting bagi setiap orang yang memutuskan untuk menjalani operasi pembuangan vena untuk memahami bahawa pemulihan yang betul selepas phlebectomy tidak kurang penting daripada pembedahan itu sendiri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa urat varikos adalah salah satu manifestasi penyakit ini.

Mengeluarkan urat ini tentunya sangat penting untuk memperbaiki penampilan kaki. Tetapi pembedahan sahaja adalah sebahagian daripada proses penyembuhan..

Phlebectomy: siapa yang ditunjukkan, jenis dan tingkah laku, pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Penyakit varikos pada bahagian bawah kaki adalah patologi yang sangat biasa. Menurut statistik, lebih daripada separuh populasi dunia menderita pelbagai jenis vena varikos. Penyakit ini tidak hanya menyebabkan ketidakselesaan estetik, tetapi juga manifestasi negatif seperti sakit, bengkak, perubahan trofik yang teruk. Dalam kes seperti itu, phlebectomy (venectomy) adalah satu-satunya cara untuk menyingkirkan penyakit ini sekali..

Pembedahan untuk membuang urat mula dilakukan pada akhir abad ke-19, tetapi intervensi ini sangat trauma, disertai dengan komplikasi dan memberikan hasil kosmetik yang tidak memuaskan. Hari ini, pakar bedah mempunyai peralatan bedah mikro moden di gudang senjata mereka, dan kaedah phlebectomy menjadi semakin lembut, tanpa kehilangan keberkesanannya.

Phlebectomy dilakukan melalui sayatan kecil yang meninggalkan bekas luka yang hampir tidak kelihatan. Operasinya kurang trauma, selamat dan dapat dilakukan walaupun secara rawat jalan, bergantung pada teknik yang dipilih oleh pakar bedah sesuai dengan penyakit ini..

Campur tangan pada urat memerlukan banyak pengalaman, kesabaran dan kerja keras pakar bedah, oleh itu, operasi seperti ini dilakukan secara eksklusif di hospital khusus, di mana peralatan yang diperlukan tersedia dan ahli phlebologists berkelayakan tinggi.

Pemilihan kaedah untuk menghilangkan urat bergantung pada tahap penyakit, keadaan umum pesakit, dan dalam kes intervensi berteknologi tinggi, juga pada kesolvenan pesakit, kerana tidak semua kaedah phlebectomy tersedia sebagai rawatan percuma.

Petunjuk dan jenis operasi pada kapal kaki

Rawatan pembedahan penyakit sistem vena pada kaki adalah radikal dan digunakan dalam kes di mana kaedah lain tidak lagi membawa hasil. Petunjuk utama untuk menghilangkan urat pada bahagian bawah kaki adalah penyakit varikos, yang mungkin disertai dengan:

  • Pembesaran lumen saluran darah lebih dari 1 cm;
  • Pembentukan ulser trofik pada latar belakang urat varikos;
  • Bengkak dan sakit pada anggota badan, walaupun tanpa pengembangan urat saphenous yang jelas.

Biasanya operasi dilakukan seperti yang dirancang, tetapi dengan risiko pendarahan atau pecahnya urat simpul yang telah terjadi, rawatan pembedahan segera ditunjukkan.

Terdapat keadaan di mana phlebectomy tradisional boleh dikontraindikasikan. Oleh itu, ia tidak dapat dilakukan oleh wanita hamil dan ibu yang menyusui, dengan kerosakan pada kulit kaki oleh proses infeksi-inflamasi, dengan trombosis urat dalam dan dangkal yang meluas, dan juga jika mustahil untuk memberikan rejimen pemampatan dan motor yang mencukupi dalam tempoh selepas operasi. Patologi bersamaan yang teruk dari organ dalaman boleh menjadi kontraindikasi kerana keperluan untuk anestesia umum.

Matlamat operasi pembedahan untuk vena varikos pada kaki dianggap sebagai penghapusan bukan hanya saluran darah yang diubah oleh penyakit dan pencapaian hasil kosmetik yang baik, tetapi juga penyumbatan aliran darah di vena, serta penciptaan keadaan ketika refluks tidak mungkin, iaitu pergerakan darah vena yang terbalik. Hanya sepersepuluh dari seluruh darah vena anggota badan yang mengalir melalui urat saphenous, oleh itu penyingkiran saluran ini selamat dan tidak menyebabkan gangguan peredaran darah.

Persiapan untuk pembedahan

Persiapan untuk phlebectomy yang akan datang bermula sebelum dimasukkan ke hospital. Pesakit harus menjalani beberapa siri pemeriksaan dan mengunjungi pelbagai pakar. Secara tradisional, sebelum campur tangan, perlu melakukan ujian darah dan air kencing, melakukan ujian pembekuan darah, fluorografi, dan kardiogram. Di samping itu, diperlukan pemeriksaan untuk jangkitan HIV, sifilis, hepatitis, penentuan jenis darah dan faktor Rh.

Prosedur yang disenaraikan boleh dilakukan di klinik anda di tempat kediaman 7-10 hari sebelum tarikh dimasukkan ke hospital. Apabila ujian siap, pesakit pergi ke ahli terapi, yang memutuskan keselamatan dan kemungkinan rawatan pembedahan, kerana beberapa penyakit organ dalaman dapat menjadi halangan serius untuk campur tangan. Sekiranya semua organ berada dalam keadaan teratur, risikonya dikecualikan, maka ahli terapi memberikan persetujuannya untuk menjalani pembedahan.

Setibanya di hospital, pesakit diperiksa oleh pakar bedah, berbincang dengan pakar bius yang memilih kaedah menghilangkan rasa sakit. Pastikan anda melakukan imbasan dupleks urat untuk menjelaskan jumlah dan tahap penyakit.

Pada malam sebelum operasi, anda perlu mandi, mencukur rambut dari anggota badan dan kawasan pangkal paha. Makanan dan cecair terakhir dibenarkan selewat-lewatnya jam 18 malam sebelum campur tangan. Sebelum anestesia umum, enema pembersihan mungkin diperlukan, terutama bagi pesakit tua yang mengalami gangguan fungsi usus.

Apabila semua langkah persiapan selesai, pakar bedah menandakan kawasan kapal yang terjejas, dan pesakit dibawa ke bilik operasi, di mana dia ditemui oleh pakar anestesi. Anestesia umum atau anestesia tulang belakang adalah mungkin. Pilihan terakhir ditoleransi dengan lebih baik, dan pesakit mungkin sedar semasa operasi (pilihan).

Walaupun pada masa pra operasi, perlu memilih pembalut elastik yang baik atau pakaian rajut khas, kerana pesakit harus menggunakannya sehingga sebulan setelah phlebectomy, dan hasil rawatan sangat bergantung pada kualiti mampatan.

Teknik Phlebectomy

Phlebectomy bertujuan untuk menghilangkan urat dangkal dan merangkumi beberapa peringkat, yang masing-masing boleh menjadi operasi bebas. Di samping itu, prosedur pembedahan tertentu berjaya digantikan dengan prosedur invasif minimum, termasuk pembekuan laser, pengenalan sklerosant, dan pendedahan frekuensi radio..

Flebektomi gabungan memerlukan kemasukan ke hospital pesakit dan dilakukan di bawah anestesia umum atau anestesia epidural. Campur tangan berlangsung sekitar dua jam, dan pada akhirnya, jahitan kosmetik digunakan pada semua tempat sayatan. Prasyarat untuk pembedahan vaskular adalah pembalut elastik, yang dilakukan oleh pembantu doktor di bilik operasi. Ini mengelakkan hematoma dan pendarahan dalam tempoh selepas operasi..

Sekiranya mana-mana peringkat operasi gabungan digantikan dengan teknik invasif minimum, maka tidak dimasukkan ke hospital, dan tidak diperlukan anestesia umum. Prosedur ini dilakukan secara pesakit luar di bawah anestesia tempatan. Kes vena varikos yang maju biasanya memerlukan phlebectomy klasik dengan semua peringkat operasi. Campur tangan adalah antara teknologi tinggi, dan hasilnya banyak ditentukan oleh kemahiran dan pengalaman ahli phlebologist.

Flebektomi gabungan terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. Crossektomi.
  2. Melucutkan.
  3. Ligasi kapal berlubang.
  4. Miniflebectomy.

Crossectomy biasanya dilakukan terlebih dahulu, tetapi mungkin juga merupakan pilihan rawatan terakhir apabila terdapat risiko pembekuan darah menyebar ke sistem vena dalam. Operasi terdiri daripada ligasi dan persimpangan urat saphenous di tempat ia mengalir ke dalam. Dengan manipulasi ini, penghentian aliran darah melalui saluran varikos dan pengembalian darah (refluks) dicapai. Sayatan crossectomy berlaku di fosa inguinal atau popliteal, yang bergantung pada lokasi lesi dan tujuan akhir prosedur..

Contoh gabungan phlebectomy, yang biasanya melibatkan crossectomy

Crossectomy boleh digantikan dengan pendedahan frekuensi laser atau radio, yang faedahnya kurang trauma dan kemungkinan dilakukan secara rawat jalan. Prosedur ini tidak disertakan dengan sayatan dan tidak melibatkan anestesia umum..

Tahap kedua gabungan phlebectomy adalah pelucutan. Setelah melintasi urat saphenous, ada keperluan untuk menghilangkannya. Pemeriksaan ultrasound pra operasi membolehkan anda menentukan kawasan kerosakan pada urat secara tepat, dan pada kebanyakan pesakit, hanya pinggul, jadi anda boleh mengehadkan diri untuk membuang hanya sebahagian daripada vena saphenous (pelucutan pendek) tanpa menjejaskan radikalitas dan keberkesanan rawatan.

Pelucutan dilakukan dengan menggunakan pelbagai alat dan teknik yang menentukan jenis manipulasi:

  • Dengan siasatan Bebcock;
  • Pelucutan pencerobohan;
  • Cryostripping;
  • Pelucutan pin.

melucutkan phlebectomy

Mengeluarkan urat dengan probe Beccoccus adalah kaedah yang paling berkesan dan, pada masa yang sama, paling trauma. Probe Bebcoccus dilengkapi dengan pemanjangan dan elemen pemotong di hujungnya, yang ketika menggerakkan alat melalui vena memotongnya dari tisu sekitarnya, urat berlubang dan saluran limfa.

Selepas crossectomy, terdapat sayatan di pangkal paha, dan pakar bedah kedua menghasilkan pergelangan kaki atau kaki atas di kawasan itu. Probe Beccock dapat dimasukkan ke dalam salah satu lubang, yang mencapai ujung kapal yang berlawanan dan terpaku padanya, kemudian pakar bedah menarik probe ke arah dirinya sendiri, mengeluarkan urat keluar.

Pelucutan invaginasi dilakukan dengan cara yang serupa, tetapi perbezaannya adalah dengan menggunakan probe tanpa elemen pemotong. Bahagian akhir instrumen dipasang ke kapal, ketika doktor menarik probe ke arah dirinya sendiri, urat membelok ke dalam dan ditunjukkan pada luka. Kaedahnya kurang trauma, kerana struktur di sekitarnya tidak rosak, dan urat hanya berpisah dari mereka..

Pelucutan PIN adalah pengubahsuaian venectomy yang lebih hemat, apabila pakar bedah hanya memerlukan satu bahagian, yang sudah tersedia selepas crossectomy. Tusukan dibuat dari sisi hujung vena yang lain, melalui mana probe dikeluarkan dan diikat dengan benang ke dinding kapal. Seterusnya, urat dilenyapkan dan dikeluarkan.

Cryostripping adalah kaedah moden untuk menghilangkan urat kaki, tetapi ia jarang digunakan kerana memerlukan peralatan yang mahal. Intinya adalah pengenalan probe, ujungnya membeku ketika segmen distal vena tercapai, yang menyebabkan kapal menempel pada alat, dan kemudian vena dikeluarkan dengan cara biasa. Kelebihan manipulasi ini adalah bahawa tidak memerlukan sayatan tambahan atau tusukan di kawasan pergelangan kaki, dan ketika alat dingin maju melalui vena, perforant menyempit, sehingga dapat mengurangkan risiko hematoma dan pendarahan.

Seperti crossectomy, tahap phlebectomy gabungan ini boleh digantikan oleh pilihan invasif minimum (laser, penghilangan frekuensi radio), yang akan kita bicarakan sedikit kemudian.

Selepas crossectomy dan pengekstrakan batang utama vena saphenous, saluran berlubang mesti dibalut, di mana aliran darah dapat berlanjutan. Ia penuh dengan kambuh, hematoma dan pendarahan. Dengan lesi kecil, urat-urat ini dibalut tanpa pemotongan fasia otot, yang paling tidak trauma. Sekiranya anda perlu membalut sejumlah besar kapal, pakar bedah terpaksa menggunakan pembedahan fasia, yang memberikan hasil yang stabil, tetapi kesan kosmetik yang buruk.

Untuk mengurangkan kecederaan pembedahan, teknik venektomi endoskopi digunakan, di mana urat diikat menggunakan sayatan kecil. Pembalut endoskopi sangat estetik, tetapi memerlukan peralatan mahal dan ahli phlebologist yang berkelayakan, jadi prosedurnya tidak murah dan tidak selalu tersedia di hospital biasa.

Tahap akhir phlebectomy gabungan adalah miniflebectomy. Operasi ini juga boleh digunakan sendiri sekiranya pesakit ingin menghilangkan vena varikos tunggal yang membawa ketidakselesaan kosmetik subjektif.

Setelah sebelumnya menandakan kawasan operasi, pakar bedah membuat tusukan kecil, hanya 1-2 mm, di mana ia mengeluarkan urat dan menggulungnya ke pengapit. Campur tangan ini kurang trauma, tidak memerlukan jahitan dan membolehkan anda membuang kawasan kecil dari saluran darah yang dapat dilihat oleh mata.

Operasi tidak meninggalkan bekas luka, dan pesakit pasti akan sangat gembira dengan hasilnya. Ngomong-ngomong, dengan miniflebectomy, ulasannya sangat positif untuk seks yang adil, yang ingin membuang walaupun kapal kecil yang merosakkan penampilan kaki. Keupayaan untuk melakukan manipulasi dengan anestesia tempatan menjadikannya mudah diakses oleh pesakit yang takut akan anestesia umum atau mempunyai kontraindikasi tertentu terhadapnya. Selain membuang saluran kaki, miniflebectomy dapat digunakan untuk melokalisasi patologi pada wajah, tangan, kaki, tetapi rawatan sedemikian akan memerlukan pakar bedah yang lebih rajin dan berpengalaman.

Kaedah invasif dan moden yang minimum untuk penyingkiran vena varikos melibatkan penggunaan laser, gelombang radio frekuensi tinggi, sclerosant. Kaedah ini digunakan secara rawat jalan, terutama pada peringkat awal vena varikos dan hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Seperti yang dinyatakan di atas, mereka dapat menggantikan tahap phlebectomy klasik secara individu, sambil memberikan hasil kosmetik yang baik dengan tahap keberkesanan yang sama. Prosedur invasif minimum dilakukan di bawah kawalan ultrasound..

Flebektomi laser endovasal terdiri daripada pengenalan serat ke dalam lumen kapal, di mana pancaran sinaran laser dimasukkan ke dalam vena. Pemanasan menyebabkan pematerian pada dinding kapal dan sklerosis. Tusukan pada unjuran kapal yang terjejas tidak memerlukan jahitan, tetapi dengan cara ini hampir mustahil untuk menghilangkan konglomerat vena varikos raksasa, jadi jika anda ingin merawat dengan "sedikit darah", anda harus memikirkan varian phlebectomy ini apabila penyakit ini tidak merajalela..

Peranti mini-phlebectomy generasi baru menunjukkan keupayaan untuk membuang urat tanpa tusukan sama sekali. Cukup untuk doktor memegang manipulator di atas batang vaskular, yang akan hilang tepat di depan mata. Sudah tentu, pilihan rawatan ini berlaku pada kapal kecil yang kelihatan, tetapi dapat melengkapkan operasi klasik untuk mencapai penampilan anggota badan yang cantik..

Ablasi frekuensi radio vena varikos mirip dengan pembekuan laser, tetapi berdasarkan penggunaan gelombang radio. Konduktor khas bergerak melalui urat, menyebabkan dindingnya menjadi panas dan melekat, iaitu, prinsipnya sama seperti dengan rawatan laser.

Apa yang harus dilakukan dan apa yang harus dielakkan selepas phlebectomy

Tempoh selepas operasi biasanya berjalan baik. Selepas gabungan phlebectomy, pesakit tinggal di hospital selama satu hingga dua minggu, selepas itu jahitan dikeluarkan. Jahitan kosmetik dapat dikeluarkan pada akhir minggu pertama selepas rawatan. Komplikasi yang mungkin berlaku adalah pendarahan dan hematoma, penyembuhan luka pasca operasi. Dengan kerosakan pada saluran limfa - bengkak dan limfostasis.

Selepas phlebectomy, pemulihan merangkumi melakukan pergerakan kaki sederhana yang boleh dilakukan walaupun ketika berbaring di tempat tidur. Urutan ringan anggota badan boleh dilakukan. Venotonik ditetapkan untuk pencegahan komplikasi, antikoagulan mengikut petunjuk, dan analgesik untuk kesakitan. Dari mandi, mandi dan, terutamanya, sauna dan kolam renang harus ditinggalkan untuk beberapa waktu. Walaupun selepas menjahit, pesakit harus mengelakkan mandi air panas..

Selama sebulan setelah membuang urat, perlu memakai jersi mampatan atau pembalut elastik sepanjang masa. Tidak dibenarkan mengeluarkannya walaupun untuk sementara waktu, jadi dalam tempoh ini pesakit tidak dapat mencuci sepenuhnya. Setelah sebulan pemampatan disimpan hanya untuk waktu siang, dan pada waktu malam anda dapat menanggalkan stoking (pembalut) dan mandi.

Selepas phlebectomy, cadangannya adalah memakai pakaian dalam mampatan dan aktiviti fizikal yang mencukupi. Ini adalah dua syarat utama untuk rawatan yang berjaya. Mungkin dan perlu untuk bangun dan berjalan pada hari berikutnya selepas operasi. Pengaktifan awal berfungsi sebagai langkah berkesan untuk pencegahan trombosis dan komplikasi pasca operasi yang lain..

Setelah matlamat utama tercapai - urat varikos dikeluarkan, jangan lupa tentang gaya hidup yang tidak termasuk mengangkat berat, duduk atau berdiri berpanjangan. Sekiranya secara semula jadi pesakit terpaksa berdiri atau duduk lama, maka jika tidak dapat menukar kerja, anda perlu menukar beban secara bergantian pada kedua kaki, secara berkala bangun dan berjalan.

Secara amnya, pemulihan selepas phlebectomy agak mudah, dan pesakit hampir selalu sangat gembira dengan hasilnya, seperti yang dibuktikan dengan banyaknya tinjauan positif dan terima kasih kepada doktor. Kaki selepas rawatan berhenti sakit dan membengkak, dan kesan kosmetiknya sangat baik sehingga wanita kembali memakai pakaian dan tumit tinggi lagi.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kesan rawatan mungkin rosak akibat kesan sampingan anestesia (misalnya sakit kepala yang teruk). Selain itu, beberapa ulasan negatif dikaitkan dengan kelayakan dan pengalaman pakar bedah yang tidak mencukupi, jadi anda harus berhati-hati ketika memilih klinik.

Operasi penyingkiran vena adalah antara teknologi tinggi, seringkali memerlukan peralatan yang sangat mahal dan pakar bedah kelas tinggi, sehingga kosnya dapat mencecah dompet pesakit dengan serius. Walaupun kuota untuk phlebectomy tradisional telah dijaga, rawatan di bawah sistem insurans perubatan wajib masih boleh dilakukan, secara percuma, tetapi dalam kes ini pesakit mungkin akan beratur untuk mendapatkan rawatan, dan dia tidak akan mempunyai pilihan doktor. Operasi berteknologi tinggi hanya dikenakan bayaran..

Rawatan berbayar boleh dilakukan di institusi awam dan di klinik swasta. Rata-rata, phlebectomy berharga 25-30 ribu, tetapi mungkin lebih mahal, bergantung pada tahap klinik dan peraturan ahli phlebologist. Pembekuan laser, yang dilakukan hanya dengan bayaran, bahkan lebih mahal - sekitar 30-35 ribu. Dengan miniflebectomy, harga lebih berpatutan: rawatan akan menelan belanja kira-kira 10-12 ribu rubel.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis