Portal urat hati

Gerbang (portal) urat norma dan gangguan hati. Penyakit biasa. Kaedah untuk mengesan patologi dan kaedah untuk rawatannya.

Nama urat ini berasal dari perkataan "gerbang". Ia menggabungkan darah dari saluran pencernaan dan menyampaikannya ke hati. Di sana, darah disucikan dan dikembalikan ke aliran darah.

Tujuan urat portal

Vena portal bersama saluran gastrointestinal yang sama membentuk sistem portal. Ia boleh dipanggil lingkaran ketiga peredaran darah. Ia membersihkan plasma toksin dan produk degradasi..

Dua kapal memasuki pintu hati: arteri dan urat. Darah dari saluran ini memasuki tisu hati, yang berfungsi sebagai penapis, dan kemudian uratnya kembali lagi.

Sistem vena portal menghalang bahan berbahaya menyebar ke aliran darah. Sekiranya sistem ini tidak wujud, tubuh akan diracuni teruk oleh racun..

Gangguan urat portal

Ukuran vena portal yang sihat: panjang 6-8 cm, diameter 1.5 cm. Ketidakkonsistenan parameter kapal dengan petunjuk ini menunjukkan perkembangan patologi.

Dari patologi utama urat portal, seseorang dapat membezakan:

  1. Trombosis
  2. Cavernome
  3. Hipertensi
  4. Keradangan urat (Qatar)

Trombosis

Trombosis berlaku kerana:

  • kerosakan pada urat;
  • keradangan rongga peritoneum;
  • pembekuan darah yang lemah;
  • sirosis hati;
  • onkologi;
  • jangkitan.

Juga, penyakit ini boleh diwarisi..

Trombosis berterusan menyumbang kepada pengumpulan cecair di peritoneum, peningkatan limpa dan pengembangan uratnya. Boleh menyebabkan pendarahan dalaman.

  • muntah
  • gangguan usus;
  • kolik akut;
  • limpa membesar.

Cavernome

Cavernome - transformasi kavernosa vena portal. Ini banyak kapal kecil yang saling berkait antara satu sama lain. Mereka sedikit mengimbangi aliran darah di kawasan ini..

Sebagai peraturan, jika transformasi vena portal seperti ini dikesan pada anak, ia dikaitkan dengan kecacatan kelahiran.

Cavernoma pada orang dewasa menimbulkan penyakit hati.

Hipertensi portal

Hipertensi portal berlaku kerana tekanan darah tinggi dalam sistem vena portal. Gumpalan darah atau penyakit hati yang serius boleh memprovokasi..

Gejala hipertensi sistem vena portal:

  • gangguan saluran gastrousus;
  • berat di hipokondrium yang betul;
  • kulit dan membran mukus warna kuning;
  • limpa yang diperbesar;
  • urat varikos esofagus;
  • penurunan berat badan dan kelemahan.

Vena portal Qatar

Vena portal boleh menjadi radang, misalnya, semasa radang usus buntu akut. Suppuration semacam itu disebut pylephlebitis. Semasa pylephlebitis, tekanan darah meningkat.

Terdapat ancaman pendarahan intrakavitasi. Sekiranya jangkitan masuk ke tisu hati, penyakit kuning mungkin timbul.

Tidak ada tanda-tanda tertentu penyakit ini, jadi agak sukar untuk dikesan.

Dari tanda-tanda utama keradangan, seseorang dapat membezakan:

  • sakit
  • demam dan menggigil;
  • peluh tinggi;
  • tanda-tanda keracunan.

Kaedah untuk pengesanan dan penyiasatan patologi sistem vena portal

Kaedah termudah untuk mengenal pasti patologi urat portal adalah imbasan ultrasound (ultrasound). Ini adalah kaedah yang popular dan selamat yang tidak memerlukan kos yang besar..

Ultrasound-Doppler memungkinkan untuk melihat urat dalam gambar tiga dimensi, untuk menilai diameter lumennya dan intensiti darah yang melaluinya.

Color Doppler membantu mengenal pasti cavernoma.

Dengan bantuan MRI, penyebab transformasi dan gangguan dalam sistem portal ditentukan. Mereka juga mengkaji ukuran tisu dan organ..

Rawatan dan pencegahan penyakit pada sistem vena portal

Untuk rawatan trombosis dan vena varikos, terapi ubat digunakan dengan ubat-ubatan yang mengurangkan intensiti pembekuan darah.

Dalam proses keradangan, antibiotik digunakan..

Suntikan intravena sering digunakan untuk merawat penyakit ini..

Dalam bentuk penyakit yang lebih teruk dan maju, campur tangan pembedahan digunakan..

Penyakit sistem portal menyebabkan komplikasi teruk dan kematian seseorang. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa dengan pakar tepat pada waktunya dan mengikuti rawatan yang ditetapkan dengan tepat..

Penting juga untuk tidak melupakan pencegahan penyakit sistem portal: diet seimbang, senaman dan ketiadaan tabiat buruk.

Sistem urat portal

Vena portal, v. portae hepatis, mengumpul darah dari organ perut yang tidak berpasangan.

Ia terbentuk di belakang kepala pankreas akibat peleburan tiga urat: vena mesenterik inferior, v. mesenterica inferior, urat mesenterik unggul, v. mesenterica superior, dan urat splenik, v. splenica.

Vena portal dari tempat pembentukannya naik dan ke kanan, melewati bahagian atas duodenum dan memasuki ligamen hepatik-duodenum, melintasi antara daun yang terakhir dan sampai ke portal hati.

Dalam ketebalan ligamen, vena portal terletak dengan saluran empedu dan sista biasa, serta dengan arteri hepatik biasa dan sendiri sedemikian rupa sehingga saluran menempati kedudukan ekstrem di sebelah kanan, arteri di sebelah kiri, dan vena portal berada di belakang saluran dan arteri dan di antara mereka.

Di pintu hati, vena portal dibahagikan kepada dua cabang - kanan dan kiri, masing-masing, lobus kanan dan kiri hati.

Cawangan kanan, r. dexter, lebih lebar dari kiri; ia masuk melalui pintu hati ke dalam ketebalan lobus kanan hati, di mana ia dibahagikan kepada cabang anterior dan posterior, r. anterior et r. posterior.

Cawangan kiri, r. jahat, lebih panjang dari kanan; menuju ke sebelah kiri gerbang hati, pada gilirannya, dibahagikan kepada bahagian melintang, pars transversa, memberikan cabang ke cabang lobus ekor caudate, rr. caudati, dan bahagian pusar, menguraikan umbilicalis, dari mana cabang lateral dan medial berangkat, rr. laterales et mediales, ke dalam parenchyma lobus kiri hati.

Tiga urat: mesenterik inferior, mesenterik unggul dan splenik, yang mana v. portae dipanggil akar urat portal.

Di samping itu, vena portal mengambil urat gastrik kiri dan kanan, vv. gastricae sinistra et dextra, urat keusahawanan, v. prepylorica, urat umbilik, vv. paraumbilicales, dan urat pundi hempedu, v. cystica.

1. Vena mesenterik inferior, v. mesenterica inferior, mengumpul darah dari dinding bahagian atas rektum, kolon sigmoid dan kolon menurun dan dengan cabangnya sesuai dengan semua cabang arteri mesenterik bawah.

Ia bermula di rongga pelvis sebagai urat rektum unggul, v. rectalis superior, dan di dinding rektum dengan cabangnya dihubungkan dengan plexus vena rektum, plexus venosus rectalis.

Vena rektum unggul bergerak ke atas, melintasi saluran iliac anterior pada tahap sendi sacroiliac kiri dan menerima urat usus sigmoid, vv. sigmoideae yang mengikuti dari dinding kolon sigmoid.

Vena mesenterik inferior terletak secara retroperitoneally dan, menuju ke atas, membentuk busur kecil, cembung ke kiri. Mengambil urat kolon kiri, v. colica sinistra, vena mesenterik inferior menyimpang ke kanan, melintas segera ke kiri selekoh duodenum-kurus di bawah pankreas dan paling sering menyambung ke urat splenik. Kadang kala urat mesenterik inferior mengalir terus ke vena portal.

2. Urat mesenterik yang unggul, v. mesenterica superior, mengumpulkan darah dari usus kecil dan mesentery, cecum dan apendiks vermiform, kolon menaik dan melintang dan dari kelenjar getah bening mesenterik kawasan ini.

Batang urat mesenterik unggul terletak di sebelah kanan arteri dengan nama yang sama, dan cabangnya menyertai semua cabang arteri ini.

Vena mesenterik unggul bermula di kawasan sudut ileocecal, di mana ia disebut vena ileo-kolonik.

Iliac-Colonic Vein, v. ileocolica, mengumpulkan darah dari ileum terminal, apendiks (vena apendiks, v. appendicularis) dan cecum. Menuju ke atas dan ke kiri, urat ileo-kolon terus terus ke urat mesenterik yang unggul.

Vena mesenterik unggul terletak di akar mesentery usus kecil dan, membentuk lengkungan dengan tonjolan ke kiri dan bawah, mengambil rangkaian urat:

a) urat jejunum dan ileum, vv. jejunales et ileales, hanya 16 - 20, pergi ke mesentery usus kecil, di mana mereka mengiringi cawangan arteri usus kecil dengan cawangannya. Urat usus mengalir ke urat mesenterik yang unggul di sebelah kiri;

b) urat kolon kanan, vv. colicae dextrae, pergi secara retroperitoneally dari kolon menaik dan anastomose dengan urat usus-usus dan usus besar-usus;

c) urat kolon tengah, v. media colica, terletak di antara daun mesentery kolon melintang; dia mengumpul darah dari selekoh kanan kolon dan kolon melintang. Di kawasan selekoh kiri kolon anastomosis dengan urat usus kiri-kiri, v. colica sinistra, membentuk arked besar;

d) urat gastro-salnikovy kanan, v. gastroepiploica dextra, menyertai arteri eponim di sepanjang kelengkungan perut yang lebih besar; mengumpul darah dari perut dan omentum yang lebih besar; pada tahap pilorus mengalir ke urat mesenterik yang unggul. Sebelum infusi, diperlukan urat pankreas dan pankreatoduodenal;

e) urat pankreatoduodenal, vv. pancreaticoduodenales, mengulangi jalan arteri dengan nama yang sama, mengumpul darah dari kepala pankreas dan duodenum;

e) urat pankreas, vv. pankreas, berlepas dari parenkim kepala pankreas, memasuki vena pankreatoduodenal.

3. Urat splenik, v. splenica, mengumpulkan darah dari limpa, perut, pankreas dan omentum.

Ia terbentuk di kawasan gerbang limpa dari banyak urat yang muncul dari zat limpa.

Di sini urat splenik mengambil urat gastro-omental kiri, v. gastroepiploica sinistra, yang menyertai arteri dengan nama yang sama dan mengumpulkan darah dari perut, omentum, dan urat gastrik pendek, vv. gastrik berkembang biak membawa darah dari bahagian bawah perut.

Dari gerbang limpa, urat splenik diarahkan ke kanan di sepanjang pinggir atas pankreas, yang terletak di bawah arteri dengan nama yang sama. Ia melintasi permukaan anterior aorta tepat di atas arteri mesenterik superior dan bergabung dengan vena mesenterik unggul, membentuk vena portal.

Vena splenik menerima urat pankreas, vv. pankreas, terutamanya dari badan dan ekor pankreas.

Sebagai tambahan kepada urat-urat yang membentuk vena portal, urat berikut mengalir terus ke batangnya:

a) urat keusahawanan, v. prepylorica, bermula di kawasan pilorik perut dan menyertai arteri gastrik kanan;

b) urat gastrik, kiri dan kanan, v. gastrica sinistra et v. gastrica dextra, pergi ke kelengkungan perut yang lebih rendah dan menemani arteri gastrik. Di kawasan pilorus, urat pilorik mengalir ke dalamnya, di kawasan bahagian perut perut - urat esofagus;

c) urat simpul, vv. paraumbilicales (lihat Gambar. 829, 841), bermula di dinding perut anterior di sekitar cincin umbilik, di mana mereka anastomose dengan cabang-cabang dari vena epigastrik atas dan bawah yang dangkal dan dalam. Menuju ke hati sepanjang ligamen bulat hati, urat umbilik sama ada menyambung ke satu batang, atau mengalir ke vena portal di beberapa cabang;

g) urat pundi hempedu, v. cystica, mengalir ke vena portal secara langsung di hati.

Juga di kawasan ini di v. portae hepatis mengalirkan rangkaian urat kecil dari dinding vena portal itu sendiri, arteri hati dan saluran hati, serta urat dari diafragma, yang sampai ke hati di sepanjang ligamen sabit.

Patologi sistem portal hati

Vena portal hati adalah batang vena besar di mana darah dibersihkan. Tanpa vena portal, seseorang tidak dapat membayangkan detoksifikasi badan, atau fungsi normal organ pencernaan. Atas sebab ini, kekalahan kapal ini membawa akibat yang serius..

Struktur anatomi

"Gerbang hati" dilokalisasikan di tengah organ, di alur melintang yang dilalui oleh semua kapal. Terdapat juga vena portal, yang mengandungi banyak cabang dengan diameter yang berbeza. Tugas utama struktur ini adalah membersihkan darah dari bahan berbahaya.

Sistem portal hati manusia adalah jalan khas di mana darah mengalir - melalui usus, perut, pundi hempedu, limpa - di mana semua bahan toksik berkumpul. Inilah keistimewaan peredaran darah sistem portal: darah "berbahaya" mula membersihkan bagaimana ia boleh membahayakan tubuh. Vienna terbahagi kepada dua bahagian, sedikit sebelum sampai ke organ. Oleh kerana itu, jaringan kapal menutupi hati sepenuhnya.

Kemungkinan keadaan patologi

Biasanya, vena portal hati adalah 8-12 mm. Penyimpangan dari parameter ideal diiktiraf sebagai patologi. Disfungsi boleh berlaku kerana penyakit berikut:

Limfadenopati

Penyakit ini dicirikan oleh pembentukan kelenjar getah bening berhampiran pintu hati. Selalunya ini menjadi gejala barah. Faktor yang memprovokasi penyakit ini juga boleh menjadi jangkitan dan, sebagai akibatnya, keradangan. Limfadenopati, berkembang di pintu hati, adalah tanda patologi serius. Semasa perkembangan penyakit pada manusia, suhu meningkat, berat badan menurun, dan ciri khas penyakit hati muncul.

Trombosis

Trombosis vena portal portal adalah trombosis dinding saluran darah dengan gumpalan darah, yang menghalang pergerakan darah. Sekiranya keadaan ini tidak diperbetulkan, tahap tekanan di dalam urat menjadi lebih tinggi, yang menyebabkan hipertensi jenis portal. Penyakit ini diprovokasi oleh sirosis hati, jangkitan, tumor atau keradangan saluran gastrointestinal.

Hipertensi portal

Dengan penyakit ini, peningkatan tahap tekanan terus disimpan di vena portal kerana pelanggaran aliran darah, yang pada masa depan dapat menyebabkan perkembangan komplikasi. Menurut piawaian, penunjuk ini mestilah RT 7-10 mm. Seni. Peningkatan had ini oleh beberapa unit adalah alasan untuk mendiagnosis hipertensi portal.

Penyakit berikut boleh menimbulkan patologi:

  • sirosis;
  • sindrom trombotik;
  • hepatitis;
  • penyakit jantung.

Antara gejalanya adalah rasa tidak selesa di bawah tulang rusuk kiri, penurunan berat badan yang tajam, menguning kulit. Di samping itu, saiz limpa meningkat.

Cavernoma

Dengan cara lain, penyakit ini disebut transformasi kavernosa. Ini adalah keadaan patologi kongenital pada urat hati. Cavernoma muncul di urat - pengumpulan saluran kecil yang mengganggu pergerakan darah.

Selalunya, selari dengan patologi ini, hipertensi portal berkembang. Pada orang tua, satu masalah sering kali timbul kerana kekurangan gejala yang jelas. Tubuh cuba mengatasi penyakit itu sendiri, jadi seseorang sering tidak merasakan apa-apa manifestasi. Dia hanya dapat merasa sedikit pening, migrain, kemerosotan kesihatan secara umum.

Pylephlebitis

Penyakit ini adalah keradangan pada vena portal yang bersifat purulen. Pylephlebitis biasanya berkembang kerana bentuk apendisitis akut, yang, tanpa rawatan, memprovokasi kematian tisu organ. Pesakit mengalami demam atau menggigil, mual dan muntah, sakit perut, pendarahan dalaman, penyakit kuning. Kajian di hospital menunjukkan peningkatan jumlah sel darah putih, yang menunjukkan keradangan purulen.

Sebab pembangunan

Untuk setiap penyakit, beberapa sebab adalah ciri. Sering kali bahawa sumber penyakit yang tepat tidak dapat dikenal pasti. Tetapi, sebagai peraturan, keadaan patologi vena portal disebabkan oleh faktor berikut:

  • ketumbuhan;
  • ketidakseimbangan hormon dan fungsi tiroid;
  • apendiks;
  • sirosis;
  • jangkitan
  • kecederaan
  • patologi kongenital.

Perhatian! Selalunya berlaku bahawa satu patologi yang tidak dapat dirawat boleh mencetuskan penyakit serius yang lain..

Gejala penyakit vena portal

Semua proses patologi adalah akut dan kronik. Dalam kedua bentuk penyakit ini, norma ukuran vena portal hati dapat berbeza-beza. Penampilan akut dicirikan oleh manifestasi berikut:

  • sakit di bahagian perut;
  • haba;
  • limpa yang diperbesar;
  • loya;
  • muntah
  • cirit-birit.

Sekiranya penyakit itu kronik, mungkin tidak ada gejala. Dalam kes ini, penyakit ini didiagnosis hanya dengan pemeriksaan umum..

Prosedur diagnostik

Ultrasound diiktiraf sebagai kaedah diagnostik utama untuk patologi vena portal hati. Di samping itu, banyak kaedah lain digunakan yang tidak wajib dan hanya berlaku jika perlu..

  • Hepatomanometri. Kajian ini membantu menentukan tekanan pada parenkim hati. Normalnya berbeza dari 80 hingga 150 mm.
  • Splenomanometri. Prosedurnya adalah untuk menentukan tahap tekanan pada urat..
  • Ultrasound Doppler. Dopplerometry biasanya dilakukan dengan imbasan ultrasound. Dengan menggunakan kaedah ini, kelajuan aliran darah dan arahnya dikesan. Keadaan patologi dipertimbangkan jika ia mundur "dari badan". Juga, diagnosis dapat mengesan tahap tekanan di hati. Selalunya kaedah ini ditetapkan untuk wanita hamil dan bayi yang baru lahir, kerana praktikalnya tidak berbahaya..
  • Portomanometri. Kaedah diagnostik ini bukan sahaja menunjukkan tahap tekanan, tetapi juga membolehkan anda membuat sinar-X aliran darah portal.
  • Slenoportografi. Prosedur ini dilakukan untuk mengkaji kapal sistem portal menggunakan sinar-x.
  • Hepatovenografi. Kaedah pengesanan kontras pembekuan darah di urat.
  • Arteriografi selektif. Membolehkan anda merakam rangkaian vaskular menggunakan sinar-x.
  • CT dan MRI. Mampu mengesan kelenjar getah bening yang meradang di hati, barah.
  • Venografi Kajian ini adalah subtipe angiografi yang digunakan untuk mendiagnosis keadaan saluran darah.

Setiap jenis kajian, satu atau lain cara, memberikan penilaian aliran darah di hati. Bagi doktor, maklumat ini diperlukan, kerana itulah asas diagnosis.

Kaedah rawatan

Rawatan mesti dijalankan secara komprehensif, dan pilihan arah bergantung pada keparahan patologi, kehadiran komplikasi dan kesihatan umum pesakit. Kaedah utama adalah terapi ubat dan pembedahan. Ubat berikut digunakan untuk pembetulan ubat penyakit vena portal:

  1. Antikoagulan. Mencegah pembekuan darah, meningkatkan peredaran darah di saluran.
  2. Thrombolytics. Menyumbang kepada pergerakan darah yang lebih baik melalui saluran, membantu penyerapan semula pembekuan darah yang ada.

Sekiranya keadaan pesakit bertambah buruk, atau ubat tidak berdaya, campur tangan pembedahan digunakan. Pakar boleh menetapkan angioplasti (membuka arteri yang terkena penyakit) atau trombolisis (melarutkan gumpalan darah menggunakan ubat yang disuntik ke dalam darah).

Penting untuk mengetahui! Operasinya boleh menyebabkan pendarahan pada urat yang melalui esofagus dan menyebabkan perkembangan iskemia. Oleh itu, pelantikannya mesti mempunyai alasan yang baik.

Kemungkinan komplikasi

Antara komplikasi utama patologi urat hati adalah peralihan penyakit ke bentuk kronik. Dalam kes ini, menjadi sangat sukar untuk menyembuhkan penyakit ini. Akibat lain adalah supurasi, jangkitan pada aliran darah, jangkitan. Proses ini sangat sukar untuk dihentikan..

Perlu diingat bahawa penyakit vena portal sangat serius dan oleh sebab itu perlu berjumpa pakar segera setelah munculnya rasa tidak selesa dan sakit di hati. Di samping itu, doktor mengesyorkan pemeriksaan penuh sekurang-kurangnya sekali atau dua kali setahun untuk mengecualikan kemungkinan patologi.

Vena portal hati: patologi dan rawatan

Hati adalah organ yang kompleks namun penting yang melakukan banyak fungsi dan bertanggungjawab untuk operasi lebih dari satu sistem badan. Saluran darah yang memasuki kawasan pedalaman ini juga sangat penting. Mereka bukan sahaja membekalkan organ dengan darah, mereka juga merupakan salah satu komponen utama dari keseluruhan struktur peredaran tubuh manusia. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui struktur sistem kapal ini, fungsinya, untuk memahami bagaimana patologi yang berkaitan dengan urat diakui, dan bagaimana mereka dirawat. Untuk mengenal pasti mereka tepat waktu dan menjalani terapi tepat pada masanya.

Sistem portal hati

Di manakah portal atau vena portal berada? Anatomi adalah seperti berikut: dua saluran darah besar "disambungkan" ke hati, urat hepatik - vena portal dan arteri hepatik - "mengalir" ke dalam organ. Yang terakhir membawa darah ke hati yang diperkaya dengan oksigen dan semua nutrien yang diperlukan. Menurut beberapa laporan, dengan cara ini tubuh menerima sekitar seperempat dari jumlah bekalan darah ke badan ini, menurut sumber lain - sekitar 30 peratus. Cukup banyak jumlah cecair penting ini sehingga hati cukup tepu dengan bahan yang diperlukan dan terus berfungsi, memastikan pengoperasian semua sistem yang berkaitan.

Vena portal hati (ia juga disebut vena portal) - di sepanjang "terowong" ini bahagian darah yang lebih besar masuk ke organ, sekitar 70 peratus (menurut sumber lain - hingga 75). Dan inilah darah yang perlu ditapis oleh tubuh manusia. Vena portal "membawa" darah vena ke dalam hati, yang berasal dari hampir semua organ sistem pencernaan - usus (tebal dan nipis), perut, pankreas, limpa... Sebaik sahaja darah ini, yang terkumpul di dalam usus, semua bahan berbahaya yang diterima sejak yang lalu masa dalam badan dengan cara apa pun, datang ke hati, maka penapis semula jadi tubuh manusia dihidupkan. Tisu hati bertindak seperti penyerap, menyerap semua "kekotoran" yang disertakan dengan darah, dan kemudian menghantarnya sudah disaring dan selamat untuk organ dan sistem.

Bagaimana ini berlaku? Vena portal di pintu masuk hati terbahagi kepada cabang (kanan dan kiri), struktur darah yang lebih kecil, venula, berlepas dari masing-masing. Venules menembusi tisu organ sepenuhnya di dalam dan di luar. Melaluinya, darah mencapai hepatosit - sel khas hati, di dalamnya ia dibersihkan, dan kembali ke aliran darah. Semua perkara di atas adalah sistem vena portal hati dan peringkat utama kerjanya.

Akar dari vena portal hati

Secara anatomi, kapal ini mempunyai struktur yang agak rumit. Akar vena adalah saluran dari mana ia terbentuk ke pintu hepatik, di mana darah mengalir dari mereka. Terdapat tiga daripadanya: mesenterik yang unggul dan rendah diri, dan juga splenik. Vena mesenterik yang unggul membawa ke darah portal dari usus, perut dan pankreas, dan vena mesenterik inferior juga dari bahagian usus yang berlainan. Vena splenik membekalkan darah dari limpa, salah satu sektor perut dan limpa.

Punca patologi

Tetapi kebetulan sistem ini tidak berfungsi. Doktor membezakan penyakit utama yang memberi kesan buruk kepada vena portal hati:

  1. Aplosia kongenital - ketiadaan organ atau kapal atau serpihannya secara lengkap atau separa.
  2. Stenosis kongenital - penyempitan kapal yang tidak normal.
  3. Aneurisma - kecacatan kongenital atau yang diperoleh di dinding kapal, jaraknya, kerana aliran darah meningkat terlalu banyak.
  4. Hiperplasia regeneratif nodular - pembentukan pelbagai nodul.
  5. Trombosis dan darah tinggi.

Mengapa pesakit mendapat diagnosis tertentu yang berkaitan dengan sistem vena portal dalam rekod perubatan mereka? Patologi boleh menjadi kongenital, dan alasan dalam kes ini sukar dikenal pasti. Mereka boleh menjadi apa sahaja - dari ekologi yang buruk hingga keturunan, gaya hidup orang tua yang salah atau semacam mutasi gen. Trauma atau penyakit hati juga boleh menyebabkan penyakit ini..

Tetapi trombosis vena portal portal hati dianggap sebagai patologi paling serius pada sistem kapal ini. Nama itu tersendiri: penyakit ini disebabkan oleh munculnya gumpalan darah, yang sebahagian atau sepenuhnya dapat menyekat saluran darah yang besar dan penting ini (gumpalan darah dapat muncul di tempat yang berlainan - di vena di dalam organ atau di tempat ia mengalir ke hati). Diameter aliran darah menyempit, dan mungkin ditutup sepenuhnya, dan bukan sahaja aliran darah ke hati, sistem peredaran darah umum seseorang terganggu.

Sejumlah faktor boleh menyebabkan trombosis:

  1. Trombosis mungkin merupakan akibat atau tahap tromboflebitis seterusnya. Dia, pada gilirannya, juga dapat turun-temurun, kongenital atau diperoleh sepanjang hayat..
  2. Penyakit hati yang teruk seperti sirosis.
  3. Diagnosis yang berkaitan dengan keradangan sistem pencernaan dan buah pinggang.
  4. Neoplasma onkologi dalam usus.
  5. Kecederaan mekanikal peritoneum atau campur tangan pembedahan di bahagian dalam, dilakukan dengan buruk, dengan pelanggaran.
  6. Jangkitan virus, seperti tuberkulosis atau sitomegalovirus.
  7. Pada anak-anak, penyebab perkembangan penyakit ini mungkin adalah infeksi yang diperkenalkan dengan memotong tali pusat (pada bayi baru lahir), atau jangkitan yang diperkenalkan semasa pembuangan apendiks.
  8. Kadang-kadang trombosis urat hepatik boleh memprovokasi penggunaan kontraseptif hormon yang berpanjangan. Terutama, wanita pada usia 40+ berisiko. Kehamilan yang rumit juga boleh menjadi penyebabnya..

Gambar klinikal

Gejala yang dialami seseorang ketika dia mengalami trombosis vena hepatik adalah seperti berikut. Pesakit merasakan ketidakselesaan yang teruk di peritoneum, terutama di sebelah kanan. Sensasi ini secara beransur-ansur berubah menjadi kesakitan. Juga, patologi ini disertai dengan loya, sering dengan muntah yang teruk, cirit-birit yang tidak terkawal atau, sebaliknya, sembelit yang berpanjangan. Dengan semua ini, pesakit boleh meningkatkan suhu badan hingga nilai kritikal dan pendarahan dari rektum dan dubur boleh terbuka.

Selalunya, trombosis hepatik mungkin dikelirukan dengan patologi berbahaya yang lain, seperti hipertensi portal. Sesungguhnya, doktor mengatakan bahawa sekiranya trombosis berubah menjadi kronik, gumpalan darah (atau gumpalan darah) tidak menyekat saluran vena sepenuhnya, dan aliran darah, walaupun tidak sepenuhnya, tetap ada. Kemudian ada gejala yang serupa dengan tanda yang membezakan pengembangan kapal.

Penyebab pembesaran urat hepatik

Anatomi penyakit ini adalah seperti berikut: dalam vena portal, faktor (atau lebih daripada satu) meningkatkan tekanan dengan ketara. Kadar pendedahan ke dinding kapal meningkat kadang-kadang, dan mereka tidak dapat menahan beban. Sekiranya tekanan normal, maka indikator ditunjukkan dalam jarak sepuluh milimeter merkuri. Peningkatan indikator walaupun oleh beberapa unit sudah menjadi patologi.

Kemudian saiz urat meningkat, tuberkel dan urat muncul di atasnya. Ini adalah hipertensi portal. Sejenis urat varikos. Tetapi jika vena varikos berlaku pada urat bahagian bawah kaki, maka hipertensi portal mempengaruhi urat portal.

Sebab mengapa saiz kapal meningkat, dan hipertensi berlaku:

  1. Hipertensi boleh disebabkan oleh trombosis vena (baik hati dan saluran darah dari visera lain).
  2. Ukuran kapal meningkat kerana diagnosis hepatik yang teruk - keradangan, hepatitis dari kelas yang berlainan, sirosis.
  3. Kegagalan metabolik.
  4. Patologi jantung, baik yang diperoleh dan kongenital, juga boleh mempengaruhi ukuran saluran hati..

Diagnostik

Kenal pasti trombosis dan hipertensi, serta patologi vena portal lain yang tidak berbahaya di sepanjang ultrasound. Anatomi melibatkan ukuran tertentu saluran darah, yang merupakan ciri orang sihat yang normal.

Semasa imbasan ultrasound, doktor melihat perubahan pada corak vaskular organ. Vena kelihatan membesar dalam kajian ini. Lebih-lebih lagi, ukurannya berbeza-beza dengan hipertensi dan trombosis.

Semasa mendiagnosis patologi vena portal, ultrasound Doppler digunakan, serta ultrasound tiga dimensi atau bahkan empat dimensi. Sebilangan besar doktor uzist memperhatikan ukuran keratan rentas vena portal di pintu masuk hati. Sebaik-baiknya, ia mesti ditunjukkan oleh 13 milimeter. Segala yang lain - penyimpangan yang menunjukkan kehadiran patologi.

Di samping itu, jika kajian menunjukkan fokus peningkatan kepadatan aliran darah di urat, maka doktor mungkin akan mendiagnosis trombosis. Peningkatan diameter kapal dan pada masa yang sama pengumpulan cecair di peritoneum jelas menunjukkan hipertensi.

Rawatan dan prognosis

Terapi patologi bahan letupan terbahagi kepada beberapa jenis. Dan doktor yang hadir menetapkan rawatan bergantung kepada kerumitan dan pengabaian diagnosis.

Sekiranya doktor menyimpulkan bahawa bentuk penyakit ini belum mencapai titik kritikal, pesakit diberi terapi ubat. Pesakit diberi ubat yang dapat "memecahkan" gumpalan darah, memperbaiki aliran darah, menguatkan dinding saluran darah (jika perubahan yang tidak dapat dipulihkan belum terjadi di dalamnya).

Apabila penyakit itu sudah dimulakan, dan terapi belum diterapkan tepat pada waktunya, satu-satunya jalan keluar adalah pembedahan pembedahan. Pakar bedah vaskular melakukan pengembangan paksa dinding kapal, penyingkiran pembekuan darah, jika perlu, pembedahan pintasan.

Sekiranya patologi bahan letupan dikesan tepat pada waktunya, dan pesakit diberi terapi yang cukup kompleks tepat pada waktunya, terdapat prognosis yang baik. Mungkin bukan pemulihan sepenuhnya, tetapi sekurang-kurangnya untuk menstabilkan keadaan dan mengurangkan risiko pemburukan. Sekiranya pengabaian penyakit dan kekurangan rawatan, urat mungkin tersumbat, atau pendarahan di peritoneum mungkin berlaku. Dan akibatnya tidak dapat diperbaiki - termasuk, sebelum kematian.

Sistem gerbang

Ensiklopedia Soviet Hebat. - M.: Ensiklopedia Soviet. 1969-1978.

Lihat apa "Sistem gerbang" dalam kamus lain:

SISTEM GATE - sistem vaskular yang terbentuk oleh urat yang hancur di organ menjadi kapilari, kemudian kemudian berkumpul kembali menjadi urat yang meninggalkan organ. B. s. makan di hati, buah pinggang, kelenjar adrenal, kelenjar pituitari. Di semua vertebrata, vena portal hati berasal dari...... Kamus Ensiklopedik Biologi

SISTEM GATE - Peredaran darah mengalirkan darah antara dua urat, dan bukan antara arteri dan urat. Sistem portal hati (pada manusia, vertebrata dan lancelet) menyediakan pemendapan nutrien (glikogen), peneutralan produk metabolik toksik;...... Kamus Ensiklopedik Besar

sistem portal - peredaran darah, mengalirkan darah antara dua urat, dan bukan antara arteri dan urat. Sistem portal hati (pada manusia, vertebrata dan lancelet) menyediakan pemendapan nutrien (glikogen), peneutralan produk metabolik toksik;...... Kamus Ensiklopedik

SISTEM GATE - peredaran darah, mengalirkan darah antara dua urat, dan bukan antara arteri dan urat. B. s. hati (pada manusia, vertebrata dan lancelet) menyediakan pemendapan pitat. bahan (glikogen), peneutralan produk metabolik toksik; B. s. buah pinggang (dalam...... Sains semula jadi. Kamus ensiklopedik

DoorHan - Halaman ini memerlukan semakan yang besar. Mungkin ia perlu diubah, ditambah atau ditulis semula. Penjelasan mengenai sebab dan perbincangan di halaman Wikipedia: Ke arah peningkatan / 22 Mei 2012. Tarikh penetapan untuk penambahbaikan 22 Mei 2012... Wikipedia

SISTEM DARAH - SISTEM DARAH, kompleks rongga dan saluran yang digunakan untuk menyebarkan cecair yang mengandungi terutamanya nutrien dan oksigen ke seluruh badan dan untuk mengekstrak produk metabolik dari bahagian-bahagian tertentu badan, yang kemudian menjadi...... Ensiklopedia perubatan besar

Alutech - Artikel atau bahagian ini mempunyai watak iklan yang jelas. Ini tidak mematuhi peraturan Wikipedia. Anda boleh membantu projek dengan membetulkan teks mengikut cadangan gaya Wikipedia... Wikipedia

ANATOMI PERBANDINGAN - juga disebut morfologi komparatif, ia adalah kajian mengenai undang-undang struktur dan perkembangan organ dengan membandingkan pelbagai jenis makhluk hidup. Data perbandingan anatomi adalah asas klasifikasi biologi tradisional. Di bawah morfologi... Ensiklopedia Collier

Sistem peredaran darah - dalam tubuh haiwan dan manusia, sistem saluran darah dan rongga di mana darah atau hemolimf beredar. Oleh K. sel dan tisu badan dibekalkan dengan nutrien dan oksigen dan dibebaskan dari produk...... Ensiklopedia Soviet Hebat

Garis besar umum1 - Vertebrata dicirikan oleh adanya kerangka paksi dalaman, simetri badan dua hala (dua sisi), susunan ciri sistem organ utama, dua pasang anggota badan, struktur dua lapisan inti, tertutup...... Ensiklopedia Biologi

Vena portal hati dan patologinya

Vena portal hati (BB, portal vein) adalah batang besar ke mana darah mengalir dari limpa, usus dan perut. Kemudian ia bergerak ke hati. Organ ini memberikan penyucian darah, dan sekali lagi masuk ke saluran umum.

Sistem urat portal

Struktur anatomi vena portal adalah kompleks. Batangnya mempunyai banyak cabang ke venula dan saluran darah lain dengan pelbagai diameter. Sistem portal adalah lingkaran aliran darah yang lain, tujuannya adalah untuk membersihkan plasma darah dari produk pembusukan dan komponen toksik.


Sejumlah penyakit tercermin dalam perubahan aliran darah melalui sistem vena portal.

Dimensi urat portal yang berubah membolehkan anda mendiagnosis patologi tertentu. Panjang normalnya ialah 6-8 cm, dan diameternya tidak lebih dari 1.5 cm.

Kemungkinan patologi

Selalunya, patologi urat portal berikut dijumpai:

  • trombosis;
  • hipertensi portal;
  • transformasi kavernosa;
  • pylephlebitis.

Trombosis BB

Trombosis vena portal adalah patologi serius, di mana pembekuan darah terbentuk di lumennya, mencegah aliran keluarnya setelah pembersihan. Sekiranya tidak dirawat, peningkatan tekanan vaskular didiagnosis. Akibatnya, hipertensi portal berkembang..

Sebab utama pembentukan patologi biasanya:

  • sirosis hati;
  • barah gastrousus;
  • keradangan urat umbilik semasa penempatan kateter pada bayi;
  • keradangan sistem pencernaan;
  • kecederaan dan pembedahan limpa, hati, pundi hempedu;
  • gangguan pendarahan;
  • jangkitan.

Penyebab trombosis yang jarang berlaku termasuk: tempoh kehamilan, penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan. Gejala penyakit ini termasuk: sakit teruk, mual, berakhir dengan muntah, gangguan dyspeptik, demam, pendarahan hemoroid (kadang-kadang).

Gejala berikut adalah tipikal untuk bentuk trombosis kronik yang progresif, dengan pemeliharaan sebahagian dari patensi vena portal: pengumpulan cecair di rongga perut, limpa yang membesar, rasa sakit / berat di hipokondrium kiri, pengembangan urat esofagus, yang meningkatkan risiko pendarahan.


Ekokogram adalah salah satu kaedah penyelidikan yang digunakan.

Cara utama untuk mendiagnosis trombosis adalah imbasan ultrasound. Pada monitor, bekuan darah didefinisikan sebagai pembentukan hiperechoik (padat) yang memenuhi lumen vena dan cabang. Gumpalan darah kecil dikesan semasa ultrasound endoskopi. Teknik CT dan MRI dapat mengenal pasti punca sebenar patologi dan mengenal pasti patologi bersamaan.

Penting! Dopplerometry menunjukkan ketiadaan aliran darah sepenuhnya di zon pembentukan trombus.

Transformasi kavernous

Patologi berkembang dengan latar belakang malformasi kongenital urat - penyempitan, ketiadaan lengkap / separa. Dalam kes ini, cavernoma dijumpai di kawasan batang vena portal. Ini mewakili banyak kapal kecil, yang untuk mengatasi pelanggaran peredaran darah sistem portal.

Transformasi kavernosa yang dikesan pada masa kanak-kanak adalah tanda gangguan kongenital struktur sistem vaskular hati. Pada orang dewasa, pembentukan kavernosa menunjukkan perkembangan hipertensi portal yang disebabkan oleh hepatitis atau sirosis.

Sindrom Hipertensi Portal

Hipertensi portal adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh peningkatan tekanan dalam sistem portal. Menjadi penyebab pembekuan darah. Norma tekanan fisiologi pada vena portal tidak lebih tinggi daripada 10 mm Hg. Seni. Meningkatkan penunjuk ini sebanyak 2 atau lebih unit menjadi alasan untuk diagnosis hipertensi portal.

Faktor-faktor yang memprovokasi patologi adalah:

Gejala dan rawatan penyakit hati

  • sirosis hati;
  • trombosis urat hepatik;
  • hepatitis pelbagai asal usul;
  • patologi jantung yang teruk;
  • gangguan metabolik;
  • trombi urat splenik dan vena portal.

Gambaran klinikal hipertensi portal adalah seperti berikut: gejala dyspeptik; berat di hipokondrium kiri, penyakit kuning, penurunan berat badan, kelemahan umum.

Tanda ciri sindrom adalah peningkatan jumlah limpa. Penyebabnya adalah kesesakan vena. Darah tidak dapat meninggalkan badan kerana penyumbatan urat limpa. Selain splenomegali, terdapat pengumpulan cecair di rongga perut, serta vena varikos pada esofagus bawah.


Diagnosis ultrabunyi membolehkan anda membezakan patologi

Semasa kajian ultrasound, hati dan limpa yang membesar, pengumpulan cecair dikesan. Ukuran urat portal dan aliran darah dianggarkan menggunakan dopplerografi. Hipertensi portal dicirikan oleh peningkatan diameternya, serta pengembangan urat mesenterik dan splenik yang unggul.

Pylephlebitis

Di antara proses keradangan, tempat utama adalah keradangan purulen pada vena portal - pylephlebitis. Faktor yang memprovokasi adalah apendisitis akut. Sekiranya tidak dirawat, nekrotisasi tisu hati berlaku, mengakibatkan kematian seseorang.

Penyakit ini tidak mempunyai gejala khas. Gambaran klinikalnya adalah seperti berikut:

  • panas terik; menggigil;
  • tanda-tanda keracunan muncul;
  • sakit perut yang teruk;
  • pendarahan dalaman pada urat esofagus dan / atau perut;
  • penyakit kuning yang disebabkan oleh kerosakan pada parenkim hati.

Kajian makmal menunjukkan peningkatan kepekatan leukosit, peningkatan kadar pemendapan eritrosit. Pergeseran penunjuk sedemikian menunjukkan keradangan purulen akut. Sahkan diagnosis hanya dengan bantuan ultrasound, MRI dan CT.

Gejala patologi urat portal dan kemungkinan komplikasi

Penyakit ini berlanjutan dalam bentuk akut dan kronik, yang mempengaruhi gejala semasa. Gejala berikut adalah khas untuk bentuk akut: perkembangan sakit perut yang teruk, peningkatan suhu badan hingga tahap yang signifikan, demam, peningkatan jumlah limpa, perkembangan mual, muntah, cirit-birit.

Gejala berkembang secara serentak, yang menyebabkan kemerosotan teruk pada keadaan umum. Kronik penyakit ini berbahaya dengan tidak adanya gejala sepenuhnya. Penyakit ini didiagnosis secara tidak sengaja semasa imbasan ultrasound rutin..


Sekiranya tidak ada terapi yang mencukupi, perkembangan iskemia usus tidak dikecualikan, yang dinyatakan dalam kematian jaringannya akibat penyumbatan saluran mesenterik

Ketiadaan gejala patologi menyebabkan permulaan mekanisme pampasan. Untuk melindungi daripada kesakitan, loya dan manifestasi lain, tubuh memulakan proses vasodilasi - peningkatan diameter arteri hepatik dan pembentukan cavernoma.

Walaupun pesakit semakin memburuk, gejala tertentu berkembang: kelemahan, gangguan selera makan. Bahaya khusus bagi manusia adalah hipertensi portal. Ia dicirikan oleh perkembangan asites, peningkatan urat saphenous yang terletak di dinding perut anterior, serta vena varikos esofagus.

Tahap trombosis kronik dicirikan oleh keradangan pada vena portal. Gejala keadaan mungkin termasuk:

  • sakit perut yang kusam dan berterusan;
  • suhu subfebril yang tahan lama;
  • hati dan limpa yang membesar.

Penting! Vena varikos esofagus boleh menyebabkan pendarahan dalaman.

Langkah-langkah diagnostik

Teknik diagnostik utama untuk mengesan perubahan pada vena portal tetap menjadi ultrasound. Kajian ini dapat diresepkan kepada wanita dalam kedudukan, kanak-kanak dan pesakit tua. Dopplerometry, digunakan bersamaan dengan ultrasound, membantu menilai kelajuan dan arah aliran darah. Kebiasaannya, ia harus dihalakan ke arah badan.

Dengan perkembangan trombosis, pembentukan heterogen hyperechoic (padat) dikesan di lumen kapal. Ia dapat mengisi kedua lumen kapal dan bertindih hanya sebahagiannya. Dalam kes pertama, pergerakan darah berhenti sepenuhnya.


Salah satu patologi umum saluran hati

Dengan perkembangan sindrom hipertensi portal, pengembangan lumen vaskular dikesan. Sebagai tambahan, doktor mendedahkan hati yang membesar, pengumpulan cecair. Dopplerografi akan menunjukkan penurunan dalam halaju aliran darah.

Tanda kemungkinan hipertensi portal adalah gua. Pesakit wajib menetapkan FGDS untuk menilai keadaan anastomosis esofagus. Sebagai tambahan, esofagoskopi dan radiologi esofagus dan perut mungkin disyorkan..

Selain imbasan ultrasound, teknik tomografi yang dikira dengan agen kontras dapat digunakan. Kelebihan CT adalah visualisasi parenkim hati, kelenjar getah bening dan formasi lain yang terletak berdekatan.

Angiografi adalah teknik yang paling tepat untuk mendiagnosis trombosis vena portal. Kajian instrumental dilengkapi dengan ujian darah. Petunjuk leukosit, enzim hati, bilirubin mempunyai kepentingan klinikal..

Rawatan patologi

Rawatan penyakit ini melibatkan pendekatan bersepadu dan merangkumi penggunaan ubat-ubatan, campur tangan pembedahan. Terapi ubat merangkumi perkara berikut:

  • persediaan dari kumpulan antikoagulan - mencegah pembentukan gumpalan darah dan meningkatkan patensi vaskular;
  • trombolitik - melarutkan pembekuan darah yang ada, membebaskan lumen vena portal.


Persiapan ditetapkan oleh doktor yang hadir, berdasarkan gejala semasa

Sekiranya tidak ada hasil terapi dari terapi ubat terpilih, seseorang ditetapkan rawatan pembedahan. Angioplasti transhepatik atau trombolisis dapat dilakukan..

Komplikasi utama rawatan pembedahan adalah pendarahan urat esofagus dan perkembangan iskemia usus. Sebarang patologi vena portal hati adalah keadaan serius yang memerlukan pelantikan terapi yang mencukupi.

Vena portal: fungsi, struktur sistem peredaran portal, penyakit dan diagnosis

Vena portal (BB, portal vein) adalah salah satu batang vaskular terbesar di tubuh manusia. Tanpa itu, fungsi normal sistem pencernaan dan detoksifikasi darah yang mencukupi adalah mustahil. Patologi kapal ini tidak disedari, menyebabkan akibat yang serius.

Sistem vena portal portal hati mengumpul darah dari perut. Kapal terbentuk dengan menghubungkan urat mesenterik dan splenik yang unggul dan inferior. Pada sesetengah orang, urat mesenterik inferior mengalir ke vena splenik, dan kemudian hubungan urat mesenterik dan splenik unggul membentuk batang BB.

Ciri-ciri bekalan darah ke hati

Sistem sedemikian adalah rangkaian tambahan peredaran vena, yang melakukan fungsi membersihkan plasma unsur surih berbahaya.

Bahagian ini terbentuk dari batang vaskular besar yang menghubungkan berhampiran hati. Melalui urat mesenterik, darah mengalir dari usus, arteri splenik menjauh dari perut, pankreas. Di pintu hati, kapal utama dibahagikan kepada dua cabang yang mengangkut darah di sepanjang lobus kiri dan kanan. Mencapai lobus hepatik, urat menjalarnya di sekitar pinggiran, kemudian masuk ke dalam badan. Selepas rawatan dengan hepatosit, darah dihantar ke vena pusat kedua lobus. Pembuluh seperti itu digabungkan menjadi satu yang lebih besar, memindahkan darah dari hati.

Dimensi vena portal berbeza akibat pelbagai patologi. Panjang kapal seperti itu biasanya sepadan dengan 6-8 cm, ketebalan lumen mencapai 1.5 cm.

Sistem vena portal diasingkan dari kolam vaskular lain. Apabila masalah timbul dengan hemodinamik di bahagian sistem peredaran darah ini, kapal lain diaktifkan untuk peredaran normal. Tetapi mereka tidak dapat mengalirkan darah yang diperlukan melalui diri mereka sendiri. Oleh itu, pekerjaan mereka terhad. Tubuh dapat mengimbangi kesukaran bekalan darah sebahagiannya dengan parenkim hepatik atau penyumbatan urat portal.

Tekanan di dalam kapal meningkat, darah mula beredar melalui anastomosis, vena cava mengalir.

Sumber darah

Arteri (sekitar 30%) berasal dari aorta perut melalui arteri hepatik. Ia perlu untuk fungsi normal hati, untuk melakukan fungsi yang kompleks.

Di pintu hati, arteri terbahagi kepada dua cabang: pergi ke kiri membekalkan lobus kiri, ke kanan - kanan.

Dari sebelah kanan, ia lebih besar, dahan daun ke pundi hempedu. Kadang-kadang cabang ke lobus persegi berlepas dari arteri hepatik.

Vena (kira-kira 70%) memasuki vena portal, yang dikumpulkan dari usus kecil, usus besar, rektum, perut, pankreas, limpa. Ini menjelaskan peranan biologi hati bagi manusia: bahan berbahaya, racun, ubat, dan produk yang diproses berasal dari usus untuk meneutralkan dan menyahaktifkan.

Arteri hati

Vena (kira-kira 70%) memasuki vena portal, yang dikumpulkan dari usus kecil, usus besar, rektum, perut, pankreas, limpa. Ini menjelaskan peranan biologi hati bagi manusia: bahan berbahaya, racun, ubat, dan produk yang diproses berasal dari usus untuk meneutralkan dan menyahaktifkan.

Kemungkinan penyakit

Kami menyenaraikan patologi biasa:

  1. Hipertensi portal.
  2. Pylephlebitis.
  3. Pembekuan darah.
  4. Transformasi kavernous.

Trombosis vena portal adalah penyakit kompleks di mana gumpalan darah muncul di lumen kapal, yang menghalang aliran keluar setelah rawatan hepatosit. Sekiranya tidak dirawat, tekanan di dalam kapal meningkat. Trombosis mengakibatkan hipertensi portal.

Punca penyakit:

  • sirosis;
  • tumor malignan saluran gastrousus;
  • urat simpul menjadi radang apabila kateter ditanamkan pada bayi.;
  • jangkitan saluran pencernaan;
  • kecederaan organ dalaman;
  • pembekuan darah yang lemah;
  • proses berjangkit.

Faktor yang memprovokasi jarang termasuk penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan..

Tanda-tanda hipertensi portal:

  • sakit perut yang teruk;
  • loya;
  • tersedak;
  • gangguan dyspeptik;
  • haba.

Apabila trombosis kronik berkembang, patensi sebahagian kapal diperhatikan, gejala berikut berlaku:

  1. Banyak cecair terkumpul di dalam perut.
  2. Limpa membengkak.
  3. Lumen saluran darah esofagus meningkat.

Thrombosis didiagnosis dengan ultrasound. Monitor dengan jelas memaparkan formasi yang padat di lumen vena. Penyebab sebenar penyakit ini dapat ditentukan dengan menggunakan tomografi dan MRI.

Rawatan patologi

Rawatan penyakit ini melibatkan pendekatan bersepadu dan merangkumi penggunaan ubat-ubatan, campur tangan pembedahan. Terapi ubat merangkumi perkara berikut:

  • persediaan dari kumpulan antikoagulan - mencegah pembentukan gumpalan darah dan meningkatkan patensi vaskular;
  • trombolitik - melarutkan pembekuan darah yang ada, membebaskan lumen vena portal.


Persiapan ditetapkan oleh doktor yang hadir, berdasarkan gejala semasa

Sekiranya tidak ada hasil terapi dari terapi ubat terpilih, seseorang ditetapkan rawatan pembedahan. Angioplasti transhepatik atau trombolisis dapat dilakukan..

Komplikasi utama rawatan pembedahan adalah pendarahan urat esofagus dan perkembangan iskemia usus. Sebarang patologi vena portal hati adalah keadaan serius yang memerlukan pelantikan terapi yang mencukupi.

Hipertensi portal

Gangguan itu berlaku apabila tekanan dalam sistem portal meningkat sebagai akibat dari pembentukan gumpalan darah. Penunjuk normal tidak melebihi 10 mm RT. st.

Kami menyenaraikan faktor-faktor yang menimbulkan penyakit seperti ini:

  1. Sirosis.
  2. Trombosis Vaskular Hati.
  3. Hepatitis.
  4. Penyakit jantung.
  5. Masalah metabolik.
  6. Penyumbatan saluran splenik.
  • berat di perut di sebelah kanan di bawah tulang rusuk;
  • penyakit kuning;
  • perasaan lemah;
  • pengurangan berat.

Dengan hipertensi portal, limpa meningkat kerana genangan darah di urat. Sebilangan besar cecair terkumpul di rongga perut.

Dengan imbasan ultrasound, peningkatan hati dan limpa diperhatikan, dopplerografi membantu menentukan ukuran vena portal dan keadaan aliran darah. Dengan hipertensi portal, diameter kapal meningkat. Urat mesenterik dan splenik juga mengembang.

Prognosis dan komplikasi

Prognosis bergantung pada keparahan patologi yang mendasari. Dengan rawatan tepat pada masanya dan diagnosis yang tepat, ia sangat baik.

Komplikasi keabnormalan urat portal termasuk:

  • sirosis;
  • askites;
  • suppuration organ lain;
  • pembesaran hati, di mana ia menjadi tuberous, padat;
  • infark usus.

Dengan berlakunya komplikasi, mereka memerlukan campur tangan pembedahan. Selepas operasi, pendarahan mungkin berlaku.

Pylephlebitis

Ini adalah salah satu proses keradangan yang paling kompleks yang berlaku di vena portal. Sekiranya tidak dirawat, tisu mula mati, gangguannya boleh membawa maut.

Kami menyenaraikan tanda-tanda penyakit ini:

  • gejala keracunan;
  • pendarahan saluran perut, usus;
  • penyakit kuning;
  • menggigil.

Semasa pemeriksaan, adalah mungkin untuk menentukan peningkatan jumlah leukosit, intensitas pemendapan eritrosit meningkat. Keadaan ini adalah tanda keradangan purulen. Adalah mungkin untuk mengesahkan diagnosis semasa diagnostik ultrasound, MRI, komputasi tomografi.

Endosklerosis esofagus

Kebangkitan semula minat endosklerosis esofagus untuk menghentikan pendarahan akut dan kronik dari urat varikos esofagus pada kanak-kanak dikaitkan dengan (1) hasil operasi shunt yang tidak memuaskan, (2) perkembangan ensefalopati hepatik selepas intervensi ini, (3) keinginan untuk mengelakkan intervensi pembedahan yang mungkin menyulitkan transplantasi berikutnya. hati. Kaedah esofagoskopi pada mulanya digunakan di bawah anestesia umum menggunakan esofagoskop tegar..

Skleroterapi berurutan vena varikos dilakukan di bawah kawalan mata menggunakan 5% morruate (sodium morrhuate), setelah pengenalan yang disuntikkan, pembuluh varikos yang dilancarkan diperah oleh putaran (putaran) esofagoskop.

Pada kanak-kanak dengan pendarahan varikos akut, endosklerosis diulang setiap 2-3 hari sehingga pendarahan berhenti. Pada pesakit dengan pendarahan ringan, endosklerosis dilakukan pada selang waktu 6 minggu - 3 bulan sehingga semua vena varikos di persimpangan esofagus-gastrik dihilangkan. Kemudian esofagoskopi dan endosklerosis, jika diperlukan, dilakukan dua kali setahun, dan kemudian sekali setahun..

Hasil penggunaan kaedah ini sangat baik - pendarahan dapat dihentikan pada semua pesakit, dan kekerapan pendarahan berulang sangat rendah. Komplikasi kecil dari prosedur ini termasuk ulserasi esofagus dangkal, efusi pleura, atelektasis, demam, gangguan pergerakan motif esofagus dan perkembangan ketat. Komplikasi teruk jarang berlaku. Ini termasuk perforasi esofagus, kelumpuhan serebrospinal, trombosis vena mesenterik dengan infark usus, abses otak sendiri, pembentukan fistula esofagus-bronkus, dan pada orang dewasa, sindrom gangguan pernafasan.

Pada masa ini, kaedah ligasi endoskopi vena varikos dengan ligatur nipis digunakan, yang menyebabkan penghapusannya dan mengelakkan suntikan bahan sclerosing.

Anomali kongenital vena portal diwakili oleh aplasia dan stenosis, yang merupakan hasil dari penghapusan patologi pada vena vitelline dan anastomosis ventral mereka.

Transformasi vena portal kavernosa (cavernoma) boleh mewakili malformasi kongenital, tetapi biasanya merupakan hasil akhir dari trombosis postpartum diikuti dengan pengenalan semula dan pembentukan saluran baru (mis. Omphalitis dengan trombosis vena portal).

Keradangan

Keadaan patologi kompleks timbul kerana tindakan virus. Kerengsaan tisu vaskular sistem portal dicirikan oleh peningkatan bahaya. Pyelonephritis adalah suppuration yang muncul dalam bentuk apendisitis akut. Sekiranya anda membantu pesakit pada waktu yang salah, pielonefritis berkembang menjadi abses. Kemungkinan kematian meningkat. Demam adalah tanda ciri keradangan. Pesakit mengalami sakit perut, menggigil, saluran darah dalam sistem pencernaan berdarah. Rongga purulen dapat terbentuk di hati, kulit berubah menjadi kuning.

Transformasi kavernous

Penyakit ini berkembang berdasarkan kecacatan kongenital saluran darah. Cavernoma muncul di kawasan batang vena portal. Ini adalah banyak kapilari kecil yang mengimbangi masalah bekalan darah di kawasan ini. Transformasi seperti itu didiagnosis pada kanak-kanak, menunjukkan ketidaknormalan dalam pembentukan saluran hati. Pada pesakit dewasa, lesi kavernosa menunjukkan gangguan lain yang timbul akibat sirosis atau hepatitis..

Cavernoma muncul di hati akibat pelbagai faktor. Neoplasma mula terbentuk di kapilari. Masalah seperti itu muncul ketika menurunkan jumlah darah yang melalui hati. Selalunya, tumor dikesan berhampiran batang vena portal. Keadaan ini boleh berkembang akibat kecacatan kelahiran dalam pembentukan sistem bekalan darah, gejala hepatitis atau sirosis..

Diagnostik

Kami menyenaraikan kaedah utama untuk menilai keadaan pesakit:

  1. Imbasan ultrabunyi.
  2. Dopplerometri.
  3. Pengimejan resonans magnetik.
  4. Angiografi.
  5. Ujian darah.

Semua patologi sistem portal ditentukan menggunakan ultrasound. Kaedah pemeriksaan ini tepat, berpatutan. Tidak ada kontraindikasi untuk imbasan ultrasound pada pesakit. Kaedah diagnostik lain adalah tambahan. Dopplerometry membolehkan anda menentukan kelajuan aliran darah. Angiografi digunakan untuk menentukan trombosis portal..

Ujian darah dianggap sebagai kaedah klasik untuk mengesan patologi vaskular. Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma, kepekatan leukosit dan produk pembusukan sel darah meningkat, para pakar mengesyaki perkembangan penyakit ini. Sekiranya penyimpangan yang ketara dari norma diperhatikan, doktor melakukan pemeriksaan tambahan, memilih rawatan yang sesuai untuk memerangi penyakit ini.

Kapal apa yang masuk

Komponen sistem yang paling penting:

  • Mesenterik yang unggul;
  • Splenic;
  • Mesenterik rendah.

Ciri-ciri mereka

Mesenterik bahagian atas - menjalankan fungsi mengumpul darah dari usus kecil;

Limpa - mengumpul darah dari limpa, perut dan pankreas.

Mesenterik bawah - membawa darah dari usus besar, sigmoid dan rektum.

Vena portal masuk terus ke hati. Di kawasan tertentu, ia terbahagi kepada dua cabang vena portal - yang lebih besar kanan dan kiri.

Mereka, seterusnya, dibahagikan kepada pembuluh vena kecil dan mengepang hati di luar dan di dalam.

Proses keradangan

Pylephlebitis dianggap sebagai salah satu gangguan vena portal yang paling jarang. Gejala dan diagnostik tambahan menunjukkan bahawa patologi dapat memprovokasi pembekuan darah. Pilephlebitis muncul kerana bengkak, setelah itu radang usus buntu menjadi radang. Sekiranya anda tidak merawat penyakit tepat pada masanya, pesakit akan mati. Oleh kerana sifat gejala, sukar untuk mendiagnosis suppuration tersebut. Adalah mustahil untuk menentukan gangguan tanpa menggunakan peralatan MRI. Peranti teknikal moden membantu mencegah kematian.

Oleh kerana pylephlebitis adalah penyakit yang jarang berlaku, hanya sedikit doktor yang memeriksa supurasi pada vena portal. Diagnosis membolehkan anda menentukan jangkitan tepat pada masanya, kemudian dilakukan CT, MRI, ultrasound, dopplerografi..

Terapi

Keradangan urat portal dirawat dengan kaedah yang kompleks:

  1. Penggunaan dadah.
  2. Campur tangan pembedahan.

Rawatan ubat melibatkan penggunaan ubat-ubatan tersebut:

  1. Antikoagulan mencegah pembekuan darah, meningkatkan patensi urat.
  2. Thrombolytics memotong gumpalan darah, membersihkan lumen saluran darah.
  3. Ubat ini hanya ditetapkan oleh pakar. Gejala penyakit selalu diambil kira. Sekiranya ubat-ubatan tidak memberikan hasil yang diinginkan, anda harus melakukan operasi.

Prosedur berikut dilakukan:

Komplikasi utama selepas pembedahan adalah pendarahan, gangguan iskemia.

Dalam penyakit seperti itu, anda harus menghubungi doktor yang berkelayakan.

Hati membersihkan badan toksin yang memasuki sistem peredaran darah dari saluran pencernaan. Kitar semula dan buang produk pemecahan sel darah merah. Hati memberikan pembekuan darah. Penamatan kerja badan sedemikian membawa kepada kematian.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis