Pemulihan daripada strok iskemia

Strok boleh berlaku secara tiba-tiba dan membawa kepada hasil yang berbeza, tetapi jika anda lebih kuat daripada penyakit ini, anda sudah menjadi pemenang. Jenis strok ini, seperti iskemia, adalah yang paling mudah untuk dirawat daripada pilihan lain yang diketahui..

Yang utama, sebenarnya, tahap awal pemulihan penyakit ini adalah pemulihan. Setelah strok iskemia, pesakit "datang" ke keadaan normal hanya setelah jangka waktu tertentu, yang bergantung pada kerumitan keadaan dan motivasi (orang sakit dan orang di sekitarnya). Saya cadangkan anda mengetahui bagaimana pemulihan selepas strok iskemia berlaku di rumah dan tahap apa yang dilalui pesakit.

Masa pemulihan selepas strok iskemia

Sukar untuk mengatakan apa syarat pemulihan selepas strok iskemia, namun, mereka pasti akan kurang daripada selepas pendarahan. Saya percaya bahawa faktor berikut boleh mempengaruhi tempoh pemulihan:

1. Betapa rumitnya strok. Bergantung pada kawasan otak yang terjejas, kita dapat membincangkan keadaannya dengan pemulihan; Strok iskemia dirawat dengan lebih baik, dan tempohnya dapat dikurangkan minimum;

2. Semakin kompleks lesi, semakin lama pemulihan diperlukan. Harap maklum bahawa beberapa fungsi mungkin hilang sepenuhnya;

3. Permulaan pemulihan. Semakin cepat strok didiagnosis, semakin baik rawatannya dilakukan, dan kemudian pemulihan. Strok iskemik mempunyai ciri berikut: perkembangan berlaku secara beransur-ansur sehingga gumpalan darah sepenuhnya menyekat jalan darah. Dalam beberapa kes, strok dapat dielakkan sama sekali jika diagnosis dilakukan tepat pada waktunya;

4. Semakin profesional doktor, semakin baik ubat-ubatan dan terapi, semakin cepat berlakunya semula aktiviti manusia yang normal;

5. Keadaan psikologi. Atas sebab tertentu, faktor ini yang tidak mahu diambil kira oleh seseorang tidak mahu, tetapi ia menentukan banyak perkara. Depresi, yang semestinya akan muncul selepas strok, mesti dibasmi. Dalam kes ini, jika perlu, anda perlu menggunakan perkhidmatan ahli psikologi, dan jika ia adalah saudara atau orang tersayang, lebih baik lagi;

6. Sebenarnya, badan pesakit. Bergantung pada sama ada orang muda, atau sudah tua, gemuk atau tidak, istilah itu akan bergerak maju atau mundur. Pemulihan berjaya, bermula dari 7 hari hingga enam bulan. Dalam beberapa kes yang teruk, keadaan ini akan berlangsung hingga 1-2 tahun.

Alat vestibular dipulihkan dengan cepat, kemudian penglihatan, pendengaran dan ingatan, dan hanya kemudian paresis anggota badan juga boleh surut. Mari kita perhatikan tahap pemulihan dari strok iskemia dengan lebih dekat.

Tahap pemulihan selepas strok iskemia

Sekali lagi, tahap pemulihan dipilih secara ketat secara individu, tetapi jika kita membincangkan pilihan tertentu, maka dalam perubatan moden 4 masa asas dihabiskan untuk pemulihan.

Tempoh pertama adalah masa tiga hingga empat minggu pertama ketika berlaku serangan strok. Ini menyiratkan bantuan dan pemulihan akut yang mungkin. Dengan kata lain, ini adalah pemulihan awal. Mulakan dengan ruang depan dan akhiri dengan prosedur yang lebih kompleks (memulihkan pergerakan anggota badan, misalnya).

Tempoh kedua - setengah tahun pertama selepas strok, pemulihan berterusan. Sekiranya dinamik positif, pemulihan penuh bermula dan pemulihan selesai.

Tempoh ketiga - biasanya enam bulan - tahun selepas serangan. Tempoh akhir yang bermula dalam kes strok khas. Aktiviti pemulihan dijalankan dengan tahap intensiti yang lebih tinggi.

Tempoh keempat lebih dari satu tahun selepas strok. Pemulihan berterusan pada tahap sisa. Ia dianggap tahap terakhir yang dicapai oleh kebanyakan pesakit strok hanya apabila mereka tidak mendengar nasihat doktor, mengubati diri sendiri dan tidak percaya pada pemulihannya..

Pemulihan selepas strok: tahap dan kaedah pemulihan

Setiap tahun, 6 juta orang di seluruh dunia menderita strok. 4.5 juta kes, malangnya, boleh membawa maut. Di negara kita, lebih daripada 400 ribu pukulan direkodkan setiap tahun, dan jumlah ini terus bertambah [1]. Faktor risiko utama adalah hipertensi arteri, aritmia jantung, usia lebih tua dari 50. Akibat strok adalah gangguan motorik, pertuturan dan kognitif, yang, sebahagian dan hingga tahap yang berbeza, mungkin dapat dibalikkan dengan pemulihan aktif. Itulah sebabnya mengapa doktor moden percaya bahawa perlu untuk memulihkan pesakit, hampir tidak melewati tempoh akut.

Adakah kehidupan selepas strok?

Strok adalah pelanggaran peredaran serebrum yang timbul dengan mendadak dan berlangsung lebih dari 24 jam. Ini adalah jangka masa yang berbeza dari iskemia sementara, gejalanya hilang dalam sehari. Terlepas dari mekanisme - kekurangan aliran darah yang tajam atau, sebaliknya, pendarahan - beberapa sel otak, termasuk sel-sel pusat saraf yang mengatur pergerakan, ucapan, aktiviti kognitif, mati. Ini ditunjukkan oleh pelbagai gangguan neurologi..

Menurut mekanisme terjadinya strok, dapat:

  1. Iskemia - "infark serebrum" yang berlaku kerana penyumbatan saluran darah (sehingga 80% daripada semua strok adalah iskemia) [2];
  2. Hemorrhagic - disebabkan oleh pendarahan ke bahagian otak yang dalam - parenchymal, atau di bawah membran vaskular (arachnoid) - pendarahan subarachnoid. Bentuk bercampur juga mungkin berlaku ketika darah dituangkan ke dalam struktur otak yang dangkal dan dalam..

Sebarang strok adalah akhir dari proses patologi jangka panjang yang kompleks yang berlaku apabila:

  • hipertensi arteri;
  • penyempitan aterosklerotik arteri kepala dan leher;
  • gangguan irama jantung, menyumbang kepada trombosis;
  • trombosis intravaskular.

Biasanya, semua proses ini saling berkaitan dalam satu atau lain cara: hipertensi mengganggu struktur dinding vaskular, menjadikannya lebih rentan terhadap lesi aterosklerotik, aterosklerosis arteri koronari sering menimbulkan gangguan irama jantung yang disebabkan oleh kekurangan nutrisi otot jantung, dan sebagainya. Penyebab langsung strok menjadi krisis hemodinamik - perubahan akut dalam aliran darah.

Penyebab krisis hemodinamik mungkin:

  • perubahan tajam nada vaskular kerana perubahan tekanan darah;
  • penguraian aktiviti jantung;
  • peningkatan kelikatan darah;
  • pembentukan gumpalan darah di ventrikel semasa aritmia dan penghijrahannya ke saluran otak;
  • keruntuhan plak aterosklerotik dan berlakunya gumpalan darah di tempatnya.

Pada strok iskemia dan hemoragik, gejalanya hampir sama. Anda boleh mengesyaki permulaan strok apabila:

  • kelemahan dalam kumpulan otot tertentu;
  • pelanggaran kepekaan bahagian tubuh tertentu;
  • pening tiba-tiba;
  • terjejas koordinasi pergerakan, berjalan;
  • gangguan pertuturan secara tiba-tiba;
  • kehilangan penglihatan secara tiba-tiba, penglihatan berganda, kehilangan medan visual;
  • gangguan menelan.

Dalam kes-kes yang teruk, jika kawasan otak yang besar terjejas, ada kehilangan kesedaran sehingga koma. Di samping itu, dalam tempoh akut penyakit ini, suhu badan dapat berubah, hemodinamik mungkin terganggu (meningkat tajam atau, sebaliknya, penurunan tekanan).

Strok iskemia sering berlaku dalam mimpi, pada waktu pagi, hemoragik - semasa aktiviti yang kuat, tekanan fizikal dan emosi.

Akibat strok terbahagi kepada 3 kumpulan besar:

  • gangguan pergerakan: paresis, kelumpuhan, kontraktur;
  • gangguan pertuturan - sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian otak yang bertanggungjawab untuk memahami, mengenali pertuturan, membandingkan konsep dan perkataan yang sesuai dengannya;
  • gangguan kognitif dan emosi-sukarela: gangguan ingatan, perhatian, aktiviti kognitif dan intelektual, kemurungan.

Di negara kita, 48% mangsa strok kehilangan keupayaan untuk bergerak, 18% kehilangan kemampuan untuk bercakap, dan hanya 20% yang pulih sehingga mereka tidak menerima kumpulan kecacatan [3]. Sebab utama statistik tersebut adalah pengabaian pemulihan awal oleh saudara-mara mangsa dan kekurangan kuantiti dan kualiti jabatan pemulihan negeri di klinik Rusia.

Dalam hal ini, kami menekankan bahawa faktor prognostik yang baik yang memberikan harapan yang munasabah adalah:

  • pemeliharaan kecerdasan pesakit;
  • permulaan pemulihan awal;
  • program pemulihan yang mencukupi;
  • penyertaan aktif pesakit dalam aktiviti pemulihan.

Oleh itu, pemulihan selepas strok harus dimulakan sedini mungkin agar peluang untuk mengembalikan seseorang ke kehidupan normal setinggi mungkin.

Tahap dan syarat pemulihan: apabila setiap minit penting

Masa selepas strok, dari sudut pandang langkah pemulihan, boleh dibahagikan kepada 4 tempoh:

  1. Akut: 3-4 minggu pertama. Pemulihan bermula di jabatan neurologi (atau angiosurgikal).
  2. Pemulihan awal: 6 bulan pertama. 3 bulan pertama sangat penting untuk pemulihan kemahiran motor. Pemulihan boleh dilakukan di jabatan pemulihan hospital (jika ada), pusat pemulihan, sanatorium (tertakluk kepada pemulihan fungsi bebas yang ketara), jika semua pilihan ini tidak tersedia - secara rawat jalan.
  3. Pemulihan lewat: 6 bulan - 1 tahun. Pemulihan klinikal pesakit luar. Sekiranya pesakit tidak dapat menghadiri jabatan pemulihan (pejabat), rawatan dilakukan di rumah.
  4. Jauh: selepas 1 tahun. Ia boleh dilakukan di rumah dan di kemudahan perubatan.

Tubuh manusia, apa sahaja yang mereka katakan, mempunyai kemampuan luar biasa untuk tumbuh semula. Apabila fungsi sel-sel otak mati dipulihkan, yang berdekatan mengambil alih, hubungan antara struktur otak dibina semula, dan neuron yang tidak aktif sebelumnya diaktifkan. Tetapi untuk pemulihan dan pencegahan komplikasi yang berjaya, penting untuk memulakan pemulihan secara harfiah pada hari-hari pertama, dan pastikan untuk melakukan semua usaha dalaman pesakit.

Penyebab utama kecacatan selepas strok adalah kerosakan motor. Lebih-lebih lagi, kontrak, iaitu keadaan di mana mustahil untuk membengkokkan sepenuhnya atau meluruskan anggota badan, lesi trofik pada sendi berkembang dalam tempoh akut, dan sangat berkesan untuk menahannya dengan segera. Sudah dalam masa yang akut, setelah menjadi jelas bahawa ancaman terhadap kehidupan pesakit telah berlalu, seseorang dapat mulai melakukan senam pasif, mengurut, jika kesedaran dipertahankan, kemudian sambungkan latihan pernafasan dan latihan untuk memulihkan ucapan. Omong-omong, gimnastik pernafasan yang paling mudah dan berkesan adalah mengembung bola atau mainan kanak-kanak.

Kaedah pemulihan pasca strok: program dan alat

Kedua-duanya selepas iskemia dan selepas stroke hemoragik, kaedah dan prinsip pemulihannya adalah sama:

  • pemulihan awal - jika boleh, pengaktifan pesakit di unit rawatan intensif;
  • kesinambungan pada semua peringkat tingkah laku - pendekatan teratur pelbagai disiplin: kerana masalahnya berkaitan dengan beberapa bidang, pasukan pakar yang terkoordinasi dengan baik harus mengawal pemulihan;
  • kesinambungan;
  • urutan;
  • intensiti terapi harian.

Gangguan pergerakan adalah masalah yang paling biasa bagi pesakit selepas strok. Patologi sendi menyertai disfungsi pusat (disebabkan oleh kerosakan otak) kerana pelanggaran persarafan, kontraksi otot, dan juga sindrom kesakitan yang menghalang pergerakan yang betul. Oleh kerana jumlah semua faktor ini adalah individu untuk setiap pesakit, cadangan umum tidak begitu berkesan seperti pekerjaan peribadi. Beberapa masalah menyebabkan pembetulan perubatan (contohnya, untuk kesakitan yang membatasi pergerakan, analgesik diresepkan, untuk kekejangan otot - relaksan otot, termasuk toksin botulinum). Yang lain memerlukan kerja keras dan panjang. Kinesitherapy, antara lain, menggunakan rawatan posisi (anggota badan yang terkena dipasang pada jalur khas untuk waktu tertentu), gimnastik pasif dan aktif, yang dilakukan terutamanya secara individu. Latihan fisioterapi standard boleh dijalankan secara individu dan berkumpulan: latihan harus membantu memperluas jangkauan pergerakan, dan secara selari - menguatkan sistem pernafasan dan kardiovaskular, mengaktifkan aktiviti otak. Kawasan yang terpisah adalah teknik yang disebut berorientasikan fungsi: latihan yang hampir dengan pergerakan sehari-hari yang normal.

Teknik neurofisiologi - program "latihan semula" sentiasa dikembangkan dan diperbaiki. Contohnya, teknik PNF (pelepasan otot proprioceptif) membantu mewujudkan aktiviti motor otot yang lemah kerana yang sihat berkaitan dengannya. Tetapi terapi Bobat bertujuan untuk mewujudkan stereotaip motor baru yang lebih selesa dan layak untuk pesakit setelah strok.

Teknik fisioterapeutik juga semestinya digunakan: urut, akupunktur, elektromostostulasi, rangsangan magnetik dan laser...

Sudah tentu, sekumpulan langkah yang rumit ini memerlukan kerja yang cekap dan terkoordinasi dengan baik oleh sekumpulan pakar: seorang ahli terapi fizikal, seorang ahli terapi pekerjaan (membantu mengembalikan kemahiran seharian), seorang ahli terapi urut, dan seorang doktor pemulihan..

Pemulihan pertuturan selepas strok

Lebih daripada satu pertiga pesakit menjelang akhir tempoh akut, gangguan ucapan tertentu berterusan [4]. Aphasia (kehilangan kemampuan bercakap) sering disertai dengan agraphia (kehilangan kemampuan menulis): bagaimanapun, sebelum anda menulis perkataan, anda perlu mengucapkannya secara mental. Pakar terapi pertuturan-aphiologiologi mengesyorkan latihan khas, sebenarnya tugasnya adalah mengajar semula pesakit untuk bercakap. Latihan artikulasi dan fonasi diulang berkali-kali sehingga pesakit mempunyai kemahiran motor ligamen yang diperlukan. Ucapan dipulihkan secara aktif dalam 3-6 bulan pertama selepas strok, tetapi keseluruhan prosesnya boleh memakan masa 2-3 tahun.

Pemulihan kognitif

Ini adalah ingatan, perhatian, kemampuan untuk menyerap maklumat baru dan menggunakannya dalam praktik. Untuk memulihkan fungsi kognitif, kelas dilakukan, yang bertujuan untuk meningkatkan aktiviti mental pesakit. Membaca, menulis, latihan untuk melatih ingatan, pemikiran asosiatif - dan juga permainan komputer yang sesuai untuk pesakit - membantu mengembalikan kemampuan intelektual dengan ketara.

Pemulihan fungsi oculomotor dan visual

Setelah strok, bidang pandangan mungkin "hilang", dan pergerakan bola mata mungkin terganggu. Untuk memperbaiki pelanggaran ini, latihan khas digunakan untuk melatih pencarian visual dan mengesan objek bergerak..

Bekerja dengan bidang psiko-emosi

Menurut statistik perubatan, 32% pesakit strok mengalami kemurungan teruk [5]. Pada hakikatnya, angka ini cenderung jauh lebih besar. Kemurungan bukan sahaja merosakkan kehidupan pesakit, malah memburukkan lagi hasil pemulihan - kerana untuk kejayaan pemulihan, anda memerlukan penyertaan aktif pesakit, sikap positifnya terhadap pekerjaan yang panjang, sukar tetapi perlu. Oleh itu, perlu bekerjasama dengan ahli psikologi, dan jika diperlukan pembetulan perubatan, maka perundingan psikiatri (psikologi tanpa pendidikan perubatan tidak mempunyai hak untuk menetapkan antidepresan).

Semua langkah ini dilakukan dengan latar belakang terapi ubat yang dirancang untuk meningkatkan aliran darah dan pemakanan otak..

Kemungkinan berulang: bagaimana mengurangkan risiko

Fakta yang menyedihkan: dari 25 hingga 32% dari semua pukulan berulang [6]. Agak sukar untuk membincangkan statistik tepat stroke berulang dan hasilnya: menurut data daftar strok nasional, frekuensi sebenar mereka adalah 5-6 kali lebih tinggi daripada yang tetap [7] - ketiadaan CT yang cetek menimbulkan sekurang-kurangnya 10% kesalahan diagnostik walaupun dengan gambaran klinikal yang jelas [8].

Walau bagaimanapun, kerana penyebab utama stroke adalah gangguan hemodinamik, pencegahan stroke semula bertujuan terutamanya untuk membetulkannya:

  1. Kawalan BP. Sebaiknya capai nilai tekanan darah di bawah 140/90. Dalam kes ini, penurunan tekanan seharusnya tidak tajam. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, anda perlu memperhatikan diet: menurut WHO, penggunaan lebih dari 5 gram garam sehari meningkatkan risiko terkena tekanan darah tinggi dan bencana kardiovaskular [9]. Pada orang yang sihat, pengambilan garam dalam jumlah besar tidak menyebabkan akibat negatif, kerana tubuh itu sendiri menjadikan komposisi elektrolit cecair biologi menjadi seimbang, tetapi ini tidak berlaku untuk orang yang menderita penyakit kardiovaskular dan / atau ginjal. Harus diingat: sebahagian besar garam dalam makanan berasal dari makanan dalam tin, makanan keselesaan, daging asap dan produk serupa.
  2. Normalisasi komposisi kolesterol dan lipid darah. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan (diresepkan oleh doktor), oat [10] dan dedak beras [11] dapat ditambahkan ke dalam diet - serat makanan larut yang terkandung di dalamnya membantu menurunkan kolesterol dan lipid darah.
  3. Terapi antitrombotik. Selalunya, asid acetylsalicylic diresepkan untuk pencegahan trombosis dalam dos hingga 325 mg / hari. Tetapi bagi pesakit yang stroknya disebabkan oleh gumpalan darah yang terbentuk di rongga jantung dengan latar belakang aritmia, mereka diberi ubat yang lebih kuat (tetapi juga lebih berbahaya dari segi overdosis), seperti Warfarin. Dana ini memerlukan pemantauan berterusan terhadap sistem pembekuan darah..

Pemulihan dari strok adalah tugas yang memerlukan pendekatan bersepadu, penyertaan kedua-dua doktor yang mempunyai banyak kepakaran, dan pesakit itu sendiri dan saudara-mara. Tetapi pemulihan yang konsisten dan berterusan dapat dilakukan, jika tidak mengembalikan pesakit ke gaya hidup sebelumnya sepenuhnya, maka membiarkannya mengekalkan kebebasan dan mencegah perkembangan komplikasi serius dan berulang berulang..

Pusat pemulihan perubatan: mana yang harus dipilih

Klinik, pusat, sanatorium negeri adalah yang paling ekonomik, tetapi, sayangnya, jauh dari pilihan terbaik. Sebilangan besar pesakit di tengah kekurangan kakitangan perubatan, barisan untuk prosedur diagnostik dan rawatan selama beberapa bulan sebelumnya - masalah perubatan "percuma" domestik terkenal.

Pusat pemulihan swasta pasti menjadi alternatif. Khususnya, Pusat Pemulihan Three Sisters menyediakan perkhidmatan untuk pemulihan pesakit setelah strok di peringkat Eropah dan memberikan perkhidmatan di tingkat hotel bintang 4. Pesakit Three Sisters Center berada di bawah pengawasan pegawai perubatan sepanjang masa, dan pasukan doktor dan pakar kelas pakar pelbagai disiplin menyediakan perkhidmatan pemulihan. Terapi intensiti tinggi (sehingga 6 jam sehari) dicapai dengan tepat berkat profesionalisme sebilangan besar pakar yang bekerja dengan pesakit secara individu. Kelebihan lain dari institusi ini adalah prinsip "semua termasuk", iaitu, apabila anda membayar pesakit untuk tinggal di hospital, anda tidak perlu membayar tambahan untuk sebarang perkhidmatan tambahan.

Lesen untuk aktiviti perubatan LO-50-01-009095 bertarikh 12 Oktober 2017 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow

  • 1 Yarosh A. S., Pirogova L. A., Filina N. A. Keadaan semasa masalah kemalangan serebrovaskular akut.
  • 2 Mozaffarian D, Benjamin EJ, Go AS, et al. Statistik penyakit jantung dan strok - kemas kini 2015: laporan dari Persatuan Jantung Amerika.
  • 3 Stroke: program untuk kembali ke kehidupan aktif. M. Sastera perubatan, 2004.
  • 4 https://cyberleninka.ru/article/v/reabilitatsiya-posle-insulta
  • 5 http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/91723/1/WHO_DAR_99.2_rus.pdf
  • 6 https://cyberleninka.ru/article/v/pervichnaya-i-vtorichnaya-profilaktika-insulta
  • 7 http://www.med-press.ru/upload/iblock/ac6/ac60d14b368f9b27cc2e6eeac0885594.pdf
  • 8 V.A. Parfyonov. Tempoh akut strok iskemia: diagnosis dan rawatan. Neurologi, neuropsychiatry, psychosomatics 2009.
  • 9 http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs393/en/
  • 10 Braaten TJ, Wood PJ, Scott FW, Wolynetz MS, Lowe MK, BradleyWhyte P. Oat b-glukan mengurangkan kepekatan kolesterol darah pada subjek hiperkolesterolemik. Eur J Clin Nutr 1994.
  • 11 L. Cara, C. Dubois, P. Borel, et al. Kesan dedak oat, dedak padi, serat gandum, dan kuman gandum pada lipemia postprandial pada orang dewasa yang sihat. Am J C / dalam Nutr 1992.

Pemulihan neuropsikologi dapat membantu mengembalikan kemahiran yang hilang setelah strok, meningkatkan kesihatan fizikal dan emosi, dan meningkatkan kualiti hidup..

Langkah pemulihan paling produktif dalam memulihkan kemampuan yang hilang dalam tiga bulan pertama selepas strok.

Beberapa pusat perubatan mungkin menawarkan kos tetap untuk pemulihan pesakit yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut..

Anda boleh mendapatkan konsultasi dan mendaftar untuk pemulihan menggunakan perkhidmatan dalam talian.

Kerosakan kognitif dan motorik selepas strok boleh menjadi tidak dapat dipulihkan sekiranya tiada pemulihan yang betul.

Semasa memilih pusat perubatan, anda harus memperhatikan institusi yang pakar dalam pemulihan dan mempunyai pengalaman positif dalam menyelesaikan masalah tersebut..

Ingatlah bahawa pemulihan selepas strok harus dimulakan sedini mungkin kerana alasan perubatan. Kelewatan sedikit sebanyak mengurangkan peluang kejayaan.

Kehidupan selepas strok

Strok adalah pukulan serius bagi pesakit dan keluarganya. Adakah mungkin untuk kembali ke kehidupan normal selepas strok? Dan bagaimana mencegahnya berulang?

Strok adalah isyarat untuk mengubah hidup anda, memulihkan dan menjaga kesihatan. "Anggap ini peluang kedua anda," kata Alexander Atyashev, pakar neurologi di klinik Medicait. Bagaimana pulih dari strok dan apa yang boleh dilakukan oleh saudara-mara untuk memberi manfaat maksimum kepada pesakit semasa tempoh pemulihan?

Alexander Atyashev.

Untuk mengurangkan kesan strok iskemia, hanya ada 4.5 jam pertama

- Alexander, apa yang berlaku di dalam badan semasa strok dan mengapa akibatnya sangat serius?

- Strok adalah pelanggaran akut peredaran serebrum apabila bekalan darah ke bahagian otak berhenti. Bekalan darah terganggu - dan sel otak rosak atau terbunuh, dan ini menyebabkan pelanggaran fungsi tubuh - ucapan, pergerakan anggota badan, kemampuan mental, perhatian, ingatan

- Mengapa peredaran serebrum terganggu?

- Strok berlaku sama ada kerana penyumbatan saluran darah yang membekalkan otak (stroke iskemia), atau ketika saluran darah pecah di otak (stroke hemoragik).

Penyumbatan vaskular boleh disebabkan oleh pembentukan plak aterosklerotik (simpanan lemak) atau gumpalan darah yang memasuki aliran darah dan menyebabkan penyumbatan arteri.

Pecahnya kapal dengan stroke hemoragik biasanya terjadi di dinding arteri yang melembutkan: darah mengalir keluar, berkumpul, yang menyebabkan pemampatan tisu otak dan kerosakan sel. Dalam kedua kes tersebut, akibat kekurangan oksigen, sebahagian sel otak dalam fokus strok mati, dan beberapa yang rosak..

Dalam beberapa minit, seseorang kehilangan kemampuan untuk berfikir, bercakap, menggerakkan tangan atau kakinya.

- Apakah simptom strok??

- Terdapat ujian sederhana yang akan membantu saudara-mara mengenali strok. Anda perlu memintanya melakukan tiga tindakan sahaja: senyum, angkat kedua tangan dan beri namanya. Sekiranya sudut mulut diturunkan dengan senyuman, jika seseorang tidak dapat mengangkat tangannya kerana fakta bahawa salah satu daripadanya telah lemah, dan namanya tidak terdengar, segera panggil ambulans.

Ingat: dengan strok iskemia, untuk menghilangkan penyumbatan kapal (trombus) dengan berkesan hanya ada 4.5 jam, sehingga sel-sel kawasan yang rosak benar-benar mati.

Tanda-tanda strok juga boleh:

mati rasa secara tiba-tiba pada muka, lengan, kaki, kelemahan anggota badan,

kesedaran yang tiba-tiba terganggu, kehilangan keupayaan untuk bercakap, kesukaran untuk bercakap, kehilangan keupayaan untuk memahami makna kata orang lain,

gangguan penglihatan secara tiba-tiba pada satu atau kedua-dua mata,

gangguan berjalan secara tiba-tiba, pening, kehilangan keseimbangan,

sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba kerana alasan yang tidak diketahui,

loya tiba-tiba, sakit di muka atau anggota badan, kelemahan umum (lebih kerap pada wanita).

- Mengapa sangat penting untuk mendapatkan bantuan perubatan pada jam pertama selepas strok??

- Strok adalah keadaan kecemasan. Hanya dalam 3−5 jam pertama, rawatan perubatan paling berkesan: ini adalah jendela terapi yang disebut, di mana rawatan dapat memperbaiki sel-sel otak yang rosak dan meminimumkan kesan strok. Sekiranya anda tidak meminta pertolongan pada waktunya, sel-sel akan mati tidak dapat ditarik balik, dan rawatan lebih lanjut hanya bertujuan untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan, dengan mempertimbangkan pelanggaran yang ada.

- Bagaimana perbezaan mikrostrok dengan strok biasa? Ia sama berbahaya dan juga memerlukan rawatan.?

- Mikrostroke, atau serangan iskemik sementara (TIA), adalah pelanggaran sementara bekalan darah ke bahagian otak, iaitu pertanda strok. Semasa TIA, seseorang mungkin mengalami beberapa atau semua gejala yang dinyatakan di atas..

Keistimewaan mikrostroke adalah bahawa gejala ini biasanya ringan dan cepat hilang - pada waktu pagi seseorang dapat merasa hebat.

Tetapi seriuslah - pastikan anda memanggil ambulans! Kesihatan dan kehidupan anda bergantung padanya..

Pemulihan bermula pada hari pertama

- Bilakah saya boleh memulakan pemulihan selepas strok??

- Setelah menyelesaikan rawatan fasa akut, iaitu, pada hari pertama selepas strok. Walaupun pesakit berbohong, dia boleh dan harus bergerak - pusingkan kepalanya, gerakkan tangan dan kakinya, cuba duduk.

Walaupun dengan pesakit di tempat tidur, latihan pasif boleh dan harus dilakukan.

Program pemulihan bermula di hospital dan berterusan di rumah (atau di sanatorium, pusat perubatan). Setiap hari selepas strok berusaha untuk pemulihan.

- Apa yang harus menjadi langkah pertama dalam proses pemulihan?

- Pertama sekali, anda perlu mengusahakan kedudukan badan yang betul - penentuan kedudukan: ini memudahkan pemulihan kemampuan motorik, mencegah kecederaan otot, kontraksi, mengurangkan kesakitan. Prinsip utama kedudukan:

  1. mengekalkan simetri titik utama yang maksimum (bahu, bilah bahu, pelvis), menjaga kepala, bahu, pinggul pada kedudukan yang betul.
  2. emas cair - pesakit terletak di kedua-dua belah pihak, tetapi tidak di punggungnya.
  3. Jangan abaikan bahagian badan yang tetap. Meja sisi katil diletakkan di tempat tidur pesakit di bahagian yang terkena, sehingga ketika bergerak, misalnya, di belakang cawan, pesakit meregangkan sisi sakit dan mengaktifkannya. Belajar menggunakan tangan anda yang lemah - untuk menyokong, menyokong, membuka pintu, menyalakan lampu. Penting untuk mengembangkan kebiasaan kuat menggunakan tangan yang lemah, sejauh mungkin sekarang.

- Adakah pesakit memerlukan latihan fisioterapi?

- Wajib. Terapi senaman diperlukan untuk mengembalikan kemahiran pergerakan dan bersiap sedia ketika anda dapat bergerak dengan lebih sempurna. Sebagai hasil daripada latihan biasa, otot tangan, lengan bawah, dan permukaan belakang kaki yang dipendekkan akan meregang, otot tangan yang lemah akan diaktifkan, amplitud pergerakan akan meningkat, dan keseimbangan antara duduk dan berdiri akan bertambah baik. Sekiranya pesakit mengalami gangguan pertuturan, latihan artikulasi diperlukan (untuk lidah, bibir, otot rahang bawah, otot muka). Kita memerlukan gimnastik vestibular untuk mengembalikan koordinasi pergerakan, latihan untuk pemulihan gangguan motor. Setelah menguasai latihan ini di bawah bimbingan doktor, anda boleh melakukannya di rumah - pertama dengan bantuan saudara-mara, kemudian diri anda sendiri. Perkara utama adalah keteraturan: 5-6 kali seminggu, 30-40 minit sehari.

Nasihat kepada keluarga pesakit: perlakukan keluhannya dengan bijak dan jangan biarkan dia tunduk pada kemalasan dan putus asa.

Pesakit dalam keadaan ini paling sering dikonfigurasi untuk berbohong, tetapi tugas anda adalah untuk menegaskan agar dia bergerak. Cukup menilai keadaannya, dan jika dia boleh ke tandas sendiri, jangan meletakkan almari kering di dekat tempat tidur. Sekiranya pesakit dapat makan sendiri, jangan beri dia makan dengan sudu.

Belajar semula untuk bercakap, makan, memahami dan mengingati

- Bagaimana cara menyiapkan kediaman untuk pesakit selepas strok? Dan peranti tambahan apa yang dia perlukan?

- Semasa pesakit memulihkan kemahiran harian yang diperlukan untuk layan diri, sementara dia mengalami kesukaran untuk bergerak, perlu untuk memastikan keselamatan pergerakannya. Untuk ini:

  • tanggalkan permaidani dan wayar yang terbaring di lantai agar pesakit tidak tersekat. Pastikan semua jalan yang digunakan pesakit jelas dan terang.
  • melengkapkan katil dengan pegangan tangan sehingga boleh duduk
  • di bilik mandi, pasangkan rel menegak khas yang boleh ditahan oleh pesakit,

Peranti khas - tempat duduk tandas, tempat duduk mandi - memudahkan hidup pesakit di rumah.

  • pasang tempat duduk di tab mandi atau pancuran supaya pesakit dapat mencuci ketika duduk,
  • menaikkan ketinggian tandas dengan kerusi di sisi katil,
  • semasa pesakit belajar berjalan, belilah alat pejalan kaki untuknya, kemudian tongkat.

- Selepas strok pada orang, ucapan sering terganggu. Ia dapat dipulihkan?

- Ya, pemulihan fungsi pertuturan dibantu oleh gimnastik artikulasi, yang saya bicarakan di atas, serta kelas dengan ahli terapi pertuturan, tetapi yang utama adalah komunikasi dengan orang yang disayangi, iaitu latihan pertuturan setiap hari. Gangguan pertuturan boleh terdiri daripada dua jenis - afasia (sukar bagi pesakit untuk memahami kata-kata dan menyatakan fikirannya) dan disarthria (ada pemahaman, tetapi pengucapan dan kelancaran, kejelasan pertuturan terganggu). Peraturan umum:

  • ajukan soalan yang boleh dijawab oleh pesakit “ya” atau “tidak”.
  • bercakap dengan perlahan dan jelas, beri pesakit masa untuk menjawab, jangan bercakap untuknya.
  • Bersabar dan konsisten. Dengan kelas biasa, peningkatan pasti akan datang dari masa ke masa..

- Apa yang anda perlukan untuk memberi makan seseorang selepas strok?

- Pesakit dengan strok sering mengalami masalah menelan terganggu - disfagia, sementara terdapat risiko gangguan patensi esofagus dan aspirasi (penembusan badan asing ke dalam paru-paru). Ia boleh menyebabkan tersedak, penyakit berjangkit, radang paru-paru. Pesakit seperti itu harus diberi makan, dengan tegas mengikuti saranan: hanya dalam keadaan duduk dengan sokongan di bawah punggung, dengan berpusing ke sisi yang sihat pada waktu pengambilan, hanya dengan sedikit makanan.

Makanan separa kaku ditoleransi dengan baik - kaserol, yogurt tebal, sayur-sayuran dan buah-buahan tumbuk, bubur nipis.

Beri makanan pejal dan cair pada masa yang berlainan. Hilangkan makanan yang sering menyebabkan tersedak - roti, biskut, kacang, dll..

- Apa gangguan lain yang menyebabkan strok??

- Dengan strok, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk proses pembelajaran, pemahaman, komunikasi boleh rosak. Selalunya terdapat kemerosotan ingatan, masalah dengan persepsi: seseorang tidak menyedari bahawa fungsi tubuhnya terganggu, dia tidak mengenali objek yang biasa, orang, dia dapat mengabaikan beberapa bahagian tubuh. Lama kelamaan, dengan terapi yang betul, kemahiran yang hilang akan dipulihkan, tetapi ini bukan proses yang cepat..

Di rumah, anda boleh dan harus menggunakan ingatan dan perhatian: tanyakan kepada pesakit tentang apa yang dia lakukan / lihat semalam, pertimbangkan album keluarga, selesaikan teka-teki, ingat semula benda serupa dalam bentuk, warna,

Titik penting lain adalah mood pesakit. Seseorang mengalami keputusasaan, kekosongan dan keputusasaan kerana hakikat bahawa dia tidak dapat memenuhi fungsi sosialnya sebelumnya (bekerja, mengurus keluarga), perasaan terhina kerana kemahiran asas yang hilang mungkin enggan berkomunikasi. Perubahan mood yang tiba-tiba, pencerobohan, kemarahan, ketawa dan air mata tanpa sebab adalah mungkin.

Dalam kes seperti itu, pesakit mungkin memerlukan rawatan dengan antidepresan, dan dari saudara-mara - ketenangan hati, menahan diri dari kritikan.

Kedua-dua pesakit dan saudara-mara perlu ingat bahawa semua ini adalah akibat strok, yang akan berlalu ketika mereka pulih.

Bergerak!

- Cara memilih aktiviti fizikal yang betul selepas strok?

- Anda perlu bergerak tanpa mengira tahap gangguan selepas strok, dengan tahap sekatan apa pun.

Sekiranya fungsi kaki dan lengan tidak terganggu, bangun dan mulailah bergerak secepat mungkin! Lakukan terapi fizikal, berjalan di tangga dan bukannya lif, berjalan di sepanjang jalan, terlibat di taman, bermain dengan cucu. Apa-apa aktiviti yang memberi anda kesenangan adalah sesuai - buatlah komitmen untuk bergerak setiap hari.

Sekiranya terdapat kelemahan pada anggota badan, tetapi mereka berfungsi, anda boleh berjalan, termasuk di treadmill, berguna untuk berenang, melakukan gimnastik di kolam renang, yoga, menari.

Walaupun pesakit berada di tempat tidur atau di kerusi roda, dia juga boleh bergerak - melakukan latihan kekuatan, senaman regangan.

- Adakah selalu selepas strok seseorang dapat kembali ke kehidupannya yang biasa?

- Ia bergantung pada jumlah sel yang rosak, bahagian otak mana yang terjejas dan apakah rawatan perubatan diberikan tepat pada waktunya. Dengan ketekunan, kesabaran, pertolongan doktor dan saudara-mara, fungsi yang hilang dapat dipulihkan.

Dalam praktik saya ada pesakit yang kembali bekerja walaupun selepas beberapa kali strok.

Kedua-dua pesakit dan saudara-mara perlu memahami bahawa pemulihan adalah proses yang panjang dan rumit, anda tidak boleh mengharapkan hasil segera dari dia dan jatuh putus asa ketika mereka tidak berada di sana. Akan ada hari-hari baik ketika anda akan membuat kemajuan besar, dan hari-hari buruk ketika anda nampaknya telah kembali ke awal perjalanan. Jangan berusaha untuk merangkul yang besar, jangan tergesa-gesa, tetapi bahagikan matlamat kepada:

- yang seterusnya yang dapat dikesan dan diukur. Contohnya, jika pesakit berbaring di awal hari, tujuannya adalah duduk di atas katil dan makan sendiri. Menyimpan cawan, bangun dan berjalan ke pintu bilik, melakukan prosedur kebersihan - ini juga merupakan tujuan segera.

- jauh - apa yang anda ingin capai dalam 6 bulan atau lebih. Kembali ke tempat kerja, sukan, hobi - semua tujuan ini harus dibincangkan dengan doktor untuk memahami sejauh mana pemulihan fungsi dapat diharapkan.

Pencegahan Strok

- Adakah kumpulan risiko di mana strok berlaku lebih kerap?

- Sekiranya anda bercakap mengenai usia, jantina, kewarganegaraan - tidak. Strok berlaku pada orang-orang dari semua peringkat umur, pada lelaki dan wanita, dalam wakil semua bangsa dan kaum, pada orang-orang dari mana-mana status sosial. Semua mempunyai faktor risiko. Terdapat faktor yang tidak dapat kita mempengaruhi: usia tua, genetik, sejarah strok. Tetapi ada yang dapat ditangani dan dengan itu mengurangkan risiko pukulan pertama dan berulang:

  • merokok, penyalahgunaan alkohol. Berusia hingga 55 tahun, termasuk asap rokok terpakai, adalah faktor risiko utama strok!
  • tekanan darah tinggi, diabetes, kolesterol tinggi. Lihat doktor anda dan patuhi rawatan yang akan dia tetapkan. Mengambil ubat secara berkala dan memantau kadar kolesterol dan gula darah anda akan mengurangkan kesan faktor risiko ini, mengurangkan keadaan anda, dan mengurangkan risiko strok..
  • gaya hidup berlebihan berat badan dan tidak aktif. Kurangkan berat badan! Makan dengan betul, pilih senaman yang sesuai dan yang paling penting.

- Peraturan apa yang harus dipatuhi setelah stroke sehingga tidak berulang?

- Sebagai tambahan kepada faktor risiko yang dijelaskan di atas, yang mungkin dipengaruhi oleh pesakit, terdapat beberapa lagi "peraturan hidup".

Pertama, ambil semua ubat yang ditetapkan oleh doktor anda. Sebahagian daripada mereka mengambil jangka masa tertentu, yang lain - seumur hidup. Jangan abaikan ubat itu, jangan menolaknya tanpa berunding dengan doktor! Beli dispenser (kotak pil), di mana anda boleh menguraikan ubat selama sehari atau seminggu, urutkan mengikut masa.

Kedua, pesakit yang mengalami strok harus diperiksa secara berkala: melakukan ujian darah untuk spektrum lipid, gula 9 untuk diabetes), melakukan ultrasound saluran leher, diperhatikan oleh pakar neurologi, ahli kardiologi. Latihan berguna dengan pakar kiropraktor, fisioterapi.

Klinik Medik telah membangunkan kompleks tahunan untuk menilai risiko strok.

  • perundingan pakar kardiologi
  • perundingan pakar mata (+ pemeriksaan fundus)
  • Ultrasound arteri sistem brachiocephalic
  • ECG
  • analisis darah umum
  • gula darah
  • analisis biokimia darah (AST, ALT, bilirubin, kreatinin, urea, protein total, kolesterol, trigliserida, HDL, LDL)
  • perundingan pakar neurologi.

Kompleks ini mempunyai harga istimewa - 6500 rubel.

Semua mengenai pemulihan dari strok iskemia: urut dan senaman

Strok iskemia adalah patologi serius, di mana terdapat pelanggaran peredaran darah di tisu otak, kerana kerusakannya terjadi. Akibatnya, gangguan dalam fungsi organ dengan pelbagai tahap intensiti berlaku. Nama kedua untuk penyakit ini adalah infark serebrum..

Patologi di seluruh dunia adalah salah satu penyebab kematian yang paling biasa. Setiap tahun, jumlah kematian meningkat, dan ada juga kecenderungan untuk meremajakannya.

Apakah tujuan pemulihan?

Dalam strok iskemia, bergantung pada tahap kerosakan otak, penyakit ini boleh menyebabkan kecacatan sementara atau kekal - ini adalah akibat yang sangat biasa.

Rawatan dan pemulihan memerlukan masa yang lama dan memungkinkan untuk memulihkan sebahagian atau sepenuhnya keadaan normal seseorang.

Objektif utama terapi pemulihan adalah pemulihan yang paling lengkap dari semua fungsi dan kemahiran yang hilang, serta penyesuaian sosial mangsa serangan otak.

Adakah mungkin untuk melakukan pemulihan stroke cerebellar yang berjaya? Ya, tetapi hanya menjalani rawatan tepat pada masanya.

Langkah pemulihan yang paling intensif diperlukan dalam enam bulan pertama selepas strok, ketika keberkesanannya paling tinggi. Selepas 6 bulan, pemulihan fungsi dan kemahiran yang hilang hampir mustahil. Untuk kejayaan terapi pemulihan, adalah penting bagi pesakit untuk memahami perlunya melakukan usaha ini dan penglibatan penuhnya dalam proses rawatan..

Rujukan: Langkah pemulihan bermula walaupun pada masa pesakit berada di hospital sebaik sahaja keadaannya stabil. Tempoh masa ini disebut "tempoh pemulihan awal." Ia dianggap tempoh dari 2 hingga 6 bulan selepas strok.

Sekiranya pada waktu keluar untuk alasan kesihatan, kelanjutan pemulihan di rumah adalah mustahil, maka agar tidak mengganggu rawatan, seseorang dipindahkan ke pusat pemulihan khusus. Sekiranya tidak ada, maka pemulihan dilakukan oleh saudara-mara dan dilakukan di rumah.

Prinsip asas terapi pemulihan adalah:

  1. Pendekatan yang kompleks;
  2. menjalankan dari saat strok;
  3. sistematik;
  4. pematuhan tahap;
  5. perhatian pesakit.

Program pemulihan harus dibuat oleh pakar pemulihan.

Kaedah

Pemulihan selepas strok otak iskemia bermula sebaik sahaja ancaman terhadap kehidupan pesakit berlalu. Pelbagai kaedah digunakan untuk menormalkan keadaan dan mengembalikan kemahiran dan fungsi..

Ubat

Kaedah ini tidak mewakili pemulihan dalam bentuk yang lazim untuk memahaminya, tetapi bertujuan mencegah strok berulang yang dapat terjadi setelah yang pertama dalam waktu yang singkat. Dengan itu, ubat semacam itu digunakan:

  1. pembekuan darah (antikoagulan);
  2. antihipertensi - membantu menormalkan tekanan darah;
  3. statin - mengurangkan jumlah kolesterol jahat dalam darah;
  4. neuroprotectors - membantu mengurangkan tahap kerosakan pada neuron otak yang sudah terjejas dan mencegah luka yang sihat;
  5. vasodilator;
  6. antioksidan.

Perhatian! Ubat khusus hanya boleh diresepkan oleh doktor anda..

Ia digunakan untuk mengembalikan pergerakan yang paling lengkap dan mula digunakan pada masa pemulihan awal. Dalam proses pemulihan seperti itu, mekanisme pampasan dalam badan dilancarkan, kerana ingatan otot dikembalikan. Kelas hanya boleh dimulakan di bawah pengawasan perubatan..

Terapi senaman dilakukan selepas strok iskemia mengikut peraturan berikut:

  1. latihan pertama hanya untuk separuh badan yang sihat, pergerakannya tidak terganggu;
  2. pengukuhan am dan latihan khas bergantian;
  3. pematuhan ketat terhadap rejimen latihan dan keteraturannya;
  4. peningkatan beban secara beransur-ansur;
  5. mengekalkan sikap positif pesakit semasa bersenam.

Penting! Bergantung pada keadaan orang yang berada, kompleks ini digunakan untuk melakukan pembohongan, duduk atau berdiri.

Urut

Ia dilakukan pada tahap pertama pemulihan hanya oleh pakar di hospital.

Matlamat utama pemulihan tersebut adalah untuk menormalkan keadaan otot yang dalam keadaan baik. Urut juga membantu meningkatkan peredaran darah dalam tisu dan merangsang otot yang tidak bergerak..

Pada hari-hari awal, sesi berlangsung tidak lebih dari 5 minit, dan sebelum keluar - dari 30 minit. Di rumah, urut juga boleh dilakukan, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor dan bagaimana dia akan mengajarnya cara melakukannya..

Cara memulihkan ucapan?

Gangguan pertuturan tidak dapat dilalui sendiri, dan kelas wajib dengan ahli terapi pertuturan diperlukan. Proses pemulihan pertuturan adalah panjang dan kompleks.

Sekiranya keadaan pesakit dianggap memuaskan, maka sesi terapi pertuturan bermula 7-20 hari setelah strok. Semakin cepat untuk memulakan pemulihan ini, semakin baik hasilnya..

Tempoh kelas pada mulanya tidak melebihi 20 minit. Sebagai kesejahteraan seseorang bertambah baik, mereka diperpanjang hingga 40 minit. Seluruh tempoh pemulihan ucapan boleh berlanjutan hingga 4 tahun.

Pemulihan di rumah

Bagaimana untuk pulih di rumah? Tempoh selepas penyakit ini sangat penting dan bertahan lama. Bukan sahaja pesakit itu sendiri, tetapi juga saudara-mara harus berminat sepenuhnya dalam pemulihan tersebut. Tidak boleh diterima orang lain merosakkan pesakit.

Untuk pulih di rumah, anda memerlukan kesabaran dan hanya sikap positif. Hanya dengan pelaksanaan pemulihan rumah adalah mungkin untuk memulihkan seseorang sebanyak mungkin.

Sekiranya rawatan pemulihan diperlukan untuk pesakit yang terbaring di tempat tidur, maka diperlukan tilam anti-decubitus, kerusi untuk mengangkut seseorang, dan simulator untuk pengembangan anggota badan diperlukan..

Pesakit perlu melakukan urutan biasa, yang mesti diajar oleh doktor. Lakukan juga kelas dengan simulator beberapa kali sehari selama 5-10 minit.

Basuh pesakit dua kali sehari. Sekiranya inkontinensia kencing atau tinja berlaku, lampin digunakan..

Apabila pesakit tidak berbohong, maka untuk pemulihan di rumah perlu melakukan latihan terapeutik setiap hari, sesi terapi pertuturan untuk gangguan pertuturan dan berjalan. Adakah saya perlu minum ubat, menentukan doktor yang memerhatikan orang itu.

Apabila berjalan dengan tidak pasti, pejalan kaki digunakan. Beban berlebihan berbahaya bagi tubuh, dan penting untuk meningkatkan jumlah aktiviti fizikal secara beransur-ansur, bermula dari beberapa minit sehari.

Penting! Dengan gangguan pertuturan, sesi terapi pertuturan dijalankan. Anda perlu banyak bercakap dengan seseorang, menggunakan frasa pendek ringkas yang akan diulang beberapa kali pada siang hari. Ini penting untuk mempercepat pelancaran mekanisme pampasan pertuturan..

Syarat pemulihan

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih? Masa bergantung pada seberapa kuat strok itu. Sekiranya penyakit ini mempunyai bentuk yang ringan, maka pemulihan utama memerlukan masa hingga 5 bulan, dengan tahap keparahan yang sederhana - hingga 8 bulan dan dalam keadaan serius berlangsung selama beberapa tahun. Juga mempengaruhi tempoh dan ketika pesakit mula mendapat rawatan perubatan. Rawatan lebih awal dimulakan, semakin pendek tempoh pemulihan.

Sebaiknya hantar seseorang ke sanatorium khusus setelah menyelesaikan pemulihan sepenuhnya, di mana dia akan memperbaiki hasil pemulihan dengan bantuan pelbagai prosedur kesihatan. Di sana, doktor akan memberi cadangan bagaimana untuk mengelakkan strok otak semula..

Video berguna

Kami mencadangkan anda menonton video menarik mengenai topik ini:

Kesimpulannya

Untuk pemulihan semaksimum mungkin selepas strok, kesabaran, persekitaran positif bagi pesakit, mood ceria dan penglibatan pakar diperlukan. Gangguan saudara-mara semasa proses pemulihan boleh menyebabkan kemerosotan keadaan seseorang. Sebaiknya pertama kali setelah keluar dari hospital untuk menjalani pemulihan di pusat khusus di bawah pengawasan ketat doktor.

Memulihkan orang tua selepas mengalami strok: petua dan muslihat

Masalah yang ditangani dalam bahan:

  • Mengapa penting untuk menumpukan masa maksimum untuk tempoh pemulihan orang tua selepas strok??
  • Cara mengembalikan fungsi tubuh orang tua selepas strok?
  • Cara mempercepat pemulihan ucapan dan ingatan pada orang tua selepas strok?
  • Cara merawat mangsa strok yang lebih tua di rumah dengan betul?

Risiko strok dan mikrostroke meningkat setiap tahun. Kadar kejadian orang tua yang telah mencapai usia 60 tahun berada pada tahap 1,5-2,4%, di antara wakil kumpulan senil (75-80 tahun ke atas), penunjuk ini lebih tinggi - 7,3-10,5%. Pada masa yang sama, risikonya sama untuk lelaki dan wanita. Bagaimana pemulihan orang tua selepas strok, kami akan memberitahu dalam artikel kami.

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

10 hari secara percuma!

Rumah penjagaan di daerah tebing kiri

10 hari secara percuma!

Rumah jagaan di suku Terekhovo

10 hari secara percuma!

Rumah Jururawat di Left Bank

10 hari secara percuma!

Rumah jagaan di Khimki

Mengapa tempoh pemulihan penting bagi orang tua selepas strok?

Warga emas pulih dari strok dalam beberapa peringkat. Pemulihan awal berlaku dalam 6 bulan pertama. Secara amnya, badan mempunyai 3-4 tahun, yang mesti digunakan sepenuhnya untuk mendapatkan hasil yang paling positif..

Faktanya adalah bahawa sel-sel otak adalah neuroplastik - mereka dapat mempelajari fungsi yang sebelumnya tidak biasa bagi mereka. Neuron yang tidak rosak akibat strok mula berfungsi dan bukannya sel mati, yang mana mereka perlu membuat keadaan tertentu. Orang tua perlu melakukan semua latihan yang diperlukan, mengikuti cadangan perubatan untuk pemulihan dan rawatan. Akibat strok, sebagai peraturan, ia terkena:

  • nada otot;
  • fungsi motor anggota badan;
  • kepekaan;
  • ucapan;
  • ingatan dan tumpuan;
  • fungsi pelvis.

Masalah yang sangat serius bagi orang tua yang menderita akibat strok adalah sosialisasi. Semalam, seorang lelaki menjalani aktiviti hidup yang aktif, dan hari ini penyakit itu membuatnya tidak berdaya, menjadikannya bergantung sepenuhnya kepada orang lain. Perubahan seperti ini sangat sukar untuk ditoleransi, oleh itu, antara lain, orang sakit perlu dibantu untuk menemukan diri mereka dalam realiti baru. Untuk melakukan ini, lakukan kelas pemulihan biasa terlebih dahulu di hospital, kemudian di rumah.

Pemulihan berlaku di lima kawasan:

  • Prosedur penjagaan umum: pengorganisasian pemakanan yang betul, langkah-langkah kebersihan, langkah pencegahan untuk mencegah luka pada kulit.
  • Mengusahakan pemulihan fungsi motor.
  • Kelas Pemulihan Ingatan.
  • Kerja Pemulihan Pertuturan.
  • Rawatan ubat yang menyokong.

Langkah pemulihan berlaku dalam 4 peringkat:

1. Pada peringkat pertama, kekuatan ditujukan untuk menyokong fungsi penting orang sakit.

2. Pada peringkat kedua, pesakit diajar kemahiran mengurus diri yang paling sederhana..

3. Selanjutnya, orang sakit diajar kemahiran motorik, pertuturan dan intelektual umum, mewujudkan keadaan yang sesuai untuk mengembalikan kemampuan duduk, bergerak, berjalan bebas.

4. Kesimpulannya, kerja dilakukan untuk melatih pergerakan anggota badan secara halus, mengembalikan kemahiran profesional, pertuturan penuh dan kemahiran lain.

Disyorkan

Semasa memulakan pemulihan, penting untuk mempertimbangkan cadangan berikut:

  • Jangan berlengah dengan permulaan kerja pemulihan. Adalah perlu untuk memulakan langkah pemulihan seawal mungkin - dari hari pertama berada di hospital - dan meneruskannya di rumah sehingga fungsi yang hilang kembali.
  • Adalah perlu untuk menjalankan langkah-langkah yang disyorkan oleh doktor untuk memulihkan badan secara sistematik dan teratur. Prosedur pemulihan hanya akan berfungsi jika orang tua bersedia bekerja keras untuk pulih selepas strok..
  • Penting untuk mematuhi urutan tindakan: setiap tempoh pemulihan ditujukan untuk kumpulan orang tertentu yang telah mengalami strok. Sekiranya berlaku akibat yang teruk, langkah-langkah pemulihan bermula dari peringkat pertama, dalam situasi yang lebih ringan - dari salah satu perkara berikut. Setelah matlamat satu tahap tercapai, kita harus bergerak secara sistematik ke tahap yang lain.
  • Semasa prosedur pemulihan, perlu dilakukan pemulihan pada masa yang sama dengan beberapa fungsi yang hilang oleh orang tua (kemampuan untuk bergerak, bercakap, dll.).
  • Kaedah khas harus digunakan untuk membantu memulihkan pesakit strok: tongkat, pejalan kaki, kerusi roda, tongkat.
  • Sepanjang tempoh pemulihan, doktor yang hadir mesti memantau keadaan pesakit. Walaupun semua tanggungjawab dan kesungguhan pendekatan saudara-mara untuk mengatur perawatan di rumah bagi orang tua yang mengalami strok, mereka mesti diperhatikan oleh pakar neuropatologi dan doktor pemulihan. Pakar akan memilih jadual individu kelas yang diperlukan untuk pesakit dan akan memantau keberkesanan kerja pemulihan..

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

Rumah penjagaan di daerah tebing kiri

Rumah jagaan di suku Terekhovo

Rumah jagaan di Khimki

Latihan kemahiran asas untuk orang tua yang pulih dari strok

Orang tua yang mengalami strok dan saudara-mara mereka perlu segera mengetahui fakta bahawa pemulihan tidak akan mudah. Pemulihan pesakit selepas strok dapat dibandingkan dengan perkembangan anak selepas kelahiran: pertama dia merangkak, kemudian duduk, kemudian berdiri dan hanya selepas itu mula berjalan. Alam mempunyai undang-undangnya sendiri, dan "melewatkan" beberapa tahap perkembangan tidak akan berhasil. Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai langkah-langkah untuk memulihkan orang tua setelah strok: berhenti atau bahkan rehat dalam latihan bermaksud kembali ke posisi sebelumnya.

Matlamat pemulihan dari strok adalah mendapatkan kembali kemahiran rawatan diri dan tingkah laku seharian.

Pesakit perlu melakukan satu set latihan sederhana untuk memulihkan kemahiran mengurus diri. Dia belajar membuka keran, menggunakan sikat gigi, memakai barang, mengikat butang - iaitu, melakukan tindakan yang sebelum permulaan strok berada di dalam kekuasaannya, seperti orang yang sihat. Tetapi sekarang nampak mustahil, kerana kemampuan untuk bergerak hilang. Oleh itu, setiap tindakan pertama kali dibongkar ke dalam komponennya, dan dikerjakan secara berperingkat. Oleh itu, proses pemulihan bermula.

Untuk membuka paip, anda mesti menghubungi dia terlebih dahulu. Tindakan ini dapat dilakukan walaupun orang tua berada dalam keadaan terlentang setelah strok. Mungkin dia akan melakukan aksi ini lebih dari sekali atau dua kali, melakukan kesilapan dan bermula dari awal, tetapi pada akhirnya dia akan berjaya. Pergerakan lain dipraktikkan dengan cara yang sama. Mengulangi tindakan yang sama setiap hari, pesakit membawanya ke automatisme, sementara jambatan saraf terbentuk di otaknya, memulihkan hubungan antara tindakan dan kawasan otak tertentu yang bertanggungjawab untuk pelaksanaannya..

Ini adalah kerja yang sukar dan susah payah, tetapi inilah yang membantu orang tua yang mengalami strok untuk mengambil jalan pemulihan dan memperoleh kemahiran yang hilang.

Disyorkan

Apa yang menyumbang kepada pemulihan fungsi motor pada orang tua selepas strok

Pertama sekali, usaha untuk memulihkan pesakit strok bertujuan untuk memulihkan fungsi motor. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam 95% kes, mangsa mengalami lumpuh tahap yang berbeza-beza. Apabila seseorang mula bergerak, peredaran darah bertambah baik, ancaman luka tekanan hilang, pesakit hanya dapat melayani dirinya sendiri dan melakukan beberapa tindakan sederhana. Selepas itu, dengan kadar yang dipercepat, pemulihan kemampuan yang hilang.

Cadangan umum untuk terapi fizikal untuk pemulihan orang tua selepas strok:

  • Pilihan dan jadual latihan mesti dipersetujui dengan pakar (ahli fisioterapi atau ahli terapi pemulihan).
  • Keamatan beban perlu ditingkatkan secara beransur-ansur, dengan mengambil kira kemampuan sebenar warga tua.
  • Semasa beban meningkat, perlu untuk menyukarkan teknik latihan motor: perpanjangan lenturan sederhana yang sederhana harus diganti dengan gerakan halus yang disasarkan untuk memulihkan fungsi tangan menggunakan objek tambahan: rosario, pengembang, tongkat gimnastik, mesin latihan, tali elastik bulat, alat muzik.
  • Sekiranya orang tua merasa sakit semasa bergerak, beban harus dikurangkan..
  • Sebelum memulakan senaman, anda perlu menyiapkan otot, meregangkannya dengan mengurut, menggosok atau memanaskan badan.
  • Tugas utama latihan fisioterapi adalah untuk merehatkan otot-otot yang, selepas strok, berada dalam keadaan hipertonik (ketegangan teruk).
  • Jangan terlalu banyak bekerja. Jadual optimum untuk melakukan senaman gimnastik - dua kali sehari selama satu jam.
  • Dalam kelas terapi fizikal, pernafasan orang tua harus dikendalikan - periksa apakah irama berjalan lancar, penyedutan dan pernafasan menyertai bahagian latihan tertentu. Contohnya, lenturan mestilah untuk penyedutan, lanjutan perlu untuk menghembus nafas.
  • Sebaiknya seseorang yang dekat dengan mereka berada di sebelah orang tua ketika mereka melakukan latihan untuk pulih dari strok dalam keadaan duduk atau berdiri. Saudara mara dapat menyokong pesakit atau mengawal prosesnya, kehadiran mereka akan membantu mengelakkan kecederaan jika pesakit tiba-tiba jatuh.
  • Pemulihan semestinya melibatkan pencegahan kontraktur. Semakin banyak masa anggota badan orang tua berada dalam kedudukan yang sama (bengkok di lutut atau siku), semakin kuat otot-otot terpaku pada kedudukan yang salah. Oleh itu, perlu meletakkan roller lembut di antara bahagian yang bengkok (di siku atau fossa popliteal), yang boleh digulung kain. Untuk mengelakkan kontraktur, juga mungkin untuk memasang anggota badan yang diluruskan pada permukaan keras (papan) dengan pembalut atau tambalan..

Setiap latihan boleh diulang 2-3 hingga 10-15 kali. Semuanya bergantung pada kemampuan fizikal orang tua yang sakit. Setelah latihan sederhana dikuasai, penting untuk tidak berhenti, tetapi untuk terus berjalan, semakin kompleks.

Disyorkan

Pemulihan pertuturan pada orang tua selepas strok

Pemulihan fungsi pertuturan yang paling intensif pada orang tua diperhatikan pada 6 bulan pertama setelah strok, sekiranya luka atau rawatan yang meluas dimulakan lewat, ia boleh berlangsung 2-3 tahun.

Bergantung pada bahagian otak mana yang terkena strok, pesakit mempunyai bentuk gangguan motorik atau deria (afasia). Dengan pelbagai jenis motor, pesakit:

  • melihat ucapan melalui telinga;
  • memahami apa yang mereka katakan kepadanya;
  • bertindak balas terhadap permintaan;
  • tidak dapat merumuskan fikiran dan mengucapkan frasa;
  • Dia tidak mahu membaca dan menulis, kerana proses ini sukar baginya.

Dengan afasia deria, pesakit tidak dapat memahami kata-kata orang lain, dia bercakap dengan tidak selaras, tanpa mengawal aliran pertuturan. Pesakit seperti itu dapat membaca, tetapi makna ayat tidak akan difahami, kemahiran bertulis hilang sepenuhnya. Ucapan orang tua selepas strok tidak cukup bermakna, disertai dengan gerak isyarat. Pesakit cuba menjelaskan apa yang ingin mereka katakan kepada orang lain, tetapi mereka tidak memahaminya, pada akhirnya mereka merasa kesal dan tersinggung.

Dalam kes ini, anda perlu memahami bahawa walaupun latihan yang panjang untuk memulihkan pertuturan selepas strok (berlangsung beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun) mungkin tidak memberi kesan positif. Dalam 30–35% kes, fungsi ucapan kembali secara spontan, dan bukannya secara beransur-ansur.

Supaya orang tua yang mengalami strok dapat mula bercakap, mereka perlu sentiasa mendengar suara, kata-kata, ucapan yang diperluas.

Semasa pemulihan, prinsip urutan peringkat mesti dipatuhi. Anda boleh memulakan kelas dengan melatih pengucapan bunyi individu, kemudian anda boleh beralih ke suku kata, perkataan sederhana dan kompleks, dan kemudian ke ayat dan ayat kecil. Semasa kelas dengan orang tua selepas mengalami strok, anda dapat sedikit membantu mereka - sebutkan bahagian awal perkataan, dan mereka akan bersetuju dengan ujungnya sendiri.

Juga, untuk memulihkan pertuturan, orang tua disyorkan untuk mendengar muzik dan menyanyi. Seringkali, pesakit yang mengalami strok tidak dapat bercakap dengan normal, tetapi mengekalkan kemampuan mereka untuk menyanyi. Dalam kes ini, anda semestinya cuba menyanyi - ini mengaktifkan pemulihan ucapan.

Latihan untuk pemulihan otot muka paling baik dilakukan di hadapan cermin. Terutama latihan seperti ini ditunjukkan dalam keadaan ketika orang tua mempunyai wajah yang terdistorsi setelah strok. Untuk melakukan ini, lakukan perkara berikut:

  • gigit gigi;
  • keriting dan keluarkan bibir dengan "tiub";
  • membuka mulutnya, tolakkan lidah ke depan secara maksimum;
  • gigit bibir atas dan bawah secara bergantian;
  • menjilat bibir lidah dalam bulatan, pertama dalam satu, kemudian ke arah yang lain;
  • tarik sudut mulut ke atas seolah-olah tersenyum.

Semasa kelas dengan orang tua dalam pemulihan pertuturan, anda boleh menggunakan yang berikut:

  • menunjukkan kepada pesakit kad-kad di mana huruf, suku kata dan perkataan ditulis, minta mereka membuat ayat dari mereka dan membacanya;
  • Galakkan pesakit untuk berkomunikasi: bertanya, menyanyi bersama, membaca ayat-ayat;
  • dengar buku audio kegemaran anda dengan pesakit dan menceritakan semula kandungannya;
  • lihat gambar, dan kemudian minta mereka menerangkan.

Sekiranya saudara-mara mengadakan kelas dengan pesakit strok di rumah, adalah penting untuk bersikap baik dengan usaha terkecil pesakit untuk mengucapkan kata-kata, mendorongnya, dan tidak membetulkan kesalahan. Untuk membantu orang tua mengatasi masalah gangguan pertuturan, anda perlu gigih dan sentiasa berkomunikasi dengan mereka.

Disyorkan

Satu set langkah untuk mengembalikan ingatan dan kecerdasan pada orang tua setelah strok

Lebih baik memulakan pemulihan kemampuan mental walaupun pesakit berada di hospital, setelah keadaan umum setelah strok stabil. Tetapi anda tidak boleh membuat otak orang tua mengalami beban berlebihan.

Pemulihan fungsi memori disertai dengan terapi ubat awal yang bertujuan untuk mengekalkan sel-sel saraf yang mengalami kerosakan strok. Orang tua diberi ubat yang sesuai (Actovegin, Thiocetam, Piracetam, Cavinton, Cortexin) secara intravena, atau mereka diambil dalam bentuk tablet. Kesan terapeutik penggunaan ubat ditunjukkan dengan perlahan, dalam masa 3-6 bulan. Kursus pengambilan ubat diulang selepas 2-3 bulan.

Semasa memulihkan ingatan, tindakan pemulihan berikut dilakukan:

  • Latih kemampuan mengingat: mendengar dan mengulang nombor, perkataan, ayat-ayat kecil. Mula-mula anda perlu mencapai hafalan jangka pendek - apabila pesakit akan dapat mengulangi maklumat dengan segera setelah mendengarnya. Maka perlu untuk meningkatkan tempoh hafalan - misalnya, pesakit secara bebas akan menyebut angka ketika dia diminta untuk menghitung.
  • Lihat foto, video, sambil mengingat dan menyebut nama semua objek yang digambarkan.
  • Main permainan papan.
Disyorkan

Peraturan Penjagaan Rumah untuk Pemulihan Pantas Orang Tua Selepas Strok

Pada hari-hari pertama selepas strok, anda harus menghubungi pakar terapi fizikal untuk mengajar saudara-mara untuk melakukan latihan yang diperlukan dengan pesakit tua di rumah. Dalam kes ini, proses pemulihan akan berjalan lebih cepat dan lebih berkesan..

Amalan membuktikan bahawa hasil terbaik dalam pemulihan orang tua setelah strok diberikan oleh kombinasi rawatan aktif dengan aktiviti fizikal, yang dimulakan seawal mungkin. Sekiranya seseorang telah selamat, ini bermakna dia juga mempunyai peluang untuk pemulihan.

WHO telah menerbitkan sebuah program yang menggariskan prinsip dan langkah untuk mengembalikan orang sakit setelah menjalani kehidupan yang aktif dan memulihkan kemahiran penting mereka. Dokumen ini juga menerangkan semua latihan yang diperlukan yang boleh dilakukan di rumah..

Memulihkan orang tua selepas strok hanya dapat dilakukan dengan bantuan orang tersayang atau kakitangan khas. Adalah mustahil untuk melalui proses pemulihan sendiri, ini adalah tugas yang sangat sukar.

Orang tua semasa pemulihan selepas strok tidak hanya perlu disokong secara moral, tetapi juga memberikan bantuan praktikal. Pemulihan keupayaan untuk bergerak adalah seperti berikut: seorang kerabat mengambil anggota badan pesakit yang tidak bergerak dan mula melakukan pergerakan sederhana dengannya - meregangkan, tidak lentur atau membongkok, berpusing, meniru meraih, dll. Di rumah, pergerakan seperti itu tidak akan sukar. Otak memerlukan masa untuk mengingat bagaimana otot tertentu berfungsi. Masa akan berlalu, dan pesakit akan mula menggerakkan anggota badannya dengan perlahan, sebelum ini dia sering harus diperbaiki, diminta untuk mengulangi latihan. Pemulihan pergerakan aktif yang dapat dihasilkan oleh pesakit sendiri bererti berakhirnya langkah pemulihan.

Pulangan terpantas adalah pergerakan besar. Keupayaan untuk melakukan pergerakan sikat yang tepat, ekspresi otot-otot wajah yang halus selepas strok akan kembali pada akhir tempoh pemulihan terakhir.

Latihan semestinya merangkumi komponen verbal dan visual, ini diperlukan untuk rawatan yang betul. Dalam proses kelas, anda perlu menerangkan dan menunjukkan kepada orang tua yang sakit segala yang berlaku. Ini menyumbang kepada pembentukan sambungan saraf baru..

Latihan dilakukan di hadapan cermin besar sehingga seseorang melihat dirinya pada ketinggian penuh. Antara mengucapkan apa yang akan berlaku sekarang, dan tindakan yang sebenarnya perlu sedikit masa. Pembantu itu berkata: "Kami akan mengangkat tangan kami sekarang," dia menunggu sebentar sehingga pesakit tua menyedari maksud apa yang dikatakan, dan hanya kemudian mengangkat tangannya. Pesakit melihat semua tindakan ini di cermin. Latihan seperti ini juga membantu mengembalikan ingatan..

Rawatan di rumah menunjukkan hasil yang sangat baik, kerana begitu banyak kasih sayang dan perawatan dari orang-orang dekat dilaburkan di dalamnya. Harus diingat bahawa ketekunan akan menjadi pembantu utama.

Sudah tentu, semasa mengadakan kelas pemulihan, anda selalu perlu benar-benar menilai kemampuan orang tua yang mengalami strok. Dalam kes ini, doktor akan sentiasa membantu, yang akan memberitahu anda bagaimana bertindak. Penting bagi saudara-mara untuk mematuhi satu peraturan lagi: jangan mengecualikan pesakit tua dari kehidupan keluarga, jangan biarkan dia terjebak dengan penyakit.

Juga disarankan agar saudara-mara tidak membawa manifestasi kemarahan dan keganasan dari pesakit ke hati mereka, belajar untuk tidak bertindak balas terhadap luahan emosi tersebut. Dalam kes ini, anda perlu berusaha meletakkan diri anda di tempat orang yang hidupnya seolah-olah dari overclocking telah menghantam tembok. Akibat strok dimanifestasikan, khususnya, dalam gangguan emosi, dan ini bukan sahaja menyumbang kepada kerosakan organik yang teruk pada otak, tetapi juga status sosial orang tua yang baru: dia jatuh dari persekitarannya yang biasa, kehilangan pekerjaan, kesenangan, dan komunikasi. Tidak semua orang dapat bertahan dari ini..

Bergantung pada tingkah laku saudara-mara, reaksi mereka terhadap apa yang berlaku, bagaimana suasana dalam keluarga akan berkembang di masa depan, bagaimana pesakit tua akan pulih. Sekiranya anda tidak membiarkan negatif muncul dalam jiwa anda, maka anda dapat mengatasi segala kesulitan. Sekiranya kita mengikuti skandal dan celaan, maka sedikit yang masih dapat diselamatkan akan musnah..

Disyorkan

Rumah jagaan di pinggir bandar

Rangkaian asrama untuk orang tua menawarkan rumah untuk orang tua, yang merupakan antara yang terbaik dari segi keselesaan, keselesaan dan terletak di tempat paling indah di wilayah Moscow.

Kami sedia menawarkan:

  • Rumah penjagaan warga tua yang selesa di Moscow dan Moscow Region. Kami menawarkan semua kemungkinan pilihan untuk menempatkan orang yang dekat dengan anda.
  • Banyak kakitangan penjagaan tua yang berkelayakan.
  • Penjagaan orang tua sepanjang masa oleh penjaga profesional (semua kakitangan adalah warganegara Persekutuan Rusia).
  • Sekiranya anda mencari pekerjaan, kami menawarkan pekerjaan penjaga.
  • Penginapan 1-2-3 tempat tidur di rumah tumpangan untuk orang tua (untuk tempat tidur selesa khas di tempat tidur).
  • 5 kali sehari dan diet.
  • Riadah harian: permainan, buku, menonton filem, berjalan di luar rumah.
  • Kerja individu ahli psikologi: terapi seni, kelas muzik, pemodelan.
  • Pemeriksaan mingguan doktor khusus.
  • Keadaan yang selesa dan selamat: rumah negara yang lengkap, alam yang indah, udara bersih.

Pada bila-bila masa siang atau malam, orang yang lebih tua akan selalu membantu, tidak kira apa masalah yang mereka bimbangkan. Di rumah ini, semua saudara-mara dan rakan-rakan. Terdapat suasana cinta dan persahabatan.

Rundingan mengenai kemasukan ke asrama boleh anda dapatkan melalui telefon:

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis