Rawatan fibrilasi atrium - pemulihan irama

Setelah pesakit dilindungi dari strok, dengan bantuan ubat-ubatan yang disebut antikoagulan (lihat "Pencegahan pembekuan darah dengan fibrilasi atrium"), sudah tiba masanya untuk menyelesaikan soalan berikut - apa yang harus dilakukan dengan aritmia? Adakah saya perlu mengembalikan irama? Bagaimana mendesak? Adakah mungkin hanya memperlahankan denyutan nadi dan meninggalkan semuanya sebagaimana adanya? Ini adalah masalah yang cukup kompleks yang selalu ditangani secara individu. Tidak ada algoritma yang jelas, terlalu banyak untuk dipertimbangkan.

Mari cuba pertimbangkan beberapa model yang paling biasa dan analisis kemungkinan penyelesaiannya. Kami yakin bahawa di antara model-model ini anda akan menemui kes anda dan dapat memahami pemikiran pemikiran doktor anda.

Pesakit dengan baru didiagnosis, tidak simptomatik fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium boleh tanpa gejala dan dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan fizikal rutin. Dalam kes sedemikian, pengencer darah biasanya diresepkan pada peringkat pertama, biasanya dalam bentuk suntikan (KLEKSAN atau ARIKSTRA). Selanjutnya, beberapa pemeriksaan diperlukan, khususnya, untuk mengesampingkan disfungsi tiroid, kerana ini cukup untuk menjalani ujian darah. Penting untuk menjalani ultrasound jantung. Sekiranya seseorang berasa sihat dan nadi tidak tinggi, katakanlah, tidak lebih dari 90-100 seminit, maka semua pemeriksaan ini dapat dilakukan secara rawat jalan dan tanpa dimasukkan ke hospital.

Kemudian mereka memutuskan apa yang harus dilakukan dengan irama. Hanya ada dua pilihan: cuba memulihkannya atau melambatkannya (jaga nadi 60-90 seminit). Keputusan biasanya dibuat berdasarkan ultrasound jantung: jika rongga atrium sangat melebar dan terdapat kecurigaan bahawa aritmia telah wujud sejak sekian lama, maka percubaan untuk memulihkan irama kemungkinan besar tidak akan berjaya. Maka lebih baik memilih rawatan yang kurang agresif dan hanya mengawal degupan jantung anda dengan ubat yang sesuai, seperti penyekat beta.

Walaupun begitu, dalam sebilangan besar kes, apabila aritmia baru dikesan, masih perlu dicuba untuk mengembalikan irama. Tetapi sebelum percubaan ini dilakukan, anda perlu memastikan bahawa tidak ada gumpalan darah di rongga jantung. Telah diketahui bahawa jika kurang dari 48 jam telah berlalu sejak permulaan aritmia, maka gumpalan darah belum terbentuk atau mereka mudah larut dengan sendirinya. Dalam kes seperti itu, pemulihan irama dapat dilakukan dengan segera. Tetapi pada pesakit tanpa gejala yang bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka sakit, mustahil untuk memenuhi selang waktu ini. Kita tidak tahu usia aritmia: bagaimana jika ia sudah wujud selama sebulan dan atria dipenuhi dengan gumpalan darah yang kecil dan tua. Oleh itu, pada orang dengan aritmia asimtomatik yang baru didiagnosis, mereka biasanya dihantar pulang selama 3-4 minggu dan meneruskan rawatan dengan pengencer darah dalam tablet (antikoagulan). Dibuktikan bahawa setelah 21 hari rawatan sedemikian, semua pembekuan darah di jantung larut dan prosedur pemulihan irama menjadi selamat. Pemulihan irama dilakukan menggunakan kardioversi elektrik, yang dijelaskan dengan lebih terperinci dalam artikel yang sesuai di laman web ini..

Pesakit dengan pertama kali dikenal pasti, fibrilasi atrium disertai oleh keluhan

Selalunya, fibrilasi atrium ditunjukkan oleh nadi yang tinggi, berdebar-debar dan sesak nafas. Dalam kes sedemikian, diperlukan rawatan di hospital dan perlambatan yang lebih agresif. Kadang-kadang ubat untuk melambatkan irama harus diberikan secara intravena. Semakin tinggi kadar denyutan jantung, semakin teruk pesakit akan merasa, walaupun ada pengecualian terhadap peraturan tersebut.

Dalam kes yang jarang berlaku, apabila aritmia menyebabkan penurunan tekanan darah yang tajam atau edema paru, pemulihan irama kecemasan diperlukan dengan bantuan dorongan elektrik - defibrilasi.

Sekiranya keadaan pesakit stabil dan kurang dari 48 jam telah berlalu sejak permulaan aritmia, maka anda boleh mencuba memulihkan irama dengan Amiodarone atau dengan nadi elektrik. Sekiranya tidak dapat disimpan dalam 48 jam, maka anda tidak perlu tergesa-gesa dengan pemulihan irama, pertama anda perlu memastikan bahawa tidak ada gumpalan darah di jantung. Ultrasound jantung yang biasa tidak berguna di sini. Anda perlu melakukan ultrasound jantung melalui kerongkongan, yang membolehkan anda membawa sensor hampir dekat dengan jantung dan melihat pembekuan darah terkecil. Prosedur ini serupa dengan gastroskopi, tetapi bukannya gastroskop, sensor khas terletak di hujung tiub. Sekiranya ultrasound seperti itu tidak dapat mengesan gumpalan darah, maka anda boleh segera memulihkan irama.

Tetapi tidak semua pesakit memerlukan pemeriksaan ultrasound yang rumit, jika doktor berjaya menurunkan nadi dengan cepat dan pesakit merasa sihat, maka mereka bertindak seperti yang dijelaskan di atas - memulihkan irama setelah 3 minggu rawatan dengan antikoagulan. Ini juga dilakukan sekiranya kajian menunjukkan pembekuan darah..

Pesakit dengan sawan (fibrilasi atrium)

Ini adalah kumpulan pesakit yang paling sukar, aritmia mereka dapat muncul dan hilang sendiri beberapa kali sehari, berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa hari dan bahkan beberapa minggu. Gangguan irama (paroxysm) sering berlaku tanpa ada kaitan dengan kejadian, ia tidak dapat diramalkan dan dicegah. Kadang-kadang sawan sangat sukar untuk dirawat dan merumitkan kehidupan pesakit dan doktor mereka. Pesakit seperti itu, sebagai peraturan, sudah mengambil pengencer darah, jadi anda dapat memulihkan irama anda kapan saja. Tetapi tidak ada yang akan menjamin bahawa dalam setengah jam setelah normalisasi irama, kerosakan baru tidak akan berlaku. Untuk pencegahan kerosakan, ubat khas digunakan yang mengurangkan kemungkinan, misalnya: Amiodarone, Propafenone, Flecainide, Sotalol, dll. Tetapi sebilangan ubat ini mempunyai kontraindikasi dan kesan sampingan yang serius, walaupun ubat tersebut berkesan kadang-kadang ia mempunyai harganya sendiri.

Penting untuk diperhatikan bahawa jika kerosakan irama berterusan semasa mengambil salah satu ubat di atas, ini menunjukkan ketidakcekapannya dan ubat mesti dibatalkan atau diganti.

Pada pesakit dengan paroxysms yang kerap, anda boleh mempertimbangkan kemungkinan rawatan invasif - ablasi frekuensi radio (RFA), yang membolehkan anda mengasingkan kawasan atria di mana aritmia berasal. Selalunya, laman web seperti ini adalah tempat di mana urat paru memasuki jantung, oleh itu prosedur ini disebut pengasingan mulut vena paru. Pengasingan, atau ablasi, dapat dilakukan dengan cara cauterization oleh gelombang radio atau dengan cryoablation sejuk. Yang terakhir ini diakui sebagai lebih berkesan dan terpaksa dilakukan apabila kauterisasi biasa tidak berkesan..

Pesakit dengan fibrilasi atrium yang berterusan

Bagi pesakit ini, rancangan rawatannya agak mudah. Aritmia dikendalikan secara berterusan dan biasanya berjaya dengan ubat. Matlamat utama adalah untuk mengawal degupan jantung. Sekiranya anda dapat mengekalkan denyutan nadi dalam jarak 60-80 denyutan, maka orang itu akan berasa baik. Ubat yang digunakan untuk melambatkan nadi umumnya boleh diterima dengan baik, jauh lebih baik daripada "antiarrhythmics".

Sekiranya tidak mungkin untuk melambatkan irama, atau dari semasa ke semasa nadi tiba-tiba menjadi sangat rendah, dan sekali lagi tinggi, mungkin disarankan untuk melakukan ablasi dari nod atrioventricular. Intipati teknik ini adalah untuk mengasingkan atria dan ventrikel antara satu sama lain. Ini dilakukan dengan bantuan kateterisasi jantung, yang merupakan operasi "tanpa darah" seperti RFA. Pesakit seperti itu dihantar pulang keesokan harinya jika tidak ada komplikasi. Selepas pengasingan, aritmia tidak hilang di mana sahaja, atria terus berkedip, tetapi sekarang ini tidak mempengaruhi irama jantung dengan cara apa pun kerana sekarang denyutan dari atria tidak sampai ke ventrikel. Atas sebab yang sama, pesakit selepas prosedur ini memerlukan implantasi alat pacu jantung. Biasanya, perangsang ditetapkan beberapa minggu sebelum ablasi dan meningkatkan dos ubat untuk melambatkan nadi ke tahap maksimum yang dibenarkan. Pada masa yang sama, berkat stimulator, nadi tidak lagi jatuh di bawah frekuensi minimum yang telah ditentukan. Oleh kerana ablasi ini, pesakit menjadi bergantung pada alat pacu jantung, pilihan radikal ini hanya dapat digunakan apabila semua kemungkinan lain telah habis..

Perlu diketahui bahawa keperluan untuk mengambil pengencer darah tidak berkaitan dengan irama, walaupun aritmia belum kembali dalam masa 10 tahun. Di sini semuanya ditentukan oleh faktor risiko, kami membincangkannya dalam artikel mengenai pencegahan pembekuan darah.

Secara umum, model-model asasnya kelihatan seperti ini, anda mungkin melihat banyak istilah baru dan pelbagai prosedur, yang maksudnya tidak jelas dan memerlukan penjelasan yang lebih terperinci. Selanjutnya, sebagai sebahagian daripada kitaran ini, kami akan memberikan penjelasan yang lebih terperinci mengenai alat pacu jantung, ablasi nod atrioventricular, kardioversi elektrik (pemulihan irama), RFA dan pengasingan vena pulmonari.

Ulasan fibrilasi atrium

Pemulihan irama jantung dengan pembuangan arus elektrik

Pendidikan tinggi:
Pakar Kardiologi
Universiti Perubatan Negeri Saratov. DALAM DAN. Razumovsky (SSMU, media)
Tahap pendidikan - Pakar
1990-1996

Pendidikan tambahan:
"Kardiologi Kecemasan"
1990 - Institut Perubatan Ryazan dinamakan ahli akademik I.P. Pavlova

Kardioversi elektrik adalah prosedur yang digunakan untuk irama jantung yang tidak teratur. Menganggap penggunaan pelepasan elektrik untuk menghentikan serangan aritmia.

Petunjuk dan kontraindikasi

Prosedur ini disyorkan atau mungkin jika diperhatikan:

  • fibrilasi atrium kronik atau paroxysmal selama lebih dari 48 jam;
  • kegagalan jantung akut;
  • intoleransi atau keberkesanan ubat-ubatan antiarrhythmic;
  • fibrilasi atrium tanpa tanda-tanda serius aliran darah yang merosot melalui saluran;
  • peningkatan berulang (lebih dari tiga dalam enam bulan), walaupun penggunaan ubat antiaritmia.

Terapi nadi dikontraindikasikan dalam kes:

  • tachyarrhythmia akibat overdosis glikosida jantung;
  • keracunan alkohol yang teruk;
  • kegagalan jantung tanpa pampasan (tidak termasuk keadaan darurat);
  • hipertiroidisme untuk mengurangkan tahap hormon yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid;
  • trombus di atrium kiri;
  • hipokalemia;
  • ketidakupayaan untuk menggunakan anestesia umum;
  • blok ventrikel lengkap.

Bersedia untuk pemulihan irama jantung yang dirancang

Dipercayai bahawa dua faktor bertanggungjawab terhadap risiko embolisme:

  1. Trombus yang ada di atrium kiri atau di telinganya putus kerana kontraksi atrium.
  2. Terhadap latar belakang CV, terdapat penurunan fungsi atrium kiri dan kemerosotan aliran darah, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah.

Kerana peningkatan risiko pembekuan darah, ubat antitrombotik diresepkan. Pemeliharaan INR 2.0–3.0 (tahap pembekuan darah yang diperlukan) diperlukan selama 3-4 minggu.

Pemulihan irama jantung dengan arus elektrik di bawah kawalan ekokardiografi transesophageal digunakan sebagai alternatif untuk peningkatan risiko trombosis di atrium kiri atau di telinganya, terdapat risiko pendarahan semasa antikoagulasi, atau CV awal.

Sekiranya trombus tidak dikesan semasa ekokardiografi transesophageal, terapi antikoagulan 21 hari yang wajib dapat dikurangkan. Sekiranya terdapat bekuan darah, rawatan dengan warfarin dan antagonis vitamin K lain dilakukan dan ulangi EchoCG. Selepas pembubaran trombus, KV dibenarkan.

Petunjuk untuk mencegah pembekuan darah harus dipatuhi tanpa mengira jenis kardioversi.

Pesakit dianggap bersedia untuk prosedur jika syarat dipenuhi:

  • pesakit mengetahui kemungkinan komplikasi dan memberikan persetujuan bertulis untuk menjalankan prosedur;
  • kandungan kalium dalam darah adalah 4.5–5.0 mmol / l (sekiranya hipokalemia, campuran glukosa-kalium diberikan secara intravena);
  • INR> 2.0;
  • di tempat pemakaian plat, rambut harus dikeluarkan;
  • pesakit tidak mengambil makanan dan air pejal selama 6 jam sebelum HF.

Electric Electric HF

Dalam kes khas, CV segera diperlukan, tanpa mengira status antikoagulan. CV yang tidak dijadualkan dilakukan sekiranya fibrilasi atrium adalah faktor utama pembentukan kegagalan jantung, hipotensi, pemburukan perjalanan angina pectoris.

CV kecemasan juga dilakukan tanpa terapi antikoagulan tiga minggu jika tempoh fibrilasi atrium yang dikesan tidak lebih dari 2 hari. Sekiranya jangka masa yang dinyatakan melebihi atau tidak diketahui, pengambilan antikoagulan selama tiga minggu diperlukan.

Dalam kes mendesak, heparin tanpa fraksi (UFH) atau heparin dengan berat molekul rendah (LMWH) disuntik secara subkutan sehingga INR> 2.0 dicapai.

Bagaimana prosedurnya

HF elektrik memerlukan penggunaan terapi kejutan. Bekalan arus elektrik jangka pendek menormalkan degupan jantung.

HF luar

Semasa prosedur, defibrillator perlu diselaraskan dengan ECG supaya rangsangan elektrik tidak berlaku semasa peringkat kitaran jantung yang mudah terjejas. Pelepasan asinkron boleh menyebabkan fibrilasi ventrikel.

Dengan HF luaran standard, dua elektrod dilekatkan pada sternum: pada tahap tulang rusuk kedua di sebelah kanan dan di ruang interkostal kelima di sebelah kiri. Sekiranya pesakit berada dalam keadaan sedar, mereka diberi barbiturat atau ubat penenang yang bertindak pendek. Semasa prosedur, ada doktor yang, jika perlu, melakukan intubasi trakea.

Tahap awal tenaga pelepasan elektrik bergantung pada jenis aritmia. Sebagai contoh, dengan takikardia supraventrikular dan flutter atrium, pada percubaan pertama, pelepasan 50 J digunakan, dan sekiranya fibrilasi ventrikel - 200 J. Sekiranya tidak ada kejayaan sebelum percubaan berikutnya, tenaga akan meningkat.

Selang masa antara kesan arus elektrik diminimumkan. Hanya diperlukan untuk menilai keberkesanan defibrilasi dan pengambilan pelepasan berikutnya. Sekiranya selama tiga percubaan pertama irama jantung normal tidak pulih, maka pendedahan keempat dilakukan setelah pemberian ubat antiarrhythmic.

Secara umum, doktor tidak berusaha menjalankan prosedur dengan pembuangan tenaga rendah, kerana setiap rangsangan elektrik "mengeras" otot jantung dan menjadikannya kurang rentan terhadap pembuangan berikut. Menurut statistik perubatan, tenaga awal yang lebih tinggi akan lebih cekap. Pemulihan irama jantung dengan pengaliran arus elektrik yang rendah (100 J) hanya berjaya dalam 14% kes. Prosedur ini mempunyai kejayaan maksimum ketika menggunakan pelepasan dengan kapasiti 360 J. Lebih-lebih lagi, pelaksanaan satu pelepasan frekuensi tinggi menyebabkan kes kerosakan miokardium yang lebih jarang berlaku daripada beberapa pelepasan tenaga rendah.

Kardioversi luaran tradisional umumnya mempunyai ulasan positif. Keberkesanan prosedur adalah dari 70 hingga 90 peratus. Walaupun terapi antiaritmia, kekambuhan paling kerap berlaku dalam tiga bulan selepas KB. Ini adalah petunjuk terapi yang salah atau dos ubat yang tidak mencukupi..

HF dalaman

Tenaga yang diperlukan untuk menghentikan fibrilasi atrium tinggi, dan hasilnya tidak selalu memuaskan. Alternatifnya adalah defibrilasi dalaman. Ia dilakukan dengan menggunakan rangsangan elektrik frekuensi rendah melalui elektrod yang diaplikasikan terus ke jantung..

HF dalaman melibatkan penggunaan pelepasan elektrik dengan kuasa kurang dari 15 kJ. Ia tidak memerlukan penggunaan anestesia umum. Kesan penenang yang cukup.

Kaedah ini boleh dianggap selamat jika anda tidak mempertimbangkan perlunya campur tangan invasif dan kateterisasi pada pesakit yang mengambil ubat antikoagulan.

Hasil kajian, didapati bahawa HF dalaman lebih berkesan daripada klasik. Pesakit yang tidak berjaya menggunakan HF luaran dapat disembuhkan dengan bantuan kardioversi dalaman. Kadar kambuh lebih rendah daripada selepas prosedur standard.

Bahaya komplikasi

Kardioversi dalam kebanyakan kes membolehkan anda menghentikan keadaan aritmia, tetapi tidak menghilangkan berulang aritmia. Kekambuhan berlaku pada lebih daripada separuh pesakit dalam masa dua tahun selepas prosedur. Oleh itu, pesakit setelah menjalani kursus kardioversi diberikan ubat untuk mencegah AF berulang.

Kardioversi perubatan lebih mudah, tetapi memberikan kesan yang kurang memuaskan. Bahaya utama adalah ancaman keracunan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic. Risiko komplikasi dengan HF elektrik jauh lebih rendah. Tetapi masih ada, oleh itu, persetujuan bertulis pesakit diperlukan untuk prosedur tersebut.

  • edema paru;
  • embolisme sistemik;
  • kegagalan pernafasan;
  • Hentian nod sinus
  • hipotensi arteri;
  • kerosakan miokardium;
  • disfungsi alat pacu jantung;
  • takikardia ventrikel;
  • kulit terbakar akibat kedudukan "sudu" defibrilator yang tidak betul;
  • komplikasi anestesia umum;
  • sakit otot kerana pengecutan tisu otot secara tidak sengaja.

Semasa menjalankan HF dalam keadaan yang sesuai dan kakitangan yang kompeten, risiko komplikasi diminimumkan. Bahaya semasa prosedur diulang tidak lebih tinggi daripada yang pertama.

Ulasan rawatan aritmia elektrik

Fibrilasi atrium: gejala dan rawatan

Fibrilasi atrium adalah penyakit di mana irama jantung normal terganggu. Biasanya, jantung berkontrak secara berkala untuk mengeluarkan darah dengan berkesan. Irama yang betul ditetapkan berkat simpul sinus, selepas itu atria dan ventrikel mula berkontraksi dalam irama yang sama - sinus. Apabila impuls elektrik mula berlalu dalam irama yang salah, kerlipan atau kerlipan otot jantung berlaku. Oleh itu, proses patologi ini disebut fibrilasi atrium jantung.

Jenis penyakit

Terdapat beberapa jenis disfungsi atrium:

  • Fibrilasi atrium paroxysmal adalah bentuk yang lebih kerap di mana serangan akut diperhatikan dengan latar belakang irama jantung yang normal. Episod seperti itu dengan bantuan tepat pada masanya dihentikan dalam sehari, kadang-kadang serangan itu hilang sendiri.
  • Jenis berterusan dicirikan oleh jangka masa yang lebih lama - 7-10 hari dan serangan tidak dapat dihentikan dengan sendirinya. Dengan bentuk ini, rawatan atau rawatan pembedahan diperlukan (apabila penyakit ini ditangguhkan selama 5-7 bulan).
  • Bentuk berterusan disebut irama jantung normal, bergantian dengan aritmia. Tempoh penyakit ini adalah dari 1 tahun hingga beberapa tahun. Oleh kerana mustahil untuk mengembalikan irama normal sepenuhnya, bentuk ini sering dianggap kronik..

Mengikut kursus klinikal, fibrilasi atrium boleh menjadi tidak jelas dan tidak simptomatik..

Tanda-tanda penyakit

Gejala aritmia jantung atrium berbeza-beza bergantung pada bentuk penyakit dan jenis komorbiditi. Di samping itu, tanda-tanda aritmia jantung atrium bergantung pada ciri individu pesakit tertentu (prestasi kardiovaskular).

Gejala utama fibrilasi atrium:

  • kelemahan dalam badan, peningkatan keletihan;
  • berdebar-debar jantung;
  • gangguan vegetatif (hiperhidrosis telapak tangan dan kaki, cystalgia, menggigil atau demam, sakit atau kesemutan jangka pendek di sternum, kulit pucat);
  • dyspnea;
  • pening, sehingga kehilangan kesedaran;
  • kekurangan nadi, yang menampakkan diri dalam ketidakcocokan jumlah gelombang nadi dan strok pengecutan jantung;
  • serangan panik.

Bahaya penyakit ini adalah bahawa pesakit sahaja tidak dapat menentukan gejala fibrilasi atrium dan rawatan dalam kes ini akan tertunda dan tidak begitu berkesan. Sekiranya tidak ada prosedur diagnostik yang tepat pada masanya, penyakit ini menjadi kronik, yang praktikalnya tidak menjalani terapi.

Rawatan konservatif untuk penyakit ini

Rawatan untuk fibrilasi atrium merangkumi beberapa kaedah asas. Di bawah ini kita akan bercakap mengenai yang paling popular.

Penggunaan dadah

Rawatan untuk fibrilasi atrium dengan pil membantu mengembalikan degupan jantung yang betul. Ubat ini dipanggil antiarrhythmic. Sebilangan besar pesakit boleh mengambil ubat yang ditetapkan sendiri sekiranya berlaku serangan. Dalam beberapa kes, suntikan intravena diresepkan untuk memulihkan irama.

Ubat antiaritmia untuk fibrilasi atrium dipilih untuk setiap pesakit secara individu. Kontraindikasi secara ketat untuk melibatkan diri dalam rawatan diri, adalah penting untuk mematuhi keterangan doktor dengan ketat, kerana kebanyakan ubat mempunyai kontraindikasi. Sebagai contoh, beberapa ubat antiaritmia mempunyai kesan proarrhythmic, akibatnya, setelah mengambil ubat, serangan fibrilasi atrium akut mungkin bermula.

Kardioversi elektrik

Sekiranya paroxysm atrial fibrillation (serangan tajam) tidak disetujui oleh terapi ubat dan terdapat ancaman serius terhadap kesihatan pesakit, maka kardioversi elektrik ditetapkan untuk memulihkan irama jantung. Pesakit tenggelam dalam keadaan tidur selama beberapa minit, di mana mereka mengembalikan irama normal dengan menggunakan arus elektrik khas yang digunakan pada fasa tertentu kitaran jantung.

Kaedah ini mempunyai beberapa kekurangan: pertama, pesakit perlu tenggelam dalam keadaan tidur; kedua, untuk melakukan kardioversi, perlu mempunyai peralatan khusus. Juga, prosedur ini dilakukan hanya di tempat hospital dengan bantuan kakitangan yang berkelayakan..

Kelebihan utama kaedah ini adalah kecekapan prosedur yang tinggi, kerana irama dinormalisasi dalam hampir setiap kes (ubat dalam rawatan fibrilasi atrium menyumbang kepada pemulihan irama hanya dalam 70% kes). Kaedah ini lebih selamat daripada rawatan ubat, kerana tidak memberi kesan sampingan. Berkat teknologi moden, saintis telah mengembangkan alat khas yang dijahit di bawah kulit (cardioverter). Mereka bukan sahaja dapat menangkap tanda-tanda fibrilasi atrium, tetapi juga menghilangkannya. Walau bagaimanapun, sementara cardioverters tidak banyak digunakan.

Pelebaran frekuensi radio jantung (RFA)

RFA untuk fibrilasi atrium: tinjauan pesakit menunjukkan bahawa prosedur ini adalah yang paling berkesan dan selamat. Kaedah ini menjamin 85% bahawa penyakit ini tidak akan berulang lagi. RFA disyorkan apabila proses patologi menjadi kronik atau intoleransi terhadap ubat terungkap..

Ramai pesakit berminat untuk merawat fibrilasi atrium dengan ablasi frekuensi radio. Tujuan prosedur ini adalah untuk memulihkan irama sinus normal dengan membersihkan kawasan kecil di jantung. Sebelum ablasi frekuensi radio, pesakit mesti menjalani pemeriksaan jantung secara menyeluruh (contohnya, sangat mustahak untuk melakukan resonans magnetik dan tomografi jantung yang dikira, serta echocardiography transesophagic).

Kaedah RFA dijalankan di ruang operasi, di mana kawalan sinar-x adalah wajib. Prosedur ini juga disebut kateter ablasi, kerana kateter yang dilengkapi dengan elektrod dimasukkan ke dalam rongga jantung. Sekiranya lesi patologi dijumpai di miokardium, doktor memusnahkannya.

Kateter dimasukkan terutamanya melalui urat femoral dengan tusukan kulit di pangkal paha, dan dalam beberapa kes melalui urat subclavian. Selepas ini, tapak tusukan mesti dirawat dengan ubat bius untuk menghilangkan rasa sakit. Semasa prosedur, anestesia umum tidak digunakan, biasanya pesakit, selain anestesia tempatan, diberi pil tidur atau ubat penenang.

Kaedah hibrid

Kaedah hibrid untuk mengubati fibrilasi atrium dengan kombinasi beberapa jenis terapi dapat digunakan untuk mencapai hasil yang lebih baik dan pemulihan yang lebih cepat..

Kaedah rawatan alternatif

Rawatan fibrilasi atrium dengan ubat-ubatan rakyat tidak boleh menjadi asas, tetapi hanya berfungsi sebagai tambahan kepada kaedah terapi konservatif. Terdapat beberapa kaedah yang paling berkesan yang secara positif mempengaruhi normalisasi irama jantung. Sebelum memulakan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, anda mesti selalu berjumpa doktor.

Resipi untuk merebus beri viburnum. Ambil 1 cawan viburnum kering, tuangkan 200 ml air rebus, dan kemudian didihkan dengan api kecil. Setelah rebusan penutup sejuk, ia boleh dimakan sebelum makan 3-4 kali sehari, 150 ml.

Resipi sup Dill. Ambil 1/3 gelas yang diisi dengan biji dill dan tuangkan 200 ml air rebus. Selepas itu, bungkus bekas dengan kain tebal dan biarkan kuahnya meresap selama 25 minit. Setelah menapis melalui saringan halus, kuahnya siap digunakan. Ia perlu dimakan sebelum makan 3 kali sehari, 60-70 ml.

Warna buah beri hawthorn. Hawthorn dikenali sebagai rawatan terbaik untuk kebanyakan penyakit kardiovaskular. Tincture boleh dibeli siap pakai di mana-mana farmasi. Ia perlu dimakan sebelum makan 25-30 tetes 2-3 kali sehari.

Tincture ramuan Yarrow. Ambil rumput yarrow cincang segar dan isi dengan kapasiti 500 ml. Selepas itu, isi yarrow dengan larutan alkohol 70% dan tutup rapat. Biarkan tincture selama 10-12 hari di dalam bilik yang gelap dan kering, kemudian tapiskan kain lap. Tincture siap mesti diminum 2 kali sehari selama 1 sudu kecil. sebelum makan.

Ramalan dan akibatnya

Prognosis hidup dengan fibrilasi atrium bergantung pada penyakit apa yang menyebabkan jenis penyakit ini. Sekiranya pesakit tidak mempunyai penyakit jantung atau gangguan tromboemboli, maka prognosisnya baik dan penyakit ini hanya dapat mengurangkan kualiti hidup.

Ramai pesakit berminat dengan seberapa banyak mereka hidup dengan fibrilasi atrium. Tidak ada jawapan yang jelas untuk soalan ini, kerana semuanya bergantung pada komplikasi yang disebabkan oleh patologi ini. Dengan menggunakan kaedah perubatan moden, adalah mungkin untuk berjaya menjalankan profilaksis dan merawat irama jantung yang tidak teratur. Penyakit ini hanya boleh membawa maut sekiranya tiada rawatan yang betul dan tepat pada masanya. Langkah-langkah pencegahan termasuk terapi untuk penyakit yang mendasari, juga penting untuk diingat bahawa fibrilasi atrium dan alkohol adalah konsep yang tidak sesuai.

Akibat dari aritmia jantung yang berkelip-kelip dikaitkan dengan penyakit yang menyertainya. Contohnya, dengan takikardia (peningkatan kadar denyutan jantung), jantung mula bekerja untuk dipakai, sehingga sakit dada. Dalam kombinasi dengan aritmia yang berkelip, takikardia menyebabkan angina pectoris atau serangan jantung. Juga, kerana aritmia, keupayaan kerja otot jantung menurun, yang dapat menyumbang kepada terjadinya kegagalan jantung.

Video mengenai fibrilasi atrium:

Gejala dan rawatan fibrilasi atrium paroxysmal

Hati sentiasa berfungsi, tanpa henti. Dinding otot bahagian jantung yang kuat - atria dan ventrikel membantunya mengepam darah. Semasa pengecutan tisu otot, jantung berkontraksi dan mendorong aliran darah.

  • Fibrilasi atrium - konsep
  • Pengelasan penyakit
  • Punca Fibrilasi Atrium
  • Gambaran klinikal patologi
  • Mendiagnosis Fibrilasi Atrium
  • Bantuan kecemasan untuk serangan aritmia
  • Rawatan Fibrilasi Atrium
  • Rawatan konservatif
  • Terapi Nadi
  • Campur tangan pembedahan
  • Kaedah terapi alternatif
  • Komplikasi penyakit
  • Langkah pencegahan
  • Prognosis untuk fibrilasi atrium

Irama yang jelas dalam kontraksi jantung ditentukan oleh nod sinus (sinus-atrial) yang terletak di atrium kanan. Perentak jantung ini menghantar impuls ke nod atrioventricular yang terletak di antara atria dan ventrikel.

Apabila terlalu banyak impuls memasuki nod AV, seseorang mengalami degupan jantung yang tidak teratur dan didiagnosis dengan fibrilasi atrium paroxysmal.

Fibrilasi atrium - konsep

Di bawah PMA - fibrilasi atrium paroxysmal (sinonim - fibrilasi atrium, atau AF) - memahami sejenis aritmia, pelanggaran kontraksi atrium yang meluas.

Bentuk aritmia ini dibezakan dengan berlakunya serangan takikardik (paroxysms) dengan degupan jantung 350 - 700 denyutan seminit.

Dengan jenis fibrilasi atrium, ruang jantung atas berkontraksi pada frekuensi tinggi dan tidak teratur, dan serangan dapat berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa hari.

Denyut jantung tertentu bergantung pada petunjuk individu:

  • tahap aktiviti sistem saraf;
  • sifat fisiologi nod atrioventricular;
  • mengambil ubat;
  • kehadiran / ketiadaan patologi organik jantung, dll..

Bentuk paroxysmal atrial fibrillation (PFFP) adalah diagnosis biasa di antara LDC lain (aritmia jantung). Penyakit ini berlaku pada 1 - 2% populasi, dan setelah 80 tahun - sudah berada dalam 8%, risiko terkena aritmia pada lelaki dan wanita adalah hampir sama. Pada pesakit strok, gangguan irama jantung seperti ini dicatat dalam 20% kes.

Risiko kematian secara tiba-tiba dengan fibrilasi atrium meningkat sebanyak 2 kali ganda berbanding dengan orang yang sihat. Hasil maut boleh disebabkan oleh komplikasi hemodinamik dan tromboembolitik yang teruk. Lelaki dengan AF mendapat pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan.

Pengelasan penyakit

Bergantung pada kadar denyutan jantung per minit, jenis patologi berikut dibezakan:

  1. Bergetar dengan frekuensi kontraksi hingga 200 denyutan.
  2. Kerlipan dengan kadar pemotongan 200 denyutan.

Oleh kerana ventrikel pada latar belakang aritmia mula berkontraksi dalam mod yang dipertingkatkan, klasifikasi mengambil kira bentuk penyakit ini:

  1. Tachysystolic (tachyform) - ventrikel berkontrak di atas 90 kali seminit.
  2. Bradisystolic - penunjuknya kurang daripada 60 kali seminit.
  3. Normosistolik - kadar pengecutan berada dalam lingkungan 60 - 90.

Klasifikasi lain membahagikan aritmia kepada bentuk berikut:

  • ventrikel, dengan aritmia jantung yang teruk, yang dinyatakan oleh ECG;
  • atrium, dengan perubahan kekonduksian bundle milikNya;
  • bercampur, dengan gabungan dua bentuk yang ditentukan.

Episod pertama penyakit yang dikesan harus dibezakan dari fibrilasi paroxysmal yang sebenarnya, di mana paroxysm berulang dan berlangsung sehingga 7 hari (lebih kerap hingga 2 hari).

Penyakit ini boleh berlanjutan (bertahan lebih dari seminggu) atau berubah menjadi jenis yang berpanjangan (serangan berlangsung hingga setahun).

Dengan kerapuhan aritmia jantung, mereka bercakap mengenai jenis kambuh. Jenis penyakit yang berterusan melibatkan berlakunya gejala-gejala fibrilasi atrium selama lebih dari satu tahun dengan keberkesanan terapi.

Menurut tanda-tanda AF terbahagi kepada kelas:

  1. Pertama - tidak ada gambaran klinikal.
  2. Yang kedua - kualiti hidup tidak menderita, tetapi ada sedikit tanda-tanda penyakit ini.
  3. Ketiga - terdapat banyak aduan, pesakit harus mengehadkan hidupnya.
  4. Keempat - kliniknya cerah, terdapat komplikasi yang melumpuhkan.

Punca Fibrilasi Atrium

Orang muda sering mengalami bentuk penyakit idiopatik, penyebabnya tidak dapat diketahui. Dalam kes lain, ketagihan dan alkoholisme, kecenderungan keturunan dan penyakit genetik boleh mengganggu fungsi jantung pada pesakit yang berusia di bawah 30 tahun..

Pada orang tua, penyakit jantung koronari (penyakit jantung koronari) dianggap sebagai penyebab utama fibrilasi atrium..

Etiologi paroxysms fibrilasi atrium boleh menjadi seperti berikut:

  • penyakit tiroid, terutamanya tirotoksikosis;
  • reumatik;
  • kegagalan jantung valvular;
  • pelbagai jenis kardiomiopati;
  • keradangan membran jantung - perikarditis;
  • hipertensi berterusan jangka panjang;
  • sindrom apnea tidur obstruktif;
  • sejarah strok iskemia, serangan jantung;
  • amiloidosis;
  • myxoma dan sarkoma jantung;
  • hemokromatosis;
  • jenis anemia yang serius;
  • tahap kalium rendah dalam badan;
  • barah paru-paru, emfisema, radang paru-paru, embolisme paru;
  • keracunan teruk;
  • kejutan elektrik;
  • Sindrom ERW (sindrom Wolf-Parkinson-White).

Aritmia paroxysmal kadang-kadang hasil daripada operasi jantung yang gagal. Faktor risiko terhadap aritmia keadaan dengan paroxysm mungkin berlaku:

  • merokok;
  • penyalahgunaan kopi, tenaga;
  • tekanan yang teruk.

Patogenesis kontraksi paroxysmal jantung dikaitkan dengan kombinasi penampilan pelbagai gelombang dan perubahan fokus. Di atria, beberapa fokus irama terbentuk, dan impuls terbentuk di dalamnya, dan bukan di alat pacu jantung. Kerana adanya cara tambahan untuk melakukan atria, mereka berkurang dalam mod yang lebih baik, menghantar impuls ke ventrikel.

Gambaran klinikal patologi

Gejala dengan bentuk kerosakan jantung ringan mungkin tidak ada sepenuhnya. Episod fibrilasi atrium boleh berlaku tanpa manifestasi yang jelas atau seseorang merasakan sedikit ketidakselesaan di dada. Gejala tidak sama dalam setiap kes serangan aritmia..

Klinik aritmia jantung boleh berbeza-beza dan merangkumi komponen seperti:

  • sakit dada;
  • hipotensi (penurunan tekanan);
  • perasaan berdebar-debar jantung;
  • kelemahan umum, pening;
  • rasa sesak nafas dan kekurangan udara;
  • lengan dan kaki sejuk;
  • penampilan peluh sejuk;
  • menggigil, menggeletar;
  • pra-sinkop, kehilangan kesedaran;
  • peningkatan kencing;
  • aritmia (tidak sekata) nadi pada lengan, leher;
  • panik, ketakutan, perasaan hampir mati;
  • pucat kulit, kebiruan bibir.

Gejala utama fibrilasi atrium dengan manifestasi paroxysmal pada sebilangan pesakit adalah perkembangan strok secara tiba-tiba, yang boleh berlaku setelah berlakunya asimtomatik fibrilasi atrium yang berpanjangan. Varian pengembangan AF ini adalah yang paling sukar dan boleh membawa maut..

Mendiagnosis Fibrilasi Atrium

Sekiranya pesakit dimasukkan ke hospital dengan serangan aritmia akut, pemeriksaan dilakukan di hospital. Diagnosis pada peringkat pra-hospital dilakukan ketika seseorang meminta pertolongan dari pakar kardiologi untuk pemeriksaan rutin dengan sejumlah aduan.

Cardiogram (ECG) adalah kaedah utama untuk mengesan fibrilasi atrium. Prosedur ini harus dilakukan sekali dalam setahun, walaupun tidak ada aduan yang berusia lebih dari 45 tahun. Menurut ECG, tanda-tanda fibrilasi atrium dengan serangan paroxysms adalah ketiadaan gelombang P untuk semua petunjuk, yang digantikan oleh gelombang tachysystole f yang kacau. Selang R-R berbeza dalam jangka masa.

Sekiranya pesakit menunjukkan gejala khas pada anamnesis, tetapi tidak ada perubahan ECG yang jelas, pemantauan Holter dilakukan. EKG dengan aktiviti fizikal akan membantu mengenal pasti AF.

Penyebab organik fibrilasi atrium dikesan selepas ultrasound jantung. Ultrasound transesophageal ditunjukkan untuk pembekuan darah yang disyaki di jantung, jarang dilakukan.

Diagnosis pembezaan dibuat dengan jenis aritmia dan sekatan jantung yang lain. Contoh diagnosis: paroxysm atrial fibrillation, tachysystolic form.

Bantuan kecemasan untuk serangan aritmia

Dengan berlakunya serangan aritmia jantung, tugas pesakit dan saudara-saudaranya adalah berjumpa doktor secepat mungkin, tidak lebih dari 48 jam. Selepas 2 hari, terdapat risiko tinggi pembekuan darah di dalam jantung dan perkembangan serangan jantung dan strok.

Algoritma penjagaan kecemasan di rumah:

  1. Letakkan orang di atas katil, sofa, lantai.
  2. Buka tingkap, sediakan akses udara.
  3. Beri nasihat kepada pesakit untuk menarik nafas dalam-dalam, kemudian kembung pipi dengan mulut tertutup dan hidung yang mencubit. Percubaan ini bertujuan untuk bertindak pada saraf vagus dan bertujuan menghentikan serangan. Anda boleh mengklik bola mata, pada tekan perut.
  4. Benarkan seseorang mengambil Warfarin atau antikoagulan yang telah ditetapkan sebelumnya untuk mengurangkan risiko trombosis.

Selari, pasukan ambulans harus dipanggil masuk. Untuk menghentikan paroxysm aritmia, doktor segera menyuntik glikosida jantung (Korglikon, Strofantin) atau larutan Novocainamide, larutan Lidocaine pada glukosa (intravena).

Rawatan Fibrilasi Atrium

Setelah mendapat pendapat, pesakit dipilih terapi yang diperlukan, cadangan diberikan untuk gaya hidup yang sihat, pengecualian latihan fizikal yang berat, pemakanan yang betul. Penting untuk mencari penyebab patologi dan menanganinya, sebagai contoh, untuk merawat hipertiroidisme, keradangan perikardium, dll..

Dalam bentuk ringan, rawatan memungkinkan untuk menjalani rawatan pesakit luar. Petunjuk untuk dimasukkan ke hospital adalah:

  • episod pertama fibrilasi;
  • degupan jantung - lebih daripada 200 seminit;
  • tanda-tanda kegagalan jantung;
  • penurunan tekanan yang mendadak;
  • komplikasi trombotik.

Rawatan konservatif

Matlamat rawatan adalah untuk memulihkan irama atau mengekalkan aritmia, tetapi dengan degupan jantung yang normal. Penting untuk menghilangkan gejala penyakit dan mengurangkan risiko trombosis dan komplikasi selanjutnya. Kepada semua orang yang mengalami aritmia paroxysmal, doktor mesti memberikan preskripsi untuk antikoagulan dan agen antiplatelet.

Sekiranya seseorang berusia lebih muda dari 60 tahun dan tidak ada kerosakan miokard organik, rawatan ubat harus merangkumi penggunaan asid asetilsalisilat secara berterusan (Aspirin-Cardio, Cardiomagnyl).

Sekiranya terdapat penyakit jantung koronari dan penyakit yang memburukkan lagi, warfarin ditunjukkan dengan pemantauan ujian secara berkala. Dalam kes akut, heparin berat molekul rendah diresepkan untuk masa yang singkat..

Untuk memulihkan irama, rawatan perubatan (kardioversi) ditetapkan, yang boleh menjadi farmakologi atau instrumental.

Terdapat sebilangan besar ubat antiaritmia yang berkesan untuk mencegah serangan berulang fibrilasi paroxysmal:

Sekiranya strategi kawalan degupan jantung dipilih tanpa menghilangkan aritmia, maka dana ini tidak ditetapkan, tetapi digantikan oleh beta-blocker (Carvedilol, Metoprolol, Betalok), penyekat tubulus kalsium (Lerkamen, Amlodipine).

Terapi Nadi

Kardioversi elektrik melibatkan pengembalian degupan jantung kembali normal dengan pendedahan arus elektrik. Kerana kesakitan yang tinggi, mereka melakukan prosedur di bawah anestesia. Di kawasan klavikula kanan, peranti (cardioverter-defibrillator) dengan elektrod dipasang, yang menghantar denyut ke jantung, yang memuatkan semula organ.

Kardioversi boleh dilakukan secara kecemasan atau berjadual. Sekiranya prosedur itu dirancang, pada bulan sebelum dan selepas orang itu harus minum Warfarin. Sebelum melakukan kardioversi kecemasan, pesakit segera disuntik dengan Heparin.

Campur tangan pembedahan

Dengan bentuk penyakit yang berulang dan tidak berkesannya kaedah lain, operasi ditunjukkan - ablasi kateter frekuensi radio. Ini adalah campur tangan invasif yang minimum..

Elektrod dimasukkan melalui urat femoral ke jantung, dengan bantuan kejutan semasa, fokus pengujaan patologi musnah. Sekiranya anda harus menghancurkan nod AV atau bundle-Nya, pemasangan alat pacu jantung diperlukan semasa operasi.

Kaedah terapi alternatif

Bentuk aritmia paroxysmal sangat mengancam nyawa, oleh itu rawatannya hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan doktor. Ubat-ubatan rakyat hanya boleh menjadi langkah sokongan untuk mengekalkan dan menguatkan otot jantung.

Untuk tujuan ini, ditunjukkan pengambilan hawthorn, infus rosehip, berguna untuk memakan lemon dengan madu, menambahkan minyak sayuran semula jadi ke makanan.

Komplikasi penyakit

Peralihan penyakit menjadi bentuk kekal mengancam penurunan kualiti hidup yang serius.

Komplikasi yang paling biasa adalah kemunculan gumpalan darah di jantung, kerana darah tidak keluar dari atria sepenuhnya, oleh itu ia berhenti. Dengan embolisme pembekuan darah, ia boleh menyebabkan strok iskemia..

Langkah pencegahan

Agar tidak menghadapi fibrilasi atrium dalam bentuk paroxysmal, penting:

  • menolak sebilangan besar kopi, jurutera kuasa;
  • jangan menyalahgunakan alkohol, jangan merokok;
  • jangan minum ubat pseudoephedrine tanpa preskripsi doktor;
  • makan dengan betul;
  • ambil vitamin, asid omega-3,6,9;
  • merawat tekanan darah tinggi, penyakit jantung iskemia.

Prognosis untuk fibrilasi atrium

Prognosis akan bergantung kepada keparahan jantung atau penyakit lain yang menyebabkan aritmia. Dengan AF, risiko terkena strok adalah 1.5% sebelum usia 60, 25% selepas 80 tahun.

Risiko kematian secara tiba-tiba meningkat dari tahun ke tahun. Dengan terapi yang tepat, pesakit hidup 10 hingga 20 tahun, setelah operasi yang berjaya, seseorang dapat menjalani kehidupan yang penuh.

- meninggalkan komen, anda menerima Perjanjian Pengguna

  • Aritmia
  • Aterosklerosis
  • Urat varikos
  • Varicocele
  • Vena
  • Buasir
  • Hipertensi
  • Hipotensi
  • Diagnostik
  • Dystonia
  • Pukulan
  • Serangan jantung
  • Iskemia
  • Darah
  • Operasi
  • Hati
  • Kapal
  • Angina pectoris
  • Takikardia
  • Thrombosis dan trombophlebitis
  • Teh jantung
  • Hypertonium
  • Gelang tekanan
  • Normalife
  • Allapinin
  • Asparkam
  • Detralex

Cara hidup pesakit "kerlipan"

Dalam edisi ke-38 "AiF. Kesihatan "membaca mengenai aritmia. ECG saya baru sahaja mengesan fibrilasi atrium. Tulis tentangnya dengan lebih terperinci: apa yang boleh dan tidak boleh menjadi "kerlipan"? Bagaimana untuk dirawat? Adakah strok tidak dapat dielakkan??
Yang benar, Veteran Perang Dunia II A. Marchenko, Moscow

Ketua jabatan pesakit luar Klinik Terapi Fakulti dan Kardiologi Intervensi yang dinamakan sempena fibrilasi atrium menceritakan fibrilasi atrium. Akademi Perubatan Vinogradov Moscow. I.M.Sechenova Ph.D. Anton RODIONOV.

Fibrilasi atrium (atau fibrilasi atrium) adalah salah satu aritmia jantung yang paling biasa. Kira-kira 5% orang berusia lebih 60 tahun tinggal bersamanya. Biasanya, pada manusia, pada selang waktu yang tetap, atrium dan kemudian ventrikel (bahagian jantung yang berlainan) berkontrak terlebih dahulu. Apabila kontraksi atria sepenuhnya hilang dan serat otot mereka hanya berkedut secara rawak - "kerlipan", doktor bercakap mengenai fibrilasi atrium. Ventrikel menguncup lebih kerap dan tidak teratur..

Hampir semua penyakit kardiovaskular boleh menjadi penyebab fibrilasi atrium: penyakit jantung koronari, infark miokard, malformasi yang diperoleh dan kongenital, jantung hipertensi. Sebab lain adalah peningkatan fungsi tiroid (tirotoksikosis). Tiroksin yang berlebihan - hormon utama kelenjar tiroid - boleh menyebabkan peningkatan kadar jantung, gangguan irama, dan peningkatan tekanan darah. Oleh itu, orang-orang, terutamanya orang muda, yang tiba-tiba mengalami fibrilasi atrium, mesti antara lain memeriksa kelenjar tiroid. Peminat pembebasan alkohol yang kerap juga dapat "membeku". Benar, pada pesakit seperti itu, jika mereka mengambil akal dan berhenti minum, prognosisnya selalu baik: kerja jantung, sejauh mungkin, dipulihkan.

Fibrilasi atrium adalah tetap dan paroxysmal (paroxysmal). Doktor jarang berusaha mengembalikan irama yang betul kepada pesakit dengan bentuk tetap. Sekiranya keputusan seperti itu dibuat, maka dalam hal ini, setelah mengambil ubat pengencer darah selama tiga minggu, pesakit diberi anestesia dan pelepasan elektrik dilakukan oleh defibrillator, setelah itu detak jantung kembali normal. Tetapi berapa lama? Memang, jika seseorang telah mewujudkan syarat untuk fibrilasi atrium yang berterusan, maka jantung pada bila-bila masa sekali lagi boleh "patah". Oleh itu, taktik rawatan sedemikian sering ditinggalkan.

Dengan fibrilasi atrium, jantung sangat kerap berkontrak. Ia tidak mempunyai masa untuk mengisi darah dengan betul dan menyampaikannya ke semua organ. Di samping itu, degupan jantung yang kerap tidak kerap itu sukar ditoleransi. Oleh itu, dengan bentuk fibrilasi atrium yang berterusan dengan bantuan ubat-ubatan, mereka cuba mengurangkan kadar denyutan jantung. Sekiranya anda berjaya mengurangkan irama hingga 60-75 denyutan seminit, maka, sebagai peraturan, pesakit hidup dengan tenang dengan fibrilasi atrium dan merasa hampir sama dengan orang biasa.

Adakah fibrilasi atrium SELALU cara untuk strok? Tidak selalu. Tetapi ada risiko. Faktanya ialah apabila tidak ada pengecutan atrium penuh, peredaran darah terganggu. Di suatu tempat darah mungkin bertakung dan bekuan (trombus) akan berlaku. Sekiranya ia terlepas dari dinding kapal dan bersamaan dengan aliran darah memasuki saluran otak, strok akan berkembang. Gumpalan darah dapat menyumbat saluran jantung, ginjal, limpa, dan kaki. Untuk mengelakkan ini berlaku, seseorang yang mempunyai bentuk fibrilasi atrium yang berterusan harus mengambil pengencer darah yang mencegah pembekuan darah. Ubat-ubatan ini memerlukan pemantauan yang rapi. Dengan dos yang kecil, ubat tidak akan berfungsi, risiko pembekuan darah akan meningkat. Melebihi dos boleh menyebabkan pendarahan, strok yang sama. Oleh itu, sangat penting untuk memantau pembekuan darah dengan ketat. Untuk melakukan ini, ada ujian darah khas yang disebut INR (hubungan normal antarabangsa). Menurut skema yang dipilih secara individu, seseorang menderma darah setiap 1-2 bulan.

Jangan tunggu lebih dari sehari

Sekiranya berlaku serangan aritmia ciliary, dalam kira-kira separuh kes, irama jantung dipulihkan dalam beberapa jam. Satu peristiwa penting yang tidak dapat dilalui adalah suatu hari nanti. Sekiranya irama belum pulih pada akhir masa ini, pastikan anda memanggil ambulans. Hilang masa - akan lebih sukar bagi doktor untuk mengatasi keadaan tersebut. Kami cuba memberi cadangan pesakit sekiranya berlaku serangan mendadak: tingkatkan dos ubat yang selalu mereka minum, minum sesuatu yang menenangkan. Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakan ubat sendiri.

Ubat antiarrhythmic tidak acuh tak acuh pada tubuh. Oleh itu, jika sawan jarang berlaku, misalnya, sekali dalam setahun, dalam 2-3 tahun, jika tidak ada faktor risiko, penyakit serius, jika seseorang mudah mengalami serangan, maka kita tidak boleh menetapkan pengambilan ubat antiarrhythmic secara berterusan.

Sekiranya fibrilasi atrium berlaku dengan latar belakang penyakit jantung, maka radikalnya mungkin untuk melawannya hanya dengan menghilangkan kecacatan, iaitu penyebabnya. Ini adalah kecekapan pakar bedah jantung..

3 soalan mengenai topik tersebut

• Adakah alkohol dibenarkan?

Pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular, alkohol, pada dasarnya, tidak dikontraindikasikan. Dalam dos kecil (tidak lebih daripada 40 g alkohol tulen sehari!), Sedikit mengurangkan risiko komplikasi. Tetapi ini bukan kaedah rawatan dan pencegahan!

• Apakah aktiviti fizikal yang dibenarkan?

Sekiranya anda mengambil ubat yang ditetapkan tepat pada waktunya dan mengikuti cadangan doktor anda, maka anda tidak boleh mengehadkan diri dengan apa-apa dalam had yang munasabah. Pada pesakit dengan kegagalan jantung, beban yang dibenarkan bergantung pada seberapa banyak fungsi miokard (otot jantung) dikekalkan..

Tidak ada diet khas untuk pesakit dengan fibrilasi atrium. Sebagai peraturan, penyakit kardiovaskular digabungkan dengan peningkatan kolesterol, jadi lemak haiwan harus dibatasi. Sekiranya anda juga mempunyai tekanan darah tinggi, kurangkan pengambilan garam..

Terdapat kes apabila semua kaedah rawatan takikaritmia kompleks digunakan, tetapi tidak memberikan kesan yang diinginkan. Sebaliknya, walaupun dengan rawatan, penyakit ini terus berlanjutan..

Dalam keadaan ini, rawatan khusus diperlukan, iaitu kardioversi.

Mari kita perhatikan secara terperinci jenis prosedur apa, kepada siapa ia ditunjukkan, kesan apa yang diberikannya, serta kontraindikasi dan kemungkinan komplikasi selepasnya.

Apa itu kardioversi?

Elektrokardioversi (ECV) atau terapi elektro-nadi (disingkat EIT) adalah prosedur yang membolehkan anda mengembalikan irama kontraksi jantung yang terganggu dengan pendedahan kepada pelepasan elektrik. Iaitu, ini adalah rangsangan elektrik segerak QRS kompleks ventrikel.

Punca impuls elektrik adalah simpul sinus yang terletak di dinding jantung. Dialah yang memberikan pengecutan miokardium yang seragam (lapisan otot jantung).

Dengan extrasystole ventrikel atau takikardia (jenis aritmia), fibrilasi atrium atau flutter, serta gangguan lain dalam irama jantung, diselaraskan dengan QRS (kompleks ventrikel).

Dalam defibrilasi, berbeza dengan EIT, impuls elektrik bertentangan digunakan. Penggunaan yang optimum adalah kes kecemasan asystole (serangan jantung). Oleh itu, prosedur ini mempunyai tujuan yang berbeza..

Varieti

Untuk menghentikan paroxysms (serangan tiba-tiba) dan keadaan tachyarrhythmic, pelbagai jenis kardioversi digunakan:

Ubat

Dalam kebanyakan kes, irama jantung normal pertama kali dikembalikan kepada pesakit dengan takikaritmia dengan ubat..

Kardioversi perubatan adalah pelantikan doktor untuk pemberian ubat antiaritmia secara intravena dengan pemantauan indikator serentak pada skrin instrumen.

Semasa melakukan kardioversi dalam bentuk apa pun, terdapat risiko strok. Kursus antitrombotik persediaan awal dijalankan dengan terapi antikoagulan.

Kardioversi farmakologi kurang berkesan daripada EIT, tetapi prinsip prosedurnya jauh lebih mudah. Dadah dikelaskan sebagai agen toksik. Oleh itu, biasanya digunakan semasa memerhatikan gambaran klinikal gangguan degupan jantung (degupan jantung).

Adalah optimum untuk menggunakan ubat untuk mengekalkan irama pada permulaan manifestasi paroxysms atrial fibrillation dan atrial fibrillation atau jika terapi electropulse telah gagal.

Apabila menggunakan ubat dalam dua hari pertama setelah kemunculan keadaan tachyarrhythmic, kemungkinan memulihkan kadar denyut jantung hingga 90%, maka penurunannya menjadi 30%.

Untuk prosedur, pesakit ditempatkan di unit rawatan rapi, di mana mereka sentiasa memantau elektrokardiogram di bawah pengawasan doktor.

Untuk mengembalikan atau mengekalkan irama sinus, ubat kelas 1A dan 1C digunakan, yang paling berkesan dalam latihan kardioversi.

Jadual dana yang digunakan dalam pemerhatian paroxysms baru-baru ini:

BermaknaDos pertamaDos seterusnyaAkibat, Larangan
Amiodarone5 mg / kg selama 60 minit.Sehingga 50 mg sejam.Pengurangan degupan jantung ventrikel dan tekanan darah, phlebitis. Normalisasi irama sinus perlahan.
Flecainide2 mg / kg selama 10 minit atau pemberian oral 200-300 mg.Dikecualikan.Jangan gunakan untuk kecacatan jantung yang kompleks. Membantu memanjangkan QRS, meningkatkan kadar jantung ventrikel.
Ibutilide1 mg / kg iv selama 10 minit.1 mg setiap 10 minit.Kemungkinan manifestasi takikardia ventrikel, melambatkan irama ventrikel, memanjangkan irama QT, memerlukan kawalan.
Propaphenone2 mg / kg iv selama 10 minit atau 450-600 mg secara lisan.Tidak dikehendaki.Mirip dengan flecainide.
Verkalant3 mg / kg lebih dari 10 min.2 mg / kg iv dengan selang 10 min dan 15 min.Ubat ini baru, selepas ujian klinikal.
Sotalol untuk pentadbiran lisan80 mg / kg.160-320 mg / kg dalam dos terbahagi.Kejadian bradikardia dan hipotensi kadang-kadang diperhatikan..
Proco-anamide (novoca-inamide)33 mg / kg setiap minit selama setengah jam.2 mg / kg setiap 10 minit.Flutter atrial adalah mungkin.

Jadual ubat yang digunakan mengikut selang waktu:

PetunjukPersediaan
Serangan Berlanjutan Dalam SemingguIjazah pertama - dofetilide, flecainide, ibutilide, propafenone, darjah kedua - amiodarone, cordaron, quinidine.
Tempoh lebih dari semingguDofetilide, amiodarone, flecainide, ibutilide, propafenone, quinidine, yang kurang berkesan - procainamide, sotalol dan digoxin.
Serangan diperhatikan lebih dari 3 bulanPropafenone, amiodarone, dan dofetilide secara lisan

Terdapat juga kes penghapusan serangan tachyarrhythmia secara spontan, jika fungsi pampasan sistem kardiovaskular tidak hilang.

Elektrik

Tidak seperti jenis farmakologi, kardioversi elektrik dianggap lebih berkesan.

Prosedur ini mempunyai beberapa kelebihan yang ketara:

  • kawalan kadar jantung;
  • normalisasi hemodinamik intracameral jantung;
  • penstabilan aktiviti jantung mengepam;
  • keupayaan untuk mengurangkan risiko pembekuan darah ke tahap minimum;
  • menghentikan atau mengurangkan perkembangan kegagalan jantung;
  • melegakan gejala keadaan tachyarrhythmic;
  • meningkatkan kualiti hidup pesakit;
  • kebolehcapaian bagi pesakit dengan degupan jantung yang lemah;
  • prosedur yang sukar dilakukan.

Terdapat pelbagai teknik terapi electropulse:

  • luaran - elektrod diedarkan ke seluruh dada dengan liputan semua bahagian jantung oleh medan elektrik;
  • dalaman - sambungan elektrod langsung ke jantung;
  • transesophageal - satu elektrod dibawa ke esofagus (ke atria), dan yang lain diedarkan di zon perikardial;
  • transvenous - kateter dimasukkan.

Pelepasan elektrik dicirikan oleh kesan penghambatan secara kumulatif pada miokardium, yang secara langsung bergantung kepada tenaga denyutan elektrik.

Untuk mengelakkan kerosakan pada struktur otot jantung, disarankan untuk memulakan prosedur dengan arus elektrik voltan rendah.

Hibrid

Teknik hibrid merangkumi kedua-dua jenis kardioversi di atas. Maksudnya, yang pertama adalah penggunaan ubat-ubatan antiaritmia (kelas 1C) dan kemudian terapi elektro-nadi diikuti.

Pendekatan ini membolehkan anda meningkatkan keberkesanan EIT dan pada masa yang sama meminimumkan risiko kemungkinan berlakunya keadaan tachyarrhythmic yang berulang.

Apabila dilantik?

Kardioversi elektrik dilakukan dengan manifestasi bentuk tachyamitria atau takikardia paroxysmal, yang tidak dapat dihentikan secara perubatan.

Senarai penuh petunjuk:

  1. Fibrilasi atrium.
  2. Refraktori atrial untuk terapi farmakologi.
  3. Paroxysms takyarrhythmic digabungkan dengan keadaan berikut: iskemia miokard, infark miokard, tekanan darah rendah (hipotensi), kegagalan jantung akut.
  4. Kejang dalam kombinasi dengan kecacatan jantung kongenital (sindrom WPW).
  5. Intoleransi terhadap ubat-ubatan antiarrhythmic.
  6. Toleransi yang sangat teruk terhadap gejala paroxysmal.
  7. Kejang berulang yang kerap berlaku dalam jangka masa yang pendek.
  8. Bentuk fibrilasi atrium yang berterusan - dengan jangka masa lebih dari 7 hari, tetapi berpotensi untuk memulihkan degupan jantung atau ketika menggunakan kaedah hibrid.

Tujuan prosedur adalah untuk:

  • penstabilan degupan jantung;
  • pencegahan bentuk kronik aktiviti miokardium yang tidak mencukupi;
  • penghapusan gejala (kelemahan, sesak nafas, kegagalan jantung, kehilangan keupayaan untuk bersenam);
  • memperoleh potensi hidup normal walaupun dengan ancaman trombosis intrakardiak dengan latar belakang gangguan degupan jantung.

Kontraindikasi

Terapi electropulse dikontraindikasikan dengan ketat dalam keadaan berikut:

  1. Dengan keracunan glikosida (digoxin) kerana terapi.
  2. Dengan hiperkalemia (kelebihan kalium dalam darah).
  3. Kekurangan fungsi pampasan dalam kegagalan jantung kronik.

Faktor relatif prosedur yang tidak berjaya dengan peningkatan risiko berulang atau komplikasi berulang:

  • kategori umur lebih dari 70 tahun;
  • kegagalan jantung berlangsung lebih dari 12 bulan;
  • berlakunya semula keadaan tachyarrhythmic selepas prosedur;
  • mengubah ukuran ruang jantung di sebelah kiri;
  • tanda-tanda disfungsi atrium atau ventrikel dengan penurunan pecahan ejeksi;
  • gejala penyakit jantung koronari yang teruk;
  • penyakit sistem pernafasan;
  • kecacatan injap jantung kritikal yang memerlukan rawatan yang boleh dikendalikan;
  • bradyarrhythmias yang berkaitan dengan disfungsi sistem pengaliran jantung;
  • parut di permukaan miokardium selepas serangan jantung.

Peraturan penyediaan

Dalam kebanyakan kes (hingga 95%), pengekalan atau normalisasi irama dilakukan secara terancang, yang menyiratkan persiapan wajib.

Pengecualian adalah keadaan kecemasan yang memerlukan tindak balas segera..

Langkah-langkah persediaan merangkumi terapi antitrombotik selama 3-4 minggu dan pemeriksaan berikut:

  • ECG;
  • Ultrasound
  • Pemantauan Holter;
  • koronarografi (dengan adanya iskemia);
  • ujian tekanan (ergometri basikal, ujian treadmill);
  • pengambilan sampel darah pada tahap kalium, dengan pembetulan tahapnya;
  • pembatalan ubat antiaritmia beberapa hari sebelum EIT;
  • setiap minggu, doktor menetapkan penggunaan ubat penipisan darah (pradax, dabigatran atau warfarin, elikvis).

Cadangan segera sebelum prosedur:

  • anda tidak boleh makan, minum dan merokok selama 8-10 jam dari petang sebelumnya;
  • cukur rambut dada;
  • jangan minum ubat pada waktu pagi;
  • untuk pencegahan peningkatan tekanan darah, serta pesakit dengan peningkatan emosi, ubat penenang diberikan.

Pesakit mesti memberi kebenaran bertulis untuk melakukan kardioversi.

Bagaimana?

Kardioversi dengan denyutan elektrik dilakukan di hospital di unit rawatan rapi. Untuk prosedur, kardioverter digunakan - alat yang dilengkapi dengan elektrod dan monitor untuk mengeluarkan kardiogram.

Wad dilengkapi dengan semua rawatan kecemasan yang diperlukan untuk kes kecemasan (contohnya, kematian klinikal).

Fasa EIT:

  1. Oleh kerana keadaan dan kesakitan yang sangat tidak selesa semasa prosedur, anestesia umum dilakukan secara awal..
  2. Kateter vena dipasang untuk akses mudah ke urat.
  3. Kawasan kerja di badan pesakit dirawat dengan larutan alkohol..
  4. Plat elektrod yang dirawat dengan gel khas diletakkan pada titik di kawasan jantung dan bilah bahu.
  5. Denyut jantung disegerakkan.
  6. Terapkan tiga kategori dengan peningkatan tenaga dari 200 hingga 360 J.
  7. Sekiranya tidak ada kesan, mereka biasanya beralih ke teknik hibrid - mereka memperkenalkan ubat antiaritmia, kemudian operasi diulang.
  8. Dengan ketidakcekapan berulang, prosedur diakui tidak berjaya..

Tempoh prosedur berbeza dari beberapa minit hingga satu jam.

Pemulihan

Setelah menjalankan terapi nadi elektrik, pesakit ditinggalkan selama beberapa jam di unit rawatan intensif hospital. Setelah menarik diri dari anestesia, pindahkan ke wad jabatan kardiologi.

Pesakit menghabiskan hari pertama dengan rehat di tempat tidur yang ketat di bawah pengawasan berterusan doktor, termasuk pemantauan aktiviti jantung, pemantauan nadi dan tekanan darah.

Sekiranya tanda-tanda komplikasi tidak diperhatikan, maka pesakit dikeluarkan 3-5 hari selepas prosedur.

Jumlah masa kemasukan ke hospital semasa terapi biasa biasanya tidak melebihi 7 hari.

Pemulihan rumah merangkumi mengikut cadangan doktor, terapi fizikal dengan senaman teratur untuk pernafasan yang betul.

Komplikasi apa yang boleh berlaku?

Cardioversion adalah kesan elektrik yang kuat pada jantung yang dapat menghasilkan hasil positif dan negatif..

Itulah sebabnya persiapan yang panjang, pembetulan patologi bersamaan dan pemilihan pesakit wajib mengikut kontraindikasi dilakukan.

Kesan sampingan ringan (perubahan ECG, luka bakar, sakit otot) hilang dengan sendirinya dalam beberapa jam.

Keabnormalan yang lebih serius memerlukan rawatan, dan kadang-kadang tindakan kecemasan.

Kemungkinan komplikasi ditunjukkan dalam jadual:

AkibatnyaDalam peratusan setaraPencegahan atau terapi
Kerosakan miokardium ringan10-35Pudar sendiri dalam satu jam.
Peningkatan gangguan miokard darah7-10Terapi tidak diperlukan, normalisasi tidak lebih dari 5 hari.
Kegagalan jantungkurang daripada 5Asystole berlangsung tidak lebih dari 5-10 saat.
Bradikardia (degupan jantung perlahan) atau takikardia3-5Atropin atau beta-blocker diperlukan.
Fibrilasi ventrikelkurang daripada 1Mengeluarkan semula dengan peningkatan tenaga.
Edema paru2-3Terapi resusitasi dijalankan..
Keruntuhan (kekeliruan, ketidakaktifan fizikal yang teruk)3Rawatan di unit rawatan rapi.
Thromboembolisme1-2Rawatan trombolitik, pembedahan.
Pukulankurang daripada 1Terapi antikoagulan sebelum dan selepas prosedur.

Harga purata

Di hospital, elektrokardioversi percuma, dengan dana awam.

Di klinik berbayar, kos prosedurnya tidak lebih dari 10 ribu rubel. Lebih-lebih lagi, harga purata dalam lingkungan 3 ribu.

Ulasan Pesakit

Kami menerima ulasan berikut dari orang yang menjalani prosedur ini:

Alexey, 42 tahun

Saya mengalami fibrilasi atrium, doktor menetapkan kardioversi. Sudah tentu, saya takut kepada siapa perburuannya mengejutkan anda di unit rawatan rapi, keseronokannya di bawah purata. Saya takut tidak ada komplikasi, dan saya tidak mempercayai doktor. Tetapi si isteri menegaskan, saya harus pergi, dan selain itu - dengan kesihatan, dan terutama dengan hati - mereka tidak bergurau. Semua berjalan lancar, berehat beberapa hari di hospital dan pergi. Sekarang saya berjumpa doktor, saya pergi setiap dua minggu, mengatakan ada peningkatan, baiklah, harapnya.

Kira-kira setahun yang lalu, jantung saya mula bergetar, rindu, kepala saya mula berpusing. Dia menjalani elektrokardiografi, seorang ahli kardiologi yang didiagnosis dengan fibrilasi atrium. Saya tidak begitu memahami apa itu, ubat yang diresepkan - Warfarin, Kordaron. Saya minum mereka selama kira-kira sebulan dan pergi untuk janji temu kedua, ternyata ia tidak membantu. Kemudian mereka memberikan saya kardioversi elektrik. Saya membaca artikel di Internet, menjadi menakutkan, seperti prosedurnya tidak komik, di bawah anestesia umum. Ternyata, semuanya tidak begitu menakutkan, mereka meletakkannya di bilik operasi, meletakkan tembakan di pembuluh darah dan itu sahaja - saya tidak ingat apa-apa. Dan kemudian dia berbaring di hospital dan keluar, perniagaan ketika itu. Tetapi perasaan kehilangan pukulan menghilang, itu sangat menakutkan saya. Kata doktor - kardiogram berada dalam keadaan sempurna, tidak sia-sia. Oleh itu, jangan takut, sayang, kami mempunyai doktor yang baik, anestesia kini moden, tidak ada kesan sampingan. Tetapi lebih baik dilakukan di klinik berbayar, kesihatan lebih mahal.

Penulis artikel: Julia Dmitrieva (Sych) - Pada tahun 2014, dia lulus dengan kepujian dari Universiti Perubatan Negeri Saratov yang diberi nama V.I. Razumovsky. Kini bekerja sebagai pakar kardiologi 8 SGKB dalam 1 k / o.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis