Ujian pembekuan darah (Coagulogram)

Ujian pembekuan darah atau pembekuan darah untuk kanak-kanak dilakukan untuk menilai sama ada darah tersebut mampu membeku. Analisis ini sangat penting, kerana dengan adanya penyimpangan dari norma, akibat serius terhadap kesihatan dan kehidupan bayi dapat terjadi.

Pada kanak-kanak, gangguan pendarahan adalah kongenital dan diperolehi. Mereka mungkin muncul sebagai gumpalan darah dan gumpalan darah atau pendarahan meningkat (penyakit von Willebrand atau hemofilia pada kanak-kanak lelaki).

Petunjuk untuk pembekuan

Dalam amalan perubatan, terdapat beberapa kes di mana anda perlu memberi tumpuan kepada bagaimana pembekuan darah berlaku. Ujian pembekuan darah untuk anak ditunjukkan dalam kes seperti:

  • sebelum pembedahan atau dalam tempoh selepas operasi
  • senarai penyakit
  • penyakit autoimun
  • patologi kardiovaskular pada kanak-kanak
  • dengan tanda-tanda pendarahan yang kerap, lebam pada kulit setelah lebam ringan
  • untuk mengkaji penyebab kerosakan mekanisme pertahanan imun
  • kecurigaan kemungkinan timbulnya gangguan pendarahan

Bagaimana mempersiapkan anak anda untuk menghadapi ujian

Ujian pembekuan darah diberikan semasa perut kosong, walaupun anda boleh membuat pengecualian untuk ini - membiarkan anak minum air. Darah diambil untuk pemeriksaan dari urat.

Koagulogram adalah sekumpulan petunjuk yang menunjukkan proses pembekuan. Oleh kerana koagulabilitas memiliki fungsi pelindung, memberikan hemostasis normal, nama kedua analisis ini adalah hemostasiogram atau hemostasis pembekuan. Tetapi sistem pembekuan bukanlah satu-satunya mekanisme yang menyokong badan. Hemostasis primer dapat memberikan sifat vaskular dan platelet.

Dengan hiperkoagulasi (peningkatan koagulabilitas), pembekuan darah terbentuk semasa pendarahan, tetapi patologi dalam bentuk tromboemboli dan trombosis dapat berkembang. Dengan pendarahan, ada juga hypocoagulation (penurunan pembekuan), digunakan untuk mengawal trombosis.

Semua petunjuk yang membentuk koagulogram darah dapat dikaitkan dengan indikasi. Untuk melakukan penilaian sepenuhnya, faktor pembekuan perlu diselidiki. Terdapat tiga belas daripadanya, tetapi sekiranya berlaku kegagalan sekurang-kurangnya salah satu daripadanya, seseorang mungkin menghadapi masalah serius.

Peraturan untuk lulus ujian darah untuk koagulogram

Dengan kos analisis yang salah untuk koagulogram, trombosis vaskular dapat terjadi, di mana terdapat pelanggaran bekalan darah ke organ, atau sebaliknya, pendarahan teruk.

Untuk memastikan kebolehpercayaan penunjuk yang diperoleh, darah dikumpulkan pada koagulogram hanya tertakluk kepada syarat-syarat tertentu:

  1. Persampelan darah dilakukan pada waktu perut kosong - 8-12 jam sebelum itu, pesakit tidak dapat makan, makan malam ringan mungkin dilakukan pada malam sebelumnya. Dilarang sama sekali meminum minuman beralkohol, termasuk ringan.
  2. Sejam sebelum kajian, anda tidak boleh minum jus, kopi dan teh.
  3. Kerja keras dan aktiviti fizikal yang kuat tidak diinginkan..
  4. Sebelum memasuki bilik rawatan, anda boleh minum segelas air dalam 15-20 minit.
  5. Sekiranya pesakit selalu mengambil antikoagulan, perlu memberi amaran terlebih dahulu mengenai perkara ini..

Keperluan am untuk semua analisis

  • Darah tidak dapat didermakan di tengah-tengah keadaan kerja yang terlalu berat dan tertekan.
  • Sekiranya anda merasa pening dengan jenis darah, adalah mustahak untuk memberitahu kakitangan perubatan terlebih dahulu..
  • Waktu yang paling sesuai untuk menjalani ujian adalah waktu pagi, setelah tidur penuh dan sebelum sarapan.

Set petunjuk minimum

Coagulogram yang diperluas merangkumi banyak petunjuk. Gunakan analisis ini untuk mendiagnosis banyak penyakit yang diwarisi. Tidak setiap institusi perubatan mempunyai makmal yang dapat menentukan setiap ujian, kerana ini memerlukan peralatan khas.

Itulah sebabnya analisis dalam praktiknya merangkumi set optimum, yang bersama-sama dengan petunjuk hemostasis primer (masa pendarahan, jumlah dan agregasi platelet, penarikan balik bekuan, ketahanan kapilari) memungkinkan kita menilai sifat pembekuan darah.

Apa yang memungkinkan untuk memberikan minimum maklumat koagulabiliti? Mari kita perhatikan lebih terperinci mengenai petunjuk umum, norma dan pilihan variasinya.

Masa pembekuan darah

Darah dalam jumlah 2 ml diambil dari urat kubital. Kemudian dituangkan dalam jumlah yang sama ke dalam dua tabung uji, tanpa menambahkan zat penstabil di sana, letakkan di dalam tab mandi air untuk mensimulasikan suhu badan. Jam randik bermula dengan segera dan tiub dibengkokkan sedikit. Pembantu makmal memantau bagaimana bekuan terbentuk. Hasil yang boleh dipercayai dianggap sebagai purata, yang diperoleh pada masa 1 dan 2 tiub.

Masa pembekuan normal ialah 5-10 minit. Sekiranya masa pembekuan meningkat hingga 15 minit atau lebih, pesakit mungkin mengalami kekurangan enzim prothrombinase, vitamin C, fibrinogen dan prothrombin. Keadaan ini mungkin merupakan akibat yang diharapkan dari pemberian heparin, serta kesan sampingan dari kontraseptif..

Kadang kala anda boleh menggunakan kaedah ringkas di mana satu tiub digunakan, tetapi hasilnya tidak begitu tepat.

Masa prothrombin (indeks prothrombin)

Kajian ini dijalankan mengikut skema sebelumnya, walaupun dalam hal ini larutan piawai tromboplastin dan kalsium klorida ditambahkan ke dalam tabung uji. Sekiranya terdapat tromboplastin yang mencukupi, pembekuan darah diperiksa. Biasanya, penunjuk ini menjadi 12-20 saat. Sekiranya masa berlanjutan lebih dari 20 saat, ini menunjukkan masalah sintesis enzim prothrombinase, pembentukan fibrinogen dan prothrombin. Ini mungkin berlaku dengan kekurangan vitamin, dysbiosis, kekurangan penyerapan pada usus, penyakit hati.

Hasil yang diperoleh dinyatakan sebagai indeks sebagai peratusan hasil yang diperoleh dari pesakit hingga masa prothrombin plasma. Petunjuk ini pada orang yang sihat adalah 95-105%.. Sekiranya indeks prothrombin menurun, ini menunjukkan patologi yang sama dengan pemanjangan masa prothrombin.

Fibrinogen plasma

Definisi fibrinogen adalah berdasarkan sifatnya berubah menjadi fibrin hasil daripada penambahan agen khas. Filamen fibrin dipindahkan ke penapis, kemudian ditimbang atau diubah menjadi larutan berwarna dengan pembubaran. Kaedah satu dan yang lain memungkinkan penilaian kuantitatif penunjuk ini. Biasanya, ia berada dalam julat 2.0-3.5 g / l (5.9-11.7 μmol / l). Fibrinogen dapat meningkat dengan neoplasma malignan, penyakit berjangkit, setelah campur tangan pembedahan, kecederaan dan kelahiran anak, dengan hipotiroidisme, tromboemboli dan trombosis. Penurunan indikator mungkin terjadi dengan fibrinogenemia (penyakit kongenital), kerosakan hati yang teruk. Fibrinogen pada masa kanak-kanak lebih rendah daripada pada orang dewasa. Jadi, pada bayi baru lahir, penunjuk ini menjadi 1.25-3.0 g / l.

Ujian dijalankan untuk fibrinogen B. Ia negatif pada orang yang sihat.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Waktu tromboplastin separa diaktifkan ditentukan sebagai pengubahsuaian pengkalsifikasi plasma dengan penambahan fosfolipid (larutan standard cephalin atau eritrofosfatida). Dengan bantuannya, kekurangan pembekuan faktor plasma dapat dikesan. APTT adalah penunjuk koagulogram yang paling sensitif, yang norma adalah 38-55 saat. Sekiranya memendekkan nilai, seseorang dapat mengesyaki risiko terkena trombosis, APTT berpanjangan dengan kekurangan kongenital faktor pembekuan atau rawatan dengan heparin.

Coagulogram yang dipertingkatkan

Dalam beberapa kes, untuk mendiagnosis patologi tertentu, perlu menentukan lesi pautan seluruh sistem pembekuan darah dengan lebih tepat. Untuk ini, petunjuk tambahan koagulogram ditentukan.

Masa trombin

Penunjuk menentukan kemampuan plasma untuk membeku apabila larutan trombin aktif ditambahkan ke dalamnya. Biasanya, ia menjadi 15-18 saat. Masa trombin kekurangan fibrinogen keturunan, kerosakan hati, peningkatan pembekuan intravaskular meningkat. Digunakan dalam rawatan ubat heparin dan fibrinolitik.

Pengecutan bekuan darah

Kaedahnya serupa dengan yang sebelumnya, tetapi memungkinkan bukan hanya untuk menentukan kebolehpasaran kumpulan, tetapi juga tahap mampatan. Hasilnya dapat diperoleh baik dalam penentuan kuantitatif (norma 40-90%) dan kualitatif (1 - tersedia, 0 - tidak tersedia). Petunjuk meningkat dengan anemia pelbagai etiologi, menurun dengan trombositopenia.

Masa Pengiraan Semula Plasma

Dalam mandi air, plasma dicampurkan dengan larutan kalsium klorida dalam nisbah 1: 2, kemudian jam randik dihidupkan dan waktu dikesan ketika gumpalan muncul. Kajian seperti itu diulang tiga kali dan hasil purata dikira. Kadar masa pengkalsifikasi plasma adalah 1-2 minit. Petunjuk boleh meningkat sekiranya kekurangan faktor pembekuan plasma sifat semula jadi, trombositopenia, dan kehadiran heparin dalam darah. Sekiranya masa dipendekkan, ini mungkin menunjukkan sifat darah tinggi dalam darah.

Aktiviti fibrinolitik

Dengan menggunakan analisis ini, anda dapat menilai seberapa banyak darah anda sendiri dapat melarutkan pembekuan darah. Penunjuk ini bergantung pada kehadiran fibrinolysin dalam plasma. Biasanya, ia menjadi dari 183 minit hingga 263. Penurunan aktiviti fibrinolitik menunjukkan peningkatan pendarahan.

Thrombotest

Analisis ini adalah penilaian kualitatif visual mengenai kehadiran fibrinogen dalam darah. Petunjuk normal trombosis ialah 4-5 darjah.

Toleransi plasma terhadap heparin

Membolehkan anda menunjukkan seberapa cepat pembekuan fibrin dapat terbentuk semasa heparin ditambahkan ke dalam darah ujian. Ini berlaku pada orang yang sihat dalam 7-15 minit. Pemanjangan penunjuk menunjukkan bahawa toleransi terhadap heparin6u dikurangkan. Selalunya ini berlaku dengan penyakit hati. Toleransi yang menurun kurang dari tujuh minit menunjukkan hipercoagulasi.

Pembekuan darah yang lemah pada kanak-kanak

Darah normal dalam kelikatannya hampir tidak berbeza dengan air. Keadaan inilah yang merupakan komponen penting agar dapat memenuhi fungsi utamanya - pemindahan nutrien, oksigen, dan unsur surih ke organ dan tisu. Sekiranya berlaku kerosakan pada dinding vaskular atau adanya tromboplastin tisu dalam aliran darah, mekanisme peningkatan pembekuan darah bermula, pembekuan darah mulai terbentuk. Pembekuan darah yang lemah pada orang dewasa dan kanak-kanak lebih jarang berlaku. Selalunya keadaan itu disebabkan oleh pelbagai keadaan patologi yang menimbulkan bahaya bagi kehidupan manusia.

Pembekuan darah normal pada kanak-kanak

Pembekuan darah pada kanak-kanak agak berbeza dari pada orang dewasa. Ini disebabkan oleh proses fisiologi normal pematangan badan. Untuk menentukan keadaan sistem hemostatik dan risiko pendarahan yang berpanjangan, ujian ditetapkan - koagulogram, INR dan lain-lain. Mereka membolehkan anda menentukan petunjuk seperti masa pembekuan, jumlah fibrinogen, platelet, untuk mengenal pasti pelanggaran pembekuan darah pada kanak-kanak.

Kriteria utama sistem hemostatik pada kanak-kanak, norma dan penyahkodan mereka.

  1. Masa prothrombin membolehkan anda membuat patologi seperti hemofilia atau DIC. Norma untuk kanak-kanak 11-17 saat.
  2. Masa trombin - 14-21 saat. Hasilnya mungkin sedikit berbeza ketika mengukur di makmal yang berbeza..
  3. Waktu pembekuan adalah tempoh di mana pembekuan darah terbentuk. Normal 2-5 minit.
  4. Masa pendarahan - 2-4 minit.
  5. Fibrinogen pada kanak-kanak 1-3 gram. Membolehkan anda menentukan prestasi fungsi sistem hemostatik.
  6. Indeks prothrombin.
  7. Antithrombin-3 - pengatur fungsi pembekuan darah.

Ciri pembekuan pada bayi baru lahir

Pada bayi baru lahir, begitu juga pada bayi atau bayi, nilai normal semua elemen berbentuk agak berbeza dengan yang berlaku pada orang dewasa. Contohnya, hemoglobin boleh mencapai 160-220 g / l, dan sel darah merah 5-7x10 12 / l. Lebih-lebih lagi, mereka mempunyai bentuk dan ukuran yang sedikit berbeza. Bilangan retikulosit meningkat hingga 40%, dan jumlah leukosit hingga 10-20x10 9 / l. Pergeseran formula ke arah myelosit diperhatikan. Perubahan serupa kadang-kadang diperhatikan semasa kehamilan, kerana tubuh wanita bersiap untuk kemungkinan kehilangan darah, walaupun anemia lebih sering terjadi.

Pada tahun pertama kehidupan, semua jumlah darah cenderung normal, hemoglobin menurun menjadi 120-140 g / l, sel darah merah juga turun, bentuk dan ukurannya stabil. Bilangan semua elemen berbentuk berkurang dan tetap sedikit meningkat, formula leukosit menunjukkan limfositosis dan monositosis. Platelet berada pada tahap 200-300x10 9 / l.

Sebab penyimpangan dari norma

Penyebab utama pembekuan darah yang buruk pada kanak-kanak terletak pada proses patologi. Sebilangan besar mereka turun temurun, di tempat kedua adalah penyakit autoimun, lesi sistem hepatobiliari. Setelah doktor mengetahui penyebabnya, rawatan harus segera dimulakan..

Pengurangan pembekuan

Pengurangan atau aktiviti rendah sistem pembekuan darah berlaku dengan patologi berikut.

  1. Hemofilia. Penyakit ini menduduki kedudukan utama dalam mengurangkan prestasi hemostasis. Ia disebabkan oleh kekurangan 8, 9, 11 faktor darah yang bertanggungjawab untuk pembekuan. Hasilnya adalah penurunan semua titik koagulogram. Patologi turun temurun, ia mempengaruhi terutamanya lelaki.
  2. Penyakit Von Willebrand. Sebilangan doktor memanggil patologi sebagai pseudohemophilia. Ini adalah penyakit yang kurang berbahaya, sementara ia sering menyerang orang-orang dari kedua-dua jantina. Mimisan biasa, pendarahan dari gusi, kanak-kanak perempuan mungkin mengalami pendarahan rahim.
  3. Thrombositopenia. Faktor pencetus adalah proses alergi sebagai tindak balas terhadap terapi anti-radang, kemoterapi. Rawatan penyakit ini dilakukan bukan hanya berdasarkan jabatan hematologi, tetapi juga di hospital alergi.
  4. Overdosis ubat. Salah satu penyebab disfungsi hemostatik yang paling biasa. Di sini, ubat seperti paracetamol atau agen yang mengandungi aspirin berperanan. Terdapat penurunan tahap platelet, sel darah merah. Keadaan ini ditunjukkan oleh pendarahan subkutan, pendarahan saluran gastrousus. Sekiranya anda tidak berhenti mengambil ubat ini, pendarahan di otak adalah mungkin, sehingga mengakibatkan kematian.
  5. Fungsi hati terjejas. Mereka disebabkan oleh penyakit seperti hepatitis, sirosis, yang berlaku bukan hanya pada orang dewasa. Pengeluaran faktor pembekuan hepatik dikurangkan.
  6. DIC dianggap sebagai keadaan yang sangat berbahaya. Dengan itu, kesan semua faktor pembekuan berkurang, kadang-kadang ia sama sekali tidak ada. Patologi semacam itu berkembang dengan latar belakang proses menular yang teruk, pendarahan, campur tangan pembedahan, luka bakar atau kecederaan traumatik..

Peningkatan kebekuan

Peningkatan pembekuan darah pada kanak-kanak adalah patologi keturunan. Lebih kerap daripada yang lain, trombosis berlaku dengan patologi berikut.

  1. Sindrom antiphospholipid. Darah kanak-kanak mengandungi antibodi antiphospholipid yang disebut. Manifestasi klinikal patologi sesuai dengan tromboembolisme. Wanita menderita kemandulan kerana tidak dapat melahirkan anak.
  2. Sekumpulan trofofilia. Ini termasuk penyakit seperti faktor Leiden, kekurangan protein C, S, antithrombin. Patologi kumpulan ini juga merangkumi lebihan faktor 8, 11, lipoprotein dan hyperhomocysteinemia. Mutasi prothrombin juga diperhatikan. Semua proses trombofilik di atas membawa kepada perkembangan trombosis. Penting untuk diperhatikan bahawa pada masa kanak-kanak trombosis adalah fenomena yang jarang berlaku, pendarahan jauh lebih biasa. Untuk kemunculan patologi trombotik, keadaan tertentu diperlukan - patologi teruk, ketidakaktifan fizikal yang teruk atau rehat di tempat tidur, tusukan vena biasa.
  3. Neoplasma malignan.
  4. Penyakit urat.

Dengan kematian saudara terdekat dari proses trombotik, seorang anak cenderung mewarisi gen yang bermutasi atau patologi.

Ujian apa yang dilakukan anak untuk mengenal pasti patologi

Profesional perubatan telah membuat senarai ujian yang mengagumkan yang perlu dilakukan dengan pembekuan yang buruk. Kesemuanya diresepkan setelah berunding dengan doktor. Dipercayai bahawa kajian utama adalah ujian darah untuk kemampuan membentuk gumpalan darah, yang disebut koagulogram. Ini merangkumi banyak petunjuk, tetapi doktor mengambil kira tempoh dan waktu pembekuan darah, jumlah platelet, INR. Prothrombin, trombin, fibrinogen juga merupakan bahagian penting dalam analisis..

Tafsiran hasil dan kepentingan klinikal mereka

Pengiraan platelet adalah manipulasi yang paling mudah. Norma untuk bayi baru lahir adalah 100-400x10 9 / l, tetapi lama-kelamaan, had norma semakin sempit dan berkurang. Hingga setahun -150-350x10 9 / l, setelah setahun norma sama seperti untuk orang dewasa - 180-360x10 9 / l.

Dengan penurunan di bawah norma, doktor mencatat risiko pendarahan yang tinggi, dan dengan penurunan yang ketara, sangat sukar untuk menghentikan pendarahan tanpa infus intravena massa platelet.

Waktu pembekuan darah juga dianggap sebagai kaedah yang cukup bermaklumat. Biasanya, tempoh pendarahan adalah 2-4 minit, dan masa pembentukan gumpalan adalah 2-5 minit. Sekiranya hasil yang diperoleh tidak sesuai dengan kerangka yang ditunjukkan oleh makmal, maka doktor perlu melantik pemeriksaan tambahan untuk menentukan penyebab keadaan ini.

Indeks masa prothrombin dan indeks prothrombin memberikan maklumat kepada doktor mengenai peringkat awal sistem hemostasis. Melakukan ujian ini membantu mengesan DIC atau hemofilia. Nilai normal untuk semua kumpulan umur berubah-ubah antara 11 hingga 15 saat secara purata.

Indeks prothrombin dikira dari nisbah nilai normal dan hasil yang diperoleh semasa pemeriksaan pesakit. Nilai normal adalah 70-100%, sementara indikatornya sama untuk semua kumpulan umur.

Masa trombin mewakili peringkat terakhir pembentukan bekuan. Nilai yang diterima ialah 25-30 saat. Penunjuk mencirikan kadar tindak balas semasa pembentukan trombin dari fibrinogen..

Tahap fibrinogen mencerminkan daya maju faktor pembekuan pertama. Protein ini dibentuk oleh tisu-tisu hati dan menurun dengan adanya patologi organ, penyakit darah, dan proses barah. Peningkatan indikator adalah mungkin dengan latar belakang tekanan kronik atau reaksi keradangan yang teruk. Normal hingga setahun - 1-3 g / l, setelah setahun 2-4 g / l.

Salah satu petunjuk koagulogram yang paling ketara ialah APTT. Hasil analisis memberitahu tentang masa di mana pembentukan bekuan fibrin berlaku. Nilai normal ditentukan oleh makmal yang melakukan analisis..

Antithrombin-3 adalah antikoagulan yang mempengaruhi pelbagai faktor pembekuan. Norma penunjuk berbeza-beza bergantung pada usia, hingga setahun tidak melebihi 80%, dan pada anak yang lebih tua itu berkisar antara 70-100%. Peningkatan indikator didapati dalam proses keradangan, kekurangan vitamin K, penggunaan ubat-ubatan yang mengandung hormon.

Pembekuan darah - jadual norma untuk usia pada wanita, lelaki dan anak-anak

Pembekuan darah mungkin menunjukkan status kesihatan seseorang..

Dengan daya pembekuan yang normal, darah akan beredar bebas melalui urat dan arteri, sehingga membekalkan organ dengan zat berguna. Walaupun seseorang merosakkan kulit hingga ke arteri kecil, dengan pembekuan darah yang normal, luka akan cepat sembuh..

Tetapi dengan plasma yang terlalu tebal atau cair, masalah kesihatan bermula, yang kadang-kadang menimbulkan ancaman bagi kehidupan.

Analisis untuk mengesan pembekuan plasma disebut koagulogram atau hemostasiogram..

Pembekuan darah

Kajian makmal asas yang berkaitan dengan penentuan semua faktor dan parameter pembekuan darah adalah koagulogram. Dengan bantuannya, sejumlah petunjuk ditentukan.

Masa pembekuan darah

Dalam kes umum, waktu pembekuan dinilai secara kualitatif dan kuantitatif oleh aktiviti pembekuan cecair biologi yang sesuai dengan kadar pembentukan gumpalan di dalamnya.

Selalunya, penentuan masa pembekuan darah disebut ujian fibrinogen. Ia dilakukan dengan adanya pelbagai proses keradangan, patologi kardiovaskular, sebelum operasi, dan juga dalam rangka diagnosis pranatal dan pemantauan kehamilan.

Nilai asas standard masa pembekuan darah:

  • Bayi baru lahir - dari 1.3 hingga 3 g / l;
  • Kanak-kanak di bawah 1 tahun - dari 1.25 hingga 3.0 g / l;
  • Kanak-kanak dari 1 tahun hingga 15 tahun - dari 2 hingga 4 g / l;
  • Dewasa - dari 2.5 hingga 4.5 g / l;
  • Hamil - dari 4.5 hingga 6 g / l.

Tempoh pendarahan

Tempoh pendarahan dapat dianggarkan dengan beberapa kaedah..

  • Norma jangka masa pendarahan menurut Sukharev. Norma umum relatif, tanpa mengira usia - dari 2 hingga 5 minit, hingga awal penebalan sampel;
  • Dalam amalan perubatan asing, kaedah Lee and White digunakan secara aktif. Menurut analisis ini, darah membeku secara normal dalam 5-7 minit;
  • Klasik dan diuji masa dianggap kaedah untuk menentukan tempoh pendarahan menurut Duke. Norma relatif, tanpa mengira usia - dari 2 hingga 4 minit.

Masa prothrombin

Petunjuk yang ditunjukkan membantu menafsirkan masa tepat pembekuan pembentukan bekuan darah. Parameter digunakan untuk menilai jalur luaran pembekuan darah dan untuk menilai hemostasis secara umum.

Biomaterial yang dikumpulkan diletakkan di dalam tabung uji dengan natrium sitrat, yang mengikat kalsium dalam sampel..

Secara selari, kelebihan kalsium ditambahkan ke sampel, yang membolehkan anda mengembalikan keupayaan plasma untuk membeku. Norma relatif, tanpa mengira usia, dianggap jarak antara 11-15 saat. Pengecualian adalah tempoh kehamilan - bagi wanita dalam keadaan ini, julat nilai berkisar antara 12 hingga 18 saat.

Masa tromboplastin separa aktif

Petunjuk ini biasanya dinilai secara langsung dengan masa prothrombin dan ditentukan sekiranya terdapat pendarahan aktif, serangan jantung, kemandulan, disyaki hemofilia, tromboemboli, trombosis arteri usus, kerosakan pada kapal besar, dan juga sebagai sebahagian daripada pemeriksaan sebelum pembedahan.

Petunjuk berikut dianggap norma:

  • Bayi pramatang - dari 28 hingga 50 saat;
  • Bayi baru lahir - dari 25 hingga 43 saat;
  • Kanak-kanak di bawah 1 tahun - dari 24 hingga 42 saat;
  • Remaja - dari 23 hingga 40 saat;
  • Dewasa - dari 22 hingga 38 saat.

Masa trombin

Petunjuk penting yang mengenal pasti jangka masa di mana fibrin membentuk gumpalan darah di bawah pengaruh ion kalsium.

Norma adalah nilai berikut:

  • Bayi pramatang - dari 14 hingga 19 saat;
  • Bayi dan kanak-kanak berumur sehingga 1 tahun - dari 13 hingga 17 saat;
  • Kanak-kanak prasekolah - dari 13 hingga 16 saat;
  • Remaja semasa akil baligh - dari 12 hingga 15 saat;
  • Dewasa - dari 14 hingga 16 saat;
  • Hamil - 18 hingga 25 saat.

Petunjuk lain

Parameter tambahan koagulogram:

  • Indeks prothrombin. Norma adalah pelbagai indikator dari 95 hingga 105 persen. Sekiranya analisis menggunakan teknik Quique, dari 78 hingga 142 peratus;
  • Protein C. Norma kuantitatif dianggap nilai lebih dari 3 mg / ml dan aktiviti relatif dalam lingkungan 70 hingga 130 peratus;
  • Protein S. Julat bebas adalah julat nilai dari 65 hingga 144 peratus untuk seks yang lebih kuat dan 5 peratus kurang untuk wanita;
  • Toleransi plasma Heparin. Norma berkisar antara 7 hingga 15 minit;
  • RFMK. Norma relatif adalah julat nilai dari 3,36 hingga 4 miligram per 100 mililiter plasma;
  • Antithrombin III. Kadar relatif, bergantung pada usia, berkisar antara 68 hingga 124 peratus.

Norma mengikut umur (jadual)

Rata-rata, terdapat hingga 30 jenis ujian pembekuan darah. Selalunya ini adalah ujian makmal. Darah diambil sama ada dari jari atau dari urat.

Untuk pelbagai jenis analisis, diperlukan darah kapilari atau vena, yang memungkinkan untuk mengesan hemostasis (pembekuan) dalam pautan plasma individu.

Pada lelaki dan wanita dewasa, kanak-kanak, indikator norma akan berbeza, dan dalam setiap analisis individu, pengiraannya akan dinyatakan.

Perhatian! Platelet memainkan peranan penting dalam komposisi darah; peningkatan atau penurunannya memberi kesan pada hemostasis. Biasanya, pada orang dewasa, jumlah elemen ini adalah 150-400 g / l, pada kanak-kanak angka ini sedikit lebih rendah dari 150 hingga 350 g / l.

Secara lebih terperinci semua hasil norma ditunjukkan dalam jadual di bawah.

Jenis ujianBiasaJenis plasma
Kiraan plateletDewasa 150-400 g / lKapilari (dari jari)
Pada masa kanak-kanak, 150-350 g / l
Masa pembekuanMenurut Sukharev: permulaan - 30-120 saat; penyelesaian - antara 3 hingga 5 min.Kapilari
Lee White 5-10 minitDarah terdoksigen
Tempoh pendarahan DukeTidak lebih dari 4 minitDarah Kapilari Jari
Indeks Prothrombin (PTI)Darah kapilari 93-107%Ambil jari
90-105% darah dari uratMengambil dari urat
Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)Petunjuk tidak ditentukan oleh usia dan jantina, hasilnya sama untuk semua orang: 35-50 saatVenous
FibrinogenPesakit dewasa 2-4 g / l; pada bayi pada hari-hari pertama kehidupan 1.25-3.0 g / lDari urat

Di atas adalah jadual semua analisis yang tidak lengkap. Sebilangan daripadanya akan dibentangkan di bawah..

Analisis usia yang lain dipanggil Pantas..

UmurUjian pembekuan cepat,%
Pada kanak-kanak dari lahir hingga 6 tahun80 - 100
Berumur 6 hingga 12 tahun79 - 102
12 - 18 tahun78 - 110
18 - 25 tahun82 - 115
25 - 45 tahun78 - 135
45 - 65 tahun78 - 142

Kaedah penentuan

Seperti disebutkan di atas, dalam praktik diagnostik moden, terutamanya tiga kaedah utama digunakan untuk menentukan jangka waktu pendarahan.

Teknik Dooke

Ia dikembangkan lebih dari satu abad yang lalu oleh saintis Britain terkenal William Duke. Tusukan awal di depan biomaterial diambil oleh scarifier di cuping telinga. Kemudian, teknologi itu diperbaiki, dan darah diambil dari jari, menggunakan jarum Frank, yang direndam di kawasan yang sesuai hingga kedalaman tidak lebih dari 4 milimeter.

Setelah tusukan dilakukan, doktor menyiapkan kertas saringan yang cukup besar dan memukul jari yang rosak dengannya setiap 15-20 saat, melakukan langkah-langkah sehingga kesan pada bahan hilang sepenuhnya.

Alternatif

Metodologi oleh Lee dan White. Kadar pembentukan gumpalan darah vena dalam 1 mililiter biomaterial pada suhu 37 darjah dengan pembetulan relatif terhadap proses pencampuran cecair biologi yang sesuai dalam tabung uji dan percepatan buatan pembekuan dikesan.

Metodologi menurut Sukharev. Pendekatan ini digunakan secara meluas dalam pediatrik domestik abad ke-20, bersama dengan metodologi yang sesuai menurut Duque. Dalam rangka diagnostik makmal, darah kapilari dari jari diperiksa. Norma umum relatif, tanpa mengira usia, berkisar antara 2 hingga 5 minit.

Prosedur


Untuk menjalankan ujian makmal jenis ini, sejumlah kecil darah kapilari diambil dari jari manis di lengan pesakit. Selepas pengenalan scarifier (tusukan), titisan darah pertama dikeluarkan, kerana mungkin mengandungi unsur cecair tisu dan mikroorganisma patogen. Penurunan seterusnya adalah bahan untuk penyelidikan, yang diletakkan di dalam apa yang disebut alat Panchenkov.
Semasa kajian, sampel darah kapilari diletakkan di kapilari kaca, yang kemudian memiringkan kiri dan kanan. Selari dengan tindakan ini, doktor makmal mengesan masa yang akan dihabiskan untuk pembentukan bekuan darah. Permulaan proses ini tidak sukar ditentukan, kerana darah di kapilari kaca mula membeku dan berhenti bergerak.

Secara sederhana, dapat dikatakan bahawa teknik Sukharev bertujuan untuk menilai selang antara pengumpulan sampel darah dan permulaan pembentukan bekuan fibrin.

Sebab-sebab penyimpangan dari norma

Terdapat sejumlah besar alasan untuk penyimpangan dari norma waktu pendarahan dan waktu pembekuan darah, akibatnya terdapat penyimpangan baik ke arah penurunan maupun ke arah kenaikan.

Proses pembekuan darah yang terlalu cepat mungkin menunjukkan adanya masalah berikut pada manusia:

  • Keracunan yang pelbagai;
  • Kekeringan jangka panjang;
  • Pelbagai kelainan genetik;
  • Luka berjangkit pada peringkat aktif;
  • Patologi spektrum autoimun;
  • Disfungsi kronik organ endokrin;
  • Aterosklerosis mana-mana peringkat;
  • DIC;
  • Peningkatan aktiviti spastik saluran darah.

Pembekuan darah yang perlahan mungkin menunjukkan patologi berikut:

  • Kecacatan saluran darah kongenital;
  • Pendarahan tidak teratur
  • Hypofibrinogenemia;
  • Diatesis jenis hemoragik;
  • Leukemia tahap apa pun;
  • Sirosis hati;
  • Keracunan fosforus;
  • Thrombopenia dalam bentuk purpura;
  • Penggunaan ubat jangka panjang, khususnya agen antiplatelet.

Apa yang mempengaruhi tempoh pendarahan

Darah berhenti setelah kerosakan pada kulit atau selaput lendir berlaku kerana pengaktifan sistem pembekuan. Proses ini merangkumi hemostasis primer, hemocoagulation, pembekuan, hemostasis plasma dan hemostasis sekunder. Akibatnya, filamen protein darah (fibrin) terbentuk, di mana platelet yang membentuk trombus terkumpul.

Ini menghalang aliran darah bebas dan membantu menghentikan pendarahan..

Dalam beberapa kes, proses pembekuan terganggu, akibatnya kadar menghentikan pendarahan berpanjangan dengan ketara atau, sebaliknya, menurun.

Sekiranya, menurut hasil kajian, tidak ditemukan norma, tetapi perubahan indikator, ini menunjukkan kelainan pada tubuh pesakit.

Laluan panjang dicirikan oleh patologi berikut:

  • Penyakit trombopenik Werlhof;
  • purpura trombopenik;
  • berkabung;
  • keracunan fosforus;
  • diatesis hemoragik;
  • leukemia;
  • sirosis hati splenomegal;
  • penggunaan agen antiplatelet yang berpanjangan, contohnya asid askorbik atau ubat berdasarkannya;
  • pendarahan dengan hipofibrinogenemia;
  • DIC;
  • malformasi kongenital saluran darah, disertai dengan kemerosotan dalam pengurangan prapapilar.

Penurunan jangka masa hemostasis paling sering menunjukkan pelanggaran metodologi penyelidikan. Hanya dalam beberapa kes dimanifestasikan dengan peningkatan kemampuan spastik saluran darah.

Masa pendarahan Duke adalah prosedur diagnostik yang penting. Norma kajian adalah dari 2 hingga 4 minit, yang bergantung pada ciri-ciri individu tubuh manusia. Peranan penting juga dimainkan oleh ubat-ubatan yang diambil oleh pesakit pada masa kajian. Sebelum prosedur, perlu memberitahu doktor yang hadir mengenai perkara ini agar tidak mendapat keputusan yang salah.

Hanya pakar yang boleh membuat penafsiran sampel, seperti menjawab soalan sama ada ini adalah norma atau tidak. Lagipun, untuk menilai keadaan sistem peredaran darah, serta mengesahkan atau mengecualikan kehadiran patologi tertentu hanya mungkin dengan hasil pemeriksaan yang komprehensif.

Sekiranya ujian Duke adalah normal, tetapi terdapat manifestasi klinikal hemostasis, sangat penting untuk melihat pada masa pembekuan darah. Tempoh pendarahan mungkin berada dalam had yang boleh diterima untuk hemofilia dan hipoprothrombinemia.

Tetapi pada masa yang sama, masa pembekuan dilanjutkan dengan ketara.

Untuk mengesahkan kebenaran hasilnya, setelah pendarahan berhenti sepenuhnya, tekanan jari kelingking dapat diterapkan ke kawasan luka. Ini akan menimbulkan pendarahan semula. Dengan hemostasis yang sihat, ia akan berhenti dengan cepat, dengan pelanggaran - ia akan nyata dengan kuat. Norma akan jauh ketinggalan..

Sekiranya anda mengesyaki patologi sistem peredaran darah, anda tidak boleh mengabaikan preskripsi doktor. Hanya diagnosis tepat pada masanya adalah kunci pemulihan cepat..

Apa yang perlu dilakukan dengan penyimpangan dalam petunjuk

Kaedah makmal di atas untuk diagnosis pembekuan darah dan jangka masa pendarahan tidak dapat menunjukkan dengan jelas adanya patologi, tetapi hanya memperbaiki kehadiran masalah yang sesuai dalam bentuk tanda ciri.

Sekiranya proses patologi berpotensi didiagnosis sekurang-kurangnya beberapa kali, dalam kebanyakan kes, pakar moden mengesyorkan segera menghubungi doktor untuk mendapatkan diagnosis yang komprehensif.

Victor Sistemov - pakar di 1Travmpunkt

Sejak kecil, kita semua biasa dengan fenomena pembekuan darah. Ingat bagaimana anda mengupas lutut, anda memerhatikan pembentukan kerak? Secara beransur-ansur, ia kering, menjadi keras dan kemudian jatuh, memperlihatkan kulit muda, merah jambu. Bagi sesetengah orang, proses memanggang darah pada luka berlaku dengan cepat, sementara yang lain, sebaliknya, walaupun dari luka kecil dapat keluar untuk waktu yang sangat lama. Fakta ini tidak hanya menarik bagi ibu yang peduli, tetapi juga kepada doktor, yang selama ini pendarahannya sangat menunjukkan. Norma akan diberikan sedikit lebih rendah, sehingga pada waktu berikutnya anda lebih memahami angka yang diperoleh setelah pendermaan darah.

Gangguan pembekuan keturunan, yang dimanifestasikan oleh kecenderungan untuk trombosis

Sindrom antiphospholipid: antibodi antiphospholipid, antikoagulan lupus dijumpai dalam darah kanak-kanak. Penyakit ini dimanifestasikan oleh episod tromboembolisme. Nasib kanak-kanak perempuan dengan sindrom ini tidak dapat dielakkan. Mereka jarang berjaya menjadi ibu. Wanita muda dengan sindrom antiphospholipid mengalami keguguran kronik.

Faktor Leiden, kekurangan protein C dan S, kekurangan antitrombin, mutasi prothrombin, hiperomosisteinemia, peningkatan lipoprotein, faktor VIII, XI, semua keadaan keturunan ini (ditunjukkan dengan nama umum - THROMBOPHILIA) boleh menyebabkan trombosis. Benar, trombosis pada kanak-kanak lebih jarang berlaku daripada pendarahan. Agar kanak-kanak mengalami trombosis, syarat tambahan diperlukan - penyakit serius, rehat tempat tidur yang berpanjangan, suntikan intravena melalui kateter vena, dan keadaan yang serupa.

Penyakit darah malignan, leukemia, sindrom nefrotik sering disulitkan oleh tromboemboli.

Sekiranya dalam keluarga salah satu saudara mara meninggal kerana trombosis, ada kemungkinan anak itu mempunyai gen patologi keturunan.

Secara umum, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kejadian trombosis di kalangan kanak-kanak semakin meningkat, ini disebabkan oleh perubahan dalam pemakanan dan mobiliti anak-anak moden yang rendah..

Ujian darah pembekuan tepat pada masanya membantu mengenal pasti bentuk penyakit yang tersembunyi dan mengambil rawatan awal.

Secara ringkas mengenai perkara utama

Mengapa begitu banyak perhatian diberikan kepada kenyataan ini? Kerana pemulihan badan setelah kecederaan langsung bergantung padanya. Darah adalah komponen penting yang terlibat dalam semua proses kehidupan. Melalui pembentukan bekuan, tubuh mengatur kehilangan darah. Oleh itu, sangat penting untuk memantau tahap platelet dan parameter lain yang bertanggungjawab untuk tempoh pendarahan. Normalnya sedikit berbeza, bergantung pada jantina dan usia, tidak mutlak, tetapi doktor telah lama membuat jadual rata-rata yang membolehkan anda menentukan secara tepat sama ada sistem peredaran darah pada orang tertentu berfungsi dengan normal..

Ciri-ciri pada wanita hamil

Ketika seorang wanita hamil, banyak perubahan berlaku di tubuhnya. Dia mengarahkan seluruh kekuatannya untuk menjaga kehamilan dan melahirkan bayi yang normal.

Pertama sekali, orientasi hormon sistem wanita berubah, yang dengan cara tertentu mempengaruhi kerja banyak organ dalaman.

Jumlah darah menjadi lebih besar, peredarannya dipercepat, dan oleh itu komposisi plasma berubah. Dengan meningkatnya darah dan mempercepat peredaran darah, kebekuan cecair manusia berubah.

Penting! Darah wanita hamil menebal selepas trimester ke-2 dan ke-3. Tubuh sedang bersiap untuk melahirkan anak, dan sangat penting bahawa hemostasis setelah pendarahan terjadi dengan lebih cepat, agar pesakit tidak kehilangan banyak darah.

Kursus kehamilan bergantung pada hemostasis normal dan risiko komplikasi semasa melahirkan anak dikurangkan. Oleh itu, seorang wanita dalam tempoh ini disyorkan untuk menjalani ujian darah untuk pembekuan tiga kali dalam masa 9 bulan kehamilan.

Biasanya, doktor mengesyorkan tempoh pendermaan darah berikut:

  1. Pada hari-hari pertama selepas seorang wanita didaftarkan di klinik antenatal.
  2. Antara 22 dan 24 minggu.
  3. Antara 34-36 minggu.

Tahap pembekuan semasa kehamilan menunjukkan kadar yang tinggi jika dibandingkan dengan keadaan biasa wanita. Hanya doktor yang hadir yang dapat menentukan parameter analisis, norma atau penyimpangannya.

Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma, maka ini dapat menghadapi segala macam akibat negatif.

Oleh itu, dengan daya pembekuan yang tinggi, gumpalan darah dapat terbentuk di dalam kapal, yang akan membatasi akses oksigen dan nutrien tidak hanya ke organ, tetapi juga ke embrio. Dan ini mengancam untuk melambatkan perkembangan janin, kemunculan pelbagai kecacatan pada dirinya dan juga keguguran.

Untuk mengelakkan keadaan ini berlaku, doktor mengesyorkan wanita hamil mengkaji semula diet. Masukkan lebih banyak cairan, buah-buahan segar dan sayur-sayuran ke dalam diet, tetapi kurangkan pengambilan makanan berlemak dan goreng.

Sekiranya ini tidak membantu, maka antikoagulan ditetapkan yang menipiskan darah.

Rujukan! Keupayaan pembekuan yang rendah boleh menyebabkan detasmen plasenta pramatang atau pendarahan teruk semasa proses kelahiran.

Keadaan ini dapat diperhatikan dengan penurunan imuniti wanita hamil.

Dalam tiga bulan pertama kehamilan, darah cair mungkin menjadi kebiasaan, tetapi pada masa akan datang, keadaan ini memerlukan ujian tambahan untuk menentukan penyebabnya.

Perhatian! Sekiranya rawatan berikutnya tidak dijalankan, janin akan berkembang dengan pelbagai kelainan atau mungkin mati sama sekali.

Dalam dietnya, seorang wanita harus mengecualikan pelbagai rempah dan rempah, minuman beralkohol dan rokok. Mod minum dikurangkan.

Ujian pembekuan diperlukan terutamanya untuk menentukan keseluruhan hemostasis. Sebahagian besarnya, mereka menentukan masa dari permulaan pendarahan hingga munculnya trombus (bekuan padat), yang menunjukkan normal atau penyimpangan pembekuan. Menguraikan hasil analisis harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan.

Agar tidak menderita kemudian dari pelbagai penyakit yang berkaitan dengan hemostasis, analisis seperti itu dilakukan secara berkala.

Doktor menentukan kekerapannya bergantung kepada kehadiran pelbagai penyakit, mengambil ubat tertentu atau petunjuk lain.

Mengapa darah beku

Ini adalah perkara yang sangat penting. Proses pembekuan darah mendorong penyembuhan luka dan mencegah kehilangan darah yang ketara. Pembentukan bekuan darah berlaku di bawah tindakan protein, yang menggabungkan platelet menjadi gumpalan, mengubah konsistensi dari cecair menjadi lebih likat, tebal dan melengkung, yang menutup luka yang dihasilkan dengan sempurna. Metamorfosis ini mempunyai namanya sendiri - homostasis..

Di dalam setiap organisma, jangka masa pendarahan sudah ada. Norma boleh berubah sedikit semasa hidup atau bahkan melampaui, iaitu berubah menjadi patologi. Proses ini diatur oleh sistem endokrin. Oleh itu, jika terdapat kerosakan fungsi organ rembesan dalaman, maka kita dapat menjangkakan kerosakan pada semua fungsi dan sistem.

Jadi, dalam keadaan normal, darah adalah bahan cecair. Tugasnya adalah untuk menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua tisu. Trombosis dalam kes ini adalah proses yang berbahaya bagi tubuh. Sekiranya kapal rosak, maka keadaannya berubah. Dalam kes ini, gumpalan darah mencegah kehilangan dan mengurangkan masa pemulihan..

Maksudnya, dengan kerosakan pada kapal, biokimia darah berubah sedikit. Pembentukan bahan yang menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah. Dengan kata lain, platelet pecah dan trombin dan tromboplasin terbentuk secara selari. Dalam rantai ini, fibrinogen ditukar menjadi fibrin, yang sangat mirip dengan rangkaian filamen. Sel darah masuk ke dalamnya dan mengisi sel. Dan tempoh pendarahan bergantung pada seberapa baik badan berfungsi. Norma tersebut membolehkan doktor meramalkan perjalanan operasi atau campur tangan lain. Dan sekarang kita akan membahas secara langsung masalah diagnostik.

Ujian Ujian Masa

Waktu pembekuan dimasukkan dalam parameter hemostasis. Terdapat keadaan di mana perlu diketahui mengenai penunjuk ini, misalnya, dalam tempoh hidup tertentu atau semasa seseorang sakit. Selalunya, kajian dilakukan dengan sebahagian darah.

Tempoh pembekuan terbahagi kepada dua peringkat:

  1. Hemostasis primer. Pada masa ini, untuk menghentikan kehilangan darah, penyempitan saluran darah berlaku dan pembekuan darah terbentuk secara mekanik untuk mencegah pendarahan di tempat kerosakan platelet.
  2. Hemostasis sekunder - pembekuan.

Cadangan umum semua analisis merangkumi:

  1. Hampir semua ujian lulus pada waktu pagi, kerana pada waktu berikutnya indikator mungkin berbeza bergantung pada pemakanan, aktiviti fizikal, dll..
  2. Pada siang hari sebelum penghantaran, makanan harus ringan, dan 12 jam sebelum pergi ke makmal dilarang makan.
  3. Jangan minum minuman bergula pada masa ini. Lebih baik minum air rebusan biasa.
  4. Pastikan anda memberi amaran kepada doktor mengenai pengambilan ubat.

Adalah sangat penting untuk mengetahui untuk jangka masa dua tahap ini biasanya berlaku. Untuk ini, analisis khas dijalankan..

Video tersebut memberitahu bagaimana menentukan pembekuan darah dengan analisis umum dan di rumah:

Menurut Sukharev

Tidak perlu menderma darah dari urat untuk analisis ini. Pagar dari jari, kerana terdapat cukup biologi cecair kapilari. Analisis ini mengkaji jumlah enzim.

Perhatian! Berkat ujian darah menurut Sukharev, doktor dapat mengetahui tentang kemampuan tubuh untuk menahan kehilangan darah yang teruk atau gangguan hemostasis lain.

Secara selari, analisis memberikan gambaran keseluruhan mengenai keadaan sistem saraf dan endokrin.

Bagaimana analisis dijalankan:

  1. Pada waktu pagi, anda tidak boleh makan apa-apa sebelum analisis, kajian itu sendiri melibatkan pengambilan darah pada waktu pagi.
  2. Boleh minum air kosong, tetapi tanpa gas.
  3. Pertama, tusukan dibuat di jari dengan bantuan jarum scarifier, jumlah plasma yang tepat diperah dari dalamnya.
  4. Untuk memeriksa ketumpatan darah, pembantu makmal mula mengayunkan tiub sehingga cecair mengalir ke dinding, bergantung pada masa larian, hasilnya direkodkan. Maksudnya, waktunya dicatat dari awal pengaliran darah hingga pembentukan gumpalannya.

Apakah hasil kaedah Sukharev:

  1. Sekiranya masa pembekuan adalah normal, maka ini menunjukkan ketiadaan penyakit yang berkaitan dengan hemostasis.
  2. Sekiranya pembekuan berlaku dalam waktu yang singkat, maka ada risiko pembekuan darah. Pengecualian adalah kehamilan, apabila pembekuan darah cepat disebabkan oleh fungsi pelindung tubuh. Fenomena serupa boleh berlaku setelah mengambil ubat kawalan kelahiran. Ia juga diperhatikan selepas melahirkan anak, pembedahan, kehilangan darah berat, luka bakar yang meluas, beberapa penyakit.
  3. Sekiranya pembekuan tidak berlaku untuk waktu yang lama, maka seseorang kehilangan banyak darah, yang mempengaruhi kesejahteraannya dan boleh menjadi ancaman bagi kehidupan. Ini berlaku disebabkan oleh pelbagai patologi atau semasa mengambil ubat tertentu..

Petunjuk normal analisis adalah masa pembekuan pada orang yang sihat dari 3 hingga 5 minit.

Pada zaman kanak-kanak, penunjuk ini sedikit berkurang dan 2-5 minit.

Pada orang tua, menurut petunjuk kesihatan dan beberapa perubahan dalam tubuh fisiologi, waktu pembekuan dikurangkan menjadi 1.5-2 minit, kerana cairan menjadi lebih tebal.

Petunjuk yang sama dan semasa kehamilan (1.5-2 minit). Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh mengembangkan mekanisme pelindung untuk melindungi janin yang sedang tumbuh..

Bagaimana pembekuan darah ditentukan menggunakan analisis Sukharev dijelaskan dalam video:

Di mana kes pembekuan darah diperiksa

Sebenarnya, ujian makmal harus dilakukan oleh ahli terapi secara berkala agar dia mempunyai idea mengenai status kesihatan pesakit yang ditugaskan di tempatnya. Tetapi dalam kebanyakan kes, waktu pembekuan darah dan tempoh pendarahan, norma dan patologi, ditentukan jika manipulasi tertentu diperlukan, di mana kemungkinan kehilangan darah yang berat. Persiapan ini untuk melahirkan anak dan tempoh pra operasi, rawatan vena varikos dan trombosis, penyakit autoimun, buasir, pendarahan kronik.

Kekentalan yang berkurang menimbulkan risiko pendarahan yang berpanjangan, yang bermaksud menimbulkan kebimbangan terhadap kehidupan pesakit. Wanita mungkin berisiko walaupun semasa haid. Dan ada juga penyakit yang luar biasa yang disebut hemofilia. Ini adalah ketiadaan protein lengkap atau separa yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah. Bagi pesakit diabetes, petunjuk penting adalah masa pembekuan dan tempoh pendarahan. Norma dalam kes ini sering diremehkan, tetapi badan tidak dapat memberikan petunjuk seperti itu.

Patologi yang paling biasa di mana pembekuan kurang daripada biasa

Terdapat sejumlah penyakit yang menyebabkan gangguan pembekuan. Yang utama, ini adalah penyakit keturunan, diikuti oleh penyakit autoimun dalam jumlah, serta proses keradangan hati yang teruk.

Hemofilia A, B dan C

Tempat utama di dunia adalah hemofilia. Ini adalah penyakit keturunan, yang dicirikan oleh kekurangan faktor pembekuan VIII, IX, XI. Akibatnya, hampir semua petunjuk koagulogram mungkin menurun. Penyakit ini turun-temurun dan menular terutamanya pada lelaki

Penyakit Von Willebrand kurang pendarahan daripada hemofilia, kadang-kadang disebut sebagai "pseudohemophilia" dan hemofilia vaskular. Ia berlaku pada 1 daripada 10,000 bayi baru lahir. Kedua-dua kanak-kanak lelaki dan perempuan sakit, penyakit ini menampakkan diri dengan pendarahan dari hidung dan gusi, pada 65% kanak-kanak perempuan penyakit ini muncul dengan pendarahan rahim pada masa remaja.

Thrombositopenia

Selalunya berlaku dengan reaksi alahan, mengambil ubat anti-radang bukan steroid, penyakit autoimun, kemoterapi.

Pengambilan dadah berlebihan

Penyebab gangguan pendarahan yang paling biasa adalah overdosis paracetamol dan asid asetilsalisilat. Dalam kes ini, tahap platelet turun dan pendarahan subkutan, pendarahan perut berlaku, jika anda tidak berhenti mengambil ubat, maka kemungkinan pendarahan di otak.

Penyakit hati

Hepatitis akut dan kronik, serta sirosis, menyebabkan gangguan dalam pengeluaran faktor pembekuan tertentu dan, sebagai akibatnya, pendarahan berlaku.

Sindrom DIC

Keadaan yang paling berbahaya, yang dicirikan oleh penurunan semua faktor pembekuan hingga ketiadaannya sepenuhnya. Ia berkembang dengan jangkitan bakteria yang teruk, dalam kebanyakan kes adalah komplikasi sepsis, kecederaan parah dan luka bakar..

Ujian darah menurut Sukharev

Pemeriksaan ini tidak rumit dan tidak memerlukan banyak masa. Persampelan darah dilakukan semasa perut kosong. Darah diambil dari jari, ini adalah ciri kaedah ini. Setelah menusuk kulit dengan jarum, doktor mengeluarkan titisan darah pertama dengan tampon, setelah itu dia mengumpulkan sebahagian dan meletakkannya di dalam labu khas yang bergoyang. Sebaik sahaja darah berhenti mengalir dengan bebas, inilah masa pembekuan (tempoh pendarahan). Norma dalam kes ini adalah dari 30 hingga 120 saat. Tidak lebih dari lima minit harus berlalu sebelum proses pembekuan selesai. Dengan cara ini, kita dapat menentukan tahap ketika fibrinogen masuk ke dalam bentuk yang tidak larut..

Sekiranya petunjuk berada di atas norma yang telah ditetapkan

Sekiranya masa pembekuan menurut Sukharev lebih dari lima minit, maka ini adalah hasilnya:

  • Kekurangan serius faktor plasma yang merupakan sebahagian daripada kompleks prothrombin (faktor kesembilan, kelapan, ketujuh, pertama).
  • Coagulopathy yang diwarisi.
  • Penukaran fibrinogen terjejas.
  • Penyakit hati.
  • Rawatan Heparin.

Kaedah Moravitz paling mudah

Ini tidak memerlukan peralatan makmal khas. Yang paling penting, anda tidak boleh makan makanan sebelum menderma darah. Tetapi segelas air, sebaliknya, akan meningkatkan keberkesanan pemeriksaan. Di samping itu, tepat sebelum pendermaan darah, anda tidak boleh merokok atau minum kopi, dan mengecualikan alkohol dalam 2-3 hari.

Setetes darah yang diambil dari jari disapukan ke gelas. Jam randik bermula, dan setiap 30 saat, batang kaca nipis diturunkan ke dalam darah. Sebaik sahaja benang tipis fibrin meraihnya, masa dihentikan. Hari ini, hampir tidak ada yang menentukan pembekuan dan tempoh pendarahan. Norma adalah 3-5 minit.

Langkah-langkah penyediaan dan prosedur

Ujian darah seperti itu melibatkan pengumpulan bahan biologi dari urat. Agar ahli hematologi dapat memperoleh hasil yang paling tepat semasa penyahsulitan, malah pesakit terkecil perlu bersiap sedia untuk melakukan peristiwa diagnostik tersebut..

Tahap utama penyediaan untuk kanak-kanak disajikan:

  • keengganan untuk makan sekurang-kurangnya 8 jam sebelum mengunjungi institusi perubatan;
  • pada hari kajian, teh hitam dan hijau, jus dan minuman berkarbonat dilarang (hanya air yang disucikan dibenarkan minum);
  • satu jam sebelum analisis, merokok dan minum alkohol harus ditinggalkan;
  • 15 minit sebelum melakukan ujian sedemikian, sangat mustahak untuk mengecualikan tekanan fizikal dan emosi.

Sekiranya anak mengambil sebarang ubat, ibu bapa mesti memberitahu pakar mengenai perkara ini. Sekiranya peraturan di atas tidak dipatuhi, penafsiran hasilnya akan mengalami kesilapan, sebab itulah pesakit boleh mendapatkan rawatan yang sama sekali tidak diperlukan baginya. Ini bermaksud bahawa ujian darah perlu diulang, yang sangat tidak diingini oleh kanak-kanak.

Pensampelan darah pada anak juga mempunyai beberapa peraturan, yaitu:

  • pensampelan bahan ujian hanya boleh dilakukan dengan picagari steril kering atau menggunakan sistem vakum;
  • prosedur dilakukan dengan jarum dengan jarak yang luas, sementara tourniquet, seperti dalam ujian darah biokimia, tidak digunakan;
  • mengisi 2 tiub dengan darah, sementara hanya yang kedua pulih;
  • kehadiran wajib dalam tabung uji koagulan khas - natrium sitrat.

Analisis pembekuan Duke

Hari ini, pemeriksaan biokimia yang komprehensif telah menggantikan kaedah sedemikian. Walau bagaimanapun, kaedah ini sangat mendedahkan. Jadi, pemeriksaan dilakukan semasa perut kosong. Dalam kes ini, cuping telinga digunakan. Jarum nipis membuat tusukan, dan setiap 15-20 saat kertas khas digunakan pada tempat ini. Sebaik sahaja kesan darah berhenti dicetak di atasnya, eksperimen tersebut dianggap selesai. Bagaimana jangka masa pendarahan dianggarkan oleh Duke? Norma adalah petunjuk dari 60 hingga 180 saat.

Asas pembekuan

Agar tubuh dapat berfungsi tanpa kegagalan, darah mesti sentiasa dalam satu bentuk struktur.

  • ia harus dikurniakan kepadatan normal agar tidak bocor melalui kapal;
  • tetapi juga seharusnya tidak terlalu tebal, kerana arus tidak dapat melewati normal melalui kapilari dan kapal lain.

Itulah sebabnya darah harus memiliki keseimbangan yang optimum, dapat dikendalikan oleh sistem pembekuan - pembekuan dan antikoagulasi. Gabungan mereka disebut hemostasis pembekuan, dan sementara ia berfungsi tanpa kegagalan, tubuh dapat berfungsi dengan normal.

Harus diingat bahawa pembekuan sering menjadi penyebab perkembangan pelbagai patologi, yang paling sering dikaitkan dengan saluran darah atau fungsi jantung. Perlu diketahui juga bahawa darah mengubah komposisi sendiri dengan perkembangan penyakit serius, sehingga anda dapat mendiagnosis pelbagai penyakit.

Semasa melakukan koagulogram, penukaran pecahan darah yang diberi keadaan cair menjadi bekuan elastik dan padat dinilai. Fenomena ini disebut masa pembekuan. Ini dilakukan apabila protein mengalir dari darah ke keadaan fibrin yang tidak dapat dilarutkan..

Petunjuk untuk prosedur ini adalah:

  • kecenderungan untuk trombosis;
  • pengembangan urat;
  • kehadiran penyakit autoimun;
  • penampilan yang kerap, dan tidak masuk akal pada permukaan kulit hematoma, walaupun dengan kerosakan kecil;
  • pendarahan dalam bentuk apa pun;
  • patologi berjangkit;
  • kecederaan atau luka bakar;
  • kecenderungan genetik untuk gangguan pembekuan;
  • patologi saluran darah dan jantung;
  • pelanggaran hati;
  • penggunaan antikoagulan yang berpanjangan - ubat yang meningkatkan masa pembekuan;
  • kemasukan ke hospital;
  • kehamilan;
  • usia tua;
  • merokok;
  • penggunaan ubat hormon yang lama.

Ciri-ciri badan anak

Biasanya, walaupun di hospital bersalin, doktor mengambil sampel darah pertama untuk mengecualikan kemungkinan hemofilia, dan juga bersiap sedia jika ada komplikasi selepas bersalin, dan bayi harus segera dikendalikan. Dalam kes ini, sangat penting untuk mengetahui tempoh pendarahan. Norma pada kanak-kanak adalah dari 4 hingga 9 minit, ini adalah masa dari permulaan penampilan darah dari luka hingga munculnya bekuan fibrin. Dalam kes ini, pendarahan kapilari harus berhenti sepenuhnya dalam masa kurang dari 4 minit. Sebarang penyimpangan dari petunjuk ini adalah alasan untuk pemeriksaan lebih lanjut..

Pembekuan darah pada kanak-kanak - koagulogram, bertindak sebagai ujian diagnostik utama yang diperlukan untuk mendapatkan maklumat mengenai status kesihatan seluruh organisma. Bergantung pada seberapa baik atau buruknya proses ini, doktor mungkin membincangkan kecenderungan kanak-kanak untuk mengalami pendarahan dalaman atau pembentukan gumpalan darah.

Nilai-nilai tersebut dapat ditingkatkan atau diturunkan, yang mana pun merupakan masalah yang harus ditangani. Selalunya, penyimpangan satu atau yang lain dipengaruhi oleh sebab-sebab patologi, bagaimanapun, kadang-kadang perubahan petunjuk dapat disebabkan oleh ubat yang tidak rasional.

Coagulogram pada kanak-kanak dibahagikan kepada umum dan terperinci. Dalam sebilangan besar kes, doktor beralih ke jenis analisis pertama, yang merangkumi hanya 4 faktor, sementara jenis kedua menggabungkan kira-kira 30 petunjuk yang berbeza.

Agar waktu pembekuan darah dapat ditentukan dengan betul, kategori pesakit ini mesti bersedia untuk ujian diagnostik yang dijelaskan. Ibu bapa mesti memantau pelaksanaan beberapa aktiviti persiapan yang ringkas.

Oleh kerana pembekuan darah pada kanak-kanak dinilai dengan mempelajari bahan biologi yang diperoleh dari urat, adalah wajar bahawa proses sedemikian mempunyai algoritma tersendiri.

Hasil ringkas kajian berikutnya mengenai "Masa Depan Kualiti" dan pada buku "Manfaat Ekonomi dari Pelaksanaan Piawaian: Hasil Kajian Internasional" (Kajian Manfaat Ekonomi: Kajian Kes Antarabangsa)Petak cuvette, yang memungkinkan penggunaan pelbagai jenis cuvettes, termasuk: bulat, kering, mengalir, dan lain-lain. Membolehkan kajian mengenai substrat, enzim, elektrolit, parameter hematologi. Fotometer adalah sistem terbuka dan dapat...
Bagaimana syarikat Amerika menguruskan bakat mereka. Elemen Utama Separuh organisasi AS menyebut pengurusan bakat sebagai keutamaan. Ini dibuktikan dengan data penyelidikan...Perintah No. 321 Nadym "Mengenai organisasi dan pelaksanaan kajian pemantauan daerah tentang kesediaan anak kelas satu untuk belajar di sekolah di kota...
Peranti ini direka untuk pemeriksaan tanpa refleksi stereoskopik pada fundus dengan ophthalmoscopy secara terbalik apabila diterangi dengan cahaya "merah" putih, biru dan biru-hijau. Peranti ini boleh dikendalikan dari bekalan kuasa autonomi untuk meningkatkan produktiviti kakitangan perubatan dan...Dokumen 1. / Prinsip asas penyelidikan / rujukan-dalam talian.at.ua.doc2. / Asas...
Persidangan saintifik-praktikal antarabangsa "Sains Sosial: Sejarah, Keadaan Semasa dan Prospek Penyelidikan" Penganjur persidangan ilmiah-praktikal "Sains Sosial: Sejarah, Keadaan Semasa dan Prospek Penyelidikan" adalah...V. I. Tyupa Narratology sebagai penganalisis wacana naratif ("Bishop" oleh A.P. Chekhov) Tver, 2001 (Siri "Teks sastera. Masalah dan kaedah penyelidikan." Lampiran "Siri Kuliah" Teks sastera. Masalah dan kaedah penyelidikan. "Lampiran" Kuliah di Tver »
Pembentukan kos awal objek pembinaan semasa pembinaan dan pemasangan berfungsi dengan cara ekonomi; perumusan kesesuaian dan objektif kajian; Rumusan kesesuaian dan objektif kajian. Salah satu cara untuk menerima aset tetap adalah pembinaan atau pengembangan baru,...FSBEI "Voronezh State University" Bahagian Voronezh dari Persatuan Geografi Rusia Fakulti Geografi, Geoekologi dan Pelancongan Jabatan Voronezh Argo Semua Persidangan Ilmiah dan Praktikal Antar-Rusia Antar Perbandaran "Perbandaran Kawasan Rusia: Isu Penyelidikan, Persidangan Ilmiah dan Praktikal Antar-Bahagian All-Rusia" Perbandaran Wilayah Rusia: Masalah Penyelidikan,...
Kajian Fungsi Derivatif

Petunjuk untuk ujian

Dalam sebilangan besar kes, pembekuan darah pada anak dinilai untuk mengesahkan terjadinya penyakit, karena penyimpangan dari norma sering memiliki dasar patologi yang tepat..

Walaupun begitu, analisis seperti itu juga harus dilakukan untuk tujuan pencegahan - untuk memantau sistem hemostatik dan kesihatan umum tubuh manusia.

Petunjuk lain untuk prosedur diagnostik tersebut adalah:

  • kawalan terapi antikoagulasi - dalam beberapa kes, rawatan penyakit melibatkan pengambilan antikoagulan yang menghalang keupayaan darah untuk membeku;
  • pemeriksaan rutin sebelum pembedahan;
  • kecurigaan perjalanan DIC;
  • penyakit sistem hematopoietik;
  • penggunaan ubat-ubatan yang tidak terkawal;
  • penyakit hati kronik;
  • pendarahan yang kerap yang tidak berhenti untuk masa yang lama;
  • ketinggalan daripada rakan sebaya dalam pertumbuhan, perkembangan mental atau fizikal.

Apabila analisis dijadualkan

Untuk menentukan sama ada norma pembekuan dilebihi atau tidak, anda perlu kerap.

Sebagai peraturan, kajian seperti itu dapat ditentukan dalam kes berikut:

  • jika terdapat kecurigaan masalah dengan platelet atau reaksi terhadap pembekuan;
  • sekiranya pesakit menjalani pembedahan;
  • sebelum melahirkan anak;
  • sekiranya disyaki gangguan hemoragik.

Perlu diperhatikan bahawa analisis seperti itu tidak sering dilakukan. Sebagai peraturan, mereka menggunakannya di hospital kecil di mana tidak ada makmal yang lengkap. Analisis dilakukan dan norma ditentukan dengan menggunakan kaedah ini di mana sahaja. Kajian seperti itu boleh dilakukan walaupun di rumah. Oleh itu, ini dilakukan dalam kes di mana tidak ada cara lain untuk menentukan masa pembekuan..

Nilai normal untuk kanak-kanak

Penilaian pembekuan cecair biologi utama merangkumi sejumlah petunjuk, yang masing-masing boleh menyimpang naik atau turun, yang ada sebabnya.

Nilai pembekuan darah yang dibenarkan pada kanak-kanak disatukan dengan jadual berikut:

Masa tromboplastin separa diaktifkan

Masa Pengiraan Semula Diaktifkan

Masa Pengiraan Semula Plasma

Toleransi plasma terhadap heparin

Rawatan

Semasa rawatan, mereka berusaha terlebih dahulu untuk menentukan sebab mengapa jumlah darah berubah. Secara selari, antikoagulan, ubat anti-radang, pemindahan plasma ditetapkan. Keadaan mungkin timbul di mana pembedahan diperlukan untuk membuang trombus.

Untuk mengurangkan keadaan badan anda sekiranya kelikatan tinggi, anda harus minum lebih banyak cecair. Di samping itu, adalah mungkin untuk mengubah diet ke arah peningkatan produk yang menyebabkan penipisan: lada, bawang putih, bawang, rumput laut dan ikan, minyak sayuran.

Kelikatan darah yang terganggu pada manusia adalah isyarat yang sangat penting yang memberi tubuh manusia. Hasil kajian mesti dibincangkan dengan doktor dan sangat mustahak untuk menjalankan rawatan pembetulan untuk mengelakkan penyakit yang sangat berbahaya dan tidak dapat dipulihkan.

Penyahkodan koagulogram

Seperti yang disebutkan di atas, koagulogram darah merangkumi banyak parameter, yang masing-masing mempunyai keterangannya sendiri:

  • masa pembekuan adalah selang waktu antara permulaan dan berhenti pendarahan;
  • indeks prothrombin - adalah petunjuk yang mencerminkan nisbah masa pembekuan normal dengan jangka masa yang diperlukan oleh proses ini untuk pesakit tertentu;
  • masa trombin - menunjukkan kadar penukaran fibrinogen kepada fibrin;
  • APTT - menunjukkan keberkesanan menghentikan pendarahan dengan membentuk bekuan fibrin;
  • ABP - membolehkan anda menilai perjalanan salah satu tahap pembekuan;
  • GRP adalah nilai yang berkorelasi dengan ABP dan mencerminkan tempoh pembekuan serum sitrat setelah sediaan garam kalsium ditambahkan kepadanya;
  • fibrinogen - adalah sebatian protein yang disintesis di hati, dan di bawah pengaruh faktor pembekuan, ia diubah menjadi fibrin, yang membentuk gumpalan;
  • RFMC - menunjukkan perubahan struktur protein pada tahap molekul di bawah pengaruh plasmin dan trombin;
  • platelet - sel berbentuk cecair biologi utama setiap badan manusia;
  • antithrombin III - adalah protein spesifik sistem pembekuan;
  • trombotest - menunjukkan kepekatan fibrinogen yang mencukupi dalam darah kanak-kanak;
  • fibrinogen B - juga bertindak sebagai protein hemostatik tertentu.

Secara amnya, penyahkodan hasil memerlukan jangka masa yang agak singkat - 1 atau 2 hari bekerja. Ahli hematologi yang menghantar data yang diterima kepada pakar pediatrik terlibat dalam tafsiran.

Masa trombin


Masa trombin adalah masa di mana fibrinogen ditukar menjadi fibrin pada peringkat terakhir proses pembekuan..

Biasanya, pada kanak-kanak di bawah umur 14 tahun dan orang dewasa, masa trombin adalah 15-18 s, pada bayi penunjuk ini mungkin sedikit lebih tinggi.

Peningkatan masa trombin mungkin menunjukkan pelanggaran serius, seperti:

  • penyakit hati
  • Sindrom DIC (pembekuan intravaskular yang disebarkan);
  • leukemia akut;
  • mabuk teruk.

Walau bagaimanapun, kekurangan vitamin C yang tidak berbahaya juga dapat menyebabkan peningkatan masa trombin..

Penurunan masa trombin boleh disebabkan oleh sebab seperti:

  • kehadiran tumor malignan;
  • bentuk akut penyakit berjangkit (selesema, batuk kering, radang paru-paru);
  • Sindrom DIC pada peringkat awal.

Masa trombin juga boleh berkurang setelah kecederaan serius atau luka bakar..

Sebab penolakan

Peningkatan dan penurunan setiap indikator di atas mempunyai sebab tersendiri. Oleh itu, rawatan gangguan adalah untuk menghilangkan faktor yang memprovokasi.

Pada bayi yang baru lahir atau kanak-kanak yang lebih tua, sumber penyimpangan adalah perkara biasa:

  • Prothrombin meningkat terhadap pembentukan gumpalan darah, dan menurun dengan hipovitaminosis K atau penggunaan ubat yang tidak rasional.
  • Fibrinogen - menurun disebabkan oleh patologi hati dan pengambilan vitamin atau nutrien yang tidak mencukupi dalam badan. Luka bakar yang meluas, radang paru-paru, dan pelbagai penyakit berjangkit, proses tumor, dan gangguan endokrin mempengaruhi peningkatannya..
  • Masa trombin boleh berkurang dengan kelebihan fibrinogen. Sebab peningkatan adalah kegagalan buah pinggang dan penyakit autoimun..
  • Pendarahan yang meluas menyumbang kepada pengurangan IPT, dan penampilan pembekuan darah meningkat.
  • APTT tinggi adalah ciri untuk penyakit DIC, hemofilia dan hati yang teruk. Pada masa yang sama, nilai rendah menunjukkan permulaan pengembangan DIC.
  • Penurunan ABP adalah ciri trombofilia, dan peningkatan adalah ciri pendarahan berat.
  • Toleransi plasma terhadap heparin meningkat disebabkan oleh kerosakan hati, dan menurun dengan latar belakang patologi sistem kardiovaskular, patologi barah atau campur tangan pembedahan.
  • Lupus antikoagulan muncul dalam penyakit barah dan gastrousus.
  • RFMC dapat meningkat dengan peningkatan aktiviti sistem pembekuan darah. Makanan tambahan Heparin sering menyumbang kepada pengurangan.

Peningkatan pembekuan darah diperhatikan dengan latar belakang kursus:

  • keradangan teruk;
  • peringkat akhir DIC;
  • patologi sistemik;
  • luka bakar yang meluas;
  • proses barah;
  • peritonitis;
  • pneumonia;
  • pielonefritis.

Pembekuan darah yang lemah pada kanak-kanak diperhatikan dengan:

  • kejutan anaphylactic atau hemorrhagic;
  • peringkat awal perkembangan DIC;
  • myxedema.

Walau bagaimanapun, penentuan penyebabnya berlaku bukan hanya dengan bantuan koagulogram, tetapi juga melalui pemeriksaan tubuh yang menyeluruh.

Punca yang mempengaruhi pembekuan darah

Pelbagai faktor, baik patologi dan bukan patologi, mempengaruhi sifat darah..

Gangguan pembekuan boleh berlaku akibat pelbagai patologi sistem kardiovaskular atau sistem hematopoietik.

Dalam hampir semua kes pengesanan penyakit serius, ciri-ciri perjalanan hemostasis mengalami perubahan.

Keupayaan untuk membeku dipengaruhi oleh kandungan dan keadaan faktor pembekuan plasma dan jumlah faktor sistem antikoagulasi, jumlah dan fungsi platelet atau gangguan struktur sistem kardiovaskular.

Kiraan platelet boleh meningkat di bawah pengaruh:

  • proses keradangan di dalam badan yang timbul kerana penyakit toksik atau septik berjangkit;
  • keracunan dalam patologi akut;
  • lesi vaskular aterosklerotik;
  • perubahan patologi dalam faktor sistem antikoagulan yang bersifat genetik;
  • penyakit autoimun;
  • patologi sistem endokrin, disertai dengan gangguan metabolik;
  • tidak aktif fizikal atau stasis darah yang disebabkan oleh penyakit jantung.

Penurunan nilai hasil ujian diprovokasi oleh:

  • trombositopenia;
  • peringkat akhir DIC;
  • penggunaan antikoagulan yang berpanjangan atau overdosis (Heparin, Warfarin, ubat-ubatan dengan kandungan asid acetylsalicylic yang tinggi);
  • kekurangan Ca dan vitamin K;
  • kegagalan hati dekompensasi terhadap sirosis;
  • leukemia;
  • anemia hemolitik;
  • hemofilia atau kecacatan lain dari faktor pembekuan keturunan.

Komposisi dan sifat darah juga dipengaruhi oleh faktor umum seperti gaya hidup seseorang, kecenderungan genetik, diet, tekanan, aktiviti fizikal, tidur dan terjaga.

Pembekuan darah memainkan peranan penting dalam menjaga homeostasis di dalam tubuh, oleh itu, para pakar memperhatikan kemungkinan penyimpangan dari norma, kerana sifat darah bahkan secara tidak langsung dapat mempengaruhi semua proses dalam tubuh, dan dengan patologi tertentu, gangguan pembekuan bahkan akan menimbulkan ancaman bagi kehidupan pasien. Tempoh pendarahan Duke - apakah maksud analisis jenis ini? Soalan ini mungkin menarik bagi banyak orang yang telah diberi ujian "aneh".

Mengapa ia dijalankan dan bagaimana memahami hasilnya. Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel ini.

Tempoh pendarahan Duke - apakah maksud analisis jenis ini? Soalan ini mungkin menarik bagi banyak orang yang telah menjalani pemeriksaan "pelik" seperti itu. Mengapa ia dijalankan dan bagaimana memahami hasilnya. Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel ini..

Kesimpulannya

Pembekuan adalah gambaran terperinci mengenai keadaan badan. Kaedah untuk menilai itu cukup untuk menentukan kebenaran kehadiran patologi tertentu. Oleh kerana hasilnya dipengaruhi oleh banyak faktor, dari pengambilan ubat hingga tekanan kecil, adalah penting bahawa doktor yang hadir diberi perhatian dengan teliti mengenai kesihatan dan gaya hidup pesakit.

Pembekuan darah mungkin menunjukkan status kesihatan seseorang..

Dengan daya pembekuan yang normal, darah akan beredar bebas melalui urat dan arteri, sehingga membekalkan organ dengan zat berguna. Walaupun seseorang merosakkan kulit hingga ke arteri kecil, dengan pembekuan darah yang normal, luka akan cepat sembuh..

Tetapi dengan plasma yang terlalu tebal atau cair, masalah kesihatan bermula, yang kadang-kadang menimbulkan ancaman bagi kehidupan.

Analisis untuk mengesan pembekuan plasma disebut koagulogram atau hemostasiogram..

Hemostasiogram dan koagulogram - apa perbezaannya?

Indikator normal berubah dengan meningkatnya usia kehamilan.

Biasa 1 trimesterTrimester biasa 2Trimester biasa 3
Fibrinogen2.9-3.13.0-3.54.4-5.1
APTTV36-4133.6-37.437-40
ABP60-7256.7-67.848.2-55.3
PI85.4-90.191.2-100.4105.8-110.6
RFMK78-13085-13590-140
Antithrombin III0.2220.1760.155
Platelet301-317273-298242-263

Simptomologi

Apabila masa pembekuan dilanggar, ia dapat terwujud dengan cara ini:

  • pendarahan berkala, proses pembekuan tidak lengkap,
  • kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah ketika VSK meningkat.

Kedua-dua keadaan itu membahayakan kehidupan manusia. Selalunya, patologi ini diwarisi. Sehubungan dengan itu, sejumlah gangguan berlaku di dalam badan. Kanak-kanak lelaki menyebabkan lebam tanpa sebab dan darah mengalir dari hidung. Dan kanak-kanak perempuan mempunyai tempoh yang banyak.

Berapa hari coagulogram dibuat?

Ujian darah secara langsung memerlukan masa 24 hingga 48 jam, kerana perlu menilai pelbagai petunjuk ketika berinteraksi dengan reagen pada selang waktu tertentu. Dengan beban kerja doktor makmal yang tinggi, keperluan pengangkutan biomaterial, masa belajar dapat meningkat.

Klinik negeri memberikan peluang untuk mengambil analisis dengan set petunjuk minimum, sebagai peraturan, ini adalah koagulogram PTI dan INR. Tarikh akhir tidak melebihi 1 hari, tidak termasuk hari pengambilan biomaterial.

Klinik swasta menawarkan versi analisis terhad (harganya bermula dari 200 rubel) dan klinik lengkap (dari 1500 rubel). Tarikh serupa dengan makmal negeri.

Oleh itu, kesimpulannya, mesti ditekankan bahawa:

  • pengesanan gangguan hemostasis tepat pada masanya dapat mengurangkan risiko pendarahan atau pembekuan berlebihan, yang mengancam pembentukan gumpalan darah;
  • penting untuk membuat persediaan dengan betul sebelum meletakkan biomaterial;
  • petunjuk makmal ini tidak mencukupi untuk membuat diagnosis akhir, kerana penyimpangan dari norma dapat disebabkan oleh sejumlah keadaan patologi. Definisi diagnosis akhir melibatkan penggunaan kaedah diagnostik makmal dan instrumental tambahan.

Ujian apa yang dilakukan anak untuk mengenal pasti patologi

Profesional perubatan telah membuat senarai ujian yang mengagumkan yang perlu dilakukan dengan pembekuan yang buruk. Kesemuanya diresepkan setelah berunding dengan doktor. Dipercayai bahawa kajian utama adalah ujian darah untuk kemampuan membentuk gumpalan darah, yang disebut koagulogram. Ini merangkumi banyak petunjuk, tetapi doktor mengambil kira tempoh dan waktu pembekuan darah, jumlah platelet, INR. Prothrombin, trombin, fibrinogen juga merupakan bahagian penting dalam analisis..

Mekanisme berhenti pendarahan

Oleh kerana darah di dalam badan, secara langsung di dalam pembuluh darah, berada dalam keadaan cair, dengan cara ini terdapat nutrisi dan tepu semua organ dengan oksigen dan nutrien.

Sekiranya integriti dinding kapal ini rosak, ia mula bocor - pendarahan terbuka.

Terdapat tiga jenisnya:

  1. Berdarah. Aliran darah aktif ke rongga badan.
  2. Pendarahan. Keluarnya darah dari saluran darah dengan penyusutan tisu-tisu sekitarnya.
  3. Hematoma. Rongga buatan yang dihasilkan dipenuhi dengan darah, yang dapat mengelupas tisu.


Bergantung pada pendarahan apa yang ada, tubuh cedera pada tahap yang berbeza-beza..
Agar seseorang tidak mengalami kehilangan darah yang teruk, sifat menyediakan mekanisme perlindungan dalam kes ini - pembekuan darah.

Proses ini dicirikan oleh pembentukan trombus: trombus di tempat luka muncul sebagai akibat peralihan protein terlarut dalam plasma darah (fibrinogen) ke fibrin yang tidak larut. Peralihan satu keadaan protein ke yang lain disebabkan oleh fakta bahawa platelet yang rosak mengeluarkan protein khas - prothrombin. Selepas itu, di bawah pengaruh ion kalsium dan tromboplastin (pembentuk pembekuan), fibrinogen masuk ke dalam bentuk fibrin. Bahan ini di tempat kerosakan pada kapal membentuk jaringan halus, di sel-sel di mana sel darah disimpan. Keadaan cair digantikan oleh tebal, cheesy.

Tempoh pendarahan boleh berbeza dengan ketara bergantung pada kecederaan..

Di mana untuk lulus analisis?

Anda boleh mengambil sampel darah kanak-kanak untuk koagulogram di mana-mana institusi perubatan yang mempunyai reagen dan peralatan untuk kajian ini. Analisis seperti itu dilakukan di klinik, hospital, makmal swasta, pusat perubatan besar dan tempat-tempat lain.

Ujian darah untuk hemostasiogram dilakukan di klinik dan makmal awam dan swasta, analisis ini adalah antara asasnya. Semua makmal yang diperakui dengan set reagen dan peralatan yang diperlukan dapat menganalisis hemostasis. Kos analisis bergantung pada makmal dan set anggaran faktor darah.

Hasil yang paling dipercayai dapat dicapai dengan pelaksanaan metodologi analisis yang tepat. Dan persiapan yang betul untuk koagulogram darah juga penting..

Soalan yang paling umum ialah adakah perlu mengambil sampel pada coagulogram puasa atau tidak? Ya, biomaterial harus diambil dengan ketat semasa perut kosong. Selang minimum selepas makan terakhir hendaklah 12 jam. Proses mencerna makanan adalah proses multi-tahap yang kompleks di mana semua cecair biologi manusia terlibat. Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini boleh mengakibatkan keputusan yang salah..

Persiapan untuk peperiksaan juga melibatkan pengecualian tekanan fizikal dan emosi bagi seseorang sekurang-kurangnya 1 jam sebelum bahan diambil. Tekanan yang teruk mengubah keadaan tisu manusia, serta komposisi cecair biokimia. Dan sebelum anda pergi ke bilik rawatan, disarankan untuk duduk di makmal sekurang-kurangnya 15 minit dengan berpose bebas dan cuba menenangkan seberapa banyak yang mungkin.

Mengambil ubat antikoagulan secara signifikan mengganggu hasilnya, sehingga tidak tepat. Oleh itu, mereka, seperti ubat lain (termasuk kontraseptif oral), mesti dikecualikan selama 3 hari. Sekiranya tidak berlaku - beritahu pekerja makmal tentang semua ubat yang diambil.

Selama 30 minit dilarang merokok, dan selama sehari - jangan minum alkohol. Minimum 1 bulan harus berlalu dari saat pemindahan darah, kerana ini dapat secara signifikan memutarbelitkan nilai fibrinogen dan APTT..

Sekiranya salah satu daripada keadaan kerosakan biomaterial berikut, analisis mesti dibatalkan, hasilnya dianggap tidak sah:

  • pelanggaran peraturan suhu penyimpanan atau pengambilan biomaterial;
  • hemolisis - pemusnahan sel darah merah;
  • kehadiran kemasukan lemak dalam serum;
  • jumlah sel darah merah menyimpang secara kritis dari norma;
  • kehadiran dalam biomaterial molekul antikoagulan akibat pengambilan ubat.

Pensampelan berulang biomaterial harus dilakukan sesuai dengan semua peraturan..

Kriteria prestasi

Koagulogram adalah kompleks kompleks yang boleh memuat hingga 30 petunjuk. Ia dibahagikan kepada umum (2-4 faktor) dan diperluas. Tidak semua klinik kanak-kanak mempunyai peralatan yang membolehkan anda menilai ciri maksimum.

Dua faktor utama:

Jumlah koagulogram kadang-kadang merangkumi PTV (masa prothrombin) dan IPT (indeks prothrombin). Faktor pertama diukur dengan cara yang sama seperti tempoh pembekuan, tetapi larutan CaCl2 dan thromboplastin dituangkan ke dalam sampel ujian. Faktor kedua adalah kesilapan dalam pembekuan plasma darah. Parameter ditakrifkan sebagai nisbah PTV sampel normatif dengan yang diukur pada bayi yang diperiksa.

Pecahan terbalik disebut nisbah normal antarabangsa (INR). Hasilnya sangat bergantung pada sifat bahan tambahan. Ujian yang lebih tepat adalah ujian Pantas PTI, di mana nilai ciri didefinisikan sebagai purata aritmetik pengukuran mengikut jadual penentukuran yang terbentuk dari nilai-nilai PTV dalam penyelesaian sampel kawalan dari pencairan yang berbeza.

Beberapa ciri hemostasiogram darah berkembang:

  • tempoh transformasi fibrinogen menjadi fibrin atau masa trombin;
  • APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) - tempoh pembekuan plak fibrin dalam interaksi plasma dengan penstabil penambah (fosfolipid dan CaCl2), ini membolehkan anda mengenali sifat hipokoagulasi plasma;
  • ABP (waktu pengkalsifikasi semula yang diaktifkan) - jangka masa pembekuan plasma darah di bawah pengaruh CaCl2 yang dimasukkan ke dalam sampel; dalam 3 kapal makmal dalam mandi air, selang pembekuan plak dalam larutan plasma 1: 2 dan CaCl2 diukur, nilai rata-rata dihitung;
  • RFMC (kompleks fibrin-monomer larut) - tempoh kemunculan protein fibrin dalam plasma embrio selepas penambahan o-phenanthroline;
  • aktiviti fibrinolitik - tempoh yang diperlukan untuk penyerapan diri pembekuan darah yang dibentuk oleh trombus oleh fibrinolysin;
  • toleransi heparin - tempoh pembentukan dalam plasma sampel plak fibrin setelah pengenalan heparin ke dalamnya.

Ini menunjukkan pengiktirafan sifat pembekuan trombosis darah, dilakukan dengan memasukkan CaCl2 ke dalam sampel. Tempoh pembentukan trombus lebih kurang menentukan jumlah fibrinogen dalam sampel ujian. Sekiranya pesakit kecil tidak mempunyai kelainan pembentukan darah, ujian darjah 4 atau 5 sesuai dengan sampelnya.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis