Pemulihan selepas strok: tahap dan kaedah pemulihan

Setiap tahun, 6 juta orang di seluruh dunia menderita strok. 4.5 juta kes, malangnya, boleh membawa maut. Di negara kita, lebih daripada 400 ribu pukulan direkodkan setiap tahun, dan jumlah ini terus bertambah [1]. Faktor risiko utama adalah hipertensi arteri, aritmia jantung, usia lebih tua dari 50. Akibat strok adalah gangguan motorik, pertuturan dan kognitif, yang, sebahagian dan hingga tahap yang berbeza, mungkin dapat dibalikkan dengan pemulihan aktif. Itulah sebabnya mengapa doktor moden percaya bahawa perlu untuk memulihkan pesakit, hampir tidak melewati tempoh akut.

Adakah kehidupan selepas strok?

Strok adalah pelanggaran peredaran serebrum yang timbul dengan mendadak dan berlangsung lebih dari 24 jam. Ini adalah jangka masa yang berbeza dari iskemia sementara, gejalanya hilang dalam sehari. Terlepas dari mekanisme - kekurangan aliran darah yang tajam atau, sebaliknya, pendarahan - beberapa sel otak, termasuk sel-sel pusat saraf yang mengatur pergerakan, ucapan, aktiviti kognitif, mati. Ini ditunjukkan oleh pelbagai gangguan neurologi..

Menurut mekanisme terjadinya strok, dapat:

  1. Iskemia - "infark serebrum" yang berlaku kerana penyumbatan saluran darah (sehingga 80% daripada semua strok adalah iskemia) [2];
  2. Hemorrhagic - disebabkan oleh pendarahan ke bahagian otak yang dalam - parenchymal, atau di bawah membran vaskular (arachnoid) - pendarahan subarachnoid. Bentuk bercampur juga mungkin berlaku ketika darah dituangkan ke dalam struktur otak yang dangkal dan dalam..

Sebarang strok adalah akhir dari proses patologi jangka panjang yang kompleks yang berlaku apabila:

  • hipertensi arteri;
  • penyempitan aterosklerotik arteri kepala dan leher;
  • gangguan irama jantung, menyumbang kepada trombosis;
  • trombosis intravaskular.

Biasanya, semua proses ini saling berkaitan dalam satu atau lain cara: hipertensi mengganggu struktur dinding vaskular, menjadikannya lebih rentan terhadap lesi aterosklerotik, aterosklerosis arteri koronari sering menimbulkan gangguan irama jantung yang disebabkan oleh kekurangan nutrisi otot jantung, dan sebagainya. Penyebab langsung strok menjadi krisis hemodinamik - perubahan akut dalam aliran darah.

Penyebab krisis hemodinamik mungkin:

  • perubahan tajam nada vaskular kerana perubahan tekanan darah;
  • penguraian aktiviti jantung;
  • peningkatan kelikatan darah;
  • pembentukan gumpalan darah di ventrikel semasa aritmia dan penghijrahannya ke saluran otak;
  • keruntuhan plak aterosklerotik dan berlakunya gumpalan darah di tempatnya.

Pada strok iskemia dan hemoragik, gejalanya hampir sama. Anda boleh mengesyaki permulaan strok apabila:

  • kelemahan dalam kumpulan otot tertentu;
  • pelanggaran kepekaan bahagian tubuh tertentu;
  • pening tiba-tiba;
  • terjejas koordinasi pergerakan, berjalan;
  • gangguan pertuturan secara tiba-tiba;
  • kehilangan penglihatan secara tiba-tiba, penglihatan berganda, kehilangan medan visual;
  • gangguan menelan.

Dalam kes-kes yang teruk, jika kawasan otak yang besar terjejas, ada kehilangan kesedaran sehingga koma. Di samping itu, dalam tempoh akut penyakit ini, suhu badan dapat berubah, hemodinamik mungkin terganggu (meningkat tajam atau, sebaliknya, penurunan tekanan).

Strok iskemia sering berlaku dalam mimpi, pada waktu pagi, hemoragik - semasa aktiviti yang kuat, tekanan fizikal dan emosi.

Akibat strok terbahagi kepada 3 kumpulan besar:

  • gangguan pergerakan: paresis, kelumpuhan, kontraktur;
  • gangguan pertuturan - sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian otak yang bertanggungjawab untuk memahami, mengenali pertuturan, membandingkan konsep dan perkataan yang sesuai dengannya;
  • gangguan kognitif dan emosi-sukarela: gangguan ingatan, perhatian, aktiviti kognitif dan intelektual, kemurungan.

Di negara kita, 48% mangsa strok kehilangan keupayaan untuk bergerak, 18% kehilangan kemampuan untuk bercakap, dan hanya 20% yang pulih sehingga mereka tidak menerima kumpulan kecacatan [3]. Sebab utama statistik tersebut adalah pengabaian pemulihan awal oleh saudara-mara mangsa dan kekurangan kuantiti dan kualiti jabatan pemulihan negeri di klinik Rusia.

Dalam hal ini, kami menekankan bahawa faktor prognostik yang baik yang memberikan harapan yang munasabah adalah:

  • pemeliharaan kecerdasan pesakit;
  • permulaan pemulihan awal;
  • program pemulihan yang mencukupi;
  • penyertaan aktif pesakit dalam aktiviti pemulihan.

Oleh itu, pemulihan selepas strok harus dimulakan sedini mungkin agar peluang untuk mengembalikan seseorang ke kehidupan normal setinggi mungkin.

Tahap dan syarat pemulihan: apabila setiap minit penting

Masa selepas strok, dari sudut pandang langkah pemulihan, boleh dibahagikan kepada 4 tempoh:

  1. Akut: 3-4 minggu pertama. Pemulihan bermula di jabatan neurologi (atau angiosurgikal).
  2. Pemulihan awal: 6 bulan pertama. 3 bulan pertama sangat penting untuk pemulihan kemahiran motor. Pemulihan boleh dilakukan di jabatan pemulihan hospital (jika ada), pusat pemulihan, sanatorium (tertakluk kepada pemulihan fungsi bebas yang ketara), jika semua pilihan ini tidak tersedia - secara rawat jalan.
  3. Pemulihan lewat: 6 bulan - 1 tahun. Pemulihan klinikal pesakit luar. Sekiranya pesakit tidak dapat menghadiri jabatan pemulihan (pejabat), rawatan dilakukan di rumah.
  4. Jauh: selepas 1 tahun. Ia boleh dilakukan di rumah dan di kemudahan perubatan.

Tubuh manusia, apa sahaja yang mereka katakan, mempunyai kemampuan luar biasa untuk tumbuh semula. Apabila fungsi sel-sel otak mati dipulihkan, yang berdekatan mengambil alih, hubungan antara struktur otak dibina semula, dan neuron yang tidak aktif sebelumnya diaktifkan. Tetapi untuk pemulihan dan pencegahan komplikasi yang berjaya, penting untuk memulakan pemulihan secara harfiah pada hari-hari pertama, dan pastikan untuk melakukan semua usaha dalaman pesakit.

Penyebab utama kecacatan selepas strok adalah kerosakan motor. Lebih-lebih lagi, kontrak, iaitu keadaan di mana mustahil untuk membengkokkan sepenuhnya atau meluruskan anggota badan, lesi trofik pada sendi berkembang dalam tempoh akut, dan sangat berkesan untuk menahannya dengan segera. Sudah dalam masa yang akut, setelah menjadi jelas bahawa ancaman terhadap kehidupan pesakit telah berlalu, seseorang dapat mulai melakukan senam pasif, mengurut, jika kesedaran dipertahankan, kemudian sambungkan latihan pernafasan dan latihan untuk memulihkan ucapan. Omong-omong, gimnastik pernafasan yang paling mudah dan berkesan adalah mengembung bola atau mainan kanak-kanak.

Kaedah pemulihan pasca strok: program dan alat

Kedua-duanya selepas iskemia dan selepas stroke hemoragik, kaedah dan prinsip pemulihannya adalah sama:

  • pemulihan awal - jika boleh, pengaktifan pesakit di unit rawatan intensif;
  • kesinambungan pada semua peringkat tingkah laku - pendekatan teratur pelbagai disiplin: kerana masalahnya berkaitan dengan beberapa bidang, pasukan pakar yang terkoordinasi dengan baik harus mengawal pemulihan;
  • kesinambungan;
  • urutan;
  • intensiti terapi harian.

Gangguan pergerakan adalah masalah yang paling biasa bagi pesakit selepas strok. Patologi sendi menyertai disfungsi pusat (disebabkan oleh kerosakan otak) kerana pelanggaran persarafan, kontraksi otot, dan juga sindrom kesakitan yang menghalang pergerakan yang betul. Oleh kerana jumlah semua faktor ini adalah individu untuk setiap pesakit, cadangan umum tidak begitu berkesan seperti pekerjaan peribadi. Beberapa masalah menyebabkan pembetulan perubatan (contohnya, untuk kesakitan yang membatasi pergerakan, analgesik diresepkan, untuk kekejangan otot - relaksan otot, termasuk toksin botulinum). Yang lain memerlukan kerja keras dan panjang. Kinesitherapy, antara lain, menggunakan rawatan posisi (anggota badan yang terkena dipasang pada jalur khas untuk waktu tertentu), gimnastik pasif dan aktif, yang dilakukan terutamanya secara individu. Latihan fisioterapi standard boleh dijalankan secara individu dan berkumpulan: latihan harus membantu memperluas jangkauan pergerakan, dan secara selari - menguatkan sistem pernafasan dan kardiovaskular, mengaktifkan aktiviti otak. Kawasan yang terpisah adalah teknik yang disebut berorientasikan fungsi: latihan yang hampir dengan pergerakan sehari-hari yang normal.

Teknik neurofisiologi - program "latihan semula" sentiasa dikembangkan dan diperbaiki. Contohnya, teknik PNF (pelepasan otot proprioceptif) membantu mewujudkan aktiviti motor otot yang lemah kerana yang sihat berkaitan dengannya. Tetapi terapi Bobat bertujuan untuk mewujudkan stereotaip motor baru yang lebih selesa dan layak untuk pesakit setelah strok.

Teknik fisioterapeutik juga semestinya digunakan: urut, akupunktur, elektromostostulasi, rangsangan magnetik dan laser...

Sudah tentu, sekumpulan langkah yang rumit ini memerlukan kerja yang cekap dan terkoordinasi dengan baik oleh sekumpulan pakar: seorang ahli terapi fizikal, seorang ahli terapi pekerjaan (membantu mengembalikan kemahiran seharian), seorang ahli terapi urut, dan seorang doktor pemulihan..

Pemulihan pertuturan selepas strok

Lebih daripada satu pertiga pesakit menjelang akhir tempoh akut, gangguan ucapan tertentu berterusan [4]. Aphasia (kehilangan kemampuan bercakap) sering disertai dengan agraphia (kehilangan kemampuan menulis): bagaimanapun, sebelum anda menulis perkataan, anda perlu mengucapkannya secara mental. Pakar terapi pertuturan-aphiologiologi mengesyorkan latihan khas, sebenarnya tugasnya adalah mengajar semula pesakit untuk bercakap. Latihan artikulasi dan fonasi diulang berkali-kali sehingga pesakit mempunyai kemahiran motor ligamen yang diperlukan. Ucapan dipulihkan secara aktif dalam 3-6 bulan pertama selepas strok, tetapi keseluruhan prosesnya boleh memakan masa 2-3 tahun.

Pemulihan kognitif

Ini adalah ingatan, perhatian, kemampuan untuk menyerap maklumat baru dan menggunakannya dalam praktik. Untuk memulihkan fungsi kognitif, kelas dilakukan, yang bertujuan untuk meningkatkan aktiviti mental pesakit. Membaca, menulis, latihan untuk melatih ingatan, pemikiran asosiatif - dan juga permainan komputer yang sesuai untuk pesakit - membantu mengembalikan kemampuan intelektual dengan ketara.

Pemulihan fungsi oculomotor dan visual

Setelah strok, bidang pandangan mungkin "hilang", dan pergerakan bola mata mungkin terganggu. Untuk memperbaiki pelanggaran ini, latihan khas digunakan untuk melatih pencarian visual dan mengesan objek bergerak..

Bekerja dengan bidang psiko-emosi

Menurut statistik perubatan, 32% pesakit strok mengalami kemurungan teruk [5]. Pada hakikatnya, angka ini cenderung jauh lebih besar. Kemurungan bukan sahaja merosakkan kehidupan pesakit, malah memburukkan lagi hasil pemulihan - kerana untuk kejayaan pemulihan, anda memerlukan penyertaan aktif pesakit, sikap positifnya terhadap pekerjaan yang panjang, sukar tetapi perlu. Oleh itu, perlu bekerjasama dengan ahli psikologi, dan jika diperlukan pembetulan perubatan, maka perundingan psikiatri (psikologi tanpa pendidikan perubatan tidak mempunyai hak untuk menetapkan antidepresan).

Semua langkah ini dilakukan dengan latar belakang terapi ubat yang dirancang untuk meningkatkan aliran darah dan pemakanan otak..

Kemungkinan berulang: bagaimana mengurangkan risiko

Fakta yang menyedihkan: dari 25 hingga 32% dari semua pukulan berulang [6]. Agak sukar untuk membincangkan statistik tepat stroke berulang dan hasilnya: menurut data daftar strok nasional, frekuensi sebenar mereka adalah 5-6 kali lebih tinggi daripada yang tetap [7] - ketiadaan CT yang cetek menimbulkan sekurang-kurangnya 10% kesalahan diagnostik walaupun dengan gambaran klinikal yang jelas [8].

Walau bagaimanapun, kerana penyebab utama stroke adalah gangguan hemodinamik, pencegahan stroke semula bertujuan terutamanya untuk membetulkannya:

  1. Kawalan BP. Sebaiknya capai nilai tekanan darah di bawah 140/90. Dalam kes ini, penurunan tekanan seharusnya tidak tajam. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, anda perlu memperhatikan diet: menurut WHO, penggunaan lebih dari 5 gram garam sehari meningkatkan risiko terkena tekanan darah tinggi dan bencana kardiovaskular [9]. Pada orang yang sihat, pengambilan garam dalam jumlah besar tidak menyebabkan akibat negatif, kerana tubuh itu sendiri menjadikan komposisi elektrolit cecair biologi menjadi seimbang, tetapi ini tidak berlaku untuk orang yang menderita penyakit kardiovaskular dan / atau ginjal. Harus diingat: sebahagian besar garam dalam makanan berasal dari makanan dalam tin, makanan keselesaan, daging asap dan produk serupa.
  2. Normalisasi komposisi kolesterol dan lipid darah. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan (diresepkan oleh doktor), oat [10] dan dedak beras [11] dapat ditambahkan ke dalam diet - serat makanan larut yang terkandung di dalamnya membantu menurunkan kolesterol dan lipid darah.
  3. Terapi antitrombotik. Selalunya, asid acetylsalicylic diresepkan untuk pencegahan trombosis dalam dos hingga 325 mg / hari. Tetapi bagi pesakit yang stroknya disebabkan oleh gumpalan darah yang terbentuk di rongga jantung dengan latar belakang aritmia, mereka diberi ubat yang lebih kuat (tetapi juga lebih berbahaya dari segi overdosis), seperti Warfarin. Dana ini memerlukan pemantauan berterusan terhadap sistem pembekuan darah..

Pemulihan dari strok adalah tugas yang memerlukan pendekatan bersepadu, penyertaan kedua-dua doktor yang mempunyai banyak kepakaran, dan pesakit itu sendiri dan saudara-mara. Tetapi pemulihan yang konsisten dan berterusan dapat dilakukan, jika tidak mengembalikan pesakit ke gaya hidup sebelumnya sepenuhnya, maka membiarkannya mengekalkan kebebasan dan mencegah perkembangan komplikasi serius dan berulang berulang..

Pusat pemulihan perubatan: mana yang harus dipilih

Klinik, pusat, sanatorium negeri adalah yang paling ekonomik, tetapi, sayangnya, jauh dari pilihan terbaik. Sebilangan besar pesakit di tengah kekurangan kakitangan perubatan, barisan untuk prosedur diagnostik dan rawatan selama beberapa bulan sebelumnya - masalah perubatan "percuma" domestik terkenal.

Pusat pemulihan swasta pasti menjadi alternatif. Khususnya, Pusat Pemulihan Three Sisters menyediakan perkhidmatan untuk pemulihan pesakit setelah strok di peringkat Eropah dan memberikan perkhidmatan di tingkat hotel bintang 4. Pesakit Three Sisters Center berada di bawah pengawasan pegawai perubatan sepanjang masa, dan pasukan doktor dan pakar kelas pakar pelbagai disiplin menyediakan perkhidmatan pemulihan. Terapi intensiti tinggi (sehingga 6 jam sehari) dicapai dengan tepat berkat profesionalisme sebilangan besar pakar yang bekerja dengan pesakit secara individu. Kelebihan lain dari institusi ini adalah prinsip "semua termasuk", iaitu, apabila anda membayar pesakit untuk tinggal di hospital, anda tidak perlu membayar tambahan untuk sebarang perkhidmatan tambahan.

Lesen untuk aktiviti perubatan LO-50-01-009095 bertarikh 12 Oktober 2017 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow

  • 1 Yarosh A. S., Pirogova L. A., Filina N. A. Keadaan semasa masalah kemalangan serebrovaskular akut.
  • 2 Mozaffarian D, Benjamin EJ, Go AS, et al. Statistik penyakit jantung dan strok - kemas kini 2015: laporan dari Persatuan Jantung Amerika.
  • 3 Stroke: program untuk kembali ke kehidupan aktif. M. Sastera perubatan, 2004.
  • 4 https://cyberleninka.ru/article/v/reabilitatsiya-posle-insulta
  • 5 http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/91723/1/WHO_DAR_99.2_rus.pdf
  • 6 https://cyberleninka.ru/article/v/pervichnaya-i-vtorichnaya-profilaktika-insulta
  • 7 http://www.med-press.ru/upload/iblock/ac6/ac60d14b368f9b27cc2e6eeac0885594.pdf
  • 8 V.A. Parfyonov. Tempoh akut strok iskemia: diagnosis dan rawatan. Neurologi, neuropsychiatry, psychosomatics 2009.
  • 9 http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs393/en/
  • 10 Braaten TJ, Wood PJ, Scott FW, Wolynetz MS, Lowe MK, BradleyWhyte P. Oat b-glukan mengurangkan kepekatan kolesterol darah pada subjek hiperkolesterolemik. Eur J Clin Nutr 1994.
  • 11 L. Cara, C. Dubois, P. Borel, et al. Kesan dedak oat, dedak padi, serat gandum, dan kuman gandum pada lipemia postprandial pada orang dewasa yang sihat. Am J C / dalam Nutr 1992.

Pemulihan neuropsikologi dapat membantu mengembalikan kemahiran yang hilang setelah strok, meningkatkan kesihatan fizikal dan emosi, dan meningkatkan kualiti hidup..

Langkah pemulihan paling produktif dalam memulihkan kemampuan yang hilang dalam tiga bulan pertama selepas strok.

Beberapa pusat perubatan mungkin menawarkan kos tetap untuk pemulihan pesakit yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut..

Anda boleh mendapatkan konsultasi dan mendaftar untuk pemulihan menggunakan perkhidmatan dalam talian.

Kerosakan kognitif dan motorik selepas strok boleh menjadi tidak dapat dipulihkan sekiranya tiada pemulihan yang betul.

Semasa memilih pusat perubatan, anda harus memperhatikan institusi yang pakar dalam pemulihan dan mempunyai pengalaman positif dalam menyelesaikan masalah tersebut..

Ingatlah bahawa pemulihan selepas strok harus dimulakan sedini mungkin kerana alasan perubatan. Kelewatan sedikit sebanyak mengurangkan peluang kejayaan.

Rawatan dan pemulihan selepas strok serebrum iskemia: pendekatan dan kaedah yang berkesan

Beberapa dekad yang lalu, strok (kemalangan serebrovaskular akut) hampir selalu berakhir pada kematian pesakit. Kematian akibat hentaman adalah perkara biasa. Mangsanya adalah Bach, Catherine II, Stendhal, Roosevelt, Stalin, Margaret Thatcher... Perkembangan farmaseutikal dan bedah saraf meningkatkan peluang keselamatan. Doktor belajar menyelamatkan pesakit dengan penyumbatan atau pecahnya saluran otak.

Tetapi mengganggu proses kematian sel saraf adalah separuh pertempuran. Sama pentingnya untuk mengatasi akibat pelanggaran yang terjadi pada minit pertama serangan, bahkan sebelum ambulans tiba. Menurut statistik, kira-kira 70% orang yang selamat selepas strok menjadi cacat: mereka kehilangan penglihatan, pendengaran, pertuturan, kemampuan untuk mengawal lengan dan kaki. Bukan rahsia lagi bahawa sebilangan mereka, dalam keadaan putus asa, cenderung menyesal kerana mereka selamat, merasa seperti beban saudara-mara dan tidak melihat harapan di masa depan.

Memandangkan fakta bahawa kejadian penyakit kardiovaskular di negara maju terus meningkat, arah perubatan seperti pemulihan pasca strok semakin mendapat permintaan. Dalam artikel ini kita akan memberitahu:

  • apa peranan kursus pemulihan dalam meramalkan pemulihan pesakit strok;
  • bagaimana pemulihan di pusat perubatan khusus berbeza dengan pemulihan di rumah.

Strok serebrum iskemia: apa yang ada di sebalik diagnosis?

Kerja otak adalah jenis aktiviti paling intensif tenaga badan kita. Tidak menghairankan, tanpa oksigen dan nutrien, sel saraf mati lebih cepat daripada tisu badan yang lain. Contohnya, serat otot dan tulang, kekurangan bekalan darah kerana penggunaan tourniquet ketika mencederakan saluran darah, tetap dapat bertahan selama satu jam atau lebih, dan neuron hancur pada minit pertama selepas strok.

Mekanisme strok yang paling biasa adalah iskemia: kekejangan atau penyumbatan arteri otak, di mana zon-zon yang terletak berhampiran fokus patologi terutamanya menderita. Bergantung pada penyebab serangan, lokasinya dan jangka masa kelaparan oksigen, doktor akhirnya akan membuat diagnosis. Yang terakhir ini akan memungkinkan untuk meramalkan akibat bencana vaskular bagi kesihatan pesakit.

Bergantung pada penyebab strok, jenis strok berikut dibezakan:

  • atherothrombotic (disebabkan oleh plak kolesterol yang menyumbat lumen kapal);
  • cardioembolic (disebabkan oleh gumpalan darah yang dibawa ke saluran otak dari jantung);
  • hemodinamik (berlaku kerana kekurangan darah di saluran otak - dengan penurunan tekanan darah yang tajam);
  • lacunar (dicirikan oleh penampilan satu atau lebih lacunae - rongga kecil yang terbentuk di otak kerana nekrosis tisu saraf di sekitar arteri kecil);
  • reologi (timbul kerana perubahan sifat pembekuan darah).

Dalam beberapa keadaan, tubuh manusia secara bebas dapat mengatasi ancaman strok, sehingga gejala pertama serangan akan hilang tanpa campur tangan perubatan sejurus selepas manifestasi. Bergantung pada jangka masa dan akibat strok iskemia adalah:

  • mikrostroke (sebagai serangan iskemia sementara). Kumpulan ini merangkumi strok, gejala yang hilang sehari selepas manifestasi pertama;
  • kecil - gejala gangguan berterusan dari satu hari hingga tiga minggu;
  • progresif - gejala meningkat selama 2-3 hari, selepas itu fungsi sistem saraf dipulihkan dengan pemeliharaan gangguan individu;
  • jumlah - kemalangan serebrovaskular berakhir dengan pembentukan lesi yang ditentukan, prognosis selanjutnya bergantung pada kemampuan pampasan badan.

Walaupun seseorang "mudah" mengalami strok dan tidak mengalami gangguan yang signifikan dalam fungsi sistem saraf, mustahil untuk berehat. Jadi, jika pada tahun pertama setelah strok 60-70% pesakit masih hidup, maka setelah lima tahun - hanya separuh, dan setelah sepuluh tahun - seperempat. Akhir sekali, kelangsungan hidup bergantung pada langkah pemulihan yang diambil..

Akibat dan ramalan

Tidak mudah untuk meramalkan gangguan peredaran darah di otak. Ahli neurologi memperhatikan bahawa stereotaip yang pesakit muda bertoleransi dengan strok lebih mudah, dan keparahan manifestasi serangan menentukan akibatnya, jauh dari benar dalam semua kes. Oleh itu, selalunya pesakit yang dibawa ke hospital tidak sedarkan diri, dengan tanda-tanda kelumpuhan atau gangguan aktiviti saraf yang teruk, pulih dari serangan dalam beberapa minggu. Dan orang-orang yang bertahan dari serangkaian serangan iskemia sementara akhirnya "terkumpul" sebilangan besar perubahan patologi yang mengubahnya menjadi orang kurang upaya.

Pada usia 59 tahun, Stendhal meninggal dunia akibat serangan iskemia sementara yang berulang. Serangan pertama penulis berlaku dua tahun sebelum kematiannya dan menyebabkan gangguan pertuturan dan kemahiran motor tangan kanan. Serangan stroke kecil Winston Churchill membawa kepada fakta bahawa dia didiagnosis dengan "demensia".

Tidak ada di antara kita yang dapat mempengaruhi skala malapetaka vaskular, tetapi kehidupan seterusnya pesakit akan bergantung pada kesedaran pesakit dan saudara-maranya, serta ketepatan masa dan kualiti rawatan perubatan. Tidak cukup untuk mengesyaki masalah dan memanggil ambulans - sudah pada tahap ini adalah penting untuk mempertimbangkan strategi selanjutnya. Oleh itu, pakar dalam pemulihan pasca strok mengesyorkan memulakan aktiviti pemulihan dari hari pertama pesakit dimasukkan ke hospital, termasuk kes-kes ketika dia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Urut dan fisioterapi (dengan izin doktor yang hadir) dapat meningkatkan prognosis pemulihan fungsi motor pesakit, dan komunikasi yang terakhir dengan psikologi dapat membuat orang itu dalam keadaan positif.

Malangnya, kadang-kadang fasa pemulihan awal terlewat. Ini mengurangkan kemungkinan pemulihan sepenuhnya pada pesakit dengan akibat serangan yang teruk. Walau bagaimanapun, jangan menganggap bahawa seseorang yang telah mengalami strok beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun yang lalu tidak lagi dibantu oleh kursus pemulihan. Pakar Rehabilitologi sering berusaha untuk meningkatkan kualiti hidup bangsawan mereka yang lewat. Sekiranya sebelum ini pesakit tidak dapat melakukan tanpa pengawasan 24 jam oleh saudara-mara atau penjaga, maka setelah menjalani pemulihan, mereka sebahagian atau sepenuhnya memperoleh semula kemampuan rawatan diri.

Penjagaan kecemasan dan rawatan awal

Bagaimana orang yang mempunyai tanda-tanda strok yang sedang berkembang dapat dibantu? Sekiranya keadaan timbul di luar dinding institusi perubatan (dan dalam kebanyakan kes ia berlaku), adalah perlu untuk membawa pesakit ke hospital dengan jabatan neurologi secepat mungkin. Yang terbaik adalah memanggil kru ambulans. Kereta ambulans dilengkapi dengan alat resusitasi dan ubat-ubatan yang dapat melambatkan atau menghentikan kerosakan otak semasa pengangkutan. Namun, jika pesakit berada di daerah terpencil atau gejala strok iskemia timbul pada penumpang kereta, masuk akal untuk membawa mangsa ke klinik dengan kenderaan peribadi. Ingat: setiap minit penting, jadi anda tidak perlu membuang masa untuk berfikir atau cuba menolong pesakit di rumah. Tanpa kaedah diagnostik instrumental (seperti pengimejan resonans magnetik atau komputasi) dan pentadbiran ubat, hasil strok tidak akan dapat diramalkan.

Pemulihan seterusnya selepas strok iskemia

Secara tradisinya, pemulihan selepas strok biasanya dibahagikan kepada awal (enam bulan pertama selepas serangan), terlambat (dari 6 hingga 12 bulan selepas serangan) dan sisa (bekerja dengan pesakit yang gangguannya berlanjutan selama lebih dari satu tahun). Pakar perhatikan bahawa keberkesanan tindakan berkadar langsung dengan tarikh mula..

Petunjuk pemulihan

Langkah-langkah pemulihan dirancang dengan mempertimbangkan penyetempatan strok dan jumlah kerosakan. Sekiranya pesakit mengalami kelumpuhan atau kelemahan anggota badan - penekanannya adalah pada pemulihan kemampuan motorik, dengan kerosakan pada deria - pada rangsangan pendengaran, penglihatan, bahasa, reseptor penciuman dan taktil, dalam gangguan pertuturan - di tempat kerja dengan ahli terapi pertuturan, sekiranya berlaku pelanggaran fungsi organ panggul - mengembalikan kemampuan semula jadi untuk mengawal buang air kecil dan buang air besar, dll..

Kaedah dan kaedah pemulihan

Pemulihan yang diinginkan dapat dicapai dengan pelbagai kaedah, tetapi pusat pemulihan moden secara beransur-ansur datang untuk mengembangkan program rawatan komprehensif untuk pesakit yang telah terselamat dari strok. Ia merangkumi perundingan pakar sempit, sesi urut, terapi manual, kinesioterapi, latihan fisioterapi, ergoterapi.

Pusat pemulihan terbaik memainkan peranan penting dalam simulator khusus, yang diperlukan untuk pesakit yang lemah, orang dengan koordinasi terjejas teruk, gegaran dan sindrom lain yang tidak membolehkan anda mengembangkan otot sendiri. Peralatan teknikal klinik dan pemantauan harian oleh doktor membolehkan pesakit yang menjalani program pemulihan mencapai hasil yang jauh lebih baik daripada di rumah. Di samping itu, penting untuk diingat mengenai faktor kejayaan seperti sikap psikologi. Tinggal lama di empat dinding - walaupun saudara - tetapi dalam keadaan fizikal yang berubah sering menyedihkan orang sakit. Mereka merasa seperti tahanan di pangsapuri mereka sendiri dan sangat menderita kerana tidak dapat kembali ke urusan dan hobi mereka sebelumnya. Tanpa bantuan ahli psikologi profesional, saudara-mara tidak dapat menetapkan mangsa strok untuk menjadi produktif. Selalunya, orang dekat cenderung mengasihani dia secara berlebihan, sehingga memperlahankan atau menghentikan sepenuhnya pemulihan. Sebaliknya, setelah masuk ke dalam lingkungan yang tidak biasa, dikelilingi oleh pesakit lain yang menghadapi kesulitan hidup yang serupa dan doktor yang mempunyai pengalaman dalam menangani berbagai tahap motivasi, "pesakit putus asa" kemarin mungkin akan membuka angin kedua dan keinginan untuk sembuh. Dan ini, akhirnya, akan membantunya mengalahkan akibat penyakit ini..

"Perkara yang tidak membunuh kita menjadikan kita lebih kuat," kata Friedrich Nietzsche. Kisah hidup orang yang telah menjalani pemulihan setelah strok dapat menggambarkan tesis ini. Secara paradoks, keperluan untuk mobilisasi dan keinginan untuk mendapatkan kembali kebebasan bertindak sering menggoda mereka yang, sebelum bermulanya usia atau keadaan hidup, telah kehilangan minat untuk hidup. Sudah tentu, harapan terbaik bagi kita masing-masing tidak akan belajar dari pengalaman peribadi apa itu strok, tetapi kesedaran akan membantu pesakit dan saudara-mara mereka dengan cepat melayari keadaan kecemasan dan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk menyelesaikannya dengan selamat.

Bagaimana memilih klinik untuk pemulihan perubatan?

Apabila seseorang dari keluarga sampai ke hospital dengan diagnosis strok iskemia, anda mesti segera memikirkan bagaimana mengatur rawatan pemulihan. Kami meminta komen di Pusat Pemulihan Three Sisters, di mana kami diberitahu perkara berikut:

"Semakin cepat mangsa strok iskemia memulakan pemulihan perubatan, semakin baik prognosisnya." Diperlukan pelbagai langkah aktif: pesakit di pusat pemulihan harus belajar hidup lagi, terlibat dalam terapi fizikal menggunakan alat dan simulator penyakit sistem saraf pusat dan otak. Ini akan memerlukan kerja dari sekumpulan pakar dalam pelbagai bidang: pakar neurologi, rehabilitologi, ahli terapi pertuturan, psikologi, ahli terapi fizikal, ahli terapi pekerjaan, jururawat dan kakitangan penyayang. Tidak ada program pemulihan sejagat setelah strok iskemia, setiap pesakit perlu membuat program pemulihan perubatan individu.

Pusat kami mempunyai sistem yang merangkumi semua, jadi harga kursus sudah diketahui sebelumnya dan tidak akan ada biaya tambahan untuk saudara-mara pesakit. Kami menyediakan semua syarat yang diperlukan untuk pemulihan sepenuhnya: pakar yang berkelayakan, bilik yang selesa, makanan restoran yang seimbang. Three Sisters Center terletak di zon hijau bersih secara ekologi, yang merupakan faktor tambahan dalam kejayaan pemulihan pesakit kita. ".

P.S. Bagi mangsa strok iskemia yang terselamat, kehadiran orang yang disayangi selalu sangat penting. Walau bagaimanapun, di rumah, pemulihan perubatan sepenuhnya hampir mustahil. Oleh itu, di pusat "Three Sisters", jika perlu, satu saudara atau tetamu boleh ditempatkan di wad bersama pesakit.

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-009095, dikeluarkan oleh RC Three Sisters LLC pada 12 Oktober 2017.

Pemulihan dari strok: berapa lama tempoh pemulihan berlangsung

Strok selalu dikejutkan dan dalam banyak kes berakhir dengan kematian. Di antara orang-orang yang terselamat dari serangan itu, majoriti akan kekal cacat. Mereka kehilangan keupayaan untuk bergerak secara bebas, mengawal badan dan berkomunikasi secara bebas, hidup dalam keadaan ketegangan saraf. Pemulihan dari strok dilakukan sesuai dengan program yang dirancang khas dan bertujuan memastikan pesakit dapat kembali ke kehidupan normal secara keseluruhan atau sebahagian.

masalah Penerangan

Strok adalah pelanggaran akut peredaran serebrum, yang menyebabkan kematian tisu dan akibat serius lain. Keadaan ini ditunjukkan oleh tanda-tanda khas - sakit kepala yang teruk, kehilangan koordinasi, kelemahan, kelumpuhan wajah dan bahagian kanan badan, dan dalam beberapa kes kehilangan kesedaran.

Dua jenis patologi utama dibezakan bergantung pada mekanisme penampilan: iskemik dan hemoragik. Yang pertama dicirikan oleh perubahan nekrotik pada tisu kerana penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah, yang kedua - oleh pecahnya dinding vaskular dengan pendarahan berikutnya. Walaupun dalam kedua kes risiko kematian sangat tinggi, strok iskemia dianggap kurang berbahaya. Sekiranya rawatan kecemasan diberikan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk mencegah kematian seluruh kawasan otak melalui pengenalan ubat khas.

Akibat strok hemoragik lebih sukar untuk dicegah. Selepas pendarahan akut, pesakit perlu segera dimasukkan ke hospital, menghilangkan pecah vaskular dan menghilangkan hematoma, yang memampatkan tisu dan menyebabkan kematian sementara.

Peluang pemulihan sepenuhnya dikira berdasarkan pemeriksaan keadaan pesakit selepas serangan. Anda boleh memulakan acara khas hanya dalam dua hari, bermula dengan prosedur termudah. Sekiranya anda terlepas masa dan melambatkan pemulihan sehingga enam bulan, kemungkinan pemulihan berjaya dikurangkan dengan ketara.

Nota! Kursus pemulihan berulang, di mana hasil yang dicapai tetap, penting untuk pencegahan strok kedua. Mereka dilakukan dengan frekuensi tertentu, yang ditetapkan oleh ahli pemulihan.

Ramalan pemulihan

Adalah dipercayai bahawa orang muda pulih lebih cepat daripada orang tua dan secara amnya bertoleransi dengan strok lebih baik. Dalam beberapa kes, ini benar, tetapi mustahil untuk meramalkan besarnya bencana. Kadang-kadang orang tua yang memasuki hospital dalam keadaan tidak sedarkan diri dengan gejala kelumpuhan yang teruk dan gangguan lain pada sistem saraf pusat, pulih setelah beberapa saat. Walaupun orang-orang usia bekerja yang mengalami beberapa serangan mikro pada kakinya, akhirnya menjadi terkesan dengan serangan penuh, setelah itu mereka tetap cacat sepenuhnya.

Masa pemulihan yang tepat dari strok sukar ditentukan walaupun untuk pakar. Tempoh kembalinya seseorang bergantung kepada banyak faktor:

  • seberapa cepat bantuan diberikan pada jam-jam pertama selepas serangan itu,
  • kawasan tisu yang terkena pendarahan atau penyumbatan saluran darah,
  • sejarah strok,
  • keadaan sistem kardiovaskular,
  • kesejahteraan keseluruhan pesakit,
  • kategori umur - semakin tua pesakit, semakin lama pemulihannya,
  • saudara dekat strok.

Penting! Untuk pemulihan selepas strok sepenuhnya dalam masa yang singkat, tumpuan pesakit dan keluarganya untuk mendapatkan hasil adalah sangat penting.

Rata-rata, tempoh pemulihan adalah dari sebulan hingga setahun dengan komplikasi kecil atau sederhana. Dalam kes yang paling teruk, pemulihan mungkin memakan masa seumur hidup pesakit dan tidak membawa hasil yang dapat dilihat..

Ciri Pemulihan

Tujuan utama pemulihan adalah untuk memulihkan fungsi tubuh yang terganggu dan mengembalikan pesakit ke kehidupan yang penuh. Rawatan dianggap berjaya sekiranya, setelah selesai, pesakit boleh makan, berpakaian, merawat dirinya sendiri, bergerak di atas kakinya tanpa sokongan dan melakukan aktiviti harian lain dalam jumlah yang sama seperti sebelum serangan.

Pemulihan selepas strok sebelah kanan berdasarkan pendekatan bersepadu. Pakar pelbagai, termasuk doktor, psikologi dan pekerja sosial, turut serta. Semasa menyusun program, bukan sahaja kesejahteraan pesakit, tetapi juga ciri emosinya sebelum serangan itu diambil kira. Untuk membantu dengan lebih berkesan, adalah penting untuk mengetahui aktiviti apa yang pernah dilakukan seseorang sebelum ini, apa hubungannya dengan saudara terdekat, dan sebagainya. Dengan adanya ciri-ciri ini, pakar akan memahami cara terbaik untuk memotivasi mangsa setelah mengalami strok.

Terdapat 3 peringkat tempoh pemulihan:

  • awal (enam bulan pertama selepas serangan),
  • lewat (dari 6 bulan hingga setahun),
  • tempoh akibat jangka panjang (lebih dari satu tahun selepas serangan).

Pemulihan awal

Pemulihan awal bermula pada tahap pegun dan berlangsung sekitar 6 bulan. Ini terdiri dari pelaksanaan rekomendasi standar untuk pasien di tempat tidur:

  • mengangkat kedudukan mendatar di atas katil, dan kemudian - duduk di kerusi,
  • kepatuhan kepada diet dan minuman minum khas,
  • memakai seluar dalam mampatan,
  • membetulkan postur pembetulan semasa berbaring atau duduk.

Semasa meletakkan pesakit pasca strok, sangat penting untuk mengikuti peraturan: susun bahagian badan secara simetri, cegah lama di bahagian belakang, hadkan fungsi motor sendi dan aturkan sokongan untuk anggota badan. Saranan ini membantu mengurangkan nada otot, menghilangkan rasa sakit, dan meningkatkan kepekaan badan secara keseluruhan..

Penting! Pemulihan yang berjaya bergantung pada pemeliharaan keplastikan sel-sel otak, penunjuknya berbeza-beza di bawah pengaruh faktor luaran..

Pada peringkat awal, banyak perhatian diberikan kepada urutan terapeutik, yang membantu memulihkan bahagian tubuh yang lumpuh dengan lebih cepat dan mencegah perkembangan kontraktur. Pada minggu-minggu pertama, prosedur ini dilakukan dengan mengusap kulit di bahagian kiri atau kanan badan dengan ringan (bergantung kepada lokasi kelumpuhan). Kawasan sihat dirawat dengan pergerakan yang lebih kuat..

Latihan fisioterapi diresepkan setelah penstabilan keadaan pesakit pada hari-hari pertama berada di hospital. Latihan sederhana dilakukan tidak lebih dari 20 minit sehari selama 4 hingga 5 set. Sekiranya tidak ada aktiviti di pihak yang cedera, terapi senaman dilakukan oleh ahli pemulihan, bermula dengan jari, tangan dan kaki, dan berakhir dengan sendi siku dan lutut.

Selepas beberapa ketika, apabila pesakit dapat melakukan pergerakan sendiri, latihan mungkin dilakukan:

  • Bengkokkan dan lepaskan jari dan jari kaki, putar dengan tangan dan kaki, gerakkan anggota badan di sendi pinggul dan bahu.
  • Pegang tuala, terpasang dalam bentuk gelung di atas tempat tidur, dan lakukan gerakan dengan tangan anda ke atas - bawah, ke samping, dalam bulatan.
  • Balut kaki anda di sekitar kaki anda dan bengkokkan lutut anda. Kaki perlahan-lahan meluncur di atas katil.
  • Dari kedudukan yang rawan, angkat tangan dan pegang punggung di telapak tangan anda. Lakukan pull-up dengan melengkung di punggung bawah dan meregangkan jari kaki.

Pada masa yang sama, pakar sedang berusaha untuk memulihkan kemampuan pertuturan, penglihatan, ingatan dan kemampuan mental..

Pemulihan lewat

Pada peringkat akhir, yang berlangsung dari 6 bulan hingga setahun, pesakit secara bebas dapat bangun dari tempat tidur, melakukan latihan gimnastik sederhana dan bergerak dengan sokongan. Semua acara boleh dilakukan di rumah di bawah pengawasan pakar pemulihan atau saudara terdekat..

Dalam tempoh ini, kaedah terapi fizikal, terapi pertuturan dan pemulihan psikologi terlibat..

Pesakit ditunjukkan untuk melakukan latihan terapi senaman berikut:

  • Semasa berdiri atau duduk, angkat objek kecil dari lantai untuk meningkatkan koordinasi dan keseimbangan.
  • Berdiri, letakkan tangan anda di sisi badan. Angkat tangan anda di atas kepala anda dan berdiri di atas jari kaki, menarik diri ke atas. Turunkan ke kedudukan permulaan, membongkok batang tubuh ke lantai.
  • Dengan menggunakan expander, lepaskan dan bengkokkan berus. Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh menjauhkan tangan anda dari sisi badan secara serentak.
  • Berdiri, rentangkan kaki anda selebar bahu dan letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Miringkan ke arah yang berbeza dengan pesongan di punggung bawah.
  • Berdiri, lengan melintang, meniru karya gunting.
  • Jongkok, cuba untuk tidak merobek tumit anda dari lantai.

Pemulihan ucapan dan ingatan

Fungsi pertuturan dan mental tidak dapat dipulihkan secepat aktiviti motor. Untuk mendapatkan kembali ingatan dan kemahiran lain yang penting untuk bersosialisasi, anda perlu menghabiskan banyak usaha dan masa. Tanggungjawab besar terletak di bahu saudara terdekat, yang harus sangat menyokong usaha pesakit dan mengelilinginya dengan penuh pengertian.

Kaedah pemulihan ucapan dikembangkan dengan baik. Cadangan utama bertujuan untuk mengaktifkan bahagian otak yang bertanggungjawab untuk menghasilkan semula bunyi dan membinanya menjadi perkataan dan ayat. Ini dicapai dengan melakukan latihan khas di rumah berulang kali, serta komunikasi berterusan. Untuk mengembalikan keupayaan untuk menghasilkan semula suara, latihan terapi pertuturan dilakukan: melipat bibir ke dalam tiub, membelah bibir, memanjangkan lidah dan lain-lain.

Nota! Untuk memulihkan fungsi dengan lebih aktif, anda boleh membawa pesakit menyanyi, yang memberi kesan yang baik terhadap keadaan umum.

Untuk pemulihan sepenuhnya kemahiran mental, perlu memulakan aktiviti saraf yang merangsang secepat mungkin. Untuk ini, pesakit diberi ubat yang meningkatkan proses metabolik dalam tisu otak. Hasil penggunaannya akan dapat dilihat tidak lebih awal dari 3 bulan setelah bermulanya kursus, jadi anda tidak boleh mengharapkan kesan segera.

Bersama kaedah perubatan, terapi pemulihan berfungsi dijalankan. Ia terdiri dalam latihan otak secara berkala dengan mengulangi angka, puisi, petikan teks dan latihan lain.

Aktiviti pemulihan mesti dijalankan dengan kerap dan tekun. Mematuhi cadangan perubatan yang tepat adalah kunci untuk berjaya sembuh dari strok.

Apakah intipati pemulihan setelah strok dan adakah mungkin untuk menjalani rawatan di rumah? Pemulihan selepas strok. Doktor Dan... Cara menghilangkan kekejangan di tangan selepas strok

Pemulihan Strok: 4 Langkah Pemulihan di Rumah

Kemalangan serebrovaskular yang teruk adalah bentuk kekurangan serebrovaskular yang sangat berbahaya dan tidak baik dari segi pemeliharaan fungsi aktiviti saraf yang lebih tinggi. Dalam praktik klinikal dianggap paling sukar.

Pertolongan cemas, langkah-langkah hospital, rawatan sebenar di hospital adalah penting, prognosis bergantung kepada literasi dan kepantasan tindakan. Tetapi tidak semuanya terbatas pada aktiviti mendesak doktor. Ini adalah hujung gunung es.

Pesakit dengan strok mengalami defisit neurologi hingga satu tahap atau yang lain. Ini mungkin sedikit penurunan dalam aktiviti motor pada lengan, kaki atau pelanggaran keseluruhan kumpulan fungsi, seperti rabun, pekak dan pilihan sukar yang lain.

Menormalkan aktiviti hanya dengan ubat-ubatan dan dalam jangka masa yang singkat adalah mustahil.

Pemulihan berkualiti tinggi diperlukan. Bergantung pada seberapa berjaya seseorang dapat hidup setelah keadaan darurat, posisi apa dia akan berada, bagaimana pelanggaran serius akan berlanjutan.

Menurut anggaran statistik, dalam kira-kira 80% kes, penyebab defisit neurologi yang berterusan adalah kekurangan pemulihan. Ini disebabkan oleh sistem pemulihan pesakit yang tidak berkembang dan tidak dapat diaksesnya pusat-pusat khusus..

Prinsip dan peraturan asas

Untuk meningkatkan keberkesanan tempoh pemulihan, adalah wajar untuk mematuhi beberapa cadangan.

  • Pada peringkat awal, dengan kekurangan neurologi yang teruk, ditunjukkan untuk menggunakan alat bantu. Pejalan kaki, tongkat, kerusi roda.

Ramai pesakit, terutamanya golongan muda, secara psikologi menentang masa ini. Saya mengaitkan kaedah khas dengan kecacatan, rasa rendah diri saya sendiri.

Ini pada asasnya salah. Ini adalah alat untuk pemulihan yang lebih pantas. Mereka tidak digunakan secara berterusan..

  • Pemulihan harus dilakukan dari saat pertama. Setelah keadaan stabil, masuk akal untuk memulakan pemulihan. Ia berlanjutan hingga akhir, sehingga defisit neurologi menurun, sejauh mungkin.
  • Kerumitan Selalunya berlaku bahawa selepas strok, sekumpulan fungsi hilang dengan serta-merta. Ucapan, penglihatan, sfera motor, kemampuan kognitif dan lain-lain menderita.

Pemulihan selepas strok merangkumi kesan segera di semua kawasan. Tidak masuk akal untuk bekerja dengan satu pelanggaran terlebih dahulu, kemudian dengan yang lain.

Ini tidak produktif dan cenderung menyebabkan defisit neurologi asimetris. Semua arah direalisasikan sekaligus.

Doktor pakar mengesyorkan memulihkan sistem untuk tujuan pencegahan tanpa mengira sama ada terdapat penyimpangan atau tidak..Sebilangan mungkin tidak dapat dilihat pada peringkat awal dan barulah mereka akan memberitahu anda bila sudah terlambat. Sama sekali mustahil untuk membenarkan ini.

  • Ketekunan. Tidak ada gunanya mendekati pemulihan sesuai dan awal. Kunci untuk pemulihan yang berkesan dalam keadaan pegun dan di rumah - sistematik.

Setiap hari sekurang-kurangnya beberapa jam beban dan latihan yang dipilih khas. Ini tidak sukar, tetapi membawa faedah yang luar biasa..

  • Sikap positif. Atas sebab-sebab yang tidak difahami sepenuhnya oleh perubatan, kesannya secara langsung bergantung kepada latar belakang emosi, keinginan, keyakinan terhadap hasil positif.

Negativisme, sikap pesimis meratakan hasilnya, dan juga demotivasi, tidak memungkinkan untuk memenuhi semua cadangan pakar dengan cara yang berkualiti. Kerana secara selari, pemulihan psikologi.

  • Kemudahan. Adalah masuk akal untuk menyesuaikan program yang ada dengan keperluan pesakit. Bergantung pada tahap dan tahap gangguan (strok fokus yang luas, penyetempatan tepat peredaran darah akut).
  • Urutan. Program yang ada memerlukan pelaksanaan secara berperingkat. Sukar untuk membaca peruntukan untuk mempraktikkannya.

Oleh itu, pada peringkat awal tidak dapat dilakukan tanpa cadangan dan nasihat pakar. Pesakit dan saudara-mara tidak boleh malu untuk bertanya.

  • Kompetensi. Adalah mustahil untuk memilih jalan yang kompeten sendiri, ia memerlukan kelayakan dan latihan perubatan khas, pengetahuan yang baik mengenai fisiologi normal.

Seseorang mesti ingat. Tisu serebrum yang mati tidak dapat dikembalikan lagi. Sel tidak dapat pulih.

Tugas dalam tempoh pemulihan adalah untuk mengekalkan tisu serebral yang sihat dan aktif untuk bekerja untuk kelompok mati, iaitu, untuk memikul fungsinya.

Otak mempunyai kemampuan kompensasi yang jelas, kerana tidak ada yang mustahil. Anda tidak boleh berputus asa dan umumnya membahayakan kesihatan.

Proses pemulihan selepas strok

Secara keseluruhan, 4 bidang aktiviti pemulihan dapat dibezakan.

  • Normalisasi penunjuk penting utama. Ini adalah asas yang membolehkan anda membawa pesakit dalam keadaan bersedia untuk meneruskan.
  • Pencegahan komplikasi dan pencegahan kematian adalah syarat utama. Ini mengenai tekanan, degup jantung, kadar pernafasan.
  • Kembalikan kemahiran asas penjagaan diri: makan, pergi ke tandas dan lain-lain. Keberkesanan aktiviti lebih lanjut dan kemampuan untuk berfungsi, jadi untuk bercakap, secara autonomi, tidak bergantung pada orang lain, bergantung pada ini..
  • Pada akhir aktiviti utama harus mulai memulihkan fungsi asas. Pembetulan tertakluk kepada bidang kognitif, motorik, pertuturan, psiko-emosi. Setiap masalah diselesaikan secara bebas, tetapi tidak dapat dipisahkan dari yang lain. Inilah asas bantuan kualiti..

Langkah pertama

Ia dilakukan dari saat penstabilan keadaan pesakit hingga pembetulan lengkap penyimpangan rancangan fisiologi, yang dapat membahayakan kehidupan dan kesihatan.

Risiko berterusan, tetapi ia kurang ketara berbanding peristiwa sebelumnya. Asas - pembetulan perubatan.

Dana yang ditetapkan wajib bagi beberapa kumpulan farmasi:

  • Serebrovaskular. Untuk menormalkan trofisme tisu otak. Actovegin, Piracetam.
  • Ejen antiplatelet. Mereka mencegah pembentukan gumpalan darah, yang dapat menyebabkan kambuh dan kematian pesakit. Mereka mencairkan darah dan menormalkan sifat reologi. Aspirin, Heparin.
  • Nootropik. Mereka meningkatkan proses metabolik dalam struktur serebrum, mencegah iskemia berulang, dan mempercepat aktiviti sel saraf yang masih hidup. Glycine sebagai pilihan yang paling biasa.
  • Antihipertensi. Untuk menurunkan tekanan darah. Berlatarbelakangkan keadaan darurat, kejadian ini sering berlaku, boleh menyebabkan kambuh yang berbahaya. Inhibitor ACE, antagonis kalsium, beta-blocker, tindakan pusat.
  • Diuretik. Mereka menghalang perkembangan edema serebrum, mengeluarkan lebihan cecair dari badan. Adalah masuk akal untuk menggunakan ubat-ubatan segera. Furosemide.

Cara yang sama, tetapi dalam dos pendukung yang lebih kecil, juga digunakan setelah keluar dari hospital.

Sebagai tambahan, angioprotectors ditetapkan. Menguatkan dinding saluran darah, mencegah peningkatan kerapuhan, dan oleh itu kemungkinan berlakunya strok berulang, terutama jenis hemoragik.

Diuretik digunakan untuk jangka waktu yang pendek, hingga dua minggu jika diperlukan. Ubat pengawet kalium lembut dipilih. Contohnya, Veroshpiron atau Spironolactone.

Tahap ini dilaksanakan selama beberapa hari. Secara amnya, tempoh pegun tidak lebih dari 21-30 hari. Kemudian pesakit keluar dan dihantar ke pusat pemulihan. Lebih kurang 2 minggu lagi.

Anda boleh pulih dari strok setelah sekurang-kurangnya 7-12 bulan, kerana sebahagian besar masa bergantung pada pekerjaan bebas di rumah.

Tugas utama pesakit dan saudara-mara adalah mengumpulkan maklumat maksimum mengenai tingkah laku selanjutnya.

Fasa kedua

Pemulihan kemahiran layan diri berlaku dalam jangka masa yang panjang, untuk mengatakan dengan tepat berapa banyak masa yang diperlukan adalah mustahil. Ini sebahagiannya adalah peringkat hospital. Selanjutnya, prosesnya berterusan di rumah..

Pesakit mesti mengembalikan kepekaan anggota badan, belajar memegang sudu lagi, berjalan, duduk. Sebenarnya, tempoh ini tersebar antara lain. Dengan melaksanakan arahan lain, anda dapat mencapai tujuan yang anda inginkan..

Pemulihan fungsi asas badan atau tahap ketiga

Baru kali ini mencari rumah. Tugas pembetulan diselesaikan bukan hanya dengan sendirinya.

Seperti disebutkan sebelumnya, secara berkala disarankan untuk berbincang dengan doktor mengenai perubahan skema pemulihan.

Komponen motor

Fungsi motor, menurut statistik, paling kerap menderita. Pada peringkat awal, ketika pesakit mengalami kelumpuhan, kinesitherapy pasif dilakukan. Aktiviti untuk pesakit dilaksanakan oleh pegawai perubatan: membengkokkan lengan, kaki, dll..

Secepat mungkin, mangsa harus mula bergerak sendiri. Inilah asas pemulihan. Memaksa tidak berbaloi. Selama kira-kira 2-4 hari, anda boleh melakukan caj minimum.

Setelah bertambah baik, keluar dari hospital dan keluar dari pusat pemulihan, kesinambungan gimnastik terapeutik ditunjukkan.

Terdapat banyak kompleks terapi senaman yang sudah siap, berikut adalah salah satu yang mungkin:

  • Dalam kedudukan terlentang, bengkok dan lenturkan kaki, secara bergantian, 10 kali.
  • Picit dan lepaskan jari anda dengan kekuatan maksimum. 20 kali. untuk 2 pendekatan.
  • Untuk merebak dan menurunkan kaki di pinggul, 7-10 kali.
  • Duduk. Condongkan badan ke hadapan, cuba sampai ke perut dengan dagu (jangan paksa). 7 kali.
  • Kaki tergantung dari katil. Secara bergantian menaikkan satu atau yang lain ke ketinggian setinggi mungkin.
  • Semasa duduk di atas katil, luruskan sepenuhnya. Luruskan bahu anda. Ratakan bilah bahu, bengkok ke belakang. Angkat tangan anda di atas kepala anda. Kembali ke kedudukan permulaan.
  • Bangun. Lebar bahu kaki terpisah. Berjalan di tempat dengan perlahan, menaikkan kaki tinggi selama 2-3 minit.
  • Lakukan senaman "gunting". Tangan bertukar, luangkan masa anda.

Berjalan ditunjukkan, tetapi anda tidak boleh melakukan aktiviti yang ketara, kerana kemungkinan akibatnya berbahaya. Adalah disyorkan untuk menggunakan simulator khas, pengembang untuk berus.

Adalah penting untuk meningkatkan intensiti kelas secara beransur-ansur. Anda tidak dapat membinanya secara tidak teratur dan mengatasi kesakitan. Dengan lancar, tanpa rasa tidak selesa di bawah pengawasan doktor.

Fungsi pertuturan

Pada peringkat awal, jika afasia ketara, anda perlu memberi pesakit untuk mendengar ucapan sebanyak mungkin.

Ini boleh menjadi perbualan khas atau rakaman perbualan, berita, filem, rancangan radio, dll., Tetapi dengan komponen verbal yang jelas.

Sangat sesuai untuk lagu tujuan ini. Sekiranya pesakit dapat mengulangi motifnya, ini sudah menjadi tanda positif..

Selalunya anda harus melatih seseorang untuk bercakap lagi. Walaupun dalam kes-kes ringan, ia tidak perlu bermula dari awal. Bunyi yang terpisah, kemudian suku kata, hanya dengan kata-kata, dan sehingga mencapai ayat dan pecahan teks terperinci. Dicetak atau dirakam pada media audio fizikal.

Pastikan anda melakukan latihan artikulasi. Selalunya, masalah ini timbul bukan disebabkan oleh kerosakan pada pusat Brock, Wernicke atau frontal, lobus temporal pada umumnya, tetapi sebagai akibat dari pemusnahan sebahagian kawasan yang bertanggungjawab untuk nada otot.

Pergerakan lidah, senyuman, terutama yang "dibesar-besarkan", dengan senyum, bibir yang terbentang dengan tiub, dan latihan lain berguna. Di hospital disyorkan untuk meminta kompleks khas.

Tidak masuk akal untuk menggunakan yang standard, kerana mereka tidak mengambil kira spesifik kes pesakit tertentu.

Langkah-langkah mengartikulasikan harus dilakukan di depan cermin untuk melihat apa yang berlaku, untuk membetulkan teknik yang salah jika perlu.

Pemulihan pertuturan diperhatikan selepas beberapa bulan. Ini bukan proses seketika, pesakit mula bercakap secara beransur-ansur.

Sfera kognitif

Pemulihan juga dilakukan di rumah. Semasa anda berada di hospital, anda mungkin mempunyai sedikit masa, tetapi permulaannya mestilah tepat pada waktu hospital. Satu atau dua hari pertama lebih baik hanya untuk berkomunikasi dengan pesakit. Beban meningkat secara beransur-ansur.

Aktiviti berikut disarankan di rumah:

  • Teringat sedikit maklumat. Nombor, empat ratus, kemudian perkara yang lebih kompleks.
  • Penjualan semula teks.
  • Penyelesaian masalah logik dan aritmetik.
  • Permainan papan, terutamanya yang mengembangkan kecerdasan dan ingatan. Catur, catur, backgammon sesuai, banyak lagi yang boleh dinamakan. Soalan itu diputuskan mengikut budi bicara pesakit dan persekitarannya.
  • Membina rangkaian bersekutu atau logik. Dianjurkan untuk menunjukkan gambar dan menetapkan tugas untuk menggambarkan apa yang sedang berlaku. Ini menyumbang kepada fungsi korteks serebrum. Anda kemudian dapat menunjukkan serangkaian gambar yang meminta anda membuat cerita lengkap dengan rentetan episod.

Kaedah menghasilkan kesan pada keadaan pemakanan otak berkualiti tinggi. Oleh itu, penggunaan selari dengan ubat serebrovaskular dan ubat nootropik adalah disyorkan.

Actovegin, Piracetam, Cavinton, Glycine sangat sesuai untuk tujuan ini. Soal dos dan nama khusus dibincangkan dengan pakar terkemuka, ini adalah asas.

Tempoh terapi berbeza dari 2 bulan hingga setahun. Kesan yang berpanjangan hanya berlaku pada hari ke-90 dari awal pemulihan, tetapi hasilnya, dengan pendekatan yang kompeten, dapat diharapkan lebih awal.

Sfera psiko-emosi

Masalah dalam kes ini tidak begitu banyak pada gangguan otak, seperti pada episod yang tidak menyenangkan yang dialami.

Dalam kes yang paling ringan, pesakit menjadi agak cemas, pemalu. Gangguan fobia berkembang, seseorang sentiasa takut strok akan berulang, kali ini dengan hasil yang membawa maut atau melumpuhkan.

Pilihan lain dikaitkan dengan kehilangan fungsi penting, batasan. Seseorang menjadi agresif, mudah marah, menarik diri. Ini adalah masalah besar dalam tempoh pemulihan..

Sekiranya anda tidak memberikan rawatan yang berkualiti, kehidupan selepas strok boleh menjadi pendek. Dan bukan kerana putus asa keadaan. Pesakit sendiri mula bertindak secara merosakkan.

Ini adalah pencerobohan auto yang disebut, laten, laten. Seseorang yang tidak mahu menjadi tidak sah, membebankan saudara-mara, secara tidak sedar, atau bahkan dengan pemahaman penuh tentang apa yang berlaku, berhenti mengambil dadah, secara rasmi atau dengan penghinaan merujuk kepada cadangan pakar pemulihan, menggunakan alkohol, beralih ke dadah, membahayakan nyawanya. Untuk alasan yang jelas, ia berakhir dengan rasa menyedihkan.

Oleh itu, satu perkara penting dalam penyesuaian adalah melakukan kerja pendidikan, sokongan psikologi yang bersifat komprehensif.

Sekiranya perlu, ubat ditetapkan. Contohnya, dalam rawatan gangguan kemurungan.

Menjalankan temu ramah, menjelaskan keadaan adalah disyorkan. Sudah berada di rumah, lawatan ke kumpulan sokongan ditunjukkan, jika dibuat di tempat kediaman, ahli terapi. Saudara mara harus mewujudkan iklim emosi yang optimum dalam keluarga.

Pesakit sendiri perlu mencari pelajaran menarik yang dapat membetulkan momen afektif negatif. Yang penting ia membawa kesenangan. Anda tidak boleh mengunci, tutup di empat dinding. Sekiranya boleh, anda perlu berkomunikasi, berkawan baru..

Tidak ada pengiraan universal. Setiap orang harus menghadapi situasi yang tertekan mengikut peraturan mereka sendiri. Sangat disyorkan agar anda membetulkan gangguan yang diperoleh dengan ahli psikoterapi..

  • Dalam kira-kira 90% kes dengan pemulihan yang kompeten di rumah, sesuai dengan semua preskripsi untuk pemulihan sepenuhnya, 90% pesakit dapat dicapai. Defisit neurologi mungkin kekal dalam bentuk gema, tetapi ini tidak signifikan dan, sebagai peraturan, tidak mengganggu pesakit di rumah atau di tempat kerja.
  • Hanya dalam 10% keadaan, rasa tidak puas hati terhadap hasilnya masih ada. Walau bagaimanapun, lebih kerap ini disebabkan oleh ketidakpatuhan terhadap cadangan atau kekurangannya sepenuhnya..

Akhirnya

Pemulihan dari strok adalah tugas sepanjang tahun, atau lebih daripada satu. Oleh itu, pesakit dan saudara-mara perlu bersabar.

Tidak kira betapa sukarnya keadaan itu, sebahagian besarnya dapat diperbaiki. Dengan pendekatan yang kompeten, keadaan mangsa stabil, orang itu belajar bergerak, bercakap, mendengar, dan lain-lain, sekali lagi, bergantung pada kawasan otak yang terkena.

Sokongan maklumat mandatori dari pakar yang menghadiri sekurang-kurangnya bidang neurologi, serta pemantauan dan pembetulan skema yang dinamik jika perlu.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis