Penyakit vaskular: senarai, gejala dan tanda

Walaupun terdapat kemajuan yang signifikan dalam rawatan penyakit dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit vaskular tetap menjadi kunci dalam keadaan patologi manusia dan merupakan penyebab kematian yang paling biasa di kalangan semua. Pelanggaran pada kapal menyebabkan patologi organ-organ lain, disertai dengan gejala yang teruk dan sukar untuk diperbetulkan, oleh itu masalah ini tetap menjadi kunci untuk perkembangan perubatan selanjutnya.

Kebanyakan yang terkena penyakit seperti itu adalah orang yang keluarganya mempunyai patologi serupa. Sangat penting bagi mereka untuk mengetahui bagaimana penyakit vaskular menampakkan dirinya, agar dapat menanggapinya tepat pada waktunya dan meminimumkan risiko.

Apa itu kapal?

Kapal-kapal di dalam badan memainkan peranan penting, yang ditentukan oleh pengangkutan pelbagai bahan. Mereka membawa oksigen dan karbon dioksida, unsur berguna dari makanan, sel darah putih, platelet dan sebagainya. Jaringan vaskular terletak di seluruh badan di rongga perut, dan di kepala, dan di anggota badan.

Arteri menjalankan fungsi mengangkut nutrien, sehingga mereka menderita lebih sedikit daripada urat yang terpaksa mengangkut bahan berbahaya, dan ke atas, melawan graviti. Pengecualian adalah saluran darah di paru-paru, di mana arteri mengangkut karbon dioksida, dan urat, sebaliknya, oksigen.

Semasa anda menjauh dari pusat, ukuran urat dan arteri berkurang dan kapilari sudah datang langsung ke sel. Kapilari mempunyai struktur khas, mereka melewati dindingnya elemen dan produk berguna yang mesti dikeluarkan dari tubuh manusia.

Di buah pinggang, mereka membentuk sistem glomerular, kerana semua bahan berbahaya memasuki sistem kencing. Ini adalah saluran periferal yang menderita pertama, sementara mengganggu bekalan tisu dengan bahan berguna, menyebabkan kematian mereka.

Gejala bergantung kepada apa?

Tanda-tanda penyakit dan gejala vaskular boleh sama sekali berbeza dan bergantung pada lokasinya. Dua jenis patologi utama dibezakan: penyakit saluran pusat dan periferal. Di samping itu, bagaimana penyakit itu menampakkan diri juga bergantung pada patologi spesifik kapal, misalnya, pelanggaran struktur dindingnya, penyumbatan oleh serat saraf, penyumbatan akibat trombus atau plak aterosklerotik, kekejangan, dan sebagainya..

Patologi vaskular berkembang dengan sangat cepat, sementara sering tidak simptomatik dan tidak terasa lama. Tanda-tanda utama penyakit vaskular termasuk:

  • Batuk. Batuk seperti ini mempunyai tanda-tanda khas, ia kering, sering muncul dalam kedudukan yang rawan, dan persediaan ekspektoran tidak dapat menolongnya..
  • Kelemahan dan pucat. Penyakit boleh nyata sebagai gangguan fungsi sistem saraf, seperti gangguan atau gegaran.
  • Hipertermia. Suhu meningkat sekiranya patologi vaskular disebabkan oleh penyakit radang.
  • Tekanan. Tanda utama bahawa kapal tidak baik adalah peningkatan tekanan, yang diulang secara berkala dengan latar belakang gangguan nadi.
  • Bengkak. Banyak patologi boleh menyebabkan gejala ini, vaskular hanya salah satunya..
  • Dyspnea. Gejala yang sering melibatkan angina pectoris.
  • Pening dan muntah. Tanda-tanda patologi vaskular sering dikelirukan dengan gastritis..
  • Sakit seperti pada osteochondrosis, misalnya, di tangan kiri, pergelangan tangan dan sebagainya.
  • Sakit dada. Ia disertai dengan sensasi terbakar, penyempitan, mungkin kusam atau tajam, berterusan atau berkala, dan sebagainya..

Punca patologi

Penyebab utama patologi vaskular adalah:

  • penyakit keradangan,
  • kecacatan,
  • plak aterosklerotik,
  • penyakit yang menyebabkan kemerosotan kekuatan vaskular,
  • patologi autoimun dan alahan,
  • embolisme dan trombosis,
  • perubahan nada vaskular.

Selain itu, antara penyebab patologi vaskular adalah:

  • penyakit darah,
  • gangguan fungsi jantung selepas jangkitan kronik,
  • diabetes,
  • kolesterol tinggi,
  • Gangguan CNS,
  • avitaminosis.

Penyakit utama arteri dan urat pusat

Saluran utama memainkan peranan penting, kerana ia memberikan bekalan darah ke organ utama. Atherosclerosis bertanggungjawab terutamanya untuk perkembangan patologi seperti itu. Selepas itu, pengumpulan plak, salurannya sempit, dan terdapat kecenderungan pembentukan gumpalan darah dan kerosakan tisu. Penyakit vaskular utama termasuk.

Cara menguatkan saluran darah

Dalam perubatan, dystonia neurocirculatory adalah keadaan apabila seseorang mengalami gangguan peredaran darah yang berkaitan dengan kerusakan fungsi saraf nada otot saluran darah, yang popular disebut saluran lemah. Punca keadaan ini boleh menjadi faktor keturunan, tekanan atau penyakit yang teruk, berlebihan psiko-emosi dan fizikal. Tidak ada penawar untuk gangguan peredaran darah jenis ini, penguatan vaskular adalah mungkin dengan perubahan gaya hidup dan langkah-langkah tertentu yang bertujuan untuk mengubah keadaan kapal.

Gejala saluran lemah

Tanda-tanda yang menunjukkan bahawa seseorang mempunyai saluran yang lemah:

  • Semasa mengubah kedudukan badan, kegelapan pada mata berlaku.
  • Kerosakan kenderaan awam dan kenderaan lain.
  • Pening yang kerap tidak masuk akal, hingga pingsan.
  • Jari kaki sejuk.
  • Pergantungan meteorologi.
  • Toleransi panas yang lemah.
  • Kenaikan suhu badan yang tidak masuk akal hingga 37.3 darjah.
  • Kelemahan pada waktu pagi dan sepanjang hari.
  • Sakit akut pada sendi.
  • Tekanan darah tidak stabil.
  • Gangguan irama jantung, tinitus, mengetuk pelipis.

Gangguan peredaran darah jenis ini boleh mencetuskan penyakit yang sangat serius, seperti strok dan patologi di dalam badan. Oleh itu, penggunaan langkah pencegahan adalah penting, saluran yang lemah dapat atau menjadi pada usia berapa pun sepanjang hidup setiap orang.

Cara menguatkan saluran darah dan kapilari

Mandi sejuk dan panas. Salah satu kaedah terbaik untuk menguatkan saluran darah adalah dengan menggunakan mandi kontras. Pada waktu pagi, prosedur ini membantu mengatur kapal dalam suasana hati dan nada yang sesuai untuk bekerja pada siang hari. Pada waktu petang, ia membantu membuang tenaga negatif dan berehat. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan sebelum mandi malam sebelum tidur adalah dengan air suam. Sekiranya prosedur dijalankan dua jam sebelum tidur, anda boleh, seperti pagi, diakhiri dengan air sejuk. Sekiranya tidak ada kemungkinan atau waktu untuk mandi penuh, ia boleh diganti dengan mandi kaki yang berbeza. Untuk melakukan ini, perlu mengisi dua lembangan dengan air: satu yang panas dan yang lain sejuk, kaki untuk menahan satu minit secara bergiliran di setiap lembangan. Air harus sampai ke pergelangan kaki. Berguna adalah lawatan ke mandian, sauna, dengan menuangkan air sejuk wajib.

Latihan fizikal. Dibuktikan bahawa senaman secara teratur dapat memperbaiki keadaan saluran darah. Selepas seminggu, terdapat peningkatan keadaan dan nada saluran darah sebanyak 20%. Tetapi untuk mencapai kejayaan tersebut, peraturan tertentu mesti dipatuhi: jangan membebani badan, latihan harus dilakukan sekurang-kurangnya 4 kali seminggu, dan lebih disukai 15 minit setiap hari. Sukan pilihan: berenang dan berjoging. Sukan yang berkaitan dengan pergerakan secara tiba-tiba tidak digalakkan, terutamanya jika orang tersebut adalah pemula dalam sukan.

Pemakanan. Dengan saluran yang lemah, perlu untuk tidak makan berlebihan, ini boleh menyebabkan tinnitus, kelemahan, pening, kerana perut yang penuh dengan makanan akan menarik sebahagian besar aliran darah. Perlu untuk mengurangkan penggunaan kopi dan Coca-Cola, mereka meningkatkan nada pembuluh darah, yang dapat mengganggu peredaran darah. Anda perlu minum lebih banyak air, makan sayur-sayuran dan buah-buahan, kurangkan pengambilan garam. Untuk memastikan pemakanan saluran darah yang betul, anda perlu memasukkan bahan tambahan aktif secara biologi dalam makanan anda. Salah satu ubat ini adalah makanan tambahan Marikad syarikat Biolit, yang bukan hanya menguatkan saluran darah, tetapi juga memberi kesan positif kepada keseluruhan sistem kardiovaskular.

Lihat video apa latihan khas yang perlu anda lakukan untuk menguatkan kapal.

Punca, gejala dan rawatan saluran darah yang tidak baik

Kapal buruk adalah gangguan yang melibatkan peratusan besar populasi. Orang moden tidak banyak bergerak, duduk dengan tidak betul, tidak boleh makan dengan baik, merokok. Penyebut yang biasa adalah kesakitan, penyebabnya dicari oleh pakar bedah ortopedik atau pakar neurologi. Tetapi selalunya masalahnya adalah pelanggaran kapal, bukan sistem muskuloskeletal.

Malangnya, kebanyakan orang tidak menyedari penyakit mereka. Dari 100 orang yang mempunyai gejala pembuluh darah yang lemah, hanya 25 yang berjumpa doktor. Sudah tentu, sistem vaskular cukup bercabang dan, jika bahagian pokok vaskular tersumbat atau menyempit, darah akan "mengelilingi" halangan melalui cabang lain. Walaupun demikian, pesakit dengan penyakit koronari di bahagian bawah kaki harus dianggap sebagai kumpulan risiko untuk kemungkinan akibat negatif. Sekiranya saluran pada kaki terganggu, kemungkinan arteri jantung dan otak juga tidak berada dalam keadaan terbaik. Oleh itu, sekiranya berlaku sakit kaki, adalah lebih baik daripada berkonsultasi dengan pakar bedah vaskular atau pakar bedah ortopedik kerana kedua-dua disiplin perubatan ini berkait rapat.

Tetapi mengapa kelemahan saluran darah menyebabkan sakit pada betis, dan kadang-kadang di pinggul? Semuanya sederhana. Kaki adalah bahagian badan yang paling tertekan ketika berjalan. Orang-orang dalam hal ini berada pada keburukan berbanding dengan haiwan kerana vertikalisasi. Kapal membentuk urat dan arteri. Mereka sama pentingnya, tetapi masing-masing menjalankan fungsi yang sedikit berbeza, dan risiko yang berkaitan dengannya berbeza.

Urat buruk

Masalah yang paling biasa bagi pesakit dengan saluran darah yang lemah adalah kekurangan vena kronik, yang menyebabkan aliran darah yang buruk. Menyedari pelanggaran ini cukup mudah. Gejala utama penyakit ini adalah kekejangan pada betis, walaupun pada waktu rehat, paling kerap pada waktu petang. Mereka mungkin disertai dengan edema kaki..

Betis terasa sakit semasa berjalan, tetapi rasa sakit tidak hilang walaupun berhenti. Salah satu pilihan untuk membantu pembuluh darah dan urat dengan kekurangan vena adalah menaikkan kaki.

Walaupun terdapat manifestasi yang tidak menyenangkan, kekurangan vena kronik bukanlah penyakit berbahaya.

Arteri buruk

Penyakit arteri aterosklerotik lebih teruk. Kita bercakap mengenai penyakit iskemia di bahagian bawah kaki, ketika rasa sakit berlaku ketika berjalan dan melegakan walaupun dengan berhenti yang agak pendek. Seseorang merasakan kesakitan yang biasa, paling kerap di betis, kadang-kadang di pinggul, punggung. Sakit biasanya digambarkan sebagai gigitan anjing..

Dalam penyakit ini, arteri menyempit atau tersumbat, mengakibatkan pelanggaran bekalan oksigen dan nutrien ke otot. Pada peringkat kemudian penyakit arteri koronari, kaki terasa sakit walaupun dalam keadaan rehat, terutama pada waktu malam..

Penyakit vaskular

Salah satu penyebab utama penyakit jantung dan saluran darah adalah pembentukan deposit yang mengandung kolesterol di dalam arteri koronari. Mereka dapat menyekat saluran darah, mengurangkan aliran darah ke otot jantung.

Proses penyumbatan saluran darah (aterosklerosis) boleh bermula pada anak. Keamatan dan akibatnya bergantung terutamanya pada pemakanan. Penyumbatan saluran darah dapat dipercepat dengan kandungan lemak yang tinggi dalam diet, darah tinggi, diabetes, merokok, kurang aktiviti fizikal.

  • Hipertensi Tekanan darah normal kurang daripada 140/90 mmHg. Tekanan darah tinggi biasanya tidak menyebabkan gejala. Walaupun begitu, keadaan ini memerlukan rawatan. Sekiranya tidak dirawat, darah tinggi boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius..
  • Serangan jantung Darah membawa oksigen ke seluruh bahagian badan. Sekiranya arteri yang menyampaikan oksigen ke jantung (misalnya, aterosklerosis) rosak, jantung tidak menerima oksigen yang mencukupi. Penurunan bekalan oksigen ke jantung ditunjukkan oleh sakit dada - angina pectoris. Dengan penghentian aliran darah yang lengkap di arteri koronari, serangan jantung berlaku - serangan jantung.
  • Aterosklerosis yang digabungkan dengan hipertensi boleh menyebabkan infark miokard, angina pectoris, strok, dan kerosakan buah pinggang..
  • Pukulan. Tekanan darah tinggi menyebabkan penebalan, pengerasan dan penyempitan arteri. Proses ini boleh menyebabkan kerosakan pada arteri serebrum. Kapal yang rosak tersumbat atau berdarah, berlaku strok.
  • Kerosakan pada buah pinggang. Buah pinggang berfungsi sebagai penapis untuk membuang sisa dari badan. Tekanan tinggi yang berpanjangan boleh merosakkan organ ini. Ginjal mula berfungsi dengan buruk, kurang membersihkan darah (iaitu, ia tidak menghilangkan sisa metabolik). Dalam kes ini, perlu melakukan penapisan buatan (dialisis); dalam kes yang teruk, pemindahan buah pinggang dilakukan.

Gejala

Tubuh manusia mempunyai sistem tanda amaran yang menandakan perkembangan penyakit serius. Tetapi gejalanya mungkin tidak dapat dilihat. Oleh itu, jika ragu-ragu, disarankan untuk berjumpa doktor.

Sakit kaki dan kebas kaki

Sakit atau mati rasa pada betis ketika berjalan boleh bererti memerah atau menyumbat arteri. Ciri lain dari keadaan ini adalah menghilangkan rasa sakit atau mati rasa selepas berehat..

disfungsi ereksi

Banyak kajian menunjukkan bahawa disfungsi ereksi pada lelaki boleh menjadi petunjuk penyakit kardiovaskular yang berlaku. Oleh itu, lebih baik berjumpa doktor untuk mengetahui punca masalahnya, daripada mengambil pil biru.

Keguguran rambut

Rambut gugur boleh bererti trigliserida darah tinggi. Trigliserida yang meningkat (lemak buruk) boleh mengganggu peredaran darah dan menyebabkan kebotakan pada lelaki dan wanita.

Cuping telinga yang dicubit

Keriput diagonal pada cuping telinga bukanlah tanda terakhir penyumbatan saluran. Dengan tanda ini, seseorang dapat dilahirkan. Tetapi bersama dengan keadaan lain, seperti usia, berat badan dan jantina, ini mungkin dikaitkan dengan peningkatan risiko kalsifikasi arteri koronari.

Perhatikan gejala ini, berjumpa doktor tepat pada masanya, anda dapat menyelamatkan nyawa anda. Kapal yang tersumbat adalah faktor risiko penyakit jantung..

Rawatan dan rawatan diri

Bekerjasama dengan doktor penting untuk mencegah dan merawat masalah pembuluh darah, terutamanya dalam kes hipertensi atau VVD. Kaedah terapi pertama dan utama adalah penyesuaian pemakanan, tanpa mengira penggunaan ubat vasodilator.

Langkah-langkah untuk mengurangkan tekanan darah:

  • penyesuaian pemakanan;
  • berhenti merokok;
  • pergerakan biasa, aktiviti fizikal;
  • rehat wajib selepas bekerja;
  • berunding secara berkala dengan doktor.

Peningkatan pemakanan

Kurangkan pengambilan garam. Rata-rata orang menggunakan 10 g garam sehari. Dos garam harian yang disyorkan maksimum ialah 5 g. Ini adalah kira-kira 1 sudu kecil, termasuk semua garam dalam makanan. Hasil yang bermanfaat untuk mengurangkan jumlah garam adalah penurunan tekanan, peningkatan kesan ubat antihipertensi.

Cara mengembalikan saluran darah ke normal dengan mengurangkan pengambilan garam:

  • Semasa memasak, gunakan garam minimum. Keluarkan pengocok garam dari meja makan.
  • Gantikan garam dengan rempah, herba, cendawan.
  • Sertakan makanan rendah garam, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dalam makanan anda. Makan segar.
  • Pantau kandungan garam pada bungkusan makanan. Hati-hati dengan makanan dalam tin, makanan keselesaan, sup segera, krim keju, daging asap. Kerepek kentang, kacang masin, sos siap (soya, tartar) juga mempunyai kandungan garam yang tinggi.
  • Para saintis telah membuktikan bahawa diet dengan kelebihan sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu rendah lemak dapat menurunkan tekanan darah sebanyak 11 mmHg.
  • Mulakan hari anda dengan sarapan. Cara terbaik untuk merapikan kapal anda adalah dengan sarapan pagi dengan buah-buahan, susu rendah lemak atau yogurt.
  • Kayakan setiap hidangan dengan sayur-sayuran. Makan salad sayur-sayuran segar dengan saus yogurt atau keju dengan setiap hidangan. Masak sayur rebus sebagai lauk. Masukkan sayur-sayuran segar atau beku ke sup. Makan tomato panggang, paprika, cendawan.
  • Jangan mengabaikan makanan ringan. Makan yogurt buatan sendiri dan buah-buahan segar. Pilihan lain yang baik adalah mengekalkan nada vaskular - buah-buahan, kacang tanpa garam, keju keras. Latte bebas lemak (kopi dengan 2/3 susu), termasuk tanpa kafein.
  • Bijirin bijirin sahaja. Ketahui rasa roti gandum, pasta, beras semula jadi.
  • Makan pencuci mulut yang sihat. Keinginan untuk gula-gula dapat dipenuhi dengan potongan buah segar atau kering. Cuba juga goncang susu pisang dan tanpa lemak.

Salah satu faktor risiko penyakit jantung adalah saluran darah yang lemah. Apa yang perlu dilakukan untuk menguatkan mereka? Pertama sekali, asid lemak tak jenuh yang terdapat dalam minyak sayuran dan minyak ikan adalah penting. Mereka harus kira-kira 2/3 dari lemak yang dimakan.

Hanya 1/3 lemak yang harus mengandungi asam lemak tepu, seperti mentega dan produk tenusu, lemak babi, daging babi, dan daging lembu. Jumlah ini biasanya dilindungi oleh penggunaan lemak tersembunyi (krim, keju, daging asap, pastri), jadi ketika memasak hanya menggunakan minyak sayuran.

Nisbah lemak penggunaan yang baik dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

Alkohol

Kesan negatif dari pengambilan alkohol yang berlebihan adalah jelas (kesan pada perut, hati, pankreas, alkoholisme...). Telah ditunjukkan bahawa penggunaan alkohol dalam jumlah kecil (1 tin bir, 100-200 ml wain atau 30-60 ml alkohol yang kuat) mempengaruhi dinding saluran orang sihat, mengurangkan tekanan mata. Tetapi pada orang yang menghidap hipertensi, keadaannya sebaliknya - alkohol secara langsung meningkatkan tekanan, merosakkan dinding arteri, menjadikannya kurus, yang menyukarkan rawatan.

Untuk berhenti merokok

Uap nikotin memprovokasi penyempitan dan penyempitan saluran darah, yang meningkatkan tekanan darah. Merokok menyumbang kepada perkembangan strok, infark miokard. Tidak ada dos rokok yang "selamat". Malah 1 batang rokok setiap hari meningkatkan risiko serangan jantung sebanyak 2 kali. Merokok jangka panjang memendekkan jangka hayat purata 14 tahun. Nikotin juga membahayakan kesihatan orang di sekitar anda, termasuk kanak-kanak.

Pergerakan aktif

Bersama dengan rawatan ubat, pergerakan adalah faktor penting untuk mencegah pelanggaran keadaan kapal. Nasihat paling mudah adalah berjalan kaki selama 30 minit setiap hari (mis. Berjalan ke tempat kerja) yang mengurangkan risiko penyakit jantung dan vaskular sebanyak 30%. Pergi dengan pantas sehingga anda boleh bercakap semasa berjalan tetapi tidak menyanyi.

Anda boleh memilih aktiviti fizikal yang lain, seperti berbasikal, berenang, tenis, menari. Bergerak sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Berkebun dan pengemasan juga membantu menjaga kesihatan vaskular..

Aktiviti fizikal akan memberikan kesihatan yang lebih baik, mengurangkan keletihan, meningkatkan daya tahan tekanan, menyokong fungsi jantung, menurunkan tekanan darah, berat badan, dan kepekatan kolesterol..

Sekiranya penyakit jantung atau kekurangan aktiviti fizikal yang berpanjangan, lebih baik berbincang dengan doktor mengenai program sukan yang sesuai.

Ketenangan

Rangsangan dan tekanan yang berlebihan juga membahayakan saluran dan jantung. Latihan yang cukup dan tidur yang teratur akan membantu anda mengatasi keadaan seperti ini dengan lebih baik. Berehat, pergi ke luar rumah, membaca, melakukan hobi.

Lawati doktor anda dengan kerap

Doktor akan mengesyorkan bagaimana merawat gangguan vaskular. Pendekatan terapi bergantung pada tekanan darah, usia, penyakit lain seperti kelebihan berat badan, diabetes, penyakit jantung, ubat-ubatan yang diambil.

Ahli diet akan membantu menyesuaikan pemakanan mengikut keadaan semasa.

Apabila penyakit vaskular merosakkan otak

Orang tua sering terkena penyakit berpotensi disebabkan oleh keadaan vaskular yang buruk. Beberapa penyakit yang berkaitan dengan usia menyebabkan kerosakan otak kekal..

Kebimbangan terbesar orang tua adalah demensia, kehilangan banyak kemampuan otak secara beransur-ansur. 5-7% orang menderita penyakit ini setelah berumur 60 tahun. 1/5 kumpulan ini menderita sejenis demensia yang mempunyai kesan yang serupa. Ini adalah demensia vaskular, penyebabnya terletak pada saluran otak.

Pengerasan arteri

Sel saraf otak memerlukan oksigen dan nutrien dari darah. Sekiranya arteri yang membekalkan otak dengan darah kaya oksigen rosak, sel-sel yang membentuk saraf mati. Atherosclerosis berkembang, dicirikan oleh penebalan arteri, pembentukan gumpalan darah. Saluran otak yang lemah menyebabkan sejumlah strok kecil. Ini secara beransur-ansur meningkatkan kawasan otak yang terjejas, gejala demensia vaskular mulai nyata.

Tanda-tanda

Dengan demensia yang disebabkan oleh saluran otak yang lemah, gejalanya bervariasi. Permulaan manifestasi mereka agak cepat. Tetapi hanya doktor yang dapat menentukan penyakit yang tepat. Tanda-tanda ini serupa dengan gejala penyakit serupa seperti Alzheimer.

Gejala kerosakan vaskular pada kepala dan leher:

  • masalah dengan ingatan jangka pendek dan jangka panjang, persepsi masa;
  • kesukaran merancang aktiviti biasa, seperti pembelian;
  • keupayaan mengurus wang;
  • kekeliruan malam;
  • ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • tidak mengiktiraf orang;
  • kurang memahami arahan dan prosedur mudah, misalnya, arahan untuk menggunakan alat atau mengambil ubat;
  • perubahan keperibadian secara beransur-ansur - peningkatan pencerobohan atau, sebaliknya, pasif lengkap;
  • masalah dengan pengekalan air kencing dan tinja;
  • masalah dengan pertuturan;
  • ketidakseimbangan.

Gejala demensia vaskular menyebabkan manusia tidak berdikari, kehilangan inisiatif sendiri.

Pencegahan penyakit

Malangnya, tidak ada kaedah tradisional atau khusus yang dapat memulihkan sel-sel otak yang hilang. Perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk kesihatan otak adalah mencegah penyakit ini..

Sekiranya otak sudah terkena demensia vaskular, tetapi penyakit ini pada peringkat awal, mengikuti langkah-langkah ini akan membantu menguatkan saluran darah anda dan mencegah kemerosotan gangguan yang lebih lanjut..

  • Pencegahan atau kawalan diabetes. Diabetes boleh menyebabkan kerosakan pada saluran darah, jadi yang terbaik adalah sama sekali tidak menghadapi penyakit ini. Dengan kehadirannya, pampasan yang mencukupi untuk penyakit ini diperlukan..
  • Pengekalan kolesterol adalah perkara biasa. Mengekalkan tahap kolesterol normal akan mencegah aterosklerosis, iaitu penyempitan dan penyumbatan arteri.
  • Hipertensi adalah musuh saluran darah. Demensia vaskular tanpa tekanan darah tinggi tidak diperhatikan. Hipertensi yang tidak terkawal boleh merosakkan arteri serebrum..
  • Latihan otak secara berkala. Pada usia kritikal, bermula pada usia 60 tahun, latihan otak disarankan. Teka-teki penyelesaian biasa, menghitung contoh, membaca buku, mengait. Kaedah yang baik untuk melatih otak anda adalah berkomunikasi dengan orang lain..
  • Minta pertolongan doktor. Dengan saluran nipis, rawatan (perubahan pemakanan, penggunaan ubat) mesti dipersetujui dengan doktor.

Kesimpulannya

Walaupun penyakit vaskular (termasuk otak) lebih jarang dibincangkan daripada serangan jantung, kejadiannya sangat dekat dengan kekerapan penyakit kardiovaskular. Di samping itu, akibat gangguan peredaran darah, pelbagai jenis pendarahan sama sekali membawa maut bagi otak dan juga jantung.

Saluran darah: struktur, fungsi

Saluran darah adalah struktur tiub, laluan pengangkutan di mana darah sampai ke setiap bahagian badan kita. Mereka membekalkan semua tisu dengan oksigen dan nutrien dan mengeluarkan produk pembusukan dari tisu..

Saluran darah adalah organ berongga. Struktur berongga tiub dengan panjang kira-kira 150,000 kilometer. Mereka mencipta rangkaian holistik yang melintasi seluruh badan kita..

Saluran darah: struktur

Dinding kapal mengelilingi rongga, lumen yang disebut di mana darah mengalir - selalu ke arah yang sama. Dinding kapal yang lebih kecil biasanya berlapis-lapis, dan untuk kapal yang lebih besar adalah tiga lapisan:

  • Lapisan dalaman: lapisan sel endotel yang nipis. Ia menutup kapal dan memastikan pertukaran bahan dan gas antara darah dan dinding kapal..
  • Lapisan tengah (pembawa, sarung): terdiri daripada otot licin dan tisu penghubung elastik. Perkadarannya berbeza-beza bergantung pada kapal. Menyelaraskan lebar kapal.
  • Lapisan luar: terdiri daripada serat kolagen dan jaring elastik, mengelilingi saluran darah dan mengikatnya ke tisu sekitarnya.

Pelbagai saluran darah di badan berbeza panjang, diameter dan ketebalan dinding kapal. Bergantung pada fungsi saluran darah, lapisan dinding individu lebih kurang atau tidak ada.

Apakah fungsi saluran darah?

Saluran darah mengangkut darah - dan oleh itu oksigen, nutrien, hormon, dan lain-lain - ke seluruh badan.

Oleh kerana dindingnya yang fleksibel, kadang-kadang sangat elastik, saluran darah dapat mengubah diameternya dan, dengan itu, bertindak balas terhadap perubahan keperluan. Vasodilasi meningkatkan aliran darah dan menurunkan tekanan darah. Vasokonstriksi mengurangkan aliran darah dan meningkatkan tekanan yang berlaku. Pengaturan lebar kapal dilakukan oleh sistem saraf autonomi. Mereka tidak hanya mengawal pengedaran jumlah darah, bekalan oksigen dan tekanan darah, tetapi juga panas badan (termoregulasi). Semakin banyak darah memasuki kawasan badan, semakin panas.

Dan terakhir, saluran darah sepanjang kilometer menyimpan beberapa liter darah (kira-kira lima liter pada orang dewasa).

Di manakah saluran darah?

Saluran darah melewati seluruh badan untuk penjagaan yang optimum. Sebilangannya terletak di permukaan kulit, yang lain tertanam dalam tisu atau otot..

Dalam perjalanannya, darah melalui badan melalui pelbagai jenis kapal. Semua bersama membentuk satu rangkaian dan menjamin aliran darah yang tidak terganggu dalam satu arah, dari jantung ke pinggiran dan dari sana kembali ke jantung:

Peredaran darah bermula di bahagian kiri jantung: ia mengepam darah kaya oksigen melalui arteri utama (aorta) ke dalam badan. Cabang utama tebal (arteri) meluas dari aorta, yang terbahagi kepada saluran darah yang lebih kecil dan lebih kecil (arteriol) dan berakhir di saluran terkecil (saluran rambut, kapilari). Mereka membentuk jaringan kapilari bercabang tipis di mana oksigen dan nutrien dilepaskan ke tisu sekitarnya. Darah, di mana sekarang ada sedikit oksigen dan sedikit nutrien, mengalir dari rangkaian kapilari ke saluran yang lebih besar (venula).

Di sinilah peredaran darah kecil (peredaran paru) bermula: darah mengalir melalui arteri pulmonari dan cabangnya (arteri pulmonari) ke saluran kapilari paru-paru, di mana ia menyerap oksigen dari udara yang kita hirup. Kemudian dia kembali ke jantung melalui urat paru-paru, lebih tepat: ke bahagian kiri jantung.

Arteri dan urat bersama-sama membentuk 95 peratus dan, oleh itu, sebahagian besar saluran darah. Mereka biasanya berdekatan antara satu sama lain. Selebihnya lima peratus berada di kapilari.

Hanya beberapa bahagian badan yang tidak mempunyai saluran darah sama sekali. Ini termasuk lapisan luar kulit, serta kornea, rambut dan kuku, enamel gigi dan kornea.

Arteri

Arteri membawa darah dari jantung ke pinggiran.

aorta

Arteri utama adalah arteri terbesar di dalam badan.

Vena membawa darah periferal kembali ke jantung.

Urat portal

Darah dari rongga perut diangkut ke hati melalui vena portal dari hati. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai urat khas ini di urat portal mel..

Kapilari

Arteri dan urat dihubungkan oleh rangkaian saluran terbaik. Anda boleh mengetahui lebih lanjut dalam artikel tersebut.

Masalah apa yang boleh menyebabkan saluran darah?

Atherosclerosis adalah penyakit penting pembuluh darah arteri: deposit di bahagian dalam dinding saluran darah dan proses keradangan menyempitkan saluran ini (stenosis) atau menutupnya sepenuhnya. Ini mempengaruhi aliran oksigen ke bahagian bawah tisu. Penyakit sekunder yang mungkin adalah, seperti strok, serangan jantung dan penyumbatan arteri periferal (PAD, "showcase").

"Vena varikos" kerana ia dijumpai terutama pada kaki, membesar, dan berliku-liku. Mereka berlaku apabila darah dari vena biasanya tidak dapat habis, yang boleh mempunyai alasan yang berbeza. Vena varikos juga boleh berkembang di bahagian lain badan, seperti kerongkongan..

Keradangan urat dangkal dengan pembentukan gumpalan darah disebut trombophlebitis. Ini berlaku terutamanya pada kaki. Sekiranya gumpalan darah terbentuk di urat dalam, mereka mengatakan phlebothrombosis.

"Pencegahan dan rawatan penyakit vaskular" - pakar bedah vaskular A.B. Varvarichev

Mesyuarat paroki Gereja Ikon Berdaulat Ibu Dewa St Petersburg dengan ahli angiologi (pakar bedah vaskular) Anton Borisovich Varvarichev, yang dikhaskan untuk salah satu topik yang paling mendesak - Pencegahan dan rawatan penyakit vaskular. Bilakah perundingan pakar bedah vaskular diperlukan?

Pakar bedah vaskular atau angiosurgeon adalah doktor yang merawat patologi semua kapal di dalam badan, baik yang berasal dari arteri dan vena. Cabang perubatan yang mengkaji saluran darah dan limfa, struktur, fungsi, penyakit, kaedah diagnosis, pencegahan dan rawatannya disebut angiologi.

Memandangkan kepentingan dan kelaziman masalah yang sedang dibincangkan, AB Varvarichev dengan jelas dan cerdas memberitahu khalayak ramai tentang penyakit kardiovaskular, yang

sekumpulan penyakit jantung dan saluran darah, yang merangkumi:

  • penyakit jantung koronari - penyakit saluran darah yang membekalkan darah ke otot jantung;
  • penyakit serebrovaskular - penyakit saluran darah yang membekalkan darah ke otak;
  • penyakit arteri periferal - penyakit saluran darah yang membekalkan darah ke lengan dan kaki;
  • penyakit jantung reumatik - kerosakan pada otot jantung dan injap jantung akibat serangan reumatik yang disebabkan oleh bakteria streptokokus;
  • penyakit jantung kongenital - ubah bentuk struktur jantung yang ada sejak lahir;
  • trombosis urat dalam dan embolisme paru - pembentukan gumpalan darah di urat kaki yang boleh bergerak dan bergerak ke jantung dan paru-paru.

Menurut WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia), penyakit kardiovaskular (CVD) adalah penyebab utama kematian di seluruh dunia: tanpa sebab lain, kerana banyak orang mati setiap tahunnya akibat CVD. WHO menganggarkan bahawa pada tahun 2008, kematian CVD adalah 30% daripada semua kematian di seluruh dunia..

Dalam rangka kuliah, AB Varvarichev membicarakan mengenai penyakit vaskular utama yang membawa kepada akibat yang serius..

Penyakit utama arteri

1. Menghilangkan aterosklerosis.

3. Aneurisma arteri.

4. Makro diabetes dan mikroangiopati diabetes.

Aterosklerosis (menghilangkan aterosklerosis)

Atherosclerosis (A) adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh pemadatan dan kehilangan keanjalan dinding arteri, penyempitan lumennya, diikuti oleh pelanggaran bekalan darah ke organ. Lelaki 3-5 kali lebih mungkin menderita aterosklerosis daripada wanita. Dalam perkembangan penyakit ini, kecenderungan keturunan penting; menyumbang kepada perkembangan diabetes mellitus, obesiti, gout, penyakit batu empedu, pemakanan dengan lemak haiwan yang berlebihan, aktiviti fizikal yang rendah, keterlaluan psiko-emosi. Mekanisme perkembangan penyakit ini adalah pelanggaran metabolisme lipid, terutama kolesterol. Plak aterosklerotik terbentuk di dinding vaskular, struktur dinding arteri terganggu.

Ketidakteraturan di dalam saluran pada A menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah, pembekuan darah; pada masa akan datang, jurang kapal itu sendiri menjadi sempit; akibatnya, peredaran darah di organ tertentu terganggu sehingga penghentian sepenuhnya.

Trombosis Arteri

Perkembangan trombosis menyumbang kepada:

  1. Kerosakan pada dinding vaskular (aterosklerotik, radang, dan asal lain).

2. Melambatkan aliran darah.

3. Peningkatan pembekuan darah dan kelikatan.

Oleh itu, trombosis dalam peredaran koronari membawa kepada infark miokard, trombosis serebrum - kepada strok.

Aneurisma Arteri

Aneurisma - penonjolan dinding arteri (lebih jarang - urat) kerana penipisan atau pemanjangannya. Penyebabnya mungkin kongenital atau kecacatan lapisan tengah kapal yang diperoleh. Pecah aneurisma berbahaya dengan pendarahan yang teruk.

Angiopati diabetes

Kerosakan umum pada saluran darah (terutamanya kapilari) adalah ciri komplikasi berbahaya diabetes mellitus. Bergantung pada lokasi lesi, fungsi organ penglihatan, otak, jantung, ginjal terganggu, terdapat ancaman gangren pada kaki.

Anda harus tahu bahawa hasil rawatan, prognosis dan jangka hayat seseorang, iaitu setiap daripada kita bergantung pada lawatan tepat pada masanya ke pakar.

Siapa yang harus menghubungi pakar bedah vaskular?

1. Pesakit dengan keturunan yang lemah untuk penyakit kardiovaskular, setelah menetapkan tanda-tanda pertama penyakit kardiovaskular, harus berjumpa doktor.

2. Pesakit dengan aduan:

  • Sinkop yang kerap, terutamanya pada usia tua.
  • "Tinnitus", "berkedip lalat di depan mata", penglihatan menurun, sakit kepala yang kerap, pening, gangguan ingatan, berjalan tidak stabil.

3. Pesakit dengan gejala:

  • Kemalangan serebrovaskular sementara.
  • Kemalangan serebrovaskular akut (strok akut).
  • Pesakit dengan sejarah penyakit kardiovaskular yang lemah.
  • Keletihan atau sensasi terganggu pada salah satu anggota badan.
  • Perbezaan tekanan darah pada anggota badan yang berbeza (20 mm. Tiang Hg. Atau lebih).

Rundingan awal dengan pakar kardiologi diperlukan dalam keadaan seperti:

1. Sakit dada berkala, rasa terbakar dan rasa berat di jantung, bertambah dengan senaman fizikal.

2. Berlaku sesak nafas semasa bersenam dan berehat.

3. Angka tekanan darah tinggi.

4. Penyakit bersamaan: aterosklerosis, obesiti, diabetes mellitus (terutamanya selepas 50 tahun)

Perundingan pakar bedah vaskular diperlukan untuk gejala berikut:

1. Kehadiran pembentukan berdenyut di kawasan pusar perut.

2. Sakit perut paroxysmal yang berlaku selepas makan pada tahap pencernaan, disfungsi usus, penurunan berat badan yang progresif.

3. Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal dan tidak dapat dirawat (hipertensi malignan).

4. Penyakit "lelaki".

5. Keletihan di bahagian bawah kaki ketika berjalan. Kemunculan kesakitan pada otot betis dan otot paha.

6. Kemunculan perubahan trofik di bahagian bawah kaki (bintik, ulser trofik)

7. Menyejukkan di bahagian bawah kaki.

Faktor risiko utama penyakit kardiovaskular:

1. Pemakanan yang tidak betul. Obesiti. Hiperkolesterolemia.

2. Gaya hidup tidak aktif dan tidak bergerak.

4. Diabetes.

5. Pewarisan yang lemah dalam penyakit vaskular.

Pencegahan Penyakit Kardiovaskular

  • "Pergerakan adalah kehidupan." Gaya hidup aktif dan aktif.
  • Berhenti merokok.
  • Kawalan berat badan. Pemakanan yang betul dan seimbang.
  • Kawalan tekanan darah.
  • Pengawalan gula dalam darah.
  • Pengawalan kolesterol darah (terutamanya selepas 50 tahun).
  • Selepas 50 tahun, mengambil pengencer darah (berdasarkan aspirin).

Carta Keutamaan Makanan

Penyakit urat yang mendasari

Penyakit vena yang paling biasa adalah vena varikos (vena varikos pada bahagian bawah kaki).

Phlebology adalah salah satu bahagian pembedahan vaskular untuk kajian anatomi vena, fisiologi aliran keluar vena, pencegahan, diagnosis dan rawatan penyakit vena kronik. Pakar bedah vaskular terlibat dalam penyakit vena - ahli phlebologist.

Lebih daripada 100 penyebab perkembangan vena varikos dibezakan, lebih sering wanita menderita, tetapi lelaki juga rentan terhadap penyakit ini..

Kami menggariskan sebab utama

1. Kecenderungan genetik untuk penyakit ini.

2. Perubahan hormon dan kehamilan pada wanita.

3. Beban statik di bahagian bawah kaki (bekerja "di kaki", atau di komputer di pejabat).

4. Gaya hidup yang tidak aktif.

5. Pemindahan trombophlebitis dan phlebothrombosis.

Gejala varikos

  1. Keletihan, berat, pembakaran pada otot betis lebih banyak pada waktu petang. Keinginan untuk memberikan anggota badan bawah kedudukan tegak pada penghujung hari.

2. Bengkak di kaki, lebih banyak pada waktu petang, penampilan kekejangan pada waktu malam.

3. Kemunculan vena varikos dangkal, "jaring", "bintang".

4. Sakit dan kesakitan yang meluas ke kawasan inguinal.

Komplikasi urat varikos

  1. Thrombophlebitis.
  2. Ulser trophik yang berasal dari vena.
  3. Phlebothrombosis.

4. Tromboembolisme paru (emboli paru) - keadaan yang mengancam nyawa.

Pencegahan urat varikos:

1. Penghapusan beban statik, duduk dan berdiri berpanjangan di bahagian bawah kaki.

2. Memakai kaus kaki pemampat sokongan (jenis kaus kaki ditentukan oleh doktor).

3. Terapi sokongan ubat (venotonik).

4. Mandi kontras di bahagian bawah kaki.

5. Latihan fisioterapi (berlari, berjalan, berenang).

6. Gimnastik petang.

7. Penggunaan krim dan gel yang mengandungi heparin.

Terapi ubat

1. Phlebotonics (detralex, phlebodia, venoruton, antistax, ginkor fort dan lain-lain).

2. Disagregant (aspirin, trental, vazobral).

3. Antioksidan (Vitamin E).

4. Dekongestan (detralex, antistax, phlebodia).

5. Dadah yang mempengaruhi proses trofik (actovegin, solcoseryl, phlebodia 600).

Mandi kontras pada anggota bawah

Skema anggaran mandi kontras untuk kaki:

  • mulakan dengan air suam (ketagihan);
  • kemudian biarkan air panas (sehingga sedap);
  • kita menyekat air panas dan memulakan air sejuk (20 saat; apabila kita sudah biasa, kita menambah masa);
  • kita bergantian: air panas (dari 20 hingga 40 saat), air sejuk (hingga satu minit, kita menambah masa ketika kita terbiasa), air panas (hingga satu minit), air sejuk (masih bagus).

Maksudnya, terdapat tiga peralihan kontras dari air panas ke air sejuk.

Senaman terapeutik dan gimnastik

1. Berbaring di punggung, lengan di sepanjang batang tubuh. Bengkokkan kaki di sendi lutut dan paha, pegang kaki dengan tangan di sendi pergelangan kaki, luruskan kaki, tangan meluncur di sepanjangnya ke sendi pinggul. Nafas sewenang-wenangnya. Ulangi secara bergantian dengan setiap kaki 5-8 kali.

2. Berbaring di punggung, lengan di sepanjang batang tubuh. Mengambil nafas. Semasa menghembus nafas, lakukan pergerakan kaki bulat 5-10, seperti ketika menunggang basikal. Ulangi 3-5 kali

3. Berbaring di punggung, lengan di sepanjang batang tubuh. Angkat kaki lurus ke atas, tarik kaus kaki dari diri anda, tahan 3-5 saat, lebih rendah. Nafas sewenang-wenangnya. Ulangi 5-10 kali

4. Berbaring di punggung, lengan di sepanjang batang tubuh. Angkat kaki kanan ke atas, tarik jari kaki dari anda, tahan selama 3-5 saat, turunkan. Nafas sewenang-wenangnya. Ulangi 5-10 kali. Kemudian lakukan senaman yang sama dengan kaki kiri sebanyak kali..

5. Berdiri, kaki bersama-sama, pegang bahagian belakang kerusi dengan tangan anda. Ayunkan kaki ke belakang dan ke belakang. Nafas sewenang-wenangnya. Ulangi 10-15 kali dengan setiap kaki.

6. Berdiri, kaki bersama-sama, pegang bahagian belakang kerusi dengan kedua tangan. Untuk naik dan jatuh di jari kaki. Nafas sewenang-wenangnya. Ulangi 10-20 kali.

7. Berbaring di perut, ayunkan lutut ke dalam dan keluar selama 20-50 saat.

Kesimpulannya

Dengan bantuan profilaksis, sehingga 75% gangguan vaskular pramatang dapat dicegah. Anda harus mengetahui gejala penyakit ini, dapat menilai risiko anda dari penyakit ini dan menyesuaikan, jika perlu, gaya hidup anda. Gimnastik, senaman fizikal, berjalan kaki harus memasuki kehidupan seharian setiap orang yang ingin mengekalkan keupayaan bekerja, kesihatan, kehidupan yang penuh dan gembira. Menurut bapa perubatan Hippocrates the Great: "Kemalasan dan kemalasan memerlukan kebejatan dan kesihatan yang buruk".

Pendeta Seraphim dari Sarov menggemakannya: "Kesihatan adalah anugerah Tuhan".

Mari jaga kesihatan kita, dan kita, doktor, akan membantu anda dalam hal ini.!

Bagaimana sistem peredaran darah manusia

Kategori:Helo
| Dihantar oleh: svasti asta, tampak: 3 222, foto: 3

Bab XVI "Aliran Sungai"

dari buku "River of Life" karya Bernard Simen

Laut murni hanya mengelilingi setiap sel, menyuburkan dan mencucinya, mewujudkan keadaan di mana ia dapat wujud. Darah jauh lebih sukar untuk melaksanakan fungsinya.

Di dalam labirin yang tidak dapat dibayangkan tentang bagaimana tubuh manusia, darah mesti mencapai setiap ratusan trilion sel, membekalkannya dengan makanan, dan membersihkannya dari sampah. Darah mengalir ke sel melalui kapilari, menembusi semua tisu badan. Matlamat utama peredaran darah adalah untuk memastikan aliran darah ke kapilari, di mana ia mendapat kesempatan untuk menjalankan fungsi dasarnya. Jantung, arteri, urat, dan elemen struktur lain dan sistem kawalan kompleks dirancang terutamanya untuk mencapai tujuan ini..

Semua saluran peredaran darah tidak dapat diisi pada masa yang sama - untuk ini, darah tidak mencukupi dalam badan. Kapilari terkecil sahaja dapat menampung sejumlah darah melebihi jumlah bekalannya dalam tubuh manusia, sama dengan sekitar 7 liter.

Keperluan organisma menghidupkan proses yang sangat megah sehingga bahagian yang paling rumit dalam pelarian Bach kelihatan di sebelahnya dalam skala dasar.

Dikawal dengan ketat oleh pusat vasomotor, atau vasomotor - alat saraf ini terletak di bahagian bawah otak, yang disebut medulla oblongata - darah tepat menuju ke kapilari yang memerlukannya. Pergerakan darah dibantu oleh isyarat yang terdapat di sepanjang jalan dan di bahagian lain badan, serta merangsang dan menghalang hormon dan bahan kimia lain. Prinsip pengoperasian keseluruhan mekanisme sangat mudah: darah diedarkan sesuai dengan jumlah kerja yang dilakukan. Tisu di mana beban utama jatuh menerima lebih banyak darah untuk mengimbangi kos dan sisa tenaga mereka. Tisu pada waktu rehat menerima darah sebanyak yang diperlukan untuk berfungsi normal.

Semasa tidur, fungsi badan diminimumkan, dan kebanyakan saluran darah mereda. Tetapi sebaik sahaja selimut tergelincir secara tidak sengaja dan badan orang yang sedang tidur mula sejuk, kapilari kulit dengan serta-merta menerima bahagian kecemasan yang menghangatkan darah. Dalam penyakit atau kecederaan, tisu yang terjejas juga memerlukan dan menerima sejumlah besar darah..

Mungkin aktiviti yang paling penting dalam tubuh adalah proses pencernaan. Oleh itu, darah terutama berfungsi untuk organ pencernaan, dan kemudian jenis kehidupan lain: kerja otot dan juga kerja otak yang paling kompleks. Selepas makan, sebahagian besar darah dibekalkan ke saluran pencernaan. Untuk memenuhi keperluan darah yang meningkat ini, otak, serta semua tisu dan otot lain, dipindahkan ke diet yang kaku. Itulah sebabnya selepas makan seseorang sering merasa mengantuk dan kelesuan berfikir. Atas sebab yang sama, kerja fizikal yang berat setelah makan dapat cepat meletihkan otot dan menyebabkan kekejangan. Itulah sebabnya anda tidak boleh berenang sebaik sahaja makan..

Banyak peranti yang terletak di pintu masuk ke saluran darah dan menyerupai pintu gerbang berfungsi sebagai pengawal peredaran darah yang asli. Bahkan mulut kapilari terkecil dilengkapi dengan serat otot mikroskopik yang berkontraksi dan menyekat akses darah, jika tidak memerlukannya, atau bersantai dan membuka jalan darah, sebaik sahaja diperlukan. Sepanjang keseluruhan sistem peredaran darah dengan panjang lebih dari 95 ribu kilometer, sejumlah besar kunci kecil selalu dibuka dan ditutup, menghantar darah ke satu arah atau yang lain. Lebih-lebih lagi, jumlah kemungkinan kombinasi sangat besar sehingga sepanjang hidup mereka tidak ada satu pun yang berulang.

Pesanan yang ditujukan ke sistem peredaran darah dikirimkan dengan cara yang sangat kompleks, yang sampai sekarang belum dipelajari sepenuhnya oleh manusia. Tidak dinafikan, peranan penting dalam proses ini dimainkan oleh faktor kimia, serta impuls elektrik yang timbul akibat perubahan kimia pada tisu badan. Para saintis mencadangkan bahawa sebaik sahaja bekalan karbon dioksida dalam sel melebihi tahap tertentu, seluruh rangkaian relay isyarat biokimia dicetuskan dan dengan bantuan mereka, otot pengunci di pintu masuk kapilari yang memberi makan sel-sel ini akan berehat. Pada masa yang sama, impuls seketika dihantar melalui jalur saraf ke pusat vasomotor ke otak, yang menandakan keperluan darah di kawasan tertentu. Sebagai tindak balas kepada batang saraf yang lain, otot-otot arteri segera menerima perintah untuk membuka atau menutup pintu masuk ke saluran untuk memberikan jumlah darah yang diperlukan ke kawasan yang memerlukan.

Bahkan maklumat yang agak langka mengenai mekanisme ini yang ada memungkinkan kita untuk menyatakan bahawa aliran darah bukanlah pergerakan cecair vital yang tidak disengaja sepanjang perjalanan tidak berubah. Tidak seperti sungai biasa dengan kolam luarannya, mempunyai permulaan pada satu titik dan akhir di titik yang lain, Sungai Kehidupan sentiasa kembali dari mulutnya ke sumbernya, membentuk lingkaran setan. Semua saluran, anak sungai dan mekanisme yang membimbingnya digabungkan ke dalam sistem kardiovaskular. Sistem ini terdiri daripada jantung yang berkontraksi yang mengeluarkan darah ke saluran darah, arteri dengan cawangan kecilnya - arteriol yang membawa darah ke sekitar pinggiran badan, kapilari, di mana darah melakukan tugas yang diberikan kepadanya secara semula jadi, dan, akhirnya, venula dan urat besar yang kembali darah kembali ke jantung.

Walaupun pelbagai kapal membawa darah berbeza antara satu sama lain, semuanya mempunyai satu kesamaan. Permukaan dalaman semua saluran darah dan jantung, iaitu, seluruh saluran di mana aliran darah mengalir, ditutup dengan lapisan sel-sel yang sangat tipis, saling menggerakkan satu sama lain, Seperti batu lorong di jambatan berturap. Sel-sel ini disebut endothelial, mereka membentuk endothelium, atau sistem endotel. Sel endotel sangat tipis sehingga ketinggian sepuluh ribu sel yang diletakkan di atas satu sama lain tidak mencapai bahkan tiga sentimeter.

Arteri yang membawa darah ke seluruh badan adalah tiub elastik yang padat yang mengandungi sebilangan besar serat otot dan saraf. Dinding arteri terdiri daripada tiga lapisan. Lapisan dalam terbentuk dari lapisan sel endotel yang nipis. Lapisan tengah, yang jauh lebih tebal daripada endotelium, terdiri daripada otot licin dan serat tisu penghubung elastik. Lapisan luar terbentuk dari tisu penghubung yang longgar yang ditembusi oleh kapal kecil untuk memberi makan dinding arteri dan serat saraf untuk menghantar pesanan dan untuk mengawal otot arteri.

Di lapisan tengah dinding arteri besar, seperti aorta, yang menerima seluruh jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung, tisu lebih elastik daripada tisu otot. Ini memberi mereka keanjalan yang lebih besar, yang pada gilirannya memungkinkan anda mengatasi aliran darah yang kuat yang didorong oleh jantung. Apabila arteri bercabang, kalibernya berkurang dengan cepat, dan kandungan tisu otot di dalamnya meningkat. Arteriol - saluran terkecil dari sistem arteri - hampir keseluruhannya terdiri daripada otot, di lapisan tengahnya hampir tidak ada tisu elastik. Tisu otot arteriol, yang memainkan peranan ketukan kecil yang membiarkan darah melalui kapilari, memastikan pengecutan dan kelonggarannya, menghentikan aliran darah atau mengubah arahnya sesuai dengan keperluan tubuh.

Bahagian sistem kardiovaskular yang paling luas adalah rangkaian kapilari, yang terdiri daripada saluran yang paling tipis dan rapuh. Dinding kapilari terdiri daripada satu lapisan sel endotel, ketebalannya tidak melebihi 0,0025 mm. Melalui jarak terkecil di antara sel-sel ini, darah memindahkan bahan-bahan yang diperlukan ke tisu dan membuang sisa, serta produk biokimia lain. Di mulut kapilari, di mana mereka menyambung ke arteri menggunakan sejenis saluran perantaraan, terdapat cincin otot nipis yang disebut sfinkter. Santai atau berkontraksi, sfinkter membuka atau menutup akses darah ke setiap kapilari.

Di hujung rangkaian kapilari yang lain, sistem vena bermula. Kapal terkecil awalnya - venula - masuk ke dalam kapal dengan ukuran lebih besar, yang akhirnya mengalir ke dalam vena cava - dua batang vena besar di mana darah kembali ke jantung.

Dengan strukturnya, urat hampir tidak berbeza dengan arteri, tetapi dindingnya lebih tipis, dan lumennya lebih lebar. Oleh kerana urat, tidak seperti arteri, tidak perlu berkontrak, lapisan tengahnya kurang mengandungi tisu otot. Sekiranya di arteri darah bergerak di bawah tekanan yang dibuat oleh kontraksi jantung, maka urat dilengkapi dengan injap yang membolehkan darah mengalir hanya dalam satu arah - ke jantung.

Ini, dalam istilah yang paling umum, adalah struktur saluran darah, yang masing-masing dirancang untuk melaksanakan fungsi yang paling berkesan yang ditetapkan oleh hakim yang paling tidak memihak - pemilihan semula jadi.

Tidak kurang alat yang unik daripada saluran darah adalah jantung, yang boleh disebut mesin yang paling menakjubkan dan paling berkesan. Jantung - pam bertindak dua kali ini, yang berfungsi berdasarkan kontraksi bergantian dan kelonggaran lapisan otot yang kuat - menghantar sekitar 6 liter darah setiap minit ke sistem peredaran darah, atau lebih dari 8 ribu liter sehari.

Sepanjang hayat - dan jangka hayat manusia rata-rata mencapai tujuh puluh tahun - jantung mengepam hampir 175 juta liter darah! Dengan irama yang sama dengan 72 denyutan seminit, ia membuat lebih dari dua setengah bilion kontraksi selama ini. Dan dalam tempoh operasi yang tidak pernah terdengar ini, jantung, yang hanya "berehat" hanya dalam selang waktu pendek antara dua kontraksi, tidak diberi kesempatan untuk memperbaiki, "memodenkan" atau mengganti bahagian, tanpa itu tidak ada pam mekanikal yang dapat dilakukan. Lebih-lebih lagi, ia terus berfungsi, memperbaiki kerosakan dan mengganti kain yang sudah usang dalam perjalanan, dalam proses aktiviti berterusan.

Dan walaupun berat pam yang luar biasa ini sedikit lebih daripada 300 gram, dari segi kecekapannya, ia jauh meninggalkan mesin buatan manusia yang menggunakan bahan bakar kimia. Sebagai contoh, turbin wap mampu mengubah secara langsung kira-kira 25% bahan bakar yang dimakan secara langsung menjadi tenaga. Prestasi jantung dua kali lebih berkesan: ia mengubah separuh nutrien dan oksigen memasukkannya menjadi tenaga.

Di samping kemampuan untuk melakukan sejumlah besar pekerjaan dalam jangka waktu yang panjang, jantung memiliki harta benda lain yang luar biasa: ia adalah alat mengatur diri yang menyesuaikan aktivitinya dengan keperluan organisma yang dilayaninya. Dalam keadaan normal, jantung membuang rata-rata sekitar 6 liter darah per minit. Walau bagaimanapun, dengan beban berat di badan, misalnya, ketika berlari seratus meter dengan kecepatan maksimum, jantung dapat membawa jumlah darah yang dipam menjadi 10 liter per minit.

Mengenai struktur jantung manusia, ia adalah organ otot berongga, dibahagikan dari dalam oleh dinding otot - yang disebut septum - menjadi dua pam - bahagian kanan dan kiri. Setiap pam terdiri daripada dua ruang. Darah memasuki ruang atas - atrium - dari badan. Ruang bawah - ventrikel - mendorong darah ke dalam saluran. Di antara kedua-dua ruang terdapat injap yang membolehkan darah mengalir hanya dalam satu arah - dari atrium ke ventrikel. Injap antara atrium kanan dan ventrikel disebut injap tricuspid, injap separuh kiri jantung disebut injap mitral. Bahagian kanan dan kiri jantung terpisah sepenuhnya antara satu sama lain, dan darah yang terkandung di dalamnya tidak dapat bercampur.

Jantung memenuhi fungsi pamnya melalui pengecutan dan kelonggaran berirama. Kontraksi yang disebut systole bermula di bahagian atas jantung dan merebak seperti gelombang, secara literal memerah darah dari atrium ke ventrikel dan dari ventrikel ke arteri. Sistol diikuti oleh gelombang kelonggaran - diastole, di mana jantung mengembang, sehingga membiarkan darah mengalir dari urat ke atria dan kemudian melalui injap ke ventrikel. Kemudian datanglah degupan jantung yang lain.

Darah yang dipam melalui jantung tidak menyuburkannya. Jantung disuburkan dengan bantuan arteri koronari (koronari) - kapal kecil yang terletak di permukaannya - dan cawangannya.

Dan di sini kita mendekati satu teka-teki yang ingin tahu, yang masih belum dapat diselesaikan, walaupun terdapat banyak pengetahuan, ketersediaan peralatan moden, teknik eksperimen terkini dan pelbagai teori yang kadang-kadang sangat halus.

Kami tidak tahu apa yang menyebabkan degupan jantung.

Seperti yang anda ketahui, kebanyakan pam dipacu oleh motor. Namun, kami tidak dapat menemui motor yang menyebabkan jantung berkontrak. Untuk masa yang lama, dipercayai bahawa kerana jantung adalah otot yang kaya dengan saraf, saraf inilah yang memberikan pengecutannya, sama seperti menyebabkan pengecutan semua otot lain. Tetapi jika, semasa transeksi saraf yang sepadan, semua otot lain lumpuh, maka otot jantung terus berkontrak dalam kes ini. Lebih-lebih lagi, jantung yang dikeluarkan dari badan dan dimasukkan ke dalam larutan nutrien, sendirian, tanpa otak, tanpa darah, tanpa saraf, masih terus berdenyut secara berirama.

Mungkin, hanya satu kesimpulan yang dapat diambil: kekuatan yang merangsang aktiviti jantung di dalamnya; ia berasal dari mekanisme yang tertutup di dalamnya, yang dalam kepentingannya dan keutamaan strukturnya serupa dengan bentuk kehidupan pertama yang mengalami refleks, tetapi masih tidak sadarkan diri.

Meneroka fenomena yang luar biasa ini, para saintis berusaha untuk menentukan lokasi mekanisme hipotetis ini dan menentukan sifatnya. Pemerhatian jantung katak menunjukkan bahawa gelombang pengecutan berlaku di dekat vena cava di bahagian kanan atas jantung dan turun, secara semula jadi menutupi atrium dan kemudian ventrikel.

Semasa mengkaji embrio ayam, para saintis menemui sepotong kecil tisu yang tidak dibezakan di tempat jantung kemudian muncul. Kawasan ini jauh sebelum berubah menjadi jantung sudah berdenyut berirama. Pada embrio manusia, jantung primitif seperti ini mula berdegup hanya tiga minggu setelah pembuahan, iaitu dua minggu sebelum unsur pertama sistem saraf.

Akhirnya, pada tahun 1907, dua doktor Inggeris, Arthur Keyes dan Martin Fleck, berjaya sedikit menaikkan tepi tudung, yang menyembunyikan penyebab kontraksi jantung. Di atrium kanan, tidak jauh dari pertemuan vena cava unggul, yang membawa darah dari kepala dan badan atas, mereka menjumpai sekumpulan kecil yang memanjang ke bawah sekitar 2 sentimeter. Nodul ini menonjol tajam terhadap latar belakang otot jantung yang mengelilinginya. Ini adalah rangkaian kecil sel otot sederhana dan serat saraf, dikelilingi oleh tisu penghubung dan hanya bersambung dengan otot yang berdekatan. Sebuah kapal khas membekalkan darah kepadanya.

Hasil daripada beberapa proses dalaman, intinya yang masih belum jelas bagi kami, sekeping tisu aneh ini, yang disebut simpul sino-aurikular, mengalami perubahan kimia pada selang waktu tertentu. Pada masa yang sama, gelombang pendek mengalir melalui otot jantung yang berdekatan setiap masa. Dia berfungsi sebagai sejenis "glow plug", atau alat pacu jantung. Pada masa yang sama dengan setiap nadi yang mengurangkan jantung, pelepasan elektrik kecil berlaku di simpul sino-aurikular.

Para saintis harus mengetahui apakah dorongan kontraktil dan pelepasan elektrik yang menyertainya, pada dasarnya, adalah fenomena yang sama. Tetapi kita sudah tahu bahawa momentum dan pelepasan selalu muncul bersamaan dan bahawa otot jantung berkontrak ketika arus elektrik melaluinya..

Walau bagaimanapun, jelas bahawa simpul sino-auricular tidak melakukan semua kerja merangsang kontraksi jantung. Di bahagian bawah atrium kanan, berhampiran bahagian otot septum, saintis menemui kawasan lain dari tisu yang sama yang disebut nod atrioventricular. Dua cabang memanjang dari kedua ventrikel, di mana mereka membentuk rangkaian yang kompleks.

Node kedua ini dengan rangkaian komunikasi yang luas berfungsi sebagai sejenis stesen penghantaran untuk impuls yang timbul di simpul sino-aurikular. Sebaik sahaja dorongan ini sampai ke simpul atrioventricular, ia menyebar melalui rangkaian gentian saraf ke serat otot kedua ventrikel, menyebabkan mereka berkontrak.

Penemuan nod sino-aurikular dan atrio-ventrikel membuktikan kewujudan di dalam jantung sejenis penjana tenaga elektrik neuromuskular, didorong oleh mekanisme misteri yang tidak bergantung pada bahagian badan yang lain. Dari masa ke masa, para saintis, yang diperkaya dengan pengetahuan baru dan teknik eksperimen terkini, pasti akan dapat mengungkap misteri simpul sino-aurikular dan memahami proses yang membantunya untuk mengurangkan denyutan jantung yang berterusan.

Sangat menarik untuk kesimpulan apa yang akan dicapai oleh ahli metafizik sekiranya mereka pernah mengetahui sekeping tisu embrio yang misterius ini? Kemungkinan besar, mereka akan melihat di dalamnya kehebatan kehidupan atau perlindungan jiwa.

Walaupun simpul sino-aurikular merangsang kontraksi jantung dengan frekuensi tetap, irama mereka tidak berbeza dalam keadaan berterusan. Bergantung pada faktor emosi, fizikal dan lain-lain yang mempengaruhi badan, degupan jantung boleh menjadi perlahan atau bertambah cepat. Ini berlaku di bawah pengaruh langsung sistem saraf autonomi, atau autonomi, yang berpusat di medulla oblongata, yang terletak di bahagian bawah otak. Ini adalah pusat yang sama yang, dengan bantuan saraf lain, mengarahkan aliran darah ke bahagian tubuh yang memerlukannya.

Dua jenis saraf terlibat dalam pengaturan kadar denyutan jantung. Serat parasimpatis saraf vagus melakukan fungsi penghambatan - mereka mengurangkan kekuatan degupan jantung dan mencegah percepatan irama yang berlebihan. Serat saraf simpatik (mempercepat) meningkatkan kekuatan dan degupan jantung, yang mungkin diperlukan untuk tekanan, kegembiraan atau kerja keras.

Kedua-dua mereka dan serat saraf lain sentiasa bertindak, berkongsi antara satu sama lain tugas sukar untuk mengawal kerja jantung. Sekiranya badan dalam keadaan tegang, memerlukan peningkatan aliran darah yang mendesak, saraf simpatik meningkatkan aktiviti mereka, melepaskan adrenalin - bahan kimia seperti hormon. Adrenalin bertindak sebagai perangsang kuat aktiviti jantung. Dengan penurunan ketegangan, keperluan darah kembali normal. Pada ketika ini, serat saraf vagus diaktifkan, yang mengeluarkan bahan kimia yang melegakan dan melambatkan pengecutan jantung. Bahan ini - asetilkolin - menyerupai racun yang terdapat pada cendawan beracun..

Denyutan nadi, biasanya pada manusia sama dengan 72 denyut per minit, berbanding terbalik dengan ukuran hidupan. Oleh itu, jantung kanak-kanak berdegup dua kali lebih cepat daripada orang dewasa. Jantung gajah dikurangkan kira-kira 25 kali seminit, dan kenari dikurangkan 1000 kali atau lebih..

Oleh itu, setelah membayangkan gambaran tentang kerja jantung dan saluran darah yang membentuk sistem kardiovaskular, kita akan mengikuti perjalanan Sungai Kehidupan di sepanjang salurannya di dalam badan.

Seperti yang anda ketahui, darah adalah media pengangkutan yang kompleks yang membawa oksigen, nutrien dan bahan pelindung, hormon dan produk penting lain ke sel dan tisu badan dan menghilangkan karbon dioksida, urea dan produk buangan lain dari proses kehidupan..

Darah vena gelap, kekurangan oksigen dan tepu dengan karbon dioksida, memasuki atrium kanan melalui dua urat besar. Ini adalah vena cava inferior, yang menerima darah dari kaki dan badan bawah, dan vena cava unggul, di mana darah kembali dari kepala dan badan atas.

Pada masa diastole, jantung mengembang, dan darah mengalir dari urat ini ke atrium kanan, dan kemudian melalui injap tricuspid terbuka bergegas ke ventrikel kanan. Pada masa ketika simpul sino-aurikular menghantar impuls kontraktil, gelombang sistolik menekan sisa-sisa darah dari atrium melalui injap ke ventrikel. Gelombang kontraksi merebak ke bawah ventrikel, menutup injap tricuspid, membuka injap paru dan mengarahkan darah ke dalamnya.

Cabang-cabang arteri ini, yang, bersama dengan aorta, adalah yang terbesar di dalam badan, masih mempunyai darah vena gelap yang mengalir ke paru-paru. Di sana, ia memasuki rangkaian kapilari yang mengelilingi sekitar 700 juta vesikel udara - alveoli. Di sini, melalui dinding kapilari, darah mengeluarkan karbon dioksida dan menerima oksigen bahagian baru. Dan sekarang warna darah vena merah gelap memberi laluan kepada warna darah arteri yang terang.

Darah yang tepu dengan oksigen dari kapilari memasuki venula, dan dari sana ke dalam urat paru-paru, di mana ia memasuki jantung melalui atrium kiri.

Melewati sistem peredaran paru, yang pertama kali dijelaskan oleh Miguel Servet dan Realdo Colombo, darah tidak melakukan fungsi tertentu dalam tubuh. Walau bagaimanapun, muatan oksigen yang bergerak dengannya mengingatkan kerja penting yang akan datang dalam lingkaran besar peredaran darah.

Di sini kita harus memikirkan anomali yang sangat pelik. Seperti yang anda ketahui, di semua bahagian badan, arteri membawa darah yang terang, beroksigen, dan urat membawa darah gelap dengan kandungan karbon dioksida yang tinggi. Pengecualian adalah sistem peredaran paru. Darah gelap mengalir melalui arteri pulmonari ke paru-paru, dan cerah dan tepu dengan oksigen melalui urat paru ke jantung. Keadaan ini, tidak diragukan lagi, menjadi penghalang berterusan bagi ahli anatomi pertama yang berusaha mengetahui perbezaan antara arteri dan urat. Seperti yang kita ketahui, banyak air yang bocor sebelum kita dapat membuktikan bahawa arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung, dan vena adalah saluran darah yang mengembalikan darah ke jantung.

Apabila jantung diastole mengendur, darah beroksigen masuk melalui atrium kiri ke ventrikel kiri yang kuat. Kemudian, apabila jantung berkontrak di bawah pengaruh dorongan yang dihantar dari simpul sino-aurikular, injap mitral ditutup, dan injap aorta terbuka, dan darah dikeluarkan dengan kuat ke aorta melengkung yang luas - batang arteri utama lingkaran besar peredaran darah.

Darah memasuki aorta di bawah tekanan yang besar, yang memastikan pergerakannya di sepanjang semua cabang pokok arteri hingga ke kapilari. Di arteri, tekanan tetap berterusan. Ia mencapai nilai maksimum pada masa pengecutan jantung, dalam sistol, dan ketika jantung mengendur, iaitu diastole, ia jatuh. Tahap tekanan darah atas dan bawah mudah diukur. Prosedur ini membolehkan doktor menentukan keadaan jantung dan sistem peredaran darah pesakit.

Bacaan tekanan darah normal diukur dengan manometer antara 70 hingga 90 mmHg. Seni. dengan diastole dan dari 110 hingga 140 mm RT. Seni. dengan systole.

Tekanan darah seseorang pada waktu siang atau dalam jangka masa yang lebih lama bergantung pada pelbagai faktor. Keseronokan, ketakutan, kegelisahan, ketegangan, kehilangan darah akibat kemalangan atau semasa operasi - semua ini menyebabkan perubahan tekanan darah sementara walaupun pada orang yang sistem peredaran darahnya berfungsi secara normal.

Sifat arteri sedemikian rupa sehingga meratakan pergerakan darah yang tersentak keluar ke aorta. Dengan mengarahkan darah ke pelbagai bahagian badan sesuai dengan urutan pusat vasomotor, arteri mengembang dengan setiap degupan jantung dan jatuh di antara. Oleh itu, aliran darah yang berselang secara beransur-ansur diratakan dan pada masa peralihan ke kapilari, darah sudah mengalir dengan lancar dan sekata.

Di kapilari yang sangat sempit sehingga hanya satu sel darah merah yang dapat melaluinya, darah mengalir dengan sangat perlahan, bergerak sekitar 2,5 sentimeter per minit. Di sinilah dia memenuhi tugas utamanya, yang pernah dilakukan oleh laut primal. Kemudian, sekali lagi dicat dengan warna gelap, darah meninggalkan kapilari dan berakhir di venula, dahan terkecil dari pokok vena. Kemudian bergerak di sepanjang dahan yang lebih besar dan akhirnya memasuki batang vena, dengan kata lain, ke dalam vena cava, di mana ia kembali ke atrium kanan.

Dalam perjalanan kembali ke jantung melalui urat, sebahagian darah terus melakukan kerja yang sangat penting untuk tubuh. Di saluran gastrointestinal, darah mengumpulkan produk pencernaan dan memindahkannya ke hati, di mana mereka menjalani proses kimia, atau disimpan "dalam simpanan", atau, sekali lagi dengan darah, dihantar ke bahagian tubuh yang lain. Mengalir sepanjang jalan ke jantung melalui buah pinggang, darah disaring dalam formasi kompleks dan dibebaskan dari urea, ammonia dan sisa lain.

Untuk akhirnya memahami prinsip-prinsip aliran Sungai Kehidupan, perlu mempertimbangkan salah satu ciri aliran darah vena yang paling menarik, iaitu mekanisme pengumpulan darah dari bahagian bawah badan.

Jantung memainkan peranan sebagai perangsang pergerakan darah arteri, tetapi darah vena tidak mempunyai pam suntikan. Bagi bahagian atas badan, tidak ada masalah serius di sini, kerana darah mengalir ke jantung di bawah pengaruh graviti. Walau bagaimanapun, dari bahagian bawah badan, darah terpaksa keluar, tidak bergantung pada bantuan graviti atau organ khas.

Alam, dengan menggunakan satu-satunya kaedah pemilihan semula jadi yang benar, menyelesaikan masalah halus ini dengan sangat bijak.

Di sebilangan tempat di sepanjang urat terdapat banyak dan sangat berkesan injap. Injap ini, yang pernah diperhatikan oleh ahli anatomi terhebat dari abad yang lalu - Fra Paolo Sarpi, Vesalius dan lain-lain, dapat membuka darah hanya dalam satu arah - ke jantung. Hanya ke arah ini darah dapat melaluinya. Sekiranya aliran darah mengalir dari jantung, maka dia sendiri akan menutup injap dan tidak akan dapat bergerak ke belakang. Di samping itu, perlu diingat bahawa urat terletak di antara otot rangka. Dengan sebarang pergerakan badan, salah satu otot ini berkontraksi dan menekan pada urat. Tekanan otot rangka mendorong darah dari satu injap ke yang lain, lebih dekat ke jantung. Setiap injap seterusnya, mengalirkan darah, menutup dan mencegah arus ke arah yang bertentangan. Jadi, selangkah demi selangkah, dalam sejenis "injap pengangkat", darah naik dan akhirnya kembali ke jantung.

Sekiranya seseorang tidak bergerak banyak atau untuk waktu yang lama tetap dalam kedudukan yang tidak berubah, memaksa otot tetap tidak aktif, maka menaikkan darah vena ke jantung, terutama dari bahagian bawah kaki, sukar. Akibatnya, kaki "mati rasa", ada perasaan tidak selesa.

Dalam kes di mana sejumlah besar darah tidak mengalir dari kaki ke jantung, urat varikos mungkin bermula. Ini biasanya berlaku pada orang yang harus banyak berdiri dengan jenis pekerjaan, atau dengan mereka yang urat kehilangan keanjalannya dan injap mempunyai kemampuan untuk menutup rapat. Dalam kes seperti itu, darah bertakung di urat dan menyebabkannya membengkak..

Terlepas dari kecacatan ini, yang lebih merupakan akibat gaya hidup yang salah daripada kesalahan alam, masalah peningkatan darah vena ke jantung telah diselesaikan dengan cukup memuaskan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis