Ekstrasistol ventrikel pada ecg

Ekstrasistol ventrikel - pengujaan pramatang jantung di bawah pengaruh impuls yang datang dari pelbagai bahagian sistem konduksi ventrikel. Sekiranya impuls meninggalkan sistem konduksi ventrikel kanan, extrasystole disebut ventrikel kanan, jika dari ventrikel kiri - ventrikel kiri. Dalam kes ini, pada mulanya ventrikel goth teruja, di mana dorongan ekstrasistolik timbul, dan hanya selepas itu depolarisasi ventrikel lain berlaku dengan kelewatan besar.

Tanda ECG extrasystole ventrikel:

- penampilan luar biasa pada ECG kompleks QRS amplitud tinggi yang diubah, cacat, berkembang dengan ketara;

- ketiadaan di hadapan extrasystole ventrikel gelombang P;

- lokasi segmen RS-T dan gelombang T extrasystole tidak konsisten dengan arah gigi utama kompleks QRS;

- kehadiran selepas extrasystole jeda kompensasi penuh.

Tanda ECG extrasystole ventrikel kanan:

- gigi P tidak hadir;

- Tempoh QRS lebih daripada 0.11 saat;

- Gelombang S di V1, V2, III dan aVF mengarah jauh dan luas:

- Gelombang R di V5, V6, Saya dan aVL mengarah tinggi dan lebar;

- Segmen ST hingga V1, V2, III dan aVF memimpin di atas kontur;

- Gelombang T di V1, V2, III dan aVF membawa negatif.

Tanda ECG extrasystole ventrikel kiri:

- gigi P tidak hadir;

- Tempoh QRS lebih daripada 0.11 saat;

- Gelombang R di V1, V2, III dan aVF memimpin tinggi, lebar;

- Gelombang S di V5, V6, Saya dan aVL mengarah jauh dan luas;

- Segmen ST hingga V5, V6, Saya dan aVL memimpin di atas kontur;

- Gelombang T di V5, V6, Saya dan aVL membawa negatif.

Tachycardia paroxysmal adalah serangan tiba-tiba dan tiba-tiba berakhir pada serangan peningkatan kadar denyutan jantung hingga 140-250 per minit sambil mengekalkan irama biasa yang betul. Tempoh serangan adalah dari beberapa saat hingga beberapa jam.

Bergantung pada penyetempatan pusat ektopik, bentuk takikardia paroxysmal atrium, atrioventricular, dan ventrikel dibezakan.

Tanda ECG takikardia paroxysmal atrium:

- kehadiran gelombang P yang dikurangkan, cacat, bifasik atau negatif di hadapan setiap kompleks QRS ventrikel;

- Kompleks ventrikel QRS tidak berubah;

- Denyutan jantung hingga 140-250 dan satu minit sambil mengekalkan irama yang betul.

Tanda ECG takikardia Paroxysmal dari sambungan atriven-tricular:

- kehadiran di II, III, aVF memimpin gelombang P negatif yang terletak di belakang kompleks QRS atau bergabung dengan mereka dan tidak direkodkan pada ECG;

- Kompleks ventrikel QRS tidak berubah;

- Denyutan jantung hingga 140-250 per minit sambil mengekalkan irama etsa.

Tanda ECG takikardia paroxysmal bentuk ventrikel:

- ubah bentuk dan pengembangan kompleks QRS (lebih daripada 0.12 saat.) dengan susunan yang tidak sesuai dari segmen RS-T dan gelombang T;

- pemisahan lengkap irama ventrikel yang kerap (kompleks QRS) (hingga 140-250 per minit) dan irama normal atria (gelombang P) (kira-kira 70-90 per minit);

- Denyutan jantung hingga 140-220 seminit sambil mengekalkan irama yang betul.

Ekstrasistol ventrikel

Extrasystole adalah pengecutan jantung yang luar biasa yang disebabkan oleh fokus automatik ektopik. Sekarang kita bercakap tentang extrasystole ventrikel (PVC), yang bermaksud bahawa fokus ektopik seperti itu boleh menjadi bahagian miokardium di ventrikel kanan atau kiri, serta kaki bundel-Nya (setelah bercabang).

Sekiranya dikehendaki, anda boleh belajar menentukan dari mana asalnya extrasystole, tetapi ini tidak mempunyai kepentingan praktikal dalam taktik rawatan ubat. Pemahaman mendalam seperti itu penting jika rawatan invasif dirancang - ablasi. Bagi ahli terapi, cukup mudah untuk belajar membezakan antara extrasitolia ventrikel dan supranatural dan ini sudah cukup.

Oleh itu, tanda-tanda utama extrasystoles ventrikel adalah:

1. Kejadian kompleks QRST pramatang (sebelum kompleks ventrikel normal yang berikutnya seharusnya muncul). Ini adalah peraturan yang sangat penting yang sering dilupakan oleh "pendatang baru".!

2. Tidak ada gelombang P di depan extrasitol, dan kompleks extrasystolic QRS itu sendiri melebar dengan ketara (lebih dari 0.11-0.12 s.) Dan cacat, biasanya oleh jenis sekatan kaki kanan atau kiri dari bundle His (kita akan membincangkan blok di bahagian yang berkaitan).

3. Jeda kompensasi (butiran di bawah), selalunya lengkap, tetapi ini bukan tanda berterusan dan tidak perlu difokuskan.

Secara umum, penampilan ekstrasistol ventrikel sangat tipikal: sangat besar, jelek, "berlekuk-lekuk" di antara kompleks biasa, biasa dan sempit. Ia segera menarik perhatian anda dan pasti mengalihkan perhatian anda dari rancangan penyahsulitan EKG yang betul - jangan tunduk pada godaan.

Terminologi:

Ekstrasistol monotop - berasal dari fokus pengujaan yang sama (ditentukan oleh selang R atau permulaan extrasitole, hanya jika terdapat beberapa ekstrasistol yang direkodkan).

Ekstrasistol monorphic - kompleksnya sama bentuknya (ditentukan oleh mata).

Ekstrasistol interpolated (penyisipan) - tanpa jeda kompensasi selepasnya (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Bigeminia - mereka mengatakan tentang bigeminia apabila setiap kompleks (-bi) kedua pada ECG bersifat extrasystolic.

Trigeminia - Trigeminia diucapkan apabila setiap ketiga (tiga) kompleks EKG bersifat ekstrasistolik.

Quadrigeminia - trigeminia dikatakan apabila setiap kompleks EKG keempat (-quadro) bersifat extrasystolic.

Alorrhythmia - nama umum untuk bigeminia, trigeminia, quadrheeminia, dll..

Extasystoles ventrikel berpasangan atau kopet - dua extrasystoles berturut-turut.

Ekstrasistol ventrikel voli - tiga ekstrasistol ventrikel berturut-turut. Sekiranya 4 atau lebih extrasystoles berturut-turut, maka ini disebut takikardia ventrikel.

Mari lihat contohnya

Nombor ECG 1

Dua kompleks pertama berasal dari sinus, kompleks ketiga muncul sebelum waktunya (iaitu ia adalah extrasystole). Di samping itu, ia cacat dan melebar. Selepas extrasystole terdapat jeda kompensasi - dalam kes ini, penuh, kerana selang antara dua kompleks normal (2 dan 4) di mana extrasystole berada sama dengan dua selang RR normal.

* Kompleks extrasitolic menyerupai sekatan kaki kiri dari bundle His (kita akan membincangkannya kemudian), yang bermaksud ia adalah extrasystole ventrikel dari ventrikel kanan. Topik extrasystole tidak mempunyai kepentingan klinikal, tetapi banyak fungsionalis suka menjelaskan. Terdapat juga pendapat bahawa extrasystoles ventrikel kiri lebih berbahaya daripada ventrikel kanan - tetapi ini tidak begitu..

Nombor ECG 2

Tiga kompleks pertama berasal dari sinus, kompleks keempat muncul sebelum waktunya, ia cacat dan diperluas. Ekstrasistol diikuti dengan jeda kompensasi - penuh, kerana selang antara dua kompleks normal (3 dan 5) sama dengan dua selang RR normal.

Kompleks extrasitolic menyerupai sekatan kaki kanan bundle His (kita akan membincangkannya kemudian), yang bermaksud ia adalah extrasystole ventrikel dari ventrikel kiri.

Nombor ECG 3

Saya rasa anda sudah dapat melihat extrasystole, dan fakta bahawa selepas itu tidak ada jeda kompensasi, anda juga menyedari bahawa seolah-olah dimasukkan di antara dua kompleks QRS biasa. Ia kelihatan seperti extrasystole ventrikel interpolated atau interkalasi.

ECG No.4

Setiap kompleks kedua adalah extrasystole, yang bermaksud kita bercakap mengenai bigeminia ventrikel. Selang merah menandakan apa yang disebut selang lekatan (idealnya ia diukur sedikit berbeza, tetapi untuk kesederhanaan ia digambarkan di sini), ia sama untuk semua extrasystoles, yang bermaksud bahawa extrasystoles adalah monotopik (berasal dari fokus automatisme yang sama). Bentuk atau rupa, extrasystoles juga sama, yang bermaksud extrasitols bersifat monomorfik.

Nombor ECG 5

Perhatikan kelajuan rakaman, itu 25 mm / s! Pada ECG, trigeminia ventrikel, dengan catatan yang lebih pendek untuk melihat trigeminia, jauh dari selalu mungkin.

Nombor ECG 6

Pada ECG, kita melihat kompleks extrasystolic pramatang yang cacat (3 dan 4) mengikuti secara berturut-turut.

Secara umum, kami memeriksa jenis extrasystoles ventrikel yang paling biasa, saya rasa sekarang anda tidak akan menghadapi masalah khusus dengan pengecamannya. Sekarang kita akan membaca teori untuk extrasystole supraventricular dan sudah tentu kita akan memenuhi tugas untuk extrasystole.
Teori: Ekstrasistol Supraventrikular

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan "Ctrl + Enter"

Ekstrasistol ventrikel yang kerap: penyebab dan rawatan penyakit ini

Salah satu aritmia jantung (LDCs) yang paling biasa adalah extrasystole, iaitu pengecutan luar biasa ("penyisipan") miokardium ventrikel. Menurut statistik, lebih daripada 40% orang berusia lebih dari 40 tahun menderita patologi kardiologi ini. Di samping itu, dengan kajian instrumental jantung, pendaftaran EKG, extrasystole ventrikel dikesan pada individu yang sihat sehingga 30 tahun dalam 10-15% kes dan dianggap sebagai varian norma fisiologi.

Apa itu extrasystole ventrikel

Fenomena extrasystole ventrikel (VES) adalah kontraksi miokardium tunggal yang luar biasa yang berlaku di bawah pengaruh impuls elektrik pramatang yang datang dari dinding ruang ventrikel kanan atau kiri, serta serat saraf sistem konduksi jantung (bundle-Nya, serat Purkinje). Sebagai peraturan, extrasystoles yang berlaku semasa ZhES hanya mempengaruhi irama ventrikel secara negatif, tanpa mengganggu fungsi bahagian atas jantung.

Pengelasan

Klasifikasi standard menurut Laun dibuat berdasarkan hasil pemantauan ECG setiap hari oleh Holter. 6 kelas extrasystole ventrikel dibezakan di dalamnya:

  1. 0 kelas. Pada ECG, extrasystole ventrikel yang kerap tidak ada, pesakit tidak mengalami perubahan fungsi jantung atau perubahan morfologi.
  2. 1 kelas. Selama satu jam pemerhatian, kurang daripada 25-30 kontraksi patologi ventrikel monomorfik tunggal (monotopik, identik) direkodkan.
  3. Kelas 2. Selama satu jam kajian, lebih daripada 30 ekstrasistol berpasangan monomorfik tunggal atau 10-15 dicatatkan.
  4. Kelas 3. Selama 15 minit pertama, sekurang-kurangnya 10 ekstrasistol polimorfik (politopik, heterotaip) dicantumkan. Selalunya kelas ini digabungkan dengan fibrilasi atrium..
  5. Gred 4a. Ekstrasistol ventrikel berpasangan mononomik dicatatkan selama satu jam;
  6. Kelas 4b. Sepanjang tempoh kajian, kontraksi luar biasa ventrikel berpasangan polimorfik direkodkan.
  7. Kelas 5. Kontraksi polimorfik kumpulan atau salvo (3-5 berturut-turut selama 20-30 minit) direkodkan.

Ekstrasistol ventrikel yang kerap dari kelas 1 tidak menunjukkan simptomatik, tidak disertai dengan perubahan patologi serius dalam hemodinamik, oleh itu ia dianggap sebagai varian norma fisiologi (fungsional). Pengurangan gred 2-5 yang luar biasa digabungkan dengan risiko tinggi mengalami fibrilasi atrium, serangan jantung secara tiba-tiba dan kematian. Menurut klasifikasi klinikal aritmia ventrikel (menurut Mayerburg), terdapat:

  1. Extrasystoles kursus fungsional yang jinak. Mereka dicirikan oleh ketiadaan gejala klinikal jelas patologi organik miokardium dan sebarang tanda objektif disfungsi ventrikel kiri. Fungsi simpul ventrikel dipelihara dan risiko serangan jantung adalah minimum.
  2. Aritmia ventrikel dari kursus yang berpotensi ganas. Mereka dicirikan oleh adanya kontraksi luar biasa terhadap latar belakang lesi morfologi otot jantung, penurunan output jantung sebanyak 20-30%. Mereka disertai dengan risiko tinggi serangan jantung secara tiba-tiba, yang dicirikan oleh penurunan tahap keganasan.
  3. Aritmia dari kursus malignan. Mereka dicirikan oleh adanya kontraksi luar biasa ventrikel dengan latar belakang lesi miokard organik yang teruk, disertai dengan risiko maksimum serangan jantung secara tiba-tiba.

Sebab-sebab extrasystole ventrikel

Kemunculan kontraksi luar biasa dari ventrikel disebabkan oleh patologi organik miokardium, penggunaan ubat-ubatan. Sebagai tambahan, extrasystole adalah komplikasi yang sering terjadi pada luka sistemik yang lain: penyakit endokrin, tumor malignan. Salah satu penyebab HPP yang paling biasa adalah:

  • penyakit arteri koronari;
  • kardiosklerosis;
  • infarksi miokardium;
  • miokarditis;
  • hipertensi arteri;
  • jantung paru;
  • kegagalan jantung kronik;
  • prolaps injap mitral;
  • pengambilan M-antikolinergik, simpatomimetik, diuretik, glikosida jantung, dan lain-lain yang tidak terkawal.

Aritmia ventrikel fungsional atau idiopatik dikaitkan dengan merokok, keadaan tertekan, penggunaan sejumlah besar minuman berkafein dan alkohol, yang menyebabkan peningkatan aktiviti sistem saraf autonomi. Extrasystole sering dijumpai pada pesakit yang menderita osteochondrosis serviks..

Gejala extrasystole ventrikel yang kerap

Kontraksi miokardium pramatang tunggal dicatatkan pada banyak orang muda yang sihat dalam proses pemantauan fungsi jantung pada siang hari (pemantauan Holter ECG). Mereka tidak memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan, seseorang tidak menyedari kehadiran mereka dengan cara apa pun. Gejala kontraksi luar biasa berlaku apabila hemodinamik terganggu akibat extrasystoles.

Aritmia ventrikel tanpa lesi morfologi miokardium oleh pesakit sukar ditoleransi, serangan asma, serangan panik berlaku. Keadaan ini, sebagai peraturan, berkembang dengan latar belakang bradikardia, manifestasi klinikal berikut adalah ciri khasnya:

  • perasaan serangan jantung secara tiba-tiba;
  • pukulan kuat individu di dada;
  • kemerosotan selepas makan;
  • gangguan jantung pada waktu pagi selepas bangun tidur, ledakan emosi atau semasa melakukan aktiviti fizikal.

Pengecutan luar biasa dari miokardium ventrikel pada latar belakang gangguan morfologi jantung, sebagai peraturan, mempunyai banyak (polimorfik) sifatnya, tetapi bagi pesakit sering berlaku tanpa manifestasi klinikal. Gejala berkembang dengan tenaga fizikal yang ketara, hilang ketika berbaring atau duduk. Aritmia ventrikel kanan atau kiri ini berkembang dengan latar belakang takikardia dan dicirikan oleh:

  • tercekik;
  • perasaan panik, ketakutan;
  • pening
  • gelap di mata;
  • kehilangan kesedaran.

Diagnostik

Kaedah diagnostik utama untuk extrasystole ventrikel yang kerap adalah merekodkan elektrokardiogram pada waktu rehat dan monitor Holter 24 jam. Kajian harian ECG membantu menentukan bilangan, morfologi kontraksi patologi, bagaimana ia disebarkan sepanjang hari, bergantung kepada pelbagai faktor dan keadaan badan (tidur, terjaga, dan penggunaan ubat). Sebagai tambahan, pesakit, jika perlu, juga diresepkan:

  • kajian elektrofisiologi miokardium dengan merangsang otot jantung dengan denyutan elektrik sambil memerhatikan hasilnya pada ECG;
  • ekokardiografi atau ultrasound (ultrasound) - definisi penyebab morfologi aritmia, yang, sebagai peraturan, dikaitkan dengan gangguan hemodinamik;
  • ujian makmal untuk menentukan protein fasa cepat, elektrolit, tahap hormon hipofisis, kelenjar adrenal dan kelenjar tiroid, bilangan globulin.

Ekstrasistol ventrikel ECG

Kaedah utama untuk mendiagnosis aritmia jantung adalah elektrokardiografi dan pemantauan miokardium (impuls sistem pengalir) menurut Holter. Ekstrasistol ventrikel ketika menguraikan kajian ditunjukkan oleh tanda-tanda berikut:

  • pengembangan kompleks QRS;
  • kekurangan gigi P;
  • penampilan luar biasa kompleks QRS yang diubah;
  • jeda kompensasi penuh selepas kompleks patologi QRS;
  • ubah bentuk gelombang T (jarang);
  • Sambungan segmen ST.

Rawatan extrasystole ventrikel

Untuk mencapai kesan yang diinginkan dalam rawatan extrasystole, perlu menetapkan satu set langkah terapi:

  • Larangan penggunaan minuman yang mengandungi alkohol, teh pekat, kopi, dan merokok.
  • Cadangan untuk mematuhi prinsip asas pemakanan yang betul dan meningkatkan bahagian makanan dengan sejumlah besar kalium (kentang, makanan laut, daging lembu, dll.) Dan unsur surih lain yang diperlukan untuk fungsi jantung yang normal dalam diet.
  • Penolakan latihan fizikal yang berat.
  • Sekiranya pesakit sering menghadapi tekanan, insomnia, disarankan untuk menggunakan persediaan herba yang menenangkan (motherwort, lemon balm, peony tincture) atau ubat penenang (valerian tincture).
  • Sekiranya ditunjukkan, pesakit dirujuk untuk menjalani rawatan pembedahan.
  • Ubat antiarrhythmic ditetapkan.
  • Digunakan penggunaan ubat-ubatan yang menyokong kerja jantung, kompleks vitamin dan mineral.

Terapi ubat

Rejimen rawatan ubat diresepkan secara individu, bergantung sepenuhnya pada jenis patologi dan penyebabnya, kekerapan aritmia, kehadiran penyakit kronik sistemik lain. Ubat antiaritmia yang digunakan untuk rawatan farmakologi ZhES dibahagikan kepada kategori berikut:

  • penyekat saluran natrium, kalsium dan kalium (Novokainamid);
  • beta-blocker (Concor-Cor);
  • ubat antihipertensi (Anaprilin);
  • trombolitik (Aspirin).

Terapi farmakologi standard merangkumi penggunaan persediaan farmakologi berikut:

  1. Cordinorm. Ubat berdasarkan zat bisoprolol, yang mempunyai kesan antiaritmia dan hipotensi. Ia diresepkan untuk rawatan gangguan irama jantung. Kelebihan ubat tersebut adalah tindakan cepat dan fleksibiliti penggunaannya, dan kekurangannya adalah kemungkinan besar kesan sampingan.
  2. Aspirin. Tablet, yang mengandungi asid asetilsalisilat. Ubat ini meningkatkan peredaran darah dalam miokardium, mempunyai kesan vasodilating. Aspirin ditunjukkan untuk penyakit jantung koronari, infark miokard. Kelebihan ubat ini adalah penggunaannya yang serba boleh, dan yang negatif adalah perkembangan reaksi alahan yang kerap.
  3. Novocainamide. Ubat yang bahan aktifnya adalah procainamide. Ubat ini dapat mengurangkan kegembiraan otot jantung dengan ketara dan menekan fokus ektopik eksitasi. Tentukan ubat untuk pelbagai gangguan irama jantung. Ubat-ubatan tersebut dianggap sebagai kesan cepat cepat, dan tolaknya adalah keperluan untuk mengira dos dengan tepat untuk mencegah perkembangan kesan sampingan..

Seorang pesakit yang telah memulakan rawatan ubat, setelah 2-3 bulan disyorkan untuk membuat elektrokardiogram kawalan. Sekiranya kontraksi jantung yang luar biasa menjadi jarang atau hilang, maka kursus terapi secara beransur-ansur, di bawah pengawasan doktor, dibatalkan. Dalam kes ketika, dengan latar belakang rawatan, hasilnya tidak berubah atau sedikit meningkat, pemberian ubat terus tidak berubah selama beberapa bulan. Dengan penyakit yang ganas, ubat-ubatan diambil oleh pesakit seumur hidup.

Campur tangan pembedahan

Petunjuk untuk rawatan pembedahan aritmia adalah keberkesanan terapi ubat. Sebagai peraturan, penghapusan patologi jenis ini disyorkan untuk pesakit yang mengalami kerosakan jantung organik dalam kombinasi dengan gangguan hemodinamik. Jenis pembedahan berikut ada:

  • Ablasi frekuensi radio (RFA). Semasa prosedur, pakar bedah memasukkan kateter kecil ke dalam rongga jantung melalui kapal besar dan, menggunakan gelombang radio, melakukan kauterisasi terhadap kawasan yang bermasalah pada miokardium. Untuk kemudahan mencari kawasan yang terjejas, pemantauan elektrofisiologi digunakan. Keberkesanan RFA, menurut statistik, adalah 75-90%. Operasi ini dikontraindikasikan pada orang tua (berumur lebih dari 75 tahun).
  • Pemasangan alat pacu jantung. Peranti ini adalah kotak kecil, yang dilengkapi dengan elektronik dan bateri, yang sah dari 8 hingga 10 tahun. Elektrod meninggalkan alat pacu jantung, yang doktor pasangkan ke ventrikel atau atrium semasa operasi. Mereka menghantar impuls yang menyebabkan otot jantung mengecut. Peranti elektronik seperti itu membantu pesakit untuk menghilangkan pelbagai gangguan irama dan kembali ke kehidupan yang penuh. Antara kelemahan memasang alat pacu jantung menunjukkan perlunya penggantiannya.

Ubat rakyat

Resipi ubat tradisional digunakan untuk merawat extrasystoles jenis berfungsi. Sekiranya terdapat perubahan organik yang serius dalam miokardium, anda harus berjumpa dengan pakar kardiologi, kerana beberapa kaedah rawatan bukan tradisional mempunyai kontraindikasi untuk digunakan. Ingatlah bahawa penggunaan ubat-ubatan rakyat bukanlah pengganti terapi atau pembedahan ubat sepenuhnya. Di rumah, anda boleh menyediakan ubat-ubatan rakyat berikut untuk rawatan aritmia:

  1. Merebus akar valerian, calendula dan bunga jagung. Anda perlu mengambil 1 sudu besar. campurkan semua bahan, masukkan air dan didihkan, kemudian sejukkan. Terikan dan ambil setengah gelas pada waktu pagi dan petang selama 10-12 hari. Gunakan produk ini dengan berhati-hati pada orang yang alergi..
  2. Infusi ekor kuda. Rumput ekor kuda kering dalam jumlah 2 sudu besar. perlu menyeduh tiga gelas air mendidih dan tahan selama 6 jam. Ambil ubat 5-6 kali sehari selama 1 sudu kecil selama sebulan. Tidak disyorkan untuk menggunakan infus untuk pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang kronik.
  3. Jus lobak dengan madu. Lobak mentah mesti diparut dan diperah melalui kain tipis. Dalam jus yang dihasilkan tambahkan 1 sudu besar. sayang. Ambil 2 sudu kecil. tiga kali sehari selama seminggu.

Ramalan dan pencegahan ekstrasistol ventrikel yang kerap

Prognosis perjalanan extrasystole ventrikel bergantung pada bentuknya, kehadiran patologi morfologi tisu jantung atau gangguan hemodinamik. Kontraksi miokardium idiopatik dan tunggal yang luar biasa berfungsi tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan atau kehidupan pesakit. Extrasystole, yang berkembang dengan latar belakang kerosakan organik pada jantung, jika tidak dirawat, secara signifikan meningkatkan risiko mengalami kegagalan organ, kematian mendadak akibat perkembangan takikardia, aritmia atrium dan supraventrikular, fibrilasi.

Untuk mengelakkan berlakunya kontraksi luar biasa dari miokardium bahagian bawah jantung, disarankan untuk melakukan langkah-langkah berikut:

  1. Sekiranya terdapat kecenderungan genetik untuk penyakit jantung, perlu diperhatikan oleh ahli kardiologi seawal mungkin.
  2. Gunakan dengan berhati-hati ubat-ubatan yang mempengaruhi kadar jantung dan komposisi elektrolit darah (diuretik, glikosida).
  3. Sekiranya terdapat patologi endokrin (diabetes mellitus, kelenjar adrenal atau hiperfungsi tiroid), pemeriksaan harus dibuat untuk perkembangan patologi jantung.
  4. Berhenti merokok, minum alkohol.

Ekstrasistol ventrikel

Penyakit kardiovaskular adalah antara lima penyakit utama yang membawa kepada kecacatan manusia. Extrasystole paling popular, kerana ia berlaku pada 70% orang. Ini dapat ditentukan pada usia berapa pun, dan tidak ada hubungan antara patologi dan jantina dan ciri perlembagaan..

Faktor predisposisi untuk pengembangan extrasystole termasuk hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, kecacatan jantung, kekurangan kalium dan magnesium dalam darah, serta jantina dan usia.

Extrasystoles biasanya dibahagikan kepada dua kumpulan besar: atrium dan ventrikel. Varieti kedua dicirikan oleh kursus klinikal yang tidak menguntungkan, jadi anda harus tahu apa itu extrasystole ventrikel berbahaya dan pilihan rawatan apa yang ditawarkan oleh ubat moden.

Penerangan mengenai extrasystole ventrikel

Istilah "ventrikel extrasystole" (VES) merujuk kepada proses patologi yang berlaku di ventrikel kiri atau kanan dan menyebabkan kontraksi pramatang pada bahagian jantung yang sesuai.

Terdapat tiga mekanisme untuk pengembangan penyakit ini: pelanggaran automatisme, aktiviti pencetus, aliran bulat gelombang pengujaan (ri-entry).

Pelanggaran automatisme dilakukan ke arah peningkatan kadar denyutan jantung. Ini disebabkan oleh potensi bawah lesi patologi yang terletak di ventrikel. Di bawah pengaruh irama normal, ia masuk ke ambang batas, akibatnya kontraksi pramatang berlaku. Mekanisme pengembangan yang serupa adalah ciri untuk aritmia berkembang dengan latar belakang iskemia miokard, disfungsi elektrolit, dan kelebihan katekolamin.

Pencetus aktiviti - adalah berlakunya dorongan luar biasa di bawah pengaruh pasca-depolarisasi, yang dikaitkan dengan potensi tindakan sebelumnya. Membezakan antara aktiviti pencetus awal (terbentuk semasa repolarisasi) dan lambat (terbentuk selepas repolarisasi). Ia dikaitkan dengan extrasystoles yang muncul dengan bradikardia, iskemia miokard, gangguan elektrolit, mabuk dengan ubat tertentu (contohnya, digitalis).

Jalur bulatan gelombang pengujaan (ri-entri) terbentuk semasa pelbagai gangguan organik, apabila miokardium menjadi tidak homogen, yang mengganggu laluan nadi yang normal. Di kawasan parut atau iskemia, kawasan dengan kelajuan konduktif dan pemulihan yang tidak sama terbentuk. Akibatnya, kedua-dua extrasystoles ventrikel tunggal dan serangan takikardia paroxysmal muncul.

Gejala extrasystole ventrikel

Dalam kebanyakan kes, tidak ada aduan. Pada tahap yang lebih rendah, gejala berikut berlaku:

  • degupan jantung tidak sekata;
  • kelemahan dan pening;
  • kekurangan udara;
  • sakit dada yang terletak di tempat yang tidak biasa;
  • denyutan nadi sangat ketara, oleh itu, dirasakan oleh pesakit.

Kejadian kompleks simptom terakhir dikaitkan dengan peningkatan daya penguncupan yang muncul selepas extrasystole. Oleh itu, ia dirasakan bukan sebagai pengecutan yang luar biasa, melainkan dalam bentuk "hati yang tenggelam". Beberapa gejala extrasystole ventrikel disebabkan oleh patologi utama yang menyebabkan perkembangan gangguan irama.

Gelombang vena Corrigan adalah denyutan patologi yang berlaku dengan kontraksi ventrikel pramatang terhadap latar belakang injap tricuspid tertutup dan sistol atrium kanan. Ia memanifestasikan dirinya sebagai denyutan urat serviks, yang sangat jelas sehingga dapat dilihat dengan pemeriksaan objektif pesakit.

Semasa mengukur tekanan darah, aktiviti jantung arrhythmic ditentukan. Dalam beberapa kes, kekurangan nadi ditetapkan. Kadang-kadang extrasystoles sering berlaku sehingga diagnosis salah fibrilasi atrium dapat dibuat.

Penyebab extrasystole ventrikel

Faktor patologi bukan jantung dan jantung dipertimbangkan..

Penyebab bukan jantung lebih banyak dikaitkan dengan gangguan elektrolit, yang sering dijumpai semasa kekurangan kalium, magnesium dan lebihan kepekatan kalsium dalam darah. Pelanggaran terakhir lebih banyak dikaitkan dengan proses ganas yang berlaku dalam sistem rangka, hiperparatiroidisme, penyakit Paget, rawatan dengan persediaan kalsium (yang diperhatikan dalam rawatan ulser peptik).

Kesan negatif pada sistem jantung disebabkan oleh keadaan tertekan, kekurangan zat makanan, gangguan tidur dan rehat, dan pengambilan bahan berbahaya (toksik, alkoholik, narkotik). Kadang-kadang, selepas pembedahan, anestesia, atau hipoksia, extrasystole ventrikel juga berkembang..

Faktor jantung dikaitkan dengan pelbagai keadaan patologi sistem kardiovaskular. Pertama sekali, miokardium ventrikel menderita serangan jantung dan penyakit jantung koronari. Kecacatan jantung (prolaps injap mitral), kardiomiopati dan miokarditis memberi kesan negatif kepada struktur tisu otot. Terhadap latar belakang irama jantung yang perlahan dan cepat, kontraksi ventrikel luar biasa sering berlaku.

Jenis extrasystole ventrikel

Semasa kajian extrasystole ventrikel sebagai patologi, pelbagai klasifikasi dan ciri dibuat. Berdasarkannya, diagnosis dibuat dan rawatan seterusnya dijalankan..

Ekstrasistol ventrikel tunggal dan politopik

Ekstrasistol yang terbentuk oleh kontraksi ventrikel pramatang berbeza dalam ciri mereka:

  • Kekerapan paparan ECG membahagikan extrasystoles menjadi tunggal, berganda, berpasangan dan berkumpulan;
  • masa berlakunya extrasystoles dapat mencirikannya sebagai awal, terlambat dan interpolasi;
  • bilangan fokus patologi boleh berbeza, oleh itu, polytopic (lebih daripada 15 kali seminit) dan extrasystoles monotopik dibezakan;
  • urutan ekstrasistol dipertimbangkan jika mereka berada di ECG secara merata, dan ekstrasistol yang tidak teratur juga dijumpai.

Kursus extrasystole ventrikel

Dalam kebanyakan kes, ZhES yang berlaku tidak dijumpai. Sekiranya terdapat, perubahan organik tidak dapat dikesan di dalam hati, pesakit mungkin tidak menunjukkan aduan atau tidak signifikan. Dalam kes ini, prognosis adalah baik, oleh itu, tidak perlu risau jika penyakit ini berbahaya, extrasystole ventrikel.

Dengan extrasystole ventrikel yang berpotensi malignan, perubahan organik dalam struktur jantung ditentukan. Sebilangan besar mereka berkaitan dengan patologi jantung - serangan jantung, penyakit jantung koronari, kardiomiopati. Dalam kes ini, kemungkinan penamatan aktiviti jantung pramatang meningkat..

Kegagalan ekstrasistol ventrikel sangat berbahaya bagi kehidupan pesakit. Penangkapan jantung boleh berlaku dan sekiranya tiada rawatan perubatan - kematian. Keganasan kerana gangguan organik yang serius.

Pengelasan extrasystoles ventrikel

Klasifikasi menurut Laun dan Ryan sebelumnya sering digunakan dalam amalan perubatan. Mereka merangkumi lima kelas, dari 0 paling ringan hingga 5 yang paling sukar, yang dicirikan oleh perubahan organik pada tisu jantung. Tiga kelas pertama hampir sama sifatnya dalam kedua klasifikasi:

0 - extrasystole ventrikel tidak hadir;

1 - extrasystoles bersifat monotipik, jarang muncul, tidak lebih dari 30 sejam;

2 - extrasystoles bersifat monotipik, sering berlaku, lebih daripada 30 sejam;

3 - ekstrasistol politip ditentukan

Selanjutnya, klasifikasi oleh Laun mencirikan kelas seperti berikut:

4a - extrasystoles berpasangan;

4b - takikardia ventrikel dengan berlakunya ZhES dari 3 atau lebih;

5 - extrasystoles ventrikel awal berlaku.

Oleh Ryan, kelas dijelaskan berbeza:

4a - ekstrasistol monomorfik mengikut pasangan;

4b - extrasystoles polimorfik disusun secara berpasangan;

5 - takikardia ventrikel dengan perkembangan ZhES dari 3 atau lebih.

Dalam perubatan moden, satu lagi bahagian extrasystole ventrikel tersebar luas, menurut Myerburg dari tahun 1984. Ia berdasarkan ekstrasistol ventrikel monomorfik dan polimorfik yang berlaku dalam satu versi.

Sesuai dengan klasifikasi frekuensi baru, VES dibahagikan kepada lima kelas: 1 - extrasystoles jarang, 2 - kontraksi luar biasa yang jarang berlaku, 3 - extrasystoles yang agak kerap, 4 - kontraksi pramatang yang kerap, 5 - sangat kerap.

Mengikut ciri gangguan irama, extrasystoles ventrikel dibahagikan kepada beberapa jenis: A - monomorfik dalam satu kuantiti, B - polimorfik dalam satu nombor, berpasangan C, D - tidak stabil dalam dinamika mereka, E - stabil.

Komplikasi extrasystole ventrikel

Pada dasarnya, peningkatan penyakit yang mendasari berlaku, dengan latar belakang yang mana ZhES telah berkembang. Komplikasi dan akibat berikut juga dijumpai:

  • konfigurasi anatomi ventrikel berubah;
  • peralihan extrasystole ke fibrilasi, yang berbahaya dengan risiko kematian yang tinggi;
  • kemungkinan perkembangan kegagalan jantung, yang paling sering dijumpai dalam polistopik, pelbagai extrasystoles.
  • komplikasi yang paling teruk adalah serangan jantung secara tiba-tiba.

Diagnosis extrasystole ventrikel

Ia dimulakan dengan mendengar keluhan pesakit, pemeriksaan objektif, mendengar aktiviti jantung. Seterusnya, doktor menetapkan kajian instrumental. Kaedah diagnostik utama adalah elektrokardiografi.

Tanda ECG extrasystole ventrikel:

  • Kompleks QRS muncul sebelum waktunya;
  • dalam bentuk dan saiznya, kompleks QRS yang luar biasa berbeza dengan kompleks normal yang lain;
  • di hadapan kompleks QRS, dibentuk oleh extrasystole, tidak ada gelombang P;
  • selepas kompleks QRS yang salah, jeda kompensasi selalu diperhatikan - segmen kontur memanjang yang terletak di antara kontraksi luar biasa dan normal.

Pemantauan ECG Holter - sering diresepkan untuk pesakit yang mengalami kegagalan ventrikel kiri yang teruk atau ketika mereka tidak stabil. Semasa kajian, adalah mungkin untuk menentukan ekstrasistol yang jarang berlaku - hingga 10 per minit dan kerap - lebih dari 10 per minit.

EFI, atau kajian elektrofisiologi, ditunjukkan untuk dua kumpulan pesakit. Yang pertama adalah bahawa tidak ada perubahan struktur di jantung, tetapi pembetulan rawatan ubat diperlukan. Yang kedua - terdapat gangguan organik, untuk menilai risiko kematian secara tiba-tiba, mereka didiagnosis.

ECG rata-rata isyarat adalah kaedah baru yang menjanjikan dalam hal mengenal pasti pesakit dengan kemungkinan besar bentuk ZhES yang teruk. Juga membantu dalam menentukan takikardia ventrikel berselang.

Rawatan extrasystole ventrikel

Sebelum memulakan terapi, situasi berikut dinilai:

  • manifestasi extrasystole ventrikel;
  • faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit, yang mungkin berkaitan dengan gangguan struktur, kehadiran penyakit jantung koronari, disfungsi ventrikel kiri.
  • keadaan yang tidak diingini dalam bentuk kesan proarrhythmic yang boleh merumitkan perjalanan penyakit ini.

Bergantung pada kursus, bentuk dan keparahan ZHES, rawatan dijalankan di kawasan berikut:

  1. Tunggal, monomorfik, yang disebut "sederhana" extrasystoles yang tidak menyebabkan gangguan hemodinamik tidak memerlukan rawatan khusus. Cukup untuk melakukan debug pada rejimen sehari dan pemakanan, untuk mengatasi penyakit utama yang boleh menyebabkan ZhES.
  2. ZhES yang tidak stabil, penampilan extrasystoles yang berpasangan, politopik, sering menyebabkan pelanggaran hemodinamik, oleh itu, untuk mengurangkan risiko fibrilasi ventrikel, penahan jantung, ubat-ubatan antiarrhythmic diresepkan. Pada asasnya, mereka bermula dengan beta-blocker, jika perlu, statin dan aspirin diresepkan. Secara selari, ubat digunakan untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan extrasystole..
  3. ZhES yang mengalir malignan sering memerlukan pengambilan ubat yang sangat berkesan - amiodarone, sotapol dan sejenisnya, yang mempunyai kesan aritmogenik yang baik. Sekiranya perlu, ia digabungkan dengan dos pemeliharaan beta-blocker dan ACE inhibitor..

Rawatan pembedahan ditunjukkan sekiranya terapi ubat tidak berkesan. Bergantung pada keadaan, pemusnahan fokus eksitasi patologi, implantasi alat kardioverter-defibrilator atau anti-takikardia mungkin diresepkan.

Pencegahan sekunder extrasystole ventrikel

Untuk mengelakkan perkembangan ZhES, pertama sekali, perlu mengikuti cadangan doktor, yang terutama terdiri daripada pengambilan ubat tepat waktu dan kepatuhan dengan tidur dan rehat. Juga penting untuk makan dengan baik dan menghilangkan tabiat buruk. Sekiranya terdapat ketidakaktifan fizikal, anda perlu meningkatkan aktiviti fizikal mengikut kemampuan badan.

Video: Rawatan extrasystole ventrikel

Ekstrasistol ventrikel

Ekstrasistol ventrikel adalah gangguan irama jantung yang biasa terjadi di bawah pengaruh impuls pramatang yang berasal dari dinding ventrikel kiri atau kanan. Extrasystoles yang berlaku dalam kes ini, sebagai peraturan, hanya mempengaruhi irama ventrikel, iaitu, mereka tidak mempengaruhi bahagian atas jantung. Walau bagaimanapun, kontraksi jantung yang luar biasa yang berasal dari atria dan septum atrioventricular dapat memprovokasi extrasystoles ventrikel.

Ekstrasistol ventrikel dengan ketiadaan lesi jantung organik, sebagai peraturan, tidak membahayakan nyawa.

Kitaran jantung adalah urutan proses yang berlaku semasa satu pengecutan jantung dan kelonggaran berikutnya. Setiap kitaran jantung terdiri daripada sistol atrium, sistol ventrikel dan diastole (keadaan otot jantung yang santai dalam selang antara sistol, pengembangan rongga jantung). Terdapat elektrik (aktiviti elektrik yang merangsang miokardium) dan sistol mekanikal (pengecutan otot jantung, penurunan jumlah ruang jantung). Pada waktu rehat, ventrikel jantung dewasa mengeluarkan 50-70 ml darah untuk setiap sistol. Dorongan jantung normal timbul di simpul sinus, yang terletak di bahagian atas jantung. Ekstrasistol ventrikel dicirikan oleh pengujaan ventrikel pramatang berkaitan dengan irama jantung terkemuka, yang berasal dari sistem pengaliran jantung, khususnya, cabang-cabang dari serat His dan Purkinje.

Ekstrasistol ventrikel dicatatkan pada semua kumpulan umur. Kekerapan pengesanan patologi ini bergantung pada kaedah diagnostik dan kontinjen subjek. Pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun, extrasystole ventrikel didiagnosis pada 40-75% kes aritmia extrasystolic.

Semasa melakukan elektrokardiogram, extrasystoles ventrikel tunggal ditentukan pada 5% individu yang sihat secara klinikal pada usia muda, dan semasa pemantauan EKG harian pada sekitar 50% kes. Hubungan antara penampilan ekstrasistol ventrikel dari waktu siang terjalin (pada waktu pagi mereka dicatat lebih kerap, dan semasa tidur malam mereka jarang terjadi). Risiko mengembangkan extrasystole ventrikel meningkat seiring bertambahnya usia, begitu juga dengan adanya patologi sistem kardiovaskular.

Ekstrasistol ventrikel boleh menjadi rumit oleh perubahan konfigurasi ventrikel jantung, perkembangan fibrilasi atrium, takikardia paroxysmal, strok, infark miokard, kematian koronari secara tiba-tiba.

Punca dan Faktor Risiko

Ekstrasistol ventrikel berlaku dengan latar belakang patologi organik jantung, tetapi juga boleh menjadi idiopatik, iaitu yang tidak dikenali. Selalunya, ia berkembang pada pesakit dengan infark miokard (dalam 90-95% kes), hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, kardiosklerosis pasca infark, miokarditis, perikarditis, kardiomiopati hipertrofik atau dilatasi, jantung paru, prolaps injap mitral, kegagalan jantung kronik.

Faktor risiko merangkumi:

  • osteochondrosis serviks;
  • vagotonia;
  • kardiopsychoneurosis;
  • gangguan endokrin, gangguan metabolik;
  • hipoksia kronik (dengan apnea malam, anemia, bronkitis);
  • mengambil ubat-ubatan tertentu (antidepresan, diuretik, ubat antiaritmia, overdosis glikosida jantung);
  • tabiat buruk;
  • pemakanan yang buruk;
  • tekanan fizikal dan mental yang berlebihan.

Ekstrasistol ventrikel dapat muncul dalam keadaan rehat dan hilang dengan tenaga fizikal pada orang dengan peningkatan aktiviti sistem saraf parasimpatik. Ekstrasistol ventrikel tunggal sering berlaku pada orang yang sihat secara klinikal tanpa sebab yang jelas..

Bentuk extrasystole ventrikel

Bergantung pada hasil pemantauan ECG harian, kelas ekstrasistol ventrikel berikut dibezakan:

  • 0 - kekurangan extrasystoles ventrikel;
  • 1 - sepanjang jam semasa pemantauan, kurang daripada 30 ekstrasistol ventrikel monomorfik tunggal direkodkan;
  • 2 - selama sejam semasa pemantauan, lebih daripada 30 ekstrasistol ventrikel monomorfik tunggal direkodkan;
  • 3 - extrasystoles ventrikel polimorfik direkodkan;
  • 4a - extrasystoles ventrikel monomorfik berpasangan;
  • 4b - extrasystoles polimorfik berpasangan;
  • 5 - extrasystoles ventrikel polimorfik kumpulan, serta episod takikardia ventrikel paroxysmal.

Ekstrasistol atrium ECG

Mungkin, setiap orang merasakan ada gangguan aneh dalam kerja hatinya. Walaupun pada orang yang benar-benar sihat, kontraksi jantung yang luar biasa dapat "melepasi". Apa penyebabnya dan seperti apa bentuk extrasystole pada ECG - mari kita bincangkan dalam artikel kami.

Lebih dekat dengan hati

Sistem jantung yang konduktif

Untuk lebih memahami sebab dan jenis extrasystole, kita akan lebih dekat dengan jantung. Kami secara ringkas menyentuh mengenai anatomi dan fisiologinya. Jantung manusia adalah organ berongga yang terdiri daripada empat ruang. Dua atria dan dua ventrikel bersama saluran darah besar membentuk organ ini. Jantung mempunyai dua bahagian - kanan dan kiri. Biasanya, jabatan ini tidak berkomunikasi antara satu sama lain, menjalankan fungsi peredaran darah lingkaran kecil dan besar. "Dari bahagian atas kepala ke jari kaki" organ ini ditembusi oleh laluan di mana impuls yang dihasilkan berjalan dan menyebabkan lapisan otot atria dan ventrikel berkontraksi.

Keseluruhan sistem konduktif diwakili oleh nod atau alat pacu jantung dan laluan antara-nodal (jalur) yang menghubungkan nod ini. Node pertama adalah yang paling penting, paling kuat, dengan keupayaan untuk menghasilkan impuls elektrik dengan frekuensi 60 hingga 80 dalam satu minit. Ini adalah nod sinus. Seterusnya adalah nod yang mempunyai keupayaan untuk menghasilkan denyutan dalam urutan menurun. Nod atrioventricular (simpul AV), ikatan-Nya dan serat Purkinje.

Jadi sekejap kelihatan seperti jantung dengan sistem konduktif. Apabila dorongan luar biasa muncul di atria, ia dapat terjadi di sekitar simpul sinus, atau sedikit lebih jauh dari itu. Pengujaan atria biasanya berlaku atau berlawanan arah. Impuls akan menuju ke ventrikel dengan cara biasa. Sekiranya dorongan berlaku di ventrikel, ia akan bergerak ke belakang, pergi dari ventrikel ke atria. Perubahan ini dalam pembentukan nadi dan kelakuannya akan tercermin dalam elektrokardiogram.

Definisi dan jenis extrasitolia

Ekstrasistol pada elektrokardiogram

Ekstrasistol adalah pengecutan miokardium ventrikel atau atria yang luar biasa, yang berlaku sebelum waktu yang ditetapkan. Sekiranya extrasystole seperti itu diulang, maka fenomena ini disebut "extrasystole." Bergantung pada apa yang dikurangkan sebelum waktu yang ditetapkan, tiga jenis extrasystole dibezakan - atrium, nodular (dari nod atrioventricular) dan ventrikel. Ekstrasistol yang berasal dari atria juga disebut supraventricular.

Sebagai tambahan kepada sumber extrasystoles, ada konsep "allorhythmia", ketika kegembiraan luar biasa jantung mempunyai urutan tertentu. Dalam kerangka allorhythmia, bigeminia (setiap pengujaan kedua adalah pramatang), trigeminia (setiap pengujaan ketiga adalah pramatang), quadrigeminia (setiap pengujaan keempat jantung adalah pramatang) dibezakan.

Pengecutan jantung seperti itu boleh berlaku sendiri, sama ada secara sepasang, atau tiga kali ganda. Oleh itu, mereka disebut single, double dan triplet. Kembar tiga boleh dianggap sebagai paroxysm dari takikardia supraventrikular atau ventrikel. Terdapat klasifikasi extrasystole yang lain. Sebagai contoh, klasifikasi lain mempertimbangkan extrasystoles bergantung pada ketersediaan sumbernya. Ekstrasistol dari satu sumber disebut monotopik, dari beberapa bahagian sistem pengalir - politopik.

Punca

Sekiranya seseorang menganggap bahawa extrasystole adalah patologi, dan ia hanya berlaku pada orang yang sakit, orang seperti itu salah. Pengecutan jantung yang luar biasa boleh berlaku pada orang yang sihat sepenuhnya. Mereka mungkin tidak mengesyaki perkara ini, kerana tidak selalu timbul ekstrasistol mempengaruhi kesejahteraan pesakit. Jadi, penyebab utama extrasystole mungkin berikut:

  1. Penyebab extracardiac: pengambilan alkohol, termasuk bir; merokok, kopi dan teh yang kuat, bahan narkotik, ubat-ubatan tertentu (metilxanthin, antidepresan, kontraseptif hormon, dll.), anemia, kadar kalium rendah atau tinggi dalam serum darah, kadar magnesium yang rendah dalam darah, penurunan fungsi tiroid, dll..
  2. Penyebab atau penyakit jantung sistem kardiovaskular: hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, kecacatan jantung, infark miokard, prolaps injap mitral, hipertensi paru, keradangan membran jantung (perikarditis, miokarditis, endokarditis), dll..
  3. Ekstrasistol berfungsi. Nama yang lain adalah idiopatik, apabila penyebab fenomena tersebut tidak dapat diketahui.

Mekanisme extrasystole

Ekstrasistol ventrikel atau atrium boleh berlaku dengan tiga mekanisme:

  • kemasukan semula,
  • automatik patologi,
  • mencetuskan aktiviti.

Mekanisme kemasukan semula menyerupai lingkaran setan. Dengan cara lain, ia bahkan disebut sebagai - pengujaan bulat. Berjalan di sepanjang sistem pengalir, impuls elektrik menggerakkan satu bahagian miokardium dan bergerak lebih jauh ke bahagian lain, tetapi menemui rintangan di jalannya (sekatan). Dia mula bergerak ke arah lain, mencari jalan bebas, dan sekali lagi jatuh ke bahagian "pertama", yang sudah teruja. Sesuatu seperti ini dapat difahami mekanisme extrasystole ini.

Automatik patologi bermaksud yang paling kuat bukanlah simpul sinus yang kita sebutkan, tetapi lesi khusus yang terletak di kawasan tertentu di atrium atau ventrikel.
Mekanisme aktiviti pencetus dijelaskan oleh pelanggaran proses pengujaan dan repolarisasi (pemulihan dormansi) membran sel.

Bagaimana extrasystole dimanifestasikan

Sensasi kegagalan jantung

Pesakit mungkin tidak mengadu sama sekali. Pelanggaran irama jantung seperti itu mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal, dan hanya kaedah instrumental yang membantu membuat diagnosis. Sejumlah pesakit mempunyai keluhan perasaan gangguan dalam kerja jantung, perasaan pudar atau serangan jantung, batuk dalam tempoh ini, pening, dan rasa tidak enak badan. Aduan ini boleh ditambah dengan gejala penyakit jantung yang mendasari pesakit..

Diagnostik

Ekstrasistol supraventrikular ECG

Kaedah diagnostik utama untuk extrasystole adalah kajian elektrokardiografi, yang dapat ditambah dengan pemantauan Holter. Seperti apa bentuk extrasystole atau apakah tanda ECG extrasystole?

Ekstrasistol supraventrikular atau atrium mempunyai ciri tersendiri.

  1. Gigi yang tidak normal R. Oleh kerana gigi P bertanggungjawab untuk pengujaan atria pada ECG, ia akan diubah. Bergantung pada bahagian atrium dari mana extrasystole berasal, gelombang P juga akan berubah sesuai.Ia dapat dilicinkan, atau negatif - anomali. Perbezaan antara extrasystole atrium dan jenisnya yang lain ialah gelombang P selalu mengikuti kompleks QRS, yang mencerminkan pengujaan ventrikel.
  2. Kompleks ventrikel tidak berubah (kompleks QRS). Oleh kerana dorongan berjalan dengan cara biasa ke ventrikel, bentuk kompleks ventrikel akan normal.
  3. Jeda pampasan penuh. Walaupun tidak selalu, tetapi dengan ekstrasistol atrium terdapat jeda kompensasi yang lengkap. Secara sederhana, jika anda membandingkan dua selang antara kontraksi, termasuk pramatang, maka jangka masa mereka akan sama dengan kontraksi "tepat waktu" yang tidak berubah.

Tanda-tanda extrasystole nod pada ECG

Ekstrasistol nodular diperhatikan apabila impuls elektrik tergelincir di bawah atria - di nod AV. Oleh itu, tanda-tanda extrasystole nod akan serupa dengan extrasystole atrium:

  • bentuk kompleks ventrikel yang biasa,
  • kekurangan gigi P.

Tanda-tanda extrasystole ventrikel pada ECG

Ekstrasistol ventrikel mempunyai ciri tersendiri dan berbeza dengan ekstrasistol atrium:

  1. Kompleks QRS cacat. Oleh kerana fakta bahawa pengujaan dari ventrikel berjalan ke belakang, gambar yang sesuai dilukis di ECG. Kompleks ventrikel diperbesar, bentuknya berbeza dari kompleks normal sebelumnya.
  2. Gelombang T yang tidak normal, yang mencerminkan pengujaan yang sebaliknya di sepanjang sistem konduktif.
  3. Jeda pampasan yang tidak lengkap. Selalunya, dengan extrasystole ventrikel, dua selang, yang termasuk pramatang, tidak sesuai dengan jangka masa mereka menjadi dua selang "tepat pada masanya". Jarak yang pertama, sebagai peraturan, lebih sedikit.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis